Nr. 23114-2021
Burgemeester en wethouders van de gemeente Olst-Wijhe,
Overwegingen ten aanzien van het besluit
- gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).
Overwegende:
- dat de Enkweg gelegen is binnen de bebouwde kom van Wijhe;dat de Enkweg in beheer is bij de gemeente Olst-Wijhe;
- dat de Enkweg een weg is zoals bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;
- dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Olst-Wijhe bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor de genoemde weg;
- dat de rijbaan een beperkte wegbreedte kent;
- dat het dwarsprofiel op de Enkweg is ontstaan na een reconstructie in het jaar 2006 en deze reconstructie tot stand is gekomen in samenspraak met bewoners en ondernemers, waarbij de Enkweg is aangewezen als fietsstraat;
- dat aan de Enkweg zowel bedrijven als woningen zijn gevestigd;
- dat de Enkweg een primaire aanrijroute is voor hulpdiensten (met name brandweer);
- dat, om de bereikbaarheid naar het achterliggende gebied te waarborgen, de Enkweg onderdeel uitmaakt van een parkeerverbod met zonale toepassing;
- dat parkeren derhalve dient plaats te vinden op eigen terrein of de daarvoor ingerichte parkeerplaatsen;
- dat, gelet op de functie en geografische ligging van de Enkweg, onder meer vrachtverkeer gebruikt dient te maken van de weg om achterliggende bedrijven aan de IJsselstraat te bereiken;
- dat de gemeente Olst-Wijhe diverse meldingen heeft ontvangen over een beperkte bereikbaarheid van de IJsselstraat voor vrachtauto’s in verband met de aanwezigheid van geparkeerde voertuigen op de Enkweg ter hoogte van de aansluiting op de IJsselstraat, de afbeelding onder het kopje ‘situatieschetsen’ visualiseert het huidige parkeerregime op de Enkweg;
- dat uit een uitgevoerde rijcurve toets, zie afbeelding onder het kopje ‘situatieschetsen’, blijkt dat het gewenst is dat een vrachtwagen zich zodanig kan opstellen langs de Enkweg dat de draaibeweging naar de IJsselstraat in één keer gemaakt kan worden;
- dat hierdoor geparkeerde voertuigen langs de Enkweg ter hoogte van de huisnummers 11 tot en met 19 ongewenst zijn;
- dat om de bereikbaarheid van vrachtverkeer richting de IJsselstraat te garanderen het noodzakelijk is de parkeermogelijkheid voor voertuigen voor de Enkweg 11 tot en met 19 te verwijderen;
- dat er voldoende alternatieve parkeerruimte aanwezig is in de omgeving;
- dat deze maatregel een uitbreiding van het huidige parkeerverbod inhoudt;dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;
- dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregel strekt tot verbetering van de verkeersveiligheid door het veiligstellen van de vrije doorgang voor vrachtverkeer en hulpdiensten;
- dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de vrijheid van het verkeer in het geding is bij het realiseren van deze maatregel, maar dat dit belang gelet op de voorgaande overwegingen in dit besluit als minder zwaarwegend wordt geacht dan het hiervoor genoemde belang;
- dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;