Gemeenteblad van Westerveld
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Westerveld | Gemeenteblad 2021, 151643 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Westerveld | Gemeenteblad 2021, 151643 | Verordeningen |
Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad 2021-Gemeente Westerveld
De raad van de gemeente Westerveld;
gelezen het voorstel van Presidium van 30 maart 2021 onder nummer 297000;
gelet op artikel 16, 82 en 84 van de Gemeentewet;
gezien het advies van de commissie in de Politieke avond d.d. 20 april 2021;
besluit de volgende verordening vast te stellen:
Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeente raad van Westerveld 2021
Hoofdstuk 2. Toelating van nieuwe leden; benoeming wethouders; fracties
Artikel 7. Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging raadsleden
Deze onderzoekt de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van de nieuwe benoemde raadsleden en brengt vervolgens advies uit aan de raad over de toelating van de nieuw benoemde raadsleden tot de raad. Indien van toepassing, wordt van een minderheidsstandpunt melding gemaakt in dit advies.
Artikel 8. Benoeming wethouders
Deze commissie onderzoekt of de benoeming van de kandidaat wethouder voldoet aan de vereisten van de artikelen 36a, 36b, 41b, eerste, derde en vierde lid, en 41c, eerste lid, van de wet en vraagt van de kandidaat wethouder een verklaring omtrent gedrag als bedoeld in artikel 28 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens.
De burgemeester kan voor de aanvang van iedere ambtstermijn opdracht geven om de kandidaat-wethouders aan een risicoanalyse integriteit te onderwerpen. De burgemeester brengt over het eindresultaat daarvan verslag uit aan de fractievoorzitters. De risicoanalyse en de eindconclusie zijn niet openbaar.
Paragraaf 1. Tijdstip van vergadering, voorbereiding, regels en verslaglegging
Artikel 11. Vergaderfrequentie
De vergaderingen duren tot uiterlijk 23.00 uur. Indien de agenda op dat moment niet afgewerkt is, schorst de raadsvoorzitter respectievelijk voorzitter de vergadering tot de volgende avond 20.00 uur. In bijzondere gevallen kan deze hiervan afwijken door middel van een ordevoorstel. De deelnemende raads- of burgerleden beslissen op dit voorstel bij meerderheid van stemmen. Bij stakende stemmen beslist de raadsvoorzitter respectievelijk voorzitter van de vergadering.
De raadsvoorzitter plaatst op de website ten minste 7 dagen voor de Politieke Avond Westerveld een oproep en de agenda voor Politieke Ronde en Dialoogavond respectievelijk de oproep en voorlopige agenda voor de raadsvergadering. De bij de agenda’s horende stukken worden eveneens op de website geplaatst, met uitzondering van de in artikel 25 en 86, eerste en tweede lid, van de wet bedoelde stukken.
Artikel 13. Aanvullende agenda; vaststellen agenda
De agenda van de raadsvergadering wordt bij aanvang van de vergadering door de raad vastgesteld. Op voorstel van een lid van de raad of de raadsvoorzitter kan de raad bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen, onderwerpen van de agenda afvoeren of de volgorde van agendapunten wijzigen.
Artikel 14. Vaststellen bespreekvoorstel
Spoedeisende gevallen daargelaten, dienen wijzigingsvoorstellen op het bespreekvoorstel schriftelijk via de griffie te worden ingediend bij de agendacommissie, uiterlijk maandagochtend 9.00 uur voorafgaand aan de betreffende Politieke Ronde. De agendacommissie beslist uiterlijk diezelfde dag om 14.00 uur over ingediend verzoek. Een eventuele wijziging wordt uiterlijk 24 uur tevoren op de website gepubliceerd. Indien er geen wijzigingsverzoeken zijn ingediend, wordt het bespreekvoorstel geacht definitief te zijn vastgesteld.
Artikel 17. Verslag en besluitenlijst
1. De griffier of zijn plaatsvervanger draagt zorg voor het maken van een besluitenlijst plus een woordelijk verslag in de vorm van een digitale opname van de raadsvergadering en de Politieke Ronde. De digitale opname wordt toegankelijk gemaakt via de website.
2. De concept-besluitenlijst van de voorgaande raadsvergadering en Politieke Ronde wordt, gelijktijdig met de schriftelijke oproep en voorlopige agenda van de volgende raadsvergadering op de website gepubliceerd.
3. De raadsleden, de voorzitter, de wethouders, de griffier en diegenen die het woord hebben gevoerd, hebben het recht, een voorstel tot verandering te doen, indien de concept-besluitenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen besloten is. Een voorstel tot verandering kan tot de aanvang van de raadsvergadering waarin de besluitenlijsten zullen worden vastgesteld bij de griffier worden ingediend. Tijdens de raadsvergadering meldt de voorzitter welke verzoeken tot wijziging van de besluitenlijst zijn binnengekomen.
a. in het geval van een raadsvergadering
- de namen van de raadsvoorzitter, de griffier, de wethouders en de raadsleden, allen voor zover aanwezig, alsmede de overige personen die het woord gevoerd hebben;
- aantekening van welke raadsleden afwezig waren;
b. in het geval van een Politieke Ronde
- per agendapunt de namen van de raadsvoorzitter, de griffier, de wethouder en de deelnemende raads- en burgerleden, alsmede de overige personen die het woord gevoerd hebben;
c. een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;
d. in het geval van een raadsvergadering de uitkomst van de stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de leden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de leden die zich overeenkomstig de wet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;
e. in het geval van een raadsvergadering de tekst van de ter vergadering ingediende initiatiefvoorstel, voorstellen van orde, moties, amendementen en subamendementen;
f. de besluiten en de door het college gedane toezeggingen en door de raad gemaakte overige afspraken.
5. De besluitenlijsten van raadsvergaderingen en Politieke Rondes worden door de gemeenteraad vastgesteld en door de raadsvoorzitter en de griffier ondertekend.
6. Voor zover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, wordt de besluitenlijst zo spoedig mogelijk na de raadsvergadering openbaar gemaakt via de website.
7. Bij tegenstrijdigheden tussen een vastgestelde besluitenlijst en de digitale opname is de vastgestelde besluitenlijst leidend.
Paragraaf 2. Orde van de raadsvergadering
Artikel 20. Deelname aan de beraadslaging door anderen
Onverminderd het bepaalde in artikel 21, eerste en tweede lid, van de wet kan de raad besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.
Artikel 21. Voorstellen van orde
Raadsleden kunnen tijdens een raadsvergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De raad beslist hier terstond over.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, kunnen raadsleden hun voorgenomen stemgedrag kort toelichten.
Artikel 24. Stemming; procedure hoofdelijke stemming
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan deze vergissing herstellen tot het volgende raadslid heeft gestemd. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de raadsvoorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
Artikel 26. Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Paragraaf 3. Orde van de Politieke Ronde en Dialoogavond
Artikel 27. Doel en organisatie Politieke Ronde en Dialoogavond
1. De Politieke Ronde is gericht op het vergaren en uitwisselen van informatie, debat en dialoog. De Politieke Ronde bereidt de besluitvorming van de raad voor.
2. De Politieke Ronde bestaat uit een agenda van losse achter elkaar geplaatste agendapunten die elk als een afzonderlijke vergadersessie zijn aan te merken met een eigen opening, conclusie en afsluiting en een vooraf vastgestelde duur van de vergadersessie. Per vergadersessie kunnen de deelnemers verschillen.
3. De Dialoogavond is gericht op gesprek met de samenleving of andere gesprekspartners. Agenderingsverzoeken voor een Dialoogavond kunnen bij de agendacommissie worden ingediend door:
a. raadsleden, een onderwerp wordt geagendeerd als deze de steun heeft van tenminste 2 fracties;
b inwoners, maatschappelijke partners en andere belanghebbenden;
4. De agendacommissie kan voor iedere afzonderlijke Dialoogavond een nadere werkwijze vaststellen.
Op voorstel van de voorzitter kunnen de deelnemers van een Politieke Ronde besluiten dat een vergadering wordt voortgezet achter gesloten deuren; iedere deelnemer heeft daarbij één stem.
Artikel 31. Uitkomst van een Politieke Ronde
1. Ieder agendapunt van de Politieke Ronde leidt tot een concrete uitkomst, waarbij tevens over de verdere behandeling wordt geadviseerd aan de agendacommissie.
2. Mogelijke uitkomsten van een agendapunt van de Politieke Ronde zijn:
a. een voorstel is besluitrijp als hamerstuk in de raadsvergadering;
b. een voorstel is besluitrijp als bespreekstuk in de raadsvergadering, waarbij aangegeven dient te worden over welke punten dit debat zal gaan;
c .een voorstel gaat voor verdere informatie of aanpassing terug naar het college;
3. Er wordt één besluitenlijst als bedoeld in artikel 17 van de gezamenlijke vergadersessies binnen een Politieke Ronde gemaakt.
Hoofdstuk 3. Ingekomen stukken, meespreken en inspreken
Paragraaf 1. Ingekomen stukken
Artikel 33. Ingekomen stukken en mededelingen
Binnen tien dagen na het beschikbaar stellen van het ingekomen stuk kan een raadslid via de griffier aan de agendacommissie gemotiveerd een andere wijze van afdoening van een stuk voorstellen. De agendacommissie beslist over dit voorstel en maakt, indien besloten wordt tot een andere wijze van afdoening, dit kenbaar aan de raadsleden.
Artikel 34. Meespreken en inspreken
1. De agendacommissie regelt via het vaststellen van de vergaderagenda’s en de in artikel 27 bedoelde bespreekvoorstellen de momenten en wijze van inspreken.
2. De agendacommissie maakt het mogelijk in te spreken op onderwerpen tijdens de raadsvergadering:
a. indien het voorstel dat voor besluitvorming op de agenda van de raadsvergadering staat naar het oordeel van de agendacommissie fundamenteel afwijkt van het voorstel zoals dat in de Politieke Ronde is besproken;
b. indien er geen voorbereidende Politieke Ronde heeft plaatsgevonden over het voorstel;
c. als aan de agendacommissie spreekrecht in de raadsvergadering geadviseerd wordt als conclusie van de voorbereidende Politieke Ronde over het voorstel.
3. Het inspreken tijdens een Politieke Ronde kan de vorm hebben van inspreken of mee-spreken hetgeen vermeld wordt in het in artikel 27 bedoelde bespreekvoorstel.
4. Inspreken vindt in de raadsvergadering en de Politieke Ronde plaats direct voorafgaand aan de behandeling van het betreffende agendapunt.
5. De spreektijd is maximaal 5 minuten per inspreker. Bij meer dan 3 insprekers bepaalt in het geval van een Politieke Ronde de voorzitter of in het geval van een raadsvergadering de raadsvoorzitter, in afstemming met de agendacommissie, een ander moment van inspreken of de verkorting van de inspreektijd.
6. Insprekers richten het woord tot de voorzitter; hierna worden, in de Politieke Ronde raads- en burgerleden en in de raadsvergadering de raadsleden in de gelegenheid gesteld vragen ter verduidelijking te stellen.
7. Degene die van het spreekrecht in de vorm van inspreken of meespreken gebruik wil maken moet dit vóór 16.00 uur voorafgaand aan de dag van de vergadering melden aan de griffier.
8. Mee-spreken is het geven van een kort statement van maximaal 2 minuten bij aanvang van de behandeling van het onderwerp waarna mee-spreker mee kan doen in het aansluitende gesprek of debat van raads- en burgerleden. .
9. De agendacommissie kan actief mee-sprekers uitnodigen voor een agendapunt en kan in het bespreekvoorstel nadere regels opnemen over de wijze van gesprek.
Hoofdstuk 4. Besloten vergaderingen, toehoorders en pers
Paragraaf 1. Besloten vergaderingen
Artikel 35 Toepassing reglement op besloten vergaderingen
Op besloten raadsvergaderingen en besloten vergadersessies van een Politieke Ronde is dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 37 Opheffing geheimhouding
Als de raad op grond van de artikelen 25, derde en vierde lid, 55, tweede en derde lid, of 86, tweede en derde lid, van de wet voornemens is de geheimhouding op te heffen dan wel niet te bekrachtigen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 5. Bevoegdheden, instrumenten raadsleden
Als het verzoek ten minste 72 uur voor aanvang van een raadsvergadering is ingediend of naar het oordeel van de raadsvoorzitter spoedeisend is, wordt over het verzoek tijdens de eerstvolgende raadsvergadering gestemd. In andere gevallen vindt stemming plaats tijdens de daaropvolgende raadsvergadering.
Artikel 45. Schriftelijke vragen
Raadsleden dienen schriftelijke vragen aan het college of de burgemeester in bij de griffier. De griffier brengt de vragen zo spoedig mogelijk maar in ieder geval binnen 3 werkdagen ter kennis van de overige raadsleden en het college of de burgemeester. De vragen worden op de gemeentelijke website geplaatst.
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen dertig dagen nadat de vragen zijn ingediend. Indien beantwoording niet binnen deze termijn kan plaatsvinden, stelt het college of de burgemeester de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
Indien één of meer leden de raad willen voorstellen nader onderzoek in te stellen naar het door het college of de burgemeester gevoerde bestuur, wordt daarvoor een schriftelijk voorstel ingediend bij de voorzitter onder opgave van een omschrijving van het onderwerp van onderzoek met een toelichting.
In gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement,
-beslist in geval van een raadsvergadering de raad bij handopsteken op voorstel van de raadsvoorzitter;
-beslissen de raads- en burgerleden die deelnemen aan een vergadersessie binnen de Politieke Ronde bij handopsteken op voorstel van de voorzitter.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-151643.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.