Gemeenteblad van Breda
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Breda | Gemeenteblad 2021, 137758 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Breda | Gemeenteblad 2021, 137758 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda houdende regels omtrent alle taken van de afdeling Veiligheid & Leefomgeving op het gebied van vergunningen, toezicht en handhaving (VTH)
Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat zij op 26 januari 2021 het Uitvoeringsprogramma Veiligheid & Leefomgeving Breda 2021 hebben vastgesteld.
Het uitvoeringsprogramma treedt in werking met ingang van de dag na die van deze bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2021.
Tegen het besluit tot vaststelling van het uitvoeringsprogramma is geen bezwaar of beroep mogelijk.
Dit uitvoeringsplan omvat alle uitvoerende taken van de afdeling Veiligheid & Leefomgeving, waaronder alle taken op het gebied van vergunningen, toezicht en handhaving (VTH). Het plan geeft inwoners, bedrijven en andere belangstellenden inzicht in onze opgaven, uitdagingen en taken in 2021.
De gemeente werkt met vele partners samen om vraagstukken op het gebied van veiligheid aan te pakken. Bij ieder vraagstuk bekijken we welke interne en externe partners er nodig zijn om een specifiek probleem samen te verminderen of te voorkomen. Daarbij is er niet één veiligheidsketen, er zijn er vele. Binnen iedere veiligheidsketen nemen de partners samen de verantwoordelijkheid door aan de gezamenlijke aanpak bij te dragen. We werken al ketengericht bij de invoering van de Omgevingswet. Daarnaast willen we ketengericht gaan werken om ondermijning preventief aan te pakken. Verder werken we samen met het sociaal domein en het veiligheidshuis op thema’s als polarisatie en de terugkeer van ex-gedetineerden. Bij het programma verbeter Breda is kwetsbare jeugd als thema aangesloten.
Ook in 2021 houden we aandacht voor de vraagstukken die het coronavirus veroorzaakt op het gebied van gezondheid en veiligheid (toezicht en handhaving). Corona heeft daarnaast gevolgen voor de voortgang van de acties die we hebben benoemd in het Meerjarenprogramma Veiligheid en het Uitvoeringsprogramma 2021.
De kaders voor dit uitvoeringprogramma zijn afkomstig uit het Meerjarenprogramma Veiligheid en het Uitwerkingsplan 2021. Dit plan is een dynamisch document, dat we tussentijds aanpassen aan actuele ontwikkelingen. Bij de aanvang van het Meerjarenprogramma (2019-2022) hebben we bepaald dat de focus de komende periode ligt op twee van de vijf hoofdthema’s: Ondermijning en Zorg en Veiligheid.
De Omgevingswet is uitgesteld en treedt op 1 januari 2022 in werking. Deze wet vraagt een andere manier van werken en heeft effect op onder meer de Omgevingsvisie Handhaving & Toezicht. Daarnaast streven we naar uniformiteit in de processen. Voor bepaalde sporen zijn al actieplannen en begrotingen opgesteld. Verder treedt ook de Wet op de kwaliteitsborging voor het bouwen in werking per 1 januari 2022.
We richten ons op het verstoren van het crimineel ondernemingsklimaat en op het vergroten van de weerbaarheid tegen de ondermijnende criminaliteit. Onze aanpak is gericht op het voorkomen en terugdringen van ondermijning en bestaat uit vier pijlers. We investeren in bestuurlijke, maatschappelijke en sociale weerbaarheid (pijler 2, 3 en 4), waardoor het aantal signalen zal toenemen. Dit leidt tot meer casuïstiek en meer maatregelen voor het verstoren van criminele bedrijfsprocessen (pijler 1).
In 2021 verwachten we nieuw beleid op het gebied van Handhaving & Toezicht. Dit kan leiden tot meer vergunningaanvragen. Voor een soepel proces voor organisatoren én de gemeente zelf verbeteren we de inrichting hiervan en ontwikkelen we een heldere rolverdeling. In 2021 starten we met een nieuw handhavingsinstrument, de bestuurlijke boete (bboor). Hiermee stopt de overlast naar verwachting direct en voorkomen we langdurige, arbeidsintensieve trajecten.
Voor fietshandhaving en fiscale handhaving zetten we onze reguliere activiteiten voort. We zetten hiervoor camerahandhaving, een mobiel wijkkantoor en motoren in. De voorbereiding op de jaarwisseling vraagt meer aandacht. Daarvoor zetten we op meerdere sporen acties uit.
Dit thema bevat drie van de vier focuspunten van het meerjarenprogramma. De uitvoering ligt vooral bij het sociaal domein. We reageren met een integrale aanpak op:
Wanneer maatschappelijke onrust ontstaat, komt het veiligheidsdomein in beeld. Hierbij werkt de gemeente samen met het Zorg- en Veiligheidshuis Baronie Breda.
We willen dat de zichtbare criminaliteit blijvend afneemt en dat de veiligheidsbeleving in de woon- en werkomgeving toeneemt. Preventie is hierbij het uitgangspunt. Daarnaast hebben we veel aandacht voor cybercriminaliteit. Daarbij richten we ons vooral op het vergroten van de weerbaarheid. Buurtpreventie speelt hierbij een belangrijke rol. Voor winkeliers en ondernemers op bedrijventerreinen ontwikkelen we een veiligheidsmethodiek. Daarin staan informeren, bewustwording en handelingsperspectief bieden centraal.
Binnen het Uitvoeringprogramma 2021 en onze primaire bedrijfsprocessen hebben we al rekening gehouden met voorzienbare risico’s en beheersmaatregelen. Onze dienstverlening is al aangepast op de anderhalve-metersamenleving. Naar verwachting zullen we ons ook in 2021 moeten aanpassen, zowel op het werk als privé. Dit blijft een onzekere factor waarmee we continu mee moeten bewegen.
Een groot deel van onze urencapaciteit zetten we in voor reguliere activiteiten. Met de resterende uren geven we invulling aan de focuspunten en accenten vanuit het bestuurlijk akkoord en het collegeoverleg. Het snel kunnen opschalen en afschalen van arbeidscapaciteit kan een risico zijn voor onze dienstverlening en kwaliteit. Hierbij speelt de krapte op de arbeidsmarkt een grote rol: het is lastig om voldoende personeel met de juiste deskundigheid te werven.
Corona leidt tot nieuwe initiatieven en activiteiten in de stad, waar we vanuit bestaande processen geen ervaring mee hebben. Wij willen deze initiatieven zo veel mogelijk ondersteunen en stimuleren, maar tegelijkertijd ook de zekerheid hebben dat ze veilig verlopen. Dit kan leiden tot een kostenstijging, wat een risico vormt voor het optimaal realiseren van het Uitvoeringsprogramma 2021.
Het coronavirus en de maatregelen die we daartegen nemen, hebben een grote impact op onze samenleving en op ons gedrag. Voor de gemeente hebben deze maatregelen impact op de dienstverlening, de besluitvorming, de veiligheid en de hulp aan ondernemers.
De kaders voor dit uitvoeringprogramma komen uit het Meerjarenprogramma Veiligheid en het Uitwerkingsplan 2021. Binnen de gemeente Breda is de afdeling Veiligheid & Leefomgeving (V&L) hiervoor verantwoordelijk. Deze afdeling bestaat uit vijf teams:
Deze teams zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het uitvoeren van de kerntaken van de afdeling:
Dit uitvoeringsprogramma beschrijft op hoofdlijnen welke strategie en aanpak de afdeling V&L gekozen heeft om haar doelstelling en missie te bereiken. Zo maken we duidelijk welke taken we uitvoeren met de beschikbare middelen en met welke prioriteit. Dit uitvoeringsprogramma is een dynamisch document, dat we tussentijds aanpassen op basis van urgentie en algemeen maatschappelijk belang. Het document geeft bewoners, bedrijven en andere belangstellenden inzicht in onze opgaven, uitdagingen en taken. Zo werken we ook in 2021 voortvarend verder aan onze missie:
Met en voor burgers, bedrijven en bezoekers organiseren en beschermen wij de veiligheid en leefbaarheid.
Daarnaast voldoen we met dit uitvoeringsprogramma ook aan de wettelijke bepalingen op het gebied van bouwregelgeving, ruimtelijke regelgeving en brandveiligheid, die zijn opgenomen in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en het Besluit omgevingsrecht.
Hoofdstuk 1 gaat in op het meerjarenprogramma en het beleidsplan (inclusief focuspunten) die samen de kaders vormen voor onze inzet. Daarna beschrijft hoofdstuk 2 onze samenwerking met andere partijen. Hoofdstuk 3 is de kern van dit uitvoeringsprogramma en beschrijft de relevante ontwikkelingen en onze inzet per thema:
In hoofdstuk 4 vindt u een opgave van verwachte risico’s en onzekerheden per team.
Bijlage 1 geeft de prioritering van onze taken per thema weer in een tabel. Voor fysieke veiligheid hebben we ook strategieën en indicatoren vermeld op verzoek van het IBT. Bijlage 2 geeft de urenverdeling over de vijf thema’s weer.
Het meerjarenprogramma is met en voor de stad Breda opgesteld. Het vormt een leidraad voor de gemeente Breda én voor al haar partners. Het beleidsplan is een verdieping hiervan naar onze VTH-taken. Beide documenten vormen de kaders voor onze taken en de inzet van onze capaciteit.
Het meerjarenprogramma bevat vijf hoofdthema’s en vijf focuspunten. Deze hebben we bepaald op basis van trends en ontwikkelingen, het veiligheidsbeeld en input van onze ketenpartners. Ieder hoofdthema bevat (flexibele) doelstellingen voor de betreffende vier jaar. Het meerjarenprogramma noemt daarnaast vijf focuspunten, die om extra investeringen vragen in de vorm van tijd, geld, inzet en/of denkkracht (ten opzichte van de afgelopen jaren).
Afbeelding 1: Hoofdthema’s en focuspunten van het meerjarenprogramma
De doelstellingen en focuspunten van het meerjarenprogramma liggen niet voor vier jaar vast. We kunnen de keuzes aanscherpen en eventueel herzien via een cyclus van evaluatie en monitoring, en door informatiegestuurd te werken. Eventuele wijzigingen werken dan door in onze uitvoeringsprogramma’s.
Het beleidsplan is een strategisch en dynamisch document dat niet gebonden is aan een bepaalde periode. Ieder jaar kunnen we het plan aanpassen om flexibel in te spelen op relevante ontwikkelingen. Het beleidsplan staat ook los van de inrichting van de organisatie. De VTH-taken worden uitgevoerd door de afdeling Veiligheid & Leefomgeving. De vertaling van het beleidsplan naar de uitvoering gebeurt daarom in het jaarlijkse uitvoeringsprogramma van deze afdeling. Mocht de inrichting van de organisatie veranderen, dan kan deze vertaling op een andere manier plaatsvinden. Het beleidsplan blijft dan bestaan en zijn waarde behouden.
We hebben deze cyclus doorlopen voor de doelstellingen en focuspunten van 2020. Daaruit blijkt dat die nog steeds actueel zijn. Daarom blijven ze hetzelfde voor 2021.
Op basis van het veiligheidsbeeld van Breda en actuele maatschappelijke trends en ontwikkelingen hebben we opnieuw gekeken naar de focuspunten om te zien of we deze moesten herijken. Zo heeft de coronacrisis bijvoorbeeld grote invloed op de economie, de psychische gezondheid van mensen en het gebruik van de openbare ruimte.
Op dit moment zijn de volgende focuspunten van kracht:
Fysieke en online veiligheid lopen permanent door elkaar heen. Daarom beschouwen we het cyberdomein niet meer als een apart domein. Binnen alle thema’s besteden we onverminderd aandacht aan cyberveiligheid.
Aanvullend op bovenstaande focuspunten gaven we de volgende onderwerpen in 2020 extra aandacht:
Deze focuspunten vragen de komende periode om een extra investering in tijd, geld, inzet en/of denkkracht. Een aanzienlijk deel van onze urencapaciteit (90%) zetten we in voor reguliere activiteiten: de hoofdthema’s en focuspunten van het meerjarenprogramma. Met de resterende uren geven we invulling aan incidentele en relevante actuele ontwikkelingen binnen ons werkveld.
Uit sessies met het veld kwamen de volgende uitgangspunten naar voren voor onze manier van werken:
Dit hebben we vervolgens doorontwikkeld tot een Bredase triple-A-aanpak, ofwel: de Breda-aanpak. Deze manier van werken geldt voor alle taken uit het meerjarenprogramma en dus ook voor dit uitvoeringsprogramma. De drie A’s staan voor:
We werken flexibel en informatiegestuurd. Bij het bepalen van onze focuspunten, doelstellingen en eventuele aanpassingen in het meerjarenprogramma baseren we ons op strategische, tactische en operationele analyses. We communiceren transparant op basis van onderbouwde argumenten. Randvoorwaarden zijn: een goede informatie¬positie, een optimale informatieontsluiting, een betrouwbare datakwaliteit en voldoende analysecapaciteit.
Het Veiligheid Informatie Knooppunt (VIK) is de informatievoorziening die wordt ingezet voor het veiligheidsdomein. Omdat de pilot VIK momenteel landelijk geldt als best practice, kiezen we ervoor om het VIK verder te professionaliseren en door te ontwikkelen. Het VIK is omgezet van een proof of concept naar een duurzame informatievoorziening. We delen onze kennis en ervaring met collega-gemeenten en ketenpartners.
We werken proactief, gericht op de actuele behoefte van de stad. Het veiligheidsdomein is dynamisch en continu in beweging. We reageren adequaat op incidenten, trends en ontwikkelingen. Door te signaleren én te handelen, maken we vroegtijdige interventie mogelijk. We zijn risicobewust en zetten in op preventie, samenwerking en innovatie.
We werken samen vanuit onze eigen rol en verantwoordelijkheid, en leggen de verbinding tussen de verschillende partners en domeinen. We kennen de partijen in het veld en schakelen of escaleren indien nodig. Als we een risico of behoefte signaleren, activeren we onszelf en de ander. We stimuleren en faciliteren de participatie en verantwoordelijkheid van inwoners, professionals en ondernemers. Dit doen we door bewustwording te creëren, handelingsperspectief te bieden en de bestaande netwerken te benutten.
De gemeente Breda werkt samen met de volgende partijen:
Het werk van onze boa’s heeft raakvlakken met dat van de politie. Hun taken op het gebied van veiligheid en leefbaarheid vullen elkaar aan. Een goede samenwerking met de politie komt de veiligheid en leefbaarheid in de stad ten goede. We blijven inzetten op het optimaliseren van de samenwerking door regelmatig overleg te voeren, informatie uit te wisselen en afspraken vast te leggen en te evalueren.
Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant (VRMWB)
De VRMWB organiseert verschillende taken voor de 24 deelnemende gemeenten. Een van de belangrijkste en grootste daarvan is het in stand houden van een robuuste brandweerorganisatie. Daarnaast organiseert de VRMWB de multidisciplinaire crisistaakuitvoering, de GHOR-taken (deels) en de taken voor bevolkingszorg en crisiscommunicatie (deels). De VRMWB heeft ook een belangrijke taak op het gebied van risicobeheersing en de advisering over fysieke veiligheid. Hiervoor onderhoudt zij een goede relatie met de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant. De afdeling Veiligheid & Leefomgeving begeleidt de cyclische producten die de gemeente moet behandelen. Daarnaast adviseert de afdeling de VRMWB over de uitvoerbaarheid van taken die de gemeentelijke organisatie raken en over taken op het vlak van multi-crisisbeheersing en bevolkingszorg.
Brandweer Midden- en West-Brabant (BMWB)
De BMWB is onderdeel van de veiligheidsregio en verzorgt de repressieve brandweertaken voor de gemeente Breda. Vanuit de verschillende kazernes in en om Breda leveren zij inzet wanneer dat nodig is. De brandweer wordt vooral ingezet voor redden en blussen, en soms voor algemene hulpverlening. Na een inzet kunnen zij de gemeente benaderen om een vervolgtraject in te zetten. De gemeente ondersteunt de brandweer ook door haar belangen mee te wegen bij aanpassingen in de infrastructuur en bij het beoordelen van de beschikbaarheid van bluswater. De brandweer is dus een belangrijke adviseur van de gemeente. Advisering vindt plaats op basis van het Basistakenpakket Brandweerzorg Risicobeheersing 2.0. De brandweer werkt daarbij met een regionale jaarplanning en niet met een gemeentelijke inzetplanning.
Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB)
De OMWB voert voor de gemeente Breda de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving uit op het gebied van de (meeste) milieutaken. Het gaat onder meer om milieumeldingen, milieuvergunningen en sloopmeldingen.
In 2021 richt de OMWB zich opnieuw op de risicorelevante bedrijven, de lpg-pompstations en de afvalbedrijven. Het toezicht richt zich ook op het lozen van afvalwater. Dit doet de OMWB in samenwerking met waterschap Brabantse Delta. In opdracht van de afdeling Rioolbeheer wordt een apart project opgestart rondom het lozen van afvalwater van bedrijven in de binnenstad. Energietoezicht krijgt veel meer aandacht dan voorheen. Zo wordt er onder andere toezicht uitgevoerd op het energieverbruik van kantoorpanden. Dit project wordt deels gesubsidieerd door de provincie en heeft een doorlooptijd van 2,5 jaar. Verder gaat het project ITV (Intensief Toezicht Veehouderijen) zijn derde en laatste jaar in. Mogelijk krijgt dit nog een vervolg in 2021. Ten opzichte van 2019 is er een bezuiniging doorgevoerd van € 75.000.
Het Zorg- en Veiligheidshuis Baronie Breda
De samenwerking binnen het Zorg- en Veiligheidshuis Baronie Breda richt zich op de aanpak van complexe problematiek. Daarbij werken de betrokken ketens intensief met elkaar samen: straf (politie en justitie), zorg (organisaties voor zorg en welzijn) en bestuur (gemeenten). Specialisten bieden ondersteuning bij casussen waarin professionals binnen de ‘eigen’ keten niet tot een duurzame en doeltreffende oplossing komen.
De Taskforce - RIEC Brabant-Zeeland
De Taskforce - RIEC Brabant-Zeeland strijdt tegen ondermijning. Dit doet zij als overkoepelende organisatie boven de verschillende overheidsdiensten. De doelstelling is: ‘Als één overheid doorpakken naar het effectief verstoren van crimineel ondernemerschap’. De aanpak richt zich op de cruciale ondersteunende activiteiten van de bovenwereld aan de onderwereld. Met het programma ‘één smart overheid’ richt de Taskforce zich op de samenwerking tussen verschillende overheidsorganisaties. Hierin speelt data een belangrijke rol. Die vormt belangrijke input voor analyses. Data komt samen bij de Regionale Informatie en Expertise Centra (RIEC’s, inmiddels onderdeel van dezelfde organisatie).
De RIEC's zijn opgericht om gemeenten en andere overheden te ondersteunen bij de bestuurlijke en integrale aanpak van ondermijnende criminaliteit. De taken en expertise van verschillende organisaties worden geïntegreerd ingezet om maximaal effect te bereiken in de strijd tegen criminaliteit. Het gaat hierbij om de politie, het Openbaar Ministerie, gemeenten, provincies, de Belastingdienst, de FIOD, de douane, de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ISZW) en de Koninklijke Marechaussee. Onze afdeling draagt bij aan de Taskforce - RIEC Brabant-Zeeland met personele en financiële middelen.
De gemeente Breda wil een veilige leefomgeving voor haar inwoners. Denk bijvoorbeeld aan bouwveiligheid, brandveiligheid, milieuveiligheid en waterveiligheid. Daarbij houden we het landelijke toetsingsniveau van bouwveiligheid en milieuveiligheid vast. De rol van de afdeling Veiligheid & Leefomgeving bestaat vooral uit vergunningverlening, toezicht en handhaving.
De Omgevingswet is uitgesteld en zal op 1 januari 2022 in werking treden. Deze wet vraagt een andere manier van werken. Binnen de gemeente Breda werkt het Omgevingswetteam (bestaande uit medewerkers van diverse (beleids)afdelingen) aan verschillende sporen die onder de Omgevingswet vallen:
Binnen het spoor Initiatieven en Vergunningen gaan we werken met een intaketafel en een omgevingstafel. Zo kunnen alle partijen aan de voorkant van een initiatief betrokken raken en meedenken. Ook hebben we besloten om een snelserviceformule te gebruiken voor de topactiviteiten (zoals de aanleg van dakkapellen, het uitvoeren van aan- en uitbouwen en de kap van bomen). We stellen regels voor deze activiteiten op, zodat we binnen vijf werkdagen een vergunning kunnen verlenen.
De dienstverlening aan de voorkant (waaronder onze website) wordt ook verbeterd. Zo komen initiatiefnemers via vragenbomen in de juiste procedure terecht en weten ze meteen aan de voorkant wat ze moeten indienen. De werkprocessen en werkafspraken worden hierop aangepast, zodat we naar verwachting per 1 mei 2021 kunnen werken via deze nieuwe werkwijze. Daarbij werken we tot 1 januari 2022 aan verbeteringen van de processen en afspraken om tijdig klaar te zijn voor de Omgevingswet.
Ook het spoor Toezicht en Handhaving gaat werken met een omgevingstafel, zodat er een uniforme manier van werken is binnen de verschillende sporen. Daardoor maakt het straks niet uit of een zaak binnenkomt via een initiatief, een vergunning of een handhavingszaak. Voor beide sporen hebben we actieplannen opgesteld met daarin een planning en een urenverantwoording. Het zaaksysteem Powerbrowser wordt aangepast op de nieuwe processen en taken. Dat geldt ook voor de legesverordening.
Wet kwaliteitsborging voor het bouwen
Gelijktijdig met de Omgevingswet treedt op 1 januari 2022 de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in werking. Daarmee gaan nieuwe regels gelden voor bouwwerken die vallen onder gevolgklasse 1. De gemeente blijft het bevoegd gezag, maar de toetsing van en het toezicht op het Bouwbesluit gaan naar een onafhankelijke kwaliteitsborger. In 2021 stelt de gemeente Breda een beleidsplan op over hoe zij in deze nieuwe rol en met deze mogelijkheden omgaat met de Wkb. Per 1 januari 2021 hebben wij een legeskorting opgenomen in de legesverordening om bedrijven te stimuleren om mee te doen aan pilotprojecten.
Om te bepalen of we onze doelstellingen halen, monitoren we al onze activiteiten. Zo borgen we onze kwaliteit. Dankzij de applicatie Powerbrowser is deze informatie inzichtelijk voor de medewerkers en het management. We brengen onder meer de leges per maand in kaart, in combinatie met het aantal binnengekomen aanvragen voor een omgevingsvergunning en het aantal verleende vergunningen. Ook hebben we een tool die aangeeft in hoeverre de leges kostendekkend zijn. Zo hebben we een goed beeld van het verloop van de leges in een jaar. Daardoor kunnen we een goede verwachting afgegeven voor de daaropvolgende maanden. De capaciteit binnen de afdeling wordt hierop afgestemd.
Wet verbetering vergunningverlening, toezicht en handhaving (Wet VTH)
Sinds 2016 bevat de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) de wettelijke basis van het VTH-stelsel. De Brabantbrede verordening Kwaliteit VTH Omgevingsrecht bevat diverse eisen waaraan een uitvoeringsorganisatie minimaal moet voldoen. Dit zijn onder meer eisen aan de capaciteit, de kennis, de ervaring en het opleidingsniveau van de medewerkers. We onderzoeken jaarlijks in het vierde kwartaal of we voldoen aan de kwaliteitscriteria 2.2. Als uit de analyse van 2020 knelpunten naar voren komen, pakken we deze in het eerste kwartaal van 2021 op.
We werken met een vaste kern medewerkers en vullen deze aan met een flexibele schil. Deze kosten dekken we vanuit de legesopbrengsten. De grootte van de flexibele schil hangt af van het aantal aanvragen. Maandelijks checken we of de aantallen en de leges nog in lijn lopen met de begroting voor 2021.
Deze taken vallen binnen vergunningverlening:
Onze regisseurs zijn het aanspreekpunt voor de Wabo-aanvragen. Zij zorgen ervoor dat alle aanvragen compleet zijn. Ze zetten adviesvragen uit voor bijvoorbeeld toetsingen aan het bestemmingsplan, de welstand en het bouwbesluit. Verder bewaken zij de voortgang en nemen zij besluiten over de vergunningaanvragen.
In 2021 verwachten we ongeveer een gelijk aantal Wabo-aanvragen als in 2020. Eind 2021 neemt het aantal aanvragen mogelijk toe door de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wkb.
In onze missie en visie staan de bewoners, bedrijven en bezoekers van Breda centraal. Maar door het toenemende aantal aanvragen van de afgelopen jaren staat in de praktijk vooral de procedure centraal. Met de komst van de Omgevingswet verandert dit. We verbeteren de dienstverlening aan de voorkant en betrekken de initiatiefnemer, interne en externe adviseurs, ketenpartners en belanghebbenden aan de omgevingstafel. Hierdoor zijn alle partijen in een vroeg stadium bij een proces betrokken.
Wabo-aanvragen toetsen we op basis van de landelijke toetsingsmatrix Bouwbesluit. Door het toenemende aantal plannen moeten we per plan een keuze maken over het toetsingsniveau. We kunnen niet alle plannen volledig toetsen. Soms volstaan we met een visuele toets om binnen de termijn een besluit te kunnen nemen en verlening van rechtswege te voorkomen. Om de uniformiteit te borgen, is een toetsprotocol opgesteld. Daarin staat waar een plan aan getoetst wordt en op welk niveau.
We willen voorkomen dat vergunningen van rechtswege worden verleend en willen verlengingsbesluiten zo veel mogelijk vermijden. Dat lukt helaas niet altijd, bijvoorbeeld doordat documenten laat aangeleverd worden. In dat geval vinden we het acceptabel om een verlengingsbesluit te nemen.
Onze regisseurs beoordelen meldingen en vergunningen op brandveilig gebruik. Zij vragen daarbij advies aan de brandweer (BMWB). We maken onderling goede afspraken om deze advisering soepeler en sneller te laten verlopen. Brandveiligheid is een van de speerpunten in ons beleid. Daarom moeten bouwplannen en meldingen goed bekeken en getoetst worden. In 2021 kijken we in overleg met de brandweer welke kennis en capaciteit hiervoor nodig is binnen de gemeente en de brandweer.
Deze taakvelden vallen binnen toezicht en handhaving:
Als onze toezichthouders een mogelijke overtreding constateren, dan stellen zij hiervan een proces-verbaal op. Het gaat dan om situaties waarbij mensen handelen in strijd met het bestemmingsplan, een vergunning of het Bouwbesluit. Deze constatering vindt plaats naar aanleiding van handhavingsacties, klachten, meldingen en eigen waarnemingen. Bij handhavingstrajecten worden de zaken behandeld door onze juridisch adviseurs.
Daarnaast speelt op dit moment een pilot tussen toezichthouders en juristen waarbij toezichthouders meldingen verder zelf oppakken om de werkvoorraad van de juristen te verlagen.
Als onze toezichthouders een mogelijke overtreding constateren op het gebied van woonadressen, kamerverhuur en leegstand, dan stellen zij hiervan een proces-verbaal op. De constatering vindt plaats naar aanleiding van handhavingsacties, klachten, meldingen en eigen waarnemingen. Bij handhavingstrajecten worden de zaken behandeld door onze juridisch adviseurs.
Projectmatig toezicht gebouwen
In 2020 zijn we gestart met het opstellen van een beleidslijn voor projectmatig toezicht op (grote openbare) gebouwen. Dit doen we in samenwerking met de OMWB en de brandweer (BMWB). Het is goed om zicht te hebben op de gebouwen die binnen de gemeente in gebruik zijn. Met ingang van 2021 brengen we de situatie van de gebouwen in Breda projectmatig in kaart. Via periodieke controles houden we de kwaliteit op peil.
Naar aanleiding van een onderzoek naar breedplaatvloeren in 2017, is er in 2020 een ministeriële regeling over dit type vloeren gekomen. Deze regeling hebben we naast onze bestaande inventarisatie gelegd. Een aantal eigenaren krijgen uiterlijk begin 2021 een brief met het verzoek om aan te tonen dat hun breedplaatvloeren voldoen aan de constructieve voorschriften. In 2021 worden de resultaten bekend en kan het onderzoek afgerond worden.
Onze inspecteurs voeren de inhoudelijke administratieve verwerking uit van de meldingen bij meervoudige sloopactiviteiten. (Deze meldingen worden niet door de OMWB behandeld.) Zij houden ook fysiek toezicht op de werkzaamheden. Dit toezicht vindt plaats bij grote sloopprojecten, monumenten en panden in het beschermde stadsgezicht.
Onze bouwinspecteurs voeren het toezicht uit op de bouwactiviteiten in Breda. Daarbij hanteren zij het landelijke toezichtprotocol. Door het toenemende aantal bouwactiviteiten moeten zij prioriteiten stellen. Ze kunnen niet alle bouwactiviteiten op locatie tot in detail inspecteren. Om te zorgen voor uniformiteit, hebben we een toetsprotocol opgesteld. Daarin staat op welk niveau de inspectie plaatsvindt en waar de aandachtspunten liggen, zoals constructie en brandveiligheid.
In het meerjarenprogramma is het volledige thema Ondermijning een focuspunt. De afdeling Veiligheid & Leefomgeving streeft daarom naar een sterke regierol. De ambities in het meerjarenprogramma vragen om meer financiële middelen en capaciteit dan we hebben. Daarom moeten we prioriteiten stellen (zie bijlage 1).
Ondermijnende criminaliteit komt in verschillende vormen voor en het verdienmodel varieert voortdurend. Daarom letten we scherp op de zogenoemde hotspots, hotshots en hot crimes: waar en door wie worden welke criminele activiteiten ontplooid die de rechtsstaat ondermijnen? Onze aanpak richt zich op het voorkomen en terugdringen van ondermijning en bestaat uit de volgende vier pijlers:
Afbeelding 2: De vier pijlers van de aanpak van ondermijning
De afgelopen jaren hebben we al vorderingen gemaakt in het verstoren van criminele bedrijfsprocessen. De komende tijd moeten de drie andere pijlers nog structureler vorm krijgen om te kunnen spreken van een duurzame aanpak. Tot nu toe ontbrak het vooral aan een plan van aanpak, integraliteit, samenhang en duurzaamheid. We streven ernaar om op álle pijlers in te zetten: ze zijn even belangrijk en verdienen evenredige zorg en aandacht. Daarbij borgen we de onderlinge samenhang.
Pijler 1: Verstoren criminele bedrijfsprocessen
Deze pijler richt zich op het verstoren van de hele lijn: van het maken van winst tot en met de investering daarvan. We investeren in weerbaarheid (pijler 2, 3 en 4). Daardoor verwachten we in 2021 (en de jaren daarna) een toename van het aantal signalen. Dit leidt tot meer casuïstiek en meer maatregelen. De bestuurlijke interventies moeten passen bij de brede aanpak. Waar nodig stemmen we onze acties af met de partners in de keten. Sinds 2020 zijn de Taskforce, de Actiecentra en de RIEC’s onder één vlag samengebracht. Daardoor zijn de aanjaagfunctie, de kennis en expertise, en de innovatie- en uitvoeringskracht structureel ingericht en vormgegeven. Hiermee fungeert de Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland als één hulp- en ondersteuningsstructuur van het netwerk.
De politie heeft de bestuurlijke rapportage Project Autoverhuur opgesteld naar aanleiding van onderzoeken naar criminaliteit. Op grond hiervan heeft de gemeente begin 2020 een vergunningplicht ingevoerd voor de autoverhuurbranche. In 2021 kijken we verder naar de mogelijkheden om ook andere kwetsbare branches vergunningplichtig te maken. Het invoeren van zo’n maatregel helpt ons om de barrières tegen ondermijnende criminaliteit te vergroten.
Pijler 2: Vergroten bestuurlijke weerbaarheid
Deze pijler richt zich op de vorming van een ambtelijke en bestuurlijke organisatie die strijdbaar is én zich verdedigt tegen ondermijnende invloeden. Dit is een voorwaarde om beïnvloeding en misbruik van processen te voorkomen. Dat vraagt om bewustzijn, handelingsperspectief en de bereidheid om te handelen. We werken gestructureerd toe naar een blijvende inbedding van deze weerbaarheid in onze organisatie. Daarvoor is draagvlak nodig op het hoogste bestuurlijke én ambtelijke niveau. Ook in 2021 werken we daarom verder aan een plan van aanpak waarop gestuurd kan worden en dat aansluit bij de ontwikkelingen en best practices.
De gemeente wil haar bestuurlijke weerbaarheid vergroten. Zo willen we bijvoorbeeld de effecten op ondermijning meenemen bij het ontwikkelen van beleid. Dit kan vervolgens bijdragen aan bestuurlijke, maatschappelijke en sociale weerbaarheid. Hoe weerbaarder het bestuur en ‘de stad’ worden, hoe minder criminele processen er uiteindelijk verstoord hoeven worden.
De casuïstiek wordt complexer en het Landelijk Bureau Bibob legt steeds meer terug bij de gemeenten. Bij de uitvoering van Bibob-toetsen zijn naast toetsers ook onze juridisch adviseurs en vergunningverleners betrokken. In 2021 bekijken we de mogelijkheden om op meer terreinen de Bibob-toets toe te passen. Daarmee moeten we ook onze juridische en Bibob-capaciteit versterken.
Pijler 3: Vergroten maatschappelijke weerbaarheid
Deze pijler richt zich op het bewustzijn en de cultuur rondom ondermijnende criminaliteit. We willen dat ondernemers en branches zich bewust zijn én zich afkeren van deze criminaliteit, in al zijn verschijningsvormen. Maatschappelijke weerbaarheid gaat van bewustwording naar meldingsbereidheid naar het hebben van handelingsperspectief, om uiteindelijk te komen tot zelfreinigend vermogen.
We richten ons niet alleen op het strijdbaar maken tegen bestaande criminaliteit. In 2021 werken we aan interne en externe verbinding. We gaan op zoek naar maatregelen om handelingsperspectief te bieden, zelfreinigend vermogen te ontwikkelen en een gezonde voedingsbodem te creëren. We streven ernaar om komend jaar een weerbaarheidsprogramma te ontwikkelen voor en met de stad, gericht op verbinding en innovatie.
Wanneer de burgemeester risicobranches en risicogebieden aanwijst, dan gaat hiervoor een vergunningsplicht gelden. We zetten dan vergunningverleners in voor de afhandeling van deze aanvragen. Eventuele druk op onze capaciteit kunnen we verlagen door medewerkers in te huren (betaald vanuit de leges). Voor toezicht op de verleende vergunningen zetten we boa’s in en coördinatoren integraal toezicht & handhaving.
Pijler 4: Vergroten sociale weerbaarheid
Ook deze pijler richt zich op bewustwording en de cultuur rondom ondermijnende criminaliteit. We willen dat inwoners van Breda en sociale organisaties (zoals het onderwijs) zich bewust zijn én zich afkeren van deze criminaliteit. Buurtpreventie gaat hierin een rol spelen. Zij stellen een plan van aanpak op en ontwikkelen een training. Daarbij ligt de focus op het vergroten van de weerbaarheid van bewoners. Sociale weerbaarheid gaat van bewustwording naar meldingsbereidheid naar het hebben van handelingsperspectief, om uiteindelijk normalisering te bestrijden. De netwerken van het team Weerbare Stad, waaronder buurtpreventie, worden in 2021 verder ontwikkeld, waarbij het accent onder andere op het thema Ondermijning ligt. De netwerken Veilig Ondernemen Breda en Veilig Buitengebied rollen we in 2021 ook verder uit.
Experiment gesloten coffeeshopketen
De gemeente Breda doet mee aan het experiment gesloten coffeeshopketen. In 2021 gaan we door met het inrichten van processen, het finetunen van beleidsontwikkelingen, opleidingen, juridische procedures, vergunningen en de start van dit experiment. De uitvoering loopt vier jaar. Tijdens de uitvoering wordt het experiment gemonitord en geanalyseerd
Vergunningsplicht autoverhuurbedrijven (ondermijning)
In 2020 is de vergunningplicht voor autoverhuurbedrijven ingegaan. Deze plicht geldt voor bedrijven die auto’s korter dan een jaar verhuren of leasen. In 2021 stellen we een plan van aanpak op voor de integrale controles van deze bedrijven. Ook gaan we onze toezichthouders trainen op dit thema. Het hele controle- en handhavingsproces heeft een lerend karakter: input uit de controles draagt bij aan het verfijnen van de vergunning, de voorwaarden en de volgende controles. We hebben géén uren begroot voor handhaving op dit thema. Zodra er uren nodig zijn, bepalen we welke activiteiten een lagere prioriteit hebben en schuiven we die uren naar deze controles.
3.3 Veiligheid openbare ruimte
Binnen dit thema besteden we aandacht aan de volgende onderwerpen:
Deze onderwerpen sluiten aan op de doelstelling ‘Bredase wijken en dorpen leefbaar, schoon, heel en veilig’ uit het coalitieakkoord. Ook enkele bestuurlijke speerpunten zijn van invloed op onze werkzaamheden. We zetten onze reguliere activiteiten voort, maar verschuiven de accenten. Hiermee sluiten we aan op de vraag en behoeftes vanuit de stad, haar inwoners, ondernemers en bezoekers.
De afdeling Veiligheid & Leefomgeving behandelt alle vergunningen op basis van de APV en de bijzondere wetten. Voor het toezicht zetten we boa’s en inspecteurs in. Handhavingstrajecten worden behandeld door onze juridisch adviseurs.
We werken met een vaste kern medewerkers en vullen deze aan met een flexibele schil. De kosten hiervan dekken we waar mogelijk vanuit de legesopbrengsten. De grootte van de flexibele schil hangt af van nieuw beleid dat op verschillende onderwerpen vastgesteld gaat worden: dit kan leiden tot meer vergunningaanvragen. Denk aan nieuw beleid op het gebied van prostitutie, horeca, standplaatsen en ligplaatsen, en de verzelfstandiging van de markt.
We moeten onze activiteiten kunnen monitoren. Alleen zo kunnen we bepalen of onze capaciteit volgens dit uitvoeringsprogramma wordt ingezet. Daarmee borgen we de interne kwaliteit. Onze applicatie Powerbrowser levert deze informatie, die periodiek beschikbaar komt voor de medewerkers en het management. Daarnaast starten we met integraal management.
Sinds 2020 hebben we een persoonlijke gesprek met alle aanvragers van drank- en horecavergunningen. Door corona was dit tijdelijk niet mogelijk. In 2021 willen we verdergaan met deze persoonlijke gesprekken. Zo krijgen we een completer beeld van de aanvrager en zijn (toekomstige) onderneming. Het helpt ons ook om vroegtijdig te bepalen of een Bibob-toets nodig is. Daarnaast zorgen we hiermee dat de aanvraag sneller volledig is. We lichten de procedure toe en maken afspraken over de documenten die aangeleverd moeten worden. Door hier in het begin meer tijd in te steken, kost de verdere behandeling van de aanvragen minder tijd. Het geeft ons ook meer inzicht in en grip op de horecaondernemers van Breda.
De terrassen op de Grote Markt en op de Haven moeten herverdeeld worden. De vergunningen lopen nu niet synchroon en hebben een andere tijdsduur. Dit gaan we tegen het licht houden. De coronaperiode heeft heel veel tijd gekost voor de uitbreiding van de terrassen. Dit loopt ook door in 2021.
In 2020 hebben we een begin gemaakt met het nieuwe standplaatsenbeleid. Daarvoor organiseren we voorlichtingsrondes en een nieuwe lotingsronde. Ook hier is corona een belemmerende factor geweest, want dit beleid moet nog steeds worden vastgesteld. Naar verwachting gebeurt dit in 2021.
We verwachten ook in 2021 meer verkeersbesluiten voor gehandicaptenparkeerplaatsen en oplaadpalen. Uit de cijfers vanuit Powerbrowser blijkt dat er in 2020 een enorme toename was van het aantal verkeersbesluiten. Deze lijn zet zich in 2021 voort.
Exploitatievergunning autoverhuur
In maart 2020 zijn we gestart met een nieuwe branche om te vergunnen. In 2021 zijn we hier nog niet mee klaar. Vooral het Bibob-gedeelte vergt enorm veel tijd en capaciteit.
De gemeente heeft een speciaal team opgericht om corona-vragen te beantwoorden. Desondanks zijn er ook veel vragen rechtstreeks bij de afdeling Veiligheid & Leefomgeving binnengekomen, gewoon omdat mensen ons al kennen. Het beantwoorden hiervan zal ook in 2021 nog veel tijd vergen. We hebben nu te maken met allerlei bijzondere initiatieven en als we straks teruggaan naar de oude situatie, moeten we mensen laten weten dat de bijzondere situatie niet meer bestaat en dat de regels weer worden gehandhaafd zoals vóór corona het geval was. Wat mag wel en wat mag niet meer? Daar zijn we zeker nog de nodige tijd aan kwijt.
2020 zal de boeken ingaan als het jaar zonder grote evenementen. Tegelijkertijd zagen we in 2020 ook dat er nieuwe initiatieven werden ontwikkeld en dat we een kwaliteitsslag hebben gemaakt binnen ons crowdmanagement. Wat 2021 op dit vlak zal bieden, is nog onzeker. We moeten wel blijven nadenken over hoe we in de toekomst, wellicht op een aangepaste manier, weer evenementen kunnen laten plaatsvinden. Evenementen voorzien immers in een maatschappelijke behoefte.
Eerder gaven we aan dat er in 2020 extra aandacht zou zijn voor de Vuelta en de jaarwisseling. De Vuelta is zoals bekend niet doorgegaan.
We hebben ons langs drie sporen voorbereid op de jaarwisseling:
Mogelijk wordt de jaarwisseling 2020-2021 anders dan verwacht door landelijke maatregelen. Ook in 2021 pakken we de voorbereiding op de jaarwisseling tijdig op. We regelen het vuurwerkamendement van de gemeenteraad tijdig in. Verder houden we rekening met de landelijke ontwikkelingen.
We streven naar een heldere rolverdeling die bijdraagt aan een soepel proces voor de organisatoren én de gemeente. Het is belangrijk dat de regie op een logische plek ligt. Alle partijen moeten een bereikbaar, toegankelijk en professioneel eerste aanspreekpunt hebben.
Pilot domeinoverstijgende bevoegdheden
De gemeente Breda neemt deel aan de pilot domeinoverstijgende bevoegdheden. In feite gaat het om twee pilots: één voor waterhandhaving en één voor taxihandhaving. Via deze pilots onderzoeken we of bepaalde feiten uit de domeinen II en IV toegevoegd kunnen worden aan domein I. De pilot geeft een oplossing voor de aanpak van bepaalde handhavingsknelpunten. De politie trekt zich op bepaalde punten terug en de gemeentelijke boa’s zijn steeds meer aanwezig. Zo zijn zij in Breda aanwezig op het water, maar hebben ze niet de bevoegdheid om op te treden bij veelvoorkomende ergernissen die de leefbaarheid aantasten. Deze pilot zou in 2020 al gestart zijn, maar is uitgesteld tot 2021. De pilot rondom taxihandhaving is eind 2020 gestart en loopt door tot eind 2021.
In 2021 verwachten we enkele gebiedsuitbreidingen voor de parkeerregulering. Dit betekent een groter gebied voor de handhaving. We gaan monitoren wat dit betekent voor de inzet van de scanauto’s, de intensiteit van de controles en de resultaten hiervan. Het doel van fiscale handhaving blijft het verhogen van de betalingsbereidheid.
In 2021 kijken we kritisch naar de momenten en de manieren waarop we fietshandhaving inzetten. Zo kunnen we deze vorm van handhaving beter laten aansluiten op de vraag van de stad.
Na de pilots met camerahandhaving op Hazeldonk (2019) en bij de bussluis in het centrum van Breda (2020) breiden we de camerahandhaving uit. Het voetgangersdomein in het centrum is nu nog tussen bepaalde tijden met paaltjes afgesloten voor voertuigen. In de loop van 2021 worden de toegangswegen voorzien van ANPR-camera’s (Automatic Numberplate Recognition).
In 2021 zetten we een nieuw handhavingsinstrument in: de bestuurlijke boete overlast openbare ruimte (bboor). Deze sanctie vervangt in sommige gevallen de huidige boetes. Denk aan loslopende honden, wildplassen en het achterlaten van afval. In andere gevallen vult de bboor een gat op in de bestuurlijke handhaving. Het gaat hier om situaties waar de handhavingsprocessen langdurig zijn en arbeidsintensief, terwijl de overlast niet direct stopt. Met de bboor zal de overlast naar verwachting direct stoppen en kunnen we langdurige, arbeidsintensieve trajecten zo veel mogelijk voorkomen. Denk aan uitstallingen van winkels die niet volgens de voorwaarden zijn geplaatst.
De gemeente heeft de regels voor het ophalen van grofvuil en snoeihout aangepast. Daarom stellen we in 2021 twee extra boa’s aan. De inzet van deze boa’s is gericht op de handhaving van de aangepaste regels. Zij houden zich vooral bezig met grofvuilmeldingen en daarnaast ook met andere milieumeldingen.
Het thema Zorg en veiligheid richt zich op het voorkómen van overlastgevend, crimineel gedrag en recidive van risicogroepen en risicopersonen in Breda. Het bevat drie van de vijf focuspunten van het meerjarenprogramma. Het sociaal domein heeft hierop de regie. Dit uitvoeringsprogramma bevat alleen de bijdrage van de afdeling Veiligheid & Leefomgeving.
We willen zorg bieden aan mensen met verward gedrag, en overlast en gevaar voorkomen. Landelijk en regionaal wordt er extra aandacht besteed aan deze doelgroep. De nadruk ligt daarbij op vroeg signaleren, tijdig en adequaat opschalen, passende opvang of hulp bieden – en indien nodig straffen. Daarvoor zijn regionaal al afspraken gemaakt. Lokaal vraagt dit ook de nodige aandacht, vooral om handelingsperspectief te bieden aan professionals en inwoners. Informatie-uitwisseling is daarbij een voorwaarde. Het Zorg- en Veiligheidshuis Baronie Breda richt zich daarbij op mensen met GGZ- en/of LVB-problematiek en bijkomende problematiek zoals een verslaving, die daardoor crimineel en/of overlastgevend gedrag laten zien. Vanuit de afdeling zijn hier juridisch adviseurs, inspecteurs en boa’s bij betrokken.
We vinden dat elke Bredanaar onbekommerd en veilig in zijn eigen huis moet kunnen wonen. Woonoverlast pakken we aan. Samen met onze samenwerkingspartners ontwikkelen we een integrale ketenaanpak en zetten we een regisseur woonoverlast in. De gemeente heeft beleidsregels vastgesteld en een plan van aanpak opgesteld. In de aanpak heeft de nieuwe stadsmarinier aanpak woonoverlast een regisserende taak.
We willen zorg bieden aan slachtoffers van mensenhandel, arbeidsuitbuiting, en seksuele en criminele uitbuiting. Landelijk en regionaal wordt er extra aandacht besteed aan deze doelgroep. De zorgcoördinator voor slachtoffers van mensenhandel is aangesteld bij het Zorg- en Veiligheidshuis Baronie Breda en werkt dus voor alle gemeenten in het politiedistrict. Hij biedt hulp en ondersteuning aan slachtoffers van mensenhandel en uitbuiting, hij zorgt ervoor dat ze bij de juiste organisatie terechtkomen en bouwt een relevant netwerk op van zorg- en veiligheidspartners. Parallel hieraan wordt een integraal beleidsplan opgesteld rondom mensenhandel en uitbuiting, vanuit het perspectief van zowel zorg en veiligheid als ondermijning.
Terugkeer van ex-gedetineerden
De gemeente Breda wil recidive voorkomen en de integratie van ex-gedetineerden bevorderen. De aanpak hiervan ligt grotendeels bij het sociaal domein, vooral rondom het bieden van nazorg. Kan de terugkeer van ex-gedetineerden maatschappelijke onrust opleveren, dan komt het veiligheidsdomein in beeld. Hierbij is de samenwerking met het Zorg- en Veiligheidshuis Baronie Breda van belang.
In 2020 hebben we de handreiking nader uitgewerkt met onze ketenpartners. Daarbij hebben we ook een verdere verkenning uitgevoerd van de samenwerking op B5-niveau (Eindhoven, Den Bosch, Helmond, Tilburg en Breda). Met de doorontwikkeling hiervan gaan we in 2021 verder, samen met het ministerie van Justitie en Veiligheid en de reclassering.
We hebben contact gelegd met Avans Hogeschool in Breda om samen te gaan werken vanuit de visie van het lectoraat ‘Transmuraal herstelgericht werken’. Zij hebben middelen voor diverse onderzoeken en de gemeente Breda kan hier mogelijk gebruik van maken. Ook dit bouwen we in 2021 verder uit.
De gemeente wil alertheid creëren en ervoor zorgen dat polarisatie en radicalisering vroeg gesignaleerd worden. Professionals moeten hiervoor zijn toegerust. Op basis van signalen zetten we adequate interventies in om een verdere ontwikkeling te doorbreken. Zo werken we toe naar een leefklimaat waarin geen plaats is voor polarisatie en radicalisering.
Het Zorg- en Veiligheidshuis Baronie Breda biedt een persoonsgerichte aanpak voor personen die (dreigen te) radicaliseren. Daarnaast is er een denktank die bestaat uit sleutelfiguren in Breda. De persoonsgerichte aanpak en de denktank zorgen voor een aanpak aan de ‘achterkant’. Daarnaast ontwikkelen we beleid dat meer gericht is op de ‘voorkant’: preventie van polarisatie en radicalisering. Ook starten we met de uitvoering van het projectplan ‘Tegengaan ongewenste radicalisering en polarisatie’.
In de eerste helft van 2021 vindt een onderzoek plaats naar voedingsbodems en indicatoren voor radicalisering en polarisatie. Dit onderzoek wordt gecombineerd met een zogeheten krachtenveldanalyse. Deze activiteiten worden gefinancierd vanuit de versterkingsgelden van de NCTV en het ministerie van Justitie en Veiligheid.
Andere taken die relevant zijn voor dit thema, zijn onze integrale controles op:
Onze boa’s en inspecteurs voeren de controles uit. Bij handhavingstrajecten komen onze juridisch adviseurs in actie.
De gemeente wil dat de zichtbare criminaliteit blijvend afneemt en dat de veiligheidsbeleving in de woon- en werkomgeving toeneemt. Preventie is hierbij het uitgangspunt. Daarnaast hebben we veel aandacht voor digitale criminaliteit. Daarbij richten we ons vooral op het vergroten van de weerbaarheid. De rol van de afdeling Veiligheid & Leefomgeving bestaat vooral uit (buurt)preventie, voorlichting, toezicht en handhaving.
Buurtpreventie / Cyberveiligheid
Met buurtpreventie willen we de weerbaarheid van onze inwoners vergroten. Tot 2019 hield buurtpreventie zich uitsluitend bezig met woninginbraken, overvallen en straatroven. Afgelopen jaar hebben we cybercrime daaraan toegevoegd. We besteden aandacht aan cybercrime via de (sociale) media, kennisbijeenkomsten en de opzet van een netwerk van ‘digitale ambassadeurs’. Zo speelt buurtpreventie voortdurend in op trends in de maatschappij.
De aanpak van Breda op het gebied van cyberveiligheid richt zich vooral op het weerbaarder maken van verschillende doelgroepen. Deze doelgroepen zijn inwoners, ondernemers en de zogeheten vitale sectoren die in Breda gevestigd zijn.
Eind 2019 zijn we gestart met de ontwikkeling van een veiligheidsmethodiek voor ondernemers. Dit vraaggestuurde, realtime en hybride product draagt bij aan de integrale veiligheid van ondernemers in winkelgebieden. Deze volledig nieuwe methode is gebaseerd op participatie. Informeren, bewust maken en handelingsperspectief bieden staan hierin centraal.
Deze methodiek is in eerste instantie bedoeld voor winkeliers en voor ondernemers op bedrijventerreinen. De structuren en netwerken van deze twee doelgroepen verschillen, waardoor een aanpak op maat nodig is:
De gemeente werkt samen met inwoners, ondernemers en het onderwijs aan veilige wijken, winkelgebieden en bedrijventerreinen. Zo vergroten we de weerbaarheid van de stad Breda.
Voor de continuïteit van onze bedrijfsvoering is het cruciaal dat we rekening houden met risico’s. Een risico wordt vaak gedefinieerd als ‘een mogelijke gebeurtenis die schade of verlies kan toebrengen, of het vermogen beïnvloedt om doelen te realiseren.’ Als we kijken naar het Uitvoeringplan 2021, dan zien we interne en externe factoren die een risico (of bedreiging) kunnen vormen voor onze jaardoelstellingen.
De risico’s die we voorzien, zijn al binnen de reguliere werkzaamheden opgenomen. Hieronder beschrijven we welke aanvullende (meetbare) risico’s en onzekerheden we nog verwachten bij het realiseren van onze taken en doelstellingen.
Algemeen effecten coronacrisis.
De coronacrisis heeft geleid tot een forse stijging van de kosten en benodigde productie-uren. Deze kostentoename komt aan de ene kant voort uit de invoering en uitvoering van nieuwe wetten, noodverordeningen en maatregelen. Aan de andere kant zien we ook een forse kostentoename (uren) in de bestaande processen. Zo zal er naar verwachting ook meer materiaal kosten en meer inzet van verkeersregelaars gevraagd worden. Tevens zal een stijging van WOB verzoeken zijn.
Door de coronamaatregelen ontstaan er allerlei nieuwe initiatieven vanuit de stad. Deze vallen weliswaar grotendeels binnen de bestaande processen en regelingen, maar vragen toch beduidend meer capaciteit omdat we er geen ervaring mee hebben vanuit het verleden. Wij willen deze initiatieven zo veel mogelijk ondersteunen en stimuleren. Tegelijkertijd willen we ook dat ze veilig verlopen. We zien onder meer een groot aantal nieuwe initiatieven en bijbehorende (aan)vragen op het gebied van raamverkoop vanuit de horeca, kleinschalige nieuwe buurtactiviteiten en carnavalsaankleding en -activiteiten in de buurt.
Dit betreft dus vaak nieuwe soorten en vormen van activiteiten waar de gemeente op dit moment geen ervaring mee heeft. Dat geldt ook vaak voor de organisatoren. Hierdoor is voor deze aanvragen meer onderzoek, overleg en ondersteuning nodig om ze veilig en verantwoord mogelijk te maken en dat vaak op zeer korte termijn. Onder meer de vergunningverleners en juristen moeten fors meer capaciteit inzetten om deze initiatieven en activiteiten mogelijk te maken.
Eerder is voorzien in een uitbreiding van het aantal ligplaatsen t.b.v. het water- en singelgebruik in de stad. In de eerste plannen was een uitbreiding met 100 of meer ligplaatsen voorzien, echter recent is gebleken dat dit aantal circa 15-20 zal gaan bedragen. Dit betekent dat de opgenomen extra opbrengsten ad 200.000 euro per jaar slechts voor 15-20% gerealiseerd zullen worden (vanaf van het moment van realisatie dus in 2021 zal dit dus slechts een deel van dat percentage zijn).
Voor wat betreft de verzelfstandiging van de markten is het moment van realisatie in 2021 nog onbepaald. De vermindering van de kosten van de markten is echter afhankelijk van het moment van verzelfstandiging en op dit moment dus niet met zekerheid te bepalen.
Team Handhaving Bestaande Stad
Binnen WABO speelt vooral de implementatie van de Omgevingswet. Op dit moment is er één jurist gemiddeld 4 uur per week vrijgemaakt voor deze taak. Dit zal naar verwachting meer worden, waarschijnlijk zo’n 300 uur op jaarbasis.
Daarnaast zetten we ongeveer 250 uur per jaar in voor huisverboden, terwijl hiervoor geen compensatie is. Dit geldt ook voor de afhandeling van WOB-verzoeken van het team HBS en het team Handhaving.
Voor 2021 kan het anonimiseren van bouwdossiers waarschijnlijk worden geautomatiseerd. Zolang dit nog niet het geval is, moeten we uit de leges extra capaciteit inzetten voor de bouwdossiers omdat pieken in het aantal opgevraagde dossiers niet kunnen worden opgevangen in de reguliere bezetting.
Er is echter ook een koppeling tussen het aantal besluiten en het aantal handhavingsverzoeken dat moet worden opgevolgd. Binnen team WABO komen vergunningaanvragen binnen die uiteindelijk leiden tot besluiten. Zodra het aantal aanvragen stijgt, wordt op basis van de legesopbrengsten het aantal medewerkers belast met toetsing verhoogd. Op dit moment is er echter (nog)geen koppeling tussen stijging (of daling) van het aantal besluiten en het aantal afhandelaars van handhavingsverzoeken.
Hierdoor kan een werkvoorraad ontstaan ,die onvoldoende snel kan worden afgehandeld door toezichthouders maar vooral handhavingsjuristen van het team HBS.
Team WABO werkt met een flexibele schil. De grootte van de inhuur hangt af van het aantal aanvragen. Maandelijks monitoren we of de aantallen en de leges nog in lijn lopen met de begroting voor 2021. In de huidige (corona)periode kunnen externe (politieke) factoren en maatregelen een risico vormen voor het optimaal functioneren van onze flexibele schil. De werving van voldoende en deskundig personeel kan in de huidige krappe arbeidsmarkt een onzekere factor zijn. Dit vormt een risico voor het snel kunnen opschalen en afschalen van onze dienstverlening.
Om te kunnen voldoen aan de afspraken, moeten we extra capaciteit inzetten op de volgende onderdelen:
Team Handhaving & Wijkveiligheid
Om te kunnen voldoen aan de afspraken, is extra capaciteit nodig voor de vergunningsverplichting voor autoverhuurbedrijven en prostitutie beleid. Deze extra capaciteit kan een risico zijn.
Bijlage 1: Taken en prioritering per thema
Door te prioriteren, relateren we de inspanning van de uitvoerende taken van afdeling Veiligheid & Leefomgeving, aan het risico voor de kwaliteit en de veiligheid.
Prioriteren helpt om bewust keuzes te maken: de meeste energie gaat naar de hoogste risico’s,we objectiveren persoonlijke voorkeuren en inzichten en we bereiken uniformiteit onder de medewerkers.
We onderscheiden de volgende categorieën:
Hierna volgt per thema onze prioritering. Hierbij is het uitgangspunt dat we rekening houden met de eerder genoemde kaders en de beschikbare capaciteit van onze adeling.
Tabel 3 Veiligheid openbare ruimte
Tabel 5 Zichtbare criminaliteit
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-137758.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.