Gemeenteblad van Nuenen, Gerwen en Nederwetten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nuenen, Gerwen en Nederwetten | Gemeenteblad 2020, 73270 | Overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nuenen, Gerwen en Nederwetten | Gemeenteblad 2020, 73270 | Overige overheidsinformatie |
Mandaatregisters gemeente Nuenen c.a. 2020
Burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Nuenen c.a. maken bekend dat zij op 12 februari 2020 hebben besloten de volgende mandaatregisters vast te stellen:
- Algemeen mandaatregister 2020
- Mandaatregister Samenleving 2020
- Mandaatregister Ontwikkeling en Samenleving 2020
- Mandaatregeling Openbare Werken 2020
De mandaatregisters vormen een verzameling van individuele mandaatbesluiten die met het oog op de overzichtelijkheid zijn samengebracht in tabelvorm.
In de mandaatregisters is aangegeven welke bevoegdheden in mandaat zijn overgedragen aan welke functionarissen. Door een mandaat kan de betreffende functionaris de genoemde bevoegdheid namens het college van burgemeester en wethouders resp. de burgemeester uitoefenen. Burgemeester en wethouders en de burgemeester blijven bestuurlijk verantwoordelijk voor de genomen besluiten.
De in de mandaatregisters verzamelde mandaatbesluiten treden in werking op de dag na die van hun bekendmaking.
MANDAATREGISTER 2020 AFDELING ONTWIKKELING EN HANDHAVING, gemeente Nuenen c.a. 2019.17840 |
|||||
---|---|---|---|---|---|
De afdoening van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen, waaronder in ieder geval begrepen: a. het vragen van offertes; zie opmerkingen b. het vragen van inlichtingen bij derden; c. het toezenden aan overheidsinstellingen of derden van gevraagde of verplicht te verstrekken statistische en andere gegevens; d. het verstrekken van inlichtingen over het in de gemeente gevolgde beleid en over de interpretatie door de gemeente van voorschriften en richtlijnen. (bijv. uitleg bestemmingsplan, verordening of milieurichtlijnen of beleidsregels); zie opmerkingen. e. opgaven en vragen inlichtingen CBS; f. correspondentie m.b.t. vergoedingen van het Rijk of andere instellingen; g. het aanvragen van subsidies of andere bijdragen bij het Rijk, de provincie of andere instellingen (bijv. subsidie bosbouw); h. het vragen van adviezen aan gemeentelijke afdelingen of derden indien:
i. het zenden van ontvangstbevestigingen; j. het opvragen van wettelijk voorgeschreven accountantsverklaringen; k. het aansprakelijk stellen voor herstel van schade door derden aan gemeente-eigendommen; l. het verzenden van uitnodigingen voor een gesprek; m. het ondertekenen van brieven die een formeel besluit van college of burgemeester begeleiden; zie opmerking |
Senior medewerker beleidsuitvoering, |
Een en ander voor zover nodig voor uitoefening van de functie. Regels m.b.t. inkoop en aanbestedingen dienen in acht te worden genomen. Ondermandaat alleen mogelijk voor opvragen offertes conform bestaand beleid of voor vrijblijvende offertes Het verstrekken van inlichtingen mag nimmer het karakter hebben van toezeggingen waaraan rechten kunnen worden ontleend. Toezeggingen kunnen uitsluitend schriftelijk door het bevoegde bestuursorgaan (derhalve niet door individuele leden daarvan) worden gedaan. |
|||
Algemene wet bestuursrecht en overige wetgeving met soortgelijke bevoegdheden |
|||||
Het verrichten van handelingen ter voorbereiding van besluiten, waaronder in ieder geval begrepen: 1. de beoordeling van de ontvankelijkheid en het eventueel besluiten om een aanvraag niet in behandeling te nemen; 2. het bieden van de gelegenheid tot het herstel van vormfouten; 3. het verzorgen van voorgeschreven publicaties van aanvragen; 4. het horen van (derden-) belanghebbenden indien wettelijk voorgeschreven; 5. het beleggen van een hoorzitting in het kader van een uitgebreide voorbereidingsprocedure; 6. het toezenden van afschriften van ingebrachte bedenkingen aan aanvrager en de adviserende bestuursorganen; 7. het verdagen van de beslissingstermijn; 8. het opvragen van voorgeschreven of noodzakelijke adviezen. |
Senior medewerker beleidsuitvoering |
Een en ander voor zover nodig voor uitoefening van de functie. Inclusief het horen van de indieners van een zienswijze door de betrokken medewerker(s). |
|||
Voorbereidingshandelingen en overleg m.b.t. de totstandkoming van anterieure overeenkomsten en exploitatieplannen. |
Ondermandaat uitsluitend voor zover het betreft juridisch geschoolde senior beleidsmedewerker |
||||
Het besluiten tot (pre)mediation, het verrichten van voorbereidingshandelingen m.b.t. de beslissing op bezwaarschriften en de behandeling van verzoeken om voorlopige voorziening, (hoger) beroepschriften, daaronder begrepen vertegenwoordiging van de Raad of het college van B&W op de (hoor)zitting en het verrichten van overige proceshandelingen. |
Krachtens procesbesluit, voorzover het betreft de (Voorzieningenrechter van de) rechtbank, de (Voorzitter van de) Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, de (Voorzitter van de) Centrale Raad van Beroep of (de Voorzieningenrechter van) het College van Beroep voor het bedrijfsleven. Van het (onder)mandaat is uitgesloten het nemen van de beslissing op bezwaar. Ondermandaat uitsluitend voor zover het betreft juridisch geschoolde senior beleidsmedewerker |
||||
Instemmen met rechtstreeks beroep bij de administratieve rechter. |
Ondermandaat uitsluitend voor zover het betreft juridisch geschoolde senior beleidsmedewerker |
||||
Het nemen van (positieve) beslissingen op verzoeken om informatie als bedoeld in de Wet openbaarheid van bestuur. |
Het ondermandaat voorziet niet in besluiten tot weigering van informatie. Ondermandaat uitsluitend voor zover het betreft juridisch geschoolde senior beleidsmedewerker |
||||
Voorbereidingshandelingen en overleg m.b.t. verzoeken om een tegemoetkoming in schade als bedoeld in afdeling 6.1 Wet ruimtelijke ordening (artikel 6.1 en volgende). |
Ondermandaat uitsluitend voor zover het betreft juridisch geschoolde senior beleidsmedewerker |
||||
Het aangaan van samenwerkingsovereenkomsten met de Lumens Groep met betrekking tot de antidiscriminatievoorziening (klachtenbehandeling) |
|||||
Cluster Vergunningen en Cluster THOV[1] |
|||||
Besluiten over aanvragen om een omgevingsvergunning, dan wel de besluiten volgens wettelijk regime geldend voor 1 oktober 2010. Onder het mandaat vallen alle besluiten verband houdende met de omgevingsvergunning (bv. aanhouden vergunning, verdagen, niet in behandeling nemen, verlenen ontheffing Bouwbesluit/Bouwverordening, het afhandelen van een melding Bouwbesluit, enz.). Dit geldt ook voor de overige in dit deel van het register opgenomen bevoegdheden. Het (onder)mandaat met betrekking tot de omgevingsvergunning geeft een beslissingsbevoegdheid voor alle activiteiten zoals genoemd in de artikelen 2.1 en 2.2 van de Wabo. |
Voorzover binnen vastgestelde beleidskaders. Paraaf afdelingshoofd* vereist in geval van een weigering en/of afwijken van een welstandsadvies. Paraaf portefeuillehouder** vereist in geval van weigering, bezwaren/zienswijzen van derden en afwijken van welstandsadvies, in de situatie dat het wettelijk regime geldend voor 1 oktober 2010 van toepassing is. |
||||
Besluiten tot het intrekken van een omgevingsvergunning of een bouw- en/of sloopvergunning volgens wettelijk regime geldend voor 1 oktober 2010. |
Voorzover passend binnen het vastgestelde beleidskader. Paraaf portefeuillehouder** vereist indien zienswijze(n) is (zijn) ingebracht |
||||
Besluiten over een afwijking op grond van de artikelen; a. 2.12 lid 1, onderdeel a, onder 1º en 2 º Wabo b. 2.12 lid 1, onderdeel b Wabo (exploitatieplan) c. 2.12 lid 1, onderdeel c Wabo (strijd met provinciale ruimtelijke verordening 4.1 lid 3 Wro of AMvB krachtens 4.3 lid 3 Wro) |
Bij ondermandaat paraaf afdelingshoofd* vereist bij afwijken van het bestemmingsplan indien de afwijking buiten de reikwijdte van het gemeentelijke ‘Afwijkingenbeleid Wabo’ valt. Tevens paraaf afdelingshoofd* vereist bij afwijken van het ‘Afwijkingenbeleid Wabo’ overeenkomstig artikel 4:84 Awb (inherente afwijkingsbevoegdheid beleidsregels). |
||||
(Onder)mandaat alleen voor ontwikkelingen die binnen het bestemmingsplan passen of realiseerbaar zijn met een binnenplanse afwijkingsbevoegdheid of de ‘kruimelgevallenregeling’. |
|||||
Verrichten van handelingen, geen besluiten zijnde, in het kader van de behandeling van een aanvraag om een omgevingsvergunning of een aanvraag om een bouwvergunning volgens wettelijk regime voor 1 oktober 2010. |
|||||
Verrichten van administratieve handelingen, geen besluiten zijnde, in het kader van de behandeling van een aanvraag om een omgevingsvergunning of een bouwvergunning, met name ontvangstbevestiging en verzoeken om aanvullende gegevens, dan wel de handelingen volgens wettelijk regime geldend voor 1 oktober 2010. |
|||||
Besluiten dat geen omgevingsvergunning dan wel geen bouwvergunning volgens wettelijk regime geldend voor 1 oktober 2010 vereist is. |
|||||
Mededeling vrijstelling bodemonderzoek in kader van een omgevingsvergunning of een bouwvergunning volgens wettelijk regime geldend voor 1 oktober 2010. |
|||||
Besluiten over een sloopvergunning volgens wettelijk regime geldend voor 1 oktober 2010. |
Paraaf afdelingshoofd* vereist in geval van een weigering. Paraaf portefeuillehouder** vereist in geval van weigering of bezwaren/zienswijzen van derden, in de situatie dat het wettelijk regime geldend voor 1 oktober 2010 van toepassing is. |
||||
Het afhandelen van een sloopmelding al dan niet in combinatie met het opleggen van nadere voorwaarden naar aanleiding van een melding (artikel 1.29 Bouwbesluit 2012). |
|||||
Besluiten over de verlening van een vergunning als bedoeld in artikel 15 Leegstandwet. |
|||||
Besluiten over een ontheffings- of vergunningaanvraag op grond van de APV, al dan niet in combinatie met een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2 lid 1 van de Brandbeveiligingsverordening. |
Binnen door het College vastgestelde kaders. Dit mandaat geldt niet voor situaties waarin een omgevingsvergunning voor brandveilig gebruiken is vereist. In dat geval geldt het mandaat voor de verlening van een omgevingsvergunning. |
||||
De weigering van een ontheffing van het stookverbod (artikel 5:34 lid 3 APV). |
|||||
Ingebruikgeving gemeentegrond t.b.v. activiteit waarvoor een ontheffing/vergunning wordt verleend. |
|||||
Besluiten over aanvragen op grond van de Drank- en Horecawet |
Binnen door het College en/of de Burgemeester vastgestelde kaders. Ondermandaat uitsluitend bij de coördinator van het cluster. |
||||
Binnen door het College en/of de Burgemeester vastgestelde kaders. Ondermandaat uitsluitend bij de coördinator van het cluster. |
|||||
Besluiten over aanvragen o.g.v. artikel 3 en 4 Zondagswet (het op zondag zonder strikte noodzaak gerucht verwekken, dat op een afstand van meer dan 200 meter van het punt van verwekking hoorbaar is, en het organiseren van openbare vermakelijkheden op zondag, voor 13 uur). |
Binnen door de Burgemeester vastgestelde kaders. Ondermandaat uitsluitend bij de coördinator van het cluster. |
||||
Besluiten over aanvragen o.g.v. art. 10 jo. 148 Wegenverkeerswet i.v.m. wedstrijden voertuigen op de openbare weg. |
Binnen door de Burgemeester vastgestelde kaders. Ondermandaat uitsluitend bij de coördinator van het cluster. |
||||
Besluiten over verzoeken o.g.v. artikel 29 van de Wet op de lijkbezorging (i.v.m. het opgraven van een lijk). |
Ondermandaat uitsluitend bij de coördinator van het cluster. |
||||
Besluiten over verzoeken om toestemming o.g.v. artikel 35 lid 2 van de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen (in het kader van overleg over een aanvraag voor een ontheffing als bedoeld in artikel 8a.51 van de Wet luchtvaart, te weten ontheffing door GS voor het tijdelijk en uitzonderlijk gebruik van een terrein voor bepaalde luchtvaartuigen). |
Binnen door de Burgemeester i.o.m. het College vastgestelde kaders. |
||||
Bij ondertekening van een besluit wordt vermeld dat het besluit op grond van het besluit van 31 december 2013 in (onder)mandaat is genomen (2013.22965). |
|||||
Het opmaken van processen-verbaal van constatering, zoals bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen. |
|||||
Het opmaken van schriftelijke verklaringen, strekkende tot het signaleren van een wijziging in de feitelijke situatie die van invloed is op een of meer in de gebouwenregistratie opgenomen gegevens en die niet voortvloeit uit een krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument. |
Medewerker organi-satieondersteuning |
||||
Het beheer van de basisregistraties adressen en gebouwen met de navolgende taken:
|
Gemeentesecretaris en Afdelingshoofd Ontwikkeling en Handhaving (M en MA) |
Medewerkers die belast zijn met het beheer van de BAG en de heer J. Taheij, werkzaam bij de Dienst Dommelvallei |
|||
Het nemen van besluiten ten aanzien van de nummering van de in de gemeente aanwezige gebouwen (met de mogelijkheid tot ondermaat). |
|||||
Besluiten tot toepassing van bestuursdwang en de uitoefening daarvan op grond van artikel 125 Gemeentewet juncto artikel 5:24 Awb, dan wel besluiten tot het opleggen van een last onder dwangsom op grond van artikel 125 Gemeentewet juncto artikel 5:32 Awb met betrekking tot de wet- en regelgeving die conform het vastgestelde handhavingsbeleid behoort tot het takenpakket van het cluster VTH inclusief alle hierop betrekking hebbende correspondentie, procedures en besluiten. |
Voorzover passend binnen het vastgestelde beleidskader. Paraaf portefeuillehouder** vereist indien zienswijze(n) is (zijn) ingebracht. |
||||
Besluiten m.b.t. het invorderen van dwangsommen bij niet naleven van een opgelegde last onder dwangsom. |
|||||
Besluiten m.b.t. het innen van kosten toepassing bestuursdwang |
Voor zover passend binnen het vastgestelde beleidskader. Paraaf portefeuillehouder vereist** indien zienswijze(n) is (zijn) ingebracht. |
||||
Uitvoering van toezicht- en handhavingswerkzaamheden betreffende de wet- en regeling die conform het vastgestelde handhavingsbeleid behoort tot het takenpakket van het cluster VTH, waaronder opvragen gegevens, revisietekeningen, geringe afwijkingen afdoen met aantekening op tekening, maningsbrieven ventilatie, uitnodiging tot medewerking. |
|||||
Voor zover passend binnen het vastgestelde beleidskader. Paraaf portefeuillehouder vereist** indien zienswijze(n) is (zijn) ingebracht. |
|||||
Beslissing over gedogen (geen besluit in de zin van de Awb; dus geen rechtsbescherming). |
|||||
Geven van machtigingen tot binnentreden zonder toestemming van de bewoner in het kader van de toezichthoudende taak voortvloeiend uit de Woningwet en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. |
|||||
Procedurele handelingen m.b.t. totstandkoming bestemmingsplan en uitwerking/wijziging daarvan. |
M.u.v. besluit tot ter inzage legging (voor)ontwerp bestemmingsplan en – in voorkomende gevallen – vaststellen inspraakverslag. |
||||
Het feitelijk waarmerken en publiceren van digitale ruimtelijke plannen, zoals bedoeld in het Besluit ruimtelijke ordening. |
Senior medewerker beleidsuitvoering |
||||
Besluiten over ontheffing op grond van de artikelen 3.6 lid 1 sub a, 3.22, 3.23 en 3.38 van de Wro (inclusief het eventueel opleggen van beperkingen en/of het stellen van voorwaarden) en besluiten met nadere eisen op grond van artikel 3.6 lid 1 sub d. |
Paraaf portefeuillehouder** vereist in geval van zienswijzen van derden. |
||||
Besluiten op verzoeken om een omgevingsvergunning (voorheen aanlegvergunning) of een aanlegvergunning volgens wettelijk regime geldend voor 1 oktober 2010. |
|||||
Verrichten van administratieve handelingen inclusief de benodigde adviezen van derden, geen besluiten zijnde, betreffende verzoeken om:
|
|||||
Verlenen van vrijstelling als bedoeld in artikel 19 lid 1 WRO (oud). |
|||||
Aanvragen verklaring van geen bezwaar ingevolge artikel 19 lid 1 WRO of artikel 19 lid 1 WRO in samenhang met de Woningwet (oud). |
Paraaf portefeuillehouder** vereist in geval van zienswijzen van derden. |
||||
Besluiten over een verzoek om subsidie op grond van de Monumentensubsidieregeling (inclusief de correspondentie hierover). |
Voor zover het niet een weigering betreft, tevens: |
||||
Besluiten over een aanvraag omgevingsvergunning en/of ontheffing op grond van de Erfgoedwet, Monumentenwet 1988 en/of de Erfgoedverordening 2010 Gemeente Nuenen c.a., waaronder begrepen archeologische selectiebesluiten die worden genomen in overeenstemming met het ‘Beleidsplan Archeologie gemeente Nuenen c.a.’. |
Bij ondermandaat paraaf afdelingshoofd* vereist bij afwijken van advies monumentencommissie. Bij ondermandaat paraaf afdelingshoofd* vereist in geval van weigering. |
||||
Verkoop van grond en daarbij behorende opstallen en ondertekening van aan en verkoopovereenkomst passend binnen beleidskaders en/of bestaande budgetten, tot een maximale koopsom van € 10.000 excl. btw |
Voor elke verkoop is instemming nodig van de portefeuillehouder. Passend binnen bestaand beleid en bestaande budgetten. Let op: indien Handvest actieve informatieplicht van toepassing is, kan niet van mandaat gebruik worden gemaakt. |
||||
Huur en Verhuur van (delen van) gebouwd onroerend goed en ondertekening van de huurovereenkomst, passend binnen beleidskaders tot een huursom van € 25.000,- per jaar voor een maximale huurperiode van 5 jaar. |
|||||
Huur en Verhuur van grond en ondertekening van de huurovereenkomst, passend binnen beleidskaders tot een huur van maximaal € 25.000,- per jaar voor een maximale huurperiode van 5 jaar. |
|||||
Anterieure overeenkomsten, inclusief planschadeverhaalovereenkomsten (artikel 6.24, afd. 6.4, Wro) sluiten en ondertekenen, |
|||||
Overeenkomsten betreffende de vestiging, wijziging of opheffing van zakelijke rechten t.b.v. nutsvoorzieningen, telecommunicatie en derden |
|||||
Verlenen van opties op bouwgrond t.b.v. bedrijfsvestiging en woningbouwkavels |
|||||
Besluiten tot het opheffen van voorkeursrechten op grond van de Wet voorkeursrecht gemeenten of publiekrechtelijke beperkingen als bedoeld in de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken, en het verlenen van opdracht aan Kadaster voor doorhalen inschrijvingen op grond van de Wet voorkeursrecht gemeenten. |
|||||
a. voor met name te noemen taken en bevoegdheden; b. met inachtneming van door het bevoegd gezag gestelde kaders; en met dien verstande dat de gemandateerde onverwijld afschrift doet van door hem verleend ondermandaat aan de burgemeester respectievelijk het college van burgemeester en wethouders. |
* Paraaf afdelingshoofd: door een paraaf op het begeleidingsformulier in het bouwdossier.
** Paraaf portefeuillehouder: door een paraaf op het begeleidingsformulier in het bouwdossier of, na bespreking van de zaak met de portefeuillehouder, door vastlegging van het akkoord van de portefeuillehouder in een verslag van het (portefeuillehouders)overleg.
[1] THOV = Toezicht, Handhaving, Openbare orde, Veiligheid.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nuenen
de burgemeester, M.J. Houben MBA
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-73270.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.