Gemeenteblad van Elburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Elburg | Gemeenteblad 2020, 7157 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Elburg | Gemeenteblad 2020, 7157 | Overige besluiten van algemene strekking |
Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen (BRP) en reis- en waardedocumenten (PNIK)
Burgemeester en wethouders van de gemeente Elburg,
Gelet op: de Wet Basisregistratie Personen (Wet BRP), de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 (PUN 2001), het Reglement rijbewijzen en de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO);
Besluiten vast te stellen: De Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen en reis- en waardedocumenten.
Hoofdstuk 2: Het gegevensbeheer
1. De gegevensbeheerder BRP heeft, in samenspraak met de CISO, rechtstreekse verantwoordelijkheid naar het college van burgemeester en wethouders zonder tussenkomst van leidinggevenden in de lijn.
2. De Gegevensbeheerder BRP beheert de gemeentelijke voorziening en het gegevensmagazijn en is verantwoordelijk voor:
De gegevensbeheerder beslist binnen 5 werkdagen over het in behandeling nemen van meldingen van een overheidsorganen, waarbij gerede twijfel bestaat over de juistheid van een in de gemeentelijke voorziening van de BRP opgenomen (authentieke) gegevens en stelt het overheidsorgaan in kennis van de genomen beslissing.
De Gegevensbeheerder BRP is bevoegd vanuit de in artikel 4 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven betreffende de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke voorziening voor de BRP.
Hoofdstuk 3: Het applicatiebeheer
De Applicatiebeheerder BRP is verantwoordelijk voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de uitwijkprocessen zoals beschreven in de procedure uitwijk van het Informatiebeveiligingsplan.
Hoofdstuk 4: Het systeembeheer
De systeembeheerder is verantwoordelijk voor de uitvoer van het technisch onderhoud van de gemeentelijke voorziening voor de BRP (hierna toepassingssysteem genoemd).
Hoofdstuk 5: Het privacybeheer
De privacybeheerder (PO/FG) heeft rechtstreekse verantwoordelijkheid naar de Autoriteit Persoonsgegevens zonder tussenkomst van leidinggevenden in de lijn De privacybeheerder adviseert de gegevensbeheerder, de gegevensverwerkers en het college van burgemeester en wethouders over de privacyaspecten die voortvloeien uit de uitvoering van de AVG, de Wet BRP en Verordening BRP.
Hoofdstuk 6: De controle op informatiebeveiliging (CISO)
De CISO is verantwoordelijk voor het opstellen en de controle op de uitvoering van het informatiebeveiligingsbeleid waaronder het Informatiebeveiligingsplan voor de GV en GM waarmee de organisatie uitvoering geeft aan de Wet BRP. De CISO adviseert het college van burgemeester en wethouders rechtstreeks over beveiligingsaspecten die uit het Informatiebeveiligingsplan voortvloeien.
De CISO ondersteunt en adviseert de organisatie op het gebied van informatiebeveiliging op dusdanige wijze, dat medewerkers diens verantwoordelijkheid op grond van dit reglement op deugdelijke wijze kunnen invullen met inachtneming van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). De CISO controleert de uitvoering van de beveiligingsmaatregelen van het Informatiebeveiligingsplan en kan dwingende adviezen geven, ten aanzien van de naleving van beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de Wet BRP en het Informatiebeveiligingsplan.
De CISO is het gemeentebrede aanspreekpunt op het gebied van informatiebeveiliging en bevordert het beveiligingsbewustzijn bij management en medewerkers.
De CISO participeert in de ontwikkeling en formulering van het gemeentebrede informatiebeveiligingsbeleid.
De CISO adviseert het college van burgemeester en wethouders over de navolgende aspecten die voortvloeien uit de BRP (collegeverklaring) te weten:
Hoofdstuk 8: De toezichthouder
De toezichthouder als bedoeld in artikel 4.2 van de Wet BRP, is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de Wet BRP.
De toezichthouder controleert of de burger voldoet aan zijn verplichtingen met betrekking tot de inschrijving in de BRP (artikel 2.38), de wijziging van diens adres (2.39), het rechtmatig gebruik van een briefadres (2.40 t/m 2.42), zijn vertrek uit Nederland (2.43), de verstrekking van alle inlichtingen die nodig zijn voor de bijhouding van de BRP.
De toezichthouder ziet erop toe dat, indien de burger niet zelf aan zijn verplichtingen voldoet of kan voldoen, de verplichtingen worden vervuld door degene die daartoe bevoegd is op grond van de artikelen 2.49 en 2.50 van de Wet BRP.
De toezichthouder ontleent de hierna toegekende bevoegdheden aan hoofdstuk 5 van de Algemene Wet Bestuursrecht. De toezichthouder is in verband met de uitvoering van de taken als genoemd in artikel 40, bevoegd:
De toezichthouder voert zijn werkzaamheden uit in samenspraak met de gegevensbeheerder en koppelt het resultaat van zijn werkzaamheden terug aan de gegevensbeheerder.
1. De toezichthouder is bevoegd om namens burgemeester en wethouders een bestuurlijke boete op te leggen. Voor zover de gemeente van die bevoegdheid gebruik wil maken.
2. De toezichthouder neemt bij gebruik van de bevoegdheid als bedoeld in lid 1 van dit artikel binnen de Gemeente Elburg ter zake geldende beleidsregels in acht.
Hoofdstuk 9: De autorisatiebevoegde
De autorisatiebevoegde is in samenspraak met de CISO rechtstreeks verantwoording verschuldigd aan de burgemeester (zonder tussenkomst van de leidinggevenden in de lijn).
De autorisatiebevoegde wordt conform de PUN-2001 en het Reglement rijbewijzen door de burgemeester aangewezen. De aard en het volume van de werkzaamheden maken het mogelijk dat de functie wordt gecombineerd met andere werkzaamheden. Een afschrift van het aanwijzingsbesluit is als bijlage 2 aan deze regeling toegevoegd.
De autorisatiebevoegde heeft de volgende verantwoordelijkheden:
Het autorisatiebeheer (onder andere: aanvraag, uitgifte en intrekking) van identificatiekaarten en de registratie van de personen aan wie hij gedurende een bepaald tijdvak een identificatiekaart verstrekt en daarmee hem de bevoegdheid verleend tot het verrichten van handelingen binnen het RAAS of het rijbewijssysteem.
Hoofdstuk 10: De beveiligingsfunctionaris reis- en waardedocumenten
De beveiligingsfunctionaris reis- en waardedocumenten heeft, in samenspraak met de CISO, rechtstreekse verantwoordelijkheid naar de burgemeester zonder tussenkomst van leidinggevenden in de lijn.
1. De beveiligingsfunctionaris reis en waardedocumenten is bij afzonderlijk besluit aangewezen.
2. De beveiligingsfunctionaris reis en waardedocumenten heeft geen uitvoerende taken met betrekking tot de waardedocumenten en heeft daartoe ook geen bevoegdheden tenzij de formatie geen mogelijkheden biedt tot scheiding van taken.
3. De aanwijzing wordt schriftelijk kenbaar gemaakt aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (RvIG).
4. De aard en het volume van de werkzaamheden maken het mogelijk dat de functie wordt gecombineerd met andere werkzaamheden.
In de jaarlijkse rapportages worden, in overleg met de CISO, de resultaten gepresenteerd aan het college en aan de burgemeester. De rapportage bevat minimaal informatie over:
1. De functionaris heeft kennis van de werkprocessen reis- en waardedocumenten.
2. De functionaris heeft bekendheid met geldende beveiligingseisen en -procedures.
3. De functionaris beschikt over goede contactuele, redactionele en communicatieve vaardigheden.
4. De functionaris heeft bedrijfsmatig inzicht en beschikt over probleemoplossend vermogen.
5. De functionaris onderhoudt contacten met collega’s binnen en buiten de eigen afdeling.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-7157.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.