Gemeenteblad van Gorinchem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gorinchem | Gemeenteblad 2020, 349921 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gorinchem | Gemeenteblad 2020, 349921 | Beleidsregels |
Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Gorinchem 2021
Burgemeester en wethouders van gemeente Gorinchem:
Overwegende dat in de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Gorinchem 2020 het college bevoegd is nadere regels te stellen ten aanzien van in de Verordening genoemde onderwerpen;
In te trekken Nadere regels maatschappelijke ondersteuning Gemeente Gorinchem 2020;
vast te stellen de Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Gorinchem 2021.
Artikel 2 Persoonsgebonden budget (Pgb)
2.1 Persoonsgebonden budget individuele begeleiding, dagbesteding en kortdurend verblijf (artikel 4.3, lid 3 van de Verordening)
2.1.1 Kwaliteit voor Pgb-arrangementen individuele begeleiding, dagbesteding en kortdurend verblijf
De noodzakelijke functionele en kwaliteitseisen van een arrangement in de vorm van een Persoonsgebonden budget moeten worden vermeld in het Persoonsgebonden budgetplan (Pgb-plan) van cliënt waardoor veiligheid, doeltreffendheid en cliëntgerichtheid zijn gewaarborgd. De begeleider dient over competenties en vaardigheden te beschikken die nodig zijn voor het bereiken van de doelen van het arrangement.
Cliënt dient het Pgb-plan binnen twee weken nadat het gesprek met de gemeente heeft plaatsgevonden aan te leveren. In het Pgb-plan staan de doelen, te behalen resultaten en de termijn waarin die te behalen zijn.
2.1.2 Tarieven arrangementen individuele begeleiding, dagbesteding en kortdurend verblijf
De hoogte van het Persoonsgebonden budget voor een arrangement individuele begeleiding, dagbesteding en/of kortdurend verblijf wordt bepaald op basis van een kostprijs per uur wanneer deze voorziening in natura zou zijn verstrekt. Hiervoor gelden de volgende percentages:
Tabel van de verschillende arrangementen met de bijbehorende tarieven. Zie beleidsregels voor volledige begripsomschrijvingen van de verschillende arrangementen.
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
Naar en van de locatie waar het arrangement dagbesteding wordt geboden |
||||
Naar en van de locatie waar het arrangement dagbesteding wordt geboden |
||||
Hotelfunctie inclusief benodigde ondersteuning ten behoeve van Individuele begeleiding en/of participatie |
||||
2.2.2. Omvang arrangementen individuele begeleiding en dagbesteding en kortdurend verblijf
De omvang is afhankelijk van de gestelde doelen, de uit te voeren taken en de benodigde frequentie van ondersteuning in de individuele situatie van de cliënt.
Er wordt rekening gehouden met de stabiliteit van de situatie, het lerend vermogen van de cliënt, de prognose van de -beperkingen, de mogelijkheden van voorliggende voorzieningen en dagbesteding. Extra inzet kan nodig zijn wanneer sprake is van een zeer intensieve begeleidingsbehoefte, die meer inzet vereist dan het arrangement Individuele begeleiding intensief. In dat geval kan er op urenbasis extra tijd worden geïndiceerd bovenop dit arrangement.
De omvang is afhankelijk van de gestelde doelen van cliënt en/of zijn netwerk. Er wordt geïnventariseerd waar de cliënt en/of zijn netwerk behoefte aan heeft in relatie tot participeren in de samenleving, een zinvolle dagbesteding, de ontlasting van de mantelzorger en de aanwezigheid en mogelijkheden van voorliggende voorzieningen. Maximaal kunnen negen dagdelen per week worden geïndiceerd.
De omvang is gemaximeerd op 50 etmalen per jaar. Er wordt rekening mee gehouden of cliënt de benodigde persoonlijke verzorging en begeleiding meeneemt vanuit het arrangement individuele begeleiding en/of dagbesteding dat eventueel aanwezig is.
*Als meerdere handelingen/activiteiten tijdens hetzelfde zorgmoment worden uitgevoerd, dan is er sprake van ‘samenvallende activiteiten’. Daarvoor wordt in totaal minder tijd geïndiceerd, omdat de zorg efficiënter wordt geboden. Bij een enkelvoudige activiteit wordt de totale gemiddelde tijd als basis genomen. Bij meerdere activiteiten wordt van elke activiteit 3,5 minuut indirecte tijd in mindering gebracht en per zorgmoment wordt vervolgens 3,5 minuut indirecte tijd weer opgeteld.
Bron: CIZ Indicatiewijzer Versie 7.1 juli 2014.
2.3 Persoonsgebonden budget huishoudelijke ondersteuning
2.3.1. Tarief huishoudelijke ondersteuning.
De hoogte van het Persoonsgebonden budget voor huishoudelijke ondersteuning bedraagt € 15,00 per uur. Indien er ook sprake is van ondersteuning bij de regievoering bedraagt het tarief € 16,73 per uur.
2.3.2. Resultaatgebieden huishoudelijke ondersteuning
De huishoudelijke ondersteuning is onderverdeeld in zeven verschillende resultaatgebieden:
Ondersteuning wordt geleverd in een basisarrangement aangevuld met bouwstenen wanneer de situatie daarom vraagt. De frequentie en omvang per taak in de verschillende resultaatsgebieden is weergegeven in onderstaande tabellen. De uiteindelijk te verstrekken indicatie huishoudelijke ondersteuning wordt afgerond op een veelvoud van 15 minuten, naar boven afgerond.
Afhankelijk van de situatie van de cliënt kan gemotiveerd worden afgeweken.
2.3.3. Omvang huishoudelijke ondersteuning
Bron: Protocol Indicatiestelling voor Huishoudelijke Verzorging, Centrum Indicatiestelling Zorg, 2005
* Gebaseerd op, 30 minuten per keer maximaal 3 keer/week. Het aanleren van taken is kortdurend van aard (6 weken tot 3 maanden) met als eindresultaat dat de cliënt dit (deels) zelf – weer – kan;
** Afhankelijk van de levensfase van het kind.
2.4 Persoonsgebonden budget hulpmiddelen en woningaanpassingen
De hoogte van een Pgb voor een maatwerkvoorziening in de vorm van een hulpmiddel of woningaanpassing wordt bepaald op ten hoogste de kostprijs van de voorziening die de cliënt op dat moment zou hebben ontvangen als de voorziening in natura zou zijn verstrekt. Het bedrag is inclusief aanpassing, onderhoud en verzekering van de voorziening.
Indien de maatwerkvoorziening die met het Pgb wordt aangeschaft, een tweedehands voorziening betreft wordt de hoogte van het Pgb daarop gebaseerd, met een looptijd gelijk aan de verkorte termijn waarop de voorziening technisch is afgeschreven, rekening houdend met aanpassing, onderhoud en verzekering.
2.5 Persoonsgebonden budget verhuiskosten
Het Pgb voor een maatwerkvoorziening als tegemoetkoming in de verhuiskosten bedraagt:
Uitbetaling van de tegemoetkoming vindt plaats na overlegging van het getekende huurcontract of het getekend koopcontract van de nieuwe woning. Indien de verhuizing niet plaatsvindt, dient het uitbetaalde bedrag per omgaande te worden terugbetaald.
2.6 Persoonsgebonden budget individueel vervoer (artikel 4.9 van de Verordening)
Aan hen die op grond van een onafhankelijk medisch advies niet in staat zijn van Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV) gebruik te maken, kan een individuele tegemoetkoming in de kosten van gebruik van bepaald vervoer worden toegekend. Deze vergoedingen zijn gemaximaliseerd en worden op basis van declaratie per kwartaal uitbetaald:
Inwoners met een beperking die structureel vrijwilligerswerk doen, kunnen de voor hun rekening zijnde extra reiskosten, die niet verhaalbaar zijn op de instantie voor wie zij dat vrijwilligerswerk verrichten, declareren tot maximaal 2500 kilometer per jaar. Voor het overige zijn alle voorwaarden van toepassing die ook op de andere vervoersvergoedingen gelden.
2.7 Vrij besteedbaar bedrag Persoonsgebonden budget
Per kalenderjaar mag de budgethouder vanuit het toegekende Pgb voor een arrangement huishoudelijke ondersteuning, Individuele begeleiding, participatie en/of kortdurend verblijf maximaal € 272,00 vrij besteden. Dat betekent dat de budgethouder uitgaven tot dit bedrag niet hoeft te verantwoorden aan de gemeente. Indien de budgethouder beschikt over zowel een Pgb voor huishoudelijke ondersteuning als een Pgb voor een arrangement Individuele begeleiding, participatie of kortdurend verblijf, geldt voor beide Pgb’s het vrij besteedbare bedrag van maximaal € 272,00.
Dit bedrag is bestemd voor kosten die het Pgb eventueel met zich kan meebrengen, waaronder administratieve kosten, werving van een hulpverlener, feestdagenuitkering en dergelijke.
Het is de budgethouder toegestaan uit het toegekende Pgb reiskosten te vergoeden.
Bij terugvordering ingevolge artikel 6.4 van de Verordening dient het ten onrechte toegekende Pgb te worden terugbetaald met inachtneming van de reeds betaalde eigen bijdrage. Voor zover van toepassing wordt het terug te vorderen Pgb naar rato berekend.
3.1 Waardestijging woning door bouwkundige woningaanpassing
3.2 Woningsanering (artikel 4.7 van de Verordening)
Wanneer sprake is van plotselinge beperkingen ten gevolge van COPD of continu rolstoelgebruik waardoor vervanging van vloerbedekking noodzakelijk is kan hiervoor (onder voorwaarden) een maatwerkvoorziening worden verstrekt.
De leeftijd van de huidige vloerbedekking is van belang bij het vaststellen van de hoogte van de vergoedingen:
Maximum normbedrag vloerbedekking: € 13,70 per m2.
De vloerbedekking mag niet ouder zijn dan 8 jaar.
Vaststelling afschrijvingspercentage:
Leeftijd vloerbedekking Vergoeding op basis van normbedrag
De vergoeding wordt pas uitbetaald als bewijsstukken van de gemaakte kosten worden ingediend.
Artikel 4 Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV) (artikel 4 en 5.3 lid 2 van de Verordening)
Artikel 5 Grondslag eigen bijdrage maatwerkvoorziening (artikel 5.4. van de Verordening)
Het Centraal Administratie Kantoor (CAK) hanteert voor de eigen bijdrage een vast bedrag van € 19,00 per maand voor maatwerkvoorzieningen en persoonsgebonden budgetten (pgb). In artikel 5.4. van de Verordening zijn de categorieën benoemd die zijn vrijgesteld van het betalen van een eigen bijdrage.
Artikel 6 Kwaliteit en deskundigheid beroepskrachten (artikel 7.1 lid 2 van de Verordening)
De zorgaanbieder is verplicht bij het verstrekken van de maatwerkvoorziening de CAO Verpleeg- en verzorgingshuizen en Thuiszorg (CAO VVT of soortgelijke), de Collectieve Arbeidsovereenkomst Geestelijke Gezondheidszorg (CAO GGZ), de CAO Gehandicaptenzorg of de CAO Welzijn, afhankelijk van welke CAO van toepassing is, in acht te nemen. De zorgaanbieder zet personeel in dat beschikt over de gangbare, aantoonbare competenties en vaardigheden die nodig zijn om de benodigde activiteiten uit te voeren. De competentie en vaardigheden moeten in overeenstemming zijn met de functieprofielen in de genoemde CAO’s en/of de wettelijke eisen en/of door de branche vastgestelde basisprofielen. Deze eisen gelden zowel voor medewerkers als voor ingehuurd personeel zoals zzp’ers. De zorgaanbieder dient zijn dienstverlening van voldoende kwaliteit te laten zijn, blijkend uit het insturen van een geldig, binnen zijn branche gangbaar, kwaliteitscertificaat (HKZ), in ieder geval betrekking hebbend op de zorg, maatschappelijke en/of aanpalende dienstverlening of een gelijkwaardig bewijs of certificaat.
Zelfstandige zonder personeel (zzp’er):
De competenties en vaardigheden van een zzp’er moeten in overeenstemming zijn met een functieprofiel en/of door de branche vastgesteld basisprofiel voor de betreffende beroepsgroep. De zzp’er kan gevraagd worden een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) te overleggen.
Artikel 7 Indexering (artikel 9.4 lid 2 van de Verordening)
De in dit besluit geldende bedragen kunnen jaarlijks door burgemeester en wethouders worden aangepast conform het CBS-indexcijfer ‘Cao-lonen per uur, inclusief bijzondere beloningen, totaal Cao-sectoren; indexcijfer (2010 = 100; Q gezondheidszorg en welzijnszorg, 87- 88 Verzorging en welzijn” en conform navolgende formule:
(------------ x 100) = mutatiepercentage
Hierbij geldt: T = maand Juli van het kalenderjaar waar dit besluit betrekking op heeft; T-1 = maand juli van het voorgaande kalenderjaar.
De Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Gorinchem 2021 treden in werking op 1 januari 2021.
De Nadere regels maatschappelijke ondersteuning Gemeente Gorinchem 2020 worden per 1 januari 2021 ingetrokken.
Dit besluit kan worden aangehaald als: Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Gorinchem 2021.
Bijlage 1 Lijst van gebruikte afkortingen
ADL Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen (eten, zich wassen, naar het toilet
gaan en het voeren van een huishouden)
CAK Centraal Administratie Kantoor
CAO Collectieve arbeidsovereenkomst
CBS Centraal Bureau voor de Statistiek
CIZ Centrum Indicatiestelling Zorg (organisatie die o.a. aanvragen beoordeelt
voor voorzieningen uit de Wet langdurige zorg (Wlz))
CRvB Centrale Raad van Beroep. De Centrale Raad van Beroep is een van de drie
hoogste bestuursrechters die Nederland kent. De Centrale Raad van Beroep
oordeelt in hoger beroep over geschillen op het terrein van de sociale
verzekeringen, de sociale voorzieningen en ambtenarenzaken.
CVV Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (ook wel MolenHopper genoemd)
GGZ Geestelijke Gezondheidszorg
HKZ Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector (HKZ stelt kwaliteits- en
veiligheidsnormen op voor ruim 30 branches in Zorg en Welzijn).
HO Huishoudelijke Ondersteuning
HO+ Huishoudelijke Ondersteuning inclusief ondersteuning bij regievoering
IVA Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten
Pgb-plan Persoonsgebonden budgetplan
UWV Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen belast is met de uitvoering
van alle werknemersverzekeringen(o.a. WW, WAO, WIA en de Ziektewet.)
VPT Volledig Pakket Thuis. Het VPT omvat welzijn, zorg, maaltijden, huishoudelijke ondersteuning, wasverzorging (bed en linnengoed) en 24-uurs zorgopvolging
VVT Verpleeg- en verzorgingshuizen en Thuiszorg
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-349921.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.