Gemeenteblad van Hoeksche Waard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoeksche Waard | Gemeenteblad 2020, 348738 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoeksche Waard | Gemeenteblad 2020, 348738 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoeksche Waard houdende regels omtrent urgentie en verdeling van woonruimte
HOOFDSTUK 1. Algemene bepalingen
Passende woonruimte: de persoonlijke situatie stemt overeen met de criteria die voor die woning gelden onder andere qua inkomen, leeftijd en huishoudgrootte. Bij medische urgenties gelden mede de bepalingen in het advies van het onafhankelijk adviesorgaan met betrekking tot de geschiktheid van de woning.
Artikel 2. Algemene randvoorwaarden
Om voor een urgentieverklaring in aanmerking te komen, moet de woningzoekende aan alle onderstaande voorwaarden voldoen:
De woningzoekende is op het moment van indienen van een verzoek om een urgentieverklaring inwoner van gemeente Hoeksche Waard en staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen van gemeente Hoeksche Waard. Deze voorwaarde is niet van toepassing wanneer het gaat om vergunninghouders als bedoeld in artikel 28 van de Wet, woningzoekenden die mantelzorg verlenen of ontvangen en personen uit een 24-uursinstelling;
Met uitzondering van de vergunninghouders als bedoeld in artikel 28 van de Wet- staat de woningzoekende aantoonbaar geregistreerd als woningzoekende in de Hoeksche Waard en kan gezien zijn of haar inschrijfduur binnen 12 weken geen passende woning krijgen en heeft gedurende 12 weken actief op het passende aanbod gereageerd;
Als aan een woningzoekende een urgentieverklaring wordt verstrekt, dan worden vanaf de datum van de afgifte van de urgentieverklaring de reacties van de urgent woningzoekende op het passende woningaanbod door de woningcorporatie met voorrang behandeld. Van urgent woningzoekenden wordt verwacht dat zij ook voorafgaand aan het toekennen van de urgentieverklaring actief op het passend aanbod reageren.
Een urgent woningzoekende moet reageren op passende woningen in de gehele Hoeksche Waard. Een uitzondering kan gemaakt worden voor een mantelzorgverlener/ontvanger, een urgent woningzoekende met een medische indicatie en bij relatiebeëindiging waarbij sprake is van kinderen op de basisschool (zie bepalingen artikel 4 van dit urgentiedraaiboek Hoeksche Waard), als het voor die urgent woningzoekende van aanzienlijk belang is om in een bepaalde kern te wonen.
Het urgentiedraaiboek Hoeksche Waard dient als leidraad voor het beoordelen van aanvragen voor een urgentieverklaring. Daarbij moet de persoonlijke situatie van de woningzoekende het uitgangspunt zijn bij het beoordelen van de urgentie. Dit betekent dat er géén blauwdrukbepalingen kunnen worden geformuleerd. Elke urgentieaanvraag wordt apart door de gemeente bekeken en beoordeeld.
HOOFDSTUK 2. Procedurebeschrijving
In het woonruimteverdeelsysteem krijgt een urgent woningzoekende bij het toewijzen van een huurwoning voorrang boven andere woningzoekenden. Om te kunnen bepalen of een woningzoekende urgent is, wordt de volgende procedure gevolgd:
De gemeente informeert de woningzoekende over de aanvraagprocedure en de kosten. Op basis van deze informatie maakt de woningzoekende de keuze of hij of zij wel of geen verzoek wil indienen. Wanneer de woningzoekende voor urgentie in aanmerking wil komen, wordt een aanvraagformulier (zie bijlage 1) toegestuurd of verstrekt;
De woningzoekende levert het volledig ingevulde aanvraagformulier in bij de gemeente. Daarnaast levert de woningzoekende de bijbehorende bewijsstukken aan. In geval van een aanvraag voor een sociale of medische urgentie brengt de gemeente de leges- en keuringskosten direct bij de woningzoekende in rekening;
De gemeente controleert of de aanvraag compleet is. De aanvraag wordt geregistreerd en de woningzoekende ontvangt een ontvangstbevestiging. De gemeente kan de aanvraag voor advies voorleggen aan een onafhankelijk adviesorgaan. Het adviesorgaan nodigt de woningzoekende in principe binnen 2 weken uit voor een persoonlijk gesprek. De in het aanvraagformulier gevraagde bewijstukken, moet de woningzoekende overleggen. Het onafhankelijk adviesorgaan controleert de bewijsstukken. Binnen 4 weken na het indienen van de adviesaanvraag bij het onafhankelijk adviesorgaan brengt het onafhankelijk adviesorgaanadvies uit aan de gemeente.
De gemeente betrekt het advies van het onafhankelijk adviesorgaan bij het nemen van een besluit op de aanvraag:
Bij een positief besluit wordt de woningzoekende schriftelijk geïnformeerd. Daarin wordt de werking van de urgentieverklaring vermeld. De verzenddatum van de besluitbrief is ook de ingangsdatum van de urgentieperiode. In de brief geeft de gemeente een uitleg over het zoekgebied, het verlengen van de urgentieverklaring en de voorwaarden waaronder de urgentieverklaring wordt afgegeven.
De woningcorporatie behandelt de reacties van de urgent woningzoekende op het passende woningaanbod gedurende 12 weken met voorrang. Daarbij wordt er naar gestreefd dat de urgent woningzoekende binnen 12 weken passende woonruimte vindt. Als dit niet lukt, dan kan de gemeente de urgentietermijn in bijzondere gevallen met 12 weken verlengen.
Artikel 4. Voorwaarden woningzoekenden per groep
Personen komende uit een instelling voor tijdelijke opvang
Het gaat hierbij om woningzoekenden die verblijven in een voorziening voor tijdelijke opvang van personen (bijvoorbeeld verslavingsklinieken of jongeren uit jeugdhulpverlenings-instellingen), die in verband met problemen van relationele aard of geweld hun woonruimte hebben verlaten. Naar het oordeel van de gemeente is er sprake van een dringend huisvestingsprobleem als uit de rapportage van de (erkende) hulpverleningsinstelling blijkt dat:
De woningzoekende of een lid van zijn of haar huishouden komt op sociale indicatie in aanmerking voor een urgentieverklaring, als hij of zij een probleem heeft van sociale/ maatschappelijke aard dat past binnen de criteria genoemd onder artikel 4, lid 6 van het urgentiedraaiboek Hoeksche Waard waardoor de huidige zelfstandige woonruimte niet langer geschikt is.
De woningzoekende komt niet in aanmerking voor een urgentie op sociale indicatie wanneer de woningzoekende de afgelopen 2 jaar voor dezelfde soort problematiek een urgentieverklaring heeft ontvangen of dat op het moment van het betrekken van de huidige woning reeds sprake was van een zelfde soort problematiek.
Criteria voor een sociale indicatie:
Ernstig psychisch en/of lichamelijk geweld: Mishandeling of bedreiging daarmee. De woningzoekende kan/kon hierdoor niet in de oorspronkelijke woning blijven. De woningzoekende moet het geweld of de bedreiging zelf aantonen met relevante bewijsstukken. Bewijsstukken zijn rapporten van psychologen, artsen, maatschappelijk werker, jeugdzorg, meldcode AMK en/of politierapporten. Een aangifte bij de politie kan de aanvraag ondersteunen, maar is niet in alle gevallen voldoende bewijs dat er sprake is van een acute noodsituatie.
Kindermishandeling: Wanneer er sprake is van minimaal 1minderjarig kind dat niet bij beide ouders kan verblijven, bijvoorbeeld in geval van mishandeling of bedreiging daarmee en de ouder die als enige de zorg over de kinderen heeft toegewezen gekregen uit de woning moet vertrekken om reden van bescherming. De woningzoekende moet het geweld of de bedreiging zelf aantonen met relevante bewijsstukken. Bewijsstukken zijn rapporten van psychologen, artsen, maatschappelijk werker, jeugdzorg, meldcode AMK en/of politierapporten.
Psychosociale problematiek: Er moet sprake zijn van ernstige psychische problematiek als gevolg van de woonomstandigheden. Dit uit zich onder meer in dreiging tot suïcidepogingen of psychiatrische opnames. Andere woonruimte is de enige noodzakelijke oplossing. Bewijsstukken zijn rapporten van bijvoorbeeld psychologen, artsen en maatschappelijke werker.
Toelichting: In het geval van echtscheiding en ontbinding van geregistreerd partnerschap in de Basisregistratie Personen is een echtscheidingsvonnis of vergelijkbaar bewijs (echtscheidingsconvenant) vereist waaruit blijkt dat de rechter heeft afgeweken van het verzoek tot toewijzing van de woning aan de partij die de zorg van de kinderen op zich neemt.
In geval van ontbinding van het notarieel vastgelegd samenlevingscontract en verbreking van de samenwoning is een vonnis of vergelijkbaar bewijs vereist waaruit blijkt dat het niet is gelukt om de woning o.g.v. het huurrecht op naam te krijgen van de partij die de zorg van de kinderen op zich neemt.
Zoekgebied: Als er kinderen op de basisschool bij betrokken zijn, wordt in eerste instantie de huidige woonplaats als zoekgebied aangehouden. Wanneer er binnen dit zoekgebied geen passende woonruimte is vrijgekomen in de eerste 12 weken, dan wordt het zoekgebied bij het verlengen van de urgentieverklaring uitgebreid tot de gehele Hoeksche Waard.
Co-ouderschap: De urgentie is bedoeld om in een complexe situatie, waarbij kinderen op de basisschool zijn betrokken, snel een uitkomst te bieden. Bij co-ouderschap en gedeelde zorg wordt geen urgentie toegekend als de andere co-ouder (dan de woningzoekende) over woonruimte blijft beschikken.
Gedwongen verkoop van een woning in gemeente Hoeksche Waard. De woningzoekende moet dit aantonen door middel van een schriftelijke verklaring van de bank of hypotheekverstrekker. De gedwongen verkoop is aantoonbaar niet het gevolg van verwijtbaar (betaal)gedrag van de woningzoekende. De woningzoekende moet bewijsstukken aanleveren waaruit blijkt er geen sprake is van verwijtbaarheid. Bewijsstukken zijn brieven hypotheek, bank, deurwaarder, advocaat.
Onvoorziene calamiteiten: Dit zijn de situaties waarin de zelfstandige woning van de woningzoekende buiten zijn/haar schuld om door een calamiteit zoals brand, ernstige waterschade of explosie onbewoonbaar is en de woningzoekende niet meer naar de woning kan terugkeren. Hiervoor bestaat een procedure buiten de urgentieregeling en wordt gebruik gemaakt van de hardheidsclausule. In deze gevallen wordt de corporatie gevraagd direct een woning ter beschikking te stellen uit het bestand van beschikbare woningen.
Een woningzoekende die in een om medische redenen onhoudbare woonsituatie verkeert, kan in aanmerking komen voor een urgentieverklaring. Het gaat om acute medische problemen, die niet konden worden voorzien, waardoor de huidige woning niet meer geschikt is en betrokkene niet meer kan functioneren in de huidige woning.
De gemeente beoordeelt of de huidige woning aangepast kan worden aan de behoefte van de woningzoekende. Wanneer de huidige woning niet aangepast kan worden, wordt bekeken of het verlenen van een urgentieverklaring voor andere woonruimte mogelijk is. Hierover kan advies worden ingewonnen bij een onafhankelijk adviesorgaan.
De gemeente adviseert op basis van lid 7 en 8 van dit artikel over het al dan niet afgeven van een medische urgentie. Wanneer verhuizen naar oordeel van de gemeente spoedeisend en de goedkoopste adequate voorziening is, wordt in deze situatie een positief advies afgegeven. Onderdeel van het advies kan zijn dat een bepaald woningtype wordt geadviseerd of dat een plaatsgebonden urgentie wordt afgegeven.
HOOFDSTUK 4. Afwijzen of intrekken urgentieverklaring
Artikel 5. Richtlijnen voor mogelijke afwijzing sociale urgentie
De woningzoekende verkeert in een noodsituatie, maar komt van buiten de regio. Het is in principe niet de taak van gemeente Hoeksche Waard om een woningzoekende van buiten de gemeente met een noodsituatie die daar ontstaat op te vangen, met uitzondering van vluchtelingen, woningzoekenden die mantelzorg verlenen of ontvangen en personen uit een 24-uursinstelling. De woningzoekende moet de noodzaak om zich in gemeente Hoeksche Waard te vestigen altijd aantonen.
Artikel 6. Redenen voor afwijzen verlenging urgentieverklaring
De volgende gronden zijn redenen om een verzoek om het verlengen van de urgentieverklaring af te wijzen:
Artikel 7. Intrekken van de afgegeven urgentieverklaring
Het intrekken van de afgegeven urgentieverklaring vindt plaats als de urgent woningzoekende:
Artikel 8. Evaluatie urgentiedraaiboek
Eén keer per jaar wordt een bijeenkomst belegd met de uitvoerenden van de gemeente en corporatie(s) om ervaringen uit te wisselen.
Woningzoekenden kunnen bij klachten inzake de woonruimteverdeling in de Hoeksche Waard contact opnemen met de Regionale Klachtenadvies Commissie. Deze commissie brengt vanuit een onafhankelijke positie een bindend advies uit richting huurder en verhuurder.
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van gemeente Hoeksche Waard op 17 november 2020.
B. W. Silvis-de Heer
secretaris
B. van Hemmen
burgemeester
Bijlage 1 Aanvraagformulier urgentie Hoeksche Waard
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
☐ Samenwonend ☐ Gescheiden, sinds: _________________________
☐ Ongehuwd ☐ Samenwoning verbroken, sinds:__________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
_______ , _______ , _______ , _______ , _______ , _______
_____________________________________________________________
Inschrijfdatum: _______ - _______ - _______
Bruto huishoudinkomen over het afgelopen jaar (uit werk of uitkering):
€ ________________________________
(IB-60/IBRI inkomensverklaring, op te vragen bij de Belastingdienst tel. 0800-0543)
Heeft u geen overzicht van uw bruto jaarinkomen over het afgelopen jaar, vermeld dan hier uw actuele bruto maandinkomen:
€ ________________________________
☐ Zelfstandig in een huurwoning:
Naam verhuurder: ________________________________
☐ Zelfstandig in een koopwoning:
Hypotheeklasten: € _____________
_____________________________________________________________________________
Wanneer heeft u voor het laatst zelfstandige woonruimte gehad?
(alleen invullen indien u momenteel niet zelfstandig woont)
Van: _______ - _______ - _______ Tot: _______ - _______ - _______
_______________________________________________________________________
Wat was de reden dat u uit deze woning bent weggegaan?
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
Van welke aard is uw probleemsituatie:
(meerdere antwoorden mogelijk)
☐Financieel ☐Echtscheiding / Verbreken relatie
Geef in uw eigen woorden aan wat de probleemsituatie is:
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Wat heeft u zelf gedaan om het woonprobleem op te lossen?
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Als u niet in gemeente Hoeksche Waard woont, geef dan aan waarom uw woonprobleem alleen in deze regio opgelost kan worden:
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Bent u in begeleiding of in behandeling bij (een) professionele instelling(en)/instantie(s) dan moet u woon gerelateerde ondersteunende brieven/verklaringen opvragen. Deze moeten op briefpapier en ondertekend zijn.
Naam van instelling(en)/instantie(s):
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Hierbij verklaart/verklaren ondergetekende(n) op de hoogte te zijn van en ermee in te stemmen dat, wanneer een urgentieverklaring wordt afgegeven, hij/zij verplicht is om actief op het passend aanbod van woningen te reageren.
Daarnaast verleent/verlenen ondergetekende(n) toestemming dat naar aanleiding van deze aanvraag nadere informatie kan worden ingewonnen bij een betrokken instantie/arts of specialist.
Een aanvraag wordt afgewezen wanneer deze onvolledig is ingevuld, niet is ondertekend of niet is voorzien van de vereiste bijlagen.
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________
Om u goed van dienst te zijn en om ons werk zo efficiënt en effectief mogelijk uit te voeren, verwerkt gemeente Hoeksche Waard uw persoonsgegevens. Informatie over het verwerken van persoonsgegevens kunt u vinden in de privacyverklaring op de website: www.gemeentehw.nl.
Als u het aanvraagformulier voor urgentie volledig heeft ingevuld, kunt u dit inleveren bij de afdeling Publiekszaken. U betaalt hier de verschuldigde kosten voor de urgentieaanvraag. Vervolgens wordt het aanvraagformulier doorgestuurd naar het team Wmo waarna er een verzoek tot advies wordt verzonden aan Stichting SAP.
Bij het toekennen van een urgentieverklaring ontvangt u de betaalde bijdrage voor medische advisering (€70,- ) retour. Naar welk rekeningnummer mogen wij het bedrag overmaken?
____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
Voor het terugbetalen van de bijdrage voor medische advisering hebben wij een bewijs nodig waaruit blijkt dat het door u opgegeven rekeningnummer aan u toebehoort. Voegt u bij het inleveren van dit formulier een kopie van uw bankpas toe.
Ook wanneer u naar de inschatting van onze medewerkers mogelijk niet in aanmerking komt voor urgentie, staat het u vrij om een aanvraag te doen. Houd u er rekening mee dat u bij het afwijzen van uw urgentieaanvraag de kosten voor de aanvraag niet retour ontvangt.
Stichting SAP kan contact met u opnemen voor het maken van een afspraak.
De volgende stukken moeten altijd getoond worden tijdens de afspraak:
Echtscheiding/ Relatiebeëindiging:
Stukken waaruit blijkt dat u pogingen gedaan heeft voor het opeisen van de huur- of koopwoning.
U kunt met behulp van een advocaat via de rechter een voorlopige voorziening aanvragen. De rechter beoordeelt welke partner het grootste belang heeft om in de echtelijke woning te blijven wonen gedurende de scheidingsprocedure. Deze procedure duurt gemiddeld 2 weken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-348738.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.