Gemeenteblad van De Fryske Marren
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Fryske Marren | Gemeenteblad 2020, 325380 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Fryske Marren | Gemeenteblad 2020, 325380 | Beleidsregels |
Gladheidsbestrijdingsplan 2020-2021
Het gemeentebestuur van de gemeente De Fryske Marren, heeft opdracht verleend de coördinatie en de uitvoering van gladheidsbestrijding op openbare wegen in de gemeente uit te voeren.
Een onderdeel daarvan betreft het opstellen van een jaarlijks gladheidsbestrijdingsplan.
Het is van groot belang dat wegen het hele jaar door veilig en doelmatig kunnen worden gebruikt.
Volgens de Wegenwet en de Wegenverkeerswet ligt de zorgplicht voor het wegonderhoud bij de wegbeheerder. De wetgever heeft daarbij bepaald dat de wegbeheerder al het redelijke moet doen om ge-vaar voor de weggebruiker te voorkomen, te beperken of op te heffen. Dit wordt inspanningsverplichting genoemd. Een onderdeel van deze inspanningsverplichting betreft de bestrijding van gladheid.
Het hierna volgende gladheidsbestrijdingsplan is opgesteld om het seizoen 2020-2021 te starten met de winterdienst. Na in gebruik neming van de nieuwe gemeentewerf Lemmer zijn er een aantal efficiëntie slagen gemaakt in de samenstelling van de strooiroutes. Na afloop van het seizoen worden routes wederom geëvalueerd. Ook zullen andere manieren van strooien en stooimangeseld beschouwd worden. Deze evaluatie vormt de basis voor het nieuwe meerjarenbeleidsplan gladheidsbestrijding.
Het plan is mede bedoeld om aan te tonen dat de gemeente voldoet aan de eerdergenoemde inspanningsverplichting. In het plan wordt een overzicht gegeven van het beleid, de opzet/voorbereiding en de organisatie van de gladheidsbestrijding.
Het gladheidsbestrijdingsplan is als volgt opgezet:
Op grond van artikel 16 van de Wegenwet en artikel 1 en 2 van de Wegenverkeerswet 1994 rust de zorg voor het in goede en veilige staat verkeren van wegen bij de wegbeheerders (onder andere gemeenten), voor zover deze zorg niet aan een ander overheidsorgaan is overgedragen.
Tot de zorg voor het in goede en veilige staat houden en laten verkeren van de wegen behoort ook het bestrijden van gladheid. Het gaat hierbij om een inspanningsverplichting van de gemeente en niet om een garantieplicht. Met ingang van 1 januari 1992 bestaat op grond van het Burgerlijk Wetboek artikel 6:174 een risicoaansprakelijkheid voor gemeenten ten aanzien van wegen die niet voldoen aan de eisen die men in de gegeven omstandigheden daaraan mag stellen.
Het voornoemde artikel houdt echter ook in dat van de weggebruiker mag worden verwacht dat hij of zij bij winterse omstandigheden met een grote mate van oplettendheid en voorzichtigheid aan het wegverkeer deelneemt.
De zorgplicht van de gemeente gaat dus niet zover dat de veiligheid van de weg te allen tijde gegarandeerd moet worden. Wel dient aangetoond te worden dat de gemeente aan haar zorgplicht voldaan heeft.
In het gladheidsbestrijdingsplan worden door middel van Data Navigatie en Analyse Systeem (DNAS) geregistreerde gegevens aangaande de daadwerkelijke uitvoering van de gladheidsbestrijding gearchiveerd en kunnen, indien noodzakelijk, later worden geraadpleegd. Middels dit systeem kan worden aangetoond dat de gemeente voldaan heeft aan de zorgplicht.
Het strooibeleid is op 30 oktober 2013 vastgesteld door de raad. Sinds de harmonisatie is uit evaluaties gebleken dat er geen drastische wijzingen plaatsvinden op het gebied van routes, mensen en materieel.
De insteek van het gladheidsbestrijdingsplan 2020-2021 is om met de geformuleerde uitgangspunten de winterdienst uit te voeren. Na afloop van het winterseizoen vindt er opnieuw een evaluatie plaats over de routes, het materieel en de inzet van de mensen en materiaal.
In de gehele gemeente wordt een preventief strooibeleid nagestreefd. Dit houdt in 80% preventief, 20% curatief. De 20% curatief is bestrijding op het moment dat het daadwerkelijk glad is. De gemeente streeft er naar om een zo hoog mogelijke preventieve dekking te krijgen met behulp van het GMS. In combinatie met de gegevens van Weeronline kunnen de wakers op basis van de wegdekvoorspelling de dienstdoende strooiers inschakelen.
In 2021 zal er een geactualiseerd beleidsplan gladheidsbestrijding voorgelegd worden waarin verduurzaming en landelijke trends onderdeel worden.
4. Algemene opzet en voorbereiding
In dit hoofdstuk wordt nader ingegaan op de algemene organisatie en het strooibeleid. Daarna komen de bewaking van weersaspecten en de strooistrategie en -methodiek aan de orde. Vervolgens volgt een uitwerking van een risicoanalyse op diverse gebieden zoals verkeer, materieel en personeel. Tenslotte wordt nader ingegaan op de beschikbare middelen en voorzieningen en de voorlichting aan de inwoners van onze gemeente.
De gladheidsbestrijding is operationeel vanaf oktober tot april. Medewerkers van de gemeente coördi-neren de gladheidsbestrijding. De dienstdoende coördinator is verantwoordelijk voor de bewaking van gladheid. De organisatie heeft negen bewakingscoördinatoren (wakers) aangesteld om de bewaking en oproep te regelen om de werkzaamheden uit te voeren.
Met behulp van de buienradar kunnen naderende neerslaggebieden, onder andere sneeuw, ijzel, hagel of regen, vroegtijdig worden gesignaleerd. Daarnaast geven de beelden informatie omtrent de locatie en intensiteit van neerslagbeelden. De beelden worden ieder kwartier geactualiseerd en kunnen door middel van een pc met modem worden opgevraagd vanuit de centrale computer van Weeronline. Weeronline stelt een regionale weersverwachting voor de gladheidsbestrijding op. Door de meetgegevens uit het meetstation te combineren met de meteorologische verwachtingen is het mogelijk tot zes uur vooruit een zeer nauwkeurige wegdekverwachting voor het betreffende meetstation te maken.
De actuele weersverwachting voor de regio kan rechtstreeks worden opgevraagd via de website www.weeronline.nl. Met een password kan de pagina met de actuele lokale weersverwachting worden opgevraagd en geraadpleegd.
In de gemeente wordt gebruikgemaakt van de methodiek natstrooien.
Hierbij wordt het zout vooraf door een sproei-installatie (voorzien van een elektronische regelunit) bevochtigd met een oplossing van 22% NaCl (Natriumchloride) in een verhouding van één deel oplossing en twee delen zout. Het bevochtigde zout wordt door een roterende schijf op de weg gestrooid.
Bij de bestrijding van gladheid, veroorzaakt door sneeuwval, kan de natstrooiapparatuur ook voor droog strooien worden ingezet door simpelweg het bevochtigen achterwege te laten en de gewenste hoeveelheid zout per m² aan te passen.
De strooiwagens zijn uitgerust met het al eerdergenoemd DNAS-systeem. Hiervoor beschikt de eenheid over een boordcomputer, waarmee vooraf de strooibreedte en de hoeveelheid zout per m² kunnen worden ingesteld. Indien nodig kan dit tijdens het strooien handmatig worden aangepast. De boordcomputer registreert de diverse handelingen, waaronder de strooibreedte, de gestrooide hoeveelheid, de rij- en strooikilometers en de tijdsduur. Deze gegevens worden door de coördinator via een koppeling ingelezen, verwerkt en opgeslagen in een pc.
Om in kaart te brengen welke risico's er op het gebied van verkeer, materieel, personeel, meldsysteem en milieu zijn is een risicoanalyse gemaakt. Voor de gladheidsbestrijding zijn onderstaande voorzieningen en middelen beschikbaar.
Voor het uitvoeren van de gladheidsbestrijding is voldoende materieel beschikbaar.
Het materieel, met uitzondering van tractie, wordt preventief onderhouden door onze eigen materieeldienst. Door het preventieve onderhoud worden kans op storingen geminimaliseerd. Daartoe wordt onderstaande planning gehanteerd:
Het volgende materieel is beschikbaar:
Zout wordt door de gemeente opgeslagen op de locaties Handelswei 11 te Joure en Ossekamp 2 te Lemmer. In totaal is er ruimte voor 500 ton. Het aanleveren van het benodigde zout wordt door de medewerkers van de gemeente uitgevoerd. De vloeistof voor het natstrooien wordt door de medewerkers van de gemeente gemengd (zout/wateroplossing).
Op dit moment wordt strooizout gebruikt van het type steenzout, dat betrokken wordt van Frisia Zout BV.
Voorafgaand aan het winterseizoen worden de inwoners van de gemeente geïnformeerd over de gladheidsbestrijding. Informatievoorziening vindt plaats via de plaatselijke media en de website van de gemeente. Er wordt beschreven en aangegeven hoe gladheid wordt bestreden op basis van de vastgestelde strooiroutes. Daarnaast worden de burgers gewezen op hun verantwoordelijkheid ten aanzien van gladheidsbestrijding op voetpaden bij hun perceel. Provincie Fryslân en de Politie Fryslân worden door de gemeente rechtstreeks en separaat op de hoogte gesteld betreffende contactpersonen en telefoonnummers.
In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de uitvoerende aspecten van de gladheidsbestrijding zoals bewaking, alarmering en bestrijding. Ook komen de gemaakte afspraken met omliggende gemeenten aan de orde. Tenslotte volgt een organisatieschema met een telefoonlijst wakers en strooiers en een overzicht van strooiroutes.
5.1 Bewaking, alarmering en bestrijding
In het kader van preventief (80%) strooibeleid is tijdige signalering voor het ontstaan van gladheid noodzakelijk. Met behulp van het GMS en ondersteuning van Weeronline is dit gedurende het winterseizoen
- 1 november tot 1 april - gewaarborgd. Tijdens en buiten kantooruren vindt ook bewaking plaats door de gladheidscoördinator.
Op basis van bovenstaande meetgegevens en/of informatie neemt de coördinator de beslissing om al dan niet te gaan strooien. Zo nodig kan de meteoroloog van Weeronline nader worden geraadpleegd. In geval wordt besloten te gaan strooien, informeert de coördinator de betrokken medewerkers over zijn besluit en wordt hen opgedragen om uit te rukken.
De uitrukpunten bevinden zich op locaties Handelswei te Joure en Ossekamp te Lemmer.
Tijdens de strooiactie onderhoudt de coördinator contact met uitvoerenden over de toestand van de wegen ter plaatse. Indien er aanleiding toe is besluit de coördinator tot eventuele wijzigingen of aanpassingen van de strooiactie.
Het op peil houden van de voorraad zout en vloeistof wordt verzorgd door de coördinator van de gemeente.
Na afronding van een strooiactie worden de voorraadtanks van het materieel voorzien van de vloeistof benodigd voor natstrooien en vervolgens wordt het materieel gestald op de uitruklocatie.
5.2 Afspraken met andere wegbeheerders
Met de omliggende gemeenten Súdwest-Fryslán, Weststellingwerf, Heerenveen en Noordoostpolder zijn afspraken gemaakt tot waar er gestrooid wordt. Uitgangspunt is dat de begrenzing ligt bij een komgrens of een snelheidsovergang.
Daarnaast zijn er met Rijkswaterstaat en de provincie Fryslân detailafspraken gemaakt over begrenzingen van routes. Te allen tijde worden afspraken gemaakt op basis van efficiëntie voor alle wegbeheerders en het voorkomen van dubbel gestrooide routes of gedeelten van routes.
5.4 Overzicht van strooiroutes
Scania vrachtwagen - 4,0 m3 opzetstrooier
Sewei (dubbele rijbaan bij kruising sportvelden)
Noed ( + aansluiting N927, dubbele rijbaan)
Spannenburgerdyk (parallelweg)
MAN vrachtwagen - 4,0 m3 opzetstrooier
Jousterweg (nieuwe knooppunt incl. rotonde)
Geert Knolweg (nieuw knoopunt incl. rotonde en ovonde)
Crematorium Haskerpoort (alleen toegangsweg)
Valtra tractor - 1,4 m3 aanhangstrooier
Sewei (vanaf rotonde Haskerveldweg tot rotonde Harddraverweg met daarin de fietspaden rondom Ovonde Geert Knolweg)
Tramwei tot aan eerste kruising over de Horsebrug, via fietspad terug
Sauna Woudfennen (fietspad en weggedeelte)
Fietspad Scharsterbrug naar Sint Nicolaasga
Rotonde Tsjûkemarwei ( fietspad)
Fietspad Langweer tot Huisterheide
Iveco kleine vrachtwagen - 1,4 m3 opzetstrooier
Polderboskdyk t/m noordelijkste fietsbrug naar De Ekers
Fietspad tussen Polderboskdyk en Haskerveldweg
Carpool en busstation McDonald’s
Kon. Julianalaan (inclusief begraafplaats)
Parkeerterrein Binnenpad Brede School
Herema State (park gemeentehuis)
Midstraat (inclusief Drolshagenplein)
Sinnebuorren, inclusief parkeerterrein
Fietspad Sinnebuorren richting Aukebaes
Fietspad tussen Helmhout en Dûkdalf
Dûkdalf (tot fietspad en brug)
Oer de Feart (inclusief bouwweg)
Industrieterrein De Ekers (wegen + fietspaden)
Industrieterrein Woudfennen (wegen + fietspaden en ambulancepost)
Ford pick-up - 1,1 m3 aanhangstrooier
Fietspad Jousterweg richting Heerenveen
Fietspad Jousterweg tot aan aansluiting fietspad Haskerveldweg (+ dubbeling hoofdrijbaan Jousterweg , zie kaart)
Fietspad knooppunt Joure Jousterweg en Geert Knolweg tot aan ovonde.
Infoplaats Geert Knolweg voor ovonde ( zie kaart)
MAN vrachtwagen - 4,0 m3 opzetstrooier
Deels Wilhelminastraat inclusief rotonde
New Holland tractor - 1,4 m3 aanhangstrooier
Beukenlaan (tussen Fonteinwei en Jan Schotanuswei)
Beukenlaan ( tussen Sminkewei en De Houtwal; Kampbrug)
Fietspad van de Leise Leane t/m kruising Sudergoawei
Mitsubishi pick-up - 0,8 m3 opzetstrooier
Wilhelminastraat (vanaf de Tjalke de Boerstraat)
Fietspad Menno van Coehoornweg
Fietspad Jacobus Boomsmastraat
Fietspad Mientwei (tot aan de Smitsleane)
Fietspadverbinding tussen Houtdijk en Houtdijk (kruising Sudergoawei)
Industrieterrein Eigen Haard (vanaf kruising woningbouw Z.W.H. –fietsroute achter AVK)
John Deere tractor - 1,4 m3 aanhangstrooier
Oversteek Transveer met N359 naar Zeedijk, dubbeling rijbaan en fietsoversteken
Fietspad vanaf Riensingel tot aan aansluiting Zeedijk
Zeedijk (incl. rotonde rijbaan + naastliggend fietspad)
Almere (rijbaan + aanliggende fietspaden)
Schouw - Schuddingsteeg (De Steke)
Willemskade - Van Rijgersmapark
Flevostraat (tot aan aansluiting Urkerstraat)
Fietspaden bij oversteek N359 tussen Spaanderbank en Brekkenweg
Fietspad parallel aan noordzijde N359 vanaf Brekkenweg (2 aansluitingen) tot 60 m voorbij ingang Pasveer
Oversteek Straatweg met N359, zowel (dubbeling) rijbaan als fietsoversteken
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-325380.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.