Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2020, 278180 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2020, 278180 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam tot wijziging van de Subsidieregeling stedelijke vernieuwing, verhuisregelingen en ouderenhuisvesting Amsterdam 2019 (Eerste wijzigingsbesluit Subsidieregeling stedelijke vernieuwing, verhuisregelingen en ouderenhuisvesting Amsterdam 2019)
De Subsidieregeling Stedelijke Vernieuwing, van Groot naar Beter en ouderenhuisvesting Amsterdam 2019 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 13 wordt als volgt gewijzigd:
Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
In aanvulling op artikel 6, eerste lid, wordt de subsidie voor het verbouwen van een woning zodat deze rolstoelgeschikt, wordt geweigerd indien de verbouwing naar het oordeel van het college niet leidt tot een woning die toe- en doorgankelijk is voor rolstoelgebruik waarbij de vetrekken een maatvoering hebben die geschikt zijn voor functioneren in een rolstoel met eventueel aanvullende hulpmiddelen.
Artikel 19a Subsidie voor verhuizing vanuit een rolstoelwoningen naar een beter passende woning
Aldus vastgesteld in de vergadering van 20 oktober 2020.
De burgemeester
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
Met dit eerste wijzigingsbesluit van de Subsidieregeling Stedelijke Vernieuwing, van Groot naar Beter en ouderenhuisvesting Amsterdam 2019 worden naast een aantal technische wijzigingen twee materiële veranderingen aangebracht in de subsidieregeling. Deze wijzigingen komen voort uit de aanpak rolstoelwoningen die de gemeente samen met de woningcorporaties ontwikkelt om te zorgen dat er meer rolstoelwoningen beschikbaar komen.
Er is in Amsterdam een tekort aan rolstoelwoningen. Jaarlijks komen er te weinig rolstoelwoningen vrij om de wachtende huishoudens met een rolstoelwoning-indicatie te bemiddelen. In deze subsidieregeling worden wijzigingen aangebracht met als doel vraag en aanbod van rolstoelwoningen beter op elkaar aan te sluiten. Ten eerste wordt een verhuissubsidie ingevoerd om doorstroming uit rolstoelwoningen en passende bewoning van rolstoelwoningen te bevorderen (artikel 19a). Ten tweede wordt de subsidie voor woningcorporaties voor nieuwbouw van rolstoelwoningen uitgebreid naar verbouwing van bestaande woningen zodat deze rolstoelgeschikt worden (artikel 13).
Met dit onderdeel worden de definities van de begrippen ‘huisvestingsverordening’ en ‘rolstoelwoning’ in artikel 1 geactualiseerd overeenkomstig de Huisvestingsverordening Amsterdam 2020. Artikel 1 bevat definities van begrippen die op meerdere plaatsen in de regeling worden gebruikt. Indien een begrip uit artikel 1 in een bepaling wordt gebruikt dient deze met inachtneming van de definitie in artikel 1 te worden toegepast.
In het tweede lid van artikel 3 wordt toegevoegd dat de subsidieregeling ook als doel heeft nieuwe rolstoelwoningen te realiseren en passende bewoning daarvan te bevorderen.
In artikel 4, vierde lid, worden de verhuissubsidies ingevolge artikel 19 (regeling van Groot naar Beter) en artikel 19a (verhuisregeling voor rolstoelwoningen) toegevoegd aan het overzicht van subsidies voor huiseigenaren op grond van deze subsidieregeling.
Artikel 13 bevat een subsidie voor woningcorporaties voor het realiseren van rolstoelwoningen.
Er worden wijzigingen in het artikel aangebracht om te regelen dat ook voor verbouwingen van bestaande woningen om deze rolstoelgeschikt te maken subsidie aangevraagd kan worden. Hiervoor kan ingevolge het nieuwe eerste lid maximaal € 20.000,- subsidie worden verleend. Het college kan bij het vaststellen van het bedrag rekening houden met het aantal kamers en woonoppervlak.
Op grond van het nieuwe derde lid dienen woningcorporaties hier de tekeningen van de verbouwing en specificatie van kosten voor te overleggen en op grond van het zesde lid wordt de aanvraag geweigerd indien de verbouwing naar het oordeel van het college niet leidt tot een woning die toe- en doorgankelijk is voor rolstoelgebruik waarbij de vetrekken een maatvoering hebben die geschikt zijn voor functioneren in een rolstoel met eventueel aanvullende hulpmiddelen.
Voor de vaststelling van subsidies hoger dan € 5.000,- is op grond van artikel 14, tweede lid van de ASA een financieel verslag vereist en een verslag waaruit blijkt dat de activiteiten waarvoor subsidie is verleend zijn verricht en in hoeverre de beoogde doelstellingen en resultaten zijn gerealiseerd.
Deze verslaglegging gebeurt in het subsidieloket van de gemeente Amsterdam aan de hand van een daarvoor bestemd formulier. Op grond van artikel 8 van de subsidieregeling dient de aanvraag tot subsidievaststelling voor subsidies uit hoofdstukken 2 en 3 indien deze hoger zijn dan € 5.000,- tevens een gereedmelding door een daartoe in de diensten waarop de subsidies betrekking hebben bevoegd inspecteur te bevatten. Dit komt tot uitdrukking door ondertekening van hierboven genoemd formulier door een bevoegd inspecteur. Met de gereedmelding komt vast te staan dat het werk overeenkomstig het goedgekeurde plan is uitgevoerd.
Dit onderdeel bevat een aantal technische wijzigingen in de regeling van Groot naar Beter in artikel 19. In het derde lid wordt tot uitdrukking gebracht dat de nieuw te betrekken woning in Amsterdam gelegen dient te zijn om van de subsidie gebruik te kunnen maken. In het zevende lid wordt toegevoegd dat bij een aanvraag ook een plattegrond overlegd dient te worden van de achtergelaten woning waaruit de woonoppervlakte van die woning blijkt.
Met onderdeel F wordt een nieuw artikel ingevoegd over een subsidie voor verhuizing vanuit een rolstoelwoning naar een beter passende woning. In Amsterdam is een groot tekort aan rolstoelwoningen. Het college beoogt huishoudens die in een rolstoelwoning wonen die de aangepaste woning niet meer nodig hebben of, gezien hun gezinssamenstelling, in een te ruimte rolstoelwoning wonen te stimuleren een beter passende (rolstoel) woning te betrekken. De vrijgekomen rolstoelwoning wordt dan opnieuw verhuurd aan een rolstoelgebruiker. De rolstoelwoningen kunnen door deze stimuleringsmaatregel efficiënter worden ingezet. In artikel 19a zijn de voorwaarden opgenomen om als huishouden in aanmerking te komen voor een subsidie voor verhuizing vanuit een rolstoelwoning naar een beter passende woning.
In het eerste lid is de bevoegdheid voor het college opgenomen om een subsidie te verlenen aan huurders die in een rolstoelwoning van een woningcorporatie in Amsterdam wonen en verhuizen naar een beter passende woning.
In het tweede lid is beschreven wat wordt verstaan onder een beter passende woning. Hierbij wordt allereerst een onderscheid gemaakt voor huishoudens die een indicatie hebben voor een rolstoelwoning en huishoudens die dat niet (meer) hebben. Daarnaast wordt gekeken naar de gezinssamenstelling en of er minderjarige kinderen deel uitmaken van het huishouden.
Onderstaande tabel geldt voor huishoudens die een indicatie hebben voor een rolstoelwoning.
Onderstaande tabel geldt voor huishoudens die geen indicatie hebben voor een rolstoelwoning en verhuizen naar een woning zonder de label rolstoelwoning.
Woning met een woonoppervlak van minimaal 60 m² en 3 of meer kamers |
|
Woning met een woonoppervlak van minimaal 70 m² en 4 of meer kamers |
In het derde lid zijn de maximale bedragen van de subsidie opgenomen. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van het aantal kamers in de vrijkomende rolstoelwoning. Grotere rolstoelwoningen geven recht op een hoger subsidiebedrag.
Op grond van het vierde lid is de verlening van de subsidie in alle gevallen tevens de vaststelling van de subsidie.
Het vijfde lid bevat de indieningsvoorwaarden voor een aanvraag voor de subsidie voor verhuizing vanuit een rolstoelwoning naar een beter passende woning. De volgende bescheiden dienen te worden overlegd:
Het college stelt een aanvraagformulier aan de huurder beschikbaar waarop kan worden aangegeven wat de samenstelling van het huishouden is, het aantal kamers van de achtergelaten rolstoelwoning en de oppervlakte en aantal kamers van de nieuw betrokken woning. Het getekende aanvraagformulier vormt de basis voor het bepalen van de hoogte van de subsidie.
Het zesde lid regelt, in aanvulling op artikel 6, eerste lid, specifieke weigeringsgronden voor de subsidie voor verhuizing vanuit een rolstoelwoning naar een beter passende woning. De weigeringsgronden zijn als volgt:
de huurder aanspraak kan maken op een verhuiskostenvergoeding op basis van een andere regeling;
Er kan slechts aanspraak worden gemaakt op één verhuiskostenvergoeding. Stapeling van subsidies met bijvoorbeeld de verhuiskostenvergoeding van de Wmo en verhuiskostenvergoeding vanwege stadsvernieuwingsurgentie is niet mogelijk.
De citeertitel van de subsidieregeling wordt aangepast om beter tot uitdrukking te laten komen dat deze verschillende verhuisregelingen ten behoeve van passendere bewoning bevat.
De wijzigingen in het besluit treden in werking met ingang van de dag na bekendmaking in het Gemeenteblad.
Het besluit heeft als citeertitel: Eerste wijzigingsbesluit Subsidieregeling stedelijke vernieuwing, verhuisregelingen en ouderenhuisvesting Amsterdam 2019.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2020-278180.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.