Gemeenteblad van Altena
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Altena | Gemeenteblad 2019, 8137 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Altena | Gemeenteblad 2019, 8137 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Altena houdende regels omtrent het Algemeen belang besluit Altena 2019
De volgende economische activiteiten aan te wijzen als activiteiten, die plaatsvinden in het algemeen belang als bedoeld in artikel 25h, vijfde lid van de Mededingingswet:
Motivering algemeen belang besluit
Overzicht exploitatie sportaccommodaties Altena
De gemeente Altena hanteert als bestuurlijk doel om de deelname aan sportbeoefening zoveel mogelijk te bevorderen door het gebruik van gemeentelijke sportaccommodaties betaalbaar en toegankelijk te houden. Deze doelstelling houdt verband met het realiseren van sociale maatschappelijke doelen van algemeen belang, zoals het bevorderen van de gezondheid van inwoners en van participatie aan de samenleving.
De economische activiteit die in het kader van dit besluit aan de orde is betreft de exploitatie en het beheer van gemeentelijke sportaccommodaties (binnen- en buitensport), allen gelegen in de gemeente Altena, zoals aangegeven in bijlage A. In deze bijlage is een overzicht opgenomen van de gemeentelijke sportaccommodaties welke vallen onder het algemeen belang besluit.
De exploitatie en het beheer van de sportaccommodaties (binnen- en buitensport) is ondergebracht bij diverse exploitanten welke dit namens de gemeente Altena uitvoeren, en omvat alle in redelijkheid te benoemen activiteiten op de genoemde locaties, inclusief de exploitatie van sportcafé De Crosser en de ondersteunende horeca in AquaAltena.
Bij het beheer en de exploitatie van de sportaccommodaties welke niet door de sportvereniging of de voor dit doel opgerichte stichtingen plaats vindt wordt in principe een marktconforme vergoeding in rekening gebracht. Marktconform betekent echter niet kostendekkend, de bevoordeling vindt plaats doordat de gemeente Altena een aandeel in de kosten voor haar rekening neemt.
Gevolgen voor derden / marktfalen
Bij het beheer en exploitatie van sportaccommodaties is sprake van verhuur aan partijen (sportverenigingen, voor dit doel opgerichte stichtingen en overige exploitanten) ter bevordering van de deelname aan sportbeoefening van volwassen en jeugdigen. De gemeente kan niet de integrale kosten in rekening brengen van het product vanwege de hoge financiële drempel welke dit zou opwerpen voor het deelnemen aan sportactiviteiten. Een tarief dat de integrale kosten wel zou dekken voldoet daarom niet aan het beleid van de gemeente om deelname aan sportbeoefening te bevorderen.
De gemeente Altena streeft naar een (bovengemiddeld) comfortabel woon-, leef- en werkklimaat, waarin samenhang, onderlinge binding en geborgenheid en dichtbij gelegen sportvoorzieningen van groot belang zijn. Het nastreven van deze doelen dient de volksgezondheid en het maatschappelijk welzijn van haar inwoners. De beoefening van sport is van positieve invloed op de lichamelijke en geestelijke gezondheid. Naast de volksgezondheid en het maatschappelijk welzijn kent de beoefening van sport ook raakvlakken met andere beleidsterreinen, zoals jeugd, onderwijs, speelplaatsen, recreatie, ouderen en gehandicapten en de Wet maatschappelijke ondersteuning.
Noodzakelijkheid en proportionaliteit
Door deze keuze is het mogelijk dat private ondernemingen worden beperkt in hun exploitatiemogelijkheden, wat voor deze ondernemingen enerzijds een verdringing dan wel wering van de lokale markt voor beheer en exploitatie van sportaccommodaties (binnen- en buitensport) met zich kan meebrengen, en anderzijds een winstremmend effect tot gevolg kan hebben.
De gemeente laat in de belangenafweging het algemeen belang van het dienen van de hiervoor genoemde beleidsterreinen (door middel van het toegankelijk houden van sportaccommodaties) prevaleren boven het winst en expansiebelang van marktpartijen. Toegankelijkheid, betaalbaarheid en diversiteit dient een groter belang dan de winst van een individu of individueel bedrijf.
Overzicht exploitatie maatschappelijk vastgoed Altena
De economische activiteit die in het kader van dit besluit aan de orde is betreft de exploitatie en het beheer van accommodaties met een maatschappelijke functie, allen gelegen in de gemeente Altena, zoals aangegeven in bijlage A. In deze bijlage is een overzicht opgenomen van de gemeentelijke accommodaties met een maatschappelijke functie welke vallen onder het algemeen belang besluit. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de verhuur en ingebruikgeving van accommodaties aan scholen en andere maatschappelijke organisaties, maar ook om opstalrechten voor sportclubs etc.
De exploitatie en het beheer van een groot deel van de accommodaties met een maatschappelijke functie is ondergebracht bij diverse exploitanten welke dit namens de gemeente Altena uitvoeren, en omvat alle in redelijkheid te benoemen activiteiten op de genoemde locaties. De overige accommodaties met een maatschappelijke functie exploiteert de gemeente zelf.
Bij het beheer en de exploitatie van accommodaties met een maatschappelijke functie wordt zoveel mogelijk een marktconforme vergoeding in rekening gebracht. Marktconform betekent echter niet kostendekkend, de bevoordeling vindt plaats doordat de gemeente Altena een aandeel in de kosten voor haar rekening neemt.
Gevolgen voor derden / marktfalen
Bij accommodaties met een maatschappelijke functie is sprake van verhuur aan partijen die niet kunnen voldoen aan de in de markt gebruikelijk huurprijzen. Het feit dat deze partijen niet op de markt in hun huisvesting kunnen voorzien wordt beschouwd als marktfalen. De gemeente kan niet de integrale kosten in rekening brengen van het product vanwege de te hoge prijs die dit zou opleveren. Een tarief dat de integrale kosten wel zou dekken voldoet niet aan het beleid van de gemeente om huisvesting te bieden aan maatschappelijke partijen.
Voor een aantal accommodaties geldt dat er een marktconforme vergoeding ontvangen wordt. Echter deze marktconforme vergoeding hoeft niet altijd kostendekkend te zijn. Er zijn gemeentelijke panden waar het door leeftijd, inrichting of locatie niet mogelijk is om een kostendekkende huur te vragen. Deze panden hebben over het algemeen een hoge cultuurhistorische waarde voor de gemeente en zijn beeldbepalend. In deze gevallen is het vragen van een (meer dan) marktconforme huur niet haalbaar.
Private ondernemingen die het exploiteren van accommodaties met een maatschappelijke functie tot doel hebben, worden dan ook mogelijk beperkt in hun (verdere) groei. De mogelijke benadeling van deze private ondernemingen ligt er in dat zij tenminste kostendekkende tarieven moeten hanteren met het oog op de rentabiliteit van de accommodaties, waar de gemeente Altena dit niet hoeft indien deze activiteiten vallen onder het besluit in het kader van het algemeen belang.
Exploitatie en beheer van het maatschappelijk vastgoed betreft alle activiteiten, waarbij panden binnen Altena worden beheerd ten behoeve van huisvesting van maatschappelijke partners aangaande volksgezondheid, cultuur, sport en andere maatschappelijke activiteiten. Altena streeft naar een (bovengemiddeld) comfortabel woon-, leef- en werkklimaat waarin samenhang, binding, geborgenheid en voorzieningen dichtbij en tegen aanvaardbare prijzen van belang zijn.
Om dit beleid te realiseren is het noodzakelijk dat de gemeente zorg draagt voor accommodaties met een maatschappelijke functie tegen een betaalbaar tarief. Huisvesting raakt hiermee dus diverse beleidsterreinen, zoals jeugd, toerisme, cultuur, welzijn, ouderen en gehandicapten en overige beleidsterreinen. De gemeente streeft hierbij naar voorzieningen die voor alle inwoners toegankelijk zijn tegen maatschappelijk verantwoorde tarieven.
Noodzakelijkheid en proportionaliteit
Door deze keuze is het mogelijk dat private ondernemingen worden beperkt in hun exploitatiemogelijkheden, wat voor deze ondernemingen enerzijds een verdringing dan wel wering van de lokale markt voor beheer en exploitatie van accommodaties met een maatschappelijke functie met zich kan meebrengen, en anderzijds een winstremmend effect tot gevolg kan hebben
De gemeente laat in de belangenafweging het algemeen belang van de genoemde beleidsterreinen (door middel van het toegankelijk houden van accommodaties met een maatschappelijke functie) prevaleren boven het winst- en expansiebelang van marktpartijen. Toegankelijkheid, betaalbaarheid en diversiteit dient een groter belang dan de winst van een individu of individueel bedrijf.
Gevolgen voor derden / marktfalen
Bij het beschikbaar stellen van evenementenmateriaal is sprake van verhuur / uitlenen aan partijen die niet kunnen voldoen aan de in de markt gebruikelijk huurprijzen. Het feit dat deze partijen niet op de markt in hun behoefte kunnen voorzien wordt beschouwd als marktfalen. De gemeente kan niet de integrale kosten in rekening brengen van het product vanwege de te hoge prijs die dit zou opleveren. Een tarief dat de integrale kosten wel zou dekken voldoet niet aan het beleid van de gemeente om evenementen en activiteiten te faciliteren.
Private ondernemingen die het beschikbaar stellen van evenementenmateriaal tot doel hebben, worden dan ook mogelijk beperkt in hun (verdere) groei. De mogelijke benadeling van deze private ondernemingen ligt er in dat zij tenminste kostendekkende tarieven moeten hanteren met het oog op de rentabiliteit, waar de gemeente Altena dit niet hoeft indien deze activiteiten vallen onder het besluit in het kader van het algemeen belang.
Het beschikbaar stellen van evenementenmateriaal betreft alle materialen welke beschikbaar worden gesteld ten behoeve het faciliteren van activiteiten en evenementen aangaande volksgezondheid, cultuur, toerisme, recreatie, sport en andere maatschappelijke activiteiten. Denk hierbij aan dranghekken, veiligheidshesjes en verschillende soorten containers.
Noodzakelijkheid en proportionaliteit
Door deze keuze is het mogelijk dat private ondernemingen worden beperkt in hun exploitatiemogelijkheden, wat voor deze ondernemingen enerzijds een verdringing dan wel wering van de lokale markt voor het beschikbaar stellen van evenementenmateriaal met zich kan meebrengen, en anderzijds een winstremmend effect tot gevolg kan hebben.
Bij het verkopen van bouwkavels voor het ontwikkelen van woningbouwlocaties / bedrijventerreinen wordt in beginsel een marktconform tarief in rekening gebracht. Een marktconform tarief is echter niet in alle gevallen voldoende om ook daadwerkelijk kostendekkend te zijn. De bevoordeling kan plaats vinden doordat de gemeente Altena een aandeel in de kosten voor haar rekening neemt.
Gevolgen voor derden / marktfalen
Private ondernemingen die het verkopen van (bouw)grond voor het ontwikkelen van woningbouwlocaties / bedrijventerreinen tot doel hebben, worden dan ook mogelijk beperkt in hun (verdere) groei. De mogelijke benadeling van deze private ondernemingen ligt er in dat zij tenminste kostendekkende tarieven moeten hanteren met het oog op de rentabiliteit, waar de gemeente Altena dit niet hoeft indien deze activiteiten vallen onder het besluit in het kader van het algemeen belang.
Noodzakelijkheid en proportionaliteit
Door deze keuze is het mogelijk dat private ondernemingen worden beperkt in hun exploitatiemogelijkheden, wat voor deze ondernemingen enerzijds een verdringing dan wel wering van de lokale markt voor het ontwikkelen van woningbouwlocaties / bedrijventerreinen met zich kan meebrengen, en anderzijds een winstremmend effect tot gevolg kan hebben.
Bij zowel de starters- en de duurzaamheidsleningen worden gunstige condities aangeboden ten aanzien van rente en aflossing. Dit zijn geen marktconforme voorwaarden. Naast het feit dat het niet marktconform is, is het tevens niet kostendekkend. De bevoordeling vind plaats doordat de gemeente Altena een aandeel in de kosten voor haar rekening neemt.
Gevolgen voor derden / marktfalen
Private ondernemingen die het verstrekken van leningen tot doel hebben, worden dan ook mogelijk beperkt in hun (verdere) groei. De mogelijke benadeling van deze private ondernemingen ligt er in dat zij tenminste kostendekkende tarieven moeten hanteren met het oog op de rentabiliteit, waar de gemeente Altena dit niet hoeft indien deze activiteiten vallen onder het besluit in het kader van het algemeen belang.
Noodzakelijkheid en proportionaliteit
Door deze keuze is het mogelijk dat private ondernemingen worden beperkt in hun exploitatiemogelijkheden, wat voor deze ondernemingen enerzijds een verdringing dan wel wering van de lokale markt voor het verstrekken van starter- duurzaamheidsleningen met zich kan meebrengen, en anderzijds een winstremmend effect tot gevolg kan hebben.
Bij de renteloze geldlening worden gunstige condities aangeboden ten aanzien van rente en aflossing. Dit zijn geen marktconforme voorwaarden. Naast het feit dat het niet marktconform is, is het tevens niet kostendekkend. De bevoordeling vind plaats doordat de gemeente Altena een aandeel in de kosten voor haar rekening neemt.
Gevolgen voor derden / marktfalen
Private ondernemingen die het verstrekken van leningen tot doel hebben, worden dan ook mogelijk beperkt in hun (verdere) groei. De mogelijke benadeling van deze private ondernemingen ligt er in dat zij tenminste kostendekkende tarieven moeten hanteren met het oog op de rentabiliteit, waar de gemeente Altena dit niet hoeft indien deze activiteiten vallen onder het besluit in het kader van het algemeen belang.
Indien de geldlening gebaseerd zou moeten worden op de integrale kostprijs, kan dit een contributieverhoging tot gevolg hebben die leidt tot een verminderde deelname aan (sport)activiteiten. Dit terwijl wij tot bestuurlijk doel hebben om de beoefening van activiteiten op het terrein van sport en cultuur door jeugdigen en volwassenen zoveel mogelijk te bevorderen. Dit realiseren we door een zo laag mogelijke financiële drempel voor deelname aan deze activiteiten te hanteren.
Noodzakelijkheid en proportionaliteit
Voor deze activiteit geldt dat wij deze van algemeen belang achten en dit ook zien als de uitoefening van de publieke taak. De keuze om bij voornoemde activiteit niet de integrale kostprijs door te berekenen dient het maatschappelijk belang en borgt onder meer de toegankelijkheid van sportactiviteiten.
Gevolgen voor derden / marktfalen
Private ondernemingen die het detacheren van combinatiefunctionarissen tot doel hebben, worden dan ook mogelijk beperkt in hun (verdere) groei. De mogelijke benadeling van deze private ondernemingen ligt er in dat zij tenminste kostendekkende tarieven moeten hanteren met het oog op de rentabiliteit, waar de gemeente Altena dit niet hoeft indien deze activiteiten vallen onder het besluit in het kader van het algemeen belang.
Indien het tarief gebaseerd zou moeten worden op de integrale kostprijs, kan dit een verhoging van het tarief tot gevolg hebben die leidt tot een verminderde inzet van de combinatiefunctionaris op scholen, verenigingen en de Buitenschoolse opvang. Dit terwijl wij tot bestuurlijk doel hebben om de beoefening van activiteiten op het terrein van sport door jeugdigen en volwassenen in verenigingsverband zoveel mogelijk te bevorderen. Dit realiseren we door een betaalbaar tarief te hanteren.
De combinatiefunctionaris draagt bij aan het vergroten van de samenwerking tussen scholen, sportorganisaties en cultuuraanbieders (door gebruik te maken van elkaars kennis, faciliteiten en personeel) en daarmee het verbreden van de functie van de school door een partnerschap met onder andere sport en cultuur.
Noodzakelijkheid en proportionaliteit
Daarnaast wordt met de inzet van diensten van vergelijkbare ondernemingen niet eenzelfde kwaliteit geleverd als de inzet van combinatiefunctionaris. Immers leggen de combinatiefuncties buiten het bieden van een sportaanbod ook verbindingen tussen sport- en beweegaanbieders, scholen, zorg- en welzijnsinstellingen en het bedrijfsleven. Deze verbindingen zijn wenselijk om de leefbaarheid in de dorpskernen te vergroten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-8137.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.