Gemeenteblad van Zoetermeer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zoetermeer | Gemeenteblad 2019, 316550 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zoetermeer | Gemeenteblad 2019, 316550 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zoetermeer houdende regels omtrent jeugdhulp (Nadere regels jeugdhulp gemeente Zoetermeer 2019)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zoetermeer,
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet. artikel 2.3 Jeugdwet en de artikelen 2,4 en 7 van de Verordening Jeugdhulp gemeente Zoetermeer 2015;
het noodzakelijk is nadere regels te stellen over de nuancering van de overige en individuele voorzieningen als vormen van jeugdhulp, over de aanvraagformulieren voor een individuele voorziening jeugdhulp en sociaal medische indicatie en over een tweetal formulieren voor het persoonsgebonden budget;
het noodzakelijk is om nadere regels vast te stellen over vervoer van en naar de locatie waar jeugdhulp in de vorm van een individuele voorziening wordt geboden;
deze regels gezamenlijk in één regeling opgenomen kunnen worden.
in de gemeente Zoetermeer een divers aanbod van instellingen werkzaam is op het terrein van jeugd en gezin. Hier wordt hulp en ondersteuning geboden die varieert van licht tot zwaar. Doel hierbij is dat jeugdigen gezond en veilig kunnen opgroeien, zich - afhankelijk van het ontwikkelingsniveau - ontwikkelen tot zelfstandige en zelfredzame volwassenen die participeren in de samenleving,;
het uitgangspunt is dat jeugdige en hun ouders passende jeugdhulp krijgen al dan niet door middel van combinaties van verschillende overige en/of individuele voorzieningen;
In deze nadere regels wordt verstaan onder:
Reistijd: totale tijdsduur die ligt tussen het verlaten van de woning, minus maximaal 10 minuten, indien en voor zover de jeugdige de locatie voor jeugdhulp gewoonlijk eerder bereikt dan het aanvangstijdstip van de jeugdhulp, dan wel de totale tijdsduur die ligt tussen het eindtijdstip en de aankomst bij de woning, plus een eventuele wachttijd voor het openbaar vervoer of maximaal 10 minuten bij gebruikmaking van aangepast vervoer.
Voor de andere termen die in deze nadere regels worden gebruikt geldt dat ze dezelfde betekenis hebben als in de Jeugdwet en de verordening.
Artikel 2.1 Vormen van overige voorzieningen
De meeste vormen van overige voorzieningen door de gemeente op enigerlei wijze gefaciliteerd betreffen een preventief aanbod welke erop is gericht om problemen bij het opvoeden en opgroeien te voorkomen of in een vroeg stadium te onderkennen en gerichte ondersteuning te bieden aan jeugdigen en hun ouders.
Ten aanzien van de onderstaande overige voorzieningen wordt de volgende nuancering aangebracht:
informatie en advies op het gebied van opvoeden en opgroeien: algemene informatie en advies over het opgroeien, de ontwikkeling en de opvoeding van jeugdigen zoals onder meer te verkrijgen is bij het inlooppunt van Meerpunt, het Zoetermeerse Centrum voor Jeugd en Gezin, en inloopspreekuren van diverse instellingen die werkzaam zijn op het terrein van jeugd en gezin;
Artikel 2.2 Vormen van individuele voorzieningen
Ten aanzien van de onderstaande individuele voorzieningen verstrekt als zorg in natura of door middel van een persoonsgebonden budget wordt de volgende nuancering aangebracht:
basis en specialistische geestelijke gezondheidszorg voor jeugdigen:
geestelijke gezondheidszorg voor jeugdigen met (een vermoeden) van psychische problematiek (stoornis op basis van de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) al dan niet in combinatie met een hoge mate van complexiteit en een hoog risico voor de ontwikkeling van de jeugdige. Ook ernstige enkelvoudige dyslexiezorg valt hieronder;
kinderopvang op sociaal medische indicatie:
kinderopvang voor jeugdigen van 0 tot en met 12 jaar die, op grond van een sociale of medische reden bij de jeugdige of de ouders(s), dringend kinderopvang nodig hebben omdat het noodzakelijk is voor de gezonde en evenwichtige ontwikkeling van de jeugdige, maar waarbij de ouder(s) geen aanspraak kunnen maken op een tegemoetkoming in de kosten voor de kinderopvang en er geen andere oplossing voor de jeugdige beschikbaar is.
Artikel 3.1 De door het college noodzakelijk te achten vervoersvoorziening
Jeugdigen en ouders dienen naar aanleiding van een verzoek van het college binnen twee weken een aanvraag voor een voorziening zoals bedoeld in het derde lid, onderdeel d, in te dienen. Bij toewijzing wijst het college de aanvraag voor jeugdhulpvervoer (deels) af. Als aan het verzoek van het college om een aanvraag in te dienen niet binnen twee weken door jeugdigen en ouders gevolg wordt gegeven, wordt de aanvraag voor jeugdhulpvervoer afgewezen.
Artikel 3.4 Eigen mogelijkheden en probleemoplossend vermogen
Er is sprake van onvoldoende eigen mogelijkheden en probleemoplossend vermogen van de ouders en andere personen die tot het sociale netwerk behoren zoals bedoeld in artikel 3.1, vierde lid, onder c, als het college constateert dat:
Artikel 3.8 Doorgeven van wijzigingen
Indien de ouders niet voldoen aan het bepaalde in het eerste lid, en het college een wijziging als bedoeld in het tweede lid vaststelt, waardoor blijkt dat ten onrechte een vervoersvoorziening is verstrekt, vervalt de aanspraak op de vervoersvoorziening terstond en kent het college al dan niet opnieuw een vervoersvoorziening toe. Het college deelt zijn besluit schriftelijk mee aan de ouders.
Het college kan in bijzonder gevallen ten gunste van belanghebbende afwijken van deze regeling indien toepassing gelet op het doel en strekking van deze regeling leidt tot onbillijkheden van overwegende aard.
Aanvragen voor individuele voorzieningen jeugdhulp (inclusief vervoersaanvragen), die op basis van de Nadere regels vervoer jeugdhulp gemeente Zoetermeer 2016 of de Nadere regels jeugdhulp gemeente Zoetermeer 2015 zijn ingediend en waarover bij de inwerkingtreding van deze nadere regels nog niet is beslist, worden geacht op basis van deze nadere regels te zijn ingediend.
Jeugdigen en ouders houden recht op een individuele voorziening verstrekt op grond van de Nadere regels vervoer jeugdhulp gemeente Zoetermeer 2016 of de Nadere regels jeugdhulp gemeente Zoetermeer 2015 totdat het college een nieuw besluit heeft genomen waarbij het besluit, waarmee deze eerdere voorziening is verstrekt, wordt ingetrokken of totdat de looptijd van de oorspronkelijke beschikking is verstreken.
Een beslissing op bezwaarschriften tegen een besluit op grond van de Nadere regels vervoer jeugdhulp gemeente Zoetermeer 2016 of de Nadere regels jeugdhulp gemeente Zoetermeer 2015, geschiedt op grond van de Nadere regels vervoer jeugdhulp gemeente Zoetermeer 2016 of Nadere regels jeugdhulp gemeente Zoetermeer 2015 die ten aanzien van de betreffende zaak zijn rechtskracht behoudt.
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 29 oktober 2019,
De secretaris,
B.J.D. Huykman
de burgemeester,
Ch.B. Aptroot
Bijlage 1 Aanvraagformulier jeugdhulp
Voor wie is dit formulier bedoeld?
Dit formulier is bedoeld voor ouders en jeugdigen die in gesprek willen met de afdeling Jeugd- en Gezinshulp over de knelpunten die zij ervaren in het opvoeden en opgroeien.
Let op: de gemeente Zoetermeer kan alleen hulp bieden aan jeugdigen en hun ouders wanneer de jeugdigen wonen (ingeschreven staan) in Zoetermeer. Woont de jeugdige waar u de aanvraag voor wilt doen niet in Zoetermeer? Ga dan naar de gemeente waar hij of zij staat ingeschreven.
Let op: uit het gesprek met de afdeling Jeugd- en Gezinshulp zal blijken óf er jeugdhulp nodig is en zo ja welke hulp passend is bij uw situatie. Ook wordt uit het gesprek duidelijk op welke wijze dit voor u georganiseerd kan worden.
Let op: het is belangrijk dat het aanvraagformulier wordt ondertekend. Zonder handtekening(en) is de aanvraag niet geldig en kan de gemeente de aanvraag niet in behandeling nemen.
Voorletter(s): ……………………………………………………………………………………………………………
Tussenvoegsel(s): ……………………………………………………………………………………………………………
Achternaam: ……………………………………………………………………………………………………………
☐ Anders, namelijk ……………………………………………………………………
Straat: ……………………………………………………………………………………………………………
Huisnummer: ……………………………………………………………………………………………………………
Huisnummer toevoeging: ……………………………………………………………………………………………………………
Postcode: ……………………………………………………………………………………………………………
Woonplaats: ……………………………………………………………………………………………………………
Telefoonnummer: ……………………………………………………………………………………………………………
Emailadres: ……………………………………………………………………………………………………………
Voorletter(s): ……………………………………………………………………………………………………………
Tussenvoegsel(s): ……………………………………………………………………………………………………………
Achternaam: ……………………………………………………………………………………………………………
Geboortedatum: ……………………………………………………………………………………………………………
Geboorteplaats: ……………………………………………………………………………………………………………
Burgerservicenummer: ……………………………………………………………………………………………………………
Indien het kind waarvoor u een gesprek aanvraagt voor jeugdhulp niet op hetzelfde adres woont als het kind waarvoor u de hulp aanvraagt hieronder graag het adres van het kind invullen
Straat: ……………………………………………………………………………………………………………
Huisnummer: ……………………………………………………………………………………………………………
Huisnummer toevoeging: ……………………………………………………………………………………………………………
Postcode: ……………………………………………………………………………………………………………
Woonplaats: ……………………………………………………………………………………………………………
Kunt u in het kort uw situatie toelichten waarvoor u ondersteuning wenst?
Denk hierbij aan mogelijke knelpunten die u ervaart met betrekking tot het opgroeien en opvoeden. Uit het gesprek zal blijken óf en welke hulp passend is bij uw situatie.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
In de Jeugdwet is vastgelegd wanneer ouders hulp mogen aanvragen en wanneer een jeugdige dit zelf mag doen. De volgende regels gelden:
U kunt het ingevulde formulier mailen naar bureaudienst@zoetermeer.nl of per post versturen naar:
t.a.v. Team Jeugd- en Gezinshulp
Als de gemeente uw aanvraagformulier ontvangen heeft, krijgt u een ontvangstbevestiging. Vervolgens neemt een medewerkers van JGH contact met u op om uw aanvraag te bespreken en een afspraak in te plannen of u te verwijzen naar de juiste organisatie.
Tijdens de afspraak gaat de medewerker van JGH met u kijken wat er precies speelt bij uw kind, in uw gezin en in uw omgeving. Op basis daarvan wordt er bepaald welke acties er nodig zijn om de situatie aan te pakken en de gewenste doelen te behalen. Hierbij wordt samen met u en uw kind gekeken wat u of uw netwerk zelf kan doen, welke vrij toegankelijke voorzieningen mogelijk een oplossing bieden en/of welke vormen van hulp hierbij kunnen helpen. Dit kan (naast jeugdhulp) ook hulp in de vorm van een persoonsgebonden budget, een sociaal medische indicatie of hulp vanuit de WMO of participatiewet zijn.
De gemeente heeft 8 weken de tijd om op uw aanvraag te beslissen.
Bijlage 2 Aanvraagformulier kinderopvang op sociaal medische indicatie
Kinderopvang op sociaal medische indicatie is kinderopvang voor kinderen van 0 tot en met 12 jaar die, op grond van een sociale en/of medische reden bij de jeugdige of de ouder(s), dringend kinderopvang nodig hebben, maar waarbij de ouder(s) geen aanspraak kunnen maken op een tegemoetkoming in de kosten voor de kinderopvang en er geen andere oplossing voor de jeugdige beschikbaar is.
Met dit formulier kunt u kinderopvang op sociaal medische indicatie aanvragen. Dit is mogelijk bij één van de kinderopvangorganisaties waarmee de gemeente een contract of subsidierelatie voor kinderopvang op sociaal medische indicatie heeft. Deze kinderopvang kan u helpen met het invullen van het aanvraagformulier.
¹ Indien anders dan uw kind(eren)
Wat gebeurt er na ontvangst van het aanvraagformulier door de gemeente?
Het team Jeugd- en Gezinshulp van de gemeente neemt contact met u op om u uit te nodigen voor een gesprek over de aanvraag voor kinderopvang op sociaal medische indicatie. Als er een medische reden is waarom u kinderopvang op sociaal medische indicatie aanvraagt, dan zal de gemeente een medisch adviseur verzoeken om onderzoek naar uw situatie te doen. Zij zullen u en/of uw kind(eren) dan oproepen voor een gesprek. Op basis van het gesprek en eventueel het onderzoek door de medisch adviseur neemt de gemeente een besluit over de aanvraag.
*doorhalen wat niet van toepassing is
Het is belangrijk dat het aanvraagformulier wordt ondertekend. Zonder handtekeningen is de aanvraag niet geldig en kan de gemeente de aanvraag niet in behandeling nemen.
Het formulier dient te worden opgestuurd naar de kinderopvangorganisatie van uw keuze, die het vervolgens doorstuurt aan Jeugd- en Gezinshulp van de gemeente Zoetermeer.
Aanvraagformulier herindicatie kinderopvang smi
Toevoegen: Een schriftelijke verklaring van een gekwalificeerde zorgaanbieder waarin de noodzaak tot verlenging van de kinderopvang op sociaal medische indicatie plaatsing wordt beschreven.
Deze aanvraag met de verklaring noodzaak, acht weken vóórdat de plaatsing verloopt, opsturen naar de kinderopvangorganisatie van uw keuze, die dit vervolgens opstuurt naar Jeugd en Gezinshulp van de Gemeente Zoetermeer.
Bijlage 3 PGB Budgetplan Jeugdhulp
U wilt bij de gemeente Zoetermeer een PGB aanvragen waarmee u zelf jeugdhulp kunt inkopen. Bij deze aanvraag hoort een volledig ingevuld budgetplan. Met het budgetplan laat u de gemeente zien hoe u het PGB wilt besteden. Daarmee is het ook een hulpmiddel voor uzelf. Dit budgetplan wordt met u besproken om te kunnen beoordelen of u voor een PGB in aanmerking komt.
Heeft u iemand anders gemachtigd om het PGB aan te vragen en te beheren?
□ Ja, mijn PGB wordt beheerd door:
(stuur een kopie van de machtiging mee)
Ik wil een PGB voor de volgende individuele voorzieningen:
Heeft u onderzocht of de jeugdhulp die u wilt inkopen ook wordt geleverd door hulpverleners die gecontracteerd zijn door de gemeente?
Waarom vindt u het bestaande aanbod dat door de gemeente is gecontracteerd niet passend?*
.......................................................................................................................................
.......................................................................................................................................
.......................................................................................................................................
.......................................................................................................................................
* U moet toelichten waarom het aanbod dat door de gemeente is gecontracteerd niet past bij uw situatie. Dit betekent dat u moet aantonen dat u zich voldoende heeft georiënteerd op dat aanbod. Neem in ieder geval contact op met JGH om te bespreken welke alternatieven er zijn in het aanbod van de gemeente
**Als u jeugdhulp inkoopt bij een (zelfstandig werkend) gekwalificeerde zorgaanbieder, vraag deze hulpverlener dan bijlage 2 “Kwaliteitseisen” in te vullen.
***Geef hier aan welke relevante diploma’s en/of welk relevant lidmaatschap van een beroepsvereniging uw hulpverlener heeft.
****Als uw hulpverlener een persoon uit uw sociale netwerk is, kunt u hier alleen begeleiding individueel, begeleiding groep en persoonlijke verzorging kiezen.
***** Het tarief is een all-in-tarief. U komt met de hulpverlener een tarief overeen. Als dat tarief hoger is, moet u dit zelf aanvullen. Alle kosten zoals salaris of uurtarief voor het verlenen van de hulp, vervanging tijdens vakantie of ziekte, verzekeringen en reiskosten, zijn in het tarief opgenomen.
Welke doelen wilt u per hulpverlener behalen met de jeugdhulp van de hulpverlener?
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
Hoe worden deze doelen per hulpverlener behaald?
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
Hoe lang denkt u de jeugdhulp per hulpverlener nodig te hebben?
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
Hoe wordt de jeugdhulp per hulpverlener voortgezet bij afwezigheid van de hulpverlener, bijvoorbeeld in geval van ziekte of verlof?
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
□ Ondertekend door de jeugdige (16+)
□ Ondertekend door (beide) wettelijk vertegenwoordiger(s) of gemachtigde
□ Ik ben geïnformeerd over de rechten en plichten van een PGB
□ Ik verklaar dit formulier naar waarheid te hebben ingevuld
Bijlage 1 Definities verschillende soorten hulpverleners
Een gekwalificeerde zorgaanbieder
Voor een gekwalificeerde zorgaanbieder bedraagt het tarief maximaal 90% van het tarief waarvoor het college gekwalificeerde hulpverleners heeft gecontracteerd voor de betreffende voorziening.
Een zelfstandig werkende gekwalificeerde zorgaanbieder
Voor een zelfstandig werkende gekwalificeerde zorgaanbieder bedraagt het tarief maximaal 75% van het tarief waarvoor het college gekwalificeerde zorgaanbieders heeft gecontracteerd voor de betreffende voorziening.
Persoon uit uw sociale netwerk
Onder een persoon uit het sociale netwerk verstaan we een persoon uit de huiselijke kring of een ander persoon met wie u een sociale relatie onderhoudt. Voor een persoon uit het sociale netwerk bedraagt het tarief per uur het wettelijk minimumloon per uur (inclusief vakantiegeld) bij een werkweek van 36 uur.
De gemeente is er verantwoordelijk voor dat de jeugdhulp die met een PGB wordt ingekocht van goede kwaliteit is. Daar gebruiken we de kwaliteitseisen uit de Jeugdwet voor. Wij vragen u daarom als hulpverlener te verklaren dat u aan deze kwaliteitseisen voldoet.
*Aanvinken als u aan deze eis voldoet
□ heeft de verplichting om verantwoorde hulp te bieden volgens de norm verantwoorde werktoedeling;
□ moet zich zo organiseren en voorzien van kwalitatief en kwantitatief personeel, dat verantwoorde hulp kan worden geboden (norm van de verantwoorde werktoedeling);
□ moet werken met een hulpverleningsplan en stelt dit periodiek bij;
□ dient een kwaliteitssysteem te hebben;
□ heeft en moet werken met medewerkers die beschikken over een VOG;
□ houdt zich aan de meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling;
□ heeft een meldplicht bij een calamiteit;
□ heeft een meldplicht geweld bij de verlening van jeugdhulp;
□ heeft de beschikking over een klachtenregeling (bijvoorbeeld via een beroepsvereniging);
□ heeft de verplichting om een vertrouwenspersoon in de gelegenheid te stellen zijn taak uit te oefenen;
□ stemt af en werkt samen met andere zorgaanbieders die bij de jeugdige en/of zijn ouders/verzorgers betrokken zijn.
□ U heeft een Kamer van Koophandel nummer
De gemeente is er verantwoordelijk voor dat de jeugdhulp die met een PGB wordt ingekocht van goede kwaliteit is. Daar gebruiken we de kwaliteitseisen uit de Jeugdwet voor. Wij vragen u daarom als hulpverlener te verklaren dat u aan deze kwaliteitseisen voldoet.
*Aanvinken als u aan deze eis voldoet
□ heeft de verplichting om verantwoorde hulp te bieden volgens de norm verantwoorde werktoedeling;
□ moet zich zo organiseren en voorzien van kwalitatief en kwantitatief personeel, dat verantwoorde hulp kan worden geboden (norm van de verantwoorde werktoedeling);
□ moet werken met een hulpverleningsplan en stelt dit periodiek bij;
□ dient een kwaliteitssysteem te hebben;
□ heeft en moet werken met medewerkers die beschikken over een VOG;
□ houdt zich aan de meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling;
□ heeft een meldplicht bij een calamiteit;
□ heeft een meldplicht geweld bij de verlening van jeugdhulp;
□ heeft de beschikking over een klachtenregeling (bijvoorbeeld via een beroepsvereniging);
□ heeft de verplichting om een vertrouwenspersoon in de gelegenheid te stellen zijn taak uit te oefenen;
□ stemt af en werkt samen met andere zorgaanbieders die bij de jeugdige en/of zijn ouders/verzorgers betrokken zijn.
□ U heeft een Kamer van Koophandel nummer
De gemeente is er verantwoordelijk voor dat de jeugdhulp die met een PGB wordt ingekocht van goede kwaliteit is. Daar gebruiken we de kwaliteitseisen uit de Jeugdwet voor. Wij vragen u daarom als hulpverlener te verklaren dat u aan deze kwaliteitseisen voldoet.
*Aanvinken als u aan deze eis voldoet
□ heeft de verplichting om verantwoorde hulp te bieden volgens de norm verantwoorde werktoedeling;
□ moet zich zo organiseren en voorzien van kwalitatief en kwantitatief personeel, dat verantwoorde hulp kan worden geboden (norm van de verantwoorde werktoedeling);
□ moet werken met een hulpverleningsplan en stelt dit periodiek bij;
□ dient een kwaliteitssysteem te hebben;
□ heeft en moet werken met medewerkers die beschikken over een VOG;
□ houdt zich aan de meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling;
□ heeft een meldplicht bij een calamiteit;
□ heeft een meldplicht geweld bij de verlening van jeugdhulp;
□ heeft de beschikking over een klachtenregeling (bijvoorbeeld via een beroepsvereniging);
□ heeft de verplichting om een vertrouwenspersoon in de gelegenheid te stellen zijn taak uit te oefenen;
□ stemt af en werkt samen met andere zorgaanbieders die bij de jeugdige en/of zijn ouders/verzorgers betrokken zijn.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-316550.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.