Ondermandaatregeling team Juridisch Control gemeente Terschelling 2018

 

De gemeentesecretaris/directeur;

gelet op de mandaatregeling team Juridisch Control gemeente Terschelling 2018, vastgesteld op 23 oktober 2018;

 

BESLUIT:

 

vast te stellen de navolgende Ondermandaatregeling team Juridisch Control gemeente Terschelling 2018

 

Artikel 1: definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ondermandaat: de bevoegdheid om in naam van college van burgemeester en wethouders en in naam van de burgemeester besluiten te nemen en deze bevoegdheid verder te mandateren aan specifieke medewerkers.

  • b.

    de mandaatnemer/ ondermandaatgever: de gemeentesecretaris/ directeur van de gemeente Terschelling

  • c.

    de ondermandaatnemer: de adjunct-directeur van de gemeente Terschelling en de medewerkers juridisch control;

  • d.

    machtiging: bevoegdheid tot verrichten feitelijke handelingen.

  • e.

    de ondermandaatregeling : ondermandaatregeling Wob en Who Terschelling 2018.

  • f.

    Wob: Wet openbaarheid van bestuur.

  • g.

    Who : Wet hergebruik van overheidsinformatie.

 

Artikel 2: ondermandaatnemer

  • 1.

    De uitoefening van de bevoegdheden, genoemd in de bijlage, van de ondermandaatgever wordt opgedragen aan de ondermandaatnemer.

  • 2.

    De ondermandaatgever kan het ondermandaat geheel of gedeeltelijk intrekken als zij voortzetting van het ondermandaat niet wenselijk vindt.

 

Artikel 3: machtiging

  • 1.

    De ondermandaatnemer is voor de uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld in artikel 2, lid 1, tevens gemachtigd tot:

    • a.

      het verrichten van alle benodigde handelingen ter voorbereiding van een besluit;

    • b.

      het verrichten van alle benodigde handelingen na het nemen van het besluit;

    • c.

      het voeren van correspondentie rondom het besluit;

    • d.

      het verstrekken van informatie rondom het besluit.

 

Artikel 4 : instructies voor de ondermandaatnemer

  • 1.

    De ondermandaatnemer registreert de genomen besluiten in een mandaatregister.

  • 2.

    Halfjaarlijks geeft de ondermandaatnemer aan ondermandaatgever een overzicht van de genomen besluiten.

  • 3.

    Van een ondermandaat wordt geen gebruik gemaakt, indien de ondermandaatgever te kennen heeft gegeven de bevoegdheid zelf te willen uitoefenen.

  • 4.

    Van een ondermandaat wordt geen gebruik gemaakt dan na voorafgaand overleg met, en verzoek om nadere instructie aan, de ondermandaatgever, indien het te nemen besluit:

    • a.

      (aanmerkelijke) politieke of bestuurlijke gevolgen heeft;

    • b.

      leidt tot afwijking van vastgesteld beleid of van een bestendige bestuurlijke praktijk;

    • c.

      tot ingrijpende financiële gevolgen leidt, bijvoorbeeld in de vorm van meerjarenverplichtingen of overschrijding van het budget;

    • d.

      volgens extern ingewonnen advies tot voor de gemeente ongunstige gevolgen leidt;

    • e.

      leidt tot afwijking van een extern ingewonnen advies;

    • f.

      samenhangt met (onder)mandaat aan meerdere medewerkers en daarbij geen onderlinge overeenstemming bestaat.

 

Artikel 6: ondertekening

  • 1.

    Uitoefening van een ondergemandateerde bevoegdheid blijkt, voor zover mogelijk, uit de ondertekening. van het besluit of stuk.

  • 2.

    Bij de uitoefening van ondermandaat worden documenten als volgt ondertekend:

“Namens de secretaris/directeur van de gemeente Terschelling,

(persoonlijke ondertekening)

naam en functie van de ondergemandateerde”.

 

Artikel 7: slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling, eerder vastgesteld op 3 december 2018, treedt met terugwerkende kracht in werking vanaf 10 januari 2019.

  • 2.

    Dit besluit wordt aangehaald als: “Ondermandaatregeling team Juridisch Control gemeente Terschelling 2018”.

 

 

Vastgesteld in directievergadering van 3 december 2018

 

De secretaris/directeur van de gemeente Terschelling,

 

 

H.M. de Jong,

secretaris/ directeur.

 

 

Bijlage: bevoegdheden die zijn gemandateerd aan de secretaris/directeur zoals bedoeld in artikel 2, lid 1 van de mandaatregeling

 

Bevoegdheid

Grondslag

 

Wet openbaarheid van bestuur (Wob)

 

Ambtshalve verstrekken van informatie

Artikel 2 Wob

1

Verzoek tot precisering van het Wob-verzoek

Artikel 3, lid 4 en artikel 11b, lid 4 Wob

2

Wob-verzoek doorverwijzen naar ander bestuursorgaan

Artikel 4 Wob

3

Voorgenomen Wob besluit op het Wob-verzoek

Besluit nemen op het Wob-verzoek

Besluit op het Wob-verzoek verdagen

Artikel 6, lid 3 Wob

Artikel 6, lid 1 Wob

Artikel 6, lid 2 Wob

4

Mededeling aan verzoeker einde opschorting beslistermijn

Artikel 6, lid 4 Wob

5

Informatie verstrekken

Artikel 7 Wob

 

Wet hergebruik van overheidsinformatie (Who)

6

Verzoek tot precisering van het Who-verzoek

Artikel 3, lid 4 Who

7

Who-verzoek doorverwijzen naar ander bestuursorgaan

Artikel 4, lid 1 Who

8

Besluit op het nemen van een Who-verzoek

Artikel 4, lid 4 Who

9

Verdagen besluit op een Who-verzoek

Artikel 4, lid 5 Who

10

Voorgenomen Who besluit op het Who-verzoek

Artikel 4, lid 6 Who

11

Mededeling aan verzoeker einde opschorting beslistermijn

Artikel 4, lid 7 Who

Algemene wet bestuursrecht (Awb)

12

Verlangen van een schriftelijke machtiging

Artikel 2:1, lid 2 Awb

13

Doorsturen stukken naar bevoegd bestuursorgaan

Stukken terugsturen naar afzender

Artikelen 2:3 en 6:15 Awb

14

Buiten behandeling laten van het Wob-verzoek

Artikel 4:5 Awb

15

Wob-verzoek afwijzen met verwijzing naar het eerdere verzoek

Artikel 4:6 Awb

16

Gelegenheid geven zienswijze bij voorgenomen Wob-besluit

Artikel 4:7 en 4:8 Awb

17

Achterwege laten zienswijze bij voorgenomen Wob-besluit

Artikel 4:11 en 4:12 Awb

18

Vaststellen verschuldigdheid en hoogte dwangsom

Artikel 4:18 Awb

19

Terugvorderen onverschuldigd betaalde dwangsom

Artikel 4:20 Awb

20

Ontvangstbevestiging bezwaarschrift

Artikel 6:14, lid 1 Awb

21

Stukken sturen naar de gemachtigde

Artikel 6:17 Awb

22

Sowieso afwijzen verzoek rechtstreeks beroep

Artikel 7:1a, lid 2 Awb

23

Instemmen / afwijzen verzoek rechtstreeks beroep

Artikel 7:1a, lid 3, 4, 5 en 6 Awb

24

Achterwege laten ter inzage leggen stukken

Artikel 7:4, lid 5 Awb

25

Meedelen gegevens/feiten, ingekomen nadat hoorzitting is geweest

artikel 7:9 Awb

26

Verdagen beslistermijn op bezwaar

Artikel 7:10, lid 3, lid 4 en lid 5 Awb

27

Meedelen dat commissie bezwaarschriften adviseert

7:13, lid 2 Awb

Naar boven