Gemeenteblad van Zevenaar
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zevenaar | Gemeenteblad 2019, 245015 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zevenaar | Gemeenteblad 2019, 245015 | Beleidsregels |
Beleidsregels hinderlijke en gevaarlijke honden gemeente Zevenaar
Aan de eigenaar of houder die zich niet houdt aan een opgelegde maatregel zoals bedoeld in artikel 2 of 3 wordt een strafrechtelijke boete door een opsporingsambtenaar als bedoeld in artikel 141 of 142 van het Wetboek van Strafvordering en/of een last onder dwangsom door de burgemeester opgelegd. Deze sanctiemogelijkheid wordt in de opgelegde maatregel vermeld.
Toelichting bij de Beleidsregel hinderlijke en gevaarlijke honden gemeente Zevenaar
Van ernstig letsel bij andere dieren is sprake wanneer diergeneeskundige behandeling noodzakelijk is.
Bij het eerste bijtincident waardoor een hond als hinderlijk wordt aangemerkt ontvangt de eigenaar of houder een waarschuwingsbrief. Deze waarschuwing geeft de eigenaar of houder de mogelijkheid om herhaling van het hinderlijk gedrag en daarmee verdere (bestuurlijke) maatregelen te voorkomen.
Bij een tweede bijtincident binnen twee jaar na het eerste bijtincident legt de burgemeester een kort aanlijngebod op. Bij een tweede incident na 2 jaar na het eerste incident zal opnieuw een waarschuwing gegeven worden. Bij een derde bijtincident wordt de hond aangemerkt als gevaarlijke hond.
Een eigenaar of houder kan aantonen dat het gedrag van de hond structureel is verbeterd door bewijsstukken te overleggen van een gedragsbeoordeling of gerichte training welke is gevolgd nadat het hinderlijke gedrag heeft plaatsgevonden.
De gedragsbeoordeling of training dient expliciet gericht te zijn op het door de hond vertoonde hinderlijke gedrag.
Bij het eerste bijtincident waardoor een hond als gevaarlijke hond gezien kan worden, wordt de desbetreffende hond niet geregistreerd als gevaarlijke hond maar ontvangt de eigenaar of houder een waarschuwingsbrief. Dit voorkomt dat voor deze houder / eigenaar direct artikel 2:59a van de APV gaat gelden. De waarschuwing geeft de eigenaar of houder de mogelijkheid om herhaling van het gevaarlijke gedrag daarmee verdere (bestuurlijke) maatregelen te voorkomen.
Een tweede bijtincident betekent dat de hond als gevaarlijke hond geregistreerd komt te staan. Dit betekent dat artikel 2:59a van de APV vanaf dat moment gaat gelden voor de eigenaar/houder van de hond. Het is de eigenaar of houder van de hond dan verboden deze hond op zijn terrein zonder muilkorf te laten loslopen, tenzij aan de vereisten uit artikel 2:59a, tweede lid van de APV wordt voldaan.
Er kan sprake zijn van verklaarbaar bijten van de hond op het moment dat de hond zelf door een persoon of een ander dier wordt aangevallen of wanneer de persoon zich mengt in een gevecht tussen twee honden.
Van ernstig letsel bij personen is (in ieder geval) sprake als directe geneeskundige behandeling noodzakelijk is.
Van zeer ernstig letsel bij andere dieren is (in ieder geval) sprake als het bijten levensbedreigend is of leidt tot de dood van het dier.
Inbeslagname zoals bedoeld in artikel 3 kan plaatsvinden op grond van artikel 5:31 lid 2 Awb juncto 172 lid 3 Gemeentewet. Inbeslagname op grond van de Awb betreft bestuursdwang, alle regels die daarvoor gelden, gelden uiteraard ook bij het in beslag nemen van een hond. Kosten die gemaakt worden kunnen verhaald worden op de eigenaar of de houder van de hond.
Gebruikmaking van de lichte bevelsbevoegdheid van de burgemeester (inbeslagname op grond van artikel 172 lid 3 Gemeentewet) kan alleen als er geen sprake is van een overtreding, dus als er nog geen aanlijn- of kort aanlijn- en muilkorfgebod is opgelegd. Deze kosten kunnen niet verhaald worden.
Een risico-assessment zoals bedoeld in artikel 4 is bijvoorbeeld een MAG-test (Maatschappelijk Aanvaardbaar Gedrag), agressietest (zoals ontwikkeld door de universiteit Utrecht) of een TOP-test (Toetsing Op Persoonlijkheid).
Een professionele gedragsbeoordelaar heeft de opleiding tot gedragskeurmeester of gedragsbeoordelaar met succes afgerond en beschikt over (voldoende recente) praktijkervaring. Dit is in lijn met de manier waarop de Raad van Beheer op kynologisch gebied in Nederland een gedragskeurmeester omschrijft.
De strafrechtelijke boete en de last onder dwangsom kunnen naast elkaar worden opgelegd, omdat de boete gericht is op het verleden (wordt opgelegd vanwege de overtreding die is begaan) en de last onder dwangsom gericht is op de toekomst (voorkomen dat de overtreding nogmaals wordt begaan of blijft voortduren). De strafrechtelijke boete wordt door een opsporingsambtenaar als bedoeld in artikel 141 of 142 van het Wetboek van Strafvordering opgelegd. De burgemeester kan op grond van artikel 125 van de Gemeentewet jo. artikel 5:32 van de Algemene wet bestuursrecht een last onder dwangsom opleggen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-245015.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.