Gemeenteblad van Druten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Druten | Gemeenteblad 2019, 176442 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Druten | Gemeenteblad 2019, 176442 | Beleidsregels |
Nota Reclame- en Terrassenbeleid Druten 2019
Aanleiding voor een geactualiseerd reclamebeleid en nieuw terrassenbeleid is de wens vanuit de gemeenteraad voor een kwalitatief hoogwaardiger uitstraling van het centrumgebied in de kern Druten, met name het gebied Hogestraat en directe omgeving. Dat heeft recent een flinke impuls gekregen met de herbestrating en herinrichting van de openbare ruimte. Een logisch vervolg is dan ook dat kritisch wordt gekeken naar de ruimtelijke kwaliteit van reclames, uitstallingen en terrassen, met begrip voor het belang van winkelier of ondernemer.
In overleg met de gemeente is gekeken in hoeverre het oude reclamebeleid nog actueel was en waar aanvullingen of aanscherpingen nodig waren. Zo wordt met het beleid geanticipeerd op nieuwe reclame-uitingen als (bewegende) lichtreclame zoals LED-schermen, digitale billboards en lichtcouranten. Daarnaast heeft het beleid van Wijchen als referentie gediend in het kader van de gewenste harmonisatie voor gemeentelijk beleid tussen de gemeenten Druten en Wijchen.
Geheel in lijn met de Omgevingswet is het betrekken van de samenleving bij het opstellen van beleid. Specifiek voor dit beleid is voor ondernemers, winkeliers en betrokken inwoners een Klankbordavond georganiseerd. Tijdens deze avond is enerzijds een kijk gegeven op diverse verschijningsvormen van reclames en terrassen en is anderzijds de gelegenheid geboden om inzichten en ervaringen met en tussen deelnemers uit te wisselen met als doel om gezamenlijk de gewenste bandbreedte voor o.a. plaatsing en uitstraling van reclames en terrassen helder te krijgen.
Eveneens in lijn met de Omgevingswet zullen in het nieuwe reclame- en terrassenbeleid de regels niet voorop staan. Dat betekent dat gestreefd is naar een minimaal toetsingskader waarmee de gemeente kan sturen op kwaliteit en waarmee ondernemers de nodige ruimte krijgen voor het voeren van reclame en het plaatsen van terrassen. Naast criteria is daarom zoveel mogelijk gewerkt met beeldend materiaal, die de essentie van de criteria weergeven. Het beleid wordt zodoende op een overzichtelijke en gebruiksvriendelijke wijze gepresenteerd en is voor een brede doelgroep toegankelijk
Deze nota heeft tot doel beleid vast te stellen met betrekking tot het toelaten van reclame-uitingen en terrassen. Door criteria aan te reiken, ontstaat er duidelijkheid en rechtszekerheid voor inwoners, winkeliers en ondernemers. Het reclamebeleid van Druten was voor het opstellen van deze nota vastgelegd in meerdere documenten, of vindt daar zijn formele basis. Dat betreft de Notitie Reclamebeleid (2010), de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) (2010) en de welstandsnota (2009). Voor de verschijningsvorm van terrassen was voorheen nog geen beleid opgesteld. Doel van dit document is één integrale nota voor reclame- én terrassenbeleid. Voor het actualiseren van het reclamebeleid is naast het centrum ook gekeken naar overige gebieden. Deze nota bevat een volledig toetsingskader en heeft, door het beeldend materiaal, het karakter van een beeldkwaliteitsplan.
Terrassen horen bij horecagelegenheden, zorgen voor sfeer en dragen bij aan de levendigheid en verblijfskwaliteit van het centrumgebied. Ook reclames vorm en een vanzelfsprekend deel van het straatbeeld, met name in winkel- en bedrijfsgebieden. Ze zijn onmisbaar voor een effectieve bedrijfsvoering en geven tegelijkertijd levendigheid en kleur aan een straat of gebied. Wel moet rekening worden gehouden met de ruimtelijke kwaliteit en uitstraling van een gebied en toegankelijkheid voor mindervaliden. Idealiter zijn de verschijningsvorm van reclames en terrassen en de beleving van ruimtelijke kwaliteit in balans en kunnen ze elkaars effect versterken. Vanuit deze principes is het beleid geformuleerd. Voor het terrassenbeleid is alleen gekeken naar het centrum van Druten; Hogestraat, Markt en Kattenburg. Het reclamebeleid dekt het gehele grondgebied van de gemeente Druten. De criteria zijn zo geformuleerd dat ze de winkeliers en ondernemers voldoende ruimte bieden. Maar het doel is ook om een prettig winkel- en verblijfsklimaat te creëren voor publiek, winkeliers en ondernemers. Zowel terrassen als reclames mogen geen afbreuk doen aan de gewenste ruimtelijke kwaliteit Ook mogen vrijstaande objecten de verkeersveiligheid en toegankelijkheid van de openbare ruimte voor mindervaliden, niet belemmeren.
In deze Nota wordt uitsluitend gesproken over handelsreclame. Handelsreclame is iedere openbare aanprijzing van goederen of diensten, waarmee kennelijk beoogd wordt een commercieel belang te dienen. Hieronder vallen onder andere bedrijfsnamen, logo's, vignetten, uithangborden, vlaggen, menuborden en uitstallingen:
Reclame-uitingen welke geplakt zijn tegen en achter onder andere winkelruiten, tussen ramen van abri's en op stadsplattegronden worden ook aangemerkt als reclame. De verkeerstekens zoals opgenomen in het RVV 1990, vallen niet onder het begrip reclame en dus ook niet onder dit beleid. Voor overige bewegwijzering worden wel regels opgenomen.
Het beleid gaat ervan uit dat bij het plaatsen van reclame, rekening wordt gehouden met karakterverschillen van gebiedsdelen. Onderscheiden worden woongebieden, winkelgebieden, recreatie- en sportterreinen, bedrijventerreinen en het buitengebied. Per deelgebied zijn uitgangspunten opgenomen voor de plaatsing, het aantal, de maatvoering en de verschijningsvorm van reclame-uitingen. Voor reclame-uitingen bij monumenten zijn aparte criteria opgenomen. Deze criteria prevaleren boven de criteria van het deelgebied waar het monument zich bevindt en gelden zowel voor het monumentale object als voor het bijbehorende perceel. Voor reclame in gebouwen geldt dat dit gewoonlijk een privaatrechtelijke aangelegenheid is, tenzij er sprake is van het gericht zijn op of zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. Ideële reclame valt buiten het kader van deze Nota. Artikel 7 van de Grondwet bepaalt dat niemand voorafgaand toestemming nodig heeft om via drukpers, gedachten of gevoelens te openbaren. Dit kan via strooibiljetten, aanplakbiljetten, reclameborden, spandoeken etc. De gemeentelijke wetgever is niet bevoegd ten aanzien van de inhoud hierin beperkend op te treden. Wel kan de gemeente het openbaar bekendmaken (verspreiden) beperken in het belang van de openbare orde, zedelijkheid en andere zaken betreffende de huishouding van de gemeente. In dat geval houdt de gemeente de plicht een ieder 'een gebruik van enige betekenis' toe te laten. Met betrekking tot tijd en plaats van de uiting kan, volgens jurisprudentie, de gemeentewet regelend optreden.
4. Reclamebeleid gemeente Druten
Zijn zeer ondergeschikt, komen bescheiden over in het bebouwings- en straatbeeld en sluiten aan bij de gevelkarakteristiek en de monumentale landschappelijke en architectuurhistorische waarden.
Materiaal, kleur en detaillering
Bescheiden uithangbord in een traditionele vorm en met verfijnde detaillering.
Vrijstaand bordje van 0,5m2 en maximaal 1,2 m hoog.
Één bescheiden bord tegen de gevel bij de entree.
Reclames in woongebieden bij een bedrijf of een beroep aan huis
Onder reclames in woongebieden wordt begrepen alle gebieden die vanuit het bestemmingsplan een woonfunctie hebben.
Zijn ondergeschikt en komen bescheiden over in het bebouwings- en straatbeeld, belemmeren niet het zicht op de openbare ruimte of het open landschap en zijn afgestemd op de gevelkarakteristiek of het tuinkarakter.
Materiaal, kleur en detaillering
Reclame is ondergeschikt en bescheiden.
Reclame komt bescheiden over in het straatbeeld.
Vrijstaand bordje, maximaal 1,2 meter hoog.
Reclames in woongebieden op bedrijfsbebouwing
Zijn ondergeschikt en komen bescheiden over in het bebouwings-en straatbeeld, belemmeren niet het zicht op de openbare ruimte of het open landschap en zijn afgestemd op de gevelkarakteristiek of het tuinkarakter.
Materiaal, kleur en detaillering
Aanvulling voor reclames (naamsaanduidingen) op gebouwen met een maatschappelijke functie
Gebouw met een maatschappelijke functie: reclame kan worden aangelicht.
Reclame is ondergeschikt en bescheiden in het straatbeeld.
Vrijstaand bord maximaal 1,5 m breed en hoog + één reclame-uiting tegen de gevel.
Vrijstaande zuil of bord bij de inrit maximaal 1,5 m hoog.
Reclames in winkelgebieden of op winkels en cafe's e.d. in woongebieden
Onder reclames in winkelgebieden wordt begrepen het winkelgebied in het centrum van Druten
Zijn ondergeschikt en komen bescheiden over in het bebouwings- en straatbeeld, belemmeren niet de vrije doorgang en het zicht op de openbare ruimte en zijn afgestemd op de gevelkarakteristiek.
Materiaal, kleur en detaillering
Losse letters. reclame heeft vormgevingskwaliteit.
Maximaal twee reclame-uitingen per gevel.
Passend binnen de contouren van de luifelrand.
Plaatsing is afgestemd op de gevelindeling.
Raamfolie beperken tot maximaal 30% van het glasoppervlak van de winkelgevel.
Aanvulling voor losse reclame-uitingen
Aanvulling voor uitstallingen van producten
Losse reclame tegen de gevel plaatsen.
Uitstalling producten, maximaal 1 m uit de gevel,mits vrije doorgangminimaal 1,8 m bedraagt.
Uitstalling producten, niet breder dan 2 meter.
Vrije doorgang minimaal 1,8 meter, maximaal 1,0 meter.
Reclames op recreatie- en sportterreinen
Zijn ondergeschikt en komen bescheiden over in het bebouwings- en straatbeeld, zijn afgestemd op de gevelkarakteristiek en/of op het karakter van de omgeving,
Borden rondom het veld maximaal 1,2 m hoog.
Een bescheiden bord bij de inrit.
Op tribune plaatsen binnen contouren overkapping.
Reclames op bedrijventerreinen
Zijn geplaatst op eigen terrein, ondergeschikt in het bebouwings- en straatbeeld, afgestemd op de gevelkarakteristiek en belemmeren niet in ernstige mate het uitzicht op de openbare ruimte of het open landschap.
Aanvullend voor bedrijfsverzamelgebouwen
Aanvullend voor bewegende lichtreclame (led-schermen, digitale billboards, lichtcouranten)
Afgestemd op de gevelindeling en architectuur.
Bij bedrijfsverzamelgebouwen reclame tegen de gevel qua plaatsing onderling afstemmen.
Bij bedrijfsverzamelgebouwen één vrijstaande zuil voor alle bedrijven per gebouw.
Losse letters met een eigen vormgevingskwaliteit.
Één per gevel grenzend aan de openbare weg.
Één vrijstaande zuil per gebouw bij entree of inrit.
Zijn geplaatst op eigen terrein, passend bij de landelijke omgeving en afgestemd op de karakteristiek van de bebouwing, Zijn niet toegestaan op een onbebouwd perceel.
Bescheiden bord tegen de gevel.
Entree ver van de weg; vrijstaand bord bij de inrit. Bij voorkeur geen zuil, maar een bord ‘op poten’.
Reclame-uitingen bij een verkoopstation voor motorbrandstoffen zijn uitgevoerd overeenkomstig de merkstandaard.
Zijn alleen toegestaan op specifieke (in overleg met de gemeente bepaalde) locaties en voldoende passend in het straatbeeld. Zijn in landelijk gebied voldoende ondergeschikt.
Reclame-uitingen langs de openbare weg
Reclamedisplays aan lichtmasten op maaiveldniveau
De gemeente Druten heeft aan één partij het exclusieve recht verleend om, met uitsluiting van anderen, in en op openbare gemeente grond, reclamedisplays op maaiveldniveau aan lichtmasten te plaatsen en te exploiteren voor reclame affiches van het formaat A0 (84,1 x 118,9 cm), conform vastgelegde bepalingen op 45 aangewezen lichtmasten. Overige sandwichborden/driehoeksborden/displays langs de openbare weg zijn niet toegestaan. Uitgangspunten voerde toegestane reclamedisplays zijn:
Lichtmastreclame hoog aan de paal
Naast bovengenoemde displays heeft de gemeente Duiten een overeenkomst afgesloten met één partij (exploitant) voor het leveren, plaatsen, beheren, onderhouden en exploiteren van lichtmastreclames aan 13 lichtmasten op 7 locaties binnen de bebouwde kom en op 6 locaties buiten de bebouwde kom. Deze licht-mastreclames zijn 0,8 X 0,8 meter en aangebracht op een standaardhoogte van 300 cm gemeten vanaf het maaiveld tot onderzijde reclamebord. Voor technische specificatie, plaatsing- en uitvoeringsrichtlijnen etc. wordt verwezen naar 'Eisen aan lichtmastreclame'. Uitgangspunten voor de lichtmastreclames:
Reclame in plattegrondkasten langs de openbare weg
In de gemeente staan een aantal plattegrond-/informatiekasten met reclame-uitingen, welke zijn geplaatst op strategische plaatsen, zoals langs de invalswegen, bij de toegangen tot de wijken en in het centrum. Deze kasten hebben naast een informatieve functie tevens de functie van reclame-uiting. Plaatselijke ondernemers kunnen hierop een reclame-uiting aanbrengen. Uitgangspunten zijn:
Hieronder worden opschriften verstaan die betrekking hebben op de naam of aard van in uitvoering zijnde bouwwerken of op de namen van degenen die bij het ontwerp of de uitvoering van het bouwwerk betrokken zijn. Deze opschriften mogen worden geplaatst, mits ze voldoen aan de volgende voorwaarden:
Een spandoek mag worden opgehangen op de volgende locaties:
De nieuwe, geactualiseerde reclamenota van Druten is zowel een toetsingskader voor omgevingsvergunningplichtige reclames als voor APV-plichtige reclame-uitingen (o.a. uitstallingen, aanplakborden, spandoeken, tijdelijke reclames). Tevens worden in de nieuwe nota nadere regels omtrent plaatsing en uiterlijk van terrassen (centrum Druten) opgenomen. Daarmee is straks sprake van één integraal reclame- en terrassenbeleid voor de gehele gemeente Druten.
De nieuwe nota anticipeert hiermee op de Omgevingswet, die per 1 januari 2021 in werking treedt Vanaf dat moment vervangt het Omgevingsplan bestaand beleid zoals vastgelegd in bestemmingsplannen, verordeningen/APV, welstandsnota's etc. Ook het onderscheid tussen omgevingsvergunningplichtige en APV-plichtige reclame-uitingen vervalt hiermee.
De geactualiseerde nota 'Reclame- en terrassenbeleid' gaat per 1 januari 2021 op grond van overgangsregelgeving (Invoeringswet) dus naadloos op in het Omgevingsplan. Tot die tijd blijven de welstandsnota en de huidige APV de juridische grondslag voor toetsing. Waar het gaat om omgevingsvergunningplichtige reclames wordt derhalve vanuit de welstandsnota verwezen naar de nieuwe reclamenota. Vanuit de APV wordt voor desbetreffende onderdelen eveneens verwezen naar de reclamenota. Daarmee is het beleid formeel juist geborgd, maar vindt tevens een integratieslag plaats naar één overzichtelijk document.
Aanpassing APV him terrassenbeleid
Wat betreft terrassen is in de APV Druten een specifieke verwijzing opgenomen ivm nadere (beleids)regels. Daarin staat dat terrassen vergunningvrij zijn, mits voldaan wordt aan nadere regels voorterrassen, vastgelegd in de nota 'Reclame- en Terrassenbeleid'.
De juridische basis voor nadere regels ivm gebruik, plaatsing en uiterlijk van terrassen ligt in de APV. Hiertoe is art 2.1.5.1, lid 4 van de bestaande APV gewijzigd/vervangen en is een nieuw artikel toegevoegd.
6. Terrassenbeleid gemeente Druten
De terrassen dragen op een positieve wijze bij aan de beeldkwaliteit van de panden en de uitstraling en inrichting van het openbaar gebied. De terrassen zijn alleen geplaatst op de daartoe, op basis van dit beleid, aangewezen plaatsen en beperken niet de toegankelijkheid en verkeersveiligheid van de openbare ruimte. Een terras mag niet worden geplaatst:
Op of naast het terras aanwezige bomen dienen daarnaast toegankelijk te zijn voor regulier onderhoud en mogen niet worden gebruikt om materiaal aan te bevestigen. Verlichting mag tijdelijk (niet jaarrond) in of aan een boom worden gehangen, mits deze de boom niet aantasten of in de groei belemmeren door bijvoorbeeld een bevestigingsmethode die kan ingroeien of door beschadiging van de bast.
Tijdens evenementen maakt de evenementenorganisatie samen met de horecaondernemers afspraken over het gebruik maken van het terras. Verwezen wordt hierbij naar het evenementenbeleid. Het is gebruikelijk om precario te heffen voor het innemen van een terras in de openbare ruimte. Vooralsnog is hiervoor niet gekozen.
Markt: binnen een strook van 1,5 meter vanaf de gevel.
Markt: binnen een strook van 1,5 meter vanaf de gevel en/of binnen de zone gemarkeerd in het plaveisel.
Hogestraat 1-11: diepte terras is gemarkeerd in het plaveisel.
Hogestraat algemeen: binneneen zone van maximaal 3,5 meter vanaf de gevel, mits de vrije doorgang minimaal 1,8 meter bedraagt.
Kattenburg:binnen een strookvan 3,0 meter vanaf de gevel.
Meubilair: geen loungebanken tenzij geplaatst direct tegen – en evenwijdig aan de gevel.
Opslag: Geen opslag buiten het terrassenseizoen.
Windschermen: Windschermen op de Markt.
Meubilair: losse tafels en stoelen bestaande uit metaal, aluminium, hout, kunststof of rotan.
Het maken van beleid is een eerste aanzet tot een uniforme aanpak van reclame-uitingen. Op basis van het beleid is het mogelijk om een aantal vormen van reclame-uitingen toe te staan.
Indien men een reclame-uiting wil gaan voeren moet men goed bedacht zijn op de vraag of er een omgevingsvergunning voor nodig is of niet. Zodra geen omgevingsvergunning nodig is, is de reclame-uiting in beginsel vergunningvrij, mits voldaan wordt aan de voorwaarden genoemd in de APV. Wanneer een reclame-uiting omgevingsvergunningplichtig is, kan de omgevingsvergunning worden aangevraagd bij het bevoegd gezag.
Een jaar na inwerkingtreding van dit beleid, zal er een evaluatie plaatsvinden. Dan wordt gekeken of het beleid uitvoerbaar is, of het handhaafbaar is en of de regels voldoende zijn of niet. Afhankelijk van de uitkomst daarvan, kan zowel versoepeling als aanscherping van het beleid aan de orde zijn.
De hardheidsclausule als bedoeld in artikel 4:84 Awb is uiteraard ook hier van toepassing. Dit betekent dat van deze beleidsregels wordt afgeweken indien bijzondere omstandigheden tot gevolg hebben dat toepassing van de beleidsregels voor een belanghebbende gevolgen heeft die onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen. In de praktijk geldt de hardheidsclausule als een bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders om van de voorschriften en voorwaarden af te wijken.
8.1 Overgangsrecht/uitsterf constructie locatie-gebonden reclame
Gekozen wordt om alle bestaande reclame-uitingen die eerder vergund zijn of pasten binnen de algemene regels uit het reclamebeleid 2010, onder het overgangsrecht te laten vallen. Er moet wel sprake zijn van een functionele relatie tussen reclame-uiting en gebouw c.q. erf waartegen ze zijn aangebracht c.q. waarop ze zijn geplaatst.
Voor deze reclame-uitingen geldt een zogeheten "uitsterfconstructie". Dat wil zeggen zolang de reclame-uiting ongewijzigd blijft wat betreft omvang, kleur en plaats op het gebouw of ondergrond, mag deze blijven staan en zal er niet handhavend tegen worden opgetreden.
Zodra er sprake is van wijziging, vervanging of verplaatsing van de reclame-uiting dient een nieuwe omgevingsvergunning aangevraagd te worden. Uiteraard dient die aanvraag te passen binnen de Welstandcriteria. Betreft het niet omgevingsvergunningsplichtige reclame, dan dient deze te voldoen aan dit nieuwe beleid.
Voor het plaatsen van nieuwe reclame-uitingen moet een omgevingsvergunning worden aangevraagd e.g. deze dienen te voldoen aan dit beleid. Wanneer dat niet wordt gedaan, wordt er direct handhavend opgetreden. Voor terrassen geldt geen overgangsrecht, omdat deze niet eerder omgevingsvergunningsplichtig waren of onder algemene regels vielen. Terrassen dienen daarom aan het nieuwe terrassenbeleid te voldoen.
Zonder handhaving is het introduceren van geactualiseerde en nieuwe beleidsregels ten aanzien van reclame-uitingen en terrassen niet zinvol. Het te voeren beleid valt of staat met de controle op de uitvoering ervan en aansluitend hierop in een aantal gevallen handhaven. Om te voorkomen dat het nieuwe reclamebeleid niet goed wordt opgevolgd, zal na de vaststelling ervan het handhavingstraject moeten worden bezien.
Indien een reclame-uiting bezwaren oplevert dan wel zonder vergunning is geplaatst, dient handhavend te worden opgetreden en de reclame-uiting onverwijld te worden vervangen, verwijderd of gewijzigd. Voor reclame-uitingen waarbij een exclusief contract is afgesloten, zal handhaving niet of nauwelijks aan de orde zijn. De externe partij dient zich immers te houden aan het gesloten contract. Een verdere prioriteitenstelling en de uitvoering zal in het jaarlijks op te stellen handhavingsuitvoeringsprogramma worden uitgewerkt. In dit programma worden alle handhavingszaken op het gebied van de fysieke leefomgeving geprioriteerd en naar gelang de beschikbare capaciteit opgepakt.
Bijlage Verslag bijeenkomst winkeliers/ondernemers
Maandag 1 april, D'n Bogerd, Druten
Gemeente Druten: wethouder RO, ambtelijke delegatie
Evenementenorganisaties (Drupro, Dickens)
Met winkeliers en ondernemers uit het centrum-winkelgebied in Druten het gesprek aangaan over de gewenste ruimtelijke kwaliteit van reclames, uitstallingen en terrassen. Dit vervolgens een vertaling geven in nieuw op te stellen reclame- en terrassenbeleid.
Adviseurs van het Gelders Genootschap hielden een inleiding over ruimtelijke en kwalitatieve aspecten van reclames en terrassen. Dit werd geïllustreerd aan de hand van voorbeelden uit Druten en andere gemeenten. Toegelicht werd hoe je van uit de volgende perspectieven kunt kijken naar de kwaliteit van reclames en terrassen:
Voor elk van deze perspectieven was een paneel gemaakt met daarop foto's van reclames, uitstallingen en terrassen. De deelnemers konden vervolgens met groene of rode plakkers aangeven of de betreffende voorbeelden wel of niet bijdroegen aan ruimtelijke kwaliteit. Na afloop werd per paneel gekeken naar de resultaten en werd dit met de deelnemers geanalyseerd.
Voorafgaand aan het interactieve deel van de bijeenkomst werd door de belangengroep Oog café Druten' een rapport aangeboden aan de wethouder. Dit betrof het Handboek 'Toegankelijkheid openbare ruimte en gebouwen', met tips en adviezen.
In het algemeen was eraan breed draagvlak te vinden voor de gedachte dat reclames en terrassen qua verschijningsvorm moeten aansluiten bij de bestaande (hoge) kwaliteit van het winkelgebied en openbare ruimte. Zeker met de kwaliteitsimpuls die het gebied Hogestraat/Markt recent heeft ondergaan.
De foto's van beplakte panelen zijn aan het eind van dit verslag weergegeven. Hieruit blijkt dat over de meeste voorbeelden nagenoeg geen discussie ontstond. Het was ofwel een geslaagd voorbeeld van ruimtelijke kwaliteit, of het was evident dat de getoonde reclame, terras of uitstalling niet bijdroeg aan de ruimtelijke kwaliteit. Bij een enkel voorbeeld waren de mening en wat meer verdeeld, maar dan bleek vooral te komen door het perspectief van waaruit men naar het voorbeeld keek. Gaat het om de kwaliteit van het materiaal, kleurstelling, combinatie van zaken (terrasafscheiding, parasols, bestaande pui etc.). Afhankelijk daarvan kan het beeld positief of negatief zijn.
Naast de discussie zelf, was er ook gelegenheid om ter plekke op door de gemeente uitgedeelde reactieformulieren, een mening te geven of vraag te stellen. Daardoor kwamen ook met de ruimtelijke kwaliteit samenhangende vraagstukken naar voren. Bijvoorbeeld dat een nieuw en aangescherpt beleid ook vraagt om meer inzet op handhaving door de gemeente. Verder moet er meer aandacht komen voor de parkeerproblematiek van fietsen, met name bij horecagelegenheden. De fietsen belemmeren namelijk regelmatig de doorgang voor voetgangers. Daarom is er behoefte aan meer fietsenstallingen. Tevens moet de gemeente beter handhaven op fietsers die ongeoorloofd gebruik maken van loopstroken.
Voor ondernemers aan de Hogestraat moeten wat betreft het materiaal en inrichting van terrassenafscheidingen door de gemeente dezelfde eisen worden gesteld, als eerder aan winkeliers aan de Markt. Dit ging immers om forse investeringen door de winkeliers. In het nieuwe terrassenbeleid moet dit duidelijk worden aangegeven.
Uit de ingevulde reactieformulieren en uit de discussie blijkt verder dat kwaliteit niet betekent dat reclames en terrassen eenheidsworst moeten zijn. Variatie en een gezellige uitstraling zijn wenselijk en dat kan prima gecombineerd met aandacht voor kwaliteit.
De bijeenkomst werd door de deelnemers als heel positief ervaren. Goed dat in een vroeg stadium de gelegenheid is gegeven om op een informele manier met elkaar van gedachten te wisselen.
De aanwezige wethouder zegt toe om rekening te houden met de gemaakte opmerkingen en op de formulieren aangegeven reacties. Waar het niet de eigen portefeuille betreft, neemt hij dit mee richting de betreffende collega-wethouder.
De wethouder kijkt verder terug op een geslaagde avond met een goede opkomst en prima discussie. Hij bedankt alle aanwezigen voor hun inbreng.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-176442.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.