Wijziging Verordening Inrichting Antidiscriminatievoorziening, gemeente Hillegom

De raad van de gemeente Hillegom,

gelezen het collegebesluit van 3 oktober 2017 inzake de wijziging van de Verordening Inrichting Antidiscriminatievoorziening,

gelet op artikel 149 van de gemeentewet,

besluit:
  • 1.

    De eerste wijzigingen van de Verordening Inrichting Antidiscriminatievoorziening vast te stellen:

    • -

      De inhoud van Artikel 3 te vervangen door:

      Artikel 3 Inrichting antidiscriminatievoorziening

      Bij de inrichting van de antidiscriminatievoorziening worden in ieder geval de deskundigheid van klachtbehandelaars en de toegankelijkheid van de voorziening gewaarborgd.

      • a.

        De antidiscriminatievoorziening draagt er zorg voor dat de klachtbehandelaars voldoen aan de voor klachtenbehandeling vereiste deskundigheid en biedt de klachtbehandelaars de mogelijkheid hun deskundigheid te onderhouden en verder te ontwikkelen.

      • b.

        De klager heeft in ieder geval de mogelijkheid om een klacht te melden:

        • -

          Per post

        • -

          Per e-mail

        • -

          Telefonisch

        • -

          Op een door de gemeente beschikbaar gestelde locatie als bedoeld in artikel 5 van deze verordening.

    • -

      In artikel 4 wordt de zin 'Het Bureau Discriminatiezaken hanteert een protocol voor de behandeling van klachten als bedoeld in artikel 6 van de wet, waarin het volgende is geregeld' vervangen door 'Het protocol voor de behandeling van klachten als bedoeld in artikel 6 van de wet regelt in ieder geval:'

    • -

      Een nieuw artikel 4a, 'Laagdrempeligheid antidiscriminatievoorziening' in te voegen

      Artikel 4a Laagdrempeligheid antidiscriminatievoorziening

      • 1.

        Ingezetenen worden in de gelegenheid gesteld een klacht in hun directe leefomgeving te melden.

      • 2.

        Gemeenten die aansluiting hebben bij een regionaal antidiscriminatiebureau kunnen overeenkomen dat deze melding op een locatie in de betreffende gemeente kan plaatsvinden.

      • 3.

        Vereisten voor een front-office zijn:

        • a.

          Een loket gefaciliteerd door de gemeente dan wel een gemeenteloket waar klager een klacht kan melden, luisterend oor kan vinden en professioneel kan worden doorverwezen naar de antidiscriminatievoorziening;

        • b.

          Loketmedewerker dient inzicht te hebben in de materie; c. Positie als doorgeefluik is helder.

      • 4.

        Vereisten voor een back-office zijn:

        • a.

          Deze worden opgenomen in de subsidieregeling tussen gemeenten en antidiscriminatievoorzieningen.

      • 5.

        Het college draagt zorg voor de deskundigheid van de medewerkers die deze meldingen op adequate manier opneemt en doorverwijst.

      • 6.

        Klager wordt door de medewerkers doorgeleid naar de antidiscriminatievoorziening.

  • 2.

    De wijziging treedt in werking een dag na de bekendmaking als bedoeld in artikel 139 van de Gemeentewet.

 

Aldus besloten in de raadsvergadering van 22 februari 2018,

Drs. P.M. Hulspas-Jordaan

griffier

A. van Erk

voorzitter

Naar boven