Gemeenteblad van Rotterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2018, 71755 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2018, 71755 | Verordeningen |
Beleidsregel Evenementenmarkten: Braderieën, Rommelmarkten en Themamarkten Rotterdam 2018
Het college van burgemeester en wethouders van Rotterdam en de burgemeester van Rotterdam, elk voor zover het zijn bevoegdheden betreft,
gelet op de artikelen 1:8 en 2:25 Algemene Plaatselijke Verordening 2012 en artikel 4:81 Awb;
dat tevens is gebleken dat voor een goede afweging rond het verlenen van de vergunning als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2012 aanvullend op het algemene evenementenbeleid tevens een helder kader noodzakelijk is om potentiële organisatoren op voorhand meer duidelijkheid te bieden over de in te dienen gegevens bij en de slagingskans van een door hen in te dienen aanvraag;
In deze beleidsregel en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Themamarkt: een markt met één centraal thema (bijvoorbeeld een kerst- of paasmarkt) waarbij er minimaal zes standplaatsen worden ingenomen. Ten minste 80% van het aantal kramen biedt verkoopwaar aan die in het gekozen thema past. Een markt zonder specifiek thema is in principe aan te merken als een warenmarkt. Op een warenmarkt is de Marktverordening 2017 van toepassing. Een thema mag geen betrekking hebben op een product of productgroep die wordt aangeboden op de warenmarkt (zoals een bloemenmarkt of stoffenmarkt), noch op de andere begrippen uit deze beleidsregel (een themamarkt mag geen braderie en/of rommelmarkt zijn). Een themamarkt is een evenement in de zin van artikel 2.25 van de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam 2012.
Rommelmarkt: een niet bedrijfsmatige, maar door en voor bewonersorganisaties, stichtingen, verenigingen en andere maatschappelijke, sociale en/of culturele instellingen (kerken, scholen, sportclubs, etc.) in de eigen straat of buurt georganiseerde markt, in de openbare buitenruimte, waarbij gebruikte goederen of in huisvlijt vervaardigde goederen van bewoners te koop worden aangeboden. Verkoopactiviteiten op rommelmarkten, in de openbare buitenruimte, door (beroepsmatige) handelaren zijn hier niet toegestaan. Een rommelmarkt is een evenement in de zin van artikel 2.25 van de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam 2012.
Rommelmarkt commercieel: een bedrijfsmatig georganiseerde markt, in de openbare buitenruimte, waarbij tweedehands goederen in de openbare buitenruimte te koop worden aangeboden. Een commerciële rommelmarkt is een evenement in de zin van artikel 2.25 van de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam 2012.
Braderie: een markt waarbij feestelijke, kermisachtige straatverkoop door of namens winkeliers centraal staat, niet zijnde een commerciële rommelmarkt. Deze vindt plaats in een winkelcentrum of –gebied en wordt georganiseerd door of namens de daar gevestigde winkeliers en/of ondernemersvereniging. De kramen worden eventueel aangevuld met een aantal plaatsen voor oude ambachten, goede doelen en/of standplaatsen voor de verkoop van consumptieve waren. Een braderie is een evenement in de zin van artikel 2.25 van de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam 2012.
Artikel 2 Uitzondering op het toepassingsbereik
Deze beleidsregel is niet van toepassing op themamarkten, al dan niet commerciële rommelmarkten en braderieën als ze organisatorisch onderdeel uitmaken van een grootschalig evenement, categorie B of C als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam 2012.
Themamarkten, commerciële rommelmarkten, rommelmarkten en braderieën in de openbare buitenruimte moeten voldoen aan de bepalingen uit afdeling 7 van de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam 2012, aan de bepalingen uit deze beleidsregel en aan de regels zoals deze zijn vastgelegd in:
Artikel 6 Verplichtingen tijdens en na de activiteit
De vergunninghouder of een daartoe in de vergunning genoemde gemachtigde dient de gehele duur van de braderie, commerciële rommelmarkt, rommelmarkt, of (thema)markt aanwezig te zijn op het terrein waar dit gehouden wordt. Ook dient hij als zodanig herkenbaar te zijn voor de in lid 1 van dit artikel bedoelde toezichthouders en vertegenwoordigers van de hulpdiensten, politie en gemeentelijke functionarissen belast met toezicht.
Artikel 8 Regulering aantal braderieën, commerciële rommelmarkten of (thema)markten
Vergunning voor een braderie, commerciële rommelmarkt, rommelmarkt of themamarkt kan alleen worden verleend indien wordt voldaan aan de in dit lid opgenomen bepalingen:
Commerciële rommelmarkten: Met in achtneming van de maxima in de tabel van sub e. kunnen organisatoren van commerciële rommelmarkten per organisator maximaal 10 aanvragen per jaar indienen. Familieleden, bedrijfsleiders of werknemers van een organisator worden gerekend als behorende tot die organisator.
per gebied is in onderstaande tabel aangegeven op welke locaties er hoeveel themamarkten en/of commerciële rommelmarkten per jaar mogelijk zijn.
De vergunningverlener houdt zich het recht voor om het gebruik van stormankers, indien aanwezig op het terrein, verplicht te stellen of om de onder deze beleidsregels vallende activiteit af te gelasten, op het moment dat de weersomstandigheden hiertoe aanleiding geven. Hiervan is sprake bij een windkracht gelijk of groter dan windkracht vijf Beaufort, dan wel windstoten met vergelijkbare kracht.
Deze beleidsregels dienen om de afweging rond het al dan niet verlenen van een evenementenvergunning als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening Rotterdam 2012 (hierna: APV) voor een braderie, themamarkt, commerciële rommelmarkt of rommelmarkt nader in te kaderen. Tevens bieden zij aanvullende duidelijkheid over de bij een dergelijke aanvraag in te dienen gegevens. Voor alle duidelijkheid: deze beleidsregels vormen een nadere invulling van de algemene weigeringsbepalingen zoals deze zijn opgenomen in de artikelen 1:8 en 2:25 van de APV. Daarnaast blijven de in de APV opgenomen algemene bepalingen ten aanzien van het stellen van voorschriften en het intrekken van een verleende vergunning onverminderd van kracht.
Op de zogenaamde b- en c-evenementen zoals deze zijn gedefinieerd zijn deze beleidsregels niet van toepassing. De afweging rond het wel of niet toestaan van evenementmarkt-achtige activiteiten vindt dan op individuele basis plaats en de regels ten aanzien van dit onderdeel van het betreffende evenement worden nader bepaald in de voorschriften van de vergunning die wordt afgegeven ten behoeve van de organisatie van dit evenement.
Om themamarkten en commerciële rommelmarkten duidelijk te onderscheiden van reguliere warenmarkten en een divers aanbod te kunnen waarborgen op zowel de reguliere markten als de themamarkten en de mogelijke overlast van telkens een themamarkt of commerciële rommelmarkt op dezelfde locatie te beperken, wordt per gebied het aantal themamarkten en commerciële rommelmarkten gemaximeerd.
Wel biedt de regeling gebiedscommissies de ruimte om tot een nadere invulling van de vastgelegde aantallen voor themamarkten te komen. In het eerste lid, onder d, is namelijk vastgelegd dat op advies van een gebiedscommissie tot een uitbreiding of beperking van het aantal vastgelegde themamarkten kan worden gekomen. Hiermee kan de regeling passend worden gemaakt voor de specifieke wijken of buurten binnen het gebied. Dit bevestigt dat de gebiedscommissies een belangrijke adviestaak hebben op de aanvragen evenementen-vergunningen en zich in dit verband met name richten op de wijkgebondenheid/wijkgerichtheid van het initiatief waarvoor een vergunning wordt aangevraagd.
Themamarkten en commerciële rommelmarkten mogen in principe alleen worden gehouden op de dagen dat er in directe omgeving geen reguliere of jaarmarkten worden georganiseerd. Met directe omgeving wordt bedoeld: in dezelfde wijk. Via de in artikel 9, lid 2, van deze beleidsregel opgenomen hardheidsclausule zou hier alleen een uitzondering op gemaakt kunnen worden indien een themamarkt of een commerciële rommelmarkt een duidelijk aanvullende en versterkende functie heeft ten opzichte van een reguliere of jaarmarkt, aangezien het belang van de marktkooplieden dan gebaat is bij het toch toestaan van de themamarkt.
Dit gemeenteblad 2018, nummer 49, is uitgegeven op 26 maart 2018 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halve Maanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-71755.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.