Gemeenteblad van Bodegraven-Reeuwijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bodegraven-Reeuwijk | Gemeenteblad 2018, 282659 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bodegraven-Reeuwijk | Gemeenteblad 2018, 282659 | Verordeningen |
Verordening van de gemeenteraad van Bodegraven-Reeuwijk houdende regels voor de heffing en de invordering van leges 2019
De raad van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk;
gelezen het voorstel van de burgemeester en wethouders van 13 november 2018;
gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid en 7 van de Paspoortwet;
Verordening van de gemeenteraad van Bodegraven-Reeuwijk houdende regels voor de heffing en de invordering van leges 2019.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.
Leges worden niet geheven voor:
Artikel 5. Maatstaven van heffing en tarieven
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet
De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 7. Termijnen van betaling
Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.
Artikel 10. Overdracht van bevoegdheden
Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:
Een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.
Artikel 11. Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges. Het college heeft de bevoegdheid om voor bijzondere groepen, waaronder de sociale huurwoningen, een ander tarief vast te stellen.
De "Legesverordening 2018” van 13 december 2017, wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2019, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
In afwijking in zoverre van het in artikel 12 en het voorgaande lid bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.
Deze verordening kan worden aangehaald als de "Legesverordening 2019".
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk, gehouden op 19 december 2018.
Tarieventabel bij de Legesverordening 2019
Titel 1: Algemene Dienstverlening
Hoofdstuk 1: Gedrukte stukken, kaarten e.d.
1.1.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
1.1.1.1 gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina: € 5,55
1.1.1.2 afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:
- per pagina op A4 formaat: € 0,25
- per pagina op A3 formaat: € 0,50
1.1.1.3 afschriften, doorslagen en op andere wijze, niet door middel van fotokopiëring gereproduceerde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina: € 0,25
1.1.1.4 kopieën van kaarten en tekeningen, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per stuk: € 11,20
1.3.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
1.3.1.1 een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening: € 22,35
1.3.1.2 een exemplaar van de Bouwverordening: € 134,45
1.3.1.3 een exemplaar van een andere verordening dan onder 1.3.1.1 en 1.3.1.2 genoemd, per pagina: € 0,25
1.3.1.4 aanvullingen van de onder 1.3.1.1, 1.3.1.2 en 1.3.1.3 genoemde verordeningen, per pagina: € 0,25
Hoofdstuk 4: Burgerlijke stand
1.4.1.1 Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap:
- op maandag: 10.00-16.00 uur: € 280,25
- op dinsdag t/m vrijdag van 9.00-16.00 uur: € 280,25
- op zaterdag van 9.00-16.00 uur: € 350,35
- op een tijdstip, niet vallende onder bovengenoemde uren: € 672,65
1.4.1.2 De tarieven onder 1.4.1.1 worden als het gaat om een huwelijk of registratie van een partnerschap op andere locaties dan het gemeentehuis verhoogd met:
- op maandag: 10.00-16.00 uur: € 84,05
- op dinsdag t/m zaterdag van 9.00-16.00 uur: € 84,05
- op een tijdstip, niet vallende onder bovengenoemde uren: € 168,15
- vooronderzoek van een gewenste (nieuwe) locatie: € 112,10
1.4.1.3 De uren voor kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapregistratie zijn bepaald op: maandag 9.00 uur en 9.30 uur.
1.4.1.4 Het tarief bedraagt voor het verzorgen van getuigen bij de huwelijksvoltrekking of het sluiten van een geregistreerd partnerschap, per getuige: € 50,65
1.4.1.5 Het tarief bedraagt ter zake van een eenmalige benoeming tot ambtenaar van de burgerlijke stand (babs): € 152,00
1.4.2 Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een trouwboekje of partnerschapboekje: € 27,95
1.4.3 Als de huwelijksvoltrekking, de registratie van een partnerschap, dan wel de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, ongeacht de oorzaak wordt geannuleerd, dan bedraagt het tarief voor de reeds verrichte werkzaamheden: € 70,05
1.4.4 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
1.4.4.1 voor de in artikel 2, eerste lid, van de Wet rechten burgerlijke stand, onder a, genoemde stukken (afschrift van een akte van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 23b, tweede lid, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek): € 13,40
1.4.4.2 voor de in artikel 2, eerste lid, van de Wet rechten burgerlijke stand, onder b, genoemde stukken (uittreksel als bedoeld in artikel 23b, eerste lid, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek):
1.4.4.3 voor de in artikel 2, eerste lid, van de Wet rechten burgerlijke stand, onder c genoemde stukken (verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 49a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek): € 23,60
1.4.4.4 voor de in artikel 2, eerste lid, van de Wet rechten burgerlijke stand, onder e, genoemde stukken (meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand): € 13,40
1.4.4.5 voor de in artikel 2, eerste lid, van de Wet rechten burgerlijke stand, onder d, genoemde stukken (attestatie de vita, als bedoeld in artikel 19k van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek): € 13,40
1.4.4.6 overige stukken als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand, waarvoor in deze tarieventabel geen tarief is opgenomen, het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.
1.4.5 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
1.4.5.1 een lijst, waarop zijn vermeld alle in één week geborenen en overledenen, ondertrouwde en gehuwde paren alsmede geregistreerde partnerschappen per inlichting: € 8,95
1.4.6 Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier, ongeacht het resultaat van deze nasporingen: € 25,30
Hoofdstuk 5: Verstrekkingen uit de basisregistratie personen
1.5.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van onderdeel 1.5.3 en 1.5.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.
1.5.2 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.5.2.1 tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking: € 8,95
1.5.3 Voor de toepassing van punt 1.5.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen.
1.5.4 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.5.4.1 tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking: € 25,30
1.5.5 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen: € 24,35
1.5.6 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen: € 5,20
1.5.7 Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier: € 25,30
1.6.1 Voor het doen van onderzoek, het verstrekken van afschriften, uittreksels en/of reproducties en het uitlenen van archiefbescheiden door of vanwege de (streek)archivaris ten behoeve van derden, gelden de volgende tarieven:
1.6.1.1 voor een fotokopie van het originele archiefstuk:
- op A4-formaat, per kopie: € 0,50
- op A3-formaat, per kopie: € 1,00
- op A2-formaat of groter, per kopie: € 6,25
1.6.1.2 voor het intern vervaardigen van foto’s:
- groot formaat, per stuk: € 6,05
- klein formaat, per stuk : € 4,50
1.6.1.3 voor het gebruiksrecht van foto’s en archiefstukken voor commerciële activiteiten per eenheid: € 29,65
1.6.1.4 voor het verrichten van onderzoek, per kwartier of gedeelte daarvan: € 26,65
1.6.1.5 voor onderzoek en leveren van gegevens ten behoeve van makelaars i.v.m. taxatie van woningen: € 213,70
1.6.1.6 voor het extern vervaardigen van foto’s worden de externe kosten in rekening gebracht vermeerderd met het onderzoekstarief als bedoeld in 1.6.1.4.
Hoofdstuk 7: Vastgoedinformatie
1.7.1 Het tarief bedraagt ter zake van:
1.7.1.1 bericht/uittreksel, per object (ontvangen per post/fax/balie): € 16,60
1.7.1.2 bericht/uittreksel, per object (ontvangen via internet): € 3,50
1.7.1.3 kopieën van kadastrale kaarten A4-formaat per afdruk (ontvangen per post/fax/balie): € 16,60
1.7.1.4 kopieën van kadastrale kaarten A4-formaat per afdruk (ontvangen via internet): € 3,50
1.7.2 Het tarief bedraagt ter zake van:
1.7.2.1 het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gewaarmerkt afschrift of uittreksel van een in het gemeentelijk beperkingenregister ingeschreven beperkingenbesluit, beslissing in administratief beroep of rechterlijke uitspraak, dan wel een vervallenverklaring als bedoeld in artikel 7, vierde lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, per kadastraal object : € 29,70
1.7.2.2 het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een verklaring dat er blijkens de in de gemeentelijke beperkingenregistratie opgenomen gegevens geen publiekrechtelijke beperking van kracht is ten aanzien van de daarbij aangegeven onroerende zaak of zaken, per kadastraal object: € 29,70
1.7.2.3 het raadplegen via kadaster-on-line, per raadpleging: € 16,60
1.7.2.4 inzage in het gemeentelijke beperkingenregister en de beperkingenregistratie: gratis
een afschrift daarvan, per pagina: € 1,65
Hoofdstuk 8: Beschikkingen, vergunningen en ontheffingen
1.8.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een beschikking, een vergunning of een ontheffing, dan wel elk ander stuk in het persoonlijk belang van de aanvrager opgemaakt, voor zover deze stukken niet afzonderlijk en met name in andere artikelen van deze verordening of in een andere belastingverordening, dan wel in andere rechtsregels zijn vermeld, per beschikking, vergunning of ontheffing geldig voor:
- de periode van 1 dag: € 27,25
- de periode van meer dan 24 uur tot en met 1 week: € 54,50
- de periode van 8 dagen tot en met 1 maand: € 109,05
- een periode van 32 dagen en langer: € 436,35
Voor een omschrijving van de hierboven genoemde begrippen ‘dag’, ‘week’, ‘maand’ en ‘jaar’ wordt verwezen naar artikel 1 van de Legesverordening
Verhoging wegens spoedbehandeling: € 27,25
1.8.2 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een uitwegvergunning: € 218,15
1.8.3 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afmeervergunning, per boot: € 38,25
1.8.5 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
1.8.5.1 een ontheffing voor een jaar:
- voor een vaartuig met verbrandingsmotor of hybridemotor, met uitzondering van zeilboten met hulpmotor: € 42,00
- voor alle overige vaartuigen (w.o. met elektromotor): € 15,00
1.8.5.2 een ontheffing voor een week of korter:
- voor een vaartuig met verbrandingsmotor of hybridemotor, met uitzondering van zeilboten met hulpmotor: € 10,50
- voor alle overige vaartuigen (w.o. met elektromotor): € 5,00
1.8.5.3 een collectieve ontheffing voor een jaar voor georganiseerde evenementen op de wedstrijdkalender: € 525,00
1.8.5.4 een ontheffing voor een jaar voor een commerciële verhuurder:
- voor vaartuigen met een elektromotor, per te verhuren vaartuig: € 84,00
- voor vaartuigen zonder motor, per te verhuren vaartuig: € 31,50
- voor vaartuigen geschikt voor het vervoer van 12 personen of meer, per te verhuren vaartuig: € 84,00
1.8.5.5 een ontheffing voor een week of korter voor een commerciële verhuurder:
- voor vaartuigen met een elektromotor, per te verhuren vaartuig: € 21,00
- voor vaartuigen zonder motor, per te verhuren vaartuig: € 10,50
- voor vaartuigen geschikt voor het vervoer van 12 personen of meer, per te verhuren vaartuig: € 21,00
1.8.5.6 een nieuwe sticker i.v.m. verlies: € 10,50
1.8.6 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een kansspelvergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de Kansspelen: € 26,65
1.8.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verlenen van een schriftelijke toestemming zoals bedoeld in artikel 21 van de Visserijwet, inzake het vissen in een water waarvan de gemeente (mede) rechthebbende op het visrecht is:
1.8.9.1 voor het vissen met 2 gewone hengels of een speciale hengel, geldig voor 1 dag: € 3,05
1.8.9.2 voor het vissen met 2 gewone hengels of een speciale hengel, geldig voor een kalenderjaar: € 9,55
1.8.10 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een collectevergunning: € 26,65
1.8.11 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.8.11.1 tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 8, eerste lid, van de Huisvestingswet 2018: € 66,10
1.8.11.2 voor het verlenen van een urgentieverklaring: € 66,10
1.8.11.3 voor het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur ex artikel 15 Leegstandswet: € 66,10
1.8.11.4 voor het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur ex artikel 15 Leegstandswet aan de eigenaar van een (appartementen)complex voor de afzonderlijke woonruimten, voor elke tweede en volgende woonruimte: € 33,00
1.8.11.5 voor het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur ex artikel 15 Leegstandswet voor de afzonderlijke woonruimten binnen één en hetzelfde sloop- of (ver)nieuwbouwproject, voor elke tweede en volgende woonruimte: € 33,00
1.9.1.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs en de omzetting van een bromfietscertificaat in een rijbewijs: € 39,75
1.9.1.2 Voor het afgeven van een rijbewijs, indien aan de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet kan worden overgelegd, worden de ter zake verschuldigde leges verhoogd met: € 23,45
1.9.1.3 Het tarief genoemd onder 1.9.1.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van: € 34,10
1.9.2.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het "Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer": € 38,50
1.9.2.2 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken: € 159,40
1.9.3 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.9.3.1 voor het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 149 van de Wegenverkeerswet 1994 voor een periode van één week of minder: € 42,95
1.9.3.2 voor het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 149 van de Wegenverkeerswet 1994 voor een periode van één week tot drie maanden: € 85,95
1.9.3.3 voor het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 149 van de Wegenverkeerswet 1994 voor een periode van drie maanden tot drie jaren: € 129,00
1.9.3.4 voor het wijzigen van het kenteken op een (gewaarmerkte) ontheffingskaart op kenteken, behorende bij een ontheffing als bedoeld in artikel 149 van de Wegenverkeerswet 1994: € 21,45
1.9.4 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.9.4.1 voor het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor de periode van één week of minder: € 42,95
1.9.4.2 voor het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor de periode van één week tot drie maanden: € 85,95
1.9.4.3 voor het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor de periode van drie maanden tot drie jaren: € 129,00
1.9.4.4 voor het verlenen van een ontheffing/vrijstelling als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 op basis van een door de gemeente vastgestelde ontheffingen/vrijstellingenverordening: € 42,95
1.9.4.5 voor het wijzigen van het kenteken op een (gewaarmerkte) ontheffings- of vrijstellingskaart op kenteken, behorende bij een ontheffing of vrijstelling als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990: € 21,45
1.9.5 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verlenen van een ontheffing zoals bedoeld in artikel 4, eerste lid, van het Beleid ontheffing berijden wegen Plassengebied met breedte- en gewichtsbeperking: € 28,00
Hoofdstuk 10: Reisdocumenten, verklaringen omtrent gedrag
1.10.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.10.1.1 tot het afgeven van een nationaal paspoort of faciliteitenpaspoort voor personen tot 18 jaar, een reisdocument voor vreemdelingen of een reisdocument voor vluchtelingen: € 53,95
1.10.1.2 tot het verstrekken van een nationaal paspoort voor personen tot 18 jaar, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld onder 1.10.1.1: € 53,95
1.10.1.3 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) voor personen tot 18 jaar: € 29,95
1.10.2 De tarieven als genoemd onder 1.10.1.1, 1.10.1.2 en 1.10.1.3 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van: € 48,60
1.10.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.10.3.1 tot het afgeven van een nationaal paspoort of faciliteitenpaspoort voor personen van 18 jaar en ouder: € 71,35
1.10.3.2 tot het verstrekken van een nationaal paspoort voor personen van 18 jaar en ouder, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld onder 1.10.3.1: € 71,35
1.10.3.3 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) voor personen van 18 jaar en ouder: € 56,80
1.10.4 De tarieven als genoemd onder 1.10.3.1, 1.10.3.2 en 1.10.3.3 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van: € 48,60
1.10.5 Het tarief bedraagt voor het thuisbezorgen van documenten als genoemd in de onderdelen 1.10.1 tot en met 1.10.4: € 4,95
1.10.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een verklaring omtrent het gedrag: € 41,35
1.11.1.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek in verband met het verkrijgen van instemming en/of bij aan/afmelding van graafwerkzaamheden omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid, van de Telecommunicatiewet: € 229,20
1.11.1.2 Het in 1.11.1.1. genoemde bedrag wordt, indien met betrekking tot een verzoek en/of bij aanmelding van graafwerkzaamheden overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met: € 114,55
1.11.2.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag en/of na aan/afmelding van graafwerkzaamheden door of namens een nutsbedrijf, niet zijnde een telecommunicatiebedrijf, in verband met het verkrijgen van een vergunning omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden: € 229,20
1.11.2.2 Het in 1.11.2.1. genoemde bedrag wordt, indien met betrekking tot een vergunningaanvraag en/of na aanmelding van graafwerkzaamheden overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, de aanvrager van de vergunning en/of derden, verhoogd met: € 114,55
Titel 2: Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1: Begripsomschrijvingen
2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:
2.1.1.1 aanlegkosten: het bedrag waarvoor de aannemer zich heeft verbonden het werk tot stand te brengen (de aannemingssom), de omzetbelasting daarin niet begrepen, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de kosten die voortvloeien uit de aangegane verplichtingen voor de fysieke realisatie (het aanleggen) van de werken of de werkzaamheden, de omzetbelasting daarin niet begrepen en indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van de werken of de werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft, de omzetbelasting daarin niet begrepen;
2.1.1.2 bouwkosten: het bedrag waarvoor de aannemer zich heeft verbonden het werk tot stand te brengen (de aannemingssom), de omzetbelasting daarin niet begrepen, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de kosten die voortvloeien uit de aangegane verplichtingen voor de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, de omzetbelasting daarin niet begrepen en indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft, de omzetbelasting daarin niet begrepen;
2.1.1.3 sloopkosten: het bedrag waarvoor de aannemer zich heeft verbonden het werk tot stand te brengen (de aannemingssom), de omzetbelasting daarin niet begrepen, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de kosten die voortvloeien uit de aangegane verplichtingen voor de fysieke realisatie (het slopen) van de bouwwerken, de omzetbelasting daarin niet begrepen en indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft, de omzetbelasting daarin niet begrepen;
2.1.1.4 Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
2.1.2 In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.
2.1.3 In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.
2.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
2.2.1 voor de beoordeling van een conceptaanvraag voor een omgevingsvergunning: 50% van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld;
2.2.2 om vooroverleg i.v.m. het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is, indien de bouwkosten niet bekend zijn: € 218,15
2.2.3 voor de boordeling van een verzoek om vooroverleg om een omgevingsvergunning die slechts kan worden verleend met toepassing van art. 2.12, eerste lid onder a, onder 3º, van de Wabo (buitenplanse afwijking) of d.m.v. een (partiële) herziening van het bestemmingsplan, ongeacht het resultaat van de behandeling, per verzoek: € 436,35
2.2.4 voor de beoordeling van alle overige verzoeken om vooroverleg om een omgevingsvergunning, ongeacht het resultaat van de behandeling, per verzoek: € 218,15
Hoofdstuk 3: Omgevingsvergunning/bestemmingsplannen
2.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.
2.3.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, dan worden de daarvoor verschuldigde leges als volgt berekend:
lager dan of gelijk aan € 5.000: € 209,75
van € 5.001 t/m € 10.000: € 419,50
van € 10.001 t/m € 50.000: € 419,50 plus 3,35% van de bouwkosten
van € 50.001 t/m € 100.000: € 839,05 plus 3,15% van de bouwkosten
van € 100.001 t/m € 250.000: € 1.678,15 plus 2,95% van de bouwkosten
van € 250.001 t/m € 500.000: € 3.356,30 plus 2,75% van de bouwkosten
van € 500.001 t/m € 1.000.000: € 6.712,65 plus 2,55% van de bouwkosten
van € 1.000.001 t/m € 10.000.000: € 13.425,35 plus 2,35% van de bouwkosten
vanaf € 10.000.001 en hoger: € 26.850,70 plus 2,1% van de bouwkosten
2.3.3 Voor een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning waarbij het advies van de Welstandscommissie wordt ingewonnen dan wel voor een aan deze commissie gericht verzoek, wordt het conform 2.3.2 berekende bedrag verhoogd met de ter zake aan deze commissie verschuldigde kosten, die als volgt zijn bepaald:
van € 25.000 tot € 455.000: 1,8 ‰ van de bouwkosten
vanaf € 455.000 en hoger: € 2.250,00
De hierboven berekende legesbedragen worden in verband met BTW vermenigvuldigd met een factor 1,21.
De in rekening te brengen bedragen worden naar boven afgerond op veelvouden van € 5,00.
2.3.4 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.2 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:
2.3.4.1 indien het een standaardadvies betreft voor bestaande bedrijven: € 785,00
2.3.4.2 indien het een advies betreft inzake nieuwe vestigingen en/of een beoordeling van een bedrijfsplan: € 935,00
2.3.4.3 indien het een advies betreft over zaken waarbij uitspraken van de commissie bezwaar- en beroep en/of gerechtelijke uitspraken zijn betrokken: € 985,00
2.3.4.4 indien het een nader advies betreft op eerder uitgebrachte adviezen: € 470,00
2.3.4.5 indien het een second opinion betreft: € 1.235,00
2.3.5 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief bij aanlegkosten:
- lager dan of gelijk aan € 10.000: € 356,25
- van € 10.001 tot en met € 30.000: € 712,55
- van € 30.001 tot en met € 50.000: € 1.068,85
- vanaf € 50.001 en hoger: € 2.214,90
2.3.6 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.2 t/m 2.3.4:
2.3.6.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): € 262,20
2.3.6.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): € 419,50
2.3.6.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): € 5.553,80
2.3.6.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): € 528,90
2.3.6.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): € 0,00
2.3.6.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): € 0,00
2.3.6.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): € 528,90
2.3.7 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:
2.3.7.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): € 262,20
2.3.7.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): € 419,50
2.3.7.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): € 5.553,80
2.3.7.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): € 528,90
2.3.7.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): € 0,00
2.3.7.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): € 0,00
2.3.7.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): € 528,90
2.3.8 Indien op verzoek ten behoeve van een project een bestemmingsplan op grond van respectievelijk de artikelen 3.1, 3.6, lid 1 onder a en 3.6, lid 1 onder b van de Wet ruimtelijke ordening moet worden herzien, gewijzigd of uitgewerkt (wijziging of uitwerking hieronder mede begrepen), bedraagt het tarief: € 6.611,70
2.3.9 Indien in het kader van de behandeling van een aanvraag om omgevingsvergunning of van een verzoek tot herziening, wijziging of uitwerking van een bestemmingsplan mogelijk is om op grond van artikel 6.12 van de Wet ruimtelijke ordening een exploitatieplan vast te stellen en/of op grond van artikel 6.24 van de Wet ruimtelijke ordening een overeenkomst over grondexploitatie aan te gaan, worden de leges genoemd in paragraaf 2.3.6, 2.3.7 en 2.3.8 niet geheven.
2.3.10 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:
voor bouwwerken met een oppervlakte van:
- 100 m² of meer, doch minder dan 500 m²: € 549,80
- 500 m² of meer, doch minder dan 1.000 m²: € 726,15
- 1.000 m² of meer, doch minder dan 1.500 m²: € 831,90
- 1.500 m² of meer, doch minder dan 2.000 m²: € 956,45
vermeerderd met € 88,05 voor elke 500 m² of gedeelte daarvan vanaf 2.000 m².
2.3.11 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:
2.3.11.1 in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder b en c, van de Wabo: € 878,20
2.3.12 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de van toepassing zijnde artikelen van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 54,50
2.3.13 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van gebruik van een uitweg waarvoor o.g.v. een bepaling in een provinciale verordening en/of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist als bedoeld in art. 2.2, eerste lid, aanhef en onder e van de Wabo bedraagt het tarief: € 218,15
2.3.14 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:
2.3.14.1 indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo: € 218,15
2.3.14.2 indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo: € 218,15
2.3.15 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:
2.3.15.1 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;
2.3.15.2 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.
2.3.16 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag c.q. verzoek tot herziening, wijziging of uitwerking van een bestemmingsplan een rapport of onderzoek wordt beoordeeld:
2.3.16.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport: € 442,15
2.3.16.2 voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport:
- bij een quickscan, bureauonderzoek of inventariserend onderzoek: € 353,72
- bij een definitief onderzoek: € 619,01
2.3.16.3 voor de beoordeling van een onderzoek inzake de luchtkwaliteit: € 176,86
2.3.16.4 voor de beoordeling van een akoestisch onderzoek: € 442,15
2.3.16.5 voor de beoordeling van een plan aan het geluidsbeheerplan: € 707,44
2.3.16.6 voor de beoordeling van de milieuaspecten van een ruimtelijke onderbouwing: € 972,73
2.3.16.7 voor de beoordeling van een ecologisch onderzoek: € 619,01
2.3.16.8 indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning:
- bij externe advisering, c.q. onderzoek (algemeen): het bedrag van de advies en/of onderzoekskosten voor het vragen van een noodzakelijk nader advies dan wel nader onderzoek met betrekking tot een bouw- of aanlegplan
- bij externe advisering, c.q. onderzoek door een constructeur:
van 10.000 tot 25.000: € 36,75
van 25.000 tot 250.000: € 36,75 plus 0,5‰
van 250.000 tot 400.000: € 147,05 plus 0,4‰
vanaf 400.000: € 294,15 plus 0,3‰
2.3.16.9 indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag of het verzoek aan de aanvrager of verzoeker meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld
2.3.16.10 voor het uitvoeren van een asbesttoets: € 265,29
2.3.16.11 voor het beoordelen van een rapport inzake conventionele explosieven: € 619,01
2.3.16.12 voor het beoordelen van een onderzoek externe veiligheid: € 707,44
2.3.16.13 voor het voeren van een procedure ter verkrijging van een besluit tot hogere grenswaarde van de Wet Geluidhinder: € 1.945,46
2.3.16.14 voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:
- indien de bouw- of projectkosten lager zijn dan € 20.000,-: € 0,00
- indien de bouw- of projectkosten € 20.000,- of meer bedragen: € 992,80
2.4.1 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.5, 2.3.6 en 2.3.11, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:
2.4.1.1 indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 1 maand na het in behandeling nemen ervan: 60% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;
2.4.1.2 indien de aanvraag wordt ingetrokken na 1 maand na het in behandeling nemen ervan: 40% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;
2.4.2.1 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.5 en 2.3.9 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 40% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
2.4.2.2 Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.4.2.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.
2.4.3 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag zoals bedoeld in Hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning zoals bedoeld in Hoofdstuk 3.
Hoofdstuk 5: Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
2.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning of een verzoek tot revisie van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project: € 207,85
Titel 3: Dienstverlening vallend onder de Europese Dienstenrichtlijn
3.1.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vergunning:
3.1.1.1 voor het houden van een grootschalig evenement, waarvan de aard of de publieksaantrekkende werking vanuit een oogpunt van openbare orde en veiligheid dusdanig grootschalig is, dat daarin zonder nadere ordening niet kan worden voorzien: € 168,15
3.1.1.2 voor het houden van overige evenementen: € 39,15
3.2.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:
3.2.1.1 ter verkrijging van een vergunning voor het aanbrengen van een (licht)reclameaanduiding aan een onroerende zaak: € 54,50
3.2.1.2 ter verkrijging van een vergunning voor het plaatsen en geplaatst hebben van reclameborden/uitstallingen op of aan de openbare weg: € 218,15
3.2.1.3 voor verlenging van een vergunning voor het plaatsen en geplaatst hebben van reclameborden/uitstallingen op of aan de openbare weg: € 54,50
3.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vergunning voor het exploiteren van een escortbedrijf: € 872,70
3.4.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:
3.4.1.1 een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid, van de Drank- en Horecawet: € 490,90
3.4.1.2 een gewijzigde vergunning ingevolge artikel 30 van de Drank- en Horecawet: € 218,15
3.4.1.3 een ontheffing ex artikel 35 van de Drank- en Horecawet: € 54,50
3.4.1.4 wijziging vergunning in verband met opname terras of nieuwe leidinggevende, per aanmelding: € 109,05
3.4.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:
3.4.2.1 een vergunning voor het exploiteren van een openbare (horeca-)inrichting voor onbepaalde tijd: € 327,25
3.4.2.2 een gewijzigde vergunning indien de inrichting een zodanige verandering ondergaat dat zij niet langer in overeenstemming is met de in de vergunning gegeven omschrijving: € 218,15
3.4.2.3 wijziging vergunning in verband met opname terras: € 109,05
3.4.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een gecombineerde aanvraag tot het verkrijgen van de vergunningen als bedoeld in de onderdelen 3.4.1.1 en 3.4.2.1 van deze tarieventabel: € 599,95
3.4.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:
3.4.4.1 een vergunning voor het aanwezig hebben van één kansspelautomaat als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de Kansspelen: € 109,05
3.4.4.2 een vergunning voor het aanwezig hebben van twee kansspelautomaten als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de Kansspelen: € 218,15
Hoofdstuk 5: Brandbeveiligingsverordening
3.6 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
3.6.1 tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum of gastouderbureau overeenkomstig artikel 1.45, eerste lid van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen: € 623,65
3.6.2 tot het in exploitatie nemen van een peuterspeelzaal overeenkomstig artikel 2.2, eerste lid van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen: € 623,65
3.6.3 tot het in exploitatie nemen van een voorziening voor gastouderopvang overeenkomstig artikel 1.45, tweede lid van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen: € 155,90
3.6.4 tot het in exploitatie nemen van een extra voorziening voor gastouderopvang (extra opvanglocatie) overeenkomstig artikel 7, vierde lid, Besluit registers kinderopvang, buitenlandse kinderopvang en peuterspeelzaalwerk: € 103,90
Hoofdstuk 7: Standplaatsen en venten
3.7.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een vergunning om in de gemeente een standplaats in te nemen of te venten: € 53,40
Hoofdstuk 8: Winkeltijdenwet en -verordening
3.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verlenen van een ontheffing op grond van de Winkeltijdenwet c.q. –verordening: € 109,05
4.1 Deze tabel kan worden aangehaald als "Tarieventabel bij de Legesverordening 2019".
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-282659.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.