Eerste wijziging Afvalstoffenverordening Vlaardingen 2014

De gemeenteraad van Vlaardingen,

 

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 31 oktober 2017, R.nr 75.1;; 

 

Overwegende dat op 23 februari 2017 het beleidsplan huishoudelijk afval 2017 is vastgesteld.

 

Overwegende dat in het beleidsplan is vastgelegd dat – om de effectiviteit van handhaving te verbeteren - wordt gestart met bestuurlijke handhaving;

 

Overwegende dat de bevoegdheid om bestuurlijk te kunnen handhaven in de Afvalstoffenverordening moet worden vastgelegd;

 

gelet op de artikelen 10.23, 10.24 en 10.25 van de Wet milieubeheer en de artikelen 149 en 154 van de Gemeentewet;

 

Besluit vast te stellen de

Eerste wijziging Afvalstoffenverordening Vlaardingen 2014

Artikel I  

Afvalstoffenverordening Vlaardingen 2014 wordt gewijzigd als volgt;

 

A Artikel 25 Strafbepaling wordt vervangen door:

 

Artikel 25 Boetebepaling bestuurlijke boete

 

1. Overtreding door een natuurlijke persoon of rechtspersoon van de volgende artikelen kan worden beboet met een bestuurlijke boete:

7,8,9,10,11,12,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24

 

2. Bij overtreding door een natuurlijke persoon van een voorschrift als genoemd in de bijlage bij dit artikel, is de hoogte van de bestuurlijke boete gelijk aan het bedrag dat in de bijlage is vermeld bij het desbetreffende voorschrift.

 

3. Bij overtreding door een rechtspersoon van een voorschrift, wordt de hoogte van de bestuurlijke boete die geldt voor een natuurlijke persoon vermenigvuldigd met de factor twee.

 

4. De op te leggen bestuurlijke boete worden verhoogd met 100% van het boetebedrag, indien binnen een tijdvak van vijf jaar voorafgaand aan de dag van constatering van de overtreding een eerdere overtreding, bestaande uit eenzelfde gedraging, is geconstateerd en de bestuurlijke boete voor de eerdere overtreding onherroepelijk is geworden.

 

5. Indien het boetebedrag hoger is dan het wettelijk maximum boetebedrag als bedoeld in artikel 154b, zesde lid, van de Gemeentewet, geldt het wettelijk maximum boetebedrag.

 

B De artikelsgewijze toelichting op artikel 25 wordt als volgt gewijzigd:

 

Artikel 25 Boetebepaling

 

Aanduiding Overtreden Voorschrift

 

Uit het stelsel van de Wet bestuurlijke boete overlast in de openbare ruimte (hierna: Wet BBOOR) volgt dat een overtreden voorschrift, dat toeziet op een gedraging die onder artikel 25 valt, bestuurlijk kan worden beboet. Voorwaarde daarvoor is dat de desbetreffende gedraging valt onder artikel 154 van de Gemeentewet.

 

Hoogte van de Bestuurlijke boete

 

Het Besluit BBOOR bepaalt de verschillende boetecategorieën en de hoogte van de bestuurlijke boete. Voor zover voor een voorschrift de boetecategorie en de hoogte van de boete niet bij het Besluit BBOOR zijn bepaald, stelt de gemeenteraad deze vast in de verordening. De bestuurlijke boete kan voor natuurlijke personen per gedraging niet hoger zijn dan het bedrag van de geldboete van de eerste categorie als bedoeld in artikel 23, vierde lid, van het Wetboek van Strafrecht.

In de Wet BBOOR is daarnaast nog bepaald dat een bestuurlijke boete slechts kan worden opgelegd aan personen die ten tijde van de overtreding 12 jaar of ouder waren en dat de bestuurlijke boete voor personen die ten tijde van de overtreding nog geen zestien jaar oud waren, wordt gehalveerd.

Op de oplegging van een bestuurlijke boete zijn de bepalingen van titel 5.4 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) van overeenkomstige toepassing, met uitzondering van artikel 5:53 Awb.

 

Op grond van de Wet BBOOR kunnen de boetebedragen die gelden voor een natuurlijk persoon worden verhoogd als de overtreding wordt begaan door een rechtspersoon. Er is gekozen voor de toepassing van de vermenigvuldigingsfactor twee. Van belang is dat de maximale boetehoogte niet hoger is dan het wettelijk toegestane maximum als bedoeld in artikel 154b lid 6 van de Gemeentewet, te weten €2250,- per gedraging.

Artikel II Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking in het Gemeenteblad.

Artikel III Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Eerste wijziging Afvalstoffenverordening Vlaardingen 2014.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 21 december 2017.

De griffier,

drs. E.W.K. Meurs

De voorzitter,

mr. A.M.M. Jetten MSc

TOELICHTING

Eerste Wijziging afvalstoffenverordening Vlaardingen 2014 ter implementatie bestuurlijke boete

 

Aanleiding

Om een duurzame en schone stad te kunnen waarborgen worden regels en afspraken opgesteld. Omdat niet alle bewoners hier hetzelfde over denken is behoefte aan specifieke handhaving. De buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) kan op straat mensen informeren en aanspreken over de wijze waarop zij hun afval aanbieden. Bij kleine overtredingen wordt eerst gekozen voor het attent maken op verkeerd aanbiedgedrag. Helpt dat niet, dan kan er een bestuurlijke boete worden opgelegd. De politie blijft wel bevoegd ook tegen dit soort overtredingen op treden, al ligt de prioriteit voor de handhaving bij de gemeente. Om de effectiviteit van handhaving te verbeteren wordt in Vlaardingen gestart met bestuurlijke handhaving. Handhaving loopt dan niet via justitie, maar via de gemeente. Dit komt er in de praktijk op neer dat de gemeente alle maatschappelijke kosten aan de overtreder in rekening kan brengen. Met name bij dumpingen van afval nemen de kosten snel toe vanwege de inzet van medewerkers en voertuigen, regelmatig buiten reguliere werkuren. Bestuurlijke handhaving is op basis van omgekeerde bewijslast, hetgeen leidt tot minder (onterechte) seponering. Aan deze maatregelen, dus zowel minnelijk als handhavend, wordt op termijn een effect van 3%-8% aan hogere afvalscheiding toegerekend.

 

Het verschil tussen de bestuurlijke boete en de (huidige) strafrechtelijke handhaving:

Bestuurlijke boete

Strafrechtelijke handhaving

Kan alleen door BOA worden opgelegd.

Kan door BOA en politie worden opgelegd.

Inkomsten zijn voor de gemeente zelf.

Geen inkomsten voor gemeente.

Zelf innen.

Inning door OM. Bonnen digitaal rechtstreeks doorgezonden.

Veel boetebedragen zijn wettelijk bepaald: geen toetsing vooraf nodig.

Boetebedragen liggen vast in Feitenboekje OM.

Bij recidive kan direct een hogere boete worden opgelegd.

 

Niet afhankelijk van politie en OM.

 

Mogelijkheid bepalen lokale prioriteiten: meer invloed van het bestuur op handhaving.

 

 

Verbetering daadkracht Toezicht en Handhaving (“lik op stuk-beleid”)

 

Risico nastreven oneigenlijk doel van verwerven van inkomsten.

 

 

Bezwaar en beroep mogelijk.

Na uitschrijven beschikking neemt OM het proces over.

Verwarring burger: voor dezelfde overtreding legt politie een strafbeschikking op en gemeente een boete.

Eenduidigheid richting burger: zelfde straf door politie en gemeente.

 

Procedure bestuurlijke boete

De te volgen procedure bij het opleggen van een bestuurlijke boete hangt af van de hoogte van de boete. In verband hiermee zijn in de Algemene wet bestuursrecht twee procedures neergelegd: een meer eenvoudige voor de lichtere boeten en een meer uitvoerige voor de zwaardere boeten. De wetgever heeft eerst de eenvoudige procedure beschreven, waarna in een slotartikel is geregeld welke elementen daaraan bij zware boeten worden toegevoegd. Dat zijn er drie: de verplichting om een rapport op te maken, de hoorplicht, en het vereiste van de functiescheiding. Ook geldt bij zwaardere boetes een langere verjaringstermijn. De zware procedure geldt bij overtredingen waarvoor een bestuurlijke boete van meer dan € 340,- kan worden opgelegd, tenzij bij wettelijk voorschrift een andere grens is bepaald.

Voor de eenvoudige procedure zijn de volgende stappen relevant:

  • -

    het bestuursorgaan en de aangewezen toezichthouder kunnen van de overtreding een rapport opmaken;

  • -

    het bestuursorgaan stelt op verzoek van de overtreder stukken waarop de bestuurlijke boete is gebaseerd ter beschikking voor inzage;

  • -

    de overtreder kan in de gelegenheid worden gesteld zijn zienswijze in te dienen;

  • -

    indien van de overtreding een rapport is opgemaakt beslist het bestuursorgaan binnen 13 weken over oplegging.

    Voor de zware procedure (boetes boven de 340,-) zijn de volgende stappen relevant:

  • -

    het bestuursorgaan en de toezichthouder zijn verplicht van de overtreding een rapport of proces- verbaal op te maken;

  • -

    de overtreder wordt te allen tijde in de gelegenheid gesteld zijn zienswijze in te brengen

  • -

    de boetebeschikking mag niet worden opgesteld door degene die de overtreding heeft geconstateerd (vereiste functiescheiding).

 

(Juridische) consequenties

De overstap van de bestuurlijke strafbeschikking naar de bestuurlijke boete betekent dat de Afvalstoffenverordening Vlaardingen 2014 aangepast moet worden. Het gaat dan om artikel 25. Hierin wordt de bevoegdheid om de boete op te leggen vastgelegd. Een bijlage met de hoogte van de boetebedragen wordt ook toegevoegd.

 

De meeste boa’s zijn aangesteld in domein 1. Hieronder valt de openbare ruimte, waar de Afvalstoffenverordening onderdeel van uitmaakt. De gemeente beschikt over bevoegde boa’s. Om die zo goed mogelijk te faciliteren zal er een handhavingsbeleid worden opgesteld. Hierin zullen alle relevante procedures, richtlijnen en keuzes rondom bestuurlijke handhaving worden vastgelegd. De boa’s zullen worden geïnformeerd over de belangrijkste procedures en richtlijnen, zodat zij op korte termijn kunnen starten met het handhaven via de bestuurlijke boete.

 

Na een jaar zal het gebruik van de boete worden geëvalueerd. De uitkomsten van de evaluatie worden meegenomen in het later op te stellen definitieve handhavingsbeleid.

 

Voorstel artikel

Ter implementatie van de bestuurlijke boete in de Afvalstoffenverordening dient artikel 25 als volgt te worden gewijzigd:

 

Artikel 25 Boetebepaling bestuurlijke boete

 

1. Overtreding door een natuurlijke persoon of rechtspersoon van de volgende artikelen kan worden beboet met een bestuurlijke boete:

7,8,9,10,11,12,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24

 

2. Bij overtreding door een natuurlijke persoon van een voorschrift als genoemd in de bijlage bij dit artikel, is de hoogte van de bestuurlijke boete gelijk aan het bedrag dat in de bijlage is vermeld bij het desbetreffende voorschrift.

 

3. Bij overtreding door een rechtspersoon van een voorschrift, wordt de hoogte van de bestuurlijke boete die geldt voor een natuurlijke persoon vermenigvuldigd met de factor twee.

 

4. De op te leggen bestuurlijke boete worden verhoogd met 100% van het boetebedrag, indien binnen een tijdvak van vijf jaar voorafgaand aan de dag van constatering van de overtreding een eerdere overtreding, bestaande uit eenzelfde gedraging, is geconstateerd en de bestuurlijke boete voor de eerdere overtreding onherroepelijk is geworden.

 

5. Indien het boetebedrag hoger is dan het wettelijk maximum boetebedrag als bedoeld in artikel 154b, zesde lid, van de Gemeentewet, geldt het wettelijk maximum boetebedrag.

 

Bijlage als bedoeld in artikel 25, tweede lid, van de Afvalstoffenverordening

 

Artikel:

Onderwerp:

Boete in euro’s *

 

Natuurlijke persoon / rechtspersoon

7

Inzamelverbod huishoudelijke afvalstoffen behoudens aanwijzing

140,- / 280,-

8

Verbod op het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen aan anderen

90,- / 180,-

9

Verbod op het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen door anderen dan de gebruikers van percelen

90,- / 180,-

10

Afzonderlijk ter inzameling aanbieden

90,- / 180,-

11

Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen

90,- / 180,-

12

Dagen en tijden voor het ter inzameling aanbieden

90,- / 180,-

15

Ter inzameling aanbieden van bedrijfsafvalstoffen aan de inzameldienst

140,- / 280,-

16

Ter inzameling aanbieden van bedrijfsafvalstoffen aan een ander dan de inzameldienst

140,- / 280,-

17

Voorkomen van diffuse milieuverontreiniging

140,- / 280,-

18

Achterlaten van straatafval

140,- / 280,-

19

Voorkomen van zwerfafval bij ter inzameling gereed staande afvalstoffen

230,- / 460,-

20

Afvalbakken in inrichtingen voor het verbruiken van eet- en drinkwaren

140,- / 280,-

21

Wegwerpen van reclamebiljetten of ander promotiemateriaal

140,- / 280,-

22

Zwerfafval bij vervoeren, laden en lossen of overige werkzaamheden

370,- / 740,-

23

Verbod opslag van afvalstoffen

230,- / 460,-

24

Afgifte autowrakken afkomstig uit een huishouden

370,- / 740,-

* Boetebedragen op grond van het Besluit bestuurlijke boete overlast in de openbare ruimte die maximaal per gedraging opgelegd kunnen worden.

*Deze lijst is niet uitputtend. Bij alle overtredingen van voorschriften die betrekking hebben op artikel 3 van het Besluit bestuurlijke boete overlast in de openbare ruimte lopen natuurlijke personen en rechtspersonen het risico een bestuurlijke boete opgelegd te krijgen.

 

Naar boven