Rectificatie: Regeling tot wijziging van de Mandaatregeling Meierijstad (5e wijziging)

Bij de bekendmaking van de Regeling tot wijziging van de Mandaatregeling Meierijstad (5e wijziging) zijn de registers abusievelijk niet in de tekst van de regeling verwerkt. Deze registers worden middels deze rectificatie toegevoegd.

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Meierijstad, ieder voor zover bevoegd;

gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 59a van de Gemeentewet en de overige van toepassing zijnde wettelijke voorschriften;

overwegende, dat het wenselijk is de Mandaatregeling met bijbehorende registers te actualiseren;

b e s l u i t e n :

vast te stellen de:

Regeling tot wijziging van de Mandaatregeling Meierijstad (5e wijziging)

I Wijziging registers

  • A.

    Het Register Algemeen wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting

  • 1.

    In rubriek 11 is voor de duidelijkheid verwezen naar andere registers voor wat betreft de met de Wet Bag samenhangende bevoegdheden m.b.t. huisnummers;

  • 2.

    In rubriek 16 is de bestaande afspraak opgenomen over de wijze waarop de portefeuillehouder kan worden gevraagd om in te stemmen met een voorgenomen besluit op een bezwaarschrift.

    • B.

      De bijlage bij het Register Algemeen (mandaten m.b.t. personele zaken) wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting

De volgende wijzigingen zijn aangebracht:

  • 1.

    In het register is een algemene bepaling opgenomen over mandatering van bevoegdheden met betrekking tot een leidinggevende, themadirecteur en algemeen directeur. Hierdoor is het niet nodig om deze bevoegdheden nog een keer specifiek op te nemen in de tabel;

  • 2.

    In het register zijn enkele regels verwijderd die er dubbel in stonden

  • 3.

    In het register zijn enkele bevoegdheden toegevoegd die in aanmerking komen voor mandatering.

    • C.

      De registers van het Werkatelier Toegang wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit

Toelichting

Het betreft hier een verduidelijking van de omschrijving van bevoegdheden op het gebied van de

Jeugdwet.

  • D.

    Het Register Werkatelier Gebiedsontwikkeling en Planologie wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting

  • 1.

    Toegevoegd is de mandatering van de bevoegdheid m.b.t. voorbereidingshandelingen die samenhangen met ruimtelijke procedures;

  • 2.

    Toegevoegd is het mandaat voor het aanduiden van delen van de openbare ruimte.

    • E.

      Het Register Werkatelier VTH wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting

De wijzigingen betreffen:

  • 1.

    Verduidelijking taakverdeling tussen gemeente en ODBN op het gebied van vergunningverlening en handhaving;

  • 2.

    Verduidelijking taakverdeling op het gebied van huisnummering tuisen VTH een Gegevensbeheer.

    • F.

      Voor het Werkatelier Gegevensbeheer wordt een register vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting

Betreft bevoegdheid m.b.t. huisnummering Zie ook onder E2

  • G.

    Het Register Werkatelier Vastgoedbeheer wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting

De wijziging betreft de toevoeging van de bevoegdheid tot verkoop, verhuur of anderszins in gebruik geven van gemeentelijke gebouwen.

  • H.

    Het Register Werkatelier Grondzaken wordt gewijzigd vastgesteld conform de bijlage bij dit besluit.

Toelichting

  • 1.

    De wijziging betreft de verlening van mandaat aan medewerkers (i.p.v. leidinggevende) van Grondzaken voor de verkoop grond binnen de nieuw genoemde criteria. Bij afwijking van criteria geldt het mandaat alleen als de portefeuillehouder instemt met het voorgenomen besluit;

  • 2.

    De wijziging betreft voorts de verlening van mandaat aan medewerkers van Grondzaken (i.p.v. leidinggevende) voor de aankoop van grond;

  • 3.

    Wijziging voorwaarde voor het mandaat voor de aankoop van grond: Criterium koopprijsgrens van €10.0000,-- is vervangen door de voorwaarde dat instemming van de portefeuillehouder nodig is als het college nog niet eerder over de verkoopprijs heeft besloten.

II Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2018.

Aldus vastgesteld op 15 mei 2018

Burgemeester en wethouders voornoemd,

De secretaris,

Drs. M.G.C. Wilms –Wils RA,

De burgemeester,

ir. C.H.C. van Rooij

Bijlage Register Algemeen

De mandaten opgenomen in dit register gelden voor alle functionarissen c.q werkateliers die in hun dagelijkse werk zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Zie ook Mandaatregister per afzonderlijk werkatelier

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier G=Griffier M = Medewerkers van het atelier /de ateliers die in hun dagelijkse werk zijn belast met de betreffende werkzaamheden. LET OP: Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in artikel 4 en 6 van de Mandaatregeling !

OMSCHRIJVING BEVOEGDHEID

Betrokken orgaan

afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

  • 1.

    VOORBEREIDINGS- EN UITVOERINGSHANDELINGEN

    De afdoening van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen, waaronder in ieder geval begrepen:

  • a.

    het vragen van inlichtingen bij derden;

  • b.

    het toezenden aan overheidsinstellingen of derden van gevraagde of verplicht te verstrekken statistische en andere gegevens;

  • c.

    het verstrekken van inlichtingen over het in de gemeente gevolgde beleid en over de interpretatie door de gemeente van voorschriften en richtlijnen. (bijv. uitleg bestemmingsplan, verordening of milieurichtlijnen of beleidsregels);

  • d.

    het doen van BTW-aangiften;

  • e.

    correspondentie m.b.t. vergoedingen van het Rijk of andere instellingen;

  • f.

    het vragen van adviezen aan gemeentelijke diensten of derden indien daaraan geen kosten verbonden zijn of indien het vragen van een dergelijk advies is voorgeschreven. ( bijv. Welstand, GGD, Argonaut, Onderwijsinspectie, Adviescommissie agrarische bouwaanvragen, adviseur op grond van de Procedureverordening planschadevergoeding);

  • g.

    het zenden van ontvangstbevestigingen;

  • h.

    het opvragen van wettelijk voorgeschreven accountantsverklaringen;

  • i.

    het aansprakelijk stellen voor herstel van schade door derden aan gemeente-eigendommen;

  • j.

    het verzenden van uitnodigingen voor een gesprek (bijv. aangaande of bijdrage, het verstrekken of inwinnen van informatie e.d.);

  • k.

    het opzeggen van abonnementen op tijdschriften.

BenW /Burg

M

 

 

 

 

 

Bepaling bij c.

*het verstrekken van inlichtingen mag niet het karakter hebben van toezeggingen waaraan rechten kunnen worden ontleend. Toezeggingen kunnen uitsluitend schriftelijk door een bestuursorgaan (en niet door individuele leden daarvan) worden gedaan.

*Legesverordening schrijft bij verlening van bepaalde diensten het heffen van leges voor.

  • 2.

    PRIVAATRECHTELIJKE RECHTSHANDELINGEN

    Besluiten met betrekking tot privaatrechtelijke rechtshandelingen als bedoeld in artikel 160 Gemeentewet voor zover die verband houden met werkterrein opgedragen aandachtsgebied van het werkatelier(s), (bijv. aangaan en opzeggen van huur-,pacht en koopcontracten, het besluiten op aansprakelijkheidsstellingen, aanvaarding schenking, cessie etc.) met uitzondering van de besluiten als bedoeld in het tweede lid van artikel 160 Gemeentewet (deelneming in stichtingen e.d.);

BenW

M/G

 

Bij contracten op het gebied van inkoop van diensten, leveringen en werken: budgethouder (tot € 5000,--) of medewerker werkatelier inkoop (vanaf € 5000,--) Zie 4 onder a1 en a2 .

Bij overige contracten mandaat aan projectleider en medewerkers betreffende ateliers. Bij contracten met financiële gevolgen waarover nog niet eerder door het bevoegd orgaan of de bevoegde gemandateerde medewerker is besloten zie ook hierna onder 4 !!!

Artikel 169, lid 4 van de Gemeentewet dient in acht genomen te worden (plicht tot informeren gemeenteraad over rechtshandelingen als de raad daarom vraagt of indien de uitoefening ingrijpende gevolgen kan hebben voor de gemeente). Geen mandaat als de raad zijn bedenkingen kenbaar maakt.

Voor het formeel aanvaarden van een schenkingen, legaten e.d. aan de gemeente is instemming portefeuillehouder vereist.

  • 3.

    VOLMACHT EN MACHTIGING

    Vertegenwoordiging van de gemeente in en buiten rechte (volmacht) bij privaatrechtelijke rechtshandelingen: (koop, huur, pacht, aanvaarding schenking, cessie etc.)

  • a.

    is de onderliggende bevoegdheid gemandateerd (bijvoorbeeld de bevoegdheid te beslissen over de inhoud van een koopovereenkomst) dan mag de bevoegde functionaris ook de daaruit voorvloeiende vertegenwoordigingshandelingen (bijvoorbeeld ondertekenen van het contract en passering koopaktes namens gemeente) uitoefenen.

  • b.

    Ook voor de gevallen waarin de onderliggende bevoegdheid niet door het bevoegde bestuursorgaan is gemandateerd (het college of de burgemeester besluit zelf) wordt hierbij volmacht verstrekt voor het ter uitvoering van het besluit benodigde vertegenwoordigingshandelingen

Burg.

M/G

Notaris en andere derden

Contracten m.b.t inkoop van werken, leveringen en diensten worden ondertekend door de inkoopbevoegde medewerker (zie 4 onder a1 en a2 !)

Van bevoegdheid mag geen gebruik worden gemaakt als de burgemeester of de portefeuillehouder de wens te kennen heeft gegeven van de bevoegdheid gebruik te willen maken. (zie mandaatregeling)

Ondermandaat (volmacht) mogelijk aan notaris en andere derden voor bijv. het passeren van akten bij grondverkopen en vestiging zakelijke rechten.

*De bevoegdheid van de griffier geldt als de raad besluit om de griffier de bevoegdheid te geven om op te treden als budgethouder voor het budget voor raadswerkzaamheden. Het nemen van beslissingen over privaatrechtelijke overeenkomsten is een zaak van het college (160 Gemeentewet) en de burgemeester is op grond van 171 van de Gemeentewet bevoegd de gemeente te vertegenwoordigen in en buiten rechten.

  • 4.

    FINANCIËLE VERPLICHTINGEN

  • a.

    Algemeen: bevoegdheid tot het aangaan van financiële verplichtingen

  • 1)

    Het aangaan van een financiële verplichting op het gebied van inkoop van diensten, leveringen en werken door het sluiten en ondertekenen van een contract.

  • 2)

    In afwijking van het bepaalde onder 1 geldt voor het oproepen van een prestatie opgenomen in een raamcontract (het sluiten van een deelcontract) mandaat aan projectleider/medewerker betreffende atelier.

  • 3)

    Voor het aangaan van andere dan hiervoor onder 1 en 2 genoemde financiële verplichtingen ter uitvoering van besluitvorming van college en raad (i.v.m. o.a. subsidies, uitkeringen, grondaankopen, aansprakelijkheidsstellingen wegens onrechtmatige daad of niet-nakoming van contracten, betalingen personeel (m.u.v. besluiten over externe inhuur –zie hiervoor onder a 1), geldt het bepaalde elders in dit register of het register van het betreffende vakatelier

  • 4)

    Programmadragers en strategisch adviseurs hebben de bevoegdheid tot het aangaan van financiële verplichtingen voor zover dat voor de uitoefening van hun werkzaamheden (bewaking collegeprogramma en opstellen van strategisch beleid) noodzakelijk is. Programmadragers hebben budget om hun programma’s op te starten

  • b.

    Spoedeisende uitgaven (inkoop leveringen) Bonnenboek

    Bij spoedeisende aanschaf van materiaal (leveringen) kan in afwijking van het bepaalde onder a.1 gebruik worden gemaakt van het Bonnenboek.

 

 

BenW/B

 

 

a 1: Budgethouder /M werkatelier inkoop)/G*

 

a 2: L/G*

 

 

 

 

 

 

 

b. M/G*

 

 

Ad a1

Bevoegdheid tot het aangaan van verplichtingen m.b.t inkoop van werken, leveringen en diensten wordt gemandateerd aan:

de aangewezen budgethouder als de opdrachtwaarde lager is dan € 5000,-- ;

medewerkers werkatelier inkoop als de opdrachtwaarde € 5000,-- of meer bedraagt.

De voorwaarden opgenomen in het Inkoopbeleid en –procedure zijn onverkort van toepassing.

Aangaan verplichting alleen mogelijk bij voldoende, geoormerkt budget en eventuele limieten en beperkingen opgelegd bij of krachtens de Regeling budgethouders gemeente Meierijstad.

Het aangaan van een verplichting door werkatelier inkoop geschiedt uitsluitend met instemming van de budgetverantwoordelijk projectleider of andere budgetverantwoordelijk medewerker van het betreffende werkatelier. Indien zij niet tot overeenstemming komen beslist de themaverantwoordelijke leidinggevende(zie inkoopbeleid).

Mandaat aan externe projectleiders onder voorbehoud instemming themadirecteur

* zie opmerking over bevoegdheid griffier onder 2

Ad a 4. bij inkoop geldt het hiervoor bepaalde onder 1 )

Ad b. mandaat alleen voor spoedeisende gevallen bij bedragen tot maximaal € 250,-- exclusief BTW (Bonnenboek). De opdracht-bon dient achteraf te worden geaccordeerd door leidinggevende.

  • 5.

    FACTUREN

    Het akkoord verklaren van facturen.

BenW/Burg.

L//G*/M**

 

De factuur moet overeenkomen met de verstrekte opdracht (zo niet: nieuwe of aanvullende opdracht) Akkoordverklaring zo mogelijk op basis van prestatieverklaring (bijv. in de vorm van foto, pakbon, opleveringsrapport, urenstaat).Bij verzamelfacturen checken bij de personen die de levering hebben geaccepteerd

* zie opmerking over bevoegdheid griffier onder 2

** akkoordverklaring van facturen voorbehouden is aan budgethouders, dan wel de door dezen op grond van de Regeling budgethouders gemeente Meierijstad aangewezen budget- of kredietbeheerders.

  • 6.

    BETALINGSOPDRACHTEN

    Het tekenen van betalingsopdrachten aan kassier en comptabele.

BenW

L/G*

 

* zie opmerking over bevoegdheid griffier onder 2

  • 7.

    BELASTINGEN

    Besluiten m.b.t. heffing en invordering belastingen

Heffings- en invorderings ambtenaar aangewezen door het college

*

 

* Zie afzonderlijk mandaatbesluit van Heffings- en invorderingsambtenaar en mandaat aan BSOB

  • 8.

    UITVOERING WERKEN,LEVERINGEN EN DIENSTEN

    Besluiten tot

  • a.

    Aanwijzing directievoerders en toezichthouders (anders dan toezichthouders als bedoeld in de Awb)

  • b.

    Opdragen van meer- en minderwerk, bestekswijzigingen en regiewerk bij de in uitvoering zijnde werken.

BenW

L of door DIR aange- wezen projectleider of andere budgetverantwoordelijke)

M (directievoerder)

 

 

 

Ad b. bestekwijzigingen en meer/minderwerk dienen binnen de bestuurlijke opdracht van het college te vallen. Ondermandaat mogelijk met inachtneming aanwijzingen verstrekker ondermandaat

  • 9.

    SUBSIDIES

  • a.

    Besluiten m.b.t. aanvragen tot c.q. ambtshalve verlenen, vaststellen afrekenen en bevoorschotten van incidentele subsidies op grond van gemeentelijke subsidieregelingen.

  • b.

    Besluiten m.b.t. aanvragen tot c.q. ambtshalve verlenen, vaststellen, afrekenen en bevoorschotten van jaarlijkse subsidies alsmede het verstrekken van voorschotten m.b.t. subsidies tot krachtens in gemeentelijke subsidieregelingen opgenomen normen

  • c.

    Besluiten m.b.t. vaststellen subsidieplafonds conform het door college van BenW vastgestelde overzicht subsidies.

  • d.

    De bevoegdheid tot het aanvragen van subsidies door de gemeente bij derden (bijv. Europese subsidies).

BenW

M

 

Ad a 1. Mandaat geldt voor de gevallen waarin het beleid voor incidentele subsidieverlening expliciet (d.w.z. inclusief subsidiebedrag) is vastgesteld. Een raadsbesluit tot beschikbaarstelling van een krediet wordt geacht expliciet beleid te bevatten. Als er geen sprake is van een expliciet vastgesteld beleid mag alleen gebruik gemaakt worden van het mandaat na instemming van de portefeuillehouder. Halfjaarlijks wordt de portefeuillehouder(s) een overzicht verstrekt van de met mandaat verleende/geweigerde subsidies.

Ad b. 1. Subsidiebesluiten betreffende: Wijk- en dorpsraden, Gemeenschapshuizen, Sport en cultuur, Onderwijs en Jeugd (m.u.v. besluiten o.g.v. de Onderwijshuisvestingverordening), jeugdwerk/jeugdvakantieactiviteiten, Welzijn en maatschappelijk werk worden gemandateerd aan de medewerkers van het werkatelier secretariële en administratieve ondersteuning die belast zijn met het nemen van subsidiebesluiten. Voorwaarde bij besluiten tot verlening (of vaststelling zonder voorafgaande verlening) is dat de subsidie gelijk is aan de subsidie opgenomen de door het college vast te stellen subsidiestaat. Voorts dient de besluitvorming plaats te vinden met instemming van de medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het beleid.

In afwijking van het hiervoor bepaalde worden de subsidiebe- sluiten m.b.t. de hierna genoemde volgende instellingen op het gebied van Kunst en cultuur en Welzijn(Jeugdzorg) gemandateerd aan respectievelijk de beleidsmedewerkers kunst en cultuur van het atelier Sport, kunst en cultuur en beleidsmedewerker sociaal domein:

Kunst en cultuur: Bibliotheek, Kunststichting Sint Oedenrode, Mariendael, Stichting Kunstgroep de Compagnie,Theater Blauwe kei, Cultuur Haven Veghel, Stichting Phoenix cultuur (waaronder Marktplaats cultuureducatie en CMK regeling),Stichting Fabriek Magnifique, Spectrum Schijndel, Harmonie Cecilia Schijndel,KEG, kunst culturele evenementen Schijndel,Lokale omroep (Slovu, Los, en TV Meierij)

Welzijn (jeugdzorg) Ons Welzijn, Lumens Sint-Oedenrode, Welzijn de Meierij, Juvans Schijndel

Voorwaarde is dat portefeuillehouder moet instemmen.

Ad b2. M.b.t. subsidiebesluiten voor Monumenten en erfgoed wordt de bevoegdheid gemandateerd aan de vergunningverleners van VTH, onder de voorwaarde dat de aanvraag ter advisering wordt voorgelegd aan de bevoegde commissie en dat het besluit conform het advies van die commissie is.

Ad b3 Voor subsidies krachtens regionale en gemeenschappelijke regelingen geldt alleen tekenmandaat.

Ad d. Er dient voldoende budget te zijn voor de tegenprestatie van de gemeente die eventueel bij het subsidiebesluit wordt geëist.

  • 10.

    PERSOONSGEGEVENS

    Het beheren van de verwerking van persoonsgegevens welke vallen onder werkingssfeer van de Wet beheer persoonsgegevens en de eventueel daarop gebaseerde gemeentelijke regelingen, het nemen van besluiten ter zake de uitvoering van de Wbp en het verstrekken van informatie hieromtrent.

BenW/Burg.

M

 

 

  • 11.

    BASISREGISTRATIES

    Het beheren en bewerken van alle wettelijke basisregistraties en- administraties ((o.a. Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Basisregistratie personen (BRP) Paspoorten en Identiteitskaarten, Basisregistratie Topografie (BRT), Basisregistratie Nieuw handelsregister(NHR), Basisregistratie kadaster (BRK) Basisregistratie Onroerende Zaken (WOZ) Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT)) en het uitvoeren van alle verdere daaruit voortvloeiende werkzaamheden (bv. elektronisch waarmerken en het verstrekken van wettelijke verklaringen )

BenW

M

 

Opmerking m.b.t. Wet Bag en huisnummering: zie registers gegevensbeheer en VTH

  • 12.

    DIGITAAL WAARMERKEN EN PUBLICEREN

    Het digitaal waarmerken en publiceren van digitale bestanden (o.a. digitale bestemmingsplannen, verordeningen en besluiten)

BenW

M

 

 

  • 13.

    AMBTSHALVE AANVRAGEN

    Het doen van aanvragen om vergunningen waarbij het college of de burgemeester zelf de aanvrager is. (bijv. omgevingsvergunning).

BenW

M

 

 

  • 14.

    ADVISERING/AKKORDERING AANVRAGEN BIJ DERDEN

    Het voorzien van aanvragen van derden van een advies of akkoordverklaring t.b.v. het verkrijgen van een overheidsbijdrage of -beschikking (bijv. advisering t.b.v. aanvraag vergunning t.b.v. ontgronding; verklaringen bij gereedmeldingen van woningen; huursubsidie e.d.).

Raad (del)/BenW/Burg.

M

 

 

  • 15.

    BESCHIKKINGEN ALGEMEEN

  • a.

    Het verrichten van handelingen ter voorbereiding en uitvoering van beschikkingen, waaronder in ieder geval begrepen:

  • 1)

    de beoordeling van de ontvankelijkheid van aanvragen en het eventueel besluiten om de aanvraag niet in behandeling te nemen;

  • 2)

    het bieden van gelegenheid tot het herstel van vormfouten;

  • 3)

    het verzorgen van voorgeschreven bekendmaking van aanvragen en de daarop genomen besluiten (waaronder 3:41 en 3:42 Awb);

  • 4)

    het horen van (derden-) belanghebbenden;

  • 5)

    het toezenden van afschriften van ingebrachte zienswijzen aan de aanvrager en de adviserende bestuursorganen;

  • 6)

    het verdagen van de beslissingstermijn;

  • 7)

    het opvragen van voorgeschreven of noodzakelijke adviezen.

  • 8)

    besluiten m.b.t. het volgen van de openbare voorbereidingsprocedure of de uitvoering van de Inspraakverordening

  • b.

    Het indienen van zienswijzen tegen ontwerpbesluiten van medeoverheden

  • c.

    Het nemen van besluiten m.b.t. vaststelling van dwangsommen bij niet tijdig beslissen als bedoeld in artikel 4:18 Awb

Raad (del)/BenW/Burg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BenW

Raad/(del) BenW / Burg

M

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

b. Instemming van portefeuillehouder noodzakelijk

 

c. Bevoegd is de medewerker die ook bevoegd is om te beslissen op het onderliggende verzoek,

  • 16.

    BEZWAARSCHRIFT, BEROEP EN HOGER BEROEP & MEDIATION

  • a.

    Het nemen van besluiten op ingediende bezwaarschriften, mits voldaan wordt aan de specifieke voorwaarden

  • b.

    Het nemen van besluiten ter voorbereiding en uitvoering van de beslissing op bezwaarschriften.(o.a bieden mogelijkheid herstel vormverzuim en verdaging beslistermijn),

  • c.

    Het nemen van besluiten ter zake van de behandeling van (hoger) beroepschriften, waaronder in ieder geval begrepen: het indienen van verweerschriften en schriftelijke duplieken in beroep en hoger beroep.

  • d.

    Het aanwijzen van personen die de gemeente of de gemeentelijke bestuursorganen vertegenwoordigen bij de behandeling van bezwaarschriften, het voeren van rechtsgedingen (bestuurlijk, civiel, strafrechtelijk en fiscaal) bij de rechtbank, de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, de Centrale raad van beroep, het College van beroep voor het bedrijfsleven, het Gerechtshof, de Hoge Raad en Gedeputeerde Staten, voor zover niet in het register van het betreffende vakatelier anders gemeld

  • e.

    Besluiten m.b.t. het voeren van verweer in civielrechtelijke gedingen en het voegen in strafprocessen

  • f.

    Bevoegdheid tot het als gemeente zelf aanspannen van civielrechtelijke gedingen;

  • g.

    Besluiten m.b.t. de keuze voor mediation.

Raad (del)/BenW/Burg.

 

a. L/M

 

b. M

 

c. M

 

d. L (juridische zaken)

 

 

 

e. M (jur. zaken)

 

f en g. M (jur. zaken)

 

De voorwaarden zijn:

De beslissing op bezwaar is conform het advies dat is uitgebracht door de Commissie voor rechtsbescherming;

De portefeuillehouder dient (middels een reply op een e-mail met het conceptbesluit of anderszins ) in te stemmen met het conceptbesluit;

Mandaat om te besluiten geldt niet als het besluit waartegen het bezwaar zich richt, door het college of de burgemeester zelf is genomen (zijnde een besluit dat niet onder mandaat is genomen).

Artikel 10:3 van de Awb dient strikt in acht genomen te worden (degene die het besluit op bezwaar neemt mag niet degene zijn die ook het primaire besluit met mandaat heeft genomen).

Dit beslismandaat geldt, gezien de bijzondere aard en totstandkomingsprocedure, niet voor raadsbesluiten. Bij raadsbesluiten geldt het mandaat in bezwaar- beroep, hoger beroep en mediationzaken uitsluitend voor voorbereidings- en uitvoeringshandelingen;

Zie Verordening op de commissie rechtsbescherming. Beslissingsbevoegdheid bij bezwaarschriften tegen belas-tingaanslagen ligt bij heffings- en invorderingsambtenaar. Voor mandaat behandeling bezwaarschriften zie afzonderlijk besluit.

Bevoegdheid tot instelling van beroep en hoger beroep blijft bij bevoegd orgaan. De door de mandataris aangewezen persoon is bevoegd alles te doen wat in het belang van de gemeente of het betrokken bestuursorgaan is (incl. financiële afwikkeling geschil tijden comparitie of regiezitting) Bij vakateliers met eigen juridische adviseurs en/of medewerkers wordt de gemeente in publiekrechtelijke rechtsgedingen vertegenwoordigd door die medewerkers.

Instemming portefeuillehouder noodzakelijk. Bevoegdheid ziet ook op het aangaan van de uit de procedure voortvloeiende financiële verplichtingen.

Bevoegdheid ziet ook op het aangaan van de uit de procedure voortvloeiende financiële verplichtingen.

  • 17.

    KLACHTEN (INTERN KLACHTRECHT).

Raad/BenW /Burg

Burg/AD/TD/L

 

**Zie specifieke regels opgenomen in de beleidsregels over het intern klachtrecht.

  • 18.

    WOB en WET HERGEBRUIK OVERHEIDSINFORMATIE

    Afdoening aanvragen om informatie (Wob) dan wel hergebruik (Who)

Raad (del)/

BenW/Burg.

M

 

 

  • 19.

    TOEZICHT EN HANDHAVING

  • a.

    Besluiten m.b.t. aanwijzing toezichthouders en eventuele beperking bevoegdheden als bedoeld in afdeling 5.2. van de Algemene wet bestuursrecht.

  • b.

    Besluiten m.b.t. de oplegging en uitvoering van een (preventieve) last onder bestuursdwang en dwangsom. Daaronder in ieder geval begrepen spoedshalve toepassing van bestuursdwang, besluiten op verzoek om wijziging van de begunstigingstermijn, besluit m.b.t. het innen c.q. invorderen van dwangsommen (inclusief kosten ter voorbereiding van bestuursdwang)besluiten m.b.t. het bewarings- en retentierecht en het intrekken van dwangsom of bestuursdwangbesluit.

 

BenW/Burg.

 

L

 

M

 

 

 

 

Tot de bevoegdheid behoren alle handelingen zoals de oplegging van een last en voorafgaande handelingen (o.a. constatering overtreding, sommering tot het staken van strijdig gebruik en aanvraag legalisatie).

  • 20.

    OPVRAGEN GEGEVENS UIT ALGEMENE REGISTERS

    Opvragen strafregistergegevens en inlichtingen uit de algemene documentatieregisters (o.a. in verband met het verlenen van onderscheidingen en het verlenen van vergunningen)

BenW./B

M

 

 

  • 21.

    Personeelszaken

    zie bijlage bij dit register

 

 

 

 

Bijlage bij Register Algemeen (onder-)mandaten m.b.t. personele zaken

BenW = college van burgemeester en wethouders AD = Algemeen directeur THD = Themadirecteur

Daar waar in dit schema een bevoegdheid tot het nemen van besluiten over medewerkers wordt gelegd bij een leidinggevende, wordt deze bevoegdheid met betrekking tot de persoon van de leidinggevende zelf gemandateerd aan THD. Voor gelijkluidende besluiten m.b.t. de rechtspositie van de THD geldt dan dat de AD bevoegd is en voor gelijkluidende besluiten m.b.t. de rechtspositie van de AD geldt dat het college bevoegd blijft. Een en ander, tenzij anders gemeld. Bijv. Besluiten m.b.t. Keuzepensioen: Leidinggevende beslist over medewerkers, THD besluit over de leidinggevende, de AD over de THD en het college over de AD.

Uitzonderingen:

  • Beoordeling AD: (burgemeester en portefeuillehouder Personeel en organisatie i.p.v. college)

  • reis- en verblijfkosten AD (portefeuillehouder Personeel en organisatie i.p.v. college),

  • koop/verkoop vakantie-uren AD (portefeuillehouder Personeel en organisatie i.p.v. college) en

  • uitvoering IKB en tegemoetkoming in de kosten van de zorgverzekering: Deze bevoegdheden blijven in alle gevallen bij leidinggevende van het werkatelier personeels- en salarisadministratie

  • Benoeming en ontslag themadirecteuren: door college (i.p.v. AD)

 

Onderwerp

B&W

AD

THD

Leidinggevende

 

Besluiten m.b.t. openstelling vacature

 

X

 

 

 

Besluiten m.b.t. inhuur tijdelijk personeel

 

 

X

 

 

Besluiten m.b.t. benoeming medewerkers

 

 

 

X

 

Besluiten m.b.t. beoordeling medewerkers

 

 

 

X

 

Benoeming (B)ABS

 

 

 

X (L. burgerzaken)

1:2a t/m 1:2c CAR-UWO

Stage-overeenkomst, werkervaringsplaats, aanstellingen op grond van de banenafspraak

 

 

 

X

2:1B, lid 1 CAR-UWO

Plaatsing in andere functie

 

X

 

 

2:1B, lid 2, onder a CAR-UWO

Tijdelijk andere werkzaamheden verrichten

 

X

 

 

2:1B, lid 2, onder b en c CAR-UWO

Tijdelijk werken buiten de vastgestelde werktijden, beschikbaar zijn buiten de vastgestelde werktijden

 

 

 

X

2:5 CAR-UWO

Arbeidsovereenkomst

 

 

 

X

2:7, 2:7a CAR-UWO

Aanpassing arbeidsduur

 

 

 

X

3:3, 3:4, lid 1 CAR-UWO

Vaststelling salaris, salarisverhoging

 

 

 

X

3:8 t/m 3:10 CAR-UWO

Functioneringstoelage, arbeidsmarkttoelage, waarnemingstoelage

 

X

 

 

3:11 t/m 3:24 CAR-UWO

Toelagen en uitkeringen personeel

 

 

 

X

3:25 en 3:26 CAR UWO

Tegemoetkoming in de kosten van de zorgverzekering

 

 

 

X (L personeels- en salarisadmin.)

3:27 t/m 3:35 CAR-UWO

Uitvoering IKB

 

 

 

X (L personeels- en salarisadmin.)

3:36 CAR-UWO

Verkoop vakantie-uren

 

 

 

X

4:1 CAR-UWO

Besluit indeling functies in standaardregeling of bijzondere regeling

X

 

 

 

4:2, 4:4 CAR-UWO

Afspraken maken over werktijden, verlof en planning van werkzaamheden, vaststelling werktijden

 

 

 

X

6:1 t/m 6:2:6 CAR-UWO

Verlenen vakantie, overschrijden arbeidsduur, intrekken vakantie

 

 

 

X

6:4 t/m 6:4:3 CAR-UWO

Buitengewoon verlof, langdurend zorgverlof, vakbondsverlof, kortdurend zorgverlof

 

 

 

X

6:4:5 t/m 6:4:5a CAR-UWO

Overige redenen buitengewoon verlof

 

X

 

 

6:5 t/m 6:8 CAR-UWO

Ouderschapsverlof, zwangerschaps- en bevallingsverlof, adoptie- en pleegzorgverlof

 

 

 

X

6:9 t/m 6:11 CAR-UWO

Onbetaald verlof

 

X

 

 

Hoofdstuk 7 CAR-UWO m.u.v. 7:2:6 en 7:14 t/m 7:16 CAR-UWO

Bedrijfsgeneeskundige begeleiding, aanspraken tijdens ziekte

 

 

 

X

7:2:6 CAR-UWO

Buitendienststelling

 

 

X

 

7:14 t/m 7:16 CAR-UWO

Sancties, herplaatsing in passende arbeid

 

X

 

 

8:1 CAR-UWO

Ontslag op eigen verzoek (inclusief keuzepensioen)

 

 

 

X

8:2 CAR-UWO

Ontslag wegens bereiken AOW-gerechtigde leeftijd

 

 

 

X

8:3 CAR-UWO

Ontslag wegens reorganisatie

X

 

 

 

8:4 CAR-UWO

Ontslag wegens volledige arbeidsongeschiktheid

 

 

 

X

8:5 CAR-UWO

Ontslag wegens gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid

 

 

 

X

8:6 CAR-UWO

Ontslag wegens onbekwaamheid of ongeschiktheid

X

 

 

 

8:7 CAR-UWO

Ontslag wegens ‘kleine ontslaggronden

 

X

 

 

8:8 CAR-UWO

Overige ontslaggronden

X

 

 

 

8:9 CAR-UWO

Ontslag na bekleding publieke functie

X

 

 

 

8:12 CAR-UWO

Ontslag uit tijdelijke aanstelling of tijdelijke urenuitbreiding

 

 

 

X

8:13 CAR-UWO

Ontslag als disciplinaire straf

X

 

 

 

8:15:1 CAR-UWO

Schorsing als ordemaatregel

 

X

 

 

Hoofdstuk 10d CAR-UWO

Boventalligverklaring

X

 

 

 

10d:4 CAR-UWO

Rechten bij ontslag op grond van artikel 8:8 CAR-UWO

 

X

 

 

10d:8 t/m 10d:10 CAR-UWO

Re-integratie bij ontslag op grond van artikel 8:6 CAR-UWO

 

 

 

X

10d:11 e.v. CAR-UWO

Start Van werk naar werk-traject

X

 

 

 

10d:15 t/m 10d:24 CAR-UWO

Uitvoering Van werk naar werk-traject

 

 

X

 

12:1:3 CAR-UWO

Aanwijzen secretaris en plv. secretaris commissie voor GO en ter beschikking stellen van verder personeel voor het secretariaat

 

X

 

 

12:1:4 CAR-UWO

Mededeling omtrent CAR-UWO

 

X

 

 

15:1:e CAR-UWO

Goedkeuring nevenwerkzaamheden

 

 

 

X

15:1:19 CAR-UWO

Verbod betreden arbeidsterrein

 

 

X

 

15:1:23 CAR-UWO

Vergoeden van schade

 

 

X

 

15:1:24 CAR-UWO

Toestemming gebruik eigen motorrijtuig

 

 

 

X

15:1:26 CAR-UWO

Volgen van een opleiding

 

 

 

X

16:1:2, lid 1a CAR-UWO

Schriftelijke berisping

 

 

 

X

16:1:2, lid 1b CAR-UWO

Werk buiten normale werktijden zonder of tegen lagere vergoeding

 

X

 

 

16:1:2, lid 1c CAR-UWO

Vermindering vakantie

 

X

 

 

16:1:2, lid 1d CAR-UWO

Geldboete

 

X

 

 

16:1:2, lid 1e CAR-UWO

Niet-betaling salaris

 

X

 

 

16:1:2, lid 1f CAR-UWO

Bevriezen salaris

 

X

 

 

16:1:2, lid 1g CAR-UWO

Vermindering salaris

 

X

 

 

16:1:2, lid 1h CAR-UWO

Plaatsing in andere betrekking als disciplinaire maatregel

X

 

 

 

16:1:2, lid 1i CAR-UWO

Schorsing als disciplinaire straf

 

X

 

 

17:4 e.v. CAR-UWO

Persoonlijk Ontwikkelingsplan, functioneringsgesprek

 

 

 

X

17:5 CAR-UWO

Aanwijzen interne of externe loopbaanadviseur

 

 

 

X

Interne richtlijn beloning

Toekenning extra periodiek

 

X

 

 

Interne richtlijn beloning

Bevordering naar functieschaal

 

 

 

X

Interne richtlijn beloning

Gratificatie

 

X

 

 

Interne richtlijn beloning

Toekennen attentie

 

 

 

X

2, 3 Regeling Generatiepact

Goedkeuren aanvragen voor deelname of verdere vermindering arbeidsduur

 

 

 

X

6.3, 6.4 Sociaal statuut

Herhaalde plaatsing, bevordering flexibiliteit en mobiliteit

 

X

 

 

8, 9 Regeling melding vermoeden misstanden

Ontvangstbevestiging zenden, onderzoek instellen

 

X

 

 

1, lid 1 onder f Regeling melding vermoeden misstanden

Benoeming vertrouwenspersonen

 

X

 

 

Bijlage Register werkatelier Toegang

(Tekst zoals deze luidt na vaststelling 5e wijziging)

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier M = Medewerkers atelier die zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in de Mandaatregeling !

OMSCHRIJVING BEVOEGDHEID

Betrokken orgaan

afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

  • 1.

    WMO ALGEMEEN

    Besluiten m.b.t. aanvragen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen.

BenW

M(klantmanagers)

 

Medewerkers Uitkeringsadministratie die belast zijn met deze werkzaamheden zijn bevoegd het besluit in opdracht van de klantmanager te ondertekenen.

  • 2.

    WMO BESCHERMD WONEN

    Besluiten met betrekking tot beschermd wonen op grond van de Verordening maatschappelijke ondersteuning

  • a.

    het bepalen en organiseren van de toegang Beschermd Wonen voor Brabant Noordoost-oost.;

  • b.

    de bevoegdheid te beslissen op aanvragen voor Beschermd Wonen;

  • c.

    de bevoegdheid te beslissen op bezwaarschriften tegen besluiten over Beschermd Wonen.

  • d.

    het in beroep en hoger beroep voeren van verweer in zaken over Beschermd Wonen.

  • e.

    het instellen van hoger beroep in zaken over Beschermd Wonen.

BenW

a,c,d,e:

BenW Den Bosch

b. Directeur dienst Publiekszaken van de gemeente Den Bosch

a,d en e: M. gemeente Den Bosch

 

  • 3.

    GEHANDICAPTENPARKEERKAARTEN

    (Verkeers-)besluiten m.b.t. gehandicaptenparkeerkaarten en plaatsen (bord E6 met onderbord)

BenW

M (klant managers

 

 

  • 4.

    SOCIALE ZAKEN

  • a.

    Besluiten m.b.t. uitkeringen op grond van de Participatiewet, IOAW / IOAZ, Wi (Wet inburgering), Wko (Wet Kinderopvang), inclusief beoordeling of voldaan wordt aan de Wet taaleis participatiewet

  • b.

    Besluiten m.b.t. toepassing van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

  • c.

    Het toepassen van een afstemming o.g.v. de Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2015

  • d.

    Besluiten m.b.t. het opleggen van een bestuurlijke boete op grond van Titel 5:4 Awb en de daarop gebaseerde beleidsregels

  • e.

    Besluiten inzake toekenning/ afwijzing / terugvordering / om niet stelling inzake levensonderhoud Bbz-2004.

  • f.

    Besluiten inzake toekenning/afwijzing/ terugvordering inzake bedrijfskapitaal Bbz-2004

  • g.

    Het verstrekken van informatie aan onderhoudsplichtige ex-partners van bijstandscliënten

  • h.

    Besluiten m.b.t. het instellen van verhaal voortvloeiend uit de Participatiewet, IOAW en IOAZ

  • i.

    Het nemen van besluiten tot het instellen van verhaal in rechte van bijstand voortvloeiend uit de Participatiewet, IOAW en IOAZ;

  • j.

    Het opstellen van een trajectplan voor de uitstroom van uitkeringsgerechtigden uit de Participatiewet, IOAW, IOAZ en WI;

  • k.

    Het verstrekken van voorschotten op uitkeringen op grond van de Participatiewet, IOAW en IOAZ

  • l.

    Het besluiten tot het buiten invordering stellen/kwijtschelden van vorderingen voortvloeiende uit de Participatiewet, IOAW, IOAZ, WI, Bbz-2004 en uit onverschuldigde betaling

  • m.

    Het nemen van besluiten tot toekenning uitkeringen voortvloeiende uit mediation en procedure bezwaar en beroep en het beslissen tot buiten invorderingstelling.;

  • n.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente bij het passeren van notariële akten tot vestiging van Krediethypotheken ingevolge de Participatiewet. Het meewerken aan rangwisseling en doorhaling hypotheek. Het verlenen van volmacht aan derden ter uitvoering van deze rechtshandelingen.

  • o.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente in alle buitengerechtelijke rechtshandelingen uit hoofde van de verhaalbepalingen voortvloeiende uit de Participatiewet, IOAW, IOAZ en WWB

  • p.

    Besluit m.b.t. het terugvorderen bij niet voldoen aan een aflossingsverplichting op grond van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, WI, Bbz-2004 en uit onverschuldigde betaling en WWB

BenW

a t/m k: M (klantmanagers)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

l: M (Klantmanagers/ medew. fin adm.) m en o: M (juridisch medew.r)

 

 

n: L en M (klantmanager)

 

 

p:.M (medew. Fin. Adm).

 

 

 

 

 

 

 

 

Ad f: Klantmanager is bevoegd mits wordt gehandeld met instemming van leidinggevende als het bedrag hoger is dan €6000,-- .

 

 

 

 

 

Ad l: Besluiten op grond van de bevoegdheden onder l. worden genomen door de klantmanagers of medewerker(s) van de financiële administratie die belast zijn met deze werkzaamheden. Voorwaarde voor besluitvorming is dat de besluiten bij bedragen vanaf € 6000,--niet mogen worden genomen zonder instemming van de leidinggevende.

 

 

Ad n: Klantmanager is bevoegd mits wordt gehandeld met instemming leidinggevende.

  • 5.

    JEUGDWET

  • A.

    Besluiten op grond van de Jeugdwet (1)

  • a.

    Het nemen van een besluit op een aanvraag voor een individuele voorziening voor jeugdhulp, inclusief besluit PGB of ZIN (artikel 2.3 eerste lid en art. 8.1.1 Jeugdwet, art. 3, 9 en 10 van de Verordening Jeugdhulp en de daarop gebaseerde nadere regels).

  • b.

    Het treffen van een noodzakelijke voorziening op grond waarvan ouders in staat worden gesteld de ouderlijke zorg binnen het bestaande gezinsverband te continueren bij kortdurend verblijf (artikel 2.3, derde lid Jeugdwet)

  • c.

    Het nemen van een besluit tot herzien dan wel intrekken van een besluit tot het toekennen van een individuele voorziening of persoonsgebonden budget. Het nemen van een besluit tot het terugvorderen van het PGB of het terugvorderen van de geldswaarde van een ZIN-voorziening.(artikel 8.1.4. Jeugdwet en artikel 11 Verordening Jeugdhulp).

  • d.

    Het al dan niet steekproefsgewijs onderzoek doen naar rechtmatige besteding van PGB. (Artikel 11 verordening Jeugdhulp).

BenW

M

 

Medewerkers Uitkeringsadministratie die belast zijn met deze werkzaamheden zijn bevoegd te besluiten. Voorwaarde is dat de besluiten niet mogen worden genomen zonder of in afwijking van het advies van de klantmanagers of medewerkers basisteam jeugd en gezin.

  • 6.

    Het vertegenwoordigen van het college in geval van een bezwaar- en beroepsprocedure inzake een besluit op grond van de Jeugdwet als bedoeld bij 5

B&W

M (klantmanager/juridisch medewerkers*)

Directeur Ons Welzijn/ Teamlid basisteam Jeugd en Gezin

 

* mandaat M geldt voor de gevallen dat de besluiten door de medewerkers uitkeringsadministratie worden genomen.

De door de colleges van de voormalige gemeenten Veghel en Sint Oedenrode aan de directeur van Ons Welzijn verleende mandaten ter uitvoering van de Jeugdwet blijven van kracht.

  • 7.

    Besluiten op grond van de Jeugdwet (2)

  • a.

    Het bepalen dat een voorziening op het gebied van jeugdhulp en verblijf niet zijnde verblijf bij een pleegouder van de Jeugdwet nodig is. (artikel 6.1.2 vijfde lid Jeugdwet).

  • b.

    Het doen van een verzoek tot onderzoek bij de raad voor de kinderbescherming indien een gezagsmaatregel overwogen moet worden (artikel 2.4 Jeugdwet).

  • c.

    Het doen van een vooronderzoek na melding van een hulpvraag of melding en daarmee samenhangende bevoegdheden of het in overleg met de jeugdige of de ouders afzien van een vooronderzoek(artikel 5. Verordening jeugdhulp).

  • d.

    Het vooraf volledig, objectief en in begrijpelijke bewoordingen inlichten van de jeugdige en de ouder over te maken keuze voor een PGB dan wel een Zin-voorziening (artikel 8.1.6 Jeugdwet).

  • e.

    Het maken van een schriftelijk verslag van het onderzoek(artikel 7 Verordening Jeugdhulp).

  • f.

    Het indienen van een verzoek bij de rechter gericht op het verkrijgen van een machtiging, een spoedmachtiging of een voorwaardelijke machtiging. Het doen van mededelingen aan de raad van kinderbescherming hierover (artikel 6.1.8 eerste lid en art. 6.1.12 zesde lid Jeugdwet en art. 4 tweede lid van de Verordening Jeugdhulp)

  • g.

    Het treffen van een passende (tijdelijke) maatregel in geval van crisis, jeugdhulp toewijzen gedurende maximaal 4 weken (artikel 4 tweede lid van de Verordening).

  • h.

    Het doen van een verzoek tot onderzoek bij de raad voor de kinderbescherming, het ontvangen van de notificatie intake (artikel 2.4 eerste lid Jeugdwet)

  • i.

    Vertegenwoordiging bij de kinderrechter. Het namens het college op het gebied van de jeugdhulp aanwezig zijn bij en het verstrekken van inhoudelijke informatie aan de rechtbank bij zaken niet zijnde gemeentelijke bezwaar- en beroepsprocedures Awb.

  • j.

    Het indienen van een verzoek bij de kinderrechter gericht op het verkrijgen van een vrijwillige machtiging, een spoedmachtiging of een voorwaardelijke machtiging voor gesloten jeugdhulp, alsmede het doen van mededelingen aan de raad van de kinderbescherming hierover (artikel 6.1.8 eerste lid Jeugdwet , art. 6.1.12 zesde lid Jeugdwet en art. 4 tweede lid van de Verordening Jeugdhulp.

  • k.

    Het inzetten van spoedhulp in het kader van de Jeugdwet via een verwijsbrief crisishulp en zonder verleningsbesluit gedurende een periode van maximaal vier weken.

  • l.

    Het versturen van berichten en het ontvangen van notificaties d.m.v. Collectieve Opdracht Routeer Voorziening (CORV(artikel 2.4 eerste lid Jeugdwet).

B&W

M (Consulent Jeugd

Directeur Ons Welzijn/ Teamlid basisteam Jeugd en Gezin

 

Functionaris dient te beschikken over een VOG niet ouder dan 2 jaar en te voldoen aan alle wettelijke kwaliteitseisen .

De door de colleges van de voormalige gemeenten Veghel en Sint Oedenrode aan de directeur van Ons Welzijn verleende mandaten ter uitvoering van de Jeugdwet blijven van kracht.

  • 8.

    Algemeen: Vertegenwoordiging in rechtsgedingen

    Het vertegenwoordigen van de gemeente in alle publiekrechtelijke rechtsgedingen (inclusief bezwaar) m.b.t. de tot aan het werkatelier toegewezen taken (voor zover niet genoemd onder 6.)

Burg/BenW

M(klantmanager/ juridisch adviseur)

 

 

Bijlage Register werkatelier Gebiedsontwikkeling en Planologie

(Vastgesteld bij 5e wijziging Mandaatregeling)

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier M = Medewerkers atelier die zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in de Mandaatregeling!

OMSCHRIJVING BEVOEGDHEID

Betrokken orgaan

afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

  • 1.

    Besluiten m.b.t. overeenkomsten betreffende vaststelling/wijziging of uitwerking van bestemmingsplannen (waaronder verhaal planschade).

BenW

L

 

 

  • 2.

    Besluiten m.b.t. exploitatieovereenkomsten

BenW

L

 

 

  • 3.

    Besluiten m.b.t. de afhandeling van aanvragen om vergoeding van planschade als bedoeld in artikel 6.1 Wro en daarop gebaseerde verordening. Onder dit mandaat valt de bevoegdheid tot het afwijzen of buiten behandeling laten van kennelijk ongegronde of kennelijk niet-ontvankelijke of aanvragen.

BenW

M

 

Mandaat wordt verleend onder de voorwaarde dat het advies van de op grond van de verordening ingeschakelde adviseur wordt gevolgd. Bij aanvragen die kennelijk niet-ontvankelijk of kennelijk ongegrond zijn geldt deze voorwaarde niet.

  • 4.

    Het geven van reacties op principeverzoeken (schetsplannen – en niet uitgewerkte plannen m.b.t. het gebruik van gronden en opstallen) welke in strijd zijn met het vigerende bestemmingsplan). Het betreft hier een voorstadium van een besluit tot wijziging/herziening van een bestemmingsplan (Zie ook register VTH).

BenW

M

 

Positieve reactie alleen met mandaat mogelijk indien het plan past in de meest recente structuurvisie

  • 5.

    De bevoegdheid op grond van artikel 3.9 van de Wet ruimtelijke ordening tot het afwijzen van een aanvraag om een bestemmingsplan vast te stellen (betreft een door de Raad aan het college gemandateerde bevoegdheid met de mogelijkheid van ondermandaat).

BenW

M

 

 

  • 6.

    De bevoegdheid tot het wijzigen c.q. flexibel toepassen van het vastgestelde woningbouwprogramma, met inachtneming van de in het besluit tot vaststelling van het woningbouwprogramma opgenomen marges en voorwaarden.

BenW

L

 

 

  • 7.

    MONUMENTEN EN ARCHEOLOGIE

  • a.

    Besluiten m.b.t. het aanwijzen tot een gemeentelijk monument (inclusief het intrekken van een aanwijzing).

  • b.

    Besluiten m.b.t. gemeentelijke monumentensubsidie.

  • c.

    Besluit m.b.t. oplegging duldplicht als bedoeld in artikel 57, lid 2 van de Monumentenwet 1988 (o.g.v Erfgoedwet geldend tot de inwerkingtreding van de Omgevingswet

BenW

M

 

Ad a. Voorwaarden: instemming portefeuillehouder en uitsluitend op advies van monumentencommissie

Opmerking: Vergunningverlening, toezicht en handhaving ondergebracht bij VTH

  • 8.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente in alle publiekrechtelijke rechtsgedingen (inclusief bezwaar) m.b.t. de tot aan het werkatelier toegewezen taken

Burg/BenW

M(juridisch adviseur)

 

 

  • 9.

    Met ruimtelijke procedures samenhangende voorbereidingshandelingen en -besluiten (bijvoorbeeld hogere waarden geluid, (aanmeld)notitie vormvrije mer-beoordeling, selectiebesluit archeologie of projectplan explosievenonderzoek)

Burg/BenW

M

 

Mandaat wordt verleend onder de voorwaarde dat eerst advies van de deskundig adviseur zoals ODBN of regioarcheoloog wordt ingewonnen en dit advies wordt gevolgd.Let op: Bevoegdheden gemeenteraad zijn niet begrepen in dit mandaat

  • 10.

    NAAMGEVING

    Het aanduiden van delen van de openbare ruimte als bedoeld in artikel 2, lid 2 en 3 van de Verordening naamgeving en nummering (naamgeving)

    Bevoegdheden m.b.t. nummering, afbakening en aanbrengen van naam- en nummerborden: zie registers VTH en gegevensbeheer

BenW

M

 

Op voorwaarde van instemming door de portefeuillehouder en na positief advies van commissie naamgeving of, zolang deze niet is ingesteld, vergelijkbare andere deskundigen.

Bijlage Register werkatelier VTH

(Vastgesteld bij 5e wijziging Mandaatregeling)

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier M = Medewerkers atelier die zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in de Mandaatregeling !

OMSCHRIJVING BEVOEGDHEID

Betrokken orgaan

afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

  • 1.

    WET ALGEMENE BEPALINGEN OMGEVINGSRECHT (Wabo)

    Besluiten m.b.t. (aanvragen om) omgevingsvergunningen op grond van de (Wabo), daaronder tevens begrepen alle voorbereidingshandelingen en besluiten m.b.t. het ambtshalve wijzigen, aanvullen en/of het geheel dan wel gedeeltelijk intrekken van omgevingsvergunningen.

BenW

ODBN/M

 

Bij meervoudige aanvragen adviseert de ODBN over de in de aanvraag begrepen activiteit milieu. De besluitvorming over het al dan niet verlenen van de vergunning geschiedt door Meierijstad. Omgevingsvergunningen met enkel de activiteit milieu (ook OBM en milieuneutraal) worden afgehandeld door de ODBN. Zo ook besluitvorming inzake (vormvrije)mer; besluit aanvullen aanmeldingsnotitie-mer, besluit geen mer en/of besluit mer,

  • 2.

    Het behandelen van meldingen op grond van het Activiteitenbesluit voor de inrichtingen voor zover deze niet vallen onder het basistakenpakket.

BenW

ODBN/M

 

 

  • 3.

    BOUWBESLUIT/BOUWVERORDENING/HUISNUMMERS

  • a.

    Het nemen van besluiten en afhandeling van meldingen op grond van het Bouwbesluit en/of Bouwverordening.

  • b.

    Besluiten over het toekennen en intrekken van huisnummers op grond van de Verordening naamgeving en nummering in verband met de omgevingsvergunningplichtige activiteiten bouwen en/of slopen.

BenW

M

 

 

 

 

 

 

Ad b. Voor het besluiten op aanvragen om een huisnummer die niet samenhangen met een omgevingsvergunningplichtige activiteit bouwen of slopen: zie register Werkatelier Gegevensbeheer. Voor besluiten betreffende naamgeving: zie register Gebiedsontwikkeling

  • 5.

    ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING (APV)

  • a.

    Besluiten m.b.t. uitvoering van de APV, vergunningen of ontheffingen, alsmede besluiten in het kader van toezicht en handhaving (zie ook 12).

    Hiervan uitgezonderd zijn beschikkingen m.b.t.:

  • 1)

    het (ver)leggen van kabels en leidingen (zie werkatelier uitvoering wegen). Vergunningverlening voor kabels en leidingen valt in de meeste gevallen onder de werking van de Algemene verordening ondergrondse infrastructuur, AVOI);

  • 2)

    ontheffing gebruik gemeentewapen en –logo (zie werkatelier communicatie /online).

BenW/Burg

M

 

 

  • 6.

    OPSTIJGEN VAN BALLONNEN, HELICOPTERS E.D.

    De bevoegdheid tot het plegen van overleg met het college van gedeputeerde staten als bedoeld in artikel 35 van de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen.

Burg

M

 

 

  • 7.

    DRANK- EN HORECAWET

    Besluiten m.b.t. de uitvoering van de Drank- en Horecawet.

Burg

M

 

 

  • 8.

    ZONDAGSWET

    Besluiten m.b.t. het opleggen van nadere voorschriften en beperkingen.

Burg

M

 

 

  • 9.

    KANSSPELEN

  • a.

    Besluiten m.b.t. aanwezigheidsvergunningen voor speelautomaten

  • b.

    Besluiten m.b.t. kienen en loterijen

Burg

M

 

 

  • 10.

    WET NATUURBESCHERMING

    Het aanvragen van ontheffingen en vergunningen als bedoeld in de Wet natuurbescherming (o.a. schadelijk wild )

Burg

M

 

 

  • 11.

    WEGSLEEPVERORDENING MEIERIJSTAD en 174 WVW

    Besluiten m.b.t. de uitvoering van de Wegsleepverordening Meierijstad en artikel 174 WVW.

BenW/Burg

M (BOA’s en Markt-meesters).

politie en personeel van sleepbedrijf

Zie ook register van het Werkatelier Bedrijven voor de mandatering van de bevoegdheid op grond van de Wegsleepverordening aan de onder dat atelier vallende marktmeesters.

  • 12.

    TOEZICHT EN HANDHAVING

  • a.

    Besluiten m.b.t. de aanwijzing van toezichthouders en eventuele beperking van de bevoegdheden als bedoeld in afdeling 5.2. van de Algemene wet bestuursrecht.

  • b.

    Toezicht en handhaving op het gebied van de fysieke leefomgeving, waaronder in ieder geval begrepen: alle Wabo activiteiten, APV, Afvalstoffenverordening, Monumentenverordening, Drank- en Horecawet, Opiumwet en overige bijzondere wetten. Onder de bevoegdheid toezicht en handhaving vallen alle besluiten m.b.t. de oplegging en uitvoering van een (preventieve) last onder bestuursdwang en dwangsom bij (dreigende) overtreding van voorschriften genoemd in dit register en het Register Algemeen voor zover behorende tot het taakgebied van de werkateliers VTH en ODBN*. Daaronder in ieder geval begrepen spoedshalve toepassing van bestuursdwang, besluiten op verzoek om wijziging van de begunstigingstermijn, besluit m.b.t. het innen c.q. invorderen van dwangsommen (inclusief kosten ter voorbereiding van bestuursdwang) besluiten m.b.t. het bewarings- en retentierecht en het intrekken van dwangsom of bestuursdwangbesluit.

 

a.BenW/Burg.

 

 

 

b.BenW/Burg

 

a.L/ODBN*

 

 

 

 

b.M/ODBN *

 

a. Tot de bevoegdheid behoren alle aan de oplegging van een last voorafgaande handelingen (o.a. constatering overtreding, sommering tot het staken van strijdig gebruik en aanvraag legalisatie).

b. Voorafgaand aan een (definitief) handhavingsbesluit dient ODBN een voorgenomen handhavingsbesluit (lastgeving en invorderingsbeschikking) voor te leggen aan een M VTH van Meierijstad.

*Mandaat ODBN betreft taken op het gebied van toezicht en handhaving op grond van milieuwetgeving, Bouwbesluit en Wabo.

  • 14.

    Opiumwet

    Besluiten o.g.v. artikel 13b Opiumwet; met toepassing van het beleid inzake bestuurlijke handhaving van artikel 13b Opiumwet en het daarop vastgestelde Handhavingsarrangement

Burg/BenW

ODBN/M(juridisch medewerker)

 

Toelichting: De ODBN vertegenwoordigt de gemeente in procedures (incl. bezwaar) en bereidt de besluitvorming op bezwaarschriften geheel voor m.b.t. de tot aan de ODBN toegewezen taken. De beslissing op het bezwaarschrift geschiedt niet door de ODBN maar door het bestuursorgaan of M van VTH. (zie Register Algemeen voor mandaat voor het nemen van beslissingen op bezwaarschriften).

Bijlage Register werkatelier Gegevensbeheer

(Vastgesteld bij 5e wijziging Mandaatregeling)

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier M = Medewerkers atelier die zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in de Mandaatregeling !

OMSCHRIJVING BEVOEGDHEID

Betrokken orgaan

afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

  • 1.

    Besluiten over het toekennen en intrekken van huisnummers op grond van de Verordening naamgeving en nummering in gevallen waarin er geen verband is met de omgevingsvergunningplichtige activiteiten bouwen en/of slopen. (o.a. mantelzorgwoning zonder vergunningsplicht, vernummering, nevenadressen en correcties).

BenW

M

 

Instemming van werkatelier VTH met voorgenomen besluit is vereist

Opmerking: Besluiten zijn gemandateerd aan werkatelier VTH in de gevallen waarin sprake is van omgevingsvergunningplichtige activiteiten bouwen en/of slopen.

  • 2.

    Voor bevoegdheden o.g.v. BAG en andere basisregistraties: zie Register Algemeen

 

 

 

 

Bijlage Register werkatelier Vastgoedbeheer

(Vastgesteld bij 5e wijziging Mandaatregeling)

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier M = Medewerkers atelier die zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in de Mandaatregeling !

OMSCHRIJVING BEVOEGDHEID

Betrokken orgaan

afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

  • 1.

    Besluiten op grond van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs en de daarop gebaseerde beleidsregels, m.u.v. de bevoegdheden tot het vaststellen van het programma, het overzicht en het bekostigingsplafond alsmede besluiten op aanvragen voor huisvesting met een spoedeisend karakter en bekostiging bouwvoorbereiding.

BenW

L

 

 

  • 2.

    Besluitvorming (toekenning, uitbetaling, verrekening etc.) over vergoedingen op basis van een overeenkomst aangaande doordecentralisatie huisvestingskosten voortgezet onderwijs.

BenW

L

 

 

  • 3.

    Besluiten m.b.t. verkoop gemeentelijk vastgoed (gebouwen) met inachtneming van het geldende vastgoedbeleid.

BenW

M

 

Mandaat alleen na instemming portefeuillehouder

Opmerking: voor soortgelijke besluiten betreffende gemeentelijke gronden: zie register werkatelier Grondzaken.

  • 4.

    Besluiten m.b.t. het verhuren, in gebruik geven c.q. maatschappelijk en commercieel beheren van gemeentelijk vastgoed (gebouwen) met alle daaraan verwante bevoegdheden.

BenW

M

 

Opmerking: voor soortgelijke besluiten betreffende gemeentelijke gronden: zie register werkatelier Grondzaken.

Bijlage Register werkatelier Grondzaken

(vastgesteld bij 5e wijziging Mandaatregeling)

AD=Algemeen Directeur TD= Themadirecteur DIR = Directie L= Leidinggevende atelier M = Medewerkers atelier die zijn belast met de betreffende werkzaamheden. Maak geen gebruik van mandaat in de gevallen genoemd in de Mandaatregeling !

OMSCHRIJVING BEVOEGDHEID

Betrokken orgaan

afdoenings- en teken-mandaat

Onder-mandaat

Specifieke bepalingen

  • 1.

    Besluiten m.b.t aanvragen van kopers om ontheffing van de verboden opgenomen in de Nota grondzaken en algemene voorwaarden tot verkoop, vervreemding of verhuur van woningbouwkavels en bedrijfskavels.

BenW

M

 

 

  • 2.

    Besluiten m.b.t. verkoop door de gemeente van kavels voor woningbouw, bedrijven en reststroken, daarbij inbegrepen de bevoegdheid af te wijken van de criteria opgenomen in de Nota grondzaken en algemene voorwaarden.

BenW

M

 

Mandaat als wordt voldaan aan de criteria die zijn opgenomen in de Nota grondzaken en algemene voorwaarden. Als moet worden afgeweken van de criteria geldt de voorwaarde van dat de portefeuillehouder moet instemmen met het voorgenomen besluit. .

  • 3.

    Besluiten m.b.t. de aankoop van gronden benodigd voor het realiseren van een voorziening waartoe college eerder heeft besloten. Besluiten m.b.t. optieverlening zijn in deze bevoegdheid begrepen.

BenW

M

 

Als in het besluit van het college de aankoopprijs nog niet is begrepen alleen mandaat na instemming portefeuillehouder.

  • 4.

    Besluiten m.b.t. het vestigen en opzeggen van zakelijke rechten ( opstalrecht, mandeligheid, hypotheek en erfdienstbaarheid) en kwalitatieve verplichtingen op gemeentelijke eigendommen en eigendommen van derden.

BenW

M

 

Bevoegdheid tot vestiging en opzeggen zakelijk recht op gemeentelijk eigendom alleen mogelijk na instemming portefeuillehouder.Opmerking: voor soortgelijke besluiten betreffende gemeentelijk vastgoed (gebouwen); zie register werkatelier Vastgoedbeheer

  • 5.

    Besluiten m.b.t. het verhuren, verpachten, in gebruik geven c.q. commercieel beheren van gemeente-eigendommen (gronden) met alle daaraan verwante bevoegdheden

BenW

M

 

Opmerking: voor soortgelijke besluiten betreffende gemeentelijk vastgoed (gebouwen); zie register werkatelier Vastgoedbeheer

 

Naar boven