Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2018, 158737 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2018, 158737 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent subsidiëring bevorderen van een gezonde leefstijl onder kinderen Subsidieregeling Community aanpak Zo blijven wij gezond!
Artikel 1 Begripsomschrijvingen *
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Maatschappelijke non-profit organisatie: een organisatie zonder winstoogmerk, met een maatschappelijke doelstelling die zijn activiteiten richt op maatschappelijke verbetering. Voorbeelden zijn: zelforganisaties, buurtgebonden organisaties, religieuze organisaties, bewonersorganisaties en stichtingen.
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 *
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel subsidieregeling *
Deze subsidieregeling is van toepassing op activiteiten: een bijeenkomst, serie bijeenkomsten of andersoortige samenkomst, in het kader van de AAGG in de focusbuurten waar de AAGG zich op richt. Het doel van deze subsidieregeling is het bevorderen van gezonde leefstijl onder kinderen van – (min) 9 maanden t/m 18 jaar, van verschillende doelgroepen met een verhoogd risico op ongezond gewicht.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten *
Het Dagelijks Bestuur kan een eenmalige subsidie verlenen ten behoeve van activiteiten gericht op kinderen en hun ouders of verzorgers ter bevordering van gezonde leefstijl onder kinderen van 0 t/m 18 jaar uit de verschillende doelgroepen waarbij er een verhoogd risico op ongezond gewicht is.
Het college stelt voor de activiteiten die volgens deze subsidieregeling voor subsidie in aanmerking komen jaarlijks een subsidieplafond per focusbuurt vast. Aanvragen worden op volgorde van binnenkomst beoordeeld.
Om voor subsidie in aanmerking te komen dient de aanvraag te voldoen aan de volgende criteria:
Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door iemand die woonachtig is of vrijwilliger is in het stadsdeel, door een bewonersgroep gevestigd in of werkzaam in het stadsdeel of door een maatschappelijke non-profit organisatie die actief is binnen de focusbuurten.
Artikel 9 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 worden bij de subsidieaanvraag de volgende gegevens en stukken overgelegd:
Artikel 10 Aanvraagtermijn/eenmalige subsidies
De aanvraag moet ten minste 8 weken voor de activiteit plaatsvindt zijn ingediend.
Burgemeester en wethouders voornoemd,
Femke Halsema
burgemeester
waarnemend gemeentesecretaris
Wil Rutten
Toelichting bij de subsidieregeling
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Het betreft hier begrippen zoals die binnen de gemeente Amsterdam worden gehanteerd. De termen die binnen de Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht gebruikt worden, worden nader toegelicht. De uitvoering van de regeling valt onder het beleid dat is vastgesteld in het meerjarenprogrammaplan van AAGG 2018-2021, vastgesteld door het College van b en w op 19 december 2017.
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
In dit artikel is de toepasselijkheid van de ASA 2013 geregeld. Voor zover deze nadere regel geen afwijkende bepalingen bevat, gelden de bepalingen van de ASA 2013 onverkort.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Binnen de AAGG wordt de buurtaanpak uitgevoerd. Onderdeel daarvan is de community aanpak. AAGG onderschrijft het belang van de community aanpak en het betrekken van de buurt/wijk/bewoners bij initiatieven die betrekking hebben op het bevorderen van gezonde leefstijl en het informeren van buurtbewoners/peergroups daarover. AAGG heeft daarom deze subsidieregeling uitgeschreven.
Artikel 4 en 5 Subsidiabele activiteiten en subsidiabele kosten
Subsidiabele activiteiten zijn de activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen. Subsidiabele kosten zijn de kosten die gemaakt worden en waarvoor de subsidie kan worden ingezet.
Omdat het beschikken op de aanvraag in volgorde van binnenkomst van de aanvragen plaatsvindt, betekent dit dat na het bereiken van het subsidieplafond er geen subsidie meer wordt uitgekeerd.
De uitvoering van de regeling is door het college van burgemeester en wethouders overgedragen aan de dagelijks besturen van de stadsdelen.
Voor aanvragen wordt jaarlijks een maximum bedrag vastgesteld.
Het besluit voor de hoogte van het subsidieplafond en de keuze van de focusbuurten wordt jaarlijks door het college genomen.
Subsidie wordt uitsluitend toegekend aan die aanvragen die voldoen aan de gestelde criteria.
Artikel 8 t/m 10 De aanvrager en subsidieaanvraag
Het projectvoorstel moet volledig worden ingevuld en is onderdeel van de subsidieaanvraag, samen met de begroting en het activiteitenplan.
De aanvrager dient voorafgaand aan en tijdens de uitvoering van de activiteit deel te nemen aan door AAGG georganiseerde bijeenkomsten.
Uit de begroting en het bijbehorende activiteitenplan moet blijken hoe kansrijk het plan is voor het realiseren van de activiteiten en het bereik van de juiste doelgroep.
De termijnen van aanvraag van vaststelling voor subsidie zijn conform artikel 13 tot en met 16 van de ASA 2013.
Voor subsidies tot en met € 5.000 hoeft geen aanvraag tot vaststelling van de subsidie te worden ingediend.
Voor de uit te voeren activiteiten wordt de aanvrager verzocht na afloop een evaluatieverslag, voorzien van beeldmateriaal te verzorgen. Daarnaast wordt de aanvrager verzocht deel te nemen aan een evaluatiegesprek.
Subsidieaanvragen worden door het algemeen bestuur van de bestuurscommissie waar de activiteit wordt gerealiseerd, getoetst op haalbaarheid en op de mate waarin een bijdrage wordt verwacht aan de community. Als het algemeen bestuur van de bestuurscommissie tot de conclusie komt dat hiervan in een concreet geval geen of onvoldoende sprake is dan kan de subsidie worden geweigerd.
Artikel 12 Aanvullende verplichtingen
Het gaat hierbij om een aanvulling op de verplichtingen die zijn opgenomen in de artikelen 10 en 11 van de ASA 2013.
Hiermee dient de subsidieregeling officieel te worden aangeduid.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-158737.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.