Gemeenteblad van Montferland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Montferland | Gemeenteblad 2017, 80704 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Montferland | Gemeenteblad 2017, 80704 | Verordeningen |
Subsidieregeling innovatiefonds gemeente Montferland
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 4 bedoelde activiteiten.
Artikel 6. Subsidiabele kosten
Onder subsidiabele activiteiten zoals bedoeld in artikel 5 lid a vallen in ieder geval adviezen die betrekking hebben op structurele verbeteringen; markt- en haalbaarheidsonderzoek. De adviezen kunnen onder meer liggen op de volgende terreinen: bedrijfsstrategie, organisatiestructuur, milieu, marketingbeleid, haalbaarheidsonderzoek, productievernieuwing, financieel beleid, administratieve organisatie, automatisering, kwaliteitsverbetering, voorraadbeheer, etc. Reguliere dienstverlening (zoals boekhouding) komt niet voor een bijdrage in aanmerking.
Artikel 8. Beoordeling van de aanvraag
Subsidie wordt verleend indien de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd voldoen aan minimaal een van de volgende criteria:
Overeenkomstig artikel 9 tweede lid, aanhef onder f van de ASV wordt de subsidie geweigerd als:
Burgemeester en wethouders van Montferland.
De secretaris,
T.M.J.M. Evers
De burgemeester,
mr. P. de Baat MPM
TOELICHTING BIJ DE SUBSIDIEREGELING ‘INNOVATIEFONDS GEMEENTE MONTFERLAND (IGM)’
In het raadsprogramma 2014 – 2018 is opgenomen: het instellen van een innovatiefonds voor initiatieven op het gebied van innovatie en duurzaamheid welke bijdraagt aan de werkgelegenheid en economische ontwikkeling van Montferland.
Op basis van art. 3 ASV gemeente Montferland 2016 heeft het college B&W deze subsidieregeling vastgesteld.
Adviezen die betrekking hebben op structurele verbeteringen; markt- en haalbaarheidsonderzoek. De adviezen kunnen onder meer liggen op de volgende terreinen: bedrijfsstrategie, organisatiestructuur, milieu, marketingbeleid, haalbaarheidsonderzoek, productievernieuwing, financieel beleid, administratieve organisatie, automatisering, kwaliteitsverbetering, voorraadbeheer, etc. Reguliere dienstverlening (zoals boekhouding) komt niet voor een bijdrage in aanmerking.
Investeringsbijdrage: bijdrage gericht op investeringen op implementatie van innovatie en/of duurzaamheidsinitiatieven in het bedrijfsproces. Te denken valt aan eenmalige voorbereidings-, plan- en organisatiekosten om te komen tot een goed project, zoals architectenkosten, ingenieursbureaus, adviesondersteuning, verwerving van patentrechten en licenties.
Op basis van deze subsidieregeling worden uitsluitend eenmalige subsidies verstrekt.
Voor de inzet van een externe adviseur gericht op de implementatie van innovatie en/of duurzaamheidsinitiatieven bedraagt de subsidie maximaal 50% van de subsidiabele kosten tot een maximum van € 3.000,00. Dit bedrag is bedoeld als vooronderzoek en wordt pas verstrekt als daadwerkelijk het productieproces wordt aangepast waarmee extra werkgelegenheid wordt gecreëerd.
Voor investeringen gericht op innovatie en- of duurzaamheidinitiatieven bedraagt de subsidie maximaal 25% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 50.000,00.
Het subsidieplafond bedraagt voor 2017 € 50.000,00, voor 2018 € 100.000,00 en voor 2019 eveneens € 100.000,00. Eventueel beschikbaar budget vanaf 2020 is afhankelijk van een eventueel nieuw te nemen raadsbesluit.
Voor de uitvoering van deze subsidieregeling kan de gemeenteraad jaarlijks een budget beschikbaar stellen bij de vaststelling van de gemeentebegroting. Na vaststelling hiervan stelt het college van burgemeester en wethouders een subsidieplafond. Bij de verdeling van het subsidieplafond wordt de volgorde van binnenkomst gehanteerd. Bij een overschrijding van het jaarbudget wordt de aanvraag aangehouden en in het daaropvolgende jaar in behandeling genomen.
Afhandeling van subsidieaanvragen
Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst.
Voor ondersteuning bij de indiening van hun aanvragen kunnen de aanvragers terecht bij de bedrijfscontactfunctionaris van de gemeente Montferland.
Een potentiële aanvrager wordt geadviseerd om, als hij overweegt een aanvraag te doen, op voorhand contact op te nemen met de bedrijfscontactfunctionaris. De bedrijfscontactfunctionaris zal de aanvrager dan van advies kunnen voorzien over de mogelijkheden van de subsidieregeling IGM en de opstelling van het plan van aanpak.
Aanvragen voor subsidie worden ingediend bij de gemeente. Daarbij wordt gebruikgemaakt van een daartoe bestemd aanvraagformulier dat bij de bedrijfscontactfunctionaris verkrijgbaar is. Deze stuurt de aanvrager een bericht van ontvangst waarin de datum van de ontvangst wordt vermeld. Bij onvolledigheid van de stukken wordt dit de aanvrager gemeld. Pas na volledig completeren van de stukken wordt de aanvraag als ingediend beschouwd en in behandeling genomen. De aanvraag moet onder andere voorzien zijn van een plan van aanpak en een financiële onderbouwing.
De bedrijfscontactfunctionaris zorgt dat de aanvraag wordt behandeld in een externe commissie van deskundigen, welke het college adviseert over de aanvraag. De commissie bestaat uit een drietal leden van wie één voorzitter is en een tweetal bestuursleden.
Aan de hand van de ingediende aanvraag en het advies van de commissie beslist het College van Burgemeester en Wethouders of het betreffende project in aanmerking komt voor een bijdrage. Bij een positief besluit zal ten behoeve van de aanvrager de bijdrage worden gereserveerd. Een positief besluit kan slechts worden genomen zolang voor deze subsidieregeling IGM middelen beschikbaar zijn. Op de aanvraag wordt binnen 13 weken beslist. In bijzondere gevallen kan een andere beslissingstermijn worden vastgesteld. Wanneer van toepassing wordt de aanvrager hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld. Bij de beslissing op de aanvragen houdt de gemeente de volgorde aan waarin de aanvragen compleet zijn ingediend.
Deze subsidieregeling treedt in werking op dag van publicatie en wordt voor het eerst toegepast op subsidieaanvragen voor activiteiten in 2017.
In het kader van deze subsidieregeling toegekende subsidies worden vermeld in een door burgemeester en wethouders vast te stellen subsidieregister. Daarin worden vermeld: de aanvrager, de hoogte van de toegekende subsidie, en de activiteit waarvoor subsidie is verleend.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2017-80704.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.