Uitvoeringsbeleid hoogte dwangsommen en lengte begunstigingstermijn Drank- en Horecawet/ APV horeca

 

Inleiding

De gemeente is op basis van het Besluit Omgevingsrecht verplicht om inzicht te geven in de hoogte van de dwangsommen die zij oplegt en de termijnen die zij hanteert bij het opleggen van een bestuurlijk sanctie van overtredingen van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht ( verder genoemd Wabo). De gemeente sluit voor overtredingen van de Drank- en Horecawet (verder genoemd DHW) ook aan bij deze verplichting uit de Wabo. De hoogtes van de dwangsommen voor overtredingen van DHW en de begunstigingstermijnen die de gemeente hierbij hanteert worden daarom op eenzelfde wijze door het daartoe bevoegde orgaan, de burgemeester, in beleidsvorm via dit uitvoeringsbeleid vastgesteld.

Zaanstad heeft voor het vastgestelde beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2016-2018 gekozen om aan te sluiten bij de Landelijk Handhaving Strategie wanneer zijn handhavend optreedt tegen wettelijke overtredingen. Het Uitvoeringsbeleid hoogte dwangsommen en lengte begunstigingtermijnen DHW sluit aan bij de landelijke richtlijnen. In het Preventie- en handhavingsplan alcohol 2014-2016 is beschreven welke sancties de burgemeester in kan zetten bij overtredingen op grond van de DHW.

Dit uitvoeringsbeleid geeft duidelijkheid over de hoogte van de dwangsommen en de lengte van de begunstigingtermijnen van de DHW.

In tabellen op de volgende pagina’s zijn de hoogte van dwangsommen en de lengte van de begunstigingstermijn van overtredingen die de gemeente Zaanstad hanteert bij het opleggen van sancties tegen overtredingen van de DHW en overtredingen van de APV die horeca gerelateerd zijn, opgenomen.

 

Nalevingstrategie

De gemeente Zaanstad wil duidelijk zijn over wat wel en niet is toegestaan. Eenduidigheid betekent dat de gemeente bij geconstateerde overtredingen consequent en voorspelbaar handelt. Daarom gebruikt de gemeente een nalevingstrategie. De strategie is opgenomen in het Beleidsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving 2016-2018. Deze strategie maakt inzichtelijk welke overtredingen op welke wijze worden voorkomen, opgespoord en gehandhaafd om te zorgen dat de regels worden nageleefd. Bij de keuze welke handhavingsinstrumenten worden ingezet, laat de gemeente zich leiden door die instrumenten die tegen zo laag mogelijk kosten het meeste rendement opleveren. Om die reden kiest de gemeente - waar dat mogelijk en verantwoord is – dan ook voor oplegging van een last onder dwangsom 1 in plaats van een last onder bestuursdwang. 2

Hoogte van dwangsommen lengte van begunstigingstermijn opgenomen in tabellen

Om transparant te zijn laat de gemeente in tabellen op de volgende pagina’s de hoogte van dwangsommen en de lengte van de begunstigingstermijn van overtredingen van bijvoorbeeld (para) commerciële horecabedrijven, supermarkten en cafés zien die vallen onder de DHW. De hoogte van de dwangsommen die zijn vermeld in dit uitvoeringsbeleid zijn gebaseerd op de ‘Landelijke leidraad handhavingsacties en begunstigingtermijn’.

 

Hoogte dwangsommen

De genoemde bedragen in de tabellen zijn een algemene richtlijn. In de handhavingsbeschikking wordt de hoogte van de dwangsom altijd gemotiveerd. Het vaststellen van de hoogte en de maximaal te verbeuren dwangsom is altijd afhankelijk van de overtredingssituatie. In voorkomende gevallen kan het noodzakelijk zijn om een dwangsom vast te stellen in afwijking van de genoemde bedragen, over te gaan tot het intrekken van de vergunning en/of het opleggen van een last onder bestuursdwang.

De tabellen zijn niet volledig. Indien een overtreding niet voorkomt in de tabel, dan zal voor het bepalen van de hoogte van de dwangsom aansluiting worden gezocht bij de in de tabellen genoemde overtreding die het meeste op die overtreding lijkt.

 

Lengte begunstigingstermijn

Een begunstigingstermijn is de tijd die de overtreder krijgt om de overtreding te beëindigen. De begunstigingstermijn komt op een zorgvuldige wijze tot stand. Dat houdt in, dat de termijn voldoende lang is om als overtreder de opgelegde verplichtingen uit te kunnen voeren en dat de termijn gezien de omstandigheden van de situatie redelijk is. De begunstigingstermijn gaat lopen op de dag na dagtekening van de handhavingsbeschikking. De gemeente heeft voor de meest voorkomende overtredingen de begunstigingstermijnen vastgelegd.

 

Horeca

Tabel 1.

 

Tabel 2.

 

Tabel 3.

 

Drank- en Horecawet

Tabel 4.

 

Tabel 5.

 

Tabel 6.

 

Tabel 7.

Naar boven