Gemeenteblad van Goeree-Overflakkee
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Goeree-Overflakkee | Gemeenteblad 2016, 62752 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Goeree-Overflakkee | Gemeenteblad 2016, 62752 | Verordeningen |
Verordening tegenprestatie Goeree-Overflakkee
De raad van de gemeente Goeree-Overflakkee;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 20 januari 2015;
gelet op artikel 8a, eerste lid, onderdeel b, van de Participatiewet, artikel 35, eerste lid, onderdeel e, van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werkloze werknemers, artikel 35, eerste lid, onderdeel e, van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;
besluit vast te stellen de volgende verordening:
In deze verordening wordt verstaan onder:
mantelzorg: hulp ten behoeve van zelfredzaamheid, participatie, beschermd wonen, opvang, jeugdhulp, het opvoeden en opgroeien van jeugdigen en zorg en overige diensten als bedoeld in de Zorgverzekeringswet, die rechtsreeks voortvloeit uit een tussen personen bestaande sociale relatie en die niet wordt verleend in het kader van een hulpverlenend beroep;
Artikel 2. De duur en omvang van de tegenprestatie
De tegenprestatie wordt opgedragen voor de maximale duur van 520 uur per jaar.
Artikel 4. De inhoud van de tegenprestatie
Op grond van artikel 9 van de Participatiewet, artikel 37 IOAW en artikel 37 IOAZ is:
Dit kan een maximum aantal uren per week zijn, maar een maximum aantal uren voor het totaal van de tegenprestatie is ook mogelijk. De omvang van de tegenprestatie kan dus variëren van een eenmalige activiteit van enkele dagen tot een substantieel aantal uren per maand. De duur van de tegenprestatie bedraagt maximaal twaalf maanden met een maximum van 520 uur per jaar. De tegenprestatie moet in principe elk jaar worden geleverd;
Burgemeester en wethouders kunnen in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in deze verordening, indien onverkorte toepassing zou leiden tot onredelijkheid of onbillijkheid.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening tegenprestatie Goeree-Overflakkee.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad
van de gemeente Goeree-Overflakkee op 12 februari 2015.
drs. J. Mimpen drs. J.P.J. Lokker
Algemene toelichting Verordening tegenprestatie gemeente Goeree-Overflakkee
In artikel 9, eerste lid, onderdeel c, van de Participatiewet en in artikel 37 IOAW en artikel 37
IOAZ is vastgelegd dat degenen die een uitkering ontvangen op grond van deze wetten verplichtzijn om een maatschappelijk nuttige tegenprestatie te verrichten. Deze activiteiten vinden plaats naast of in aanvulling op reguliere arbeid. Daarnaast mogen deze activiteiten niet leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt.
Vanaf de datum van melding is iedere belanghebbende in de leeftijd van 18 jaar tot aan de
pensioengerechtigde leeftijd verplicht deze tegenprestatie naar vermogen te verrichten.
De plicht tot het leveren van een tegenprestatie staat los van de re-integratieplicht. Het is niet
bedoeld als re-integratie-instrument. Daarbij is de tegenprestatie beperkt in omvang en duur.
De Raad hecht er waarde aan dat burgers duurzaam deelnemen aan de maatschappij. Daarom is in deze verordening de keuze gemaakt dat in eerste instantie wordt ingezet op het verrichten van (vrijwilligers)werk. Als men niet vrijwillig vrijwilligerswerk wil doen, wordt een tegenprestatie opgelegd.
Vast te leggen regels in verordening
In artikel 8a, eerste lid, onderdeel b van de Participatiewet is de verordeningsplicht neergelegd.
Hierin worden regels opgenomen met betrekking tot de duur, omvang en inhoud van de
Enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.
Voor de definitie van mantelzorg is aangesloten bij artikel 1.1.1 van de Wet maatschappelijke
ondersteuning 2015. De andere begrippen behoeven geen bespreking.
Artikel 2. De duur en omvang van de tegenprestatie
In dit artikel is bepaald dat de tegenprestatie wordt opgedragen voor de maximale duur van 520 uur per jaar. Daarmee is voldaan aan de vereiste dat de tegenprestatie beperkt is in duur en omvang.
Artikel 3. Het opleggen van de tegenprestatie
Op grond van de wet kan geen tegenprestatie opgelegd worden in de volgende situaties.
Daarnaast wordt rekening gehouden met de omstandigheden van belanghebbende. Daartoe wordt
Als sprake is van de situaties hierboven genoemd onder onderdelen a, b en c, dan wordt in beginsel geen tegenprestatie opgelegd. Personen met een werkloosheidsduur voor een periode van minder dan een jaar krijgen in beginsel geen tegenprestatie opgelegd. De primaire focus van deze groep is re-integratie. Daarbij komt dat de tegenprestatie als nevendoel heeft dat langdurig werklozen worden geactiveerd.
Op grond van een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep (ECLI:NL:CRVB:2010:BL1093) is individualisering noodzakelijk om te voorkomen dat sprake is van verplichte arbeid. De Rechtbank Breda heeft ook een uitspraak gedaan over het onderscheid met verplichte arbeid in de lijn van deze uitspraak (ECLI:NL:RBZWB:2013:BZ5171).
De volgende criteria uit deze uitspraken zijn hier van belang:
Artikel 4. De inhoud van de tegenprestatie
Het primaire doel van de tegenprestatie is het verrichten van maatschappelijk nuttige activiteiten.
Het is nadrukkelijk niet bedoeld als re-integratie instrument. Dat heeft tot gevolg dat de
tegenprestatie niet in de weg mag staan aan acceptatie van betaald werk of re-integratie. Daarnaast moet het gaan om onbeloonde additionele activiteiten die niet leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt. Burgemeester en wethouders kunnen dit nader uitwerken in regelingen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-62752.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.