Domein
|
Prioriteit
|
Ouders
|
|
Houder heeft een reglement oudercommissie vastgesteld
|
Gemiddeld
|
Inhoud van reglement oudercommissie
|
Laag
|
Houder heeft een oudercommissie ingesteld
|
Laag
|
Voorwaarden oudercommissie
|
Laag
|
Adviesrecht oudercommissie
|
Gemiddeld
|
Informatie aan de ouders
|
Laag
|
Het gastouderbureau is goed bereikbaar
|
Hoog
|
De houder plaatst het inspectierapport op de eigen website of legt het op een voor ouders, personeel en/of gastouders toegankelijke plaats
|
Gemiddeld
|
In de schriftelijke overeenkomst met de vraagouder is duidelijk te zien welk deel van het betaalde bedrag naar GOB gaat en welk deel naar de gastouder (GOB)
|
Gemiddeld
|
|
|
Personeel
|
|
Verklaring omtrent gedrag (VOG)
•in bezit zijn van VOG
•VOG is voor aanvang werkzaamheden overlegd
•VOG is bij aanvang werkzaamheden niet ouder dan 2 maanden
|
Hoog
|
Gebruik voorgeschreven voertaal
|
Hoog
|
Het gastouderbureau draagt er zorg voor dat er per aangesloten gastouder op jaarbasis tenminste 16 uur wordt besteed aan begeleiding en bemiddeling
|
Gemiddeld
|
Passende beroepskwalificatie voor beroepskrachten en gastouders
|
Hoog
|
Gastouder beschikt over geregistreerd certificaat eerste hulp aan kinderen bij ongevallen conform de ministeriele regeling
|
Hoog
|
Vrijwilligersbeleid (peuterspeelzalen)
|
Gemiddeld
|
Houder heeft vrijwilligers tegen wettelijke aansprakelijkheid verzekerd (peuterspeelzalen)
|
Gemiddeld
|
De houder van een kindercentrum of peuterspeelzaal waar VVE wordt aangeboden stelt jaarlijks een opleidingsplan op
|
Gemiddeld
|
De gastouder is goed telefonisch bereikbaar
|
Gemiddeld
|
|
|
Veiligheid en gezondheid
|
|
Risico-inventarisatie veiligheid
•hebben
•maximaal 1 jaar oud
•actuele situatie
|
Hoog
|
Ongevallenregistratie
|
Hoog
|
De houder van een gastouderbureau draagt zorg voor een inventarisatie van de veiligheids- en gezondheidsrisico’s door een bemiddelingsmedewerker van het bureau (samen met gastouder) vóór aanvang van de opvang en daarna jaarlijks voor elke woning waar gastouderopvang plaatsvindt
|
Hoog
|
Risico-inventarisatie gezondheid
•hebben
•maximaal 1 jaar oud
•actuele situatie
|
Hoog
|
Plan van aanpak bij risico-inventarisatie veiligheid en bij risico-inventarisatie gezondheid
|
Hoog
|
Risico-inventarisaties veiligheid en gezondheid beschrijven alle veiligheids- en gezondheidsrisico’s op de vaste thema’s
|
Hoog
|
Personeel kan kennisnemen van risico-inventarisaties
|
Hoog
|
Houder gastouderbureau draagt er zorg voor dat alle aangesloten gastouders handelen naar de opgestelde risico-inventarisaties
|
Hoog
|
Risico-inventarisaties zijn inzichtelijk voor vraagouders van gastouderbureau
|
Hoog
|
|
|
Meldcode kindermishandeling
|
Hoog
|
Personeel, gastouders zijn op de hoogte van meldcode kindermishandeling
|
Hoog
|
Houder gastouderbureau draagt er zorg voor dat alle bij zijn gastouderbureau aangesloten gastouders de meldcode naleven.
|
Hoog
|
Medewerkers, gastouders zijn geïnformeerd over de werkwijze bij een vermoeden van gewelds-of zedendelict jegens een opgevangen kind door een collega of de houder
|
Hoog
|
Vierogenprincipe is ingevoerd
|
Hoog
|
Accommodatie en inrichting
|
|
Binnenspeelruimte
|
|
Elke stamgroep beschikt over een afzonderlijke vaste groepsruimte
|
Gemiddeld
|
Er is ten minste 3,5 m2 binnenspeelruimte beschikbaar per aanwezig kind, waaronder mede begrepen passend voor spelactiviteiten ingerichte ruimtes buiten de groepsruimte (dagopvang)
|
Gemiddeld
|
Er is ten minste 3,5 m2 passend ingerichte binnenspeelruimte beschikbaar per aanwezig kind (BSO)
|
Gemiddeld
|
De binnenspeelruimte is passend ingericht in overeenstemming met het aantal en de leeftijd van de op te vangen kinderen.
|
Gemiddeld
|
Er is een afzonderlijke slaapruimte voor in ieder geval kinderen tot anderhalf jaar (dagopvang, gastouderopvang)
|
Gemiddeld
|
De woning waar gastouderopvang plaatsvindt beschikt over voldoende binnenspeelruimte en buitenspeelmogelijkheden voor kinderen, afgestemd op het aantal en de leeftijd van de op te vangen kinderen
|
Gemiddeld
|
De woning waar gastouderopvang plaatsvindt is te allen tijde rookvrij
|
Gemiddeld
|
|
|
Buitenspeelruimte
|
|
Er is ten minste 3 m2 buitenspeelruimte beschikbaar per aanwezig kind
|
Gemiddeld
|
De buitenspeelruimte is toegankelijk
|
Gemiddeld
|
De buitenspeelruimte is aangrenzend aan het kindercentrum (dagopvang)
|
Gemiddeld
|
Aanvullende eisen indien de buitenspeelruimte niet aangrenzend is (BSO)
|
Gemiddeld
|
De buitenspeelruimte is vast beschikbaar voor de buitenschoolse opvang (BSO)
|
Gemiddeld
|
De buitenspeelruimte is passend ingericht in overeenstemming met de leeftijd van de op te vangen kinderen en het pedagogisch beleid
|
Gemiddeld
|
|
|
Groepsgrootte en beroepskracht-kind-ratio (bkr)
|
|
Opvang in groepen
|
|
De opvang vindt plaats in stamgroepen (dagopvang) of basisgroepen (BSO) of vaste groepen (peuterspeelzaal)
|
Hoog
|
De maximale omvang van de stamgroep of basisgroep
|
Hoog
|
De groep bestaat uit ten hoogste 16 feitelijk aanwezige kinderen (VVE en psz)
|
Hoog
|
De maximale groepsgrootte per gastouder wordt afgestemd op de leeftijdscategorieën van de kinderen
|
Hoog
|
Ieder kind behoort bij een basisgroep (BSO)
|
Hoog
|
Gebruik maken van extra stamgroep of basisgroep
|
Hoog
|
|
|
Vaste beroepskrachten en vaste ruimtes
|
|
Maximaal 3 vaste beroepskrachten per kind (dagopvang, peuterspeelzalen)
|
Hoog
|
Maximaal 2 stamgroepruimtes per kind (dagopvang)
|
Hoog
|
|
|
Beroepskracht-kind-ratio
|
|
Beroepskracht-kind-ratio
|
Hoog
|
Als conform de beroepskracht-kind-ratio slechts één beroepskracht in het kindercentrum aanwezig is, dan is ondersteuning van deze beroepskracht door een andere volwassene in geval van calamiteiten geregeld
|
Hoog
|
Indien er meer dan 3 kinderen op het opvangadres aanwezig zijn, dan is ondersteuning van de gastouder door een andere volwassene in geval van calamiteiten geregeld.
|
Hoog
|
De achterwacht is telefonisch bereikbaar tijdens de opvangtijden
|
Gemiddeld
|
De achterwacht is in geval van calamiteiten binnen 15 minuten op het opvangadres aanwezig
|
Gemiddeld
|
|
|
Pedagogisch beleid
|
|
Pedagogisch beleidsplan
|
Gemiddeld
|
Inhoud pedagogisch beleidsplan
|
Gemiddeld
|
Houder draagt zorg voor uitvoering van pedagogisch beleidsplan door personeel, vrijwilligers (peuterspeelzaal) dan wel gastouders
|
Gemiddeld
|
Waarborgen emotionele veiligheid
|
Gemiddeld
|
Zorgdragen voor ontwikkeling persoonlijke competentie
|
Gemiddeld
|
Zorgdragen voor ontwikkeling sociale competentie
|
Gemiddeld
|
Zorgdragen voor overdracht van normen en waarden
|
Gemiddeld
|
Het pedagogisch beleidsplan van een gastouderbureau beschrijft in duidelijke en observeerbare termen de leeftijdsopbouw en aantallen kinderen die door een gastouder worden opgevangen
|
Hoog
|
Het pedagogisch beleidsplan van een gastouderbureau beschrijft in duidelijke en observeerbare termen de eisen die gesteld worden aan de adressen waar opvang plaatsvindt
|
Hoog
|
Gastouder kent de inhoud van het pedagogisch beleid
|
Gemiddeld
|
|
|
Klachten
|
|
Wet klachtrecht cliënten zorgsector (Wkcz)
|
Laag
|
Klachtenregeling oudercommissie
|
Laag
|
|
|
Administratie gastouderbureau
|
|
Een contract per vraagouder
|
Gemiddeld
|
Kopieën van de VOG’s van de bij het gastouderbureau werkzame personen en van de aangesloten gastouders en volwassen huisgenoten
|
Hoog
|
Kopieën van de getuigschriften en/of EVC-bewijsstukken en certificaten Eerste Hulp aan kinderen van de gastouders
|
Gemiddeld
|
Inzichtelijke betalingen van vraagouders aan gastouderbureau en van gastouderbureau aan gastouders
|
Gemiddeld
|
Een door de gastouder en bemiddelingsmedewerkers ondertekende versie van de risico-inventarisaties veiligheid en gezondheid en de bijbehorende plannen van aanpak
|
Gemiddeld
|
|
|
Kwaliteitscriteria gastouderbureau
|
|
De houder draagt er zorg voor dat per gastouder beoordeeld wordt of de samenstelling van de groep kinderen die wordt opgevangen verantwoord is
|
Hoog
|
Overige kwaliteitscriteria gastouderbureau
|
Gemiddeld
|
|
|
Overige overtredingen
|
|
Exploitatie zonder toestemming college
|
Hoog
|
Wijzigingen melden
|
Hoog
|
Niet nakomen afspraak als bedoeld in artikel 167 Wet op primair onderwijs
|
Hoog
|