Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen gemeente Kapelle 2017

 

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Kapelle;

gelet op artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht;

gelet op de artikelen 1.61, eerste lid, 1.65, eerste lid, 1.66 en 1.72, eerste lid Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen;

gelet op de artikelen 2.19, eerste lid, 2.23, eerste lid, 2.24 en 2.28, eerste lid, Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen;

BESLUITEN

vast te stellen de Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen gemeente Kapelle 2017.

 

 

Hoofdstuk 1 Algemeen

 

Artikel 1 Toepassing

Deze beleidsregels zijn van toepassing op de handhaving naar aanleiding van overtreding van de bij of krachtens de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen gestelde regelgeving.

Artikel 2 Vormen van sanctioneren

Bij het uitvoeren van het handhavingsbeleid maakt het college gebruik van de herstelsancties.

Artikel 3 Kwaliteitseisen

  • 1.

    De kwaliteitseisen, waar aan voldaan moet worden, staan genoemd in de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en alle aanverwante regelgeving. Ze worden tevens expliciet in het door de toezichthouder opgestelde rapport genoemd.

  • 2.

    In deze Beleidsregels Handhaving kinderopvang en peuterspeelzalen gemeente Kapelle 2017 wordt uitgegaan van deze kwaliteitseisen.

  • 3.

    In het afwegingsoverzicht dat als bijlage aan deze beleidsregels is toegevoegd, wordt voor de prioritering per domein de kwaliteitseisen geclusterd weergegeven.

     

Hoofdstuk 2 Herstellend traject

Artikel 4 Herstelsancties

  • 1.

    Indien is gebleken dat een houder van een kindercentrum, een gastouderbureau, voorziening voor gastouderopvang of een peuterspeelzaal niet voldoet aan één of meer kwaliteitseisen van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en alle daaruit voortvloeiende regelgeving, start het college in beginsel een herstellend traject. Dit traject is gericht op beëindiging van de overtreding(-en) en voorkoming van herhaling van de overtreding(-en)

  • 2.

    Bij het uitvoeren van het herstellend traject hanteert het college de volgende stappen:

    • a.

      stap 1: aanwijzing

    • b.

      stap 2: last onder dwangsom/last onder bestuursdwang

    • c.

      stap 3: exploitatieverbod

    • d.

      stap 4: verwijdering uit het landelijk register kinderopvang of het register peuterspeelzalen

  • 3.

    Indien de overtreding hiertoe aanleiding geeft, kan het college besluiten om een bepaalde stap of bepaalde stappen van het herstellende traject over te slaan dan wel meerdere keren toe te passen.

  • 4.

    De duur van de hersteltermijn is afhankelijk van de prioriteit die is toegekend aan de kwaliteitseis zoals afgeleid kan worden uit het afwegingsoverzicht dat als bijlage is opgenomen.

  • 5.

    Bij het opleggen van een aanwijzing gelden de volgende hersteltermijnen:

    • a.

      prioriteit hoog: maximaal 2 weken

    • b.

      prioriteit gemiddeld: maximaal 2 maanden

    • c.

      prioriteit laag: maximaal 6 maanden

Artikel 5

Indien niet (langer) wordt voldaan aan de definities van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen voor wat betreft de te registreren voorzieningen (dagopvang, buitenschoolse opvang, gastouderbureau, voorziening voor gastouderopvang of peuterspeelzaal) zal de registratie worden verwijderd uit het register kinderopvang dan wel het register peuterspeelzaalwerk.

Hoofdstuk 3 Slot

Artikel 6

Deze beleidsregels worden aangehaald als “Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen gemeente Kapelle 2017”.

 

Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Kapelle op 6 december 2016,

de secretaris, de burgemeester,

 

 

Bijlage: Afwegingsoverzicht

Domein

Prioriteit

Ouders

 

Houder heeft een reglement oudercommissie vastgesteld

Gemiddeld

Inhoud van reglement oudercommissie

Laag

Houder heeft een oudercommissie ingesteld

Laag

Voorwaarden oudercommissie

Laag

Adviesrecht oudercommissie

Gemiddeld

Informatie aan de ouders

Laag

Het gastouderbureau is goed bereikbaar

Hoog

De houder plaatst het inspectierapport op de eigen website of legt het op een voor ouders, personeel en/of gastouders toegankelijke plaats

Gemiddeld

In de schriftelijke overeenkomst met de vraagouder is duidelijk te zien welk deel van het betaalde bedrag naar GOB gaat en welk deel naar de gastouder (GOB)

Gemiddeld

 

 

Personeel

 

Verklaring omtrent gedrag (VOG)

•in bezit zijn van VOG

•VOG is voor aanvang werkzaamheden overlegd

•VOG is bij aanvang werkzaamheden niet ouder dan 2 maanden

Hoog

Gebruik voorgeschreven voertaal

Hoog

Het gastouderbureau draagt er zorg voor dat er per aangesloten gastouder op jaarbasis tenminste 16 uur wordt besteed aan begeleiding en bemiddeling

Gemiddeld

Passende beroepskwalificatie voor beroepskrachten en gastouders

Hoog

Gastouder beschikt over geregistreerd certificaat eerste hulp aan kinderen bij ongevallen conform de ministeriele regeling

Hoog

Vrijwilligersbeleid (peuterspeelzalen)

Gemiddeld

Houder heeft vrijwilligers tegen wettelijke aansprakelijkheid verzekerd (peuterspeelzalen)

Gemiddeld

De houder van een kindercentrum of peuterspeelzaal waar VVE wordt aangeboden stelt jaarlijks een opleidingsplan op

Gemiddeld

De gastouder is goed telefonisch bereikbaar

Gemiddeld

 

 

Veiligheid en gezondheid

 

Risico-inventarisatie veiligheid

•hebben

•maximaal 1 jaar oud

•actuele situatie

Hoog

Ongevallenregistratie

Hoog

De houder van een gastouderbureau draagt zorg voor een inventarisatie van de veiligheids- en gezondheidsrisico’s door een bemiddelingsmedewerker van het bureau (samen met gastouder) vóór aanvang van de opvang en daarna jaarlijks voor elke woning waar gastouderopvang plaatsvindt

Hoog

Risico-inventarisatie gezondheid

•hebben

•maximaal 1 jaar oud

•actuele situatie

Hoog

Plan van aanpak bij risico-inventarisatie veiligheid en bij risico-inventarisatie gezondheid

Hoog

Risico-inventarisaties veiligheid en gezondheid beschrijven alle veiligheids- en gezondheidsrisico’s op de vaste thema’s

Hoog

Personeel kan kennisnemen van risico-inventarisaties

Hoog

Houder gastouderbureau draagt er zorg voor dat alle aangesloten gastouders handelen naar de opgestelde risico-inventarisaties

Hoog

Risico-inventarisaties zijn inzichtelijk voor vraagouders van gastouderbureau

Hoog

 

 

Meldcode kindermishandeling

Hoog

Personeel, gastouders zijn op de hoogte van meldcode kindermishandeling

Hoog

Houder gastouderbureau draagt er zorg voor dat alle bij zijn gastouderbureau aangesloten gastouders de meldcode naleven.

Hoog

Medewerkers, gastouders zijn geïnformeerd over de werkwijze bij een vermoeden van gewelds-of zedendelict jegens een opgevangen kind door een collega of de houder

Hoog

Vierogenprincipe is ingevoerd

Hoog

Accommodatie en inrichting

 

Binnenspeelruimte

 

Elke stamgroep beschikt over een afzonderlijke vaste groepsruimte

Gemiddeld

Er is ten minste 3,5 m2 binnenspeelruimte beschikbaar per aanwezig kind, waaronder mede begrepen passend voor spelactiviteiten ingerichte ruimtes buiten de groepsruimte (dagopvang)

Gemiddeld

Er is ten minste 3,5 m2 passend ingerichte binnenspeelruimte beschikbaar per aanwezig kind (BSO)

Gemiddeld

De binnenspeelruimte is passend ingericht in overeenstemming met het aantal en de leeftijd van de op te vangen kinderen.

Gemiddeld

Er is een afzonderlijke slaapruimte voor in ieder geval kinderen tot anderhalf jaar (dagopvang, gastouderopvang)

Gemiddeld

De woning waar gastouderopvang plaatsvindt beschikt over voldoende binnenspeelruimte en buitenspeelmogelijkheden voor kinderen, afgestemd op het aantal en de leeftijd van de op te vangen kinderen

Gemiddeld

De woning waar gastouderopvang plaatsvindt is te allen tijde rookvrij

Gemiddeld

 

 

Buitenspeelruimte

 

Er is ten minste 3 m2 buitenspeelruimte beschikbaar per aanwezig kind

Gemiddeld

De buitenspeelruimte is toegankelijk

Gemiddeld

De buitenspeelruimte is aangrenzend aan het kindercentrum (dagopvang)

Gemiddeld

Aanvullende eisen indien de buitenspeelruimte niet aangrenzend is (BSO)

Gemiddeld

De buitenspeelruimte is vast beschikbaar voor de buitenschoolse opvang (BSO)

Gemiddeld

De buitenspeelruimte is passend ingericht in overeenstemming met de leeftijd van de op te vangen kinderen en het pedagogisch beleid

Gemiddeld

 

 

Groepsgrootte en beroepskracht-kind-ratio (bkr)

 

Opvang in groepen

 

De opvang vindt plaats in stamgroepen (dagopvang) of basisgroepen (BSO) of vaste groepen (peuterspeelzaal)

Hoog

De maximale omvang van de stamgroep of basisgroep

Hoog

De groep bestaat uit ten hoogste 16 feitelijk aanwezige kinderen (VVE en psz)

Hoog

De maximale groepsgrootte per gastouder wordt afgestemd op de leeftijdscategorieën van de kinderen

Hoog

Ieder kind behoort bij een basisgroep (BSO)

Hoog

Gebruik maken van extra stamgroep of basisgroep

Hoog

 

 

Vaste beroepskrachten en vaste ruimtes

 

Maximaal 3 vaste beroepskrachten per kind (dagopvang, peuterspeelzalen)

Hoog

Maximaal 2 stamgroepruimtes per kind (dagopvang)

Hoog

 

 

Beroepskracht-kind-ratio

 

Beroepskracht-kind-ratio

Hoog

Als conform de beroepskracht-kind-ratio slechts één beroepskracht in het kindercentrum aanwezig is, dan is ondersteuning van deze beroepskracht door een andere volwassene in geval van calamiteiten geregeld

Hoog

Indien er meer dan 3 kinderen op het opvangadres aanwezig zijn, dan is ondersteuning van de gastouder door een andere volwassene in geval van calamiteiten geregeld.

Hoog

De achterwacht is telefonisch bereikbaar tijdens de opvangtijden

Gemiddeld

De achterwacht is in geval van calamiteiten binnen 15 minuten op het opvangadres aanwezig

Gemiddeld

 

 

Pedagogisch beleid

 

Pedagogisch beleidsplan

Gemiddeld

Inhoud pedagogisch beleidsplan

Gemiddeld

Houder draagt zorg voor uitvoering van pedagogisch beleidsplan door personeel, vrijwilligers (peuterspeelzaal) dan wel gastouders

Gemiddeld

Waarborgen emotionele veiligheid

Gemiddeld

Zorgdragen voor ontwikkeling persoonlijke competentie

Gemiddeld

Zorgdragen voor ontwikkeling sociale competentie

Gemiddeld

Zorgdragen voor overdracht van normen en waarden

Gemiddeld

Het pedagogisch beleidsplan van een gastouderbureau beschrijft in duidelijke en observeerbare termen de leeftijdsopbouw en aantallen kinderen die door een gastouder worden opgevangen

Hoog

Het pedagogisch beleidsplan van een gastouderbureau beschrijft in duidelijke en observeerbare termen de eisen die gesteld worden aan de adressen waar opvang plaatsvindt

Hoog

Gastouder kent de inhoud van het pedagogisch beleid

Gemiddeld

 

 

Klachten

 

Wet klachtrecht cliënten zorgsector (Wkcz)

Laag

Klachtenregeling oudercommissie

Laag

 

 

Administratie gastouderbureau

 

Een contract per vraagouder

Gemiddeld

Kopieën van de VOG’s van de bij het gastouderbureau werkzame personen en van de aangesloten gastouders en volwassen huisgenoten

Hoog

Kopieën van de getuigschriften en/of EVC-bewijsstukken en certificaten Eerste Hulp aan kinderen van de gastouders

Gemiddeld

Inzichtelijke betalingen van vraagouders aan gastouderbureau en van gastouderbureau aan gastouders

Gemiddeld

Een door de gastouder en bemiddelingsmedewerkers ondertekende versie van de risico-inventarisaties veiligheid en gezondheid en de bijbehorende plannen van aanpak

Gemiddeld

 

 

Kwaliteitscriteria gastouderbureau

 

De houder draagt er zorg voor dat per gastouder beoordeeld wordt of de samenstelling van de groep kinderen die wordt opgevangen verantwoord is

Hoog

Overige kwaliteitscriteria gastouderbureau

Gemiddeld

 

 

Overige overtredingen

 

Exploitatie zonder toestemming college

Hoog

Wijzigingen melden

Hoog

Niet nakomen afspraak als bedoeld in artikel 167 Wet op primair onderwijs

Hoog

 

Naar boven