Gemeenteblad van Vaals
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vaals | Gemeenteblad 2016, 130612 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vaals | Gemeenteblad 2016, 130612 | Verordeningen |
VERORDENING INTERGEMEENTELIJKE ADVIESCOMMISSIE INZAKE DE BEHANDELING VAN BEZWAARSCHRIFTEN 2016.
De gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester van de gemeente Vaals, ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van Vaals d.d. 26 juli 2016 strekkende tot het voortzetten van de eerder aangegane regeling voor intergemeentelijke samenwerking met betrekking tot de behandeling van bezwaarschriften;
gelet op de desbetreffende bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht respectievelijk van de Gemeentewet;
HOOFDSTUK II BEHANDELING VAN DE BEZWAARSCHRIFTEN
Artikel 3 Samenstelling van de commissie
indienen van een bezwaarschrift bij een van de deelnemende gemeenten en het
1.De secretaris van de commissie is een door het college van burgemeester en
wethouders van elke gemeente aangewezen ambtenaar.
1.De colleges van burgemeester en wethouders wijzen zo nodig meerdere
Artikel 6 Ingediend bezwaarschrift
vermeld dat een onafhankelijke commissie over de te nemen beslissing op het bezwaar zal adviseren.
1.Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt tenminste
1. twee weken voor de hoorzitting in handen van de commissie gesteld.
Artikel 7 Overdracht bevoegdheden
De bevoegdheden terzake de behandeling van bezwaarschriften ingevolge de
van de wet worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door of namens de voorzitter van de commissie.
1.De secretaris is namens de voorzitter van de commissie in verband met de
voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.
1.De voorzitter van de commissie kan uit eigen beweging of op verzoek van
de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en dezen zo nodig uitnodigen daartoe in de zitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college van burgemeester en wethouders vereist.
1.De secretaris bepaalt namens de voorzitter van de commissie plaats en tijdstip
van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend bestuursorgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te doen horen.
Artikel 10 Uitnodiging zitting
1.De secretaris deelt namens de voorzitter van de commissie de belanghebbenden
en het verwerend orgaan tenminste drie weken voor de zitting schriftelijk mee, dat zij in de gelegenheid worden gesteld zich te doen horen tijdens de zitting.
1.Binnen drie dagen na de in het eerste lid bedoelde mededeling kunnen de
belanghebbenden of het verwerend orgaan, onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.
1.De beslissing van de voorzitter op een verzoek als bedoeld in het tweede lid
wordt zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval twee weken voor het tijdstip van de hoorzitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.
1.De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of
afwijking toe te staan van de termijnen als genoemd in het eerste, tweede en derde lid.
Voor het houden van een hoorzitting is vereist, dat de meerderheid van het aantal per zitting fungerende leden, waaronder in ieder geval de (plaatsvervangend) voorzitter, aanwezig is.
Artikel 12 Niet deelneming aan de behandeling
De voorzitter en de fungerende leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.
De voorzitter handhaaft de orde ter zitting. Hij is bevoegd wanneer de orde op enigerlei wijze wordt verstoord, maatregelen te nemen.
Artikel 15Schriftelijke verslaglegging
indien belanghebbenden respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.
1.Indien na afloop van de hoorzitting maar voordat het advies wordt opgesteld,
nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verzoek van de commissie dit onderzoek houden.
2.De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de
leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.
1.De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden
kunnen binnen een week na verzending van de in het eerste lid bedoelde nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist omtrent een dergelijk verzoek.
1.Op een nieuwe hoorzitting, als bedoeld in het derde lid, zijn de bepalingen
in deze verordening, die betrekking hebben op de hoorzitting van overeenkomstige toepassing.
1.Het advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 15
en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.
1.Indien naar het oordeel van de voorzitter van de commissie de termijn van
twaalf weken, als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid van de wet, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, wordt door of namens de voorzitter van de commissie het in het eerste lid bedoelde bestuursorgaan tijdig verzocht de beslissing te verdagen.
Artikel 21Inwerkingtreding en citeertitel
Deze verordening treedt in werking op de achtste dag na bekendmaking.
Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening intergemeentelijke adviescommissie inzake de behandeling van bezwaarschriften 2016”.
Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van Vaals d.d. 19 september 2016.
mr. B.G.P. Hoevenagel drs. R.L.T. van Loo
Aldus besloten in het college van burgemeester en wethouders van Vaals d.d. 26 juli 2016.
Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,
De secretaris, De burgemeester,
mr. drs. J.H.M.J. Bertram drs. R.L.T. van Loo
Aldus besloten door de burgemeester van Vaals d.d. 26 juli 2016.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-130612.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.