Legesverordening 2014 – rectificatie

In het Gemeenteblad van 22 december 2015 is de ‘Verordening tot wijziging van de Legesverordening 2014’ bekendgemaakt. Bij deze bekendmaking ontbrak de tarieventabel, die in de Verordening wordt vermeld. Hierbij wordt alsnog de ‘Verordening tot wijziging van de Legesverordening 2014’ inclusief ‘Tarieventabel leges 2016 behorende bij de Legesverordening’ bekend gemaakt.

 

Documentnummer: GRIFBW/15 - 001392

 

De raad van de gemeente Vught;

 

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 20 oktober 2015;

besluit:

 

vast te stellen de:

 

Verordening tot wijziging van de ‘Legesverordening 2014’.

Artikel I

De ‘Tarieventabel leges behorende bij de Legesverordening’ wordt vervangen door de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte ‘Tarieventabel leges 2016 behorende bij de Legesverordening’.

Artikel II

Artikel 12, lid 3 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel wordt gewijzigd in:

Artikel 12 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.

Artikel III

Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking met dien verstande dat de onderdelen die ingevolge deze verordening worden gewijzigd van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor 1 januari 2016 hebben voorgedaan.

 

Aldus besloten door de raad van de gemeente Vught in zijn openbare vergadering van 17 december 2015.

de raadsgriffier,

Mw. K.I. Goossens

de voorzitter,

R.J. van de Mortel

Tarieventabel leges 2016

 

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Algemeen

1.1

Kopieën

 

 

Zwart/wit, enkelzijdig, A4 formaat, per pagina

€        0,20

 

Zwart/wit, enkelzijdig, A3 formaat, per pagina

€        0,40

 

Kleur, enkelzijdig, A4 formaat, per pagina

€        0,50

 

Kleur, enkelzijdig, A3 formaat, per pagina

€        1,00

1.2

Portokosten

 

 

Wanneer bij het verlenen van een in deze tarieventabel omschreven dienst aan de zijde van de gemeente portokosten optreden, worden deze kosten in rekening gebracht bij degene die in verband met het verlenen van die dienst leges verschuldigd is. 

 

1.3

Tarieven voor kaartmateriaal

 

 

Het verstrekken van kaarten en tekeningen, dan wel fotokopieën of lichtdrukken daarvan, per kaart, tekening, fotokopie of lichtdruk:

 

 

A4 formaat:

€        3,25

 

A3 formaat:

€        4,40

 

A2 formaat:

€        5,55

 

A1 formaat:

€        7,80

 

A0 formaat:

€      10,00

Hoofdstuk 2 Burgerlijke stand

2.1

Rechten huwelijksvoltrekking/geregistreerd partnerschap

 

 

1. Voor het voltrekken van een huwelijk of geregistreerd partnerschap op een andere tijd of andere wijze dan ingevolge artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand, voor kosteloze huwelijksvoltrekking/voltrekking geregistreerd partnerschap is bepaald:

 

 

a. van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur in het Raadhuis:

€    500,00

 

b. van maandag t/m vrijdag van 17.00 tot 22.00 uur in het Raadhuis:

€    600,00

 

c. van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 22.00 uur op een trouwlocatie:

€    500,00

 

d. op zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur in het Raadhuis:

€    850,00

 

e. op zaterdag van 17.00 tot 22.00 uur in het Raadhuis:

€    950,00

 

f. op zaterdag van 10.00 tot 22.00 uur op een trouwlocatie:

€    650,00

 

g. op zon- en feestdagen van 12:30 tot en met 17:00 uur in het Raadhuis:

€ 1.050,00

 

h. op zon- en feestdagen van 17:00 tot en met 22:00 uur in het Raadhuis:

€ 1.150,00

 

j. voor voltrekking van een huwelijk op een door het college op grond van Regeling eenmalige huwelijkslocaties gemeente Vught 2012 aangewezen locatie, worden de onder 2.1c, 2.1f en 2.1i opgenomen leges verhoogd met:

 

 

€      51,75

 

k. indien de kandidaten voor de huwelijksvoltrekking of de registratie van een partnerschap gebruik maken van een door hen genoemde persoon welke nog niet door een gemeente is benoemd tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en nog niet als zodanig is beëdigd, worden de onder 2.1a tot en met 2.1i opgenomen leges verhoogd met:

 

 

 

€      57,70

 

l. Voor het verzorgen van een huwelijkstoespraak in de talen Duits, Engels of Frans:

€      71,40

1.1 Voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk:

€      57,70

 

1. indien dit plaats heeft aan de balie van het gemeentekantoor zonder voorzieningen

 

 

2. indien dit plaats heeft op een van de trouwlocaties met voorzieningen

 

 

a. van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot en met 17.00 uur in het Raadhuis:

€    500,00

 

b. van maandag t/m vrijdag van 17.00 tot en met 22.00 uur in het Raadhuis:

€    600,00

 

c. van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 22.00 uur op een trouwlocatie:

€    500,00

 

d. op zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur in het Raadhuis:

€    850,00

 

e. op zaterdag van 17.00 tot 22.00 uur in het Raadhuis:

€    950,00

 

f. op zaterdag van 10.00 tot 22.00 uur op een trouwlocatie:

€    650,00

 

g. op zon- en feestdagen van 12:30 tot en met 17:00 uur in het Raadhuis:

€ 1.050,00

 

h. op zon- en feestdagen van 17:00 tot en met 22:00 uur in het Raadhuis:

€ 1.150,00

 

i. op zon- en feestdagen van 12:30 tot en met 22:00 uur op een trouwlocatie:

€    850,00

 

3. Voor huwelijksvoltrekking/ voltrekking geregistreerd partnerschap buiten het gemeentehuis op grond van artikel 1:64 BW

 

€    224,70

 

De prijs van een trouwboekje/ partnerschapsboekje is in bovenvermelde rechten inbegrepen, behalve bij kosteloze voltrekking in welk geval daarvoor een recht verschuldigd is van:

 

€      36,75

 

Voor het van gemeentewege beschikbaar stellen van een getuige ten behoeve van het voltrekken van een huwelijk/geregistreerd partnerschap:

 

€      31,50

2.2

Inlichtingen uit register burgerlijke stand

 

 

Nasporingen van gemeentewege in de registers van de burgerlijke stand, zonder dat van het resultaat een authentiek uittreksel uit de registers wordt verlangd en ongeacht het resultaat van de nasporing voor ieder daaraan besteed kwartier:

 

 

€      16,35

2.3

Trouwboekjes

 

 

Voor een duplicaat trouwboekje:

€      36,75

2.4

Kalligraferen kindgegevens

 

 

Voor het laten kalligraferen van kindgegevens in een trouwboekje, per kind:

€      11,30

2.5

Stukken artikel 2 Wet rechten burgerlijke stand

 

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

2.6

Begraven, cremeren, opgraven en herbegraven

 

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

a. het verlenen van uitstel van het begraven/cremeren als bedoeld in artikel 17 van de wet op de lijkbezorging

 

€      10,60

 

b. het opgraven of herbegraven van een lijk als bedoeld in artikel 29 van de Wet op de lijkbezorging

€      53,05

Hoofdstuk 3 Inlichtingen uit de gemeentelijke basisregistratie persoonsgegevens

3.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisregistratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 

3.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

tot het verstrekken van gegevens:

 

 

per verstrekking:

€        7,45

 

per verstrekking in meerdere talen:

€        7,45

3.3

Aan de in voorgaande leden van dit artikel genoemde tarieven zijn niet onderworpen de bijzondere inlichtingen welke worden verstrekt ten aanzien van niet met naam of adres aangeduide of aan te duiden personen of groepen van personen, ten behoeve waar van de gemeentelijke basisregistratie persoonsgegevens dient te worden doorlopen, teneinde de verlangde gegevens op te sporen. Voor de verstrekking van deze bijzondere inlichtingen wordt voor elk onderzoek een bijdrage geheven van:

 

 

Ook indien geen inlichtingen kunnen worden verstrekt, of indien de verkregen gegevens niet leiden tot het beoogde doel, wordt het recht geheven.

 

€      14,20

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit gemeentelijk beperkingenregister of -registratie

4.1

Gemeentelijke beperkingen administratie

 

 

Het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld

 

 

Inzage in de gemeentelijke beperkingen administratie door middel van

 

 

• meekijken op het scherm

Nihil

 

• aan de balie de ingeschreven stukken inkijken

Nihil

4.2

Kopieën gemeentelijke beperkingen register of-–registratie

 

 

Tarieven paragraaf 1.1 Kopieën

 

4.3

Gewaarmerkte afdruk van de gemeentelijke beperkingen registratie

 

 

Tarieven paragraaf 1.1 Kopieën

 

 

– vermeerderd met een toeslag van:

€        7,45

Hoofdstuk 5 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

5.1

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

 

5.1.1

van een nationaal paspoort:

 

5.1.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is het tarief zoals dat is opgenomen in het besluit paspoortgelden

 

5.1.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt het tarief zoals dat is opgenomen in het besluit paspoortgelden

 

5.2

van een nationaal paspoort, een groter bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 5.1.1. (zakenpaspoort) het tarief zoals dat is opgenomen in het besluit paspoortgelden

 

5.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is het tarief zoals dat is opgenomen in het besluit paspoortgelden

 

5.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt het tarief zoals dat is opgenomen in het besluit paspoortgelden

 

5.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) het tarief zoals dat is opgenomen in het besluit paspoortgelden

 

5.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is het tarief zoals dat is opgenomen in het besluit paspoortgelden

 

5.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt het tarief zoals dat is opgenomen in het besluit paspoortgelden

 

5.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen het tarief zoals dat is opgenomen in het besluit paspoortgelden

 

5.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

 

5.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is het tarief zoals dat is opgenomen in het besluit paspoortgelden

 

5.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt het tarief zoals dat is opgenomen in het besluit paspoortgelden

 

5.6

Voor een spoedlevering van de in de onderdelen 5.1 tot en met 5.5 genoemde documenten, de in dei onderdelen genoemde leges vermeerderd met een (rijks)toeslag van het tarief zoals dat is opgenomen in het besluit paspoortgelden

 

5.7

De tarieven in de onderdelen 5.1 tot en met 5.6 worden naar beneden afgerond met inachtneming een afronding op een veelvoud van € 0,05.

 

Hoofdstuk 6 Rijbewijzen

6.1

a. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs het tarief bedoeld in art 111 zesde lid van de Wegenverkeerswet 1994 verhoogt met de vergoeding bedoeld in artikel 121, lid 1 van de Wegenverkeerswet. Het tarief bedoeld in art. 111 van de Wegenverkeerswet is opgenomen in het Reglement rijbewijzen, artikel 104b. De vergoeding bedoeld in artikel 121, lid 1 is opgenomen in de Regeling afdracht vergoeding afgifte rijbewijzen, artikel 1, lid 1.

 

 

b. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen bedraagt:

 

€        2,65

 

c. Het tarief genoemd in onderdeel 6.1a wordt bij een spoedlevering verhoogd met een toeslag zoals bedoeld in artikel 121, lid 1 en opgenomen in de Regeling afdracht vergoeding afgifte rijbewijzen, artikel 1, lid 2

 

 

d. Het tarief onder onderdeel 6.1 a. en c wordt naar beneden afgerond met inachtneming een afronding op een veelvoud van € 0,05.

 

Hoofdstuk 7 Archieven

7.1

Archieven

 

 

Het door of vanwege de gemeente doen van nasporingen in, eventueel gevolgd door het geven van inlichtingen uit archieven, of het statische documentatiemateriaal van de gemeente, ongeacht het resultaat van de nasporing, voor zover deze diensten niet met name in deze of andere belastingverordening van deze gemeente is geregeld, danwel in andere rechtsregels zijn genoemd, voor elk daaraan te besteden kwartier of gedeelte daarvan:

 

 

 

 

€      16,25

Hoofdstuk 8 Verkeer en vervoer

8.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

 

 

€      35,45

8.2.1

tot het verkrijgen van een permanente ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) anders dan bedoeld onder paragraaf 8.1

 

 

bij eerste afgifte van een ontheffingsbesluit met kaart:

€      88,75

 

bij de afgifte van een nieuwe ontheffingskaart:

€      44,35

8.2.2

tot het verkrijgen van een incidentele ontheffing:

€         7,30

 

voor een ontheffingskaart tot maximaal 10 stuks:

€        0,60

 

voor elke kaart boven de 10 stuks:

 

8.3

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling Voertuigen

€      35,40

8.4

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Stb. 2001, 201):

 

€      17,10

 

voorgaande tarief wordt verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen aan de aanvrager mede te delen kosten van medische keuring

 

8.5

voor het verstrekken en inrichten van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken bedraagt:

€    129,40

Hoofdstuk 9 Activiteiten van Beheer Openbare Ruimte

 

Activiteiten op verzoek door Beheer Openbare Ruimte:

 

9.1

Rioolverstopping

 

 

Constatering rioolverstopping op eigen terrein burger, per activiteit

€    177,20

9.2

Rattenbestrijding, per melding

€      79,55

9.3

Tot stand brengen van een trottoirbandverlaging, per standaardverlaging*

€    419,15

9.4

Verrichtten van werkzaamheden voor derden, per ingezet manuur:

€      48,15

 

* wanneer een standaardverlaging niet mogelijk is, wordt op basis van een calculatie de aanvrager een vrijblijvende offerte toegezonden. Na een schriftelijke akkoordverklaring van de aanvrager wordt de verlaging tegen de geoffreerde prijs aangebracht

 

9.5

Tot stand brengen van een aansluiting op de riolering

 

 

voor zover de aanvraag om een aansluitvergunning tijdens de uitvoering van een rioolvervanging of herinrichting van de weg bij de woning is ingediend:

 

Nihil

9.6

Tot stand brengen van een aansluiting op de hemelwaterriolering

 

 

indien de aanvraag om een aansluitvergunning niet tijdens de uitvoering van een rioolvervanging of herinrichting is ingediend*:

 

 

Bij een aanleg van ten hoogste 4 strekkende meters:

€     117,30

 

en voor iedere strekkende meter:

€      23,45

9.7

Tot stand brengen van een aansluiting op de vuilwaterriolering

 

 

indien de aanvraag om een aansluitvergunning niet tijdens de uitvoering van een rioolvervanging of herinrichting is ingediend*:

 

 

Bij een aanleg van ten hoogste 4 strekkende meters:

€    663,00

 

en voor iedere strekkende meter

€    132,60

 

* wanneer een standaard aansluiting niet mogelijk is, wordt op basis van een calculatie de aanvrager een vrijblijvende offerte toegezonden. Na een schriftelijke akkoordverklaring van de aanvrager wordt de aansluiting tegen de geoffreerde prijs aangebracht

 

9.8

Indien de wegverharding bij een rioolaansluiting als bedoeld onder 9.7 bestaat uit een asfaltconstructie en het asfalt moet worden gebroken voor het maken van de aansluiting, worden de onder 9.7 genoemde tarieven verhoogd met:

 

 

€    357,00

9.9

Indien de bouw van nieuwe panden aanleiding is voor de rioolvervanging of herinrichting van de weg zijn de tarieven onder 9.6 en 9.7 van toepassing.

 

Hoofdstuk 10 Telecommunicatiewet

10.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding:

 

 

a in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, onder b van de Telecommunicatiewet

 

€    236,40

 

b het onder a genoemde bedrag wordt, indien het betreft graafwerkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen voor sleuven met een lengte van meer dan 250 meter, per strekkende meter sleuf verhoogd met

 

 

€        1,00

 

c het onder a genoemde bedrag wordt, indien het betreft graafwerkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, per strekkende meter sleuf verhoogd met

 

€        0,50

10.2

Het in onderdeel 10.1 vastgestelde bedrag wordt:

 

 

a Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met:

 

€    131,30

 

b Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

C Indien een begroting als bedoeld in artikel 10. 2 onder b is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

Hoofdstuk 11 Algemene Plaatselijke Verordening Vught

11.1

Vergunningen – Ontheffingen (algemeen)

 

 

Voor elke vergunning, ontheffing of andere goedgunstige beschikking op een aanvraag, op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught

 

 

voor zover niet anders in deze tarieventabel is bepaald:

€      33,75

 

– collecte-vergunningen

Nihil

 

– stookvergunningen

€        6,70

11.2

Verlenging sluitingsuur

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag, voor het verlenen van elke ontheffing van de sluitingstijd als bedoeld in artikel 2:29 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught.

 

€      45,00

11.3

Aanwezigheidsvergunningen

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30 b van de Wet op de Kansspelen:

 

 

a voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat:

€      58,50

 

b voor een periode van twaalf maanden voor twee speelautomaten:

€      93,70

11.4

Standplaatsvergunning

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling van een aanvraag voor het innemen of hebben van een standplaats als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught (exclusief gebruik gemeentegrond)

 

 

€      84,40

11.5

Depotvergunning

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van ontheffing voor het gebruiken van de weg of een weggedeelte anders dan overeenkomstig de publieke functie daarvan als bedoeld in artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught

 

 

€      72,50

Hoofdstuk 12 Overige stukken

12.1

Legalisatie

 

 

Het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening of het waarmerken van een foto:

€        4,60

 

Het verkrijgen van een legalisatie van twee of meer handtekeningen of waarmerken van twee of meer foto’s van dezelfde persoon en voor hetzelfde geval:

 

€        9,20

 

Voor het waarmerken van een certificaat van oorsprong of in kopie

€        4,10

12.2

Nederlanderschap

 

 

Voor de afgifte van een bewijs van Nederlanderschap:

€        7,45

12.3

Verklaringen omtrent inwoners

 

 

a. voor een attestatie de vita:

€        7,45

 

b. voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een internationale attestatie de vita geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

 

c. voor een verklaring omtrent het gedrag geldt het tarief zoals deze is opgenomen in de Regeling Vergoeding Verklaring Omtrent het gedrag en Gedragsverklaring Aanbesteden:

 

 

d. voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet Bescherming persoonsgegevens bij verstrekking op papier:

 

 

d1 per pagina

€        0,20

 

d2 bij verstrekking anders dan op papier

€      28,55

 

e. voor elke, niet elders in dit tarief genoemde verklaring omtrent een bepaalde persoon:

€        7,45

 

f. Het tarief onder onderdeel 12.3 c. wordt naar beneden afgerond met inachtneming een afronding op een veelvoud van € 0,05.

 

12.4

Eigen verklaringen

 

 

Afgifte van aanvraagformulieren ter verkrijging van een geneeskundige verklaring bij het C.B.R. (verl.rijbewijs):

 

€        1,05

Hoofdstuk 13 Winkeltijdenwet

13.1

Ontheffing

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet:

 

€      36,20

13.2

Wijziging

 

 

Voor het wijzigen van een in 13.1 bedoelde ontheffing

€      25,85

Hoofdstuk 14 Naturalisatie en optieprocedure

14.1

Optieprocedure

 

 

a. voor een optie enkelvoudig

€    179,00

 

b. voor een optie gemeenschappelijk

€    305,00

 

c. voor een optie medeopterende minderjarige

€      21,00

14.2

Naturalisatie

 

 

a. voor een naturalisatie enkelvoudig (standaard)

€    840,00

 

b. voor een naturalisatie gemeenschappelijk (standaard)

€ 1.072,00

 

c. voor een naturalisatie enkelvoudig (verlaagd)

€    625,00

 

d. voor een naturalisatie gemeenschappelijk (standaard)

€    858,00

 

e. voor een naturalisatie meenaturaliserende (minderjarig)

€    124,00

 

 

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

 

 

 

Hoofdstuk 1. Planologisch gerelateerde leges

1.1

Verstrekken informatie

 

1.1.1

Exemplaren bestemmingsplan, uitwerkingsplan en projectbesluit

 

 

Het tarief voor het verstrekken van:

 

 

a. een volledig exemplaar van een bestemmingsplan, uitwerkingsplan of projectbesluit, omvattende plankaarten, voorschriften en toelichting:

 

€      102,85

 

b. indien alleen plankaarten worden verlangd:

€        57,05

 

c. indien alleen voorschriften worden verlangd:

€        28,50

 

d. indien alleen de toelichting wordt verlangd:

€        22,85

 

e. indien op basis van de tarieven genoemd onder 1.1.2 van de onderdelen a t/m d een lager tarief wordt berekend, geldt dit lager tarief.

 

1.1.2

Inlichtingen bestemmingsplan, uitwerkingsplan en projectbesluit

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

 

a. het verkrijgen van schriftelijke informatie uit een bestemmingsplan, uitwerkingsplan of een projectbesluit per adres of bij het ontbreken van een adres per kadastraal perceel:

 

€        17,10

 

b. het opzoeken van een dossier uit het archief, per adres of bij het ontbreken van een adres per kadastraal perceel:

 

€        17,10

 

c. De op grond van dit lid verschuldigde leges worden verhoogd met de leges voor fotokopieën als vermeld in hoofdstuk 1 van deze tarieventabel.

 

 

d. Bij toezending van de in dit lid genoemde stukken per fax of post, worden de geheven leges verhoogd met:

 

€          2,30

1.2

Begripsomschrijvingen

 

 

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

1.2.1

Bouwkosten

 

 

a. de kosten die worden berekend aan de hand van de ‘ROEB-lijst” zoals opgenomen in de bijlage bij deze tarieventabel;

 

 

b. uitsluitend voor zover de in de aanvraag begrepen type bouwwerk redelijkerwijs niet kan worden geacht te zijn genomen in de ‘ROEB-lijst’ wordt onder bouwkosten mede het volgende verstaan: De aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

1.2.2

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

 

 

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

1.3

Verzoek om vooroverleg

 

 

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot:

 

 

a. Het beoordelen van een verzoek om vooroverleg met betrekking tot de vraag tot welke conclusie ten aanzien van het bestemmingsplan en de welstandstoets een op basis van dat verzoek om vooroverleg nader uitgewerkte aanvraag om omgevingsvergunning leidt, tenzij uit de beoordeling van het verzoek om vooroverleg blijkt dat er geen omgevingsvergunning is vereist:

 

 

 

€      113,60

 

b. het verkrijgen van een schriftelijke verklaring omtrent de geldende bestemming alsmede het toegestane gebruik van gebouwen en/of terreinen, per adres of indien geen adres bestaat, per kadastraal perceel

 

 

€        53,05

 

c. het verkrijgen van een principe-uitspraak met betrekking tot de vraag of het college al dan niet bereid is om voor een voorgenomen plan een onder 1.4.6 bedoelde afwijking op grond van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1° dan wel onder 2º, van de Wabo (binnenplanse of buitenplanse kleine afwijking) dan wel artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo (tijdelijke afwijking) toe te passen

 

 

 

€      150,00

 

d. het verkrijgen van een principe-uitspraak met betrekking tot de vraag of het college al dan niet bereid is om voor een voorgenomen bouwplan een onder 1.4.6 bedoelde afwijking op grond van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo (buitenplanse afwijking) toe te passen of de bereidheid van het college om een bestemmingsplan ter vaststelling aan de gemeenteraad aan te bieden.

 

 

 

€    1.591,00

 

e. het verkrijgen van een principe-uitspraak met betrekking tot de vraag of de gemeenteraad al dan niet bereid is om voor een voorgenomen plan een bestemmingsplan vast te stellen

 

€    2.652,00

 

f. het verkrijgen van een principe-uitspraak met betrekking tot de vraag of het college al dan niet bereid is om voor een voorgenomen plan een wijzigingsplan vast te stellen

 

€       164,60

 

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor een plan, dat is uitgewerkt op basis van een ingediend verzoek om vooroverleg, worden de daarvoor geheven leges verrekend met de te heffen leges, mits:

 

 

1. de aanvraag wordt ingediend binnen drie maanden na het verzenden van de uitspraak over het verzoek om het vooroverleg hiervoor genoemd onder a en c;

 

 

2. de aanvraag wordt ingediend binnen zes maanden na het verzenden van de uitspraak over het verzoek om vooroverleg hiervoor genoemd onder d, e en f;

 

 

3. het uitgewerkt plan niet substantieel afwijkt van voornoemd vooroverleg.

 

1.4

Omgevingsvergunning

 

1.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in deze paragraaf en paragraaf 1.5. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

1.4.2

Bouwactiviteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

indien de bouwkosten minder dan € 50.000,– bedragen 3,1% van het bedrag met een minimum van

€      113,60

 

€ 50.000,– bedragen of meer, doch minder dan € 100.000,–

3 % van het bedrag boven € 50.000,– vermeerderd met:

 

€   1.550,00

 

€ 100.000,– bedragen of meer, doch minder dan € 250.000,–

2,9 % van het bedrag boven € 100.000 vermeerderd met:

 

€   3.050,00

 

€ 250.000,– bedragen of meer, doch minder dan € 500.000,–:

2,8 % van het bedrag boven € 250.000 vermeerderd met:

 

€   7.400,00

 

€ 500.000,– bedragen of meer, doch minder dan € 1.000.000,–:

2,7 % van het bedrag boven € 500.000 vermeerderd met:

 

€ 14.400,00

 

€ 1.000.000,– bedragen of meer:

2,6 % van het bedrag boven € 1.000.000 vermeerderd met:

 

€ 27.900,00

1.4.3

Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen Openbaar Bestuur (Wet Bibob)

 

 

a. Een in deze legesverordening en bijbehorende tarieventabel opgenomen tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een beschikking wordt, wanneer de aanvraag gepaard gaat met een beoordeling op basis van de Wet Bibob, vermeerderd met:

 

 

€       66,30

 

b. Wanneer een aanvraag als bedoeld onder a. wordt voorgelegd aan het Landelijk Bureau BIBOB, dan komen de (extra) kosten berekend door Bureau BIBOB voor rekening van de vergunningaanvrager.

 

 

c. Indien het advies van het Landelijk Bureau Bibob leidt tot een positief besluit bestaat aanspraak op teruggaaf van de leges als bedoeld onder b.

 

 

d. Wanneer sprake is van gelijktijdige behandeling met meerdere vergunningaanvragen, dan wordt voor de BIBOB-toets slechts eenmaal de leges onder a. in rekening gebracht.

 

1.4.4

Vergunning weg- of waterbouwkundig werk

 

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het bouwen van een weg- over waterbouwkundig werk worden overeenkomstig 1.4.2 de volledige leges geheven. Eventuele toeslagen als bedoeld in 1.4.6, 1.4.18, 1.4.19 en 1.4.20 worden tevens volledig in rekening gebracht. Voor de toepassing van deze bepaling wordt onder weg- en waterbouwkundige werken voor het algemeen nut verstaan:

bruggen, viaducten, geluidwerende schermen, onderdoorgangen, tunnels, kademuren, stuwen, sluizen, beschoeiingen, aanlegsteigers en oeververdedigingen voor algemeen nut.

 

1.4.5

Aanlegactiviteiten

 

 

a. Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

€      255,80

 

b. In voorkomende gevallen wordt het verschuldigde tarief verhoogd met onderscheidenlijk de in de onderdelen 1.4.6, 1.4.18, 1.4.19 en 1.4.20 genoemde tarieven.

 

 

c. Indien de aanvraag wordt geweigerd alvorens toepassing wordt gegeven aan afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht dan is een tarief verschuldigd van

 

€   1.142,00

1.4.6

Planologisch strijdig gebruik

 

 

1. Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in 1.4.2:

 

 

b. indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

 

 

indien de bouwkosten minder dan € 25.000,– bedragen:

€      150,00

 

€ 25.000,– bedragen of meer, doch minder dan € 50.000,–:

€      250,00

 

€ 50.000,– bedragen of meer, doch minder dan € 100.000,–:

€      350,00

 

€ 100.000,– bedragen of meer, doch minder dan € 250.000,–:

€      450,00

 

€ 250.000,– bedragen of meer, doch minder dan € 500.000,–:

€      750,00

 

€ 500.000,– bedragen of meer, doch minder dan € 1.000.000,–:

€   1.000,00

 

€ 1.000.000,– bedragen of meer:

€   1.500,00

 

Indien er geen sprake is van bouwkosten bedraagt het tarief:

€      456,30

 

c. indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 10.931,00

 

d. indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€      456,30

 

e. indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€      456,30

 

f. indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

 

 

€      456,30

 

g. indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

 

 

€      456,30

 

h. indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

 

€      456,30

 

2. De onder 1.4.5.1 genoemde tarieven worden verhoogd met de volgende toeslagen:

 

 

a. voor een bekendmaking in een plaatselijk uitgegeven nieuws- of huis aan huisblad:

€      153,80

 

b. voor een bekendmaking in de Staatscourant of een ander dag- of nieuwsblad, per bekendmaking:

€      103,55

 

c. Het ter voldoening aan het bepaalde in de Wabo en de Regeling standaarden ruimtelijke ordening langs elektronische weg beschikbaar stellen van de mededeling van een besluit tot verlening van een omgevingsvergunning met toepassing van artikel 2.12 eerste lid onder a onder 3º van de Wabo:

 

 

€      182,05

 

d. voor externe advieskosten, welke voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager zijn medegedeeld en blijken uit een begroting, die ter zake door de gemeenteambtenaar als bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet is opgesteld, zulks met een maximum van: Bij de toepassing van dit artikel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de toeslag aan de aanvrager ter kennis is gebracht:

 

 

 

 

€ 11.205,00

 

e. De in dit artikel vermelde tarieven zijn exclusief de verschuldigde tarieven voor het in het voorkomende geval in behandeling nemen van een aan de aanvraag ten grondslag liggende aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning als hiervoor vermeld en de onder 1.4.18 genoemde verhogingen en aanvullingen.

 

1.4.7

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

 

a. Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

Categorie 1: 0 t/m 225 m²

€      228,10

 

Categorie 2: 226 t/m 500 m²

€      228,10

 

Categorie 2: toeslag per meter

€      506,55

 

Categorie 3: toeslag per meter

€          0,49

 

Categorie 4: 2.001 t/m 5.000 m²

€   1.276,80

 

Categorie 4: toeslag per meter

€          0,15

 

Categorie 5: 5.001 t/m 50.000 m²

€   1.778,05

 

Categorie 5: toeslag per meter

€          0,02

 

Categorie 6: meer dan 50.001 m²

€   2.781,70

 

Categorie 6: toeslag per meter

€          0,01

 

b. Indien de aanvraag om een vergunning, bedoeld onder 1.4.6 sub a betrekking heeft op een vergunning tot wijziging, dan wel uitbreiding van een vergunning, bedraagt het legestarief, indien het betreft:

 

 

1. Uitbreiding van de inrichting, met dien verstande dat de uitbreiding tenminste 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte beslaat: het legestarief vermeld in onderdeel 1.4.6 sub a, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding;

 

 

2. Herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting, dan wel een deel van de inrichting, met dien verstande dat deze herindeling tenminste 10% van de gebruiksoppervlakte beslaat: 50% van het legestarief vermeld onder 1.4.6 sub a, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de wijziging.

 

1.4.8

Vergunning brandveilig gebruik inrichtingen

 

 

a. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het in gebruik hebben of houden van inrichtingen zoals bedoeld in artikel 2.1.1 lid 1, van de Brandbeveiligingsverordening ten behoeve van het gebruik van een in dat artikel omschreven inrichting niet zijnde bouwwerk:

vermeerderd met een toeslag als hieronder aangegeven.

Voor een inrichting met een gebruiksoppervlakte:

 

 

Categorie 1: 0 t/m 225 m²

€      228,10

 

Categorie 2: 226 t/m 500 m²

€      228,10

 

Categorie 2: toeslag per meter

€          0,96

 

Categorie 3: 501 t/m 2.000 m²

€      506,55

 

Categorie 3: toeslag per meter

€          0,49

 

Categorie 4: 2.001 t/m 5.000 m²

€    1.276,80

 

Categorie 4: toeslag per meter

€          0,15

 

Categorie 5: 5.001 t/m 50.000 m²

€    1.778,05

 

Categorie 5: toeslag per meter

€          0,02

 

Categorie 6: meer dan 50.001 m²

€   2.781,70

 

Categorie 6: toeslag per meter

€          0,01

 

b. Indien de aanvraag om een vergunning als bedoeld onder 1.4.7 sub a betrekking heeft op een vergunning tot wijziging, dan wel uitbreiding van een vergunning bedraagt het legestarief, indien het betreft:

 

 

1. uitbreiding van de inrichting, met dien verstande dat de uitbreiding tenminste 10% van de oorspronkelijke gebruiksoppervlakte beslaat: het legestarief vermeld in onderdeel 1.4.7 sub a, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding;

 

 

2. herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting dan wel een deel van de inrichting, met dien verstande dat deze herindeling tenminste 10% van de gebruiksoppervlak te beslaat: 50% van het legestarief vermeld in onderdeel 1.4.7 sub a, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de wijziging.

 

1.4.9

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of Dorpsgezichten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening Vught 2010 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 9, tweede lid van die gemeentelijke verordening een vergunning is vereist, bedraagt het tarief, naast eventuele andere bedragen die op grond van deze titel zijn verschuldigd:

 

 

a. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een omgevingsvergunning m.b.t. het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een beschermd monument:

 

€      342,75

 

. voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een omgevingsvergunning m.b.t. het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een beschermd monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

 

 

€      228,10

 

c. Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening Vught 2006 aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

 

 

 

€      114,60

1.4.10

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of Dorpsgezicht

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

 

 

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo:

 

€      114,60

1.4.11

Handelsreclame

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die vanaf de weg zichtbaar is, waarvoor ingevolge artikel 4:16, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning is vereist en indien niet tevens sprake is van een activiteit als bedoeld in onderdeel 1.4.2 (bouwactiviteit), bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van de aanvraag:

 

 

 

 

€        76,50

1.4.13

Kappen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:11 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

Voor maximaal 5 bomen of een houtopstand:

€        83,25

 

Voor iedere boom meer dan 5:

€        13,50

1.4.14

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

 

a. Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998, bedraagt het tarief:

 

 

 

€   2.864,00

 

b. Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998, bedraagt het tarief:

 

 

 

€   2.864,00

1.4.15

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief:

 

€      456,30

1.4.16

Andere activiteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

a. als het een gemeentelijke verordening betreft:

€      456,30

 

b. als het een provinciale of waterschapsverordening betreft:

€      456,30

1.4.17

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

a. voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

 

b. voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

1.4.18

Verhogingen, aanvullingen

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning:

 

 

a. indien volgens wettelijk voorschrift de beoordeling nodig is van een:

 

 

1. milieukundig bodemrapport:

€      228,10

 

2.1.1. Een aanvraag voor het schriftelijk verstrekken van adviezen inzake archeologische waarden en verwachtingen op basis van uurtarief (€ 108,00)

 

 

2.1.2. De beoordeling, namens het bevoegd gezag, van aangeleverde Programma’s van Eisen inzake archeologisch (voor)onderzoek, overeenkomstig opstellen Programma van Eisen, KNA 3.1:

 

€      677,00

 

2.1.3. De beoordeling, namens het bevoegd gezag, van aangeleverde Plannen van Aanpak inzake archeologisch (voor)onderzoek:

 

€      225,65

 

2.1.4 De beoordeling, namens het bevoegd gezag, van offertes tot het doen van archeologisch (voor)onderzoek:

 

€      225,65

 

2.1.5. De beoordeling, namens het bevoegd gezag, van rapporten die voortvloeien uit archeologisch (voor)onderzoek:

 

 

2.1.5.1 ex art. 39 lid 2 Monumentenwet:

€      677,00

 

2.1.5.2 ex art. 40 lid 1 Monumentenwet:

€      903,00

 

2.1.5.3. ex art. 41 lid 1 Monumentenwet:

€      338,75

 

(afhankelijk van het soort archeologisch onderzoek en rapportage)

 

 

2.1.6. De beoordeling, namens het bevoegd gezag, van tweede versies van rapporten die voortvloeien uit archeologisch (voor)onderzoek, ex art. 39 lid 2, art. 40 lid 1 of art. 41, lid 1 van de Monumentenwet (ongeacht het soort archeologisch onderzoek):

 

 

€      338,65

 

b. de vaststelling van een hogere grenswaarde zoals bedoeld in artikel 83 van de Wet geluidhinder:

 

€      674,00

 

c. een ontheffing van de bepalingen van de Bouwverordening of Bouwbesluit 2012:

 

€      228,10

 

d. het beoordelen van een rapport over het plaatsgebonden en groepsrisico zoals bedoeld in het Besluit externe veiligheid inrichtingen:

 

€      456,30

 

e. de beoordeling van een asbestinventarisatierapport:

€      171,00

 

f. de beoordeling van een sloopveiligheidsplan:

€      114,60

 

g. het beoordelen van een verzoek om gelijkwaardigheid zoals bedoeld in artikel 1.3 van het Bouwbesluit 2012:

 

€      228,10

 

h. indien zich tijdens de beoordeling van een aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:

 

€        57,20

 

i. indien krachtens wettelijk voorschrift voor een aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

 

€      652,00

1.4.19

Advies

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning:

 

 

€      456,30

1.4.20

Verklaring van geen bedenkingen

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

 

a. indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€      456,30

 

b. indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€      456,30

1.4.21

Toetsing zorgvuldige veehouderij (Verordening ruimte 2014) Brabantse Zorgvuldigheidsscore Veehouderij (BZV)

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het extra tarief, indien een aanvraag om een omgevingsvergunning op grond van de Verordening ruimte 2014 getoetst moet worden aan de Toetsing zorgvuldige veehouderij en/of de Brabantse Zorgvuldigheidsscore Veehouderij(BZV):

 

 

 

€   1.400,00

1.4.22

Legalisatievergunning

 

 

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.4.2 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit, waarvoor een omgevingsvergunning verplicht is: 50% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

 

1.5

Vermindering

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 1.4.18, 1.4.19 en 1.4.20. De vermindering beloopt:

 

 

bij 5 tot 10 activiteiten:

2% van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

 

bij 10 tot 15 activiteiten:

3% van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

 

bij 15 of meer activiteiten:

5% van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

 

1.6

Teruggaaf

 

 

a. Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 1.4.2, 1.4.4, 1.4.5, 1.4.6 en 1.4.10, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan

        

 

 

 

        60%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met dien verstande dat in elk geval een bedrag is verschuldigd van:

 

€      228,10

 

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling nemen ervan

        50%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met dien verstande dat in elk geval een bedrag is verschuldigd van:

 

€      228,10

 

b. Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 1.4.2, 1.4.4, 1.4.5, 1.4.6 en 1.4.10, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt.

 

 

De teruggaaf bedraagt:

        10%

 

c. Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 1.4.2, 1.4.4, 1.4.5, 1.4.6 en 1.4.10 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

        40%

 

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met dien verstande dat in elk geval een bedrag is verschuldigd van:

 

€      228,10

 

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 1.6.c wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

 

d. Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 1.4.16, 1.4.17, 1.4.18, 1.4.19, 1.4.20, 1.4.21 en 1.4.22 wordt geen teruggaaf verleend.

 

1.7

Intrekking omgevingsvergunning

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 1.6.b van toepassing is:

 

 

€      114,60

1.8

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project, tenzij deze het gevolg is van de opheffing van een illegale situatie (legalisatievergunning 1.4.22):

 

 

€      114,60

1.9

Vaststellen, wijzigen of ontheffing van het voorbereidingsbesluit c.a.

 

 

1. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het:

 

 

a. vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening inclusief de publicatiekosten in het Klaverblad, Staatscourant en op de landelijke website www.ruimtelijkeplannen.nl.

 

 

€ 14.044,00

 

b. verkrijgen van een wijziging van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, lid 1, onder a., van de Wet ruimtelijke ordening inclusief de publicatiekosten in het Klaverblad, Staatscourant en op de landelijke website www.ruimtelijkeplannen.nl.

 

 

€   2.548,00

 

c. Verkrijgen van een uitwerking van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, lid 1, onder b, van de Wet ruimtelijke ordening inclusief de publicatiekosten in het Klaverblad, Staatscourant en op de landelijke website www.ruimtelijkeplannen.nl

 

 

€   7.095,00

 

d. verkrijgen van een ontheffing van het voorbereidingsbesluit als bedoeld in artikel 3.7, lid 4, van de Wet ruimtelijke ordening inclusief de publicatiekosten in het Klaverblad, Staatscourant en op de landelijke websitewww.ruimtelijkeplannen.nl

 

 

 

€   1.677,00

1.10

In dit hoofdstuk niet benoemde beschikking

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in dit hoofdstuk niet benoemde beschikking:

 

€      549,00

Hoofdstuk 2 Overige diensten en producten afdeling Realisatie en Beheer

2.1

Nasporingen

 

 

Voor het door of vanwege de gemeentelijke afdeling ‘Realisatie en Beheer’ doen van nasporingen in, eventueel gevolgd door het geven van inlichtingen uit archieven, of het statische documentatiemateriaal van de gemeente, ongeacht het resultaat van de nasporing, voor zover deze diensten niet met name in andere rechtsregels zijn genoemd, per nasporing:

 

 

 

€        87,40

 

Voor het verstrekken van fotokopieën van de hierboven genoemde bescheiden gelden de tarieven onder Titel 1, hoofdstuk 1.1

 

2.2

Verzegelingen

 

 

1. Voor het op verzoek van de inrichtingdrijver aanbrengen van één of meerdere verzegelingen op een geluidsbegrenzer bij een inrichting in de zin van de Wet Milieubeheer:

 

 

€      193,45

 

2. Voor het op verzoek van de inrichtingdrijver aanbrengen van één of meerdere verzegelingen op een geluidsbegrenzer naar aanleiding van een ontheffing in het kader van artikel 4:2 of 4:3. van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Vught:

 

 

€      193,45

 

3. Voor het op verzoek van de inrichtingdrijver aanbrengen van een verzegeling op de bypass van een geluidsbegrenzer naar aanleiding van een ontheffing in het kader van artikel 4:2 of 4:3 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Vught:

 

 

€      103,05

 

Indien een verzoek als bedoeld in 2.2 lid 1, lid 2 of lid 3 ertoe leidt, dat een ontheffing als bedoeld in artikel 4:3, eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening moet worden verleend, dan worden de leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van deze ontheffing afzonderlijk berekend.

 

2.3

Bodemkwaliteitsverklaring

 

 

Voor het verstrekken van een bodemkwaliteitsverklaring.

€        45,00

 

Voor het verstrekken van fotokopieën van de hierboven genoemde bescheiden gelden de tarieven onder Titel 1, hoofdstuk 1.1

 

 

 

 

Titel 3 Dienstverlening onder de Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Overige hoofdstukken

1.1

Ventvergunning van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught

 

 

Voor een vergunning om in de gemeente te mogen venten als genoemd in artikel 5:15 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught geldig voor:

 

 

a. minder dan één maand, per dag:

€        45,00

 

b. één maand:

€         77,50

 

c. één jaar

€      168,35

1.2

Drank- en Horecawet van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught

 

 

a. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet (Stb. 1964, 386):

 

€       84,30

 

b. Het tarief bedraagt voor in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het aanhangsel ingevolge artikel 3 van de Drank- en horecawet op grond van artikel 30a van de Drank- en Horecawet:

 

€        67,25

 

c. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet:

 

€        46,75

1.3

Wet bevordering integriteitsbeoordeling (Wet Bibob)

 

 

a. Een in deze legesverordening en bijbehorende tarieventabel opgenomen tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een beschikking wordt, wanneer de aanvraag gepaard gaat met een beoordeling op basis van de Wet Bibob, vermeerderd met:

 

 

€        66,30

 

b. Wanneer een aanvraag als bedoeld onder a. wordt voorgelegd aan het Landelijk Bureau BIBOB, dan komen de (extra) kosten berekend door Bureau BIBOB voor rekening van de vergunningaanvrager.

 

 

c. Indien het advies van het Landelijk Bureau Bibob leidt tot een positief besluit bestaat aanspraak op teruggaaf van de leges als bedoeld onder b.

 

 

d. Wanneer sprake is van gelijktijdige behandeling met meerdere vergunningaanvragen, dan wordt voor de BIBOB-toets slechts eenmaal de leges onder a. in rekening gebracht.

 

1.4

Algemene Plaatselijke Verordening Vught

 

 

a Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een vergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught voor het exploiteren van een openbare inrichting:

 

 

€        56,20

 

b. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een vergunning als bedoeld in artikel 2:72 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught consumentenvuurwerk ter beschikking te stellen dan wel voor het ter beschikking stellen aanwezig houden:

 

 

€      168,60

 

c. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing voor overige geluid – of lichthinder als bedoeld in artikel 4:6 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught:

 

 

€        45,00

 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een vergunning:

 

 

d. als bedoeld in artikel 5:23 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught voor het organiseren van een snuffelmarkt:

 

€        56,20

 

e. voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het exploiteren of wijzigen van een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3:4 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught:

 

 

€      558,00

1.5

Evenementen van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

 

a. Een vergunning voor het houden van een niet commercieel evenement zoals bedoeld in artikel 2:24 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught met minder dan 400 bezoekers:

 

€        31,05

 

b. Een vergunning voor het houden van een commercieel evenement zoals bedoeld in artikel 2:24 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught met minder dan 400 bezoekers:

 

€        56,90

 

c. Een vergunning voor het houden van een commercieel evenement zoals bedoeld in artikel 2:24 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught met meer dan 400 bezoekers:

 

€      260,10

 

d. Een vergunning voor het houden van een niet commercieel evenement zoals bedoeld in artikel 2:24 van de Algemene Plaatselijke Verordening Vught met meer dan 400 bezoekers:

 

€      104,05

 

e. Een verkeersbesluit op grond van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer voor een tijdelijke verkeersmaatregel voor één weg of weggedeelte

 

€        50,45

 

f. Een verkeersbesluit op grond van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer voor een tijdelijke verkeersmaatregel voor twee of meer wegen

 

€        88,10

 

g. Het tarief voor het beschikbaar stellen van verkeersborden en dranghekken voor het tijdelijk afsluiten van een straat voor een meldingsplicht evenement bedraagt inclusief het brengen en ophalen hiervan door de gemeente.

 

 

€        51,75

 

 

Behorende bij het raadsbesluit van 17 december 2015.

de griffier,

Mw. K.I. Goossens

de voorzitter,

R.J. van de Mortel

Naar boven