Het reglement voor de basisregistratie personen

Burgemeester en wethouders van de gemeente Oostzaan

Gelet op de

·

Wet basisregistratie personen

·

Verordening basisregistratie personen van Oostzaan

·

Wet bescherming persoonsgegevens

Besluiten vast te stellen:

Het reglement voor de basisregistratie personen

Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

1.

Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Oostzaan worden verstrekt, voor zover deze organen de gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken;

2.

De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen;

3.

De organen van de gemeente Oostzaan aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in de bijlagen.

Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel

1.

Dit besluit treedt in werking met ingang van 6 januari 2014.

2.

Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement basisregistratie personen van de gemeente Oostzaan (Reglement BRP).

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 21 januari 2014

R.Schaatsbergen P.J. Möhlmann

gemeentesecretaris burgemeester

Reglement BRP

Dit reglement vloeit voort uit de Verordening basisregistratie personen (Verordening BRP). De Raad heeft hierin de nadere regeling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente aan het college van burgemeester en wethouders opgedragen. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.

Begripsbepalingen

De begrippen uit de wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wbrp. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene en ingezetene.

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.

Ingeschrevene en ingezetene

De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Oostzaan.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

De systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente Oostzaan in de rol van bestuursorgaan is gebaseerd op een autorisatiebesluit op grond van artikel 3.2 Wbrp van de minister van BZK. Een autorisatiebesluit is het besluit van de minister van BZK voor de gemeente Oostzaan over de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan de gemeente Oostzaan in zijn rol als overheidsorgaan dat gebruik maakt van persoonsgegevens voor de uitvoering van haar taken.

Zolang de Wbrp door de gemeente Oostzaan wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens met betrekking tot de eigen inwoners. De gemeente Oostzaan beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners. Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Oostzaan woonachtig zijn, dient de gemeente Oostzaan het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.

Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel

Het Reglement BRP, waarmee dit reglement kan worden geciteerd, treedt inwerking op de dag dat de Wbrp inwerking treedt. Als gevolg van de korte invoeringstermijn, is het noodzakelijk dit reglement met terugwerkende kracht vast te stellen.

Bijlage 1 Reglement BRP

Bijlage 1

Organisatie-onderdeel

Taak

Categorie(ën) van

betrokkenen

Rechtmatige

grondslag

RAP = Ad hoc

raadpleging

MB = mutatie-berichten

S =

Selectiever-strekking

AA = Ad hoc

verstrekking via

mail/telef.

Team

Secretariaat

Jubileaoverzichten:

50, 60, 65 en jarige huwelijken

90, 100, 100+ jarigen

Personen die aan jubilea

criteria voldoen

Lokale taak

2

X

Team KCC

(burgerzaken)

Raadplegen/muteren persoonsgegevens

Alle gegevens van persoon

Paspoortwetgeving, Rijbewijswetgeving, Burgerlijke Stand, BRP, VOG, BAG en Kieswet

1

Team KCC

(receptie)

Raadplegen en uitreiken reisdocumenten/rij-bewijzen

NAW gegevens, reisdocumenten en rijbewijs

Paspoortwetgeving, Rijbewijswetgeving

3

Team

Financiën

Heffen van leges

Personen die aan

criteria voldoen

Algemene wettelijke taken

2

Team

Beleid en Regie

Leerplicht

(gemeente Zaanstad)

Personen die aan

criteria voldoen

Leerplichtwet

X

X

WWB

(gemeente Zaanstad)

Bijstandswet

X

Stadspas

(gemeente )

Lokale taak

X

Team Boa

Handhaving

NAW gegevens

Algemene wettelijke taken

X

Team WMO

Hulp/ondersteuning, voorzieningen, gehandicaptenparkeer-kaarten/plaatsen

Personen die aan

criteria voldoen

WMO, AWBZ

4

X

Team Milieudienst Waterland

Toezichthouden, naleving wetgeving

NAW gegevens

WABO

BRP

X

Team Openbare Orde en Veiligheid

Procedures BIBOB, grootschalige evenementen (APV)

NAW gegevens

Algemene wettelijke taken

APV

X

Team

Informatie

(datadistributie)

Het up-to-date houden van de gekoppelde systemen (gegevensmagazijn DDS)

Adresgegevens

BAG, BRP

5

X

Team Gebiedsont-wikkeling

Tijdelijke verhuurvergunning

NAW gegevens

Leegstandswet

X

Starterslening

SVn

X

Regionaal woononderzoek , bevolkingsomvang

NAW gegevens

Lokale/Regionale taak

X

X

Team

Onderwijs en Sport

Bevolkingsgegevens per wijk voor onderwijs

NAW gegevens en leeftijd

Ministerie

X

X

Team

Administratieve

ondersteuning

Bevolkingsgegevens van leeftijd en woningvoorraad

Leeftijd en adres-gegevens

Lokale taak

X

X

Team

Jeugd en Volks-

gezondheid

Doelgroep jeugd en bevolking/gezonheids-onderzoek

NAW gegevens

Ministerie

X

X

Team

Kwaliteitszorg

Kwaliteitsonderzoek

NAW gegevens

Lokale/landelijke taak

X

X

Omschrijving

Profiel 1

Profiel 2

Profiel 3

Profiel 4

Profiel 5

Raadplegen persoonsgegevens

X

X

X

X

Raadplegen naamgegevens

X

X

X

X

Raadplegen oudergegevens

X

X

X

Raadplegen nationaliteitsgegevens

X

X

Raadplegen huwelijk/partnerschapsgegevens

X

X

X

X

Raadplegen overlijdensgegevens

X

X

X

X

Raadplegen verblijfplaatsgegevens

X

X

X

X

Raadplegen kindgegevens

X

X

X

Raadplegen verblijftitelgegevens

X

X

Raadplegen gezagverhouding

X

X

Raadplegen kiesrecht

X

X

Raadplegen reisdocumenten

X

X

X

Raadplegen verwijsgegevens

X

X

X

Raadplegen bewoning

X

X

X

X

Raadplegen hist. bewoning

X

X

Raadplegen adres

X

X

X

Raadplegen adres historie

X

X

Raadplegen adressignaal

X

X

Raadplegen straat

X

X

Naar boven