Verlenging regeling experiment verlenging gebruiksduur nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures

13 oktober 2010

Nr. CEND/HDJZ-2010/1191 sector LUV

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Handelende in overeenstemming met de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer;

Gelet op artikel 8.23a, zesde lid, van de Wet luchtvaart;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling experiment verlenging gebruiksduur nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures wordt als volgt gewijzigd:

A

Aan artikel 1 wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel c door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

B

Aan artikel 4 worden twee leden toegevoegd, luidende:

  • 3. In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 2 van het LVB, gelden tijdens het verlengde experiment vanaf 1 november 2010 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:

    Tabel Grenswaarden handhavingspunten Lden dB(A)

    Puntnummer

    X-coördinaat

    Y-coördinaat

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    1

    97.325

    470.400

    55,98

    (56,98)

    2

    100.475

    472.525

    57,69

    (58,69)

    3

    104.150

    474.925

    58,73

    (59,73)

    4

    106.325

    477.125

    58,75

    (59,75)

    5

    108.875

    478.725

    57,92

    (58,92)

    6

    109.675

    481.125

    57,40

    (58,40)

    7

    107.625

    486.025

    57,65

    (58,65)

    8

    107.725

    489.075

    58,64

    (59,64)

    9

    107.725

    492.100

    57,08

    (58.08)

    10

    108.525

    495.350

    59,26

    (60,26)

    11

    109.175

    498.100

    58,84

    (59,84)

    12

    109.550

    500.725

    58,50

    (59,50)

    13

    110.250

    503.025

    57,54

    (58,54)

    14

    110.775

    500.550

    56,82

    (57,82)

    15

    110.575

    496.725

    58,01

    (59,01)

    16

    111.750

    491.425

    56,93

    (57,93)

    17

    111.825

    487.425

    57,15

    (58,15)

    18

    111.950

    485.275

    62,25

    (63,25)

    19

    113.625

    482.275

    53,88

    (54,88)

    20

    116.175

    481.925

    57,80

    (58,80)

    21

    119.050

    481.900

    57,50

    (58,50)

    22

    122.025

    481.450

    57,58

    (58,58)

    23

    118.800

    481.050

    56,77

    (57,77)

    24

    114.525

    476.925

    57,55

    (58,55)

    25

    116.100

    474.050

    57,88

    (58,88)

    26

    113.575

    472.550

    55,40

    (56,40)

    27

    112.500

    468.500

    56,18

    (57,18)

    28

    112.600

    472.325

    55,49

    (56,49)

    29

    112.525

    475.400

    57,02

    (58,02)

    30

    110.475

    475.250

    57,68

    (58,68)

    31

    108.600

    475.075

    58,80

    (59,80)

    32

    110.150

    471.075

    57,04

    (58,04)

    33

    106.800

    471.150

    56,77

    (57,77)

    34

    103.400

    472.225

    57,32

    (58,32)

    35

    98.400

    470.300

    57,14

    (58,14)

  • 3. In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 3 van het LVB, gelden tijdens het verlengde experiment vanaf 1 november 2010 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:

    Tabel Grenswaarden handhavingspunten Lnight dB(A)

    Nr.

    X- coördinaat

    Y-coördinaat

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    1

    102.750

    473.250

    52,90

    (53,90)

    2

    104.150

    474.925

    50,39

    (51,39)

    3

    105.750

    476.600

    48,38

    (48,38)

    4

    108.875

    478.725

    47,76

    (48,76)

    5

    108.025

    485.875

    52,19

    (53,19)

    6

    108.350

    492.100

    51,96

    (52,96)

    7

    108.525

    495.350

    50,03

    (51,03)

    8

    109.275

    501.750

    48,61

    (49,61)

    9

    109.675

    504.850

    46,95

    (47,95)

    10

    110.825

    504.425

    47,61

    (48,61)

    11

    110.775

    500.550

    48,59

    (49,59)

    12

    110.575

    496.725

    49,92

    (50,92)

    13

    110.600

    494.400

    50,44

    (51,44)

    14

    110.175

    488.550

    52,41

    (53,41)

    15

    118.825

    481.650

    52,46

    (53,46)

    16

    120.250

    481.500

    51,34

    (52,34)

    17

    118.825

    481.350

    52,43

    (53,43)

    18

    111.000

    476.350

    47,85

    (48,85)

    19

    109.175

    474.600

    46,17

    (47,17)

    20

    110.750

    471.600

    46,35

    (47,35)

    21

    115.875

    468.125

    43,75

    (44,75)

    22

    111.800

    467.525

    44,13

    (45,13)

    23

    109.500

    468.025

    45,86

    (46,86)

    24

    106.000

    471.050

    46,15

    (47.15)

    25

    100.475

    472.525

    48,80

    (49,80)

C

Aan artikel 9 wordt een volzin toegevoegd, luidende:

De termijn van het op grond van artikel 8.23a, zesde lid, van de Wet luchtvaart verlengde experiment betreft de periode vanaf 1 november 2010 tot en met 4 mei 2011.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 november 2010.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.

TOELICHTING

Algemeen

Op 1 november 2009 is in werking getreden de Regeling verlenging gebruiksduur nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures (Stcrt. 2009, 16778)

In het Convenant hinderbeperking en ontwikkeling Schiphol middellange termijn is door alle partijen aan de Alderstafel afgesproken dat de maatregel ‘Verlenging nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures’ tot eind oktober 2010 wordt voortgezet en daarna onvoorwaardelijk eindigt. Daarin is tevens afgesproken dat in 2010 het besluit wordt genomen hoe met ingang van het gebruiksjaar 2011 verder wordt gegaan met een maatregel die qua effect een soortgelijke hinderbeperkende werking heeft en die geen schade toebrengt aan het mainportgebonden verkeer op de luchthaven Schiphol. De sectorpartijen zoeken hierbij in eerste instantie naar het synchroniseren van de dag- en nachtprocedures met de maatregel voor geluidarme naderingen (zogenaamde continuous descent approaches).

In 2010 is door de luchtvaartpartijen gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuw operationeel concept op basis van vaste naderingsroutes en continious decent approaches. De ontwikkeling hiervan blijkt in de praktijk complexer dan verwacht waardoor deze maatregel niet conform de afgesproken tijdslijn uit bovengenoemd convenant kan worden gerealiseerd. Dat heeft ook consequenties voor de implementatie van een alternatief voor de huidige maatregel verlenging nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures. Op verzoek van de Alderstafel is door de sectorpartijen gezocht naar alternatieven die losstaan van de ontwikkeling van een nieuw operationeel concept en die op korte termijn kunnen worden gerealiseerd.

Aan de Alderstafel is geconcludeerd dat geen alternatieve maatregelen op korte termijn realiseerbaar zijn. Vanwege het belang van de huidige maatregel voor de hinderbeperking in de vroege ochtend voor de omgeving van Schiphol is besloten huidige maatregel met een half jaar te verlengen tot 4 mei 2011, middels een verlenging van de onderhavige regeling. In de tussenliggende periode wordt door de sectorpartijen verder gewerkt aan het ontwikkelen van een nieuw operationeel concept en een alternatief voor de huidige maatregel.

Artikelsgewijs

Artikel 4 Grenswaarden

Naast het experiment verlenging gebruiksduur nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures is tijdens het gebruiksjaar 2011 het experiment uitbreiding toepassing vaste bochtstraal tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep van kracht. Dat betekent een wijziging van de grenswaarden in de handhavingspunten en de luchtverkeerswegen ten opzichte van de huidige grenswaarden en luchtverkeerswegen in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB). Vandaar dat in dit artikel de vervangende grenswaarden voor beide experimenten tezamen vor het etmaal (Lden) en de nachtperiode (Lnight) zijn vastgelegd.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.

Naar boven