Herplaatsing Regeling van 13 oktober 2010, tot wijziging van de regeling van 30 oktober 2009, nr. CEND/HDJZ-2009/798 sector LUV, houdende vaststelling van het experiment verlenging gebruiksduur nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures (Stcrt. 2009, 16778)

In deStaatscourant van 21 oktober 2010, nr. 16511, is deze regeling gepubliceerd, echter abusievelijk de onjuiste versie. Met deze herplaatsing wordt de juiste versie gepubliceerd.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Handelende in overeenstemming met de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer;

Gelet op artikel 8.23a, vijfde lid, van de Wet luchtvaart;

Besluit:

ARTIKEL I

De regeling van de minister van Verkeer en Waterstaat van 30 oktober 2009, nr. CEND/HDJZ-2009/798 sector LUV, houdende vaststelling van het experiment verlenging gebruiksduur nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures (Stcrt. 2009, 16778) wordt als volgt gewijzigd:

A

Aan artikel 4 worden twee leden toegevoegd, luidende:

  • 3. In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 2 van het LVB, gelden tijdens het verlengde experiment vanaf 1 november 2010 tot en met 4 mei 2011 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:

Tabel Grenswaarden handhavingspunten Lden dB(A)

Nr

X-coördinaat

Y-coördinaat

Grenswaarde

Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

1

97.325

470.400

55,98

(56,98)

2

100.475

472.525

57,69

(58,69)

3

104.150

474.925

58,73

(59,73)

4

106.325

477.125

58,75

(59,75)

5

108.875

478.725

57,92

(58,92)

6

109.675

481.125

57,40

(58,40)

7

107.625

486.025

57,65

(58,65)

8

107.725

489.075

58,64

(59,64)

9

107.725

492.100

57,08

(58.08)

10

108.525

495.350

59,26

(60,26)

11

109.175

498.100

58,84

(59,84)

12

109.550

500.725

58,50

(59,50)

13

110.250

503.025

57,54

(58,54)

14

110.775

500.550

56,82

(57,82)

15

110.575

496.725

58,01

(59,01)

16

111.750

491.425

56,93

(57,93)

17

111.825

487.425

57,15

(58,15)

18

111.950

485.275

62,25

(63,25)

19

113.625

482.275

53,88

(54,88)

20

116.175

481.925

57,80

(58,80)

21

119.050

481.900

57,50

(58,50)

22

122.025

481.450

57,58

(58,58)

23

118.800

481.050

56,77

(57,77)

24

114.525

476.925

57,55

(58,55)

25

116.100

474.050

57,88

(58,88)

26

113.575

472.550

55,40

(56,40)

27

112.500

468.500

56,18

(57,18)

28

112.600

472.325

55,49

(56,49)

29

112.525

475.400

57,02

(58,02)

30

110.475

475.250

57,68

(58,68)

31

108.600

475.075

58,80

(59,80)

32

110.150

471.075

57,04

(58,04)

33

106.800

471.150

56,77

(57,77)

34

103.400

472.225

57,32

(58,32)

35

98.400

470.300

57,14

(58,14)

  • 4. In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 3 van het LVB, gelden tijdens het verlengde experiment vanaf 1 november 2010 tot en met 4 mei 2011 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:

Tabel Grenswaarden handhavingspunten Lnight dB(A)

Nr.

X- coördinaat

Y-coördinaat

Grenswaarde

Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

1

102.750

473.250

52,90

(53,90)

2

104.150

474.925

50,39

(51,39)

3

105.750

476.600

48,38

(48,38)

4

108.875

478.725

47,76

(48,76)

5

108.025

485.875

52,19

(53,19)

6

108.350

492.100

51,96

(52,96)

7

108.525

495.350

50,03

(51,03)

8

109.275

501.750

48,61

(49,61)

9

109.675

504.850

46,95

(47,95)

10

110.825

504.425

47,61

(48,61)

11

110.775

500.550

48,59

(49,59)

12

110.575

496.725

49,92

(50,92)

13

110.600

494.400

50,44

(51,44)

14

110.175

488.550

52,41

(53,41)

15

118.825

481.650

52,46

(53,46)

16

120.250

481.500

51,34

(52,34)

17

118.825

481.350

52,43

(53,43)

18

111.000

476.350

47,85

(48,85)

19

109.175

474.600

46,17

(47,17)

20

110.750

471.600

46,35

(47,35)

21

115.875

468.125

43,75

(44,75)

22

111.800

467.525

44,13

(45,13)

23

109.500

468.025

45,86

(46,86)

24

106.000

471.050

46,15

(47.15)

25

100.475

472.525

48,80

(49,80)

B

Aan artikel 9 wordt een volzin toegevoegd, luidende:

De termijn van het op grond van artikel 8.23a, vijfde lid, van de Wet luchtvaart verlengde experiment betreft de periode vanaf 1 november 2010 tot en met 4 mei 2011.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 november 2010.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.

TOELICHTING

Algemeen

Op 1 november 2009 is in werking getreden de regeling van de minister van Verkeer en Waterstaat van 30 oktober 2009, nr. CEND/HDJZ-2009/798 sector LUV, houdende vaststelling van het experiment verlenging gebruiksduur nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures (Stcrt. 2009, 16778).

In het Convenant hinderbeperking en ontwikkeling Schiphol middellange termijn is door alle partijen aan de Alderstafel afgesproken dat de maatregel ‘Verlenging nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures’ tot eind oktober 2010 wordt voortgezet en daarna onvoorwaardelijk eindigt. Daarin is tevens afgesproken dat in 2010 het besluit wordt genomen hoe met ingang van het gebruiksjaar 2011 verder wordt gegaan met een maatregel die qua effect een soortgelijke hinderbeperkende werking heeft en die geen schade toebrengt aan het mainportgebonden verkeer op de luchthaven Schiphol. De sectorpartijen zoeken hierbij in eerste instantie naar het synchroniseren van de dag- en nachtprocedures met de maatregel voor geluidarme naderingen (zogenaamde continuous descent approaches).

In 2010 is door de luchtvaartpartijen gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuw operationeel concept op basis van vaste naderingsroutes en continuous decent approaches. De ontwikkeling hiervan blijkt in de praktijk complexer dan verwacht waardoor deze maatregel niet conform de afgesproken tijdslijn uit bovengenoemd convenant kan worden gerealiseerd. Dat heeft ook consequenties voor de implementatie van een alternatief voor de huidige maatregel verlenging nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures. Op verzoek van de Alderstafel is door de sectorpartijen gezocht naar alternatieven die losstaan van de ontwikkeling van een nieuw operationeel concept en die op korte termijn kunnen worden gerealiseerd.

Aan de Alderstafel is geconcludeerd dat geen alternatieve maatregelen op korte termijn realiseerbaar zijn. Vanwege het belang van de huidige maatregel voor de hinderbeperking in de vroege ochtend voor de omgeving van Schiphol is besloten huidige maatregel met een half jaar te verlengen tot 4 mei 2011. De onderhavige regeling tot wijziging van de in 2009 vastgestelde experimenteerregeling dient ertoe dit te bewerkstelligen. In de tussenliggende periode wordt door de sectorpartijen verder gewerkt aan het ontwikkelen van een nieuw operationeel concept en een alternatief voor de huidige maatregel.

Artikelsgewijs

Artikel I

Onderdeel A

Naast het experiment verlenging gebruiksduur nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures is tijdens het gebruiksjaar 2011 het experiment uitbreiding toepassing vaste bochtstraal tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep van kracht op. Daartoe is vastgesteld de Regeling houdende vaststelling van het experiment Uitbreiding toepassing vaste bochtstraal technologie tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep (CROS pilot 3b plus). Dit betekent een wijziging van de grenswaarden in de handhavingspunten en de luchtverkeerswegen ten opzichte van de huidige grenswaarden en luchtverkeerswegen in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB). Vandaar dat in dit artikel de vervangende grenswaarden voor beide experimenten tezamen voor het etmaal (Lden) en de nachtperiode (Lnight) zijn vastgelegd. Dezelfde grenswaarden zijn opgenomen in de hiervoorgenoemde regeling voor het experiment CROS pilot 3b plus.

Onderdeel B

Het verlengde experiment start op 1 november 2010 en eindigt op 4 mei 2011.

Artikel II

Zie toelichting artikel I, onderdeel B.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.

Naar boven