Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 36250-V nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 36250-V nr. 2 |
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in:
De departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V);
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Buitenlandse Zaken,W.B.Hoekstra
De voorliggende tweede suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de eerste suppletoire begroting 2022 van hoofdstuk V van de begroting van het Rijk.
In onderdeel 2 wordt een beknopte toelichting gegeven op de wijzigingen die zijn opgetreden binnen het totaal van de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS).
In onderdeel 3 worden de belangrijkste mutaties op de begroting van Buitenlandse Zaken toegelicht.
Onderdeel 4 bevat per beleidsartikel een tabel budgettaire gevolgen van beleid. Na deze tabellen wordt een toelichting op de mutaties gegeven. Hierbij worden per artikel de mutaties die groter of gelijk zijn aan de ondergrenzen in onderstaande staffel conform de Rijksbegrotingsvoorschriften toegelicht. De wijzigingen van de verplichtingen worden alleen toegelicht wanneer ze groter zijn dan 10% ten opzichte van de stand in de 1e suppletoire begroting op artikelniveau.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen | Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) | Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
< 50 | 1 | 2 |
=> 50 en < 200 | 2 | 4 |
=> 200 en < 1000 | 5 | 10 |
=> 1000 | 10 | 20 |
In onderdeel 5 staan de tabellen van de niet-beleidsmatige artikelen.
In deze paragraaf wordt geschetst welke wijzigingen zijn opgetreden in de omvang van de HGIS sinds de Voorjaarsnota 2022. Zoals uit de hiernavolgende tabellen blijkt, nemen de uitgaven per saldo toe met EUR 414,0 miljoen en nemen de ontvangsten toe met EUR 24,6 miljoen. Het ODA budget neemt toe met 380,1 miljoen, het non-ODA budget neemt toe met 33,9 miljoen.
Uitgaven | Totaal | Wv. ODA |
---|---|---|
Stand uitgaven VJN 2022 | 7.564,8 | 5.749,2 |
Totaal mutaties | 414,0 | 380,1 |
Stand uitgaven NJN 2022 | 7.978,8 | 6.129,3 |
De HGIS standen zijn inclusief EU- en asieltoerekening.
De toename is het gevolg van meerdere mutaties op de verschillende begrotingshoofdstukken. In de hiernavolgende tabel zijn deze nader uitgesplitst.
Uitgaven | Totaal | Wv. ODA |
---|---|---|
1) Macrobijstellingen BNI (ODA) en prijscomponent BBP (non-ODA) | 70,3 | 57,7 |
2) Overboekingen van en naar de HGIS | 433,9 | 315,4 |
3) Desaldering op ontvangsten | 14,4 | 7,0 |
4) Kasschuif | ‒ 31,1 | 0,0 |
5) Toevoeging middelenafspraak huisvesting | ‒ 33,9 | 0,0 |
6) Eindejaarsmarge (verwacht) | ‒ 39,5 | 0,0 |
Totaal | 414,0 | 380,1 |
Toelichting uitgaven:
Het uitgavenkader van de HGIS neemt per saldo toe met EUR 414,0 miljoen ten opzichte van de stand die in de Voorjaarsnota 2022 is gepresenteerd. Dit kent de volgende oorzaken:
1. Macrobijstellingen: op basis van de wijzigingen zoals deze zijn opgenomen in de Macro Economische Verkenning voor het Bruto Nationaal Inkomen (ODA) en de prijscomponent van het Bruto Binnenlands Product is de omvang van de HGIS bijgesteld. Hierdoor wordt het ODA-budget met EUR 57,7 miljoen verhoogd en wordt het non-ODA-budget met EUR 12,6 miljoen verhoogd.
2. Overboekingen van en naar de HGIS: er vindt een aantal overboekingen van en naar de HGIS plaats, waardoor het niet ODA-deel van het HGIS budget per saldo met EUR 118,5 miljoen toeneemt. Het betreft voornamelijk de levering van militaire goederen aan Oekraine (EUR 110,5 miljoen), welke op de Defensiebegroting worden verantwoord. Hiernaast nemen de HGIS uitgaven toe door een toevoeging vanuit niet-HGIS middelen van VWS ten behoeve van een bijdrage aan het Financial Intermediary Fund for Pandemic Prevention, Preparedness and Response (FIF/PPR). De ODA-uitgaven nemen met EUR 315,4 miljoen toe. Dit is voornamelijk toe te schrijven aan een correctie van een mutatie die bij Voorjaarsnota 2022 uit de HGIS is gegaan en nu weer wordt toegevoegd aan de HGIS. Het betreft de eenmalige bijdrage van EUR 150 miljoen aan de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Daarnaast heeft het kabinet EUR 162 miljoen aan extra ODA beschikbaar gesteld ten behoeve van het voorbereiden van Oekraïne op de aankomende winter (winterisation).
3. Desaldering op ontvangsten: de ontvangsten nemen per saldo toe met EUR 14,4 miljoen. Dit is met name het gevolg van extra ontvangsten op de begroting van BHOS op het gebied van Dutch Trade and Investment Fund en programma's op het gebied van internationaal ondernemen.
4. Kasschuif: dit betreft een kasschuif op de begroting van Defensie. De levering van militaire goederen leidt pas in latere jaren tot uitgaven, waardoor het budget wordt doorgeschoven.
5. Toevoeging middelenafspraak huisvesting: het huisvestingsbeleid van het Ministerie van Buitenlandse Zaken is gericht op het moderniseren, verduurzamen en rationaliseren van de vastgoedportefeuille. Om dit te bewerkstelligen is een middelenafspraak huisvesting gemaakt waarbij de opbrengst van de verkopen opnieuw kan worden ingezet in latere jaren. In dit kader wordt EUR 33,9 miljoen doorgeschoven naar volgend jaar. Uitvoering van de huisvestingsprojecten loopt vertraging op vanwege de effecten van COVID-19 en de onzekerheid omtrent de huidige oorlog in Oekraïne.
6. Eindejaarsmarge (verwacht): binnen de HGIS verwacht een aantal departementen lagere uitgaven dan geraamd. De belangrijkste mutaties zijn opgenomen in de begrotingen van Buitenlandse Zaken en BHOS. Deze middelen worden via de HGIS-eindejaarsmarge opgevraagd in de volgende jaren.
Ontvangsten | Totaal | Wv. ODA |
---|---|---|
Stand ontvangsten VJN 2022 | 152,6 | 23,2 |
Totaal mutaties | 24,6 | 6,1 |
Stand ontvangsten NJN 2022 | 177,2 | 29,3 |
Toelichting ontvangsten:
– De ontvangsten nemen per saldo toe met EUR 24,6 miljoen. Dit is met name het gevolg van extra ontvangsten op de begroting van BHOS op het gebied van het Dutch Trade and Investment Fund en programma's op het gebied van internationaal ondernemen. Hier staat tegenover dat de geraamde ontvangsten op de begroting van Buitenlandse Zaken afnemen vanwege vertraging in verkoop van vastgoed. Tot slot wordt er een extra ontvangst geraamd bij Defensie van EUR 9,4 miljoen.
Uitgaven
In dit wetsvoorstel is een aantal begrotingswijzigingen opgenomen dat leidt tot een verhoging van de geraamde uitgaven van Buitenlandse Zaken (V) met EUR 585,2 miljoen in 2022.
De belangrijkste mutaties ten opzichte van de eerste suppletoire begroting worden onder de tabel toegelicht. Een uitgebreidere toelichting is opgenomen onder de desbetreffende beleidsartikelen.
Art. | Uitgaven 2022 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2022 | 11.807.800 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2022 | 12.938.812 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
1)Goed functionerende internationale instellingen met een breed draagvlak | 5.490 | |
2) Wapenbeheersing | 2.3 | ‒ 5.000 |
3) Bevordering van veiligheid, stabiliteit enrechtsorde in internationaal verband | 2.4 | 11.016 |
4) Afdrachten aan de Europese Unie | 3.1 | 646.691 |
5) Materiële uitgaven | 7.1.14 | ‒ 78.563 |
6) Overige mutaties | 5.519 | |
Stand 2e suppletoire begroting 2022 | 13.523.965 |
Toelichting
Artikelonderdeel 1.1 Goed functionerende internationale instellingen met een breed draagvlak
Het budget op dit artikelonderdeel neemt met EUR 5,5 miljoen toe. Dit komt met name door de organisatie van de Ukraine Accountability Conference.
Artikelonderdeel 2.3 Wapenbeheersing
De uitgaven voor wapenbeheersing dalen in 2022 omdat de Conferentie Responsible AI in the Military Domain (REAIM, voorheen New Tech) die wordt georganiseerd door het Ministerie van Buitenlandse Zaken is verplaatst van 2022 naar 2023.
Artikelonderdeel 2.4 Bevorderen van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband
De uitgaven voor de bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband worden naar boven bijgesteld. Dit is met name het gevolg van nieuwe bijdragen vanuit het Stabiliteitsfonds ten behoeve van het NAVO Trust Fund voor Oekraïne en het Special Trust Fund for Afghanistan (VN-Ontwikkelingsprogramma).
Artikelonderdeel 3.1 Afdrachten aan de Europese Unie
De afdrachten aan de Europese Unie stijgen met EUR 646,7 miljoen. Dit heeft verschillende oorzaken. Voor een gedetailleerde toelichting zie artikelonderdeel 3.1 (Mutaties Miljoenennota en Overige mutaties Tweede suppletoire begroting 2022) op pagina 15 en 16.
Artikelonderdeel 7.1.14 Materiële uitgavenDe mutatie bestaat voornamelijk uit een desaldering van minus EUR 18,8 miljoen vanwege vertraging van verkopen. Daarnaast wordt er EUR 33,9 miljoen doorgeschoven naar de komende jaren via de middelenafspraak huisvesting. Vanwege vertragingen zal niet al het budget in 2022 worden uitgegeven. Tot slot is op het gebied van veiligheid hoog-risico posten vertraging opgetreden en zal EUR 20 miljoen worden doorgeschoven naar komende jaren. Voornamelijk de huidige situatie in Kaboel zorgt voor deze vertraging. EUR 10 miljoen wordt onder voorbehoud van HGIS-besluitvorming meegenomen met de eindejaarsmarge en EUR 10 miljoen wordt in 2022 teruggegeven aan het ODA-budget, welke in latere jaren weer wordt opgevraagd.
Ontvangsten
De ontvangsten nemen in 2022 toe met per saldo EUR 151,4 miljoen. De belangrijkste mutaties worden onder de tabel toegelicht.
Art. | Ontvangsten 2022 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2022 | 965.770 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2022 | 1.244.757 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
1) Veiligheid en stabiliteit restitutie programma's | 2.40 | 11.100 |
2) Diverse ontvangsten EU | 3.10 | 159.377 |
3) Apparaat diverse ontvangsten | 7.10 | ‒ 18.800 |
4) Overige mutaties | ‒ 279 | |
Stand 2e suppletoire begroting 2022 | 1.396.155 |
Toelichting
Artikelonderdeel 2.40 Veiligheid en stabiliteit restitutie programma's
De ontvangsten op artikelonderdeel 2.4 nemen toe als gevolg van een terugontvangen bedrag vanuit het NAVO Afghanistan National Army Trust Fund.
Artikelonderdeel 3.10 Diverse ontvangsten EU
Naar aanleiding van de actualisatie van de inkomstenraming van de TEM bij de Macro-economische Verkenning van 2022 en de Najaarsnota 2022 is ook de raming van de perceptiekostenvergoeding geactualiseerd. Daarnaast leiden de nabetalingen op de invoerrechten tot hogere ontvangsten op de perceptiekosten. Samen leidt dit tot hogere ontvangen perceptiekosten van EUR 159,4 miljoen.
Artikelonderdeel 7.10 Apparaat diverse ontvangstenDoor vertragingen valt de opbrengst van de verkoop van een aantal panden lager uit. Dit leidt tot lagere ontvangsten op het gebied van huisvesting, die worden gedesaldeerd met de uitgaven (overig materieel).
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | |||||
2022 | 2022 | 2022 | 2022 | 2022 | ||
(1) | (2) | (4)=(2+3) | ||||
Verplichtingen | 114 112 | 170 857 | 5 677 | 18 350 | 194 884 | |
Uitgaven: | ||||||
Programma-uitgaven totaal | 123 822 | 134 832 | 5 677 | 963 | 141 472 | |
waarvan juridisch verplicht | 71% | 100% | ||||
1.1 | Goed functionerende internationale instellingen met een breed draagvlak | 48 495 | 49 265 | 5 677 | ‒ 187 | 54 755 |
Subsidies (regelingen) | ||||||
Internationaal recht | 2 835 | 750 | 0 | 0 | 750 | |
Opdrachten | ||||||
Internationaal recht | 0 | 0 | 5 677 | ‒ 1 000 | 4 677 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
Verenigde Naties | 34 525 | 33 525 | 0 | 125 | 33 650 | |
OESO | 7 535 | 7 535 | 0 | 8 | 7 543 | |
Internationaal Strafhof | 3 600 | 3 870 | 0 | 180 | 4 050 | |
Internationaal recht | 0 | 3 585 | 0 | 500 | 4 085 | |
1.2 | Bescherming en bevordering van mensenrechten | 63 902 | 69 902 | 0 | 1 000 | 70 902 |
Subsidies (regelingen) | ||||||
Mensenrechtenfonds | 26 195 | 23 561 | ‒ 2 000 | 1 160 | 22 721 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
Mensenrechtenfonds | 30 057 | 36 691 | 0 | ‒ 1 160 | 35 531 | |
Mensenrechten multilateraal | 7 650 | 9 650 | 2 000 | 1 000 | 12 650 | |
1.3 | Gastlandbeleid internationale organisaties | 11 425 | 15 665 | 0 | 150 | 15 815 |
Subsidies (regelingen) | ||||||
Carnegiestichting | 4 400 | 4 780 | 0 | 1 500 | 6 280 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||
Vredespaleis | 4 550 | 6 750 | 0 | 0 | 6 750 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
Internationaal Strafhof | 925 | 925 | 0 | 0 | 925 | |
Speciaal Tribunaal Libanon | 1 000 | 2 000 | 0 | ‒ 850 | 1 150 | |
Nederland Gastland | 550 | 1 210 | 0 | ‒ 500 | 710 |
Toelichting
Verplichtingen
De toename van het verplichtingenbudget wordt met name veroorzaakt door de organisatie van de Ukraine Accountability Conference in juli 2022 en door het aangaan van meerjarige verplichtingen binnen het Mensenrechtenfonds.
Uitgaven
Mutaties Miljoenennota
Artikelonderdeel 1.1
Het uitgavenbudget op Internationaal recht (opdrachten) is met EUR 5,7 miljoen verhoogd als gevolg van de organisatie van de Ukraine Accountability Conference in juli 2022.
Artikelonderdeel 1.2
Het totale uitgavenbudget op Bescherming en bevordering van mensenrechten wijzigt niet. Wel is sprake van een overheveling van EUR 2 miljoen binnen het artikelonderdeel. Deze overheveling van Mensenrechtenfonds (subsidies/regelingen) naar Mensenrechten multilateraal is het gevolg van een bijdrage aan de Office of the High Commissioner for Human Rights (OHCHR) in Oekraïne.
Overige mutaties Tweede suppletoire begroting 2022
Artikelonderdeel 1.1
Het uitgavenbudget op Internationaal recht is verlaagd met EUR 1 miljoen. Tijdens de Ukraine Accountability Conference is dit bedrag toegezegd voor een VN-project gericht op het verlenen van psychosociale support aan slachtoffers van seksueel geweld in conflictgebieden, met name in Oekraïne. Het bedrag is overgeheveld naar artikelonderdeel 1.2, Mensenrechten multilateraal.
Artikelonderdeel 1.3
Het uitgavenbudget op subsidies/regelingen Carnegie Stichting is verhoogd met EUR 1,5 miljoen als gevolg van een toegenomen liquiditeitsbehoefte bij de Carnegie Stichting wegens structurele hogere kosten voor beheer van het Vredespaleis.
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | |||||
2022 | 2022 | 2022 | 2022 | 2022 | ||
(1) | (2) | (4)=(2+3) | ||||
Verplichtingen | 276 987 | 253 164 | ‒ 195 | 2 014 | 254 983 | |
Uitgaven | ||||||
Programma-uitgaven totaal | 282 496 | 268 424 | ‒ 195 | 11 125 | 279 354 | |
waarvan juridisch verplicht | 86% | 95% | ||||
2.1 | Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid | 14 085 | 15 855 | ‒ 45 | 4 074 | 19 884 |
Subsidies (regelingen) | ||||||
Atlantische Commissie | 595 | 565 | 0 | 0 | 565 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
NAVO | 8 350 | 9 650 | 0 | 4 000 | 13 650 | |
WEU | 590 | 690 | 0 | 60 | 750 | |
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid | 2 200 | 2 600 | 0 | 78 | 2 678 | |
Veiligheidsfonds | 2 350 | 2 350 | ‒ 45 | ‒ 64 | 2 241 | |
2.2 | Bestrijding internationale criminaliteit en terrorisme | 15 170 | 15 400 | ‒ 150 | 922 | 16 172 |
Subsidies (regelingen) | ||||||
Anti-terrorisme instituut | 720 | 700 | 0 | 0 | 700 | |
Contra-terrorisme | 7 420 | 5 800 | ‒ 150 | ‒ 900 | 4 750 | |
Cyber security | 3 580 | 3 530 | 0 | ‒ 1 400 | 2 130 | |
Opdrachten | ||||||
Global Forum on Cyber Expertise | 1 250 | 1 250 | 0 | 0 | 1 250 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
Contra-terrorisme | 880 | 2 800 | 0 | 1 550 | 4 350 | |
Cyber security | 1 320 | 1 320 | 0 | 1 672 | 2 992 | |
2.3 | Wapenbeheersing | 10 794 | 18 471 | 0 | ‒ 5 000 | 13 471 |
Opdrachten | ||||||
OPCW en andere ontwapeningsorganisaties | 0 | 368 | 0 | 0 | 368 | |
Conferentie New Tech 2022 | 0 | 5 900 | 0 | ‒ 5 000 | 900 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
IAEA | 7 317 | 7 317 | 0 | 0 | 7 317 | |
OPCW en andere ontwapeningsorganisaties | 1 557 | 1 377 | 0 | 0 | 1 377 | |
CTBTO | 1 920 | 3 509 | 0 | 0 | 3 509 | |
2.4 | Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband | 212 625 | 188 644 | 0 | 11 016 | 199 660 |
Subsidies (regelingen) | ||||||
Nederland Helsinki Comité | 28 | 28 | 0 | 0 | 28 | |
Stabiliteitsfonds | 25 000 | 25 000 | 0 | 0 | 25 000 | |
Training buitenlandse diplomaten | 2 500 | 3 850 | 0 | ‒ 850 | 3 000 | |
Opdrachten | ||||||
Makandra | 1 698 | 1 565 | 0 | ‒ 674 | 891 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||
Makandra | 232 | 164 | 0 | 0 | 164 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
OVSE | 6 000 | 9 880 | 0 | ‒ 1 880 | 8 000 | |
Stabiliteitsfonds | 56 650 | 52 840 | 0 | 22 100 | 74 940 | |
VN-contributie voor crisisbeheersingsoperaties | 95 317 | 95 317 | 0 | ‒ 7 680 | 87 637 | |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | ||||||
Inzet hoog-risico posten | 25 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2.5 | Bevordering van transitie in prioritaire gebieden | 29 822 | 30 054 | 0 | 113 | 30 167 |
Subsidies (regelingen) | ||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen MATRA | 11 822 | 12 622 | 0 | 240 | 12 862 | |
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen Shiraka | 4 244 | 2 547 | 0 | 406 | 2 953 | |
Opdrachten | ||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen Shiraka | 5 452 | 5 452 | 0 | 649 | 6 101 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen Shiraka | 600 | 600 | 0 | ‒ 48 | 552 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen Shiraka | 7 704 | 8 833 | 0 | ‒ 1 134 | 7 699 | |
Ontvangsten | 1 000 | 1 000 | 0 | 11 100 | 12 100 | |
2.10 | Doorberekening Defensie diversen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.40 | Restituties programma's | 1 000 | 1 000 | 0 | 11 100 | 12 100 |
Toelichting
Verplichtingen
Geen toelichting.
Uitgaven
Mutaties Miljoenennota
Geen toelichting.
Overige mutaties Tweede suppletoire begroting 2022
Artikelonderdeel 2.3
Het budget voor wapenbeheersing daalt in 2022 omdat de Conferentie Conferentie Responsible AI in the Military Domain (REAIM, voorheen New Tech) die wordt georganiseerd door het Ministerie van Buitenlandse Zaken is verplaatst van 2022 naar 2023.
Artikelonderdeel 2.4
Dit budget voor artikelonderdeel 2.4 wordt verhoogd. Dit komt hoofdzakelijk door nieuwe bijdragen vanuit het Stabiliteitsfonds aan met name het NAVO Trust Fund voor Oekraïne en het Special Trust Fund for Afghanistan (VN-Ontwikkelingsprogramma). Daarentegen is er minder uitgegeven aan VN-crisisbeheersingsoperaties dan voorzien.
Ontvangsten
Artikelonderdeel 2.40
De ontvangsten stijgen in 2022 door een restitutie vanuit het NAVO Afghanistan National Army Trust Fund.
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | |||||
2022 | 2022 | 2022 | 2022 | 2022 | ||
(1) | (2) | (4)=(2+3) | ||||
Verplichtingen | 10 265 666 | 11 288 217 | 160 095 | 487 672 | 11 935 984 | |
Uitgaven | ||||||
Programma-uitgaven totaal | 10 402 889 | 11 423 642 | 160 095 | 487 531 | 12 071 268 | |
waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | ||||
3.1 | Afdrachten aan de Europese Unie | 10 229 845 | 11 245 714 | 160 095 | 486 596 | 11 892 405 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
BNI-afdrachten | 5 426 868 | 5 326 264 | ‒ 119 626 | 0 | 5 206 638 | |
BTW-afdrachten | 1 115 024 | 1 115 024 | 130 208 | 0 | 1 245 232 | |
Invoerrechten | 3 474 666 | 4 592 164 | 184 428 | 486 596 | 5 263 188 | |
Plastic-grondslag | 213 287 | 212 262 | ‒ 34 915 | 0 | 177 347 | |
3.2 | Europees Ontwikkelingsfonds | 133 750 | 131 506 | 0 | 0 | 131 506 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
Europees Ontwikkelingsfonds | 133 750 | 131 506 | 0 | 0 | 131 506 | |
3.3 | Een hechtere Europese waardengemeenschap | 10 500 | 11 000 | 0 | 1 080 | 12 080 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
Raad van Europa | 10 500 | 11 000 | 0 | 1 080 | 12 080 | |
3.4 | Versterkte Nederlandse positie in de Unie | 4 517 | 4 993 | 0 | ‒ 205 | 4 788 |
Subsidies (regelingen) | ||||||
EIPA | 348 | 348 | 0 | 0 | 348 | |
Opdrachten | ||||||
Europa College beurzenprogamma | 190 | 190 | 0 | 0 | 190 | |
Programmatische ondersteuning: Taskforce Verenigd Koninkrijk | 0 | 205 | 0 | ‒ 205 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
Benelux bijdrage | 3 979 | 4 250 | 0 | 0 | 4 250 | |
3.5 | Europese Vredesfaciliteit | 24 277 | 30 429 | 0 | 60 | 30 489 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | ||||||
Europese Vredesfaciliteit | 24 277 | 30 429 | 0 | 60 | 30 489 | |
Ontvangsten | 868 916 | 1 147 383 | 40 754 | 118 573 | 1 306 710 | |
3.10 | Diverse ontvangsten EU | 868 666 | 1 147 133 | 40 754 | 118 623 | 1 306 510 |
Invoerrechten | 868 666 | 1 147 133 | 40 754 | 118 623 | 1 306 510 | |
Overige ontvangsten EU | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.30 | Restitutie Raad van Europa | 250 | 250 | 0 | ‒ 50 | 200 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget voor artikel 3 Effectieve Europese samenwerking neemt toe. De mutaties op de verplichtingen houden verband met de mutaties zoals onder de uitgaven toegelicht.
Uitgaven
Mutaties Miljoenennota
Artikelonderdeel 3.1
De opwaartse bijstelling van de raming van de EU-afdrachten bij de Miljoenennota van EUR 160,1 miljoen betreft een optelsom van verschillende mutaties. Deze worden hieronder toegelicht.
Vierde aanvullende Europese begrotingDe raming van de bni-afdracht daalt in 2022 met EUR 184 miljoen euro. Dit komt doordat op Europees niveau meer btw-opbrengsten en invoerrechten zijn opgehaald ten opzichte van de raming van vorig jaar. Dit leidt tot minder bni-afdrachten (sluitstuk van de Europese begroting). De raming van de btw-afdracht stijgt met EUR 130 miljoen. De raming van de plastic-afdracht daalt met EUR 36 miljoen in 2022.
Daarnaast bevat de vierde aanvullende Europese begroting ook een update van de overige ontvangsten, waaronder de boete-ontvangsten en de VK-bijdrage uit het Terugtrekkingsakkoord. Het netto-effect van deze bijstelling is een meevaller van EUR 29,1 miljoen in 2022 op de bni-afdracht.
Zoals toegelicht in de 1e suppletoire begroting 2022 treedt er bij de invoerrechten gedurende het jaar onbedoeld een saldo-effect op, omdat aan de inkomsten- en uitgavenkant een andere raming wordt gebruikt, respectievelijk de raming van het Ministerie van Financiën en de raming van de Europese Commissie. Er wordt drie keer per jaar een actualisatie geboekt op de invoerrechten en de perceptiekostenvergoeding om te corrigeren voor dit saldo-effect. Na de publicatie van de Macro-economische Verkenning van 2022 heeft een correctie plaatsgevonden. Deze betreft de jaren 2022 tot en met 2027.
Technische aanpassingDe jaarlijkse technische aanpassing door de Europese Commissie heeft enkele gevolgen voor de raming van de Nederlandse EU-afdrachten. Één van de elementen van de technische aanpassing is de inzet van het Single Margin Instrument, waarmee de betalingenplafonds van het Meerjarig Financieel Kader (MFK) worden gewijzigd. Betalingen onder het plafond van 2021 die niet zijn ingezet en in dat jaar dus ook niet tot afdrachten van de lidstaten hebben geleid, worden toegevoegd aan de plafonds voor 2022 en 2023. Dit leidt tot een opwaartse bijstelling van de bni-raming van respectievelijk EUR 79 en EUR 81 miljoen. Een tweede element is de actualisatie van de inzet van de speciale instrumenten (een opwaartse bijstelling van EUR 15 miljoen in 2023) als gevolg van het overhevelen van onbenutte middelen in 2021 naar 2022. Een derde element is een actualisatie van de boeteopbrengsten van de EU, hetgeen leidt tot een neerwaartse bijstelling van de bni-raming van EUR 26 miljoen in 2023. Per saldo leidt de technische aanpassing tot een hogere raming voor de bni-afdracht van EUR 94 miljoen in 2022.
Nabetalingen invoerrechtenDe toename in de uitgaven op de invoerrechten wordt veroorzaakt door bruto nabetalingen van de douanerechten (traditionele eigen middelen, oftewel TEM) aan de Europese Unie. Ten tijde van de Ontwerpbegroting 2023 is al een mutatie aangekondigd van EUR 122 miljoen bruto (EUR 96,9 miljoen netto). Deze nabetaling volgt uit een zelfanalyse van dossiers waarbij de Commissie Nederland vermoedelijk een gebrek aan voortvarendheid zal verwijten in het geval dat de douaneschuld oninbaar zal blijken.
Overige mutaties Tweede suppletoire begroting 2022
Artikelonderdeel 3.1
De toename in de uitgaven op de invoerrechten wordt veroorzaakt door bruto nabetalingen van de douanerechten (traditionele eigen middelen, oftewel TEM) aan de Europese Unie. Bij de tweede suppletoire begroting wordt een nabetaling van EUR 134,6 miljoen bruto (EUR 103,9 miljoen netto) verwerkt. Deze nabetaling volgt uit een herbeoordeling van de B-boekhouding (betwiste en vermoedelijk oninbare bedragen). Nederland draagt nu verschillende dossiers uit deze boekhouding alvast (onder voorbehoud) af om de opbouw van vertragingsrente te stoppen. Daarnaast worden naar aanleiding van de actualisatie van de inkomstenraming bij de Najaarsnota 2022 de uitgaven op de invoerrechten verhoogd met EUR 352 miljoen.
Artikelonderdeel 3.3
Het uitgavenbudget op artikelonderdeel 3.3, een hechtere Europese waardengemeenschap, is gestegen met EUR 1,1 miljoen. Deze stijging is het gevolg van een verhoogde contributie aan de Raad van Europa om het wegvallen van de jaarlijkse bijdrage van Rusland te compenseren.
OntvangstenArtikelonderdeel 3.10Naar aanleiding van de actualisatie van de inkomstenraming van de TEM bij de Macro-economische Verkenning van 2022 en de Najaarsnota 2022 is ook de raming van de perceptiekostenvergoeding geactualiseerd. Dit leidt tot een verhoging van ongeveer EUR 103,5 miljoen. Daarnaast leiden de nabetalingen op de invoerrechten tot hogere ontvangsten op de perceptiekosten. Het bedrag aan perceptiekostenvergoeding is als een gewogen gemiddelde berekend aan de hand van een samengesteld percentage. Op dossiers die hun oorsprong vinden in de periode vóór 1 januari 2021 bedraagt het perceptiekostenpercentage 20%. Op dossiers die vanaf 1 januari 2021 zijn ontstaan rust een percentage van 25%. De nabetaling van de douanerechten aan de Europese Unie leidt tot EUR 55,9 miljoen hogere ontvangsten op de perceptiekosten.
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | |||||
2022 | 2022 | 2022 | 2022 | 2022 | ||
(1) | (2) | (4)=(2+3) | ||||
Verplichtingen | 54 974 | 63 103 | ‒ 427 | ‒ 6 577 | 56 099 | |
Uitgaven | ||||||
Programma-uitgaven totaal | 53 484 | 71 471 | ‒ 427 | ‒ 6 149 | 64 895 | |
waarvan juridisch verplicht | 66% | 99% | ||||
4.1 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 9 031 | 14 740 | 52 | ‒ 1 732 | 13 060 |
Subsidies (regelingen) | ||||||
Gedetineerdenbegeleiding | 1 560 | 1 560 | 0 | 0 | 1 560 | |
Inkomensoverdrachten | ||||||
Gedetineerdenbegeleiding | 540 | 540 | 0 | 0 | 540 | |
Opdrachten | ||||||
Consulaire bijstand | 409 | 409 | 0 | 0 | 409 | |
Reisdocumenten en verkiezingen | 2 550 | 2 550 | 0 | ‒ 175 | 2 375 | |
Consulaire opleidingen | 400 | 400 | 0 | 0 | 400 | |
Consulaire informatiesystemen | 3 298 | 4 598 | 52 | ‒ 1 557 | 3 093 | |
Loket buitenland | 274 | 4 683 | 0 | 0 | 4 683 | |
4.2 | Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren | 18 467 | 26 392 | 0 | ‒ 3 800 | 22 592 |
Opdrachten | ||||||
Ambtsberichtenonderzoek | 150 | 150 | 0 | 0 | 150 | |
Visumverlening | 3 058 | 3 058 | 0 | ‒ 1 900 | 1 158 | |
Legalisatie en verificatie | 80 | 80 | 0 | 0 | 80 | |
Consulaire informatiesystemen | 14 151 | 22 076 | 0 | ‒ 1 572 | 20 504 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
Asiel en migratie | 1 028 | 1 028 | 0 | ‒ 328 | 700 | |
4.3 | Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur | 7 475 | 7 475 | ‒ 500 | ‒ 100 | 6 875 |
Subsidies (regelingen) | ||||||
Internationaal Cultuurbeleid | 4 980 | 4 612 | ‒ 500 | ‒ 100 | 4 012 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
Internationaal cultuurbeleid | 2 495 | 2 863 | 0 | 0 | 2 863 | |
4.4 | Uitdragen Nederlandse waarden en belangen | 18 511 | 22 864 | 21 | ‒ 517 | 22 368 |
Subsidies (regelingen) | ||||||
Instituut Clingendael | 800 | 813 | 0 | 0 | 813 | |
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 3 058 | 4 245 | 0 | 600 | 4 845 | |
Internationale manifestaties en diverse bijdragen | 99 | 49 | 0 | 0 | 49 | |
Publieksdiplomatie | 2 229 | 2 229 | 11 | ‒ 211 | 2 029 | |
Onderzoeksprogramma | 50 | 75 | 0 | 0 | 75 | |
Academische Leerstoel Anton de Kom | 0 | 143 | 0 | ‒ 139 | 4 | |
Opdrachten | ||||||
Adviesraad Internationale vraagstukken | 525 | 525 | 0 | 110 | 635 | |
Instituut Clingendael | 2 724 | 2 959 | 90 | ‒ 42 | 3 007 | |
Bezoeken VIPS en uitgaven CD en Internationale organisaties | 1 000 | 1 000 | 0 | 0 | 1 000 | |
Algemene voorlichting | 2 790 | 1 590 | ‒ 50 | 0 | 1 540 | |
Koninklijk Huis - inkom. en uitg. bezoeken, off. ontvangsten | 2 000 | 2 000 | 0 | 400 | 2 400 | |
China-strategie | 26 | 126 | 0 | ‒ 46 | 80 | |
Onderzoeksprogramma | 220 | 1 920 | ‒ 30 | 0 | 1 890 | |
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid | 0 | 1 000 | 0 | ‒ 600 | 400 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||
Algemene voorlichting | 0 | 1 200 | 0 | 0 | 1 200 | |
Verkeersnotificaties | 400 | 400 | 0 | 0 | 400 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
Europese bewustwording | 250 | 250 | 0 | 0 | 250 | |
Publieksdiplomatie | 2 340 | 2 340 | 0 | ‒ 589 | 1 751 | |
Ontvangsten | 32 674 | 46 974 | 0 | ‒ 300 | 46 674 | |
4.10 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 9 200 | 9 200 | 0 | 0 | 9 200 |
4.20 | Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | 23 200 | 37 500 | 0 | ‒ 300 | 37 200 |
4.40 | Doorberekening Defensie diversen | 74 | 74 | 0 | 0 | 74 |
4.41 | Ontvangsten verkeersnotificaties | 200 | 200 | 0 | 0 | 200 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget daalt voor artikelonderdeel 4.4 Consulaire dienstverlening en uitdragen Nederlandse waarden. Dit komt met name doordat de desaldering van de niet ontvangen Border Management and Visa Instrument (BMVI) niet heeft kunnen plaatsvinden. Hierdoor zal de verplichting van EUR 5,3 miljoen doorschuiven naar 2023.
Uitgaven
Mutaties Miljoenennota
Geen toelichting.
Overige mutaties Tweede suppletoire begroting 2022
Artikelonderdeel 4.2
De geraamde ontvangst van EUR 5,3 miljoen voor BMVI wordt in 2023 verwacht in plaats van 2022. De tegenvallende ontvangsten in 2022 worden gedesaldeerd op artikelonderdeel 4.1 voor een bedrag van EUR 1,5 miljoen en op artikelonderdeel 4.2 voor een bedrag van EUR 3,8 miljoen. Hierdoor dalen de uitgaven in 2022.
Ontvangsten
Artikelonderdeel 4.20
Deze mutatie van EUR 0,3 miljoen is een saldo van hogere opbrengsten van EUR 5 miljoen (met name hogere visa-inkomsten) en het feit dat de BMVI gelden in 2023 zullen worden ontvangen. Dit geeft een verlaging van de opbrengsten van EUR 5,3 miljoen.
Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | |||||
2022 | 2022 | 2022 | 2022 | 2022 | ||
(1) | (2) | (4)=(2+3) | ||||
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5.10 | Geheim | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen, uitgaven en ontvangsten
Geen toelichting.
Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | |||||
2022 | 2022 | 2022 | 2022 | 2022 | ||
(1) | (2) | (4)=(2+3) | ||||
Verplichtingen | 2 868 | 1 324 | 12 344 | ‒ 13 668 | 0 | |
Uitgaven | ||||||
Uitgaven totaal | 2 868 | 1 324 | 12 344 | ‒ 13 668 | 0 | |
6.1 | Nog onverdeeld (HGIS) | 2 868 | 1 324 | 12 344 | ‒ 13 668 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Als gevolg van de prijsontwikkeling van het Bruto Binnenlands Product is het HGIS non-ODA budget afgelopen najaar gestegen met EUR 12,3 miljoen. Aan het eind van dit jaar valt het bedrag op artikel 6 vrij binnen de HGIS en wordt het via de eindejaarsmarge van de HGIS opgevraagd in de volgende jaren.
Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | |||||
2022 | 2022 | 2022 | 2022 | 2022 | ||
(1) | (2) | (4)=(2+3) | ||||
Verplichtingen | 977 241 | 1 074 119 | ‒ 4 337 | ‒ 67 806 | 1 001 976 | |
Uitgaven | 942 241 | 1 039 119 | ‒ 4 337 | ‒ 67 806 | 966 976 | |
7.1.13 | Personele uitgaven | 582 057 | 608 492 | 1 426 | ‒ 6 | 609 912 |
7.1.13.1 | Eigen personeel | 570 057 | 596 492 | 1 426 | ‒ 6 | 597 912 |
7.1.13.2 | Inhuur extern | 12 000 | 12 000 | 0 | 0 | 12 000 |
7.1.13.3 | overige personeel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7.1.14 | Materiele uitgaven | 360 184 | 430 627 | ‒ 5 763 | ‒ 72 800 | 352 064 |
7.1.14.1 | ICT | 62 443 | 66 554 | ‒ 17 | ‒ 100 | 66 437 |
7.1.14.2 | Bijdragen aan SSO's | 49 461 | 49 106 | 0 | 0 | 49 106 |
7.1.14.3 | Overige materieel | 248 280 | 314 967 | ‒ 5 746 | ‒ 72 700 | 236 521 |
7.2 | Koersverschillen | 0 | 0 | 0 | 5 000 | 5 000 |
Ontvangsten | 63 180 | 49 400 | 71 | ‒ 18 800 | 30 671 | |
7.10 | Diverse ontvangsten | 63 180 | 49 400 | 71 | ‒ 18 800 | 30 671 |
7.11 | Koersverschillen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen
Binnen het apparaatsartikel zijn de verplichtingen gelijk aan de uitgaven. Zoals gemeld in de eerste incidentele suppletoire begroting (Kamerstuk 36 097 nr. 2) is hier met de aankoop van de nieuwe kanselarij in Brussel van afgeweken.
Uitgaven
Mutaties Miljoenennota
Geen toelichting.
Overige mutaties Tweede suppletoire begroting 2022
Artikel onderdeel 7.1.14 Materiële uitgaven
De mutatie bestaat uit de volgende onderdelen:
– Desaldering van minus EUR 18,8 miljoen vanwege vertraging van verkopen.
– Er wordt EUR 33,9 miljoen doorgeschoven naar de komende jaren via de middelenafspraak huisvesting. Vanwege vertragingen zal niet al het budget in 2022 worden uitgegeven.
– Op het gebied van veiligheid hoog-risico posten zal EUR 20 miljoen worden doorgeschoven naar komende jaren. Voornamelijk de huidige situatie in Kaboel zorgt voor deze vertraging. EUR 10 miljoen wordt onder voorbehoud van HGIS-besluitvorming meegenomen met de eindejaarsmarge en EUR 10 miljoen wordt in 2022 teruggegeven aan het ODA-budget, welke in latere jaren weer wordt opgevraagd.
Artikelonderdeel 7.2 Koersverschilen
Buitenlandse Zaken werkt met een vooraf vastgestelde wisselkoers ten opzichte van buitenlandse valuta (de corporate rate). Deze koers wordt samen met de presentatie van de begroting vastgesteld. Omdat bij betalingen in buitenlandse valuta gedurende het jaar echter een verschil ontstaat als gevolg van de werkelijk geldende koers, ontstaat er een saldo. Dit saldo wordt verantwoord op het apparaatsartikel maar geldt voor de gehele BZ-begroting. Als gevolg van koersontwikkelingen ten opzichte van de EUR, zijn de koersverschillen vooralsnog per saldo EUR 5 miljoen negatief. Dit leidt niet tot een overschrijding van de begroting, omdat dit door incidentele onderuitputting op personele budgetten wordt opgevangen.
Ontvangsten
Mutaties Miljoenennota
Geen toelichting.
Overige mutaties Tweede suppletoire begroting 2022
Artikelonderdeel 7.10
Door vertragingen valt de opbrengst van de verkoop van een aantal panden lager uit. Dit leidt tot EUR 18,8 miljoen lagere ontvangsten op het gebied van huisvesting. Dit wordt gedesaldeerd met de uitgaven (overige materieel).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36250-V-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.