Tweede Kamer der Staten-Generaal

35 850 XIV Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (XIV) en het Diergezondheidsfonds (F) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

Vergaderjaar 2020‒2021

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting worden op grond van artikel 2.3, eerste lid van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in:

  • 1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;

  • 2. de begrotingsstaat inzake het agentschap de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit van dit ministerie;

  • 3. de begrotingsstaat voor het begrotingsfonds Diergezondheidsfonds

Vanwege de spoedeisende maatregelen is op 15 februari de eerste incidentele suppletoire begroting naar de Tweede Kamer verzonden. De behandeling in de Staten-Generaal heeft nog niet plaatsgevonden. Om deze reden is de in de begrotingsstaat opgenomen stand nog niet door de beide Kamers bekrachtigd. Vanwege de snelle opeenvolging van begrotingswetsvoorstellen, om het budgetrecht van de Staten Generaal te waarborgen, bevat de kolom ‘vastgestelde begroting’ zowel de vastgestelde stand bij ontwerpbegroting als de mutaties die bij incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,C. J. Schouten

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1 Leeswijzer

Ondergrenzen conform RBV

Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen

Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)

< 50

1

2

=> 50 en < 200

2

4

=> 200 < 1000

5

10

=> 1000

10

20

Overzicht coronamaatregelen

Hieronder een overzicht van de coronamaatregelen met daarin de corona­gerelateerde uitgaven vanuit de begroting van het Ministerie van LNV. Een uitgebreid overzicht is te vinden op Overheidsfinancien in coronatijd op Rijksfinancien.nl.

Overzicht coronamaatregelen (bedragen x € 1 mln)

Artikel

Naam maatregel

Kamerstuk

Bedrag verplichtingen

Bedrag uitgaven

Bedrag ontvangsten

21

Vervroegd verbod pelsdierhouderij

Kamerstuk 35633, nr. 6

122,5

122,5

 

21

Tegemoetkoming vaste lasten

Kamerstuk 35420, nr. 217

20

20

 

21

Derde steun- en herstelpakket i.v.m. Corona - Dierentuinen

Kamerstuk 35420, nr. 105

39

39

 

21

Steunmaatregelen voor de tuinbouw en de fritesaardappelsector

Kamerstuk 35650-XIV, nr. 4

43

43

 

21

Gelijktrekken subsidiegrens TVL voor land – en tuinbouw

Kamerstuk 35420 (verzending eind mei 2021)

20

20

 

2 Beleid

Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties

Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2021 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Artikelnummer

Uitgaven 2021

Vastgestelde begroting 2021

 

2.065.497

ISB mutaties

21

224.500

Vastgestelde begroting na ISB

 

2.289.997

Belangrijkste suppletoire mutaties

  
   

Gelijktrekken subsidiegrens TVL voor land- en tuinbouw

21

20.000

Kasschuif budget sanering varkenshouderij (srv)

21

12.000

Led in de glastuinbouw (urgenda 2.0)

21

25.000

Onttrekking tbv sloop- en ombouwregeling pelsdierhouderij

21

10.274

Onttrekking begrotingsreserve stikstof natuurherstel

22

21.600

Middelen gerichte opkoop 1e tranche uit begrotingsreserve stikstof

22

99.529

Gerichte opkoop desaldering

22

110.000

Marker wadden

22

5.796

Stikstof: aanpak pas-melders

22

4.800

Kasschuif veenweide

22

‒ 14.476

Kasschuif gerichte opkoop

22

‒ 212.898

Kasschuif regeling versneld natuurherstel rvo

22

‒ 68.612

NVWA reistijd=werktijd

24

4.800

NVWA retributiedemping

 

13.900

Loon- en prijsbijstellingtranche 2021

51

41.588

Eindejaarsmarge

51

13.745

Overige mutaties

div

‒ 17.022

Stand 1e suppletoire begroting 2021

 

2.360.021

Toelichting

Gelijktrekken subsidiegrens TVL voor land- en tuinbouw

Voor het derde kwartaal van dit jaar reserveert het kabinet € 20 mln. om middelgrote bedrijven in de land- en tuinbouw gebruik te laten maken van de hogere subsidiegrens voor de tegemoetkoming vaste lasten (TVL). De verwachting is dat er meer land- en tuinbouwbedrijven tegen de grens van de reguliere TVL aanlopen.

Kasschuif budget sanering varkenshouderij (srv)

De uitvoering van de regeling Sanering Varkenshouderij (Srv) is in 2020 vertraagd door het grote aantal aanvragen en de complexiteit van controles. Dit heeft tot gevolg gehad dat de geplande uitgaven van 2020 in 2021 plaatsvinden. Hiertoe is via een kasschuif € 57 mln. overgeheveld vanuit 2020 naar 2021. De geplande uitgaven van € 45 mln. die voor 2021 waren voorzien, schuiven door de vertraging door naar 2022. Per saldo leidt dit voor 2021 tot verhoging van het budget met € 12 mln.

LED in de glastuinbouw

Het budget voor subsidies in de bestaande Energie-efficiënte Glastuinbouw (EG-) regeling wordt verhoogd met € 25 mln. Hiermee kan de SONT-verlichting (de algemeen toegepaste assimilatieverlichting in kassen) worden vervangen door full spectrum LED-verlichting met een equivalente lichtopbrengst bij een lager energieverbruik. Met deze maatregel kan op circa 100 ha SONT-verlichting worden vervangen door LED, wat ongeveer een reductie van 0,025 Mton CO2 per jaar oplevert. Deze maatregel maakt deel uit van het Urgenda 2.0 pakket.

Onttrekking tbv sloop- en ombouwregeling pelsdierhouderij

Dit betreft een onttrekking van € 10,3 mln. aan de begrotingsreserve landbouw ten behoeve van de gewijzigde sloop- en ombouwregeling voor de pelsdierhouderij. In 2021 zal er € 12 mln. nodig zijn, in de jaren 2022 tot en met 2026 € 3 mln. per jaar. Het totaal benodigde budget wordt daarmee geraamd op € 27 mln.

Onttrekking begrotingsreserve stikstof natuurherstel

Omdat de begrotingsreserve stikstof conform afspraak ophoudt te bestaan in 2021, worden de voor natuurherstel bestemde middelen nu onttrokken aan de reserve en toegevoegd aan het budget van artikel 22 op de begroting. De middelen worden ingezet voor de Regeling versneld natuurherstel (€ 20,1 mln.) en voor de uitvoeringkosten van € 1,5 mln.

Middelen gerichte opkoop 1e tranche uit begrotingsreserve stikstof

Eind 2020 is de Regeling provinciale aankoop veehouderijen nabij natuurgebieden (gerichte opkoop) geopend. Bij Slotwet 2020 zijn de resterende middelen van € 99,5 mln. voor de eerste tranche van deze regeling teruggestort in de begrotingsreserve stikstof. Deze middelen worden nu aan de begrotingsreserve onttrokken en aan het opdrachtenbudget van artikel 22 toegevoegd.

Gerichte opkoop desaldering

De resterende middelen van € 110 mln. voor de tweede en derde tranche van de Regeling provinciale aankoop veehouderijen nabij natuurgebieden worden aan de begrotingsreserve onttrokken en toegevoegd aan het opdrachten-budget.

Marker Wadden

De bijdrage aan de financiering van het project Verlengde Fase 1, Marker Wadden van € 5,8 mln. wordt aan de LNV begroting toegevoegd. Deze middelen worden ingezet om te voldoen aan de financiële afspraken zoals vastgelegd in de Derde aanvulling op samenwerkingsovereenkomst Eerste Fase Marker Wadden.

Stikstof: aanpak Pas-melders

Er wordt € 4,8 mln. aan het budget toegevoegd voor de Aanpak PAS-melders. Met het vervallen van het PAS zijn projecten die leiden tot emissie/stikstofdepositie projecten alsnog vergunningplichtig geworden. Dit brengt kosten met zich mee en met deze verhoging worden middelen gereserveerd ten behoeve van een vergoeding/tegemoetkoming in de kosten voor PAS-melders.

Kasschuif Veenweide

Met deze kasschuif worden de klimaatakkoordmiddelen voor pilots en onderzoeken veenweide doorgeschoven naar de periode 2022 t/m 2025. Hierdoor wordt het budget voor 2021 met € 14,5 mln. verlaagd.

Kasschuif gerichte opkoop

De resterende middelen van voor de eerste, tweede en derde tranche van de Regeling provinciale aankoop veehouderijen nabij natuurgebieden worden in 2021 vanuit de begrotingsreserve stikstof aan het opdrachtenbudget toegevoegd. Met deze kasschuif worden de middelen naar de periode 2022-2024 doorgeschoven. In totaal wordt er € 212,9 mln. doorgeschoven.

Kasschuif regeling versneld natuurherstel RVO

Voor de 1e tranche van de Regeling versneld natuurherstel is in totaal € 81,6 mln. beschikbaar. In de 1e tranche van de regeling kunnen terreinbeheerders van een stikstofgevoelig Natura 2000-gebied subsidie aanvragen voor het uitvoeren van natuurherstel. De bevoorschotting van de subsidie vindt over een periode van vier jaar plaats. Omdat de begrotingsreserve stikstof conform afspraak ophoudt te bestaan in 2021, worden de voor deze regeling bestemde middelen nu onttrokken aan de reserve en toegevoegd aan het budget voor artikel 22 op de begroting. Vervolgens is een deel van de beschikbare middelen, namelijk € 68,6 mln., met een kasschuif doorgeschoven naar latere jaren.

NVWA reistijd=werktijd

Voor het terugdraaien van de taakstelling Reistijd = werktijd wordt er € 4,8 mln. aan het budget toegevoegd. Deze uit 2014 stammende taakstelling was opgelegd om de reistijd van ambulante medewerkers niet meer als werktijd te zien.

NVWA retributiedemping

Er wordt € 13,9 mln. toegevoegd voor retributiedempingen. Deze kosten worden gedekt door de voorziene onderuitputting NVWA.

Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2021 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Artikelnummer

Ontvangsten 2021

Vastgestelde begroting 2021

 

237.139

Belangrijkste suppletoire mutaties

  

Gerichte opkoop desaldering

22

110.000

Middelen gerichte opkoop 1e tranche uit begrotingsreserve stikstof

22

99.529

Onttrekking begrotingsreserve stikstof natuurherstel

22

21.600

Onttrekking tbv sloop- en ombouwregeling pelsdierhouderij

21

10.274

Overige mutaties

div

4.031

Stand 1e suppletoire begroting 2021

 

482.573

Toelichting

Gerichte opkoop desaldering

Naast de reservering van de 1e tranche middelen wordt ook het resterende budget in de begrotingsreserve stikstof van € 110 mln., die bestemd is voor de tweede en derde tranche van de Regeling, onttrokken aan de reserve en via een desaldering overgeheveld naar het uitgavenbudget.

Middelen gerichte opkoop 1e tranche

De middelen voor het budget van de 1e tranche van de Regeling provinciale aankoop veehouderijen nabij natuurgebieden worden onttrokken uit de begrotingsreserve stikstof. Hiervan is € 99,5 mln. gereserveerd voor de 1e tranche van de Regeling provinciale aankoop veehouderijen nabij natuurgebieden.

Onttrekking begrotingsreserve stikstof natuurherstel

De ontvangsten op artikel 22 worden met € 21,6 mln. verhoogd vanwege een onttrekking uit de begrotingsreserve stikstof van € 21,6 mln. voor de middelen die worden ingezet voor de Regeling versneld natuurherstel (€ 20,1 mln.) en voor de uitvoeringkosten (€ 1,5 mln.).

Onttrekking begrotingsreserve landbouw sloop- en ombouwregeling pelsdierhouderij

De ontvangsten op artikel 21 worden met € 10,3 mln. verhoogd vanwege een onttrekking uit de begrotingsreserve landbouw voor de middelen die worden ingezet ten behoeve van de gewijzigde sloop- en ombouwregeling voor de pelsdierhouderij.

3 Beleidsartikelen

Artikel 21 Land- en tuinbouw en veehouderij

Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid art.21 (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2021 (1)

Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)

Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1)+(2)

mutatie 2021

Stand 1e suppletoire

mutatie 2022

mutatie 2023

mutatie 2024

mutatie 2025

   

0

0

0

0

0

0

0

Verplichtingen

328.700

209.093

537.793

56.243

594.036

37.576

‒ 8.887

‒ 10.308

‒ 80

Garantie verplichtingen

124.627

 

124.627

0

124.627

0

0

0

0

Waarvan overige verplichtingen

204.073

209.093

413.166

56.243

469.409

37.576

‒ 8.887

‒ 10.308

‒ 80

Uitgaven

549.247

224.240

773.487

55.969

829.456

36.896

‒ 9.309

‒ 10.561

‒ 892

Waarvan juridisch verplicht

91%

 

91%

      

Subsidies

430.846

224.240

655.086

62.740

717.826

35.507

‒ 6.804

‒ 9.213

77

Sociaal economische positie boeren

5.786

142.500

148.286

31.600

179.886

‒ 799

‒ 1.896

‒ 1.374

‒ 1.260

Duurzame veehouderij

370.532

38.740

409.272

30.489

439.761

44.292

78

‒ 253

‒ 812

Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen

27.528

43.000

70.528

13.351

83.879

‒ 8.586

‒ 8.586

‒ 8.586

1.649

Mestbeleid

27.000

0

27.000

‒ 12.700

14.300

600

3.600

1.000

500

Garanties

5.432

 

5.432

0

5.432

0

0

0

0

Bijdrage borgstellingsreserve

3.627

 

3.627

0

3.627

0

0

0

0

Verliesdeclaraties borgstellingsfaciliteit

1.805

 

1.805

0

1.805

0

0

0

0

Opdrachten

86.752

 

86.752

‒ 2.686

84.066

5.858

1.964

3.121

3.500

Sociaal economische positie boeren

1.717

 

1.717

250

1.967

600

600

600

600

Duurzame veehouderij

23.365

 

23.365

‒ 1.829

21.536

‒ 866

‒ 666

553

812

Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen

20.668

 

20.668

777

21.445

1.280

730

730

850

Mestbeleid

19.874

 

19.874

‒ 4.667

15.207

‒ 275

0

0

0

Diergezondheid en dierenwelzijn

9.086

 

9.086

3.300

12.386

4.475

1.098

1.288

1.288

Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking

4.993

 

4.993

‒ 32

4.961

190

0

0

0

Integraal Voedselbeleid

7.049

 

7.049

‒ 485

6.564

454

202

‒ 50

‒ 50

Diergezondheid, dierenwelzijn

0

 

0

0

0

0

0

0

0

Bijdragen aan ZBO / RWT

9.941

 

9.941

‒ 5.053

4.888

‒ 4.687

‒ 4.687

‒ 4.687

‒ 4.687

College toelating gewasbeschermingsmiddelen en biociden

1.261

 

1.261

0

1.261

0

0

0

0

Centrale Commissie Dierproeven

2.166

 

2.166

‒ 2.166

0

0

0

0

0

Medebewind / voormalige productschappen

1.387

 

1.387

‒ 1.387

0

‒ 1.387

‒ 1.387

‒ 1.387

‒ 1.387

Raad voor de Plantenrassen

827

 

827

500

1.327

500

500

500

500

Keuringsdiensten

4.300

 

4.300

‒ 2.000

2.300

‒ 3.800

‒ 3.800

‒ 3.800

‒ 3.800

Bijdragen aan (internationale) organisaties

10.889

 

10.889

968

11.857

218

218

218

218

FAO en overige contributies

10.889

 

10.889

968

11.857

218

218

218

218

Storting begrotingsreserve

0

 

0

0

0

0

0

0

0

Storting begrotingsreserve landbouw

0

 

0

0

0

0

0

0

0

Storting begrotingsreserve apurement

0

 

0

0

0

0

0

0

0

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

5.387

 

5.387

0

5.387

0

0

0

0

Diergezondheidsfonds

5.387

 

5.387

0

5.387

0

0

0

0

Ontvangsten

39.580

 

39.580

13.505

53.085

190

0

0

0

Sociaal ecomomische positie boeren

245

 

245

0

245

0

0

0

0

Agroketens

0

 

0

0

0

0

0

0

0

Agrarische innovatie en overig

0

 

0

0

0

0

0

0

0

Mestbeleid

7.209

 

7.209

0

7.209

0

0

0

0

Garanties

1.800

 

1.800

0

1.800

0

0

0

0

Weerbare planten en teeltsystemen

0

 

0

0

0

0

0

0

0

Diergezondheid en dierenwelzijn

11.600

 

11.600

‒ 300

11.300

0

0

0

0

Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking

5.926

 

5.926

0

5.926

0

0

0

0

Onttrekkingen begrotingsreserves

10.500

 

10.500

13.805

24.305

190

0

0

0

ZBO's / RWT's

2.300

 

2.300

0

2.300

0

0

0

0

Toelichting op de uitgaven

Subsidies

Sociaal economische positie boeren

Het grootste gedeelte van deze mutatie betreft de middelen gereserveerd om middelgrote bedrijven in de land- en tuinbouwsector gebruik te laten maken van de hogere subsidiegrens voor de tegemoetkoming vaste lasten (TVL) (€ 20 mln.). De verwachting is dat er meer land- en tuinbouwbedrijven tegen de grens van de reguliere TVL aanlopen.

Daarnaast betreft deze mutatie een verhoging van budget door een onttrekking van middelen aan de begrotingsreserve landbouw. Het gaat om middelen ten behoeve van de gewijzigde sloop- en ombouwregeling voor de pelsdierhouderij (€ 10,3 mln.). Ook is er een onttrekking aan de begrotingsreserve apurement aan het budget toegevoegd ten behoeve van een opgelegde EU correctie op de regeling «genetically modified organisms» (GMO’s) (€ 1,6 mln.). Het budget voor de programmakosten Vervroegd verbod pelsdierhouderij is naar beneden bijgesteld (€ 0,3 mln.).

Duurzame veehouderij

Deze mutatie wordt vooral veroorzaakt doordat de uitvoering van de regeling Sanering Varkenshouderij (Srv) in 2020 vertraagd is. Dit heeft tot gevolg gehad dat de geplande uitgaven van dat jaar in 2021 plaatsvinden (€ 74,9 mln.). Tevens verschuiven uitgaven die voor 2021 waren voorzien door naar 2022 (€ 45 mln.). Per saldo neemt het budget voor de Srv voor 2021 toe met € 29,9 mln. 

Daarnaast wordt het subsidiebudget voor Duurzame veehouderij verhoogd met € 1,6 mln. middels een onttrekking aan de begrotingsreserve landbouw ten behoeve van de subsidieregeling brongerichte verduurzaming stallen pluimveehouderij.

Ten slotte waren er nog diverse kleine mutaties waardoor het budget voor duurzame veehouderij per saldo toeneemt met € 30,5 mln.

Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen

Deze mutatie betreft onder andere een verhoging van budget (€ 25 mln.) ten behoeve van LED (Urgenda 2.0) in de bestaande Energie-efficiëntie Glastuinbouw regeling. Tevens worden er door een kasschuif middelen naar 2025 en 2026 doorgeschoven (€ 11,5 mln. in 2021, € 8,4 mln. per jaar van 2022 tot en met 2024) zodat deze alsnog ingezet kunnen worden wanneer de subsidieregeling naar verwachting meer aanvragen zal hebben.

Mestbeleid

Deze mutatie betreft een verlaging van het budget doordat de subsidieregelingen voor de investeringen in kunstmestvervanging en mestverwerking (€ 5,5 mln. in 2021 en € 3,5 mln. in 2022) en voor de regeling Waterbassins (€ 7,2 mln.) later opengaan dan oorspronkelijk gepland. Via een kasschuif worden de middelen doorgeschoven naar volgende jaren.

Opdrachten

Mestbeleid

Er wordt € 2,8 mln. overgeheveld naar artikel 23, subsidies voor beleidsondersteunend onderzoek (€ 1,1 mln.) en naar artikel 24, bijdrage aan de NVWA (€ 1,5 mln.) ten behoeve van de opdracht omtrent het 6e Actieprogramma nitraat. Daarnaast is het budget voor opdrachten Mestbeleid verlaagd in verband met een overheveling van middelen naar artikel 50 vanwege de inzet van extra capaciteit binnen het programma Versterkte Handhavingsstrategie (€ 1 mln.).

Ten slotte waren er nog diverse kleine mutaties, waaronder de Milieueffectrapportage voor het 7e Actieprogramma Nitraat (€ 0,5 mln.), de continuering van de CBS-meststatistieken (€ 0,3 mln.) en een pilot voor het monitoren van waterkwaliteit (€ 0,3 mln.), waardoor het budget per saldo afneemt met € 4,7 mln.

Diergezondheid en dierenwelzijn 

De raming voor de uitgaven wordt met € 3,3 mln. verhoogd. Dit hangt samen met verwachte hogere uitgaven voor de opslag van in beslag genomen dieren (€ 2,3 mln.), veterinaire diensten Saba en Sint Eustatius (€ 0,4 mln.) en Antibioticaresistentie (€ 0,4 mln.). Daarnaast ontvangt LNV vanaf 2021 structureel € 0,5 mln. van J&V als gevolg van werklastverschuiving van politie naar de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) en zijn de geraamde kosten voor WOB-verzoeken van de Centrale Commissie Dierproeven € 0,3 mln. lager dan verwacht.

Bijdrage aan ZBO / RWT

Keuringsdiensten

Deze mutatie van € 2 mln. wordt met name veroorzaakt door onderuitputting vanwege meevallende uitgaven ten behoeve van de Brexit bij ZBO's (€ 3 mln.). In de jaren 2022 tot en met 2026 zal dit bedrag jaarlijks € 3,8 mln. bedragen. Naast deze meevaller is de mutatie in 2021 afgenomen met € 1 mln. door kosten voor wettelijke taken van SKAL die niet kunnen worden verhaald op aangesloten marktdeelnemers.

Toelichting op de ontvangsten

Onttrekkingen begrotingsreserves

Deze mutatie bestaat uit de ontvangsten die samenhangen met een aantal onttrekkingen aan begrotingsreserves. Het betreft onder andere de volgende onttrekkingen:

  • Onttrekking van € 10,3 mln. aan de begrotingsreserve landbouw in verband met de gewijzigde sloop- en ombouwregeling voor de pelsdierhouderij

  • Onttrekking van € 1,6 mln. aan de begrotingsreserve landbouw in verband met subsidie brongerichte verduurzaming stallen pluimveehouderij

  • Onttrekking van € 1,6 mln. aan de begrotingsreserve apurement in verband met een opgelegde EU correctie op de regeling GMO’s.

De ontvangsten worden gedesaldeerd naar de uitgaven op dit artikel, onderdelen subsidies Sociaal economische positie boeren en duurzame veehouderij.

Artikel 22 Natuur, visserij en gebiedsgericht werken

Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid art.22 (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2021 (1)

Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)

Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1)+(2)

mutatie 2021

Stand 1e suppletoire

mutatie 2022

mutatie 2023

mutatie 2024

mutatie 2025

   

0

0

0

0

0

0

0

Verplichtingen

676.407

0

676.407

14.778

691.185

207.581

‒ 3.082

4.949

3.068

Garantie verplichtingen

  

0

0

0

0

0

0

0

Uitgaven

674.973

0

674.973

‒ 48.084

626.889

229.813

19.650

26.052

5.928

Waarvan juridisch verplicht

42%

   

42%

    

Subsidies

164.658

 

164.658

48.431

213.089

5.866

3.766

2.879

2.610

Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit

1.061

 

1.061

1.574

2.635

1.574

1.626

545

0

Natuur en Biodiversiteit op land

62.202

 

62.202

18.574

80.776

2.192

1.780

1.734

1.610

Beheer Kroondomeinen

803

 

803

0

803

0

0

0

0

Duurzame visserij

10.792

 

10.792

‒ 3.694

7.098

2.100

360

600

1.000

Regio Deals

89.800

 

89.800

31.977

121.777

0

0

0

0

Leningen

26.345

 

26.345

‒ 2.500

23.845

‒ 3.200

‒ 3.600

‒ 4.200

‒ 4.200

Leningen rente en aflossing

26.345

 

26.345

‒ 2.500

23.845

‒ 3.200

‒ 3.600

‒ 4.200

‒ 4.200

Garanties

0

 

0

0

0

0

0

0

0

Garanties natuur

0

 

0

0

0

0

0

0

0

Opdrachten

445.436

 

445.436

‒ 94.540

350.896

226.753

19.090

26.979

7.174

Natuur en Biodiversiteit Grote Wateren

0

 

0

0

0

0

0

0

0

Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit

21.629

 

21.629

‒ 9.172

12.457

‒ 8.233

‒ 6.250

‒ 6.313

‒ 3.420

Natuur en Biodiversiteit op land

313.455

 

313.455

‒ 70.745

242.710

234.100

23.499

21.301

3.210

Natuur en Biodiversiteit Grote Wateren

10.732

 

10.732

2.918

13.650

97

‒ 603

‒ 149

‒ 149

Duurzame visserij

6.495

 

6.495

‒ 617

5.878

‒ 5.050

‒ 3.420

3.870

3.473

Overige stelsel activiteiten

4.492

 

4.492

‒ 489

4.003

1.784

1.994

2.000

1.900

Internationale Samenwerking

3.715

 

3.715

‒ 163

3.552

‒ 81

0

0

0

Caribisch Nederland

3.864

 

3.864

‒ 1.350

2.514

300

1.950

300

0

Klimaatimpuls natuur en biodiversiteit

80.304

 

80.304

‒ 14.922

65.382

3.836

1.920

5.970

2.160

Regio Deals

750

 

750

0

750

0

0

0

0

Bijdragen Baten-Lastendiensten

9.076

 

9.076

0

9.076

200

200

200

200

Rijksrederij

9.076

 

9.076

0

9.076

200

200

200

200

Bijdragen aan ZBO / RWT

27.778

 

27.778

160

27.938

160

160

160

110

Staatsbosbeheer/ZBO

27.778

 

27.778

160

27.938

160

160

160

110

Bijdragen aan mede-overheden

0

 

0

0

0

0

0

0

0

Caribisch Nederland

0

 

0

0

0

0

0

0

0

Decentralisatieuitkering

0

 

0

0

0

0

0

0

0

Bijdragen aan (internationale) organisaties

1.680

 

1.680

365

2.045

34

34

34

34

Internationale Samenwerking

1.680

 

1.680

365

2.045

34

34

34

34

Storting begrotingsreserve

0

 

0

0

0

0

0

0

0

Storting begrotingsreserve visserij

0

 

0

0

0

0

0

0

0

Storting begrotingsreserve stikstof

0

 

0

0

0

0

0

0

0

Ontvangsten

182.499

 

182.499

231.929

414.428

3.500

2.000

‒ 500

‒ 1.000

Landinrichtingsrente

29.478

 

29.478

0

29.478

3.000

2.500

1.500

1.000

Verkoop gronden

12.159

 

12.159

0

12.159

0

0

0

0

Overige ontvangsten natuur

2.319

 

2.319

1.000

2.319

2.500

1.500

0

0

Duurzame visserij

6.993

 

6.993

‒ 200

7.793

‒ 2.000

‒ 2.000

‒ 2.000

‒ 2.000

Onttrekking begrotingsreserve

131.550

 

131.550

231.129

362.679

0

0

0

0

Toelichting op de uitgaven

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget wordt met € 14,8 mln. verhoogd. De verhoging wordt veroorzaakt door diverse mutaties die hieronder per categorie worden toegelicht. Het verschil met de mutatie op de uitgaven wordt voornamelijk veroorzaakt door de kasschuif voor de Regeling versneld natuurherstel van € 68,6 mln., waarbij het verplichtingenbudget niet wordt doorgeschoven.

Subsidies

Natuur en Biodiversiteit op land

Het subsidiebudget wordt met € 18,6 mln. verhoogd. Doordat de begrotingsreserve stikstof conform afspraak ophoudt te bestaan in 2021, wordt er € 20,1 mln. aan de reserve onttrokken ten behoeve van de Regeling Versneld Natuurherstel en toegevoegd aan dit budget op de begroting. Daarnaast worden de uitvoeringskosten voor deze regeling van € 2,8 mln. naar latere jaren doorgeschoven. Verder waren er nog diverse kleinere mutaties.

Regio deals

Het budget op dit artikel voor de Regio Deals neemt met € 32 mln. toe, doordat de middelen voor Rotterdam Zuid worden overgeheveld middels een specifieke uitkering. Het totale budget voor Regio Deals blijft onveranderd.

Opdrachten

Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit

Op het budget van ‘Vermaatschappelijking natuur en biodiversiteit’ vinden diverse mutaties plaats, waardoor het budget met € 9,2 mln. wordt verlaagd. Hoofdzakelijk gaat het om budgetoverhevelingen naar artikel 23 voor onderzoek en de bijdrage aan RIVM. Zo wordt er € 4,7 mln. overgeheveld ten behoeve van de bijdrage aan RIVM in verband met de uitvoering van het Kennisprogramma stikstof. Daarnaast wordt € 4,2 mln. overgeheveld naar artikel 23 voor het onderhoud, beheer, actualisatie en doorontwikkeling van AERIUS. Dit online rekeninstrument ondersteunt de vergunningverlening, monitoring en ruimtelijke planvorming in relatie tot stikstof. Verder is in 2020 de Regeling tijdelijke ondersteuning nationale parken opengesteld. In 2021 wordt hiervoor € 1,7 mln. gereserveerd. Deze middelen worden overgeheveld naar het subsidiebudget voor ‘Vermaatschappelijking natuur en biodiversiteit’.

Daarnaast wordt het budget met € 3 mln. naar beneden bijgesteld als gevolg van onder meer een afname van de bijdrage aan het meetnet voor stikstofdepositie en een overheveling van het DG stikstof budget naar artikel 24 voor de bijdrage aan de RVO.

Tot slot wordt er € 4,8 mln. aan het budget toegevoegd voor de Aanpak PAS-melders. Onder het voormalige PAS hoefde er geen vergunning aangevraagd te worden voor een project dat tot emissie/stikstofdepositie leidde zolang deze onder een bepaalde drempelwaarde bleef. Initiatiefnemers konden volstaan met een melding. Met het vervallen van het PAS zijn deze projecten alsnog vergunningplichtig geworden. Dit brengt kosten met zich mee en met deze verhoging worden middelen gereserveerd ten behoeve van een vergoeding/tegemoetkoming in de kosten voor PAS-melders.

Natuur en biodiversiteit op land

Dit voorjaar is de 1e tranche van de Regeling versneld natuurherstel opengesteld. Voor de regeling (twee tranches) is in totaal € 81,6 mln. beschikbaar. In de 1e tranche van de regeling kunnen terreinbeheerders van een stikstofgevoelig Natura2000-gebied budget aanvragen voor het uitvoeren van natuurherstel. De bevoorschotting vindt over een periode van vier jaar plaats. Omdat de begrotingsreserve stikstof conform afspraak ophoudt te bestaan in 2021, worden de voor deze regeling bestemde middelen nu onttrokken aan de reserve en toegevoegd aan dit budget op de begroting. Vervolgens is een deel van de beschikbare middelen met een kasschuif doorgeschoven naar de jaren 2022-2024. Deze kasschuif leidt vervolgens tot een verlaging van het budget met € 68,6 mln.

Bij Slotwet 2020 zijn de resterende middelen van de eerste tranche van de Regeling provinciale aankoop veehouderijen nabij natuurgebieden (gerichte opkoop) van € 99,5 mln. in de begrotingsreserve stikstof teruggestort. Bij Voorjaarsnota worden deze middelen aan de begrotingsreserve onttrokken en aan het opdrachtenbudget van toegevoegd. Daarnaast zijn de resterende middelen voor de tweede en derde tranche van de Regeling provinciale aankoop veehouderijen nabij natuurgebieden aan de begrotingsreserve onttrokken (€ 110 mln.) en samen met het andere budget voor de tweede en derde tranche met een kasschuif naar 2022 doorgeschoven. In totaal wordt er € 212,9 mln. doorgeschoven. Verder is € 1,5 mln. uit de begrotingsreserve stikstof onttrokken ten behoeve van de Regeling versneld natuurherstel. 

Klimaatimpuls natuur en biodiversiteit

De klimaatakkoordmiddelen voor pilots en onderzoeken veenweide worden ingezet voor diverse onderzoeken. De uitfinanciering hiervan vindt in meerdere jaren plaats. Met een kasschuif zijn de middelen daarom doorgeschoven naar de periode 2022 t/m 2025. Hierdoor wordt het budget voor 2021 onder andere met € 14,5 mln. verlaagd.

Toelichting op de ontvangsten

Onttrekking begrotingsreserve

De ontvangsten uit ‘onttrekking begrotingsreserve’ nemen met € 213,1 mln. toe. Deze middelen worden onttrokken uit de begrotingsreserve stikstof. Hiervan is voor € 99,5 mln. aan budget van de 1e tranche van de Regeling provinciale aankoop veehouderijen nabij natuurgebieden (gerichte opkoop) gereserveerd. Daarnaast wordt ook het resterende budget in de begrotingsreserve stikstof van € 110 mln., die bestemd is voor de tweede en derde tranche van de Regeling, onttrokken aan de reserve.

Daarnaast nemen de ontvangsten met € 21,6 mln. toe vanwege een onttrekking uit de begrotingsreserve stikstof van € 21,6 mln. voor de middelen die worden ingezet voor de Regeling versneld natuurherstel (€ 20,1 mln.) en voor de uitvoeringkosten (€ 1,5 mln.).

Artikel 23 Kennis en innovatie

Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid art.23 (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2021 (1)

Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)

Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1)+(2)

mutatie 2021

Stand 1e suppletoire

mutatie 2022

mutatie 2023

mutatie 2024

mutatie 2025

Verplichtingen

221.723

 

221.723

14.483

236.206

8.216

6.952

11.142

3.446

Waarvan garantie verplichtingen

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Waarvan overige verplichtingen

221.723

 

221.723

14.483

236.206

8.216

6.952

11.142

3.446

Uitgaven

230.168

 

230.168

16.028

246.196

7.583

6.952

11.142

3.446

Waarvan juridisch verplicht

99%

   

99%

    

Subsidies

113.309

 

113.309

6.917

120.226

305

948

5.593

630

Beleidsondersteunend onderzoek

24.067

 

24.067

6.515

30.582

‒ 733

‒ 100

‒ 100

0

Missiegedreven topsectoren - en innovatiebeleid

65.362

 

65.362

‒ 100

65.262

100

100

100

0

Kennisverspreiding en groen onderwijs

23.880

 

23.880

502

24.382

938

948

5.593

630

Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie (subsidies)

0

 

0

0

0

0

0

0

0

Opdrachten

14.359

 

14.359

5.045

19.404

2.446

1.314

1.314

570

Kennisontwikkeling en innovatie

14.359

 

14.359

5.045

19.404

2.446

1.314

1.314

570

Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie

0

 

0

0

0

0

0

0

0

Bijdragen Baten-Lastendiensten

6.612

 

6.612

7.480

14.092

3.465

3.346

3.346

1.330

RIVM

6.612

 

6.612

7.480

14.092

3.465

3.346

3.346

1.330

Bijdragen aan ZBO / RWT

95.888

 

95.888

‒ 3.414

92.474

1.367

1.344

889

916

Wageningen Research

95.481

 

95.481

‒ 3.007

92.474

2.120

2.354

2.348

2.348

ZonMW

407

 

407

‒ 407

0

‒ 753

‒ 1.010

‒ 1.459

‒ 1.432

Ontvangsten

12.267

 

12.267

0

12.267

0

0

0

0

Kennisontwikkeling en innovatie

12.267

 

12.267

0

12.267

0

0

0

0

Toelichting op de uitgaven

Subsidies

Beleidsondersteunend onderzoek

Deze mutatie betreft een verhoging van budget van € 6,5 mln. Een groot gedeelte hiervan betreft extra middelen voor onderzoek naar de klimaatvriendelijke veehouderij (€ 1,7 mln.) en extra middelen voor het 6e Actieprogramma Nitraatrichtlijn (€ 1,3 mln.).

Andere verhogingen van budget betreffen o.a. het kennisprogramma Circulair Terreinbeheer uitgevoerd door Wageningen Research (€0,7 mln.), de Milieueffectrapportage voor het 7e Actieprogramma Nitraatrichtlijn (€0,5 mln.), experimenten met natuurinclusieve landbouw op SBB pachtgrond (€0,4 mln.) en aanvullend onderzoek naar fijnstof in de pluimveesector (€0,3 mln.).

Opdrachten

Kennisontwikkeling en innovatie

De verhoging van het budget met € 5 mln. betreft verschillende mutaties, waaronder een verhoging van het budget in verband met het uitvoeren van onderzoek door RIVM voor emissieregistratie (€ 1,6 mln.), voor het programma AERIUS (€ 1,5 mln.) en een budgetoverheveling van middelen voor het Kennisprogramma stikstof vanuit artikel 22 (€ 1,4 mln.). Deze laatste budgetoverheveling omvat in een reeks tot en met 2026 in totaal € 6,6 mln.

Bijdragen baten-lastendiensten

Bijdrage aan het RIVM

Het budget wordt met € 7,5 mln. verhoogd vanwege onder andere de volgende mutaties:

  • Een budgetoverheveling vanaf artikel 22 voor de uitvoering van het Kennisprogramma stikstof dat het RIVM uitvoert (€ 3,3 mln.).

  • De verhoging van budget ten behoeve van het programma AERIUS dat het RIVM uitvoert (€ 2,6 mln.)

  • De verhoging van budget ten behoeve van de opdracht voor de uitbreiding van het meetnet depositiemetingen dat het RIVM uitvoert (€ 0,9 mln.). De uitbreiding vindt plaats om de onzekerheden te verkleinen, de ruimtelijke dekking te vergroten en meer inzicht te krijgen in het depositieproces en chemische reacties met stikstof in de lucht.

  • De verhoging van budget ten behoeve van de opdracht voor de uitbreiding van het meetnet stikstof dat het RIVM uitvoert (€ 0,3 mln.). De uitbreiding vindt plaats op basis van de aanbevelingen van het Adviescollege Meten en Berekenen Stikstof.

Bijdragen aan ZBO / RWT

Wageningen Research

Het budget wordt met € 3 mln. verlaagd. Dit wordt onder andere veroorzaakt door de overheveling van € 5,7 mln. van artikel 23 naar het NVWA opdrachtenbudget ten behoeve van de bevoorschotting van Wettelijke onderzoekstaken/Wageningen Food and Safety Research (WOT/WFSR) en de overheveling van € 2,2 mln. van OCW naar LNV vanwege onderzoeksmiddelen uit de SEO-regeling. Deze laatste overheveling zal tot en met 2026 jaarlijks plaatsvinden.

Artikel 24 Uitvoering en toezicht

Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid art.24 (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2021 (1)

Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)

Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1)+(2)

mutatie 2021

Stand 1e suppletoire

mutatie 2022

mutatie 2023

mutatie 2024

mutatie 2025

Verplichtingen

416.375

260

416.635

36.097

452.732

18.810

13.657

13.619

13.619

Waarvan garantie verplichtingen

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Waarvan overige verplichtingen

416.375

260

416.635

36.097

452.732

18.810

13.657

13.619

13.619

Uitgaven

416.295

260

416.555

36.097

452.652

18.810

13.657

13.619

13.619

Waarvan juridisch verplicht

96%

   

96%

    

Bijdragen Baten-Lastendiensten

  

416.555

36.097

452.652

18.810

13.657

13.619

13.619

Bijdrage NVWA

223.567

0

223.567

15.045

238.612

13.201

13.201

13.201

13.201

Bijdrage RVO.nl

192.728

260

192.988

21.052

214.040

5.609

456

418

418

Ontvangsten

  

0

0

0

0

0

0

0

Agentschappen en overig

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Toelichting op de uitgaven

Het verplichtingenbudget wordt met € 36,1 mln. verhoogd. De verhoging wordt veroorzaakt door diverse mutaties die samenhangen met de uitgaven en worden hieronder per categorie toegelicht.

Bijdragen Baten-lastendiensten

Bijdrage aan de NVWA

De bijdrage aan de NVWA wordt met € 15 mln. verhoogd en bestaat uit diverse mutaties, waaronder:

  • Overheveling van € 5,7 mln. van artikel 23 naar het budget voor de NVWA ten behoeve van de opdracht voor de Wettelijke onderzoekstaken van Wageningen Food and Safety Research.

  • Voor het terugdraaien van de taakstelling Reistijd = werktijd wordt er € 4,8 mln. aan het budget toegevoegd. Deze uit 2014 stammende taakstelling was opgelegd om de reistijd van ambulante medewerkers niet meer als werktijd te zien. Het is niet gelukt om deze afspraak te verankeren in de CAO Rijk. Deze taakstelling is daarmee niet realiseerbaar gebleken en wordt teruggedraaid.

  • De overheveling van € 1,5 mln. aan middelen ten behoeve van bevoorschotting van de opdracht betreffende het 6e AP Nitraat vanuit artikel 55 naar het budget voor de NVWA.

  • Door de opvolging van de infractieprocedure van de Europese Commissie door een uitbreiding van de capaciteit van NVWA (15,2 fte) voor de handhaving zeevisserij controles wordt het budget met € 1,2 mln. verhoogd.

  • Verhoging van het budget met € 1,2 mln. voor de toepassing van de AVG. Vanaf 2018 is DB verantwoordelijk voor de implementatie bij EZK en LNV. Daarvoor is in 2018 één structureel budget bij DB gezet door EZK en LNV samen om de kosten hiervoor te dekken. Nu de implementatiefase is afgerond worden de structurele budgetten voor de diensten die de AVG uitvoeren voor het LNV kerndepartement overgeheveld naar de LNV begroting.

Bijdrage aan RVO

Het budget wordt met € 21,1 mln. verhoogd en bestaat uit diverse mutaties, waaronder:

  • Verhoging van het budget met € 8,9 mln. vanwege een overheveling vanuit artikel 24 voor de opdrachten die de RVO uitvoert op het gebied van het Gemeenschappelijk Landbouw Beleid (GLB).

  • Een verhoging van het budget met € 5 mln. voor de ondersteuning van de RVO bij de Uniforme Openbare voorbereidingsprocedure (UOV) voor de zes luchthavens van het budget met € 5 mln.

  • Door een stijging van de kosten voor Identificatie en Registratie (IR) uitvoering wordt het budget verhoogd met € 3 mln.

  • Een verhoging van het budget met € 1,9 mln. vanwege een overheveling van de bijdrage aan de Centrale Cie Dierproeven vanuit artikel 21.

  • Een verhoging van het RVO budget met € 1,6 mln. voor de inzet en ondersteuning bij de afzonderlijke PAGW-projecten (planvoorbereidingen en uitvoeringen).

  • Conform het RVO jaarplan wordt er € 1 mln. toegevoegd aan het budget voor de bijdrage RVO vanuit het programma DG Stikstof.

  • Vanwege een kasschuif wordt het budget van € 2,2 mln. voor de implementatie van de BGT verschoven naar 2022. Dit budget wordt gebruikt ter dekking van de meerkosten die de RVO heeft gemaakt in de ruimtelijke vastlegging en de registratie van landbouwpercelen.

4 Niet-beleidsartikelen

Artikel 50 Apparaat

Budgettaire gevolgen van beleid art. 50 Apparaat (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2021 (1)

Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)

Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1)+(2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)

Mutatie 2022

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Verplichtingen

143.854

0

143.854

8.934

152.788

5.052

3.968

3.445

3.055

          

Uitgaven

143.854

0

143.854

8.934

152.788

5.052

3.968

3.445

3.055

          

Personele uitgaven

102.717

0

102.717

8.244

110.961

4.407

3.323

2.800

2.410

Eigen personeel

95.729

0

95.729

6.659

102.388

3.812

2.728

2.205

1.815

Externe inhuur

3.698

0

3.698

990

4.688

0

0

0

0

Overige personele uitgaven

3.290

0

3.290

595

3.885

595

595

595

595

Materiële uitgaven

41.137

0

41.137

690

41.827

645

645

645

645

ICT

500

0

500

0

500

0

0

0

0

Bijdrage aan SSO's (exclusief DICTU)

16.078

0

16.078

0

16.078

0

0

0

0

SSO DICTU

16.137

0

16.137

1.478

17.615

662

607

607

607

Overige materiële uitgaven

8.422

0

8.422

‒ 788

7.634

‒ 17

38

38

38

          

Ontvangsten

2.793

0

2.793

0

2.793

0

0

0

0

Toelichting

Personele uitgaven

De verhoging voor personele uitgaven is grotendeels veroorzaakt door het toevoegen van middelen voor de voorzetting van de Programma DG Stikstof (€ 1,8 mln.), voor een sociaal plan voor voormalige bedrijfs- en productschappen (€ 1,4 mln.) en voor de uitvoering van beleidsprogramma’s (€ 3,2 mln.).

Ten slotte waren er nog diverse kleine mutaties waardoor het budget voor personele uitgaven per saldo toeneemt met € 8,2 mln.

Artikel 51 Nog onverdeeld

Budgettaire gevolgen van beleid art. 51 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2021 (1)

Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)

Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1)+(2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)

Mutatie 2022

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Verplichtingen

50.960

0

50.960

1.080

52.040

31.248

26.497

24.484

25.561

          

Uitgaven

50.960

0

50.960

1.080

52.040

31.248

26.497

24.484

25.561

          

Prijsbijstelling

0

0

0

27.927

27.927

17.062

17.061

15.090

15.821

Loonbijstelling

0

0

0

13.661

13.661

12.711

12.384

12.094

12.240

Nog te verdelen

50.960

0

50.960

‒ 40.508

10.452

1.475

‒ 2.948

‒ 2.700

‒ 2.500

          

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Toelichting

Loon- en prijsbijstelling

De loon- en prijsbijstellingstranche 2021 is bij Voorjaarsnota 2021 op artikel 51 Nog onverdeeld geplaatst. De loonbijstelling betreft de vergoeding voor de stijging van de contractloonontwikkeling en de stijging van de sociale lasten voor de overheidswerkgever. De prijsbijstelling betreft de verwerking van de stijging van diverse prijsindexen. Bij de Miljoenennota zullen deze budgetten toegedeeld worden aan de relevante onderdelen op de LNV begroting.

Nog te verdelen

Het onderdeel Nog te verdelen wordt verlaagd met € 40,5 mln. Dit wordt met name verklaard door een overheveling van € 32 mln. naar artikel 22. Het gaat om een bijdrage aan het Provinciefonds voor de Regio Deal Rotterdam Zuid (€ 32 mln.). Ook wordt er € 8,8 mln. overgeheveld naar artikel 24 voor de bijdrage aan RVO.nl. Het betreft opdrachten met betrekking tot het herziene GLB en landschapselementen. 

5 Agentschappen

5.1 Agentschap NVWA

Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap NVWA Suppletoire begroting 2021 (bedragen x € 1.000)
 

(1) Vastgestelde begroting

(2) Mutaties 1e suppletoire begroting

(3)=(1)+(2) Totaal geraamd

    

Baten

   

- Omzet

404.273

17.769

422.042

waarvan omzet moederdepartement

185.119

13.506

198.625

waarvan omzet overige departementen

108.524

4.269

112.793

waarvan omzet derden

110.630

‒ 6

110.624

Rentebaten

0

0

 

Vrijval voorzieningen

0

0

 

Bijzondere baten

17.070

23.915

40.985

Totaal baten

421.343

41.684

463.027

    

Lasten

   

Apparaatskosten

412.566

34.829

447.395

- Personele kosten

224.212

37.188

261.400

waarvan eigen personeel

189.745

38.550

228.295

waarvan inhuur externen

22.244

‒ 1.917

20.327

waarvan overige personele kosten

12.223

555

12.778

- Materiële kosten

188.354

‒ 2.359

185.995

waarvan apparaat ICT

2.140

10

2.150

waarvan bijdrage aan SSO's

51.533

6.466

57.999

waarvan overige materiële kosten

134.681

‒ 8.835

125.846

Rentelasten

98

2

100

Afschrijvingskosten

11.979

3.053

15.032

- Materieel

2.025

212

2.237

waarvan apparaat ICT

98

152

250

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

1.927

60

1.987

- Immaterieel

9.954

2.841

12.795

Overige lasten

500

0

500

waarvan dotaties voorzieningen

500

0

500

waarvan bijzondere lasten

0

0

Totaal lasten

425.143

37.884

463.027

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

‒ 3.800

3.800

0

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

Saldo van baten en lasten

‒ 3.800

3.800

0

Toelichting op de baten

Ten opzichte van de begroting is de omzet gestegen als gevolg van aanvullende opdrachten van het moederdepartement met name op het gebied van verbetering toezicht vleesketen, € 10,3 mln,. Daarnaast heeft VWS onder meer aanvullende middelen ter beschikking gesteld voor toezicht op het wietexperiment, € 0,7 mln, en controle op exotische muggen, € 0,7 mln. en is ook de opdracht voor de provincies € 1,0 mln groter geworden.

De bijzondere baten zijn toegenomen om de kostenstijging als gevolg van verhoging van tarieven voor het bedrijfsleven gedeeltelijk te dempen en heeft daarnaast tot gevolg dat het saldo van baten en lasten, in de begroting ‒ € 3,8 mln, niet meer negatief is.

Toelichting op de lasten

Personele kosten

De personele kosten nemen toe met € 37,2 mln, deels als gevolg van het extra werk voor de departementen, € 17,7 mln, maar deels ook vanwege meerwerk voor het bedrijfsleven, € 20 mln. Dit meerwerk wordt niet doorbelast aan het bedrijfsleven en de vergoeding daarvoor is verantwoord onder de post bijzondere baten.

Materiële kosten

De bijdrage SSO’s stijgt met € 6,5 mln, deels als gevolg van hoger kosten applicatiebeheer DICTU, € 2,1 mln, en huisvestingskosten, € 2,1 mln, en deels als verschuiving van servicekosten, € 2,3 mln, van overige materiële kosten naar bijdrage SSO’s.

De overige materiële kosten zijn € 8,8 mln. lager dan begroot. Dit wordt met name veroorzaakt doordat een voorziening voor onverwachte kosten Brexit bij de NVWA (€ 4,0 mln.) vervalt en nu ten laste komt van het moederdepartement. Daarnaast, zoals hierboven reeds gemeld, heeft er een verschuiving plaatsgevonden van overige materiële kosten naar bijdrage aan SSO’s.

Immaterieel

Deze kosten zijn € 2,8 mln. hoger dan begroot. Dit betreft € 1,8 mln. reguliere afschrijving op software en 1,0 mln. afschrijving m.b.t. het IV ICT Actieplan.

Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)
 

Omschrijving

(1) Vastgestelde begroting

(2) Mutaties 1e suppletoire begroting

(3)=(1)+(2) Totaal geraamd

1.

Rekening-courant RHB 1 januari + depositorekeningen

2.876

23.784

26.660

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

421.343

41.684

463.027

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 412.664

‒ 34.831

‒ 447.495

2.

Totaal operationele kasstroom

8.679

6.853

15.532

 

Totaal investeringen (-/-)

‒ 7.150

‒ 2.200

‒ 9.350

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 7.150

‒ 2.200

‒ 9.350

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

‒ 7.055

‒ 7.055

 

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

5.000

5.000

 

Aflossingen op leningen (-/-)

‒ 13.370

1.312

‒ 12.058

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

7.150

2.200

9.350

4.

Totaal financieringskasstroom

‒ 6.220

1.457

‒ 4.763

5.

Rekening-courant RHB 31 december (=1+2+3)

‒ 1.815

29.894

28.079

Toelichting

De totale kasstroom is € 29,9 mln hoger dan in de vastgestelde begroting. Het verschil kan als volgt worden gespecificeerd:

Rekening-courant RHB 1 januari + depositorekeningen

Ten opzichte van de begroting is de rekening courant € 23,8 mln. hoger.

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom wordt € 6,9 mln hoger. Dit bestaat uit de som van het saldo van baten en lasten, de afschrijvingskosten en dotaties aan voorzieningen. De operationele kasstroom is met name verbeterd door de verhoging van de bijzondere baten met € 3,8 mln.

Investeringskasstroom

De totale investeringen in ICT zijn € 1,5 mln. hoger dan begroot. Daarnaast extra investeringen in laboratorium-apparatuur (€ 0,7 mln.)

Financieringskasstroom

De totale financieringskasstroom is € 1,5 mln hoger dan in de vastgestelde begroting. De eenmalige vermogensstorting van € 5,0 mln. betreft een compensatie voor het verlies als gevolg van Corona in 2020. De uitkering aan het moederdepartement betreft het bedrag dat conform saldibevestiging 2020 aan het moederdepartement wordt teruggestort. Daarnaast wordt er ten opzichte van de begroting €1,3 mln. minder afgelost en wordt voor € 2,2 mln beroep gedaan op de leenfaciliteit, conform de toename in de investeringen.

Rekening courant

De verwachte stand rekening-courant neemt ten opzichte van de vastgestelde begroting toe met € 29,9 mln. tot € 28,1 mln.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren
 

2021

2021

 

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Gemiddelde kostprijs (€/uur)

121,54

121,54

Tarieven

  

Index 2012 = € 94,07 = 100

129,2

129,2

Omzet per productgroep ( in € mln.)

  

Handhaven

282,1

263,6

Keuren certificering op afstand

10,1

10,1

Keuren import

20,5

19,4

Keuren export, slachthuizen en overige activiteiten

91,6

101,5

FTE

  

Aantal FTE (excl. Externe inhuur)

2.406

2.718

Saldo van baten en lasten als % van de totale baten

‒ 0,90%

0,00%

Kwaliteit

  

Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen

90%

90%

Tijdig betaalde facturen (< 30 dagen)

95%

95%

6 De begroting van het Diergezondheidsfonds (DGF)

Budgettaire gevolgen Diergezondheidsfonds (bedragen x € 1.000)

art. 1

Bewaking en bestrijding van dierziekten en voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen

Ontwerpbegroting 2021 (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)

Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1)+(2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)

       
 

Verplichtingen

34.329

 

34.329

8.540

42.869

 

Uitgaven

34.329

 

34.329

8.540

42.869

 

waarvan juridisch verplicht

81%

   

81%

       
 

Programma-uitgaven

34.329

 

34.329

8.540

42.869

       
 

Opdrachten

34.329

 

34.329

8.540

42.869

 

1. Bewaking van dierziekten

21.915

 

21.915

‒ 3.230

18.685

 

2. Bestrijding van dierziekten

9.685

 

9.685

11.485

21.170

 

3. Voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen

     
 

4. Overig

2.729

 

2.729

285

3.014

       
 

Ontvangsten

33.964

 

33.964

49.213

83.177

 

Ontvangsten van LNV

5.387

 

5.387

 

5.387

 

Ontvangsten van sector

20.177

 

20.177

 

20.177

 

Ontvangsten van EU

3.500

 

3.500

 

3.500

 

Bijdrage sector crisisreserve

4.900

 

4.900

 

4.900

 

Saldo van de afgesloten rekeningen

0

 

0

49.213

49.213

Toelichting op de uitgaven

Bewaking van dierziekten

Het budget op deze post wordt met € 3,2 mln. verlaagd. Dit komt voor het grootste gedeelte doordat de prognose voor salmonella vaccinatie van € 5,8 mln. naar € 2,25 mln. is bijgesteld omdat het EU te financieren deel voortaan buiten begrotingsverband verantwoord wordt. Daarnaast is er € 0,32 mln. aan deze post toegevoegd vanwege overloop van uitgaven uit 2020.

Bestrijding van dierziekten

Het budget op deze post wordt met € 11,5 mln. verhoogd. De raming voor de DGF-uitgaven bestrijding is verhoogd (€ 10,2 mln.) doordat uitgaven voor de afwikkeling ruiming nertsen, uitbraken vogelgriep en calamiteitenreserve destructie 2020 vanuit 2020 naar 2021 zijn doorgeschoven. Ook is de raming voor de uitgaven salmonella bestrijding verhoogd (€ 1,4 mln.) door aangepast beleid omtrent de bestrijding van zoönotische salmonella bij pluimvee.

Overige

De overige uitgaven in 2021 zijn met € 0,285 mln. verhoogd. Dit betreft het LNV-aandeel in de financiering Stichting Diergeneesmiddelen Autoriteit (SDa), welke is overgekomen van de LNV begroting.

Toelichting op de ontvangsten

Het DGF-saldo is de resultante van het beginsaldo van een jaar en het saldo van specifieke uitgaven en ontvangsten in dat jaar. Het saldo van het Diergezondheidsfonds bestaat deels uit de wettelijk vastgelegde crisisreserves die voor de sectoren varken, schaap, geit en pluimvee zijn vastgelegd. Verder bestaat het saldo uit werkkapitaal waaruit de lopende kosten voor bewaking, voorzieningen, verdenkingen en bestrijding worden betaald. Ook betreft het EU-gelden die nog met de sectoren worden verrekend. Via het saldo kunnen genoemde gelden jaar op jaar worden meegenomen. Met deze 1e suppletoire begroting wordt derhalve het eindsaldo DGF 2020 ad € 49,2 mln. toegevoegd aan het budget voor 2021. Het genoemde eindsaldo betreft het DGF-saldo ad € 36,6 mln. en de crisisreserve ad € 12,6 mln.

Naar boven