Tweede Kamer der Staten-Generaal

35 650 V Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) voor het jaar 2020 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Ontvangen 30 november 2020

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

Vergaderjaar 2020‒2021

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2020 wijzigingen aan te brengen in:

1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V);

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Buitenlandse Zaken,S.A.Blok

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1 Leeswijzer begroting

De voorliggende tweede suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de eerste suppletoire begroting 2020 van hoofdstuk V van de begroting van het Rijk.

In onderdeel 2 wordt een beknopte toelichting gegeven op de wijzigingen die zijn opgetreden binnen het totaal van de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS).

In onderdeel 3 worden de belangrijkste mutaties op de begroting van Buitenlandse Zaken toegelicht.

Onderdeel 4 bevat per beleidsartikel een tabel budgettaire gevolgen van beleid. Na deze tabellen wordt een toelichting op de mutaties gegeven. Hierbij worden per artikel de mutaties die groter of gelijk zijn aan de ondergrenzen in onderstaande staffel conform de Rijksbegrotingsvoorschriften toegelicht. De wijzigingen van de verplichtingen worden alleen toegelicht wanneer ze groter zijn dan 10% ten opzichte van de stand in de 1e suppletoire begroting op artikelniveau.

Tabel: Ondergrenzen conform Rijksbegrotingsvoorschriften

Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV

Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen

Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)

< 50

1

2

=> 50 en < 200

2

4

=> 200 en < 1000

5

10

=> 1000

10

20

In onderdeel 5 staan de tabellen van de niet-beleidsmatige artikelen.

2 Wijzigingen in de omvang van de HGIS

In deze paragraaf wordt geschetst welke wijzigingen zijn opgetreden in de omvang van de HGIS sinds de Voorjaarsnota 2020. Zoals uit de hiernavolgende tabellen blijkt, nemen de uitgaven toe met EUR 111,2 miljoen en nemen de ontvangsten af met EUR 32,1 miljoen.

Tabel 2 Wijzigingen in HGIS uitgaven vanaf Voorjaarsnota 2020 (bedragen x EUR 1 miljoen)1

Uitgaven

Totaal

Wv. ODA

Stand uitgaven VJN 2020

6.078,2

4.481,7

Totaal mutaties

111,2

249,2

Stand uitgaven NJN 2020

6.189,3

4.752,2

X Noot
1

In de tabel komen afrondingsverschillen voor.

De HGIS standen zijn inclusief EU- en asieltoerekening.

De toename is het gevolg van meerdere mutaties. In de hiernavolgende tabel zijn deze nader uitgesplitst.

Tabel 3 Oorzaken uitgavenmutaties HGIS vanaf Voorjaarsnota 2020 (bedragen x EUR 1 miljoen)1

Uitgaven

Totaal

Wv. ODA

Macrobijstellingen BNI (ODA) en prijscomponent BBP (non-ODA)

‒ 379,1

‒ 377,9

Overboekingen van en naar de HGIS

459,7

500,0

Desaldering op ontvangsten

‒ 32,0

 

Kasschuif

155,5

155,5

Toevoeging middelenafspraak huisvesting

‒ 14

 

Eindejaarsmarge (verwachte onderuitputting)

‒ 78,8

‒ 28,4

Totaal

111,2

249,2

X Noot
1

In de tabel komen afrondingsverschillen voor.

Toelichting uitgaven:

  • Macrobijstellingen BNI (ODA) en prijscomponent BBP (non-ODA): op basis van de wijzigingen zoals deze zijn opgenomen in de Macro Economische Verkenning voor het Bruto Nationaal Inkomen (ODA) en de prijscomponent van het Bruto Binnenlands Product is de omvang van de HGIS bijgesteld. Hierdoor wordt het ODA-budget met EUR 377,9 miljoen verlaagd en wordt het non-ODA-budget met EUR 1,2 miljoen verlaagd. Naar aanleiding van het advies van de Adviesraad Internationale Vraagstukken heeft het kabinet EUR 350 miljoen ter beschikking gesteld om het budget voor ontwikkelingssamenwerking te stabiliseren, ondanks de effecten van de macrobijstellingen. Daarnaast heeft het kabinet EUR 150 miljoen beschikbaar gesteld ten behoeve van bestrijding van COVID-19 in de meest kwetsbare landen (Kamerstuk 33 625, nr. 320).

  • Overboekingen van en naar de HGIS: er vindt verder nog een aantal overboekingen van en naar de HGIS plaats, waardoor het niet ODA-deel van het HGIS budget per saldo met EUR 40,3 miljoen afneemt. Het betreft overhevelingen met name op het gebied van Buitenlandse Zaken en Defensie.

  • Desaldering op ontvangsten: de ontvangsten nemen af met EUR 32 miljoen. Dit is met name het gevolg van een afname in de ontvangsten van Buitenlandse Zaken.

  • Kasschuif: een betaling aan de Wereldbank zal in 2020 worden verricht, in plaats van 2021. Daarnaast is budget op het gebied van ontwikkelingssamenwerking naar voren gehaald, als onderdeel van het pakket aan maatregelen van het kabinet (Kamerstuk 33 625 nr. 320).

  • Toevoeging middelenafspraak huisvesting: het huisvestingsbeleid van het Ministerie van Buitenlandse Zaken is gericht op het moderniseren, verduurzamen en rationaliseren van de vastgoedportefeuille. Om dit te bewerkstelligen is een middelenafspraak huisvesting gemaakt waarbij de opbrengst van de verkopen opnieuw kan worden ingezet in latere jaren. In dit kader wordt EUR 14 miljoen doorgeschoven naar volgend jaar. Vanwege COVID-19 hebben deze uitgaven op het gebied van huisvesting vertraging opgelopen.

  • Eindejaarsmarge (verwachte onderuitputting): binnen de HGIS verwacht een aantal departementen lagere uitgaven dan geraamd. De belangrijkste mutaties zijn opgenomen in de begrotingen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, Volksgezondheid, Welzijn en Sport, en Buitenlandse Zaken. Dit wordt via de eindejaarsmarge meegenomen naar volgende jaren.

Tabel 4 Wijzigingen in HGIS ontvangsten vanaf Voorjaarsnota 2020 (bedragen x EUR 1 miljoen)1

Ontvangsten

Totaal

Wv. ODA

Stand ontvangsten VJN 2020

186,2

29,2

Totaal mutaties

‒ 32,2

0

Stand ontvangsten NJN 2020

154,1

29,2

X Noot
1

in de tabel komen afrondingsverschillen voor.

Toelichting ontvangsten:

  • De ontvangsten nemen af met EUR 32,2 miljoen. Hierbij wordt EUR 32 miljoen gedesaldeerd met de uitgaven.

  • Op de begroting van Financiën nemen de geraamde ontvangsten voor de internationale financiële instellingen toe met EUR 2 miljoen. Deze raming betreft een stelpost en op basis van de ontwikkeling in 2020 wordt deze nu bijgesteld.

  • Op de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking nemen de ontvangsten en restituties op leningen af met EUR 2,2 miljoen. Deze mutatie is wel onderdeel van de HGIS, maar niet kaderrelevant.

3 Beleid

3.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

Zomer 2020

In de zomer van 2020 is besloten om vanuit generale middelen een pakket van EUR 150 miljoen beschikbaar te stellen om, langs de lijnen van het AIV advies 'Nederland en de wereldwijde aanpak van COVID-19', in te zetten voor een effectieve, gepaste Nederlandse bijdrage aan de mondiale strijd tegen de impact van het coronavirus. Hiervan werd een bedrag van EUR 8 miljoen aanvullend op de BZ-begroting opgenomen, bedoeld voor medische interventies in internationaal (met name EU- en NAVO) verband. Op de begroting van het Ministerie van Defensie werd EUR 3 miljoen opgenomen. De resterende middelen zijn opgenomen op de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. In de kabinetsreactie is toegelicht op welke wijze de middelen worden ingezet op een aantal specifieke onderdelen (Kamerstuk 2020Z13824).

Tabel 5 Extracomptabel overzicht inzet COVID-19 maatregelen (bedrag x EUR 1 000)

Artikel

Naam maatregel

bedrag uitgaven 2020

Relevante Kamerstukken

2.1

Programma Ondersteuning Beleid1

2.500

Kamerstuk 2020Z13824

4.1

Bijzondere bijstand buitenland

6.600

incidentele suppletoire begroting

4.4

Programma Ondersteuning Beleid

5.000

Kamerstuk 2, 35 450 V, nr. 2

4.4

Programma Ondersteuning Beleid; o.a. Steunverzoeken EU/NAVO2

6.250

Kamerstuk 2020Z13824

    
X Noot
1

Dit betreft EUR 4 miljoen als onderdeel van het brede COVID-19 steunpakket [], waarvan uiteindelijk EUR 1,5 miljoen is opgenomen in de BHOS begroting.

X Noot
2

Dit betreft EUR 4 miljoen als onderdeel van het brede COVID-19 steunpakket [] en een verhoging van EUR 2,25 miljoen ten behoeve van het steunpakket medische hulpmiddelen aan Suriname en extra noodhulpverzoeken uit diverse landen.

Uitgaven

In dit wetsvoorstel is een aantal begrotingswijzigingen opgenomen dat leidt tot een verhoging van de geraamde uitgaven van Buitenlandse Zaken (V) met EUR 748,2 miljoen in 2020.

De belangrijkste mutaties ten opzichte van de eerste suppletoire begroting worden onder de tabel toegelicht. Een uitgebreidere toelichting is opgenomen onder de desbetreffende beleidsartikelen.

Tabel 6 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2020 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
 

Art.

Uitgaven 2020

Vastgestelde begroting 2020

 

10.358.509

Stand 1e suppletoire begroting 2020

 

10.570.707

Belangrijkste suppletoire mutaties

  

1) Bescherming en bevordering van mensenrechten

1.2

7.460

2) Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde

2.4

‒ 33.200

3) Afdrachten aan de Europese Unie

3.1

829.234

4) Apparaat

7.1

‒ 49.175

6) Overige mutaties

 

‒ 6.066

Stand 2e suppletoire begroting 2020

 

11.318.960

Toelichting

  • 1. Artikel 1.2 Bescherming en bevordering van mensenrechten

    Het budget voor de bescherming en bevordering van mensenrechten stijgt per saldo met EUR 7,5 miljoen. Deze verhoging is voor EUR 6 miljoen het gevolg van extra bijdragen aan OHCHR en UNESCO op het terrein van godsdienstvrijheid, persvrijheid en accountability. Dit bestaat uit een bijdrage van EUR 1 miljoen aan UNESCO, EUR 2 miljoen aan OHCHR voor godsdienstvrijheid, EUR 1 miljoen aan OHCHR voor vrijheid van meningsuiting/persvrijheid en EUR 2 miljoen aan OHCHR voor accountability. Deze bijdrage ondersteunt direct de accountability/bewijsgaringmechanismen in o.a. Jemen, Myanmar en Libië.

  • 2. Artikel 2.4 Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband

    De uitgaven voor de bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband worden met EUR 33,2 miljoen naar beneden bijgesteld. Dit komt met name doordat de Nederlandse contributie aan de VN-crisisbeheersingsoperaties lager uitvalt dan geraamd. Binnen het Stabiliteitsfonds zijn er activiteiten vertraagd in verband met COVID-19, waardoor de uitgaven EUR 5 miljoen lager uitvallen. Daarnaast wordt er EUR 9,9 miljoen overgeheveld naar het ministerie van Defensie voor de beveiliging van hoog-risico posten.

  • 3. Artikel 3.1 Afdrachten aan de Europese Unie

    Op artikel 3.1 heeft een aantal mutaties plaatsgevonden, die per saldo leiden tot een opwaartse bijstelling van het budget. Deze mutaties zijn het gevolg van aanvullende begrotingen van de Europese Commissie voor 2020: Draft Amending Budget (DAB) 3, 7, 8, en 9. Daarnaast is een technische herberekening van de Britse korting van de afgelopen jaren verwerkt in de raming. Tot slot wordt een uitgave verwerkt die een afdracht onder voorbehoud aan de Europese Commissie betreft, vanwege een geschil met de Commissie over de verschuldigdheid van Traditionele Eigen Middelen over de invoer van zonnepanelen, waarover al dan niet anti-dumpingsheffingen en compenserende rechten geheven moesten worden.

  • 4. Artikel 7 Apparaat

    De uitgaven op apparaat dalen per saldo met EUR 49,2 miljoen. De personele uitgaven dalen per saldo met EUR 21,4 miljoen. Door de coronacrisis zijn de beoogde intensiveringen niet gerealiseerd. De materiële uitgaven dalen per saldo met EUR 26,6 miljoen. Dit is het gevolg van een overheveling naar FMHaaglanden (EUR 10,2 miljoen) ten behoeve van de facilitaire dienstverlening op de Rijnstraat 8 en lagere ontvangsten op het gebied van huisvesting (EUR 7 miljoen) en het doorschuiven van middelen voor veiligheid en huisvesting. In de Miljoenennota zijn extra investeringen in de veiligheid van hoog-risico posten opgenomen (EUR 28 miljoen) en deze schuiven deels door naar komende jaren via eindejaarsmarge (EUR 22 miljoen). Ook wordt een bedrag van EUR 14 miljoen meegenomen via de middelenafspraak huisvesting naar komende jaren.

Ontvangsten

De ontvangsten zijn gedurende 2020 per saldo EUR 75,6 miljoen hoger uitgevallen. De belangrijkste mutaties worden onder de tabel toegelicht.

Tabel 7 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2020 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
 

Art.

Ontvangsten 2020

Vastgestelde begroting 2020

 

787.390

Stand 1e suppletoire begroting 2020

 

807.265

Belangrijkste suppletoire mutaties

  

1) Diverse ontvangsten EU

3.10

107.690

2) Consulaire dienstverlening

4.10 en 4.20

‒ 28.100

6) Overige mutaties

 

‒ 4.010

Stand 2e suppletoire begroting 2020

 

882.845

Toelichting

  • 1. Artikel 3.10 Afdrachten aan de Europese Unie

    De ontvangsten nemen per saldo toe met EUR 107,7 miljoen. De verlaging van de invoerrechten als gevolg van Draft Amending Budget 7 leidt tot een lagere vergoeding voor het innen van de perceptiekostenvergoeding van EUR 74 miljoen in 2020. Daarnaast heeft de Europese Commissie in juni de nacalculatie 2019 van de BTW en BNI-afdrachten over de periode 2015-2018 in de afdrachten verwerkt. Voor Nederland leidt dit tot een eenmalige toename van de overige ontvangsten van EUR 17 miljoen in 2020. Tot slot wordt een ontvangst verwerkt van EUR 164,8 miljoen. Dit betreft de perceptiekostenvergoeding van 20% voor de inningskosten van de afdracht onder voorbehoud aan de Europese Commissie vanwege een geschil met de Commissie over de verschuldigdheid van Traditionele Eigen Middelen over de invoer van zonnepanelen, waarover al dan niet anti-dumpingsheffingen en compenserende rechten geheven moesten worden.

  • 2. Artikel 4.10 en 4.20 Consulaire dienstverlening

    De ontvangsten nemen per saldo af met EUR 28,1 miljoen. Dit is het gevolg van COVID-19. Hierdoor is de vraag naar visa en reisdocumenten nagenoeg stil gevallen. Na de zomer is de vraag geleidelijk weer op gang gekomen, maar deze blijft lager dan oorspronkelijk geraamd. De kostendekkendheid van de consulaire dienstverlening is hierdoor afgenomen. Dit is opgevangen door de onderuitputting op de apparaatsbegroting.

4 Beleidsartikelen

Artikel 1: Versterkte internationale rechtsorde

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Versterkte Internationale rechtsorde (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
  

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting

    

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

 
       
  

2020

2020

2020

2020

2020

  

(1)

(2)

  

(4)=(2+3)

 

Verplichtingen

111 696

112 506

0

8 778

121 284

       
 

Uitgaven:

     
       
 

Programma-uitgaven totaal

125 788

126 941

0

4 753

131 694

 

waarvan juridisch verplicht

 

80%

  

100%

       

1.1

Goed functionerende internationale instellingen met een breed draagvlak

48 879

49 068

0

722

49 790

       
 

Subsidies (regelingen)

     
 

Internationaal recht

3 535

3 785

0

500

4 285

       
 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

     
 

Verenigde Naties

34 525

34 548

0

107

34 655

 

OESO

7 219

7 135

0

110

7 245

 

Internationaal Strafhof

3 600

3 600

0

5

3 605

       

1.2

Bescherming en bevordering van mensenrechten

63 502

63 402

0

7 460

70 862

       
 

Subsidies (regelingen)

     
 

Mensenrechtenfonds

25 646

22 645

0

1 801

24 446

       
 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

     
 

Mensenrechtenfonds

30 106

30 106

3 001

659

33 766

 

Mensenrechten multilateraal

7 750

10 651

‒ 3 001

5 000

12 650

       

1.3

Gastlandbeleid internationale organisaties

13 407

14 471

0

‒ 3 429

11 042

       
 

Subsidies (regelingen)

     
 

Carnegiestichting

4 400

4 400

0

194

4 594

       
 

Bijdrage aan agentschappen

     
 

Vredespaleis

5 500

6 500

0

‒ 4 000

2 500

       
 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

     
 

Internationaal Strafhof

1 038

1 061

0

0

1 061

 

Speciaal Tribunaal Libanon

1 919

1 960

0

102

2 062

 

Nederland Gastland

550

550

0

275

825

       

Toelichting

Verplichtingen

Geen toelichting.

Uitgaven

Artikel 1.2

Het budget voor de bescherming en bevordering van mensenrechten stijgt per saldo met EUR 7,5 miljoen. Deze verhoging is onder meer het gevolg van extra bijdragen aan OHCHR en UNESCO op het terrein van godsdienstvrijheid, persvrijheid en accountability. Dit bestaat uit een bijdrage van EUR 1 miljoen aan UNESCO, EUR 2 miljoen aan OHCHR voor godsdienstvrijheid, EUR 1 miljoen aan OHCHR voor vrijheid van meningsuiting/persvrijheid en EUR 2 miljoen aan OHCHR voor accountability. Deze bijdrage ondersteunt direct de accountability/bewijsgaringmechanismen in o.a. Jemen, Myanmar en Libië. Ook zijn er extra middelen voor het organiseren van de World Press Freedom Conference ingezet.

In de Miljoenennota is EUR 3 miljoen van Mensenrechten multilateraal naar Mensenrechtenfonds overgeheveld. Dit bedrag was in de memorie van toelichting op de eerste suppletoire begroting abusievelijk verkeerd opgenomen. Deze correctie is toegelicht in de Kamervragen (Kamerstuk 35450-V, nr. 3).

Artikel 1.3

Het budget voor gastlandbeleid internationale organisaties neemt per saldo af met EUR 3,4 miljoen. Dit komt voornamelijk doordat de uithuizing van de huurders van het Vredespaleis vertraging heeft opgelopen waardoor de middelen niet meer in 2020 worden uitgegeven.

Artikel 2: Veiligheid en stabiliteit

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2 Veiligheid en stabiliteit (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
  

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting

    

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

 
       
  

2020

2020

2020

2020

2020

  

(1)

(2)

  

(4)=(2+3)

 

Verplichtingen

267 433

275 431

‒ 5 900

‒ 8 579

260 952

       
 

Uitgaven

     
       
 

Programma-uitgaven totaal

280 326

271 337

‒ 5 900

‒ 23 999

241 438

 

waarvan juridisch verplicht

 

87%

  

99%

       

2.1

Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid

12 545

13 486

4 000

‒ 1 477

16 009

       
 

Subsidies (regelingen)

     
 

Atlantische Commissie

500

556

0

0

556

       
 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

     
 

NAVO

7 200

8 040

0

0

8 040

 

WEU

565

610

0

23

633

 

Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid

2 700

2 700

4 000

‒ 1 500

5 200

 

Veiligheidsfonds

1 580

1 580

0

0

1 580

       
       

2.2

Bestrijding internationale criminaliteit en terrorisme

13 251

14 205

0

2 790

16 995

 

Subsidies (regelingen)

     
 

Anti-terrorisme instituut

451

485

0

130

615

 

Contra-terrorisme

7 420

8 670

0

‒ 550

8 120

 

Cyber security

2 800

2 470

0

325

2 795

       
 

Opdrachten

     
 

Global Forum on Cyber Expertise

0

0

0

2 000

2 000

 

Contra-terrorisme

500

500

0

0

500

       
 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

     
 

Contra-terrorisme

880

880

0

1 210

2 090

 

Cyber security

1 200

1 200

0

‒ 325

875

       

2.3

Wapenbeheersing

10 873

10 873

0

‒ 273

10 600

       
 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

     
 

IAEA

7 317

7 317

0

‒ 317

7 000

 

OPCW en andere ontwapeningsorganisaties

1 636

1 636

0

44

1 680

 

CTBTO

1 920

1 920

0

0

1 920

       

2.4

Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband

213 835

203 170

‒ 9 900

‒ 23 314

169 956

       
 

Subsidies (regelingen)

     
 

Nederland Helsinki Comité

28

28

0

0

28

 

Stabiliteitsfonds

25 000

25 000

0

0

25 000

 

Training buitenlandse diplomaten

2 500

2 750

0

‒ 250

2 500

       
 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

     
 

OVSE

6 000

6 000

0

‒ 250

5 750

 

Stabiliteitsfonds

61 900

59 900

0

‒ 5 000

54 900

 

VN-contributie voor crisisbeheersingsoperaties

98 349

98 349

0

‒ 18 000

80 349

 

Overige

58

0

0

186

186

       
 

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

     
 

Inzet hoog-risico posten

20 000

11 143

‒ 9 900

0

1 243

       
       

2.5

Bevordering van transitie in prioritaire gebieden

29 822

29 603

0

‒ 1 725

27 878

       
 

Subsidies (regelingen)

     
 

Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «MATRA»

11 822

12 626

0

‒ 1 004

11 622

 

Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «Shiraka»

0

9 131

0

‒ 964

8 167

       
 

Opdrachten

     
 

Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «Shiraka»

0

0

0

965

965

       
 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

     
 

Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «Shiraka»

18 000

7 846

0

‒ 722

7 124

       
 

Ontvangsten

1 242

1 242

0

0

1 242

       

2.10

Doorberekening Defensie diversen

242

242

0

0

242

2.40

Restituties programma's

1 000

1 000

0

0

1 000

Beleidsartikel 2 Veiligheid en stabiliteit (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

Beleidsartikel 2 Veiligheid en stabiliteit (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

Toelichting

Verplichtingen

Geen toelichting.

Uitgaven

Artikel 2.1

De uitgaven binnen het subartikel goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid stijgen per saldo met EUR 2,5 miljoen. Deze stijging is voornamelijk het gevolg van een verhoging van het budget voor Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid. Deze middelen worden ingezet voor bescherming en bestrijding in het kader van COVID-19 (Kamerstuk 2020Z13824).

Artikel 2.2

Het budget voor de bestrijding van internationale criminaliteit en terrorisme neemt per saldo met EUR 2,8 miljoen toe. Deze stijging is voornamelijk het gevolg van een bijdrage aan het Global Forum on Cyber Expertise.

Artikel 2.4

De uitgaven voor de bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband worden met EUR 33,2 miljoen naar beneden bijgesteld. Dit is het gevolg van een lagere Nederlandse contributie aan de VN voor crisisbeheersingsoperaties. Binnen het Stabiliteitsfonds zijn er activiteiten vertraagd in verband met COVID-19 waardoor de uitgaven dit jaar EUR 5 miljoen lager uitvallen. Daarnaast wordt er EUR 9,9 miljoen overgeheveld naar het ministerie van Defensie voor de beveiliging van hoog-risico posten.

Artikel 2.5

De uitgaven binnen bevordering van transitie in prioritaire gebieden vallen EUR 1,7 miljoen lager uit dan begroot als gevolg van COVID-19. Hiervan betreft EUR 0,9 miljoen uitgaven die worden doorgeschoven naar 2021.

Ontvangsten

Geen toelichting.

Artikel 3: Effectieve Europese samenwerking

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 Effectieve Europese samenwerking (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
  

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting

    

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

 
       
  

2020

2020

2020

2020

2020

  

(1)

(2)

  

(4)=(2+3)

 

Verplichtingen

8 825 395

8 949 027

‒ 409 967

1 265 086

9 804 146

       
 

Uitgaven

     
       
 

Programma-uitgaven totaal

9 069 744

9 184 315

‒ 409 967

1 237 176

10 011 524

 

waarvan juridisch verplicht

 

100%

  

100%

       

3.1

Afdrachten aan de Europese Unie

8 820 041

8 942 723

‒ 409 967

1 239 201

9 771 957

       
 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

     
 

BNI-afdrachten

4 787 631

4 875 622

14 650

392 112

5 282 384

 

BTW-afdrachten

584 284

584 284

‒ 53 617

23 339

554 006

 

Invoerrechten

3 448 126

3 482 817

‒ 371 000

823 750

3 935 567

       

3.2

Europees Ontwikkelingsfonds

234 281

224 728

0

0

224 728

       
 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

     
 

Europees Ontwikkelingsfonds

234 281

224 728

0

0

224 728

       

3.3

Een hechtere Europese waardengemeenschap

9 720

10 500

0

‒ 300

10 200

       
 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

     
 

Raad van Europa

9 720

10 500

0

‒ 300

10 200

       

3.4

Versterkte Nederlandse positie in de Unie

5 702

6 364

0

‒ 1 725

4 639

       
 

Subsidies (regelingen)

     
 

EIPA

348

348

0

0

348

       
 

Opdrachten

     
 

Programmatische ondersteuning: Brexit

700

1 000

‒ 980

‒ 20

0

 

Programmatische ondersteuning: CECP

675

847

‒ 817

‒ 30

0

 

Europa College beurzenprogamma

0

190

0

‒ 190

0

 

Programmatische ondersteuning: Taskforce Verenigd Koninkrijk

0

0

1 797

‒ 1 547

250

       
 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

     
 

Benelux bijdrage

3 979

3 979

0

62

4 041

       
 

Ontvangsten

693 824

693 824

‒ 57 060

164 660

801 424

       

3.10

Diverse ontvangsten EU

693 574

693 574

‒ 57 060

164 750

801 264

 

Invoerrechten

689 624

689 624

‒ 74 200

164 750

780 174

 

Overige ontvangsten EU

3 950

3 950

17 140

0

21 090

       

3.30

Restitutie Raad van Europa

250

250

0

‒ 90

160

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget voor artikel 3: Effectieve Europese samenwerking neemt toe. De mutaties op de verplichtingen houden verband met de mutaties zoals onder de uitgaven toegelicht.

Uitgaven

Artikel 3.1

Sinds de publicatie van de Voorjaarsnota 2020 is er een aantal wijzigingen op de Europese begroting gepresenteerd die leiden tot het bijstellen van de Nederlandse afdrachtenraming bij Najaarsnota. Hoewel het Europees betalingsniveau voor 2020 door deze mutaties toeneemt, blijft het niveau onder het plafond dat in het akkoord over het Meerjarig Financieel Kader (MFK) 2014-2020 is vastgelegd.

  • De Europese Commissie heeft in april 2020 de derde aanvullende begroting voor 2020 Draft Amending Budget 3 (DAB3) gepresenteerd.1 Met DAB3 verwerkt de Europese Commissie het verschil tussen de inkomsten en de uitgaven (het surplus) van de Europese begroting van 2019 in de Europese begroting voor 2020. Voor Nederland leidt dit tot een incidentele verlaging van de BNI-afdracht van EUR 156 miljoen in 2020.

  • De Europese Commissie heeft in juli 2020 DAB7 gepresenteerd.2 In DAB7 actualiseert de Commissie conform het Financieel Reglement de raming van de afdrachten van de lidstaten aan de Europese begroting op basis van nieuwe economische ramingen, in dit geval de Lenteraming. DAB7 leidt in 2020 tot een incidentele stijging van de BNI-afdrachten van EUR 171 miljoen, een verlaging van de BTW-afdrachten van EUR 54 miljoen en een verlaging van de invoerrechten van EUR 371 miljoen.

  • De Europese Commissie heeft in augustus 2020 DAB8 gepresenteerd. Hierin stelt de Commissie voor om het betalingenniveau op de Europese begroting met in totaal EUR 6,2 miljard te verhogen om overeenkomsten met producenten te financieren voor de ontwikkeling en aanschaf van COVID-19 vaccins binnen het Emergency Support Instrument (ESI) en voor extra betalingen als gevolg van het Corona Response Investment Initiative Plus (CRII+)3. Voor Nederland leidt dit tot een incidenteel hogere BNI-afdracht van EUR 369 miljoen in 2020.

  • De Europese Commissie heeft in oktober 2020 DAB9 gepresenteerd. In DAB9 stelt de Europese Commissie voor om het betalingenniveau op de Europese begroting met in totaal EUR 735 miljoen te verhogen voor de inzet van het Europees Solidariteitsfonds. Dit fonds kan worden ingezet bij natuurrampen of gezondheidscrises. Voor Nederland leidt dit tot een incidenteel hogere BNI-afdracht van EUR 24 miljoen in 2020.

  • Verder is een technische herberekening van de Britse korting van de afgelopen jaren verwerkt in de raming. Dit leidt voor Nederland tot een incidenteel hogere BTW-afdracht van EUR 23 miljoen in 2020.

  • Tevens wordt een uitgave verwerkt van EUR 823,8 miljoen aan invoerrechten. Over deze afdracht wordt een perceptiekostenvergoeding van 20% ontvangen voor de inningskosten onder artikel 3.10, waardoor de netto verwerking EUR 659 miljoen bedraagt. Dit betreft een afdracht onder voorbehoud aan de Europese Commissie vanwege een geschil met de Commissie over de verschuldigdheid van Traditionele Eigen Middelen over de invoer van zonnepanelen, waarover al dan niet anti-dumpingsheffingen en compenserende rechten geheven moesten worden. Dit is afhankelijk van het land van oorsprong en/of land van verzending van de zonnecellen op deze panelen. Nederland draagt onder voorbehoud af om de oploop van de potentiële renterekening tegen te gaan en een constructieve dialoog met de Europese Commissie op te starten. Mocht de dialoog niet tot herziening van het standpunt van de Commissie leiden dan zal Nederland voor het onder voorbehoud betaalde bedrag een procedure aanhangig maken bij het Hof van Justitie. Over deze afdracht wordt een perceptiekostenvergoeding van 20% ontvangen voor de inningskosten onder artikel 3.10.

Artikel 3.4

Het budget voor artikel 3.4 is naar beneden bijgesteld, als gevolg van een aantal mutaties. Ten eerste worden door de onvoorspelbaarheid van de ontwikkelingen rondom de Brexit middelen via de eindejaarsmarge overgeheveld naar 2021. Daarnaast wordt er budget overgeheveld naar artikel 4.4 ten behoeve van communicatie over de Brexit. Ten slotte wordt het budget voor het Europa College beurzenprogramma doorgeschoven naar 2021 via de eindejaarsmarge, omdat dit programma wegens COVID-19 pas in 2021 van start gaat.

Ontvangsten

Artikel 3.10

  • De verlaging van de invoerrechten als gevolg van DAB 7 leidt tot een lagere vergoeding voor het innen van de perceptiekostenvergoeding van EUR 74 miljoen in 2020.

  • De Europese Commissie heeft in juni de nacalculatie 2019 van de BTW- en BNI-afdrachten over de periode 2015-2018 in de afdrachten verwerkt. Voor Nederland leidt dit tot een eenmalige toename van de overige ontvangsten van EUR 17 miljoen in 2020.

  • Tot slot wordt een ontvangst verwerkt van EUR 164,8 miljoen. Dit betreft de perceptiekostenvergoeding van 20% voor de inningskosten van de afdracht onder voorbehoud aan de Europese Commissie vanwege een geschil met de Commissie over de verschuldigdheid van Traditionele Eigen Middelen over de invoer van zonnepanelen, waarover al dan niet anti-dumpingsheffingen en compenserende rechten geheven moesten worden.

Artikel 4: Consulaire dienstverlening en uitdragen Nederlandse waarden

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 11 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Consulaire dienstverlening en uitdragen Nederlandse waarden (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
  

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting

    

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

 
       
  

2020

2020

2020

2020

2020

  

(1)

(2)

  

(4)=(2+3)

 

Verplichtingen

57 473

76 137

3 529

2 834

82 500

       
 

Uitgaven

     
       
 

Programma-uitgaven totaal

59 798

85 886

3 529

‒ 3 164

86 251

 

waarvan juridisch verplicht

 

65%

  

99%

       

4.1

Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland

19 062

26 497

0

‒ 3 600

22 897

       
 

Subsidies (regelingen)

     
 

Gedetineerdenbegeleiding

1 560

1 560

0

0

1 560

       
 

Inkomensoverdrachten

     
 

Gedetineerdenbegeleiding

540

540

0

0

540

       
 

Opdrachten

     
 

Consulaire bijstand

7 109

7 109

0

0

7 109

 

Reisdocumenten en verkiezingen

2 550

2 550

0

‒ 1 000

1 550

 

Consulaire opleidingen

400

550

0

‒ 400

150

 

Consulaire informatiesystemen

6 903

7 903

0

‒ 2 000

5 903

 

Loket buitenland

0

5 285

0

‒ 200

5 085

       
       
 

Bijdrage aan agentschappen

     
 

Loket buitenland

0

1 000

0

0

1 000

       
       
       

4.2

Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren

13 449

21 906

0

‒ 950

20 956

       
 

Opdrachten

     
 

Ambtsberichtenonderzoek

150

150

0

0

150

 

Visumverlening

2 950

2 958

0

‒ 150

2 808

 

Legalisatie en verificatie

80

80

0

0

80

 

Consulaire informatiesystemen

9 241

17 690

0

‒ 800

16 890

       
 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

     
 

Asiel en migratie

1 028

1 028

0

0

1 028

       

4.3

Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur

7 706

8 529

0

‒ 1 335

7 194

       
 

Subsidies (regelingen)

     
 

Internationaal Cultuurbeleid

5 236

5 859

0

‒ 334

5 525

       
 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

     
 

Internationaal cultuurbeleid

2 470

2 670

0

‒ 1 001

1 669

       

4.4

Uitdragen Nederlandse waarden en belangen

19 581

28 954

3 529

2 721

35 204

       
 

Subsidies (regelingen)

     
 

Instituut Clingendael

820

786

0

0

786

 

Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid

4 058

5 559

1 529

‒ 1 620

5 468

 

Internationale manifestaties en diverse bijdragen

99

99

0

0

99

 

Publieksdiplomatie

2 899

1 749

0

315

2 064

 

Onderzoeksprogramma

50

50

0

0

50

       
 

Opdrachten

     
 

Adviesraad Internationale vraagstukken

525

525

0

0

525

 

Instituut Clingendael

1 600

2 116

0

539

2 655

 

Bezoeken VIPS en uitgaven CD en Internationale organisaties

1 000

1 000

0

‒ 600

400

 

Algemene voorlichting

2 290

1 290

0

1 798

3 088

 

Koninklijk Huis - inkom. en uitg. bezoeken, off. ontvangsten

2 000

2 000

0

‒ 800

1 200

 

China-strategie

500

600

0

‒ 363

237

 

Onderzoeksprogramma

220

300

0

0

300

 

Programma ondersteuning buitenlands beleid

0

0

3 000

1 750

4 750

 

Kennisplatform Oost-Europa

0

0

0

70

70

       
 

Bijdrage aan agentschappen

     
 

Algemene voorlichting

2 200

2 400

0

‒ 798

1 602

 

Publieksdiplomatie

0

0

0

900

900

       
 

Bijdrage aan ZBO's/ RWT's

     
 

Verkeersnotificaties

400

400

0

‒ 145

255

       
 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

     
 

Europese bewustwording

250

250

0

400

650

 

Publieksdiplomatie

670

1 820

0

‒ 225

1 595

 

Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid

0

8 010

‒ 1 000

1 500

8 510

       
 

Ontvangsten

50 874

57 949

0

‒ 28 120

29 829

       

4.10

Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland

9 500

7 000

0

‒ 2 920

4 080

       

4.20

Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen

40 500

49 875

0

‒ 24 500

25 375

       

4.40

Doorberekening Defensie diversen

874

874

0

‒ 800

74

       

4.41

Ontvangsten verkeersnotificaties

0

200

0

100

300

Toelichting

Verplichtingen

Geen toelichting.

Uitgaven

Artikel 4.1

Het budget voor consulaire dienstverlening neemt af met EUR 3,6 miljoen. Dit met name als gevolg van de coronapandemie. Consulaire voorlichtingscampagnes werden (deels) stopgezet en er vonden minder consulaire opleidingen plaats. Daarnaast vielen de kosten voor reisdocumenten lager uit dan geraamd.

Artikel 4.4

Het budget voor het uitdragen van Nederlandse waarden en belangen neemt in 2020 toe. De stijging is het gevolg van extra inzet ten behoeve van internationale samenwerking in het kader van de coronapandemie. Het budget van het Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid (POBB) is verhoogd met EUR 6,3 miljoen, waarvan EUR 471.000 overgeheveld is naar VWS.

Naast de stijgingen van de budgetten waren er ook onderdelen met minder uitgaven. Door de coronapandemie vonden er minder staatsbezoeken plaats en waren er minder bezoeken van hoogwaardigheidsbekleders. Dat leidde tot lager dan voorziene uitgaven.

Ontvangsten

De ontvangsten nemen per saldo af met EUR 28,1 miljoen. Dit is het gevolg van COVID-19. De vraag naar visa en reisdocumenten is veel lager dan oorspronkelijk begroot. Deze lagere ontvangsten worden gedesaldeerd op artikel 7.

5 Niet-beleidsartikelen

Artikel 5: Geheim

Tabel 12 Niet-beleidsartikel 5 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
  

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting

    

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

 
       
  

2020

2020

2020

2020

2020

  

(1)

(2)

  

(4)=(2+3)

Verplichtingen

 

0

0

0

0

0

       

Uitgaven

 

0

0

0

0

0

       

Ontvangsten

 

0

0

0

0

0

       

5.10

Geheim

0

0

0

0

0

Toelichting

Verplichtingen, uitgaven en ontvangsten

Geen toelichting.

Artikel 6: Nog onverdeeld

Tabel 13 Niet-beleidsartikel 6 Nog onverdeeld (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
  

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting

    

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

 
       
  

2020

2020

2020

2020

2020

  

(1)

(2)

  

(4)=(2+3)

 

Verplichtingen

3 027

5 000

‒ 1 400

‒ 3 600

0

       
 

Uitgaven

     
       
 

Uitgaven totaal

3 027

5 000

‒ 1 400

‒ 3 600

0

       

6.1

Nog onverdeeld (HGIS)

3 027

5 000

‒ 1 400

‒ 3 600

0

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Als gevolg van de prijsontwikkeling van het Bruto Binnenlands Product is het HGIS-budget afgelopen najaar gedaald met EUR 1,4 miljoen. Aan het eind van dit jaar valt het bedrag op artikel 6 vrij binnen de HGIS en wordt het via de eindejaarsmarge van de HGIS meegenomen naar 2021.

Artikel 7: Apparaat

Tabel 14 Niet-beleidsartikel 7 Apparaat (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
 

Stand ontwerp begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting

   

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

 
       
  

2020

2020

2020

2020

2020

  

(1)

(2)

  

(4)=(2+3)

Verplichtingen

819 826

897 228

26 529

‒ 75 704

848 053

       

Uitgaven

 

819 826

897 228

26 529

‒ 75 704

848 053

       

7.1.13

Personele uitgaven

539 269

559 602

‒ 1 200

‒ 21 404

536 998

7.1.13.1

Eigen personeel

527 269

547 602

‒ 1 200

‒ 21 404

524 998

7.1.13.2

Inhuur extern

12 000

12 000

0

0

12 000

7.1.13.3

overige personeel

0

0

0

0

0

       

7.1.14

Materiele uitgaven

280 557

337 626

27 729

‒ 54 300

311 055

7.1.14.1

ICT

60 200

60 200

0

‒ 70

60 130

7.1.14.2

Bijdragen aan SSO's

65 091

65 048

0

‒ 10 244

54 804

7.1.14.3

Overige materieel

155 266

212 378

27 729

‒ 43 986

196 121

       

7.2

Koersverschillen

0

0

0

0

0

       
       

Ontvangsten

 

41 450

54 250

0

‒ 3 900

50 350

       

7.10

Diverse ontvangsten

41 450

54 250

0

‒ 3 900

50 350

       

7.11

Koersverschillen

0

0

0

0

0

Toelichting

Verplichtingen

Binnen het apparaatsartikel zijn de verplichtingen gelijk aan de uitgaven.

Uitgaven

7.1.13 Personele uitgaven

De personele uitgaven dalen per saldo met EUR 21,4 miljoen. Op uitgezonden personeel houden we in totaal EUR 14,4 miljoen over. Dit komt door lagere uitgaven op permanente vergoeding buitenland en een teruggave op overige vergoedingen uitgezonden personeel. Ook wordt voor lokaal personeel minder uitgegeven dan eerder geraamd doordat de beoogde intensiveringen niet zijn gerealiseerd. Voor ambtelijk personeel is met name sprake van onderuitputting op de uitgaven vanwege het feit dat niet alle openstaande vacatures in het kader van de intensiveringen vervuld zijn (EUR 7,1 miljoen). Vanuit Economische Zaken en Klimaat wordt een bedrag van EUR 2,7 miljoen overgeheveld ter verrekening van loonkosten voor personeel van dit ministerie dat werkzaam is op Nederlandse vertegenwoordigingen in het buitenland.

7.1.14 Materiële uitgaven

  • Bijdragen aan SSO's:

    • Er wordt EUR 10,2 miljoen overgeheveld naar FMHaaglanden ten behoeve van de facilitaire dienstverlening op de Rijnstraat 8. Voorheen werd dit jaarlijks gefactureerd.

  • Overige materieel:

    • Er zijn middelen toegevoegd bij Miljoenennota 2020 aan de overige materiële uitgaven ten behoeve van investeringen in de veiligheid van hoog-risico posten (EUR 28 miljoen). Deze middelen worden vervolgens grotendeels (EUR 22 miljoen) doorgeschoven naar komende jaren via eindejaarsmarge, om beter aan te sluiten bij het kasritme van de uitgaven.

    • Er wordt een bedrag van EUR 14 miljoen meegenomen via de middelenafspraak huisvesting naar komende jaren ten behoeve van het moderniseren, verduurzamen en rationaliseren van de vastgoedportefeuille. Hiernaast wordt EUR 1,3 miljoen meegenomen naar komend jaar via de eindejaarsmarge vanwege vertraagde onderhoudskosten.

Ontvangsten

  • Door COVID-19 is de verkoop van een aantal panden vertraagd. Dit leidt tot EUR 7 miljoen lagere ontvangsten op het gebied van huisvesting. Dit wordt gedesaldeerd met de uitgaven. Tegelijkertijd vallen de ontvangsten van o.a. huren op co-locaties lager uit dan gebudgetteerd (EUR 1,4 miljoen). Tot slot is er meer gerealiseerd op de verrekening van de loonkosten lokaal personeel (EUR 4,5 miljoen). Dit betreft deels ontvangsten op uitgaande facturen van 2019.


X Noot
1

Zoals eerder aan uw Kamer gemeld is de verwerking van het surplus in de Nederlandse afdrachtenraming destijds aangehouden, zodat er alvast een (kleine) buffer zou zijn voor de verwachte tegenvallers later dit jaar als gevolg van crisismaatregelen vanuit de Commissie in verband met de COVID-19 crisis.

X Noot
2

DAB4, 5 en 6 hebben niet geleid tot aanpassing van de raming van de Nederlandse afdrachten aan de EU en vallen daarmee niet onder de mutaties die hier worden toegelicht.

X Noot
3

Aanpassingen aan de systematiek van de Europese Structuur- en Investeringsfondsen onder de noemer van het Corona Response Investment Initiative (CRII) en het Corona Response Investment Initiative Plus (CRII+). Hiermee werden lidstaten en regio’s in staat gesteld hun resterende middelen uit de ESI-fondsen zo flexibel en snel mogelijk in te zetten om maatregelen te nemen om de COVID-19-crisis het hoofd te bieden.

Naar boven