Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 35350-VI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 35350-VI nr. 2 |
Wetsartikelen 1 tot en met 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2019 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid;
2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Justitie en Veiligheid,F.B.J Grapperhaus
1. Leeswijzer
2. Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties
3. De Beleidsartikelen
31 Politie32 Rechtspleging en rechtsbijstand33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding34 Straffen en beschermen36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid37 Migratie
4. De niet-beleidsartikelen
91 Apparaat kerndepartement92 Nog Onverdeeld93 Geheim
5. De agentschappen
Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)
Dit is de tweede suppletoire begroting 2019 van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2019 en de mutaties genoemd in de Vermoedelijke Uitkomsten (onderdeel van de Miljoenennota 2020).
In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties. Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10 mln.
In hoofdstuk 3 is per beleidsartikel de tabel ‘budgettaire gevolgen van beleid’ opgenomen. In hoofdstuk 4 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 2e suppletoire begroting 2019» gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch van aard zijn. Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht. In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.
In hoofdstuk 5 zijn alleen de exploitatie- en kasstroomoverzichten van de agentschappen weergegeven waarbij de cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan 5% van de oorspronkelijk vastgestelde begroting of cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan € 20 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting, voor zover mutaties ten opzichte van de oorspronkelijke begroting niet reeds zijn gemeld bij de 1e suppletoire begroting.
Artikelnummer | Uitgaven 2019 | ||
---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2019 | 12.899.909 | ||
Stand 1e suppletoire begroting 2019 | 13.653.103 | ||
Belangrijkste suppletoire mutaties | |||
Vermoedelijke uitkomsten (miljoenennota 2020) | |||
1) | Kasschuif ondermijningsbestrijdingsfonds (B12) | 33 | ‒ 64.920 |
2) | Kasschuif MH-17 | 33 | 9.900 |
3) | Hogere bezetting DJI GW | 34 | 10.921 |
4) | Frictiekosten afbouw overcapaciteit justitiële jeugdinrichtingen | 34, 92 | 52.500 |
5) | Huisvesting DJI | 34 | 12.061 |
6) | Kasschuif frictiekosten DJI -gevangeniswezen | 34 | ‒ 47.801 |
7) | Meevaller WSNP en Wbtv | 92 | 20.463 |
Najaarsnota 2019 | |||
8) | Extra middelen stroomstootwapens | 31 | 25.000 |
9) | Extra middelen bewaken en beveiligen | 31 | 10.000 |
10) | Meevaller Rechtsbijstand | 32 | ‒ 15.000 |
11) | Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) | 34 | 25.000 |
12) | Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) | 37 | ‒ 24.300 |
13) | Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) | 37 | 20.600 |
14) | Asiel | 37 | 19.379 |
15) | Afrekening derdenrekening | 37 | 12.084 |
16) | Vrijval egalisatieschuld Europol/Eurojust | 91 | ‒ 12.000 |
17) | Invulling taakstelling | 92 | 38.100 |
18) | Extra middelen aanpak ondermijning | 92 | 110.000 |
19) | Extra middelen rechtsbijstand | 92 | 60.000 |
Overige mutaties | ‒ 66.261 | ||
Stand 2e suppletoire begroting 2019 | 13.848.829 |
Toelichting op de belangrijkste uitgavenmutaties
1. Kasschuif ondermijningsfonds (B12) Betreft een verdeling van de incidentele gelden voor de versterking van de aanpak van ondermijnende criminaliteit over drie jaar, op basis van de meerjarige versterkingsplannen van betrokken regionale en landelijke partners.
2. Kasschuif MH-17 Er is een kasschuif gedaan van de jaren 2020 tot en met 2023 naar 2019 ter dekking van de in 2019 benodigde middelen ten behoeve van (de voorbereiding van) het proces rondom de vervolging en berechting van de MH-17 verdachten.
3. Hogere bezetting DJI gevangeniswezenHet budget van DJI verhoogd met € 10,9 mln. om de verwachte kosten bij Dienst Justitiële Inrichtingen te dekken die voortkomen uit de hogere bezetting bij het gevangeniswezen.
4. Frictiekosten afbouw overcapaciteit justitiële jeugdinrichtingenDeze mutatie betreft een bijdrage voor de frictiekosten (personeel en gebouw) die gepaard gaan met de afbouw van overcapaciteit binnen de jeugdinrichtingen van DJI (Kamerstukken II, 2018/19, 28 741-53).
5. Huisvesting DJIDit betreft een correctie op voorgaande jaren van € 12,1 mln. op het huisvestingsbudget van DJI vanwege een in het verleden toegepaste korting bij de gebruikersvergoedingen.
6. Kasschuif frictiekosten DJI-gevangeniswezenOm in de juiste jaren dekking te hebben voor de frictiekosten DJI is er een kasschuif gedaan van € -47,8 mln. in 2019 naar de jaren 2020 tot en met 2024.
7. Meevaller WSNP en WbtvHet totaalbedrag € 20,5 mln. is opgebouwd uit de mutaties Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP, € 19,7 mln.) en Wet beëdigde tolken en vertalers (Wbtv, € 0,8 mln.). In de Wsnp vergoedingensystematiek wordt er van uitgegaan dat de daadwerkelijke betaling van Wsnp zaken binnen 6 jaar plaatsvindt. Deze Wsnp vergoedingensystematiek is door de Raad voor de Rechtspraak herijkt. JenV heeft over de periode 2013–2018 een beperkter incassorisico dan waarmee de afgelopen jaren rekening is gehouden. Door het naar beneden bijstellen van het totaal aan Wsnp-verplichtingen resteert eenmalig een meevaller van circa € 19,7 mln. De uitvoeringskosten Wbtv zijn lager dan begroot, hierdoor resteert een eenmalige meevaller van circa € 0,8 mln. Deze middelen zijn ingezet als dekking voor de JenV-brede problematiek. Zie ook ontvangsten.
8. Extra middelen stroomstootwapensHet Kabinet investeert incidenteel in veiligheid en bescherming. Het Kabinet maakt als onderdeel daarvan € 25 mln. vrij voor de invoering van het stroomstootwapen ten behoeve van de uitrusting van agenten, naast de € 5 mln. incidenteel die het kabinet bij voorjaarsnota beschikbaar heeft besteld voor de financiering van het stroomstootwapen.
9. Extra middelen bewaken en beveiligenHet kabinet investeert incidenteel in veiligheid en bescherming. Het kabinet maakt als onderdeel daarvan € 10 mln. vrij voor een aanvullende impuls voor het stelsel van het bewaken en beveiligen ter verlichting van de druk op basispolitiezorg.
10. Meevaller RechtsbijstandBij de rechtsbijstand wordt een meevaller van circa € 15 mln. verwacht. Dit bedrag is samengesteld uit het te verwachten aantal afgegeven toevoegingen (circa € 5 mln.); de vertraging van de uitvoering van het project intensiveringen ZSM (circa € 8,5 mln.) en een kleine meevaller bij het programma herziening stelsel Rechtsbijstand (circa € 1,5 mln.). Samen met de € 45 mln. die het kabinet extra beschikbaar stelt voor Rechtsbijstand en de inzet van € 13 mln. binnen het programmabudget kan hierdoor € 73 mln. worden ingezet voor een tijdelijke toelage voor een groot deel van de sociaal advocatuur in de periode 2020 tot en met 2021. Bij de tweede suppletoire begroting zijn de beschikbare middelen ad € 60 mln. voor rechtsbijstand verwerkt op artikel 92.
11. Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) Bij DJI, het onderdeel forensische zorg, wordt dit jaar meer zorg geleverd dan in de begroting was verwacht. Dit wordt binnen JenV gefinancierd uit onderuitputting op de uitgaven en meevallers op de ontvangsten.
12. Immigratie- en Naturalisatiedienst ( IND) Bij de IND doet zich een per saldo meevaller voor van € 24,3 mln. Deze meevaller van 24,3 mln. is een combinatie van een hogere productie die moet worden bekostigd van 12,7 mln. (een tegenvaller) en een meevaller van 37 mln. als gevolg van een aanpassing van de kostprijzen IND. Deze wijziging in de kostprijs IND is mogelijk omdat de gerealiseerde kosten bij IND lager zijn gebleken dan de kostprijzen.
13. Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) De bezetting bij het COA is hoger dan in de begroting is verwacht. In de begroting 2019 is uitgegaan van een raming van de gemiddelde bezetting in de opvang van 23.500. De meeste recente verwachting is nu dat de gemiddelde bezetting van asielzoekers bij het COA in 2019 oploopt naar 24.800. Dit vergt een extra bijdrage aan het COA van € 20,6 mln.
14. Asiel De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden volgens afspraken binnen OESO-DAC toegerekend aan ODA (Official Development Assistance). De raming van de gemiddelde bezetting van het COA is conform de reguliere systematiek bijgesteld van 23.500 naar 24.800 waardoor de ODA-toerekening stijgt met € 19,4 mln.
15. Afrekening derdenrekening Bij het onderdeel Dienst Terugkeer en Vertrek (DTV) is een desaldering verwerkt op (oude) Europese subsidies die niet verrekend zijn met kosten. Dit leidt tot een verhoging van de uitgaven met € 12,1 mln. Zie ook de ontvangsten.
16. Vrijval egalisatieschuld Europol/Eurojust Door verevening van de egalisatieschuld met de betaalde huur komt de reservering aflossing egalisatieschuld huisvesting Europol/Eurojust te vervallen. De hiervoor gereserveerde eenmalige middelen vallen vrij binnen het HGIS-budget (Homogene Groep Internationale samenwerking).
17. Invulling taakstelling JenVBij Najaarsnota wordt de restanttaakstelling (ad € 53,1 mln.) voor € 38,1 mln. ingevuld met onderuitputting op de uitgaven en een aantal meevallers op de ontvangsten. Het resterende bedrag van de taakstelling dat nog moet worden ingevuld is € 15 mln. Omdat de taakstelling (een verlaging) was geparkeerd op artikel 92 wordt, nu de taakstelling gedeeltelijk is ingevuld, hier een tegenboeking gedaan(positief getal).
18. Extra middelen aanpak ondermijningHet kabinet investeert incidenteel 110 miljoen euro in een breed offensief tegen de georganiseerde ondermijnende criminaliteit, zodat in ieder geval het eerste deel van de versterking van aanpak van de ondermijnende criminaliteit tot en met begin 2021 kan worden gerealiseerd. Het gaat om zowel repressieve als preventieve maatregelen met een focus op: oprollen, afpakken en voorkomen. Conform de afspraak in Kamerbrief d.d. 4 november 2019 (Kamerstuk 29 911, nr. 256).
19. Extra middelen rechtsbijstandVoor de rechtsbijstand wordt € 45 mln. extra beschikbaar gesteld uit de rijksbrede onderuitputting. Samen met de verwachte onderuitputting van € 15 mln. in 2019 op de rechtsbijstand op de begroting van Justitie en Veiligheid en de inzet van € 13 mln. binnen het programmabudget kan hierdoor € 73 mln. worden ingezet voor een tijdelijke toelage voor een groot deel van de sociaal advocatuur in de periode 2020 tot en met 2021. Bij de tweede suppletoire begroting zijn de beschikbare middelen ad € 60 mln. voor rechtsbijstand verwerkt op artikel 92.
Artikelnummer | Ontvangsten 2019 | ||
---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2019 | 1.600.564 | ||
Stand 1e suppletoire begroting 2019 | 1.666.318 | ||
Belangrijkste suppletoire mutaties | |||
Vermoedelijke Uitkomsten (miljoenennota 2020) | |||
1) | Desaldering bijzondere bijdragen politie | 31 | 11.527 |
2) | Meevaller WSNP | 32 | 20.463 |
Najaarsnota 2019 | |||
3) | Boeten en Transacties | 33 | ‒ 51.100 |
4) | Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) | 37 | 15.070 |
5) | Nidos | 37 | 12.400 |
6) | Afrekening derdenrekening | 37 | 12.084 |
7) | Overige mutaties | 22.041 | |
Stand 2e suppletoire begroting 2019 | 1.708.803 |
Toelichting op de belangrijkste ontvangstenmutaties
1. Desaldering bijzondere bijdragen politie Een deel van de interne problematiek die na de voorjaarsnotabesluitvorming op de JenV-begroting resteerde, wordt gedekt door over drie jaren in totaal € 32,4 mln. aan bijzondere bijdragen van de politie te desalderen. In 2019 is € 11,5 mln. teruggevorderd aan niet bestede en niet meer tot besteding komende DSI (Dienst Speciale Interventies) middelen. De middelen waren bedoeld voor personeelsuitbreiding van de DSI. De beoogde netto groei van de DSI is nog niet gerealiseerd.
2. Meevaller WSNP en Wbtv
Het totaalbedrag van € 20,5 mln. is opgebouwd uit de mutaties Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP, € 19,7 mln.) en Wet beëdigde tolken en vertalers (Wbtv, € 0,8 mln.) In de Wsnp vergoedingensystematiek wordt er van uitgegaan dat de daadwerkelijke betaling van Wsnp-zaken binnen 6 jaar plaatsvindt. Deze Wsnp vergoedingensystematiek is door de Raad voor de Rechtspraak herijkt. JenV heeft over de periode 2013–2018 een beperkter incassorisico dan waarmee de afgelopen jaren rekening is gehouden. Door het naar beneden bijstellen van het totaal aan Wsnp-verplichtingen resteert eenmalig een meevaller van circa € 19,7 mln. De uitvoeringskosten Wbtv zijn lager dan begroot, hierdoor resteert een eenmalige meevaller van circa € 0,8 mln. Deze middelen zijn ingezet als dekking voor de JenV-brede problematiek. Zie ook uitgaven
3. Boeten en Transacties (B&T)
Bij de B&T ontvangsten is de verwachting dat er zich een minderopbrengst voordoet van € 51,1 mln. De minderopbrengst wordt vooral veroorzaakt door minder beschikkingen uit trajectcontroles (met name door de trajectcontrole A4 - Leiden, die tot en met mei uit stond in verband met wegwerkzaamheden) en door minder beschikkingen opgelegd door de politie op kenteken, dan geraamd. Deze tegenvaller komt ten laste van het generale beeld.
4. Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) De meevaller op de ontvangsten van het COA bedraagt 15,1 mln. Deze meevaller bestaat uit de afrekening van de bijdrage aan het COA in 2018 van 12 mln, waar in de begroting 2019 geen rekening mee is gehouden en de afroming van het eigen vermogen van COA met 3,1 mln, bovenop de al in de begroting geraamde afroming van 24 mln.
5. NidosDeze mutatie betreft de afrekening Nidos 2018 van € 17,4 mln. euro. Bij de Voorjaarsnota werd gerekend op € 5 mln. euro. Bij Najaarsnota is € 12,4 mln. extra afgerekend.
6. Afrekening derdenrekening
Bij het onderdeel Dienst Terugkeer en Vertrek (DTV) is een desaldering verwerkt op (oude) Europese subsidies die niet verrekend zijn met kosten. Dit leidt tot een verhoging van de ontvangsten met € 12,1 mln. Zie ook uitgaven.
Hieronder een overzicht per beleidsartikel van de mutaties sinds de vastgestelde begroting.
Onder de tabellen worden de mutaties toegelicht die groter zijn dan € 5 mln.
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3) | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | |||||
Art.nr. | Verplichtingen | 6.045.349 | 6.252.011 | 1.733 | 41.116 | 6.294.860 |
, | ||||||
Programma-uitgaven | 6.054.002 | 6.260.664 | 1.733 | 41.116 | 6.303.513 | |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | ||||
31.2 | Bekostiging politie | |||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | ||||||
Politie | 5.872.172 | 6.066.002 | 2.108 | 42.141 | 6.110.251 | |
Politieacademie | 2.852 | 2.922 | 0 | 0 | 2.922 | |
Bijdrage medeoverheden | ||||||
BES brandweer- en politiekorps | 23.214 | 23.796 | ‒ 133 | 0 | 23.663 | |
Opdrachten | ||||||
Taptolken | 10.618 | 10.880 | 0 | 0 | 10.880 | |
31.3 | Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie | |||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | ||||||
Internationale samenwerkingsoperaties | 10.793 | 10.848 | 0 | 0 | 10.848 | |
Beheer multisystemen | 116.688 | 128.274 | 0 | ‒ 1.810 | 126.464 | |
Overige bijdragen ZBO's/RWT's | 828 | 849 | ‒ 21 | 0 | 828 | |
Bijdrage medeoverheden | ||||||
Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg | 900 | 923 | 0 | 785 | 1.708 | |
Subsidies | ||||||
Opsporing | 700 | 716 | 0 | 0 | 716 | |
Overige subsidies | 515 | 527 | 0 | 0 | 527 | |
Opdrachten | ||||||
Providers | 9.228 | 9.445 | ‒ 83 | 0 | 9.362 | |
Overige opdrachten | 1.780 | 1.672 | ‒ 42 | 0 | 1.630 | |
Bijdragen Sociale fondsen | ||||||
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie | 3.714 | 3.810 | ‒ 96 | 0 | 3.714 | |
Ontvangsten | 500 | 2.942 | 11.527 | 0 | 14.469 |
Het juridisch verplichte deel van de bijdragen ZBO’s/RWT’s heeft betrekking op uitgaven voor de politie en de Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de politie voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000 en de uitgaven voor internationale samenwerking. De juridisch verplichte opdrachten omvatten onder andere de meerjarige contracten met de telecomaanbieders in verband met tapkosten. Als gevolg van onder andere deze meerjarige contracten met de telecomaanbieders wijkt voor de jaren 2018 tot en met 2020 het bedrag van de aangegane verplichtingen af van het bedrag van de programma-uitgaven.
Mutaties Uitgaven
31.2 Bekostiging politie
Politie € 42,1 mln.
– Het Kabinet investeert incidenteel in veiligheid en bescherming. Het Kabinet maakt als onderdeel daarvan € 35 mln. vrij. Een bedrag van € 25 mln. is voor de invoering van het stroomstootwapen ten behoeve van de uitrusting van agenten, naast de € 5 mln. incidenteel die het kabinet bij voorjaarsnota beschikbaar heeft gesteld voor de financiering van het stroomstootwapen. € 10 mln. is bestemd voor een aanvullende impuls voor het stelsel van het bewaken en beveiligen ter verlichting van de druk op basispolitiezorg.
– Bij de tweede suppletoire begroting is een deel van de RA-middelen digitalisering strafrechtketen verdeeld over desbetreffende onderdelen. Voor politie bedraagt het € 6,2 mln.
– Het restant betreft mutaties kleiner dan € 2 mln.
Mutaties Ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 11,5 mln. als gevolg van een desaldering bijzondere bijdragen politie. Een deel van de interne problematiek die na de voorjaarsnotabesluitvorming op de JenV-begroting resteerde, wordt gedekt door over drie jaren in totaal € 32,4 mln. aan bijzondere bijdragen van de politie te desalderen. In 2019 is € 11,5 mln. teruggevorderd aan niet bestede en niet meer tot besteding komende DSI (Dienst Speciale Interventies) middelen. De middelen waren bedoeld voor personeelsuitbreiding DSI. De beoogde netto groei van de DSI is nog niet gerealiseerd
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3) | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | |||||
Art.nr. | Verplichtingen | 1.497.644 | 1.585.568 | 12.872 | ‒ 21.246 | 1.577.194 |
Apparaatsuitgaven | 28.407 | 29.117 | 1.951 | 1.505 | 32.573 | |
32.1 | Apparaatsuitgaven Hoge Raad | |||||
Personeel | 24.860 | 25.568 | 1.190 | 505 | 27.263 | |
waarvan eigen personeel | 23.058 | 23.715 | 1.085 | 350 | 25.150 | |
waarvan externe inhuur | 748 | 768 | 1.190 | ‒ 295 | 1.663 | |
waarvan overig personeel | 1.054 | 1.085 | ‒ 1.085 | 450 | 450 | |
Materieel | 3.547 | 3.549 | 761 | 1.000 | 5.310 | |
waarvan ICT | 1.716 | 1.716 | 761 | 1.000 | 3.477 | |
waarvan SSO's | 61 | 63 | 0 | 0 | 63 | |
waarvan overig materieel | 1.770 | 1.770 | 0 | 0 | 1.770 | |
Programma-uitgaven | 1.469.237 | 1.556.451 | 10.921 | ‒ 22.751 | 1.544.621 | |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | ||||
32.2 | Adequate toegang tot het rechtsbestel | |||||
Bijdrage ZBO/RWT | ||||||
Raad voor Rechtsbijstand | 47.113 | 50.493 | 1.346 | 0 | 51.839 | |
Bureau Financieel Toezicht | 5.916 | 6.960 | 204 | 0 | 7.164 | |
Subsidies | ||||||
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken | 635 | 652 | 0 | 0 | 652 | |
Overige subsidies | 120 | 123 | 0 | 0 | 123 | |
Opdrachten | ||||||
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen | 10.208 | 10.397 | 0 | ‒ 4.200 | 6.197 | |
Toevoegingen rechtsbijstand | 402.916 | 388.221 | ‒ 1.346 | ‒ 17.500 | 369.375 | |
Mediation in Strafrecht | 1.000 | 1.029 | 0 | 400 | 1.429 | |
Overige opdrachten | 574 | 589 | 15 | 0 | 604 | |
32.3 | Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel | |||||
Bijdrage ZBO/RWT | ||||||
Autoriteit Persoonsgegevens | 15.188 | 18.592 | 0 | 0 | 18.592 | |
College voor de Rechten van de Mens | 7.188 | 7.383 | 0 | 0 | 7.383 | |
Nationaal Register Gerechtelijk Deskundigen | 1.595 | 1.635 | 250 | 0 | 1.885 | |
Overige bijdragen ZBO's/RWT's | 1.036 | 1.067 | 0 | ‒ 100 | 967 | |
bijdrage medeoverheden | ||||||
BES Caribisch deel van het Koninkrijk | 0 | 1.915 | 0 | ‒ 1.915 | 0 | |
Bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak | 973.667 | 1.065.257 | 9.652 | 914 | 1.075.823 | |
Overige bijdragen | 0 | 0 | 800 | 0 | 800 | |
Subsidies | ||||||
Subsidies Rechtspleging | 455 | 468 | 0 | 0 | 468 | |
Subsidies Wetgeving | 1.520 | 1.562 | 0 | ‒ 350 | 1.212 | |
Opdrachten | ||||||
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging | 15 | 15 | 0 | 0 | 15 | |
Overige opdrachten | 91 | 93 | 0 | 0 | 93 | |
Ontvangsten | 181.992 | 166.888 | 23.848 | 5.456 | 196.192 | |
waarvan griffierechten | 177.457 | 159.457 | 0 | 5.356 | 164.813 | |
waarvan overig | 4.535 | 7.431 | 23.848 | 100 | 31.379 |
Juridisch verplicht zijn de apparaatsuitgaven voor de Hoge Raad en de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht. De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC), de Nederlandse Vereniging voor de rechtspraak (NVvR), de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.
Mutaties uitgaven
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Toevoegingen Rechtsbijstand € -17,5 mln. Bij de rechtsbijstand wordt een meevaller van circa € 15 mln. verwacht. Dit bedrag is samengesteld uit de te verwachten aantal afgegeven toevoegingen (circa 5 mln.); vertraging uitvoering project intensiveringen ZSM (circa € 8,5 mln.) en een kleine meevaller bij het programma herziening stelsel Rechtsbijstand (circa € 1,5 mln.).Het restant (€ 2,5 mln.) betreft kleinere mutaties.
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak € 9,7 mln.Deze post bevat diverse mutaties kleiner dan € 4 mln. zoals een toedeling van de RA-middelen versterking strafrechtketen van € 3,9 mln. en € 2,1 mln. voor de bouw van een informatiesysteem ten behoeve van de implementatie van de Wvggz (Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg).
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 29,3 mln. (€ 23,8 mln. bij Miljoenennota en € 5,5 mln. bij Najaarsnota) Deze mutatie wordt voornamelijk veroorzaakt door de onderstaande posten.
• Bij de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp) is het ontvangsten budget verhoogd met € 19,7 mln. In de Wsnp vergoedingensystematiek wordt ervan uitgegaan dat de daadwerkelijke betaling van Wsnp-zaken binnen 6 jaar plaatsvindt. Deze Wsnp vergoedingensystematiek is door de Raad voor de Rechtspraak herijkt. JenV heeft over de periode 2013–2018 een beperkter incassorisico dan waarmee de afgelopen jaren rekening mee is gehouden. Door het naar beneden bijstellen van het totaal aan Wsnp-verplichtingen resteert eenmalig een meevaller van circa € 19,7 mln. Deze middelen zijn ingezet als dekking voor de JenV-brede problematiek.
• De ontvangsten griffierechten vallen iets hoger uit dan eerder geprognosticeerd bij voorjaarsnota. Dit leidt tot een meevaller van ongeveer € 5,3 mln.
• Het restant van het saldo betreft mutaties kleiner dan € 2 mln.
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3) | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | |||||
Art.nr. | Verplichtingen | 868.481 | 929.578 | ‒ 56.255 | ‒ 15.680 | 857.643 |
Apparaatsuitgaven | 498.471 | 540.439 | 18.595 | 11.900 | 570.934 | |
33.1 | Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie | |||||
Personeel | 388.291 | 428.008 | 36.504 | 3.836 | 468.348 | |
waarvan eigen personeel | 361.427 | 398.294 | 22.718 | ‒ 14.012 | 407.000 | |
waarvan externe inhuur | 24.896 | 27.693 | 14.307 | 18.001 | 60.001 | |
waarvan overig personeel | 1.968 | 2.021 | ‒ 521 | ‒ 153 | 1.347 | |
Materieel | 110.180 | 112.431 | ‒ 17.909 | 8.064 | 102.586 | |
waarvan ICT | 9.717 | 10.149 | ‒ 1.149 | 1.000 | 10.000 | |
waarvan SSO's | 42.226 | 44.045 | ‒ 9.957 | 1.498 | 35.586 | |
waarvan overig materieel | 58.237 | 58.237 | ‒ 6.803 | 5.566 | 57.000 | |
Programma-uitgaven | 370.010 | 389.139 | ‒ 74.850 | ‒ 27.580 | 286.709 | |
Waarvan juridisch verplicht | 99% | 99% | ||||
33.2 | Bestuur, informatie en technologie | |||||
Bijdrage medeoverheden | ||||||
Regionale Informatie en Expertise Centra | 114.488 | 114.673 | ‒ 107.110 | 1.390 | 8.953 | |
Uitstapprogramma's prostituees | 1.503 | 3.929 | ‒ 1.388 | 0 | 2.541 | |
Overige bijdrage medeoverheden | 915 | 938 | ‒ 10 | ‒ 41 | 887 | |
Subsidies | ||||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid | 3.751 | 3.839 | 0 | 686 | 4.525 | |
Keurmerk Veilig Ondernemen | 731 | 748 | 0 | 0 | 748 | |
Uitstapprogramma's prostituees | 1.500 | 1.535 | 0 | 0 | 1.535 | |
Veiligheid Kleine Bedrijven | 243 | 249 | 0 | 0 | 249 | |
Overige subsidies | 1.028 | 1.052 | 0 | 0 | 1.052 | |
Opdrachten | ||||||
Overige opdrachten | 166 | 170 | 0 | 0 | 170 | |
33.3 | Opsporing en vervolging | |||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||
Nederlands Forensisch Instituut | 69.434 | 73.246 | 4.080 | 285 | 77.611 | |
Bijdrage medeoverheden | ||||||
BES Staatkundige hervorming Nederlandse antillen | 4.624 | 4.740 | 0 | 1.915 | 6.655 | |
FIU.Nederland | 4.755 | 4.874 | 200 | 0 | 5.074 | |
aanpak ondermijning | 2.890 | 10.063 | 39.110 | ‒ 4.820 | 44.353 | |
Overig bijdragen medeoverheden | 11.061 | 10.811 | 1.015 | ‒ 4.761 | 7.065 | |
Subsidies | ||||||
CCV | 669 | 686 | 0 | ‒ 686 | 0 | |
Overige subsidies | 2.338 | 2.397 | 0 | 21 | 2.418 | |
Opdrachten | ||||||
Schadeloosstellingen | 17.928 | 17.928 | ‒ 1.000 | 5.000 | 21.928 | |
Keten Informatie Management | 3.900 | 5.422 | 0 | ‒ 4.566 | 856 | |
Onrechtmatige Detentie | 9.849 | 9.849 | ‒ 2.500 | 0 | 7.349 | |
Gerechtskosten | 28.855 | 28.757 | 4.500 | 0 | 33.257 | |
Restituties ontvangsten voorgaande jaren | 0 | 0 | 0 | 148 | 148 | |
Verkeershandhaving OM | 25.337 | 20.306 | 0 | 0 | 20.306 | |
Afpakken | 10.655 | 207 | 0 | 0 | 207 | |
Bewaring, verkoop en vernietiging inbeslaggenomen voorwerpen | 13.047 | 13.047 | 0 | ‒ 1.041 | 12.006 | |
Overige opdrachten | 30.574 | 50.065 | ‒ 21.647 | ‒ 21.110 | 7.308 | |
Garanties | ||||||
Faillissementscuratoren | 744 | 761 | 0 | 0 | 761 | |
33.4 | Vervolging en berechting MH17-verdachten | |||||
Opdrachten | ||||||
Vervolging en berechting MH17-verdachten | 9.025 | 8.847 | 9.900 | 0 | 18.747 | |
Ontvangsten | 1.200.408 | 1.194.624 | 0 | ‒ 51.100 | 1.143.524 | |
waarvan Boeten en Transacties | 859.048 | 853.264 | 0 | ‒ 51.100 | 802.164 | |
waarvan Afpakken | 330.360 | 330.360 | 0 | 0 | 330.360 | |
waarvan overig | 11.000 | 11.000 | 0 | 0 | 11.000 |
De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de bijdragen genoemd onder (inter)nationale organisaties/medeoverheden, de bijdragen aan het agentschap NFI, aan DRZ en aan het ZBO College Gerechtelijk Deskundigen. Daarnaast zijn de subsidiebedragen juridisch verplicht, alsook de opdrachtbudgetten schadeloosstellingen, onrechtmatige detentie en de gerechtskosten. De niet juridisch verplichte budgetten (opdrachten) Verkeershandhaving OM en Afpakken worden ingezet om invulling te geven aan de doelstellingen met betrekking tot de verkeershandhaving en het afpakken van crimineel verkregen vermogen.
Mutaties uitgaven
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie (OM) € 30,5 mln. (€ 18,6 + € 11,9)
• De technische verdeling van het budget «Digitalisering strafrechtketen» dat bij het Regeerakkoord beschikbaar is gesteld. Aan de apparaatsuitgaven OM wordt € 16,2 mln. toegevoegd.
• De overige mutaties ad € 14,3 mln. betreffen diverse mutaties kleiner dan € 5 mln. waaronder een tegenvaller op het ICT-budget (€ 4,7 mln.), een toedeling van middelen die bij het Regeerakkoord beschikbaar zijn gesteld voor de versterking van de strafrechtketen (€ 2,6 mln.) en een overheveling van middelen voor de suppletie gerechtelijke brieven (€ 2,4 mln.).
• Daarnaast is er sprake van een technische herschikking van middelen binnen de apparaatsuitgaven van circa € 15 mln. van met name Shared Service Organisaties (SSO’s) en overig materieel naar externe inhuur. De herschikking heeft geen invloed op het totale apparaatsbudget van het OM.
33.2 Bestuur, informatie en technologie
Regionale Informatie en Expertise Centra € -107,1 mln.Deze post bestaat uit een technische mutatie van € 100 mln. die wordt gecorrigeerd vanwege onjuiste artikelcodering. Vervolgens heeft een kasschuif plaatsgevonden. Zie ook artikel 33.3.33 aanpak ondermijning.
33.3 Opsporing en vervolging
Aanpak ondermijning € 39,1 mln.Dit betreft een technische mutatie van € 100 mln. Zie artikel 33.2.30 Door middel van een Kasschuif van € -64,9 mln. ondermijningsgelden is er een verdeling gemaakt van de incidentele gelden voor de versterking van de aanpak van ondermijnende criminaliteit over de jaren 2020 en 2021, op basis van de meerjarige versterkingsplannen van betrokken regionale en landelijke partners. Het restant betreft diverse kleine of technische mutaties.
Schadeloosstellingen € 5 mln.Bij najaarsnota is een tegenvaller op de schadeloosstellingen verwerkt omdat de verwachting is dat het budget voor schadeloosstellingen (open einde regeling) voor circa € 5 mln. wordt overschreden.
Overige opdrachten € -42,8 mln. (€ -21,7 + € -21,1)Omvat hoofdzakelijk een technische toedeling van het budget «Digitalisering strafrechtketen» dat bij het Regeerakkoord beschikbaar is gesteld naar desbetreffende artikelen
33.4 Vervolging en berechting MH17-verdachten
Opdrachten vervolging en berechtiging MH17-verdachten € 9,9 mln.Er is een kasschuif gedaan van de jaren 2020 tot en met 2023 naar 2019 ter dekking van de in 2019 benodigde middelen ten behoeve van (de voorbereiding van) het proces rondom de vervolging en berechting van de MH-17 verdachten.
Mutaties Ontvangsten
Bij de B&T ontvangsten is de verwachting dat er zich een minderopbrengst voordoet van € 51,1 mln. De minderopbrengst wordt vooral veroorzaakt door minder beschikkingen uit trajectcontroles (met name door de trajectcontrole A4 - Leiden, die tot en met mei uit stond in verband met wegwerkzaamheden) en door minder beschikkingen opgelegd door de politie op kenteken dan geraamd. Deze tegenvaller komt ten laste van het generale beeld.
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3) | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | |||||
Art.nr. | Verplichtingen | 2.686.793 | 2.839.271 | 33.233 | 36.073 | 2.908.577 |
Apparaatsuitgaven | 176.423 | 180.911 | 2.331 | 4.373 | 187.615 | |
34.1 | Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming | |||||
Personeel | 139.271 | 143.998 | 2.402 | 1.473 | 147.873 | |
waarvan eigen personeel | 133.578 | 138.151 | 2.413 | 1.473 | 142.037 | |
waarvan externe inhuur | 4.434 | 4.554 | ‒ 9 | 0 | 4.545 | |
waarvan overig personeel | 1.259 | 1.293 | ‒ 2 | 0 | 1.291 | |
Materieel | 37.152 | 36.913 | ‒ 71 | 2.900 | 39.742 | |
waarvan ICT | 14.013 | 13.409 | ‒ 27 | 2.900 | 16.282 | |
waarvan SSO's | 14.563 | 14.928 | ‒ 28 | 0 | 14.900 | |
waarvan overig materieel | 8.576 | 8.576 | ‒ 16 | 0 | 8.560 | |
Programma-uitgaven | 2.510.370 | 2.658.360 | 30.902 | 31.700 | 2.720.962 | |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | ||||
34.2 | Preventieve maatregelen | |||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||
Dienst Justis | 3.561 | 3.505 | ‒ 47 | 0 | 3.458 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | ||||||
Integriteit en kansspelen | 0 | 700 | ‒ 3 | 503 | 1.200 | |
Bijdrage medeoverheden | ||||||
Integriteit en kansspelen | 0 | 485 | ‒ 2 | ‒ 300 | 183 | |
Overige bijdragen medeoverheden | 952 | 2.766 | ‒ 12 | 317 | 3.071 | |
Subsidies | ||||||
Integriteit | 2.799 | 1.066 | ‒ 4 | 0 | 1.062 | |
Overige subsidies | 4.368 | 4.171 | ‒ 18 | 0 | 4.153 | |
Opdrachten | ||||||
Kansspelbeleid | 386 | 1.000 | ‒ 4 | ‒ 503 | 493 | |
Overige opdrachten | 2.586 | 1.700 | ‒ 7 | 0 | 1.693 | |
34.3 | Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties | |||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||
DJI-gevangeniswezen-regulier | 1.038.183 | 1.109.698 | ‒ 25.198 | 16.232 | 1.100.732 | |
DJI-Forensische zorg | 802.571 | 865.943 | 1.526 | 25.000 | 892.469 | |
CJIB | 115.409 | 130.788 | 5.966 | ‒ 4.546 | 132.208 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | ||||||
Reclassering Nederland | 143.727 | 151.968 | ‒ 234 | 392 | 152.126 | |
Leger des Heils | 22.705 | 23.683 | ‒ 65 | 0 | 23.618 | |
Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland | 70.383 | 73.800 | ‒ 203 | 0 | 73.597 | |
Overige bijdragen ZBO's/RWT's | 1.100 | 1.128 | ‒ 3 | 0 | 1.125 | |
Bijdrage medeoverheden | ||||||
Overige bijdragen medeoverheden | 2.487 | 2.487 | ‒ 7 | 0 | 2.480 | |
Subsidies | ||||||
Vrijwilligerswerk gedetineerden | 4.180 | 4.292 | ‒ 12 | 0 | 4.280 | |
Overige subsidies | 2.569 | 2.162 | ‒ 191 | 675 | 2.646 | |
Opdrachten | ||||||
Forensische zorg | 6.019 | 0 | 0 | 2.000 | 2.000 | |
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging | 10.320 | 3.256 | ‒ 768 | ‒ 1.890 | 598 | |
Terugdringen recidive | 14.000 | 12.831 | ‒ 64 | ‒ 8.091 | 4.676 | |
Overige opdrachten | 8.283 | 4.433 | ‒ 698 | ‒ 1.134 | 2.601 | |
34.4 | Slachtofferzorg | |||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | ||||||
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven | 6.729 | 7.058 | 89 | 20 | 7.167 | |
Slachtofferhulp Nederland | 37.054 | 38.043 | ‒ 4.089 | 0 | 33.954 | |
Subsidies | ||||||
Stichting Slachtoffer in Beeld | 1.866 | 1.919 | ‒ 8 | 0 | 1.911 | |
Opdrachten | ||||||
Slachtofferzorg | 7.723 | 5.274 | 4.127 | ‒ 2.923 | 6.478 | |
Schadefonds Geweldsmisdrijven | 21.528 | 21.840 | 0 | 0 | 21.840 | |
Voorschotregelingen schadevergoedingsmaatregelen | 2.636 | 2.636 | 0 | 0 | 2.636 | |
34.5 | Jeugdbescherming en jeugdsancties | |||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||
DJI - jeugd | 143.239 | 147.094 | 52.150 | 8.400 | 207.644 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | ||||||
Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage | 1.787 | 1.826 | ‒ 5 | 0 | 1.821 | |
Halt | 11.699 | 11.971 | ‒ 33 | 379 | 12.317 | |
Bijdrage medeoverheden | ||||||
BES Voogdijraad | 1.068 | 1.097 | ‒ 3 | 0 | 1.094 | |
Overige bijdragen medeoverheden | 250 | 1.207 | 75 | 220 | 1.502 | |
Subsidies | ||||||
Jeugdbescherming | 2.084 | 2.140 | ‒ 101 | 0 | 2.039 | |
Overige subsidies | 2.246 | 3.321 | ‒ 12 | ‒ 237 | 3.072 | |
Opdrachten | ||||||
Risicojeugd en jeugdgroepen | 3.999 | 1.499 | ‒ 1.217 | ‒ 300 | ‒ 18 | |
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies | 3.902 | 3.902 | ‒ 7 | 0 | 3.895 | |
Overige opdrachten | 5.972 | 5.671 | ‒ 16 | ‒ 2.514 | 3.141 | |
Ontvangsten | 97.740 | 96.119 | 0 | 3.500 | 99.619 |
Het juridisch verplichte deel betreft bij de artikelen DJI, Justis en CJIB de uitgaven voor de overeengekomen productieafspraken met het moederdepartement. Verder bestaat het juridisch verplichte gedeelte voornamelijk uit subsidiëring/bijdragen aan o.a. Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, Reclassering, Halt, LBIO, Stichting Adoptievoorziening en het Centrum Internationale Kinderontvoering.
Mutaties uitgaven
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
DJI-gevangeniswezen-regulier € -9 mln. (€ 25,2 bij Miljoenennota en € 16,2 bij Najaarsnota )
• Om in de juiste jaren dekking te hebben voor de frictiekosten DJI is er een technische kasschuif gedaan van € -47,8 mln. in 2019 naar de jaren 2020 tot en met 2024.
• Een technische correctie op voorgaande jaren van € 12,1 mln. op het huisvestingsbudget van DJI vanwege een in het verleden toegepaste korting bij de gebruikersvergoedingen.
• Het budget van DJI wordt verhoogd met € 10,9 mln. om de verwachte kosten bij Dienst Justitiële Inrichtingen te dekken die voortkomen uit de hogere bezetting bij het gevangeniswezen.
• In verband met de sluitingen zijn frictiemiddelen DJI voor personeel en huisvesting beschikbaar gesteld. In 2018 is € 8,4 mln. euro van de geoormerkte gelden niet tot besteding gekomen. Deze middelen worden aan het moederdepartement terug betaald. In 2019 heeft DJI een tegenvaller op de tweede carrière regeling. Derhalve wordt de bijdrage aan DJI in 2019 bij Najaarsnota eveneens met € 8,4 mln. verhoogd.
• Het restant van het saldo betreft diverse mutaties kleiner dan € 5 mln.
DJI-Forensische zorg € 25 mln.Bij DJI, het onderdeel forensische zorg, wordt dit jaar meer zorg geleverd dan in de begroting was verwacht. Dit wordt binnen JenV gefinancierd uit onderuitputting op de uitgaven en meevallers op de ontvangsten.
Terugdringen recidive € -8,1 mln.Deze post is samengesteld uit een aantal mutaties kleiner dan € 5 mln. Zoals een overboeking naar DJI van € - 4,5 mln. voor pilots gericht op het verminderen van recidive in het kader van Visie Gevangeniswezen. Ook wordt € -1,8 mln. overgeboekt naar DJI voor maatregelen die genomen worden naar aanleiding van de zaak Michael P.
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties
Jeugd € 60,6 mln. (bij miljoenennota € 52,2 en bij Najaarsnota € 8,4)
• Deze mutatie betreft een bijdrage van € 52,5 mln. voor de frictiekosten (personeel en gebouw) die gepaard gaan met de afbouw van overcapaciteit binnen de jeugdinrichtingen van DJI (Kamerstukken II, 2018/19, 28 741-53).
• Een verrekening tussen het ministerie van OC&W en DJI van € 8,4 mln. vanwege een lagere bezetting op JJI scholen dan verwacht. Dit leidt tot een terugbetaling aan DJI.
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3) | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | |||||
Verplichtingen | 272.471 | 275.210 | ‒ 1.112 | ‒ 11.352 | 262.746 | |
Programma-uitgaven | 272.471 | 275.210 | ‒ 1.112 | ‒ 11.352 | 262.746 | |
Waarvan juridisch verplicht | 92% | 94% | ||||
36.2 | Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding | |||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||
Overige bijdragen agentschappen | 320 | 320 | 0 | 0 | 320 | |
Bijdrage ZBO/RWT's | ||||||
Instituut Fysieke Veiligheid | 28.480 | 28.926 | ‒ 424 | 1.100 | 29.602 | |
Bijdrage medeoverheden | ||||||
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding | 181.138 | 183.976 | 0 | 0 | 183.976 | |
Overige bijdragen medeoverheden | 22.103 | 21.626 | ‒ 1.067 | ‒ 11.665 | 8.894 | |
Subsidies | ||||||
Nederlands Rode Kruis | 1.257 | 1.298 | ‒ 41 | 0 | 1.257 | |
Nationaal Veiligheids Instituut | 1.267 | 1.267 | 0 | 0 | 1.267 | |
Overige subsidies | 2.422 | 2.432 | 6 | 1.000 | 3.438 | |
Opdrachten | ||||||
Project NL-Alert | 5.917 | 5.917 | 0 | ‒ 1.000 | 4.917 | |
Opdrachten NCSC | 9.939 | 8.272 | 481 | ‒ 300 | 8.453 | |
Overige opdrachten | 6.956 | 8.239 | ‒ 43 | ‒ 1.320 | 6.876 | |
36.3 | Onderzoeksraad voor Veiligheid | |||||
Bijdrage ZBO/RWT's | ||||||
Onderzoeksraad voor Veiligheid | 12.672 | 12.937 | ‒ 24 | 833 | 13.746 | |
Ontvangsten | 2.000 | 2.000 | 0 | 0 | 2.000 |
Het juridisch verplichte deel heeft voornamelijk betrekking op de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet Veiligheidsregio’s (BDuR) en het Besluit Rijksbijdrage Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) alsmede op een doorlopende subsidieregeling en overlopende verplichtingen.
Mutaties uitgaven
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
Overige bijdragen medeoverheden € -11,7 mln.
• Er is door JenV €6,5 mln. overgeheveld naar het gemeentefonds voor de ondersteuning van de gemeenten in hun lokale integrale aanpak van radicalisering en Jihadisme conform de Kamerbrief Integrale aanpak terrorisme van 24 november 2017 (Kamerstuk 29 754, nr. 436).
• Het restant van het saldo betreft mutaties kleiner dan € 2 mln., o.a. een incidentele bijdrage van € 1,5 mln. aan LIRC (Landelijk Internationaal Rechtshulp Centrum).
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3) | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | |||||
Verplichtingen | 1.063.580 | 1.257.790 | 6.091 | 23.234 | 1.287.115 | |
Programma-uitgaven | 1.063.580 | 1.257.790 | 6.091 | 23.234 | 1.287.115 | |
Waarvan juridisch verplicht | 99% | 98% | ||||
37.2 | Toegang, toelating en opvang vreemdelingen | |||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||
Immigratie- en Naturalisatiedienst | 323.759 | 429.983 | ‒ 634 | ‒ 24.300 | 405.049 | |
DJI-Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra | 80.085 | 81.713 | ‒ 154 | 0 | 81.559 | |
Bijdrage ZBO/RWT's | ||||||
Centraal Orgaan opvang Asielzoekers | 496.917 | 606.636 | ‒ 75 | 33.197 | 639.758 | |
Nidos-opvang | 111.769 | 94.017 | ‒ 197 | 0 | 93.820 | |
Subsidies | ||||||
Vluchtelingenwerk Nederland | 9.642 | 9.903 | ‒ 19 | 0 | 9.884 | |
Overige subsidies | 1.749 | 1.690 | ‒ 3 | 2.819 | 4.506 | |
Opdrachten | ||||||
Keteninformatisering | 5.288 | 5.345 | ‒ 10 | 0 | 5.335 | |
Versterking vreemdelingenketen | 3.051 | 2.999 | 7.243 | 900 | 11.142 | |
37.3 | Terugkeer | |||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||
DJI (Dienst Vervoer en Ondersteuning) | 8.519 | 8.500 | ‒ 16 | 1.616 | 10.100 | |
Subsidies | ||||||
REAN-regeling | 6.686 | 5.757 | ‒ 13 | ‒ 197 | 5.547 | |
Overige subsidies | 2.553 | 3.060 | ‒ 5 | ‒ 726 | 2.329 | |
Opdrachten | ||||||
Vreemdelingen vertrek | 13.562 | 8.187 | ‒ 26 | 9.925 | 18.086 | |
Ontvangsten | 96.800 | 182.299 | 0 | 49.254 | 231.553 |
De bijdrage aan de IND, het COA, Nidos en Vluchtelingenwerk Nederland zijn juridisch verplicht evenals een groot gedeelte van de opdrachten die voortvloeien uit het programma van de keteninformatisering en de uitgaven voor de vervoersbewegingen van de vreemdelingen. Dit laatste als gevolg van een meerjarig convenant met het agentschap DJI.
Mutaties uitgaven
Algemeen artikel 37 Vreemdelingen
Stortingen in de asielreserveBij DT&V zijn enkele Europese subsidies afgerekend. Dit leidt tot een meevaller van € 12,1 mln., die wordt gestort in de asielreserve zodat deze in een later jaar kan dienen als dekking van eventueel hogere kosten als gevolg van hogere asielinstroom. In totaal gaat het bij 2e suppletoire begroting 2019 om een storting van € 12,1 mln.
Overzicht begrotingsreserve Asiel in 2019 (x € 1 mln. )
Stand per 1/1/2019 | Verwachte toevoeging in jaar begroting 2019 | Verwachte onttrekkingen 2019 | Mutatie 2e suppletoire begroting 2019 | Verwachte stand per 1/1/2020 |
102,9 | 0 | 102,9 | 12,1 | 12,1 |
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Immigratie- en Naturalisatiedienst € -24,3Bij de IND doet zich een per saldo meevaller voor van € 24,3 mln. Deze meevaller van 24,3 mln. is een combinatie van een hogere productie die moet worden bekostigd van 12,7 mln. (een tegenvaller) en een meevaller van 37 mln. als gevolg van een aanpassing van de kostprijzen IND. Deze wijziging is noodzakelijk omdat de gerealiseerde kosten bij IND lager zijn gebleken dan de kostprijzen.
Centraal Orgaan opvang Asielzoekers € 33,2 mln.
• Het budget bij het onderdeel toegang, toelating en opvang is opgehoogd met € 19, 4 mln. De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden volgens afspraken binnen OESO-DAC toegerekend aan ODA (official development assistance). De raming van de gemiddelde bezetting van het COA is conform reguliere systematiek bijgesteld van 23.500 naar 24.800 waardoor de ODA-toerekening stijgt.
• De bezetting bij COA is hoger dan in de begroting verwacht. In de begroting 2019 is uitgegaan van een raming van de gemiddelde bezetting in de opvang van 23.500. De meest recente verwachting is nu dat de gemiddelde bezetting van asielzoekers bij COA in 2019 oploopt naar 24.800. Dit vergt een extra bijdrage aan het COA van € 20,6 mln.
• Er vindt een overboeking plaats van € 6,9 mln. naar het gemeentefonds op basis van het Faciliteitenbesluit opvangcentra. Dit besluit voorziet in een uitkering aan gemeenten die opvang bieden aan asielzoekers die nog niet in de GBA zijn ingeschreven.
Versterking vreemdelingenketen € 7,2 mln.Als gevolg van de politieke situatie in Venezuela is de migratie naar Aruba en Curaçao toegenomen. Om te kunnen voldoen aan het bijstandsverzoek van beide landen is er geld vrijgemaakt bij miljoenennota. Onderdeel van de bijstand is ondersteuning voor het optimaliseren van de vreemdelingenketens in de beide landen. Deze ondersteuning zal worden verzorgd door verschillende onderdelen van de Nederlandse vreemdelingenketen. De hiervoor gereserveerde middelen zijn overgeheveld vanuit de Aanvullende Post van de Rijksbegroting naar de begroting van JenV.
37.3 Terugkeer
Vreemdelingen vertrek € 9,9 mln.Bij het onderdeel Terugkeer is een desaldering verwerkt op (oude) Europese subsidies die niet verrekend zijn met kosten. Dit leidt tot een verhoging van de uitgaven met € 12,1 mln. Het restant saldo betreft kleine mutaties.
Mutaties Ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 49,3 mln. Deze mutatie wordt voornamelijk veroorzaakt door de onderstaande posten.
• De meevaller op de ontvangsten van het COA bedraagt 15,1 mln. Deze meevaller bestaat uit de afrekening van de bijdrage aan het COA in 2018 van 12 mln, waar in de begroting 2019 geen rekening mee is gehouden en de afroming van het eigen vermogen van COA met € 3,1 mln, bovenop de al in de begroting geraamde afroming van € 24 mln.
• Betreft de afrekening Nidos 2018 voor € 17,4 mln. Bij de Voorjaarsnota werd gerekend op 5 mln. euro. Bij Najaarsnota is € 12,4 mln. afgerekend.
• Bij het onderdeel Dienst Terugkeer en Vertrek (DTV) is een desaldering verwerkt op de (oude) Europese subsidies die niet verrekend zijn met kosten. Dit leidt tot een verhoging van de ontvangsten met € 12,1 mln.
• De afrekening IND 2018 valt € 5 mln. hoger uit dan eerder berekend bij de Voorjaarsnota
• Het restant betreft een mutatie kleiner dan € 5 mln.
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3) | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | |||||
Verplichtingen | 434.493 | 475.247 | 6.102 | 1.797 | 483.146 | |
91.1 | Apparaatsuitgaven Kerndepartement | |||||
Personeel | 291.066 | 307.147 | 7.207 | 13.850 | 328.204 | |
waarvan eigen personeel | 256.159 | 267.824 | 5.140 | 1.844 | 274.808 | |
waarvan externe inhuur | 33.064 | 37.458 | 2.074 | 12.479 | 52.011 | |
waarvan overig personeel | 1.843 | 1.865 | ‒ 7 | ‒ 473 | 1.385 | |
Materieel | 143.427 | 162.776 | ‒ 1.105 | ‒ 12.053 | 149.618 | |
waarvan ICT | 18.262 | 22.199 | 838 | 2.309 | 25.346 | |
waarvan SSO's | 86.483 | 105.758 | ‒ 3.604 | ‒ 15.054 | 87.100 | |
waarvan overig materieel | 38.682 | 34.819 | 1.661 | 692 | 37.172 | |
Ontvangsten | 21.124 | 21.446 | 0 | 0 | 21.446 |
Mutaties uitgaven
91.1 Apparaatsuitgaven Kerndepartement € 7,9 mln. (€ 6,1 + € 1,8)Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt per saldo verhoogd met € 7,9 mln. Deze verhoging wordt veroorzaakt door een aantal kleine mutaties en één grote mutatie.
• Personeel externe inhuur € 12,5 mln.: diverse verschuivingen, afzonderlijk kleiner dan € 5 mln., binnen apparaat en programma leiden per saldo tot een verhoging.
• Materieel SSO’s € -15,1 mln.: de Vrijval egalisatieschuld Europol/Eurojust ad € -12 mln. Door verevening van de egalisatieschuld met de betaalde huur komt de reservering aflossing egalisatieschuld huisvesting Europol/Eurojust te vervallen. De hiervoor gereserveerde eenmalige middelen vallen vrij binnen het HGIS-budget (Homogene Groep Internationale samenwerking). Daarnaast is € 3,6 mln. verschoven naar het onderdeel externe inhuur.
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3) | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | |||||
Verplichtingen | 19.394 | 32.048 | ‒ 53.749 | 192.869 | 171.168 | |
92.1 | Nog onverdeeld | |||||
Nog onverdeeld | 19.394 | 32.048 | ‒ 53.749 | 192.869 | 171.168 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties uitgaven
Artikel 92 is een doorverdeelartikel en alle relevante mutaties zijn bij de betreffende beleidsartikelen toegelicht.
Kolom mutaties Miljoenennota € -53.7 mln.Dit bedrag bestaat voor € 52,5 uit een verschuiving naar artikel 34 in het kader van «frictiekosten afbouw overcapaciteit justitiële jeugdinrichtingen» Zie ook artikel 34.
Kolom Overige mutaties 2e suppletoire begroting
• Extra middelen aanpak ondermijning Het kabinet investeert incidenteel € 110 miljoen euro in een breed offensief tegen de georganiseerde ondermijnende criminaliteit, zodat in ieder geval het eerste deel van de versterking van aanpak van de ondermijnende criminaliteit tot en met begin 2021 kan worden gerealiseerd. Het gaat om zowel repressieve als preventieve maatregelen met een focus op: oprollen, afpakken en voorkomen. Conform de afspraak in Kamerbrief d.d. 4 november 2019 (Kamerstuk 29 911, nr. 256).
• Invulling taakstelling JenV Bij Najaarsnota wordt de restanttaakstelling (ad € 53,1 mln.) voor € 38,1 mln. ingevuld met onderuitputting op de uitgaven en een aantal meevallers op de ontvangsten. Het resterende bedrag van de taakstelling dat nog moet worden ingevuld is € 15 mln. Omdat de taakstelling (een verlaging) was geparkeerd op artikel 92 wordt, nu de taakstelling gedeeltelijk is ingevuld, hier een tegenboeking gedaan(positief getal).
• Extra middelen rechtsbijstandVoor de rechtsbijstand wordt € 45 mln. extra beschikbaar gesteld uit de rijksbrede onderuitputting. Samen met de verwachte onderuitputting van € 15 mln. in 2019 op de rechtsbijstand op de begroting van Justitie en Veiligheid en de inzet van € 13 mln. binnen het programmabudget kan hierdoor € 73 mln. worden ingezet voor een tijdelijke toelage voor een groot deel van de sociaal advocatuur in de periode 2020 tot en met 2021. Bij de tweede suppletoire begroting zijn de beschikbare middelen ad € 60 mln. voor rechtsbijstand verwerkt op artikel 92.
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3) | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | |||||
Verplichtingen | 3.051 | 3.051 | 0 | 0 | 3.051 | |
93.1 | Geheime uitgaven | |||||
Geheime uitgaven | 3051 | 3051 | 0 | 0 | 3051 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden.
Omschrijving | (1) Vastgestelde begroting | (2) Mutaties 1e suppletoire begroting | (3) Mutaties 2e suppletoire begroting | (4)=(1)+(2)+(3) Totaal geraamd |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 2.097.986 | 162.577 | 77.953 | 2.338.516 |
Omzet overige departementen | ‒ | ‒ | ||
Omzet derden | 57.077 | 57.077 | ||
Rentebaten | ‒ | ‒ | ||
Vrijval voorzieningen | ‒ | ‒ | ||
Bijzondere baten | ‒ | ‒ | ||
Totaal baten | 2.155.063 | 162.577 | 77.953 | 2.395.593 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 1.136.651 | 19.430 | 1.156.081 | |
- Personele kosten | 1.016.882 | 119.839 | 19.225 | 1.155.946 |
Waarvan eigen personeel | 888.632 | 113.480 | ‒ 3.358 | 998.754 |
Waarvan inhuur externen | 103.000 | 4.598 | 22.402 | 130.000 |
Waarvan overige personele kosten | 25.250 | 1.761 | 181 | 27.192 |
Materiële kosten | 119.768 | 205 | 119.973 | |
Waarvan apparaat ICT | 39.396 | 39.396 | ||
Waarvan bijdrage aan SSO's | 34.265 | 34.265 | ||
Waarvan overige materiële kosten | 46.107 | 205 | 46.312 | |
Materiele programmakosten | 893.760 | 42.738 | 6.023 | 942.521 |
Rentelasten | ‒ | ‒ | ||
Afschrijvingskosten | 19.649 | 19.649 | ||
Waarvan apparaat ICT | ‒ | |||
Waarvan overige materiele afschrijvingskosten | 15.123 | 15.123 | ||
- Immaterieel | 4.527 | 4.527 | ||
Overige lasten | 105.003 | 52.500 | 157.503 | |
- Dotaties voorzieningen | 86.188 | 52.500 | 138.688 | |
- Bijzondere lasten | 18.815 | 18.815 | ||
Totaal lasten | 2.155.063 | 162.577 | 77.953 | 2.395.593 |
Saldo van baten en lasten | ‒ | ‒ |
Toelichting
Uit de realisatie van de personeelskosten blijkt een groter aandeel externe inhuur ten behoeve van het eigen personeel. Daarnaast is in verband met de afbouw van overcapaciteit binnen de jeugdinrichtingen de post frictiekosten verhoogd met € 52,5 mln.
Omschrijving | (1) Vastgestelde begroting | (2) Mutaties 1e suppletoire begroting | (3) Mutaties 2e suppletoire begroting | (4)=(1)+(2)+(3) Totaal geraamd | |
---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2019 | 205.177 | 205.177 | ||
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 2.155.063 | 162.577 | 77.953 | 2.395.593 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 2.153.163 | 162.577 | ‒ 77.953 | ‒ 2.068.539 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 1.900 | 1.900 | ||
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 19.535 | ‒ 19.535 | |||
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 10.000 | 10.000 | |||
3. | Totaal investeringkasstroom | ‒ 9.535 | ‒ 9.535 | ||
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | ‒ 25.000 | 25.000 | ‒ | ||
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | ‒ | ‒ | |||
Aflossingen op leningen (-/-) | ‒ | ‒ | |||
Beroep op leenfaciliteit (+) | ‒ | ‒ | |||
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 25.000 | 25.000 | ‒ | |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2019 (=1+2+3+4) | 172.542 | ‒ | 25.000 | 197.542 |
Omschrijving | (1) Vastgestelde begroting | (2) Mutaties 1e suppletoire begroting | (3) Mutaties 2e suppletoire begroting | (4)=(1)+(2)+(3) Totaal geraamd |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 323.148 | 106.835 | ‒ 24.300 | 405.683 |
Omzet overige departementen | ‒ | ‒ | ‒ | |
Omzet derden | 47.360 | 8.590 | 55.950 | |
Rentebaten | ‒ | ‒ | ||
Vrijval voorzieningen | ‒ | ‒ | ||
Bijzondere baten | ‒ | ‒ | ||
Totaal baten | 370.508 | 115.425 | ‒ 24.300 | 461.633 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
- Personele kosten | 246.500 | 81.500 | ‒ 19.300 | 308.700 |
Waarvan eigen personeel | 215.000 | 51.000 | ‒ 29.300 | 236.700 |
Waarvan inhuur externen | 27.000 | 28.000 | 10.000 | 65.000 |
Waarvan overige personele kosten | 4.500 | 2.500 | 7.000 | |
- Materiële kosten | 55.863 | 17.637 | ‒ 5.000 | 68.500 |
Waarvan apparaat ICT | 1.000 | 1.500 | 2.500 | |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 39.926 | 15.074 | 55.000 | |
Waarvan overige materiële kosten | 14.937 | 1.063 | 16.000 | |
Materiële programmakosten | 47.445 | 17.555 | 65.000 | |
Rentelasten | 200 | ‒ 150 | 50 | |
Afschrijvingskosten | 20.500 | ‒ 1.117 | 19.383 | |
- Materieel | 6.000 | ‒ 3.000 | 3.000 | |
Waarvan apparaat ICT | 2.500 | ‒ 1.000 | 1.500 | |
Waarvan overige materiele afschrijvingskosten | ‒ | |||
- Immaterieel | 14.500 | 1.883 | 16.383 | |
Overige lasten | ‒ | ‒ | ||
- Dotaties voorzieningen | ‒ | ‒ | ||
- Bijzondere lasten | ‒ | ‒ | ||
Totaal lasten | 370.508 | 115.425 | ‒ 24.300 | 461.633 |
Saldo van baten en lasten | ‒ | ‒ | ‒ |
Toelichting
De omzet is bijgesteld door daling van de bekostiging als gevolg van de bijstelling van de kostprijs. Lagere capaciteitsinzet voor productie en bedrijfsvoering is de basis voor de bijstelling van de kostprijzen. Er is minder eigen personeel ingezet ten opzichte van de begroting en meer gebruik gemaakt van tijdelijke externe inhuur in het productieproces.
Omschrijving | (1) Vastgestelde begroting | (2) Mutaties 1e suppletoire begroting | (3) Mutaties 2e suppletoire begroting | (4)=(1)+(2)+(3) Totaal geraamd | |
---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2019 | 92.670 | ‒ | 92.670 | |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 370.508 | 115.425 | ‒ 24.300 | 461.633 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 356.008 | ‒ 110.542 | 24.300 | ‒ 442.250 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 14.500 | 4.883 | ‒ | 19.383 |
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 10.800 | ‒ 2.050 | ‒ | ‒ 12.850 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
3. | Totaal investeringkasstroom | ‒ 10.800 | ‒ 2.050 | ‒ | ‒ 12.850 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | ‒ | ‒ 34.000 | ‒ | ‒ 34.000 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | ‒ | ‒ | ‒ | ||
Aflossingen op leningen (-/-) | ‒ 13.400 | ‒ 2.200 | ‒ | ‒ 15.600 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 10.800 | 2.050 | ‒ | 12.850 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 2.600 | ‒ 34.150 | ‒ | ‒ 36.750 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2019 (=1+2+3+4) | 93.770 | ‒ 31.317 | ‒ | 62.453 |
Toelichting
De lagere bijdrage leidt toe een lagere kasontvangst.
Omschrijving | (1) Vastgestelde begroting | (2) Mutaties 1e suppletoire begroting | (3) Mutaties 2e suppletoire begroting | (4)=(1)+(2)+(3) Totaal geraamd |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 127.282 | 15.379 | 1.420 | 144.081 |
Omzet overige departementen | 542 | 542 | ||
Omzet derden | 12.464 | 12.464 | ||
Rentebaten | ‒ | ‒ | ||
Vrijval voorzieningen | ‒ | ‒ | ||
Bijzondere baten | ‒ | ‒ | ||
Totaal baten | 140.288 | 15.379 | 1.420 | 157.087 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 125.001 | 15.100 | 1.444 | 141.545 |
- Personele kosten | 92.885 | 14.820 | 1.495 | 109.200 |
Waarvan eigen personeel | 62.609 | 5752 | ‒ 147 | 68.214 |
Waarvan inhuur externen | 28.038 | 9.067 | 1.642 | 38.747 |
Waarvan overige personele kosten | 2.238 | 2.238 | ||
- Materiële kosten | 32.116 | 281 | ‒ 51 | 32.346 |
Waarvan apparaat ICT | 7.850 | 7.850 | ||
Waarvan bijdrage aan SSO's | 7.115 | 7.115 | ||
Waarvan overige materiële kosten | 17.151 | 281 | ‒ 51 | 17.381 |
Gerechtskosten | 10.566 | 193 | ‒ 17 | 10.742 |
Rentelasten | 57 | 1 | ‒ | 58 |
Afschrijvingskosten | 4.662 | 85 | ‒ 7 | 4.740 |
- Materieel | 4.013 | 85 | 4.098 | |
Waarvan apparaat ICT | ‒ | |||
Waarvan overige materiele afschrijvingskosten | ‒ | |||
- Immaterieel | 649 | 649 | ||
Overige lasten | ‒ | |||
- dotaties voorzieningen | ‒ | ‒ | ||
- bijzondere lasten | ‒ | ‒ | ||
Totaal lasten | 140.288 | 15.379 | 1.420 | 157.087 |
Saldo van baten en lasten | ‒ | ‒ | ‒ |
Toelichting
De stijging van de personeelskosten wordt voornamelijk veroorzaakt door de toename van de loonkosten als gevolg van de Rijksambtenaren CAO en de toename van de productieaantallen die leiden tot een verhoging van de kosten. Ook is er een stijging te zien van de inhuur van deskundigen voor het programma USB/AICE (Uitvoeringsketen Strafrechtelijke Beslissingen/ Administratie -en Informatiecentrum voor de Executieketen) waarvoor middelen zijn toegekend vanuit het programma digitalisering strafrechtketen.
Omschrijving | (1) Vastgestelde begroting | (2) Mutaties 1e suppletoire begroting | (3) Mutaties 2e suppletoire begroting | (4)=(1)+(2)+(3) Totaal geraamd | |
---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2019 | 38.984 | ‒ | ‒ | 38.984 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 140.287 | 15.379 | 1.420 | 157.086 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 135.625 | ‒ 15.379 | ‒ 1.420 | ‒ 152.424 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 4.662 | ‒ | ‒ | 4.662 |
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 2.971 | ‒ 284 | ‒ | ‒ 3.255 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | ‒ | ‒ | ‒ | ||
3. | Totaal investeringkasstroom | ‒ 2.971 | ‒ 284 | ‒ | ‒ 3.255 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | ‒ | ‒ 8.500 | ‒ | ‒ 8.500 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
Aflossingen op leningen (-/-) | ‒ 3.952 | ‒ 479 | ‒ | ‒ 4.431 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 2.971 | 284 | ‒ | 3.255 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 981 | ‒ 8.695 | ‒ | ‒ 9.676 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2019 (=1+2+3+4) | 39.694 | ‒ 8.979 | ‒ | 30.715 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35350-VI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.