Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 komt te luiden:
Artikel 1
In deze wet wordt onder onbekende kwetsbaarheid verstaan een kwetsbaarheid in een
geautomatiseerd werk die kan worden gebruikt om dat geautomatiseerde werk binnen te
dringen en waarvan het aannemelijk is of verondersteld kan worden dat die niet bekend
is bij de producent of leverancier.
B
Artikel 2 vervalt.
C
Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het tweede lid wordt «Het afwegingsorgaan» vervangen door «Het bestuursorgaan».
2. In het derde lid wordt «Het afwegingsorgaan» vervangen door «Het bestuursorgaan».
3. In het vierde lid wordt «het afwegingsorgaan» vervangen door «een bestuursorgaan».
4. In het vijfde lid wordt «Het afwegingsorgaan» vervangen door «Het bestuursorgaan».
5. In het zesde lid wordt «het afwegingsorgaan» telkens vervangen door «een bestuursorgaan».
D
Artikel 4, eerste lid, vervalt alsmede de aanduiding «2.» voor het tweede lid.
E
In artikel 5 vervalt «artikel 2, tweede lid,» en wordt «artikel 4, tweede lid,» vervangen
door «artikel 4».
F
Artikel 6 vervalt
Toelichting
Algemeen
Tijdens en na de behandeling van het initiatiefwetsvoorstel is langs verschillende
wegen naar voren gekomen dat het gedeelte van de initiatiefwet dat – in aanvulling
op het afwegingskader- voorziet in een beoordelingsorgaan bestaande uit verschillende
ministeries en organisaties ter beoordeling van onbekende kwetsbaarheden (zoals het
geval in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten) weerstand en bezorgdheid
oproept. Daarom heeft indiener besloten het oprichten van een beoordelingsorgaan uit
het initiatiefwetsvoorstel te halen, teneinde de stap naar het brede afwegingskader
wel te kunnen zetten. Het open houden van onbekende kwetsbaarheden blijft potentieel
grote gevolgen hebben voor de samenleving op het gebied van privacy, economie, (cyber)veiligheid
en vitale infrastructuur. Het initiatiefwetsvoorstel zal daarom een leidraad blijven
bieden voor alle organisaties die gebruik maken van onbekende kwetsbaarheden. Momenteel
beschikken enkel de inlichtingen- en veiligheidsdiensten over een dergelijk afwegingskader
voor het gebruik van onbekende kwetsbaarheden. Binnen de politie en Defensie is dit
nog niet het geval. Daar wil de initiatiefnemer verandering in brengen. De inzet van
dit initiatiefwetsvoorstel is kortweg dat alle overheidsorganen over een afwegingskader
voor de inzet van onbekende kwetsbaarheden gaan beschikken. Ook geldt met dit initiatiefvoorstel
dat bedrijven waarvan de Nederlandse overheid hacksoftware inkoopt geen zaken mogen
doen met landen die op EU of VN sanctielijsten staan, zoals vastgelegd in het Regeerakkoord.
Voor inlichtingendiensten geldt alleen dat zij dit aspect meenemen in hun weging bij
de aankoop van hacksoftware. Overigens dienen reeds bestaande werkwijzen, zoals de
rol van de rechter-commissaris bij de inzet van onbekende kwetsbaarheden door de politie,
gehandhaafd te blijven.
Artikelsgewijs
Onderdeel A
Dit onderdeel schrapt de definitie van het afwegingsorgaan.
Onderdeel B
Dit onderdeel schrapt het artikel waarmee het afwegingsorgaan wordt opgericht.
Onderdeel C
Middels dit onderdeel worden de bevoegdheden uit artikel 3, die werden toegekend aan
het afwegingsorgaan, nu toegekend aan het bestuursorgaan die een afweging moet maken
of een onbekende kwetsbaarheid bekend moet worden gemaakt.
Onderdeel D
Met dit onderdeel wordt het instemmingsrecht van het afwegingsorgaan ten aanzien van
de aankoop van technische hulpmiddelen die gebaseerd zijn op een onbekende kwetsbaarheid
geschrapt.
Onderdeel E
Dit onderdeel past een aantal verwijzingen aan die verband houden met het schrappen
van artikel 2 en artikel 4, eerste lid.
Onderdeel F
Middels dit onderdeel vervalt artikel 6. In artikel 6 werd geregeld dat de commissie
van toezicht op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten werd belast met het toezicht
op de rechtmatigheid van de uitvoering van deze wet. Deze toezichthoudende rol vervalt
door dit onderdeel.
Verhoeven