34 775 XVI Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2018

Nr. 10 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 25 september 2017

Het Kamerlid Ellemeet heeft mij verzocht een toelichting te geven bij de wijze waarop de voor- en nadelen van het standaard overmaken van zorgtoeslag naar de zorgverzekeraar (motie Ellemeet1) zullen worden onderzocht. Voor dit onderzoek zijn relevant een wettelijke grondslag, uitvoeringsaspecten (voor de Belastingdienst, een tussenpartij en de zorgverzekeraars), juridische aspecten (met name privacy) en de verschillende gevolgen voor de werking van het stelsel. Ook zal gekeken worden naar eventuele alternatieven (vrijwillig overmaken en omleiding zorgtoeslag bij drie maanden betalingsachterstand zorgpremie). Over de omleiding van zorgtoeslag bij drie maanden betalingsachterstand zorgpremie (via het Centraal Administratie Kantoor (CAK) naar zorgverzekeraars) is naar aanleiding van eerdere debatten2 hierover een uitvoeringstoets uitgebracht door het CAK en de Belastingdienst. Uitvoering is onder voorwaarden mogelijk per 2020. Bij deze gerichte variant wordt de zorgtoeslag voor 240.000 in plaats van 4,4 miljoen huishoudens overgemaakt naar de zorgverzekeraar. Het gevraagde onderzoek zal voor het einde van dit jaar worden opgeleverd en naar de Tweede Kamer worden gezonden.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers


X Noot
1

Kamerstuk 34 725 XVI, nr. 10, (29 juni 2017).

X Noot
2

Amendement van het lid Bruins Slot Kamerstuk 33 683, nr. 43.

Naar boven