Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2016-2017 | 34567 nr. 12 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2016-2017 | 34567 nr. 12 |
Ontvangen 12 december 2016
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
Artikel II, onderdeel B, wordt als volgt gewijzigd:
1. Het tweede onderdeel komt te luiden:
2. In de derde zin vervalt: en eenmaal loonschaal 10 (Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren) inclusief overhead.
2. Het derde onderdeel vervalt.
De indiener is van mening dat het gelijkheidsbeginsel ten principale voor alle Kamerleden geldt. De mate waarin Kamerleden financiële ondersteuning ontvangen middels de regeling «Financiële ondersteuning fracties Tweede Kamer 2014» zou voor alle Kamerleden gelijk moeten zijn omdat zij allen dezelfde rechten en plichten genieten behorende bij het ambt, en omdat van hen allen vergelijkbare werkzaamheden en prestaties worden verwacht van een bepaald niveau. Door voortaan toekomstige afgesplitste Kamerleden – zoals het huidige voorstel tot wijziging voorstaat – enkel een enkelvoudige financiële ondersteuning aan te bieden overeenkomstig met schaal 6 terwijl alle andere Kamerleden een financiële ondersteuning ontvangen per lid van zowel eenmaal schaal 6 als eenmaal schaal 10 kan er een, in de ogen van de indiener, discutabel onderscheid ontstaan tussen «A» en «B» Kamerleden; tussen Kamerleden die enkel en alleen iemand kunnen inhuren voor secretariële werkzaamheden en Kamerleden die zowel iemand voor secretariële werkzaamheden als ook voor beleid-inhoudelijke werkzaamheden kunnen aantrekken. In het kader van het gelijkheidsbeginsel is een dergelijke situatie onwenselijk.
In het debat rondom de Wijzing van het Reglement van Orde kwam naar voren dat het presidium de mening is toegedaan dat een financiële ondersteuning conform schaal 6 voldoende is voor het uitvoeren van de taken en verantwoordelijkheden behorende bij het Kamerlidmaatschap. Immers, een vergoeding van schaal 6 voor toekomstige afgesplitste Kamerleden vormt volgens het presidium een passende ondersteuning voor deze Kamerleden, zo getuige het voorstel tot wijziging.
Met het oog op het feit dat overeenkomstig de voorliggende wijziging van dit reglement toekomstige afgesplitste Kamerleden in de ogen van het presidium hun werkzaamheden prima moeten kunnen uitvoeren met een dergelijke financiële ondersteuning, ziet de indiener niet in waarom dit dan ook niet zou gelden voor alle andere Kamerleden. Immers, de werkzaamheden en de verantwoordelijkheden zijn en blijven voor alle Kamerleden gelijk. Als het ene Kamerlid zijn of haar werkzaamheden naar behoren moet kunnen uitvoeren met een ondersteuning van schaal 6, dan zouden alle andere Kamerleden ook een dergelijke prestatie moeten kunnen leveren. Derhalve dat de indiener dan ook voorstelt om de «Regeling financiële ondersteuning fractie Tweede Kamer 2014» zo aan te passen dat deze specifieke financiële ondersteuning voor alle Kamerleden gelijk getrokken wordt, en wel voor iedereen op een schaal 6. Het feit dat hiermee bovendien een mooie kostenbesparing wordt gerealiseerd (van om en nabij de 10 miljoen euro) is in de ogen van de indiener een prettige bijkomstigheid.
De financiering voor overheadkosten worden ongemoeid gelaten met dit amendement.
Klein
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34567-12.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.