Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 34394 nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 34394 nr. 2 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 mei 2016
Namens het kabinet bied ik u hierbij de Nationale Verklaring 2015 over het financieel beheer van de Europese fondsen in gedeeld beheer aan. Deze Nationale Verklaring is eveneens aan de Europese Commissie aangeboden ten behoeve van haar verantwoording over de Europese begroting aan het Europese Parlement. Het betreft de verantwoording van de volgende fondsen:
• De Landbouwfondsen: Europees Landbouw Garantiefonds (ELGF) en het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO) over het begrotingsjaar 16 oktober 2014 tot en met 15 oktober 2015.
• De Structuurfondsen: Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en Europees Sociaal Fonds (ESF), en het Europees Visserij Fonds (EVF) over de periode januari 2014 tot en met december 2014.
• De Migratiefondsen inzake de Jaarprogramma's 2012 voor het Europees buitengrenzenfonds (EBF), het Europees vluchtelingenfonds (EVF), Europees integratiefonds (EIB) en Europees terugkeerfonds (ETF).
De Minister van Financiën, J.R.V.A. Dijsselbloem
Op grond van het besluit van de ministerraad van 4 maart, verklaar ik hierbij namens het Nederlandse kabinet, vanuit mijn positie en verantwoordelijkheid als Minister van Financiën inzake het financieel beheer van middelen voor de hierna genoemde fondsen in gedeeld beheer en op basis van de tot mij ter beschikking staande informatie dat:
Verklaring inzake het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB): het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) en het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO):
1. Het functioneren van de door Nederland opgezette systemen en daarin vervatte maatregelen voor het beheer en de controle van de gelden inzake het ELGF en het ELFPO over het begrotingsjaar 16 oktober 2014 tot en met 15 oktober 2015, naar mijn beste weten een redelijke mate van zekerheid bieden voor de wettigheid en regelmatigheid van de onderliggende transacties alsmede voor de subsidiabiliteit van de desbetreffende subsidieaanvragen;
2. de uitgaven en ontvangsten tot een totaalbedrag van € 821.694.317 ten laste respectievelijk ten gunste van het ELGF en het ELFPO, die zijn opgenomen in de consolidatiestaat van de door het Nederlandse betaalorgaan over het begrotingsjaar 16 oktober 2014 tot en met 15 oktober 2015 opgestelde en bij de Europese Commissie ingediende rekeningen, naar mijn beste weten, wettig, regelmatig, juist en volledig zijn tot op het niveau van eindbegunstigden;
3. de openstaande vorderingen per 15 oktober 2015 tot een totaalbedrag van € 109.833.391, die zijn opgenomen in de consolidatiestaat van de door het Nederlandse betaalorgaan bij de Europese Commissie ingediende rekeningen, naar mijn beste weten, wettig, regelmatig, juist en volledig zijn.
Verklaring inzake het Europees Sociaal Fonds (ESF):
1. Het functioneren van de door Nederland opgezette systemen en daarin vervatte maatregelen voor het beheer en de controle van de gelden inzake het programma ESF, over de periode 1 januari 2014 tot en met 31 december 2014, naar mijn beste weten een redelijke mate van zekerheid bieden voor de wettigheid en regelmatigheid van de onderliggende transacties alsmede voor de subsidiabiliteit van de desbetreffende subsidieaanvragen;
2. de uitgaven en ontvangsten tot een totaalbedrag van € 384.403.558 (aandeel ESF € 156.581.079) ten laste respectievelijk ten gunste van het ESF, die zijn opgenomen in de consolidatiestaat van de door de Nederlandse Certificeringsautoriteit over de periode 1 januari 2014 tot en met 31 december 2014 opgestelde en bij de Commissie ingediende betalingsaanvragen, in de context van bovengenoemde informatie naar mijn beste weten, juist, volledig, wettig en regelmatig zijn tot op het niveau van eindbegunstigden;
3. de openstaande vorderingen per 31 december 2014 tot een totaalbedrag van € 1.934.811, die zijn opgenomen in de consolidatiestaat van de door de Nederlandse Certificeringsautoriteit bij de Europese Commissie ingediende rekeningen, naar mijn beste weten getrouw zijn weergegeven.
Verklaring inzake het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO):
1. Het functioneren van de door Nederland opgezette systemen en daarin vervatte maatregelen voor het beheer en de controle van de gelden inzake het EFRO over de periode 1 januari 2014 tot en met 31 december 2014, naar mijn beste weten een redelijke mate van zekerheid bieden voor de wettigheid en regelmatigheid van de onderliggende transacties alsmede voor de subsidiabiliteit van de desbetreffende subsidieaanvragen;
2. de uitgaven en ontvangsten tot een totaal bedrag van € 249.968.142 (aandeel EFRO € 94.547.846) ten laste respectievelijk ten gunste van het EFRO die zijn opgenomen in de consolidatiestaat van de door de Nederlandse Certificeringsautoriteit over de periode 1 januari 2014 tot en met 31 december 2014 opgestelde en bij de Europese Commissie ingediende betalingsaanvragen, naar mijn beste weten, wettig, regelmatig, juist en volledig zijn tot op het niveau van eindbegunstigden;
3. de openstaande vorderingen per 31 december 2014 tot een totaalbedrag van € 4.973.902 die zijn opgenomen in de consolidatiestaat van de door de Nederlandse Certificeringsautoriteit bij de Europese Commissie ingediende rekeningen, naar mijn beste weten, wettig, regelmatig, juist en volledig zijn.
Verklaring inzake het Europees Visserij Fonds (EVF):
1. Het functioneren van de door Nederland opgezette systemen en daarin vervatte maatregelen voor het beheer en de controle van de gelden inzake het EVF over de periode 1 juli 2014 tot en met 30 juni 2015 naar mijn beste weten een redelijke mate van zekerheid bieden voor de wettigheid en regelmatigheid van de onderliggende transacties alsmede voor de subsidiabiliteit van de desbetreffende subsidieaanvragen;
2. de uitgaven en ontvangsten tot een totaalbedrag van € 259.000 (aandeel EVF € 129.500) ten laste respectievelijk ten gunste van het EVF die zijn opgenomen in de consolidatiestaat van de door de Nederlandse Certificeringsautoriteit over de periode 1 januari 2014 tot en met 31 december 2014 opgestelde en bij de Europese Commissie ingediende betalingsaanvragen, naar mijn beste weten, wettig, regelmatig, juist en volledig zijn tot op het niveau van eindbegunstigden;
3. de openstaande vorderingen per 31 december 2014 tot een totaalbedrag van € 131.312 die zijn opgenomen in de consolidatiestaat van de door de Nederlandse Certificeringsautoriteit bij de Europese Commissie ingediende rekeningen, naar mijn beste weten, wettig, regelmatig, juist en volledig zijn.
Verklaring inzake de Migratiefondsen: het Europees Vluchtelingenfonds (EVF), het Europees Terugkeerfonds (ETF), het Europese Buitengrenzenfonds (EBF) en het Europees Integratiefonds (EIF):
1. Het functioneren van de door Nederland opgezette systemen en daarin vervatte maatregelen voor het beheer en de controle van de gelden inzake de Jaarprogramma’s EVF 2012, ETF 2012, het EBF 2012, en het EIF 2012 naar mijn beste weten een redelijke mate van zekerheid bieden voor de wettigheid en regelmatigheid van de onderliggende transacties, alsmede voor de subsidiabiliteit van de desbetreffende subsidieaanvragen met uitzondering van de in bijgaande toelichting genoemde bevindingen met betrekking tot het proces van toezicht en vaststelling bij het EVF;
2. de subsidiabele kosten tot een bedrag van:
€ 8.214.721 (aandeel EVF € 4.804.161) ten laste van het Jaarprogramma EVF2O12,
€ 11.135.545 (aandeel ETF € 5.910.844) ten laste van het Jaarprogramma ETF2O12,
€ 12.257.187 (aandeel EBF € 6.501.762) ten laste van het Jaarprogramma EBF2O12,
€ 4.089.514 (aandeel EIF € 2.019.113) ten laste van het Jaarprogramma EIF2012, die zijn opgenomen in de door de Verantwoordelijke Autoriteit opgestelde en bij de Europese Commissie ingediende rekeningen (ontvangsten en uitgaven), in de context van bovengenoemde informatie naar mijn beste weten wettig, regelmatig, juist, en volledig zijn tot op het niveau van eindbegunstigden;
3. er geen vorderingen1 van de Verantwoordelijke Autoriteit op de begunstigden zijn die gevolgen kunnen hebben voor de financiële positie van de lidstaat Nederland ten opzichte van de Europese Commissie.
De mij bekende lopende onderzoeken2 of correctievoorstellen in verband met de goedkeuring van de ingediende rekeningen door de Europese Commissie, zijn verantwoord in de bijgevoegde toelichting. De bevestigingen en eventuele punten van voorbehoud in deze verklaring zijn beperkt tot zaken van materieel belang en vloeien direct voort uit audits en laten onverlet inherente interpretatie van Europese regelgeving.
De Minister van Financiën, J.R.V.A. Dijsselbloem
De onderstaande tabel geeft een overzicht van de systeemoordelen en de foutpercentages per fonds in de Nationale Verklaring weer.
Fonds |
Systeemoordeel |
Foutpercentage |
Totale Subsidiabele kosten |
Periode |
---|---|---|---|---|
ELGF en ELFPO |
2 |
<2%1 |
€ 821.694.317 |
16 oktober 2014 t/m 15 oktober 2015 |
ESF |
2 |
<2% |
€ 384.403.558 |
1 januari 2014 t/m 31 december 2014 |
EFRO |
2 |
<2% |
€ 249.968.142 |
1 januari 2014 t/m 31 december 2014 |
EVF |
2 |
0% |
€ 259.0002 |
1 januari 2014 t/m 31 december 2014 |
Migratiefondsen |
2 |
<2%3 |
€ 35.696.967 |
Jaarprogramma’s 2012 |
Totaal fondsen |
€ 1.492.021.984 |
Het foutpercentage voor ELFPO is boven de 2%, maar valt samen met ELGF binnen de tolerantie. Nadere uitleg volgt in de toelichting GLB.
De totale subsidiabele kosten voor het EVF zijn dit jaar lager dan andere jaren. Nadere uitleg volgt in de toelichting EVF.
Het foutpercentage van het EVlF is boven de 2%, maar valt met de andere Migratiefondsen binnen de tolerantie. Nadere uitleg volgt in de toelichting Migratiefondsen.
Weging en verantwoordingstolerantie
Voor de weging van de te rapporteren aandachtspunten in de verklaring gelden de volgende criteria:
• Vormt het aandachtspunt een substantieel financieel en/of politiek risico?
• Gaat het om een belangrijke kwaliteitsverbetering in de uitvoering van de Europese subsidieregelingen?
• Speelt het aandachtspunt voldoende breed in de uitvoering van het beleid van GLB, de Europese Structuurfondsen het EVF, en de Migratiefondsen binnen Nederland?
Voor de uiteindelijke verantwoording van belangrijke aandachtspunten of tekortkomingen in de Nationale Verklaring gelden de volgende criteria:
• Uit onderzoek naar kwalitatieve aspecten blijkt dat een belangrijke tekortkoming bestaat in nationale controlesystemen en
• de hieruit voortkomende onrechtmatigheid wordt voor de betrokken deelpopulatie van de jaardeclaratie geschat op meer dan 2% (verantwoordingstolerantie) en
• het effect kon niet worden tenietgedaan door corrigerende maatregelen.
Voor balansposten geldt een verantwoordingstolerantie van 2% van het verantwoorde eindsaldo, voor zover nog niet gecorrigeerd op balansdatum.
Indien er op fondsniveau sprake is van overschrijding van de verantwoordingstolerantie wordt dit vermeld.
Goedkeuring Europese Commissie
De Europese Commissie bepaalt uiteindelijk de EU-conformiteit van de nationale implementatie en uitvoering van EU-regelgeving. Daardoor is er, zolang de Europese Commissie de rekeningen nog niet formeel heeft vastgesteld, een voorbehoud over aard en omvang van financiële correcties die de EC kan opleggen.
Meldingen antifraude bureau OLAF Europese Commissie
Het antifraude bureau van de Europese Commissie, Office Européen de la Lutte Antifraude (OLAF), kan onderzoeken starten naar onregelmatigheden, waaronder vermoedens van fraude met EU-subsidies. In deze Nationale Verklaring worden per fonds (eventuele) bijzonderheden genoemd.
Vorderingen
In deze Nationale Verklaring is een eenduidige definitie van vorderingen voor alle fondsen toegepast. Vorderingen worden in de Nationale Verklaring opgenomen indien er sprake is van «vorderingen van de Management/Verantwoordelijke Autoriteit op de begunstigden voor zover deze gevolgen kunnen hebben voor de financiële positie van de lidstaat Nederland ten opzichte van de Europese Commissie».
Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB): het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) en het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO)
Verklaring betaalorgaan
Het betaalorgaan Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) heeft overeenkomstig artikel 3 van Uitvoeringsverordening (EU) nr. 908/2014 van de Commissie van 6 augustus 2014 bij de over de periode 16 oktober 2014 tot en met 15 oktober 2015 bij de Europese Commissie ingediende rekeningen verklaard dat deze een waarheidsgetrouw, volledig en nauwkeurig beeld geven en dat de beheers- en controlesystemen een redelijke zekerheid bieden dat de onderliggende transacties wettig en regelmatig zijn.
Bij administratieve controles door het betaalorgaan en bij controles ter plaatse bij eindbegunstigden door de technische diensten zijn bij het ELFPO ten opzichte van vorig jaar minder fouten (door de begunstigden ten onrechte gedeclareerde bedragen) geconstateerd bij ELFPO GBCS3-regelingen en minder fouten bij ELFPO niet-GBCS-regelingen. Het foutpercentage is voor GBCS-regelingen 4,60% (vorig jaar: 6,30%) en voor niet-GBCS-regelingen 0,70% (vorig jaar: 4,30%) van het aangevraagde bedrag. Het hoge foutenpercentage GBCS wordt veroorzaakt doordat begunstigden zich niet aan beheersvoorschriften (bijvoorbeeld onkruidbestrijding) hebben gehouden. Voor de uitgaven en ontvangsten voor het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid als geheel, ELFPO en ELGF samen, blijven de fouten onder de toegestane verantwoordingstolerantie van 2%.
Rapportage certificerende instantie
De Auditdienst Rijk (ADR) heeft, in de functie van Certificerende Instantie (CI), geoordeeld dat:
• De bij de Commissie in te dienen rekeningen voor het begrotingsjaar 2015 in elk materieel opzicht een waarheidsgetrouw, volledig en nauwkeurig beeld geven van de aan het ELFPO en het ELGF in rekening gebrachte totale netto-uitgaven,
• uit de vaststelling of het betaalorgaan aan de accreditatiecriteria voldoet, blijkt dat de interne controleprocedures van het betaalorgaan naar behoren hebben gefunctioneerd,
• de uitgaven die ter vergoeding bij de Commissie zijn ingediend in het kader van het ELFPO en het ELGF, in alle materiële opzichten wettig en regelmatig zijn.
Wel heeft de ADR in haar auditrapporten de volgende belangrijke bevindingen (te verbeteren interne beheersing) gedaan:
• Administratieve controles ELFPO
De ADR heeft onvoldoende scherpte in een deel van de administratieve controles geconstateerd. RVO.nl heeft als reactie daarop een plan van aanpak opgesteld en uitgevoerd door:
− de controle op en de documentatie van het aanbesteden te verbeteren, een werkinstructie op te stellen om de weging van redelijkheid van kosten beter te onderbouwen, een werkinstructie op te stellen voor de toerekening van kosten en loonkosten;
− het verbeteren van het beoordelingskader voor wat betreft de toepassing van kortingen;
− het actualiseren van checklisten, het toepassen, de zichtbare afwerking en parafering hiervan.
De maatregelen zijn uitgevoerd toen al meer dan de helft van het boekjaar 2015 om was, zodat het effect vooral in het boekjaar 2016 zal moeten blijken.
• Interne omgeving, delegatie ELGF
De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) dient de kwaliteit betreffende de controles ter plaatse voor de GMO regeling te borgen. RVO.nl dient door middel van periodiek overleg en verantwoordingsrapportages toezicht te houden op de uitvoering van deze gedelegeerde werkzaamheden door de NVWA. De NVWA dient de kwaliteit van de initieel aan RVO.nl geleverde controlerapporten voor de Basis Betalingsregeling te verhogen.
RVO.nl heeft de opvolging van deze aanbeveling in gang gezet door middel van cursus, training, instructie, kennisdeling en aanscherpen van de afspraken 2016. De monitoring en evaluatie van de ingezette acties vindt plaats in periodiek overleg tussen het betaalorgaan en de NVWA.
OLAF-onderzoeken
Bij ELGF en ELFPO zijn er geen lopende onderzoeken.
Europees Sociaal Fonds (ESF)
Certificaat om tussentijdse betaling Europese Commissie d.d. 19 december 2014
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl), heeft in de functie van Certificeringsautoriteit (CA), overeenkomstig artikel 61 van Verordening (EG) nr. 1083/2006 van de Raad van 27 juli 2006 over de periode van 1 januari 2014 tot en met 31 december 2014 bij de Europese Commissie ingediende betaalaanvragen verklaard, dat de beheersmaatregelen van de Managementautoriteit voldoende effectief zijn en een redelijke zekerheid bieden omtrent de wettigheid en regelmatigheid van onderliggende transacties.
Rapportage Audit Autoriteit (AA)
De Auditdienst Rijk (ADR) heeft in de functie van AA geoordeeld dat het beheers- en controlesysteem over de periode van 1 januari 2014 tot en met 31 december 2014, dat is ingesteld voor het Operationeel Programma ESF Doelstelling 2 2007–2013, CCI2007NL052PO001, beantwoordt aan de geldende voorschriften van de artikelen 58 tot en met 62 van Verordening (EG) nr. 1083/2006 van de Raad en afdeling 2 van Verordening (EG) nr. 1828/2006 de Europese Commissie en voldoende effectief heeft gefunctioneerd om een redelijke mate van zekerheid te kunnen bieden omtrent de juistheid van de betaalaanvragen die bij de Europese Commissie zijn ingediend, alsmede om, bij wijze van gevolgtrekking, een redelijke mate van zekerheid te kunnen bieden omtrent de wettigheid en de regelmatigheid van de onderliggende verrichtingen.
Controleverklaring rechtmatigheid
De ADR heeft in de functie van AA aanvullend verklaard dat de bij de Europese Commissie in 2014 gedeclareerde uitgaven tot op het niveau van eindbegunstigden, alsmede het door de Europese Commissie berekende en uitbetaalde subsidiebedrag in alle materiële opzichten wettig en regelmatig zijn op basis van de geldende Europese en nationale wet- en regelgeving.
Controleverklaring Vorderingen
Het totaal aan openstaande vorderingen voor het ESF bedraagt per 31 december 2014 € 1.934.811. Deze vorderingen zijn opgenomen in het «Jaarlijks overzicht van geschrapte en geïnde bedragen, hangende terugvorderingen en oninbare bedragen», dat op 4 juni 2015 door de CA aan de Europese Commissie is verstrekt. De AA heeft deze nog niet geïnde terugvorderingen beoordeeld en oordeelt dat deze getrouw zijn weergegeven, indien van de grondslag wordt uitgegaan dat er sprake is van een getrouw beeld indien alle relevante informatie is meegenomen over de positie per 31 december 2014 op het moment van indiening (4 juni 2015) van het genoemde jaarlijks overzicht door de CA aan de Europese Commissie.
Lopende Europese onderzoeken of correctievoorstellen
Over de periode van 1 januari 2014 tot en met 31 december 2014 hebben geen correctievoorstellen/onderzoeken door de Europese Commissie of Europese Rekenkamer plaatsgevonden.
Lopende Europese onderzoeken of correctievoorstellen
In juni 2015 is de Europese Commissie een onderzoek gestart naar geschrapte en terug te vorderen bedragen.
OLAF-onderzoeken
Bij het ESF is sprake van één lopend onderzoek. Er zijn zes vermoedens van fraude gemeld.
Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO)
Verklaring Certificeringsautoriteit
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) heeft in de functie van Certificeringsautoriteit (CA), overeenkomstig artikel 61 van Verordening (EG) nr. 1083/2006 van de Raad van 11 juli 2006 over de periode van 1 januari 2014 tot en met 31 december 2014 bij de Europese Commissie (EC) ingediende betaalaanvragen gecertificeerd. De CA heeft verklaard dat de betaalaanvragen uitsluitend uitgaven bevatten die conform regelgeving en vereiste procedurele afwikkeling door de CA zijn geaccepteerd.
Rapportage Audit Autoriteit
De Auditdienst Rijk (ADR) heeft, in de functie van Audit Autoriteit (AA), overeenkomstig artikel 62 van genoemde Verordening, over de periode van 1 januari 2014 tot en met 31 december 2014, geoordeeld dat de beheers- en controlesystemen van de Managementautoriteiten (MA’s) Noord, Zuid, Oost en West en de CA voldoende effectief hebben gefunctioneerd om een redelijke mate van zekerheid te kunnen bieden omtrent de juistheid van de betaalaanvragen die bij de Europese Commissie zijn ingediend, alsmede om, bij wijze van gevolgtrekking, een redelijke mate van zekerheid te kunnen bieden omtrent de wettigheid en de regelmatigheid van de onderliggende verrichtingen.
Meerjarig financieringssysteem
EFRO kent een meerjarig financieringssysteem. Budgetten komen beschikbaar in zeven jaarlijkse tranches. De MA’s dienen daartoe tussentijdse betalingsaanvragen in van gecontroleerde door begunstigden gemaakte en betaalde subsidiabele kosten. Na afsluiting van het programma zijn de finale betalingsaanvraag en het bijbehorende controlerapport van de AA de basis voor de goedkeuring van de financiële verantwoording van het programma door de EC. Daardoor stelt de EC dat de AA, bij de beoordeling van de tussentijdse betalingsaanvragen, bepaalde, reeds gecorrigeerde fouten buiten beschouwing kan laten. De EC baseert haar jaarlijkse goedkeuring dus op foutpercentages na correctie van die fouten. Nederland daarentegen baseert haar jaarlijkse Nationale Verklaring (NV) op de rechtmatigheid van de jaarlijkse betalingsaanvraag. De NV geeft de foutpercentages weer vóór correctie van fouten (wanneer deze boven de materialiteit van 2% komen), indien het foutcorrecties betreft op basis van bevindingen van de AA. De door de MA en CA doorgevoerde correcties worden meegenomen in de bepaling van het uiteindelijke foutpercentage.
Controleverklaring rechtmatigheid en vorderingen
De ADR heeft, aanvullend op de Europese voorschriften ten behoeve van de door de Staatssecretaris van Economische Zaken af te geven deelverklaring EFRO, verklaard dat de consolidatiestaat EFRO 2014 een getrouw beeld geeft van de uitgaven en de openstaande vorderingen en dat de in de consolidatiestaat EFRO 2014 verantwoorde uitgaven voldoen aan de eisen van rechtmatigheid tot op het niveau van eindbegunstigden.
Lopende Europese onderzoeken of correctievoorstellen
In juni 2015 is de Europese Commissie een onderzoek gestart naar geschrapte en terug te vorderen bedragen.
OLAF-onderzoeken
Bij het EFRO is sprake van twee lopende onderzoeken.
Europees Visserij Fonds (EVF)
Verklaring Certificeringsautoriteit
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) heeft in de functie van Certificeringsautoriteit (CA), overeenkomstig artikel 60 van Verordening (EG) nr. 1198/2006 van de Raad van 27 juli 2006 over de periode van 1 januari 2014 tot en met 31 december 2014 bij de Europese Commissie (EC) ingediende betaalaanvragen gecertificeerd. De CA heeft verklaard dat de betaalaanvragen uitsluitend uitgaven bevatten die conform regelgeving en vereiste procedurele afwikkeling door de CA zijn geaccepteerd.
Rapportage Audit Autoriteit
De Auditdienst Rijk (ADR) heeft, in de functie van Audit Autoriteit (AA), overeenkomstig artikel 61 van genoemde Verordening over de periode van 1 juli 2014 tot en met 30 juni 2015 geoordeeld dat de beheers- en controlesystemen van de Managementautoriteit/Bemiddelende Instantie (MA/BI) en de CA voldoende effectief hebben gefunctioneerd om een redelijke mate van zekerheid te kunnen bieden omtrent de juistheid van de betaalaanvragen die bij de EC zijn ingediend, alsmede om, bij wijze van gevolgtrekking, een redelijke mate van zekerheid te kunnen bieden omtrent de wettigheid en de regelmatigheid van de onderliggende transacties.
Actieplan 2014
De door de AA geconstateerde tekortkomingen in het beheers- en controlesysteem en het hoge foutenpercentage waren voor de EC in 2014 aanleiding om de betalingen aan Nederland op te schorten. De MA/BI hebben in 2014 een actieplan opgesteld. Nederland heeft ervoor gekozen om geen betaalaanvraag in te dienen voordat dit actieplan met verbetermaatregelen is afgerond. Dit actieplan is in 2015 afgerond en door de AA als voldoende beoordeeld.
De MA/BI heeft op basis hiervan de volgende acties uitgevoerd in 2014 en 2015:
• Evaluatie van alle aanvragen: de MA/BI heeft een uitgebreide analyse op de compleetheid van de checklists uitgevoerd en heeft de checklists aangepast. Deze gebruikt de MA/BI nu voor de beoordeling van subsidiedeclaraties.
• Administratieve verificatie van alle aanvragen voor betaling: alle verzoeken om tussentijdse betalingen en eindafrekeningen van subsidiedeclaraties worden nu met de aangepaste en aangevulde checklists gecontroleerd.
• Betrouwbaarheid geautomatiseerde systemen: de MA/BI heeft in het proces bij het opstellen van een uitgavenstaat als basis voor de betaalaanvraag verbeteringen aangebracht, zoals het laten uitvoeren van een risicoafweging op basis waarvan duidelijk is welke beheersmaatregelen van toepassing zijn en de monitoring daarvan.
• Preventieve en correctieve maatregelen bij systematische fouten: de MA/BI heeft met alle verbeteracties (actieplan, herbeoordelingen, implementatieplan) opvolging gegeven aan alle aanbevelingen van de AA.
De AA heeft de door de MA/BI genomen acties in 2015 beoordeeld en heeft de EC op 31 augustus 2015 gerapporteerd dat het systeem voldoende functioneert.
De Tweede Kamer is hierover met een brief op 9 december 2015 geïnformeerd4. In de brief wordt ingegaan op de voortgang van de herstelacties. De EC heeft Nederland op 18 december geïnformeerd dat op grond van de rapportage van de AA op 31 augustus 2015 en de door de MA doorgevoerde correcties, de betalingsonderbreking is opgeheven.
Meerjarig financieringssysteem
EVF kent een meerjarig financieringssysteem. Budgetten komen beschikbaar in zeven jaarlijkse tranches. De MA dient daartoe tussentijdse betalingsaanvragen in van gecontroleerde door begunstigden gemaakte en betaalde subsidiabele kosten. Na afsluiting van het programma zijn de finale betalingsaanvraag en het bijbehorende controlerapport van de AA de basis voor de goedkeuring van de financiële verantwoording van het programma door de EC. Daardoor stelt de EC dat de AA, bij de beoordeling van de tussentijdse betalingsaanvragen, bepaalde, reeds gecorrigeerde fouten buiten beschouwing kan laten. De EC baseert haar jaarlijkse goedkeuring op foutpercentages na correctie van die fouten. Nederland daarentegen baseert haar jaarlijkse Nationale Verklaring (NV) op de rechtmatigheid van de jaarlijkse betalingsaanvraag. De NV geeft de foutpercentages weer vóór correctie van fouten (wanneer deze boven de materialiteit van 2% komen), indien het foutcorrecties betreft op basis van bevindingen van de AA. De door de MA en CA doorgevoerde correcties worden meegenomen in de bepaling van het uiteindelijke foutpercentage.
Controleverklaring rechtmatigheid en vorderingen
De ADR heeft, aanvullend op de Europese voorschriften ten behoeve van de door de Staatssecretaris van Economische Zaken (EZ) af te geven deelverklaring EVF, verklaard dat de consolidatiestaat EVF 2014 een getrouw beeld geeft van de uitgaven en de openstaande vorderingen en dat de in de consolidatiestaat EVF 2014 verantwoorde uitgaven voldoen aan de eisen van rechtmatigheid tot op het niveau van eindbegunstigden.
OLAF-onderzoeken
Bij het EVF is sprake van één lopend onderzoek.
Migratiefondsen: Het Europees Vluchtelingenfonds (EVF), het Europees Terugkeerfonds (ETF), het Europese Buitengrenzenfonds (EBF) en het Europees Integratiefonds (EIF)
Audit Autoriteit
Onder Audit Autoriteit (AA) wordt verstaan de instantie genoemd in artikel 25, lid 1, aanhef en sub c van de beschikking nr. 573/2007/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 mei 2007 tot instelling van het EVF voor de periode 2008–2013 en in de dienovereenkomstige beschikkingen tot instelling van het ETF en het EBF. Voor EIF wordt onder AA verstaan de instantie genoemd in artikel 23, lid 1, aanhef en sub c van de beschikking nr. 2007/435/EG van de Raad van 25 juni 2007 tot instelling van het EIF.
Indiening jaarverslagen 2012
De jaarverslagen voor EBF, ETF, EVF, en EIF zijn op 31 maart 2015 ingediend bij de Europese Commissie. Dit is conform de deadline voor het indienen van de jaarverslagen uit de betreffende beschikkingen.
Audit onderzoek Europese Commissie en Europese Rekenkamer
In het jaar 2015 zijn er geen auditonderzoeken uitgevoerd bij de EBF, ETF en EVF door de Europese Commissie of door de Europese Rekenkamer. Bij het EIF is er in het jaar 2015 een auditonderzoek uitgevoerd door de Europese Rekenkamer. De controle betreft een project uit de jaartranche 2011.
Opmerkingen AA bij deze fondsen
De fouttolerantie van 2% is bij de fondsen ETF, EBF, en EIF niet overschreden. De AA heeft bij deze fondsen een goedkeurende verklaring afgegeven ten aanzien van het systeem.
De controle van de AA van het fonds EVF heeft geleid tot een afkeurende verklaring ten aanzien van het systeem. De financiële gevolgen van de bevindingen uit de controle van de AA zijn bij het fonds EVF 4,5% van het totaalbedrag aan gedeclareerde uitgaven. De daarmee gemoeide communautaire bijdrage is € 221.428.
Het te hoge percentage afwijkingen bij het fonds EVF is grotendeels ontstaan door één incidentele fout. De fout is ontstaan door een interpretatieverschil tussen de Verantwoordelijke Autoriteit (VA) en de AA. Het gaat om het moment van betalen van ID kaarten die al geproduceerd waren maar nog niet op naam waren gesteld. De VA interpreteerde daarmee de zaak als «geleverd» waar de AA (bevestigd door de CA) dit als fout aanmerkt. De VA heeft deze en overige door de AA geconstateerde fouten gecorrigeerd, en onderstaande maatregelen genomen.
Uit de rapportage van de AA bij de jaarverslagen 2012 blijkt daarnaast een aantal bevindingen, verder alle zonder financiële consequenties. Het gaat dan met name om bevindingen op administratief en procedureel gebied.
Maatregelen
In juli 2015 zijn de bevindingen ten aanzien van jaartranche 2012 en de in een eerder stadium ingezette verbeteringen geëvalueerd. De aanbevelingen die de AA op basis van haar bevindingen heeft geformuleerd zijn opgevolgd en afgerond. In de set maatregelen die in het kader van de eerder ingezette verbeteringen zijn genomen is ook aandacht voor de afkeurende verklaring bij het systeem van EVF. Aan de bevindingen is gehoor gegeven door onder andere een standaard hoor/wederhoor procedure in te voeren.
Richting (controle)medewerkers is conform de aanbeveling van de AA benadrukt dat er bij vooruitbetaalde facturen naast het vaststellen dat de facturen voldoen aan de formele eisen, er ook op gelet moet worden dat deze volledig betrekking hebben op de projectperiode.
Er is een overleg tussen de verschillende bij de fondsen betrokken autoriteiten (AA, CA, VA en GI) waarin in geval van twijfel of interpretatieverschillen zienswijzen ten aanzien van bevindingen kunnen worden overlegd.
Alle jaarverslagen over de jaartranche 2012 zijn inmiddels goedgekeurd door de Commissie zonder verdere consequenties.
OLAF onderzoeken
Bij het EBF, ETF, EVF, en EIF zijn er geen lopende onderzoeken.
Bijlage 1: Consolidatiestaat GLB 2015
Bijlage 2: Overzicht correctiebesluiten, -voorstellen en lopende onderzoeken GLB 2015
Bijlage 3: Consolidatiestaat ESF 2014
Bijlage 4: Consolidatiestaat EFRO 2014
Bijlage 5: Consolidatiestaat EVF 2014
Bijlage 6: Gedetailleerd financieel verslag EVF 2012
Bijlage 7: Gedetailleerd financieel verslag ETF 2012
Bijlage 8: Gedetailleerd financieel verslag EBF 2012
Bijlage 9: Gedetailleerd financieel verslag EIF 2012
Hoofdstuk |
ELGF |
Uitgaven van 16 okt 2014 t/m 15 okt 2015 € |
Correcties € |
Definitief 2015 € |
---|---|---|---|---|
05 02 01 |
Granen |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
05 02 02 |
Rijst |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
05 02 03 |
Restituties voor niet in bijlage 1 genoemde producten |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
05 02 04 |
Voedselprogramma's |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
05 02 05 |
Suiker |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
05 02 06 |
Olijfolie |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
05 02 07 |
Vezelgewassen |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
05 02 08 |
Groenten en fruit |
47.238.502,59 |
– 862.364,88 |
46.376.137,71 |
05 02 09 |
Producten van de wijnbouwsector |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
05 02 10 |
Afzetbevordering |
3.364.137,51 |
0,00 |
3.364.137,51 |
05 02 11 |
Overige plantaardige producten / overige maatregelen |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
05 02 12 |
Melk en zuivelproducten |
1.681.816,47 |
0,00 |
1.681.816,47 |
05 02 13 |
Rundvlees en kalfvlees |
25.117,30 |
– 25.117,30 |
0,00 |
05 02 14 |
Schapen- en geitenvlees |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
05 02 15 |
Varkensvlees, eieren, pluimvee, producten van de bijenteelt en andere dierlijke producten |
1.146.808,24 |
0,00 |
1.146.808,24 |
05 02 16 |
Fonds voor de herstructurering van de suikerindustrie |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
Totaal 0502 |
53.456.382,11 |
– 887.482,18 |
52.568.899,93 |
|
05 03 01 |
Ontkoppelde rechtstreekse steun |
759.807.248,54 |
0,00 |
759.807.248,54 |
05 03 02 |
Andere rechtstreekse steun |
20.221.055,49 |
0,00 |
20.221.055,49 |
05 03 09 |
Terugbetalingen i.v.m. financiële discipline |
19.611.919,07 |
0,00 |
19.611.919,07 |
Totaal 0503 |
799.640.223,10 |
0,00 |
799.640.223,10 |
|
|
|
|
|
|
05 04 01 |
Financiering van plattelandsontwikkeling via het EOGFL, afdeling Garantie – Programmeringsperiode 2000–2006 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
Totaal 0504 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
|
|
|
|
|
05 07 01 |
Controle van de landbouwuitgaven |
30.806.658,02 |
0,00 |
30.806.658,02 |
Totaal 050701 |
30.806.658,02 |
0,00 |
30.806.658,02 |
|
05 07 02 |
Regeling van geschillen |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
Totaal 050702 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
67 01 00 |
Goedkeuring van de ELGF rekeningen – Bestemmingsontvangsten |
– 5.836.658,14 |
– 1.300,135,07 |
– 7.136.793,21 |
67 02 00 |
Onregelmatigheden in het kader van het ELGF – Bestemmingsontvangsten |
– 2.554.478,28 |
– 156.496,76 |
– 2.710.975,04 |
67 03 00 |
Heffing voor melkproducten – Bestemmingsontvangsten |
– 131.798.746,58 |
0,00 |
– 131.798.746,58 |
Totaal 67 |
– 140.189.883,00 |
– 1.456.631,83 |
141.646.514,83 |
|
|
|
|
|
|
68 01 00 |
Tijdelijke herstructureringsheffing – Bestemmingsontvangsten |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
68 02 00 |
Onregelmatigheden in verband met het tijdelijke herstructureringsfonds – Bestemmingsontvangsten |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
68 03 00 |
Goedkeuring in verband met het tijdelijk herstructureringsfonds – Bestemmingsontvangsten |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
Totaal 68 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
|
Totaal ELGF |
743.713.380,23 |
– 2.344.114,01 |
741.369.266,22 |
|
AS |
ELFPO 2007–2013 |
Uitgaven van 16 okt 2014 t/m 15 okt 2015 € |
Correcties € |
Definitief 2015 € |
1 |
Verbetering van de concurrentiekracht land- en bosbouwsector |
27.073.420,01 |
– 46.616,25 |
27.026.803,76 |
2 |
Milieu en natuurverbetering |
8.966.890,71 |
13.580,04 |
8.980.470,75 |
3 |
De leefkwaliteit op het platteland en diversificatie van de plattelandseconomie |
11.159.429,32 |
– 357,59 |
11.159.071,73 |
4 |
Leader |
4.525.779,37 |
– 27.584,81 |
4.498.194,86 |
5 |
Technische bijstand |
111.742,37 |
0,00 |
111.742,37 |
Totaal ELFPO 2007–2013 |
51.837.262,08 |
– 60.978,61 |
51.776.283,47 |
AS |
ELFPO 2014–2020 |
Uitgaven van 16 okt 2014 t/m 15 okt 2015 € |
Correcties € |
Definitief 2015 € |
---|---|---|---|---|
10 |
Agromilieu en klimaatbijstand (artikel 28) |
28.565.642,25 |
– 16.874,78 |
28.548.767,47 |
Totaal ELFPO 2014–2020 |
28.565.642,25 |
– 16.874,78 |
28.548.767,47 |
|
Totaal generaal ELGF + ELFPO |
824.116.284,56 |
– 2.421.967,40 |
821.694.317,16 |
|
Fonds |
Bedrag waarvoor inningprocedure gaande (saldo 15/10/2015) |
|||
ELGF |
109.459.492,30 |
|||
ELFPO |
373.899,01 |
|||
TOTAAL |
109.833.391,31 |
De Europese Commissie (EC) kan op grond van artikel 34 van Uitvoeringsverordening (EU) Nr. 908/2014 financiële correcties opleggen als zij concludeert dat EU-regelgeving niet op de juiste wijze door de lidstaat is geïnterpreteerd en/of uitgevoerd. De auditdienst van de EC kan correctievoorstellen doen die de EC, eventueel gehoord het Bemiddelingsorgaan, al dan niet overneemt. De lidstaat kan bij het Gerecht van de EU een procedure starten tegen een correctiebesluit.
Financiële correcties
1. In het boekjaar 2015 vanwege ontvangen correctiebesluiten aan de Commissie gedane betalingen en ontvangsten
Per saldo heeft Nederland in boekjaar 2015 (16 oktober 2014–15 oktober 2015) € 22,9 mln. terugontvangen.
Correctiebesluit |
Periode |
Bedrag (in €) |
---|---|---|
2015/103 /EU: Aardappelzetmeel |
2003–2008 |
– 28.947.149,31 |
2015//1119/EU: Randvoorwaarden |
2009–2011 |
5.988.185,17 |
2015//1119/EU: Certificering |
2013 |
42.793,00 |
Totaal |
– 22.916.171,14 |
• Aardappelzetmeel (correctie betaald in 2011): dit betreft subsidiebetalingen aan producenten van aardappelzetmeel in de periode 2003–2008. Het Gerecht van de EU heeft het besluit van de EC5 nietig verklaard. Op grond hiervan heeft de EC deze correctie in 2015 aan EZ terugbetaald.
• Randvoorwaarden 2009–2011: dit betreft de controle door de lidstaat op de naleving van randvoorwaarden (cross compliance) op het domein van dierenwelzijn, diergezondheid en milieu door begunstigden. Na bemiddeling door het Bemiddelingsorgaan heeft de EC op 22 juni 2015 de correctie vastgesteld op het in de tabel genoemde bedrag. EZ gaat tegen dit besluit in beroep bij het Gerecht van de EU. Verbeteringen zijn doorgevoerd.
• Certificering 2013: Dit betreft een door de Auditdienst Rijk geconstateerde fout in de declaraties 2013.
2. Lopende nog niet afgewikkelde beroepsprocedures (ultimo boekjaar 2015)
Correctiebesluit |
Periode |
Bedrag (in €) |
---|---|---|
2013/763/EU: Debiteuren |
2006–2009 |
5.277.577,43 |
2015/1119/EU: Randvoorwaarden |
2009–2011 |
5.988.185,17 |
Totaal |
11.265.762,60 |
• Debiteuren: dit betreft het naar het oordeel van de EC ten onrechte niet in rekening brengen van wettelijke rente bij achterstallige vorderingen. Nederland deelt het besluit van de EC niet en heeft deze zaak daarom voorgelegd aan het Gerecht van de EU. EZ heeft dit bedrag in 2014 betaald aan de EC. Het Gerecht heeft het door Nederland betwiste deel van het besluit van de EC6 op 24 november 2015 nietig verklaard. Dit betekent dat Nederland hiervan € 4.703.231,78 terugontvangt.
• Randvoorwaarden 2009–2011 (zie ook punt 1): Dit betreft de controle door de lidstaat op de naleving van randvoorwaarden (cross compliance) op het domein van dierenwelzijn, diergezondheid en milieu door begunstigden. EZ heeft deze zaak voorgelegd aan het Gerecht van de EU.
3. Ultimo boekjaar 2015 nog niet afgewikkelde correctievoorstellen
Van de EC zijn de volgende correctievoorstellen ontvangen, waarover ultimo boekjaar 2015 nog geen besluiten waren genomen. Betaling vindt plaats na ontvangst van het correctiebesluit.
Correctievoorstel |
Periode |
Bedrag (in €) |
---|---|---|
ELGF: Groenten en Fruit |
2008–2011 |
50.827.755,83 |
ELFPO: Agromilieumaatregelen |
2010–2012 |
884.132,00 |
ELGF: Certificering |
2011 |
302.411,27 |
ELGF: Operationele Programma’s Groenten en fruit |
2010–2014 |
7.932.738,92 |
ELGF: Schoolfruit |
2012–2013 |
2.692.849,00 |
Totaal |
62.639.887,02 |
• Operationele Programma’s Groenten en fruit: dit betreft de controle op de erkenning van producentenorganisaties 2007–2009. Het correctievoorstel uit 2014 ad € 72 mln. is (na bemiddeling door het Bemiddelingsorgaan van de EC) op 22 juni 2015 verlaagd naar € 50,8 mln. De Tweede Kamer is hierover met brief van 30 oktober 2015 geïnformeerd7. De EC heeft op 13 november 2015 het correctiebesluit vastgesteld op het in de tabel genoemde bedrag (2015/2098/EU).
• Agromilieumaatregelen: dit betreft de controle op de naleving van agromilieumaatregelen als onderdeel van het Plattelandsontwikkelingprogramma (POP) 2010–2012. Na bemiddeling door het Bemiddelingsorgaan heeft de EC op 13 november 2015 dit voorstel vastgesteld op het in de tabel genoemde bedrag (2015/2098/EU).
• Certificering 2011: Dit betreft het niet toepassen van de sanctiebepalingen voor areaalsteun en het registreren van rente. De EC heeft hierover beschikt op 13 november 2015 (2015/2098/EU).
• Operationele Programma’s Groenten en fruit: Dit betreft de controle op de erkenning van producentenorganisaties 2010–2011. EZ informeert de EC vanaf 2015 per kwartaal over de verbeteringen in de controles. Per brief van 10 juli jl. heeft de EC een correctie aangekondigd van € 8.050.569,79. Per brief van 24 november 2015 heeft de Commissie laten weten de correctie te zullen verlagen tot het in de tabel vermelde bedrag (€ 7.932.738,92).
• Schoolfruit: Dit betreft een correctie in verband met het aanvragen van de subsidie voordat de te vergoeden kosten door de leveranciers van schoolfruit waren gemaakt en betaald.
4. Ultimo boekjaar 2015 lopende onderzoeken
Met betrekking tot de volgende lopende onderzoeken door de EC is (nog) geen correctievoorstel ontvangen:
• Randvoorwaarden (2013–2015): Dit betreft de controle door de lidstaat op de naleving van randvoorwaarden (cross compliance) door begunstigden op het domein van dierenwelzijn en diergezondheid.
• Exportrestitutie Melkpoeder (1997–2000): Dit betreft restitutiebetalingen inzake export van melkpoeder. Een eindoordeel is nog niet ontvangen.
• Administratieve nacontroles 2014: Dit betreft de uitvoering van de administratieve nacontroles ter plaatse bij begunstigden.
• Plattelandsontwikkelingsprogramma (2013–2014): Dit betreft de controles door de lidstaat op de naleving van de subsidievoorwaarden voor niet grondgebonden regelingen door begunstigden.
• ELGF certificering 2013: Via de afrekening van de ELGF-rekening 2013 beoogt EZ een in 2006 betaald bedrag van € 1,5 mln. wegens verjaring van een oorspronkelijke vordering (op Van der Laan) van de EC terug te krijgen.
• Audit «Particuliere opslag en Promotie (2013–2015): Dit betreft de controles op de naleving van de regels over de particuliere opslagregelingen en de promotieregelingen.
• Certificering ELGF en ELFPO 2014: Dit betreft de procedures inzake het vorderingenbeheer.
• GMO Groente en Fruit 2012–2014: Dit betreft een vervolgaudit. Hoor en wederhoor loopt.
• GMO Groente en Fruit 2005- 2007: Dit betreft de opvolging van het Arrest over de aan Nederland opgelegde financiële correctie tot terugvordering.
• Plattelandsontwikkelingsprogramma 2 (2014): Dit betreft het Leader-programma.
Operationeel programma ESF 2007–2013
Referentienummer: CCI2007NL052PO001
Doelstelling: Regionaal concurrentievermogen en werkgelegenheid
Prioritaire as |
Totale gedeclareerde uitgaven t/m 2014 € |
Totale gedeclareerde uitgaven t/m 2013 € |
Gedeclareerde uitgaven 2014 € |
---|---|---|---|
1. Vergroten arbeidsaanbod |
332.715.929 |
184.023.357 |
148.692.572 |
2. Bevorderen insluiting op arbeidsmarkt |
471.864.236 |
400.019.571 |
71.844.665 |
3. Vergroten aanpassingsvermogen en investeren in menselijk kapitaal |
709.441.068 |
556.496.584 |
152.944.484 |
4. Technische bijstand |
95.993.939 |
85.072.102 |
10.921.837 |
Totaal |
1.610.015.172 |
1.225.611.614 |
384.403.558 |
Prioritaire as |
Bedrag waarvoor inningsprocedure gaande is € |
---|---|
Vergroten arbeidsaanbod |
0 |
Bevorderen insluiting op arbeidsmarkt |
0 |
Vergroten aanpassingsvermogen en investeren in menselijk kapitaal |
1.934.811 |
Technische bijstand |
n.v.t. |
Overzicht correctievoorstellen en -besluiten en lopende onderzoeken
In juni 2015 is de Europese Commissie een onderzoek gestart naar geschrapte en terug te vorderen bedragen.
De Consolidatiestaat EFRO 2014 is gebaseerd op de betalingsaanvragen van de Certificeringsautoriteit, die zijn gecontroleerd door de Audit Autoriteit.
Operationeel Programma |
Prioritaire as |
Gedeclareerde subsidiabele uitgaven (€) |
Bijdrage EFRO (€) |
---|---|---|---|
Noord CCI:2007NL162PO001 |
|||
Innovatie, ondernemerschap en kenniseconomie |
41.992.956,07 |
||
Regionaal concurrentievermogen en werkgelegenheid |
16.605.768,56 |
||
Attractieve steden |
7.137.010,70 |
||
Technische bijstand |
2.951.194,36 |
||
Subtotaal Noord |
68.686.929,69 |
21.544.141,87 |
|
Oost CCI:2007NL162PO004 |
|||
Innovatie, ondernemerschap en kenniseconomie |
29.329.621,11 |
||
Regionaal concurrentievermogen en werkgelegenheid |
22.594.178,53 |
||
Attractieve steden |
14.748.496,96 |
||
Technische bijstand |
3.103.037,08 |
||
Subtotaal Oost |
69.775.333,68 |
27.748.782,43 |
|
Zuid CCI:2007NL162PO003 |
|||
Innovatie, ondernemerschap en kenniseconomie |
22.641.778,40 |
||
Regionaal concurrentievermogen en werkgelegenheid |
23.338.968,20 |
||
Attractieve steden |
19.400.993,91 |
||
Technische bijstand |
5.742.869,42 |
||
Subtotaal Zuid |
71.124.609,93 |
28.814.108,87 |
|
West CCI:2007NL162PO002 |
|||
Innovatie, ondernemerschap en kenniseconomie |
17.203.714,33 |
||
Regionaal concurrentievermogen en werkgelegenheid |
3.749.235,11 |
||
Attractieve steden |
16.545.219,83 |
||
Technische bijstand |
2.883.099,49 |
||
Subtotaal West |
40.381.268,76 |
16.440.813,11 |
|
Totaal-generaal |
249.968.142,06 |
94.547.846,28 |
Operationeel Programma |
Bedrag waarvoor inningprocedure gaande is (€) |
---|---|
Noord |
1.914.873,42 |
Zuid |
3.059.028,16 |
West |
0,00 |
Oost |
0,00 |
Totaal |
4.973.901,58 |
Overzicht correctievoorstellen en -besluiten en lopende onderzoeken
In juni 2015 is de Europese Commissie een onderzoek gestart naar geschrapte en terug te vorderen bedragen.
De consolidatiestaat EVF 2014 is gebaseerd op de betalingsaanvragen van de Certificeringsautoriteit, die zijn gecontroleerd door de Audit Autoriteit.
Operationeel Programma |
Prioritaire as |
Gedeclareerde subsidiabele uitgaven (€) |
Bijdrage EVF (€) |
---|---|---|---|
Perspectief voor een duurzame visserij CCI:2007NL14FPO001 |
|||
1. Maatregelen voor aanpassing visserijvloot |
0.00 |
0,00 |
|
2. Aquacultuur, binnenvisserij, verwerken en in de handel brengen van visserij en aquaproducten |
0,00 |
0,00 |
|
3. Maatregelen van gemeenschappelijk belang |
0,00 |
0,00 |
|
4. Duurzame ontwikkeling van visserijgebieden |
0,00 |
0,00 |
|
5. Technische bijstand |
259.000,00 |
129.500,00 |
|
Totaal-generaal |
259.000,00 |
129.500,00 |
Operationeel Programma |
Bedrag waarvoor inningprocedure gaande is (€) |
---|---|
Perspectief voor een duurzame visserij |
131.312,00 |
Overzicht correctievoorstellen en -besluiten en lopende onderzoeken
De EC heeft in juli 2014 een audit uitgevoerd bij de MA. De voorgestelde correcties zijn na hoor-en wederhoor uitgevoerd in 2015.
De declaratie van de VA bij de EC bevat uitsluitend gecontroleerde en vastgestelde bedragen. Daardoor hebben vorderingen op de begunstigden geen invloed op de financiële positie van de lidstaat Nederland ten opzichte van de EC.
Lopende onderzoeken of correctievoorstellen door de Europese Commissie worden verantwoord in de toelichting bij de Nationale Verklaring. Deze informatie is gebaseerd op de informatie in de deelverklaringen van de verantwoordelijke departementen.
Volgens de Geïntegreerd Beheers- en Controlesysteem (GBCS) regeling moet er voorafgaand aan de subsidiebetaling een controle plaatsvinden op oppervlakte en dier gerelateerde subsidieaanvragen. Voor de niet GBCS regeling moet een 100% administratieve controle en een (a)selecte controle ter plaatse voorafgaande aan de betaling worden uitgevoerd. De subsidieaanvrager moet daarvoor alle bewijsstukken over de gemaakte en betaalde kosten overleggen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34394-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.