33 993 Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs in verband met de integratie van het leerwegondersteunend onderwijs en praktijkonderwijs in het systeem van passend onderwijs (Integratie lwoo en pro in passend onderwijs)

Nr. 12 AMENDEMENT VAN HET LID YPMA C.S.

Ontvangen 4 maart 2015

De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:

I

In artikel I, onderdeel C, onderdeel 3, wordt in onderdeel i «artikel 17a1, eerste en tweede lid,» vervangen door «artikel 17a1, eerste lid,», vervalt het zinsdeel «respectievelijk het toelaatbaar verklaren tot het praktijkonderwijs» en wordt aan het slot van dit onderdeel de punt vervangen door: , en.

II

In artikel I, onderdeel D, wordt artikel 17a1 als volgt gewijzigd:

1. Het tweede lid vervalt.

2. In het vierde lid wordt «het eerste tot en met het derde lid,» vervangen door: het eerste en het derde lid,.

3. In het vijfde lid wordt «het eerste tot en met het derde lid» vervangen door: het eerste en het derde lid.

4. Het zesde lid vervalt.

III

In artikel I, onderdeel O, wordt in artikel 118v, eerste lid, «artikel 17a1, eerste tot en met het derde lid,» vervangen door: artikel 17a1, eerste en derde lid,.

Toelichting

Dit amendement regelt dat de landelijke objectieve toelatingscriteria behouden blijven. Daartoe wordt de mogelijkheid van samenwerkingsverbanden om hun eigen toelatingscriteria op te stellen uit het wetsvoorstel gehaald. Het loslaten van de landelijke criteria heeft als gevaar dat er druk komt te staan op het praktijkonderwijs en dat een kwetsbare groep kinderen niet meer beschermd wordt. Indieners stellen het belang van een veilige en juiste plek voor deze kwetsbare kinderen voorop.

Daarnaast, merken de indieners op, hebben scholen al reeds de mogelijkheid om maatwerk te bieden als het gaat om de toelatingscriteria voor het praktijkonderwijs op grond van artikel 10g lid 5. Deze bijzondere regeling biedt feitelijk al heel veel ruimte aan samenwerkingsverbanden van scholen in het voortgezet onderwijs om af te wijken van de landelijke criteria. Deze bijzondere regeling geeft scholen voor praktijkonderwijs en ouders een sterkere positie.

Indieners achten het onwenselijk om deze mogelijkheden via opting out verder op te rekken en zo het huidige goed functionerende systeem van landelijke objectieve toelatingscriteria te ondergraven.

Ypma Voordewind Siderius Thieme Kuzu

Naar boven