33 805 VII Wijziging van de begrotingsstaten van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) en van de begrotingsstaten van Wonen en Rijksdienst (XVIII) voor het jaar 2013 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE

blz.

     

A.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

2

     

B.

BEGROTINGSTOELICHTING

3

     

1.

Leeswijzer

3

2.

Het beleid

3

2.1

De beleidsartikelen behorende bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII)

3

     

Artikel 1. Openbaar bestuur en democratie

3

Artikel 2. Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst

4

Artikel 6. Dienstverlenende en innovatieve overheid

4

Artikel 7. Arbeidszaken overheid

7

     

2.2

De beleidsartikelen behorende bij Wonen en Rijksdienst (XVIII)

8

     

Artikel 1. Woningmarkt

8

Artikel 2. Woonomgeving en bouw

9

Artikel 3. Kwaliteit Rijksdienst

10

Artikel 4. Uitvoering Rijkshuisvesting

11

Artikel 5. Beheer materiële activa

12

     

2.3

De niet-beleidsartikelen behorende bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII)

12

     

Artikel 11. Centraal apparaat

12

Artikel 12. Algemeen

13

Artikel 13. Nominaal en onvoorzien

13

Artikel 14. VUT-fonds

14

     

3.

Baten-lastenagentschappen behorende bij Wonen en Rijksdienst (XVIII)

14

     

3.1

Rijksgebouwendienst (RGD)

14

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 4

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2013 wijzigingen aan te brengen in:

  • de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • de begrotingsstaat van Wonen en Rijksdienst van dit ministerie;

  • de begrotingsstaten inzake de agentschappen van dit ministerie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk

De Minister voor Wonen en Rijksdienst, S.A. Blok

B. Begrotingstoelichting

1. Leeswijzer

De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2013. De stand van de tweede suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerp begroting 2013 opgebouwd.

2. Het beleid

2.1 De beleidsartikelen behorende bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII)

Tabel 1.1 Openbaar bestuur en democratie

(x € 1 000)

Stand vastgestelde begroting

(1)

Stand 1e suppletoire begroting

(2)

Mutaties 2e suppletoire begroting

(3)

Stand 2e suppletoire begroting

(4)=(2+3)

Verplichtingen

25.102

33.452

– 363

33.089

           

Uitgaven:

25.102

33.452

– 363

33.089

           

1.1

Bestuurlijke en financiele verhouding

7.999

13.834

– 2.213

11.621

 

Subsidies

3.349

5.999

– 329

5.670

 

Communicatie, kennisdeling en onderzoek

0

100

– 72

28

 

Diverse subsidies

854

504

– 257

247

 

Oorlogsgravenstichting (OGS)

2.495

5.395

0

5.395

 

Opdrachten

4.650

7.835

– 2.282

5.553

 

Communicatie, kennisdeling en onderzoek

4.650

7.835

– 2.282

5.553

 

Bijdragen aan (inter)nationale organisaties

0

0

398

398

 

Bijdragen internationaal

0

0

398

398

           

1.2

Participatie

17.103

19.618

1.850

21.468

 

Subsidies

16.033

16.098

881

16.979

 

Politieke partijen

16.033

16.098

881

16.979

 

Opdrachten

1.070

3.520

969

4.489

 

Kiesraad

420

420

0

420

 

Verkiezingen

650

3.100

969

4.069

           
 

Ontvangsten

49.465

24.465

221

24.686

1.1 Bestuurlijke en financiële verhouding

Opdrachten

Communicatie, kennisdeling en onderzoek

Voor het programma Decentralisaties en het programma Noordvleugelprovincie is bij Voorjaarsnota 2013 € 4 mln. aan de begroting toegevoegd. Aangezien voor dit dossier in 2014 geen middelen beschikbaar zijn, acht BZK het wenselijk dat een deel van dit budget naar 2014 wordt doorgeschoven. Voorgesteld wordt € 1,1 mln. van 2013 door te schuiven naar 2014. Daarnaast zijn er volgend jaar middelen nodig voor de verkiezingen. Het gaat daarbij om extra kosten die moeten worden gemaakt voor de gemeenteraadsverkiezingen 2014 bij de Nederlandse Vertegenwoordigingen in Aruba, Curaçao en Sint Maarten (registratie van kiezers, verspreiding stembescheiden, bemensing stembureaus en voorlichting aan kiezers). Ook moeten er extra kosten worden gemaakt in verband met de Experimentenwet, de vereenvoudiging van procedures voor stemmers in het buitenland en het verkennen van opties voor elektronisch stemmen.

Tabel 2.1 Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst

(x € 1 000)

Stand vastgestelde begroting

(1)

Stand 1e suppletoire begroting

(2)

Mutaties 2e suppletoire begroting

(3)

Stand 2e suppletoire begroting

(4)=(2+3)

Verplichtingen

199.621

203.421

– 8.405

195.016

           

Uitgaven:

199.621

203.421

– 8.405

195.016

           

2.1

Apparaat

190.237

194.037

– 8.405

185.632

           

2.2

Geheim

9.384

9.384

0

9.384

           
 

Ontvangsten

8.214

8.214

0

8.214

2.1 Apparaat

Ten behoeve van de voorziene kosten voor het sociaal flankerend beleid als gevolg van de komende reorganisatie wordt € 6 mln. beschikbaar gesteld in 2015. De reorganisatie is nodig om de taakstelling vanaf 2015 te kunnen invullen. Hierbij gelden de rijksbrede afspraken over de begeleiding van werk-naar-werk van ambtenaren, die gepaard gaan met frictiekosten.

Verder wordt voor de gezamenlijke eenheid Joint Sigint Cyber Unit (voorheen Symbolon) een deel van de voorziene uitgaven (€ 1,5 mln.) in 2014 in plaats van in 2013 gedaan. In deze unit wordt de samenwerking tussen AIVD en MIVD inzake cyber en sigint (signals intelligence) vormgegeven.

Als laatste wordt de dit jaar gevormde risicoreservering veiligheidsonderzoeken (€ 1 mln.) door geschoven naar 2014. In het kostprijsmodel voor de veiligheidsonderzoeken is een risicoreservering en opslag afgesproken. Deze is bedoeld om de fluctuaties in de kostprijs op te vangen. Daarmee dient de risicoreserve beschikbaar te blijven voor volgende jaren en wordt voorgesteld om dit bedrag door te schuiven.

Tabel 6.1 Dienstverlenende en innovatieve overheid

(x € 1 000)

Stand vastgestelde begroting

(1)

Stand 1e suppletoire begroting

(2)

Mutaties 2e suppletoire begroting

(3)

Stand 2e suppletoire begroting

(4)=(2+3)

Verplichtingen

125.848

101.394

24.224

125.618

           

Uitgaven:

125.848

101.394

24.224

125.618

6.1

Verminderen regeldruk

4.300

4.300

– 1.038

3.262

           
 

Opdrachten

4.300

4.300

– 1.038

3.262

 

Vermindering regeldruk en administratieve lasten

4.300

4.300

– 1.038

3.262

6.2

Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen

22.129

22.485

10.348

32.833

 

Opdrachten

22.129

22.485

6.609

29.094

 

(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen

18.348

13.440

2.870

16.310

 

Aanpak fraudebestrijding

0

0

6.000

6.000

 

Implementatie NUP (VNG)

3.781

9.045

– 2.261

6.784

 

Bijdragen aan baten-lastendiensten

0

0

3.739

3.739

 

Baten-lastendienst Logius

0

0

3.739

3.739

6.3

Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen

42.950

43.168

5.727

48.895

 

Opdrachten

7.746

7.964

– 267

7.697

 

Beheer e-overheidsvoorzieningen

4.545

4.545

– 293

4.252

 

Officiële publicaties en wettenbank

3.201

3.419

26

3.445

 

Bijdragen aan baten-lastendiensten

35.204

35.204

5.994

41.198

 

Baten-lastendienst BPR

3.394

3.394

3.877

7.271

 

Baten-lastendienst Logius

30.410

30.410

– 552

29.858

 

Baten-lastendienst Werkmaatschappij

0

0

4.069

4.069

 

Beheer e-overheidsvoorzieningen (Logius)

1.400

1.400

– 1.400

0

6.4

Burgerschap

5.134

5.106

1.141

6.247

 

Subsidies

4.384

4.384

1.009

5.393

 

Comité 4/5 mei

109

109

0

109

 

Huis voor Democratie en rechtstaat

4.253

4.275

– 4.275

0

 

ProDemos

22

0

5.031

5.031

 

Programma burgerschap

0

0

253

253

 

Opdrachten

750

722

132

854

 

Programma burgerschap

750

722

132

854

6.5

Reisdocumenten en basisadministratie personen

51.335

26.335

8.046

34.381

 

Opdrachten

34.435

9.435

11.290

20.725

 

Beleid GBA en reisdocumenten

4.288

4.288

2.795

7.083

 

Modernisering GBA

5.147

5.147

8.495

13.642

 

ORRA

25.000

0

0

0

 

Bijdragen aan baten-lastendiensten

16.900

16.900

– 3.244

13.656

 

Baten-lastendienst BPR

16.900

16.900

– 3.244

13.656

 

Beleid GBA en reisdocumenten

0

0

0

0

           
 

Ontvangsten

500

500

15.972

16.472

6.1 Verminderen regeldruk

Opdrachten

Vermindering regeldruk en administratieve lasten

Door beleidsmatige herprioritering wordt budget vrijgemaakt ten gunste van de verplichte compensatie voor loon- en prijsstijging aan ProDemos en om de kwaliteit van de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) te verhogen (fraudeaanpak).

6.2 Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen

Opdrachten

(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen

Bij het project Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) treedt vertraging op in zowel het regelgevingstraject als het realiseren en in gebruik nemen bij gemeenten van de RNI applicatie. De invoering van de RNI is nu voorzien op 1 december 2013. Als gevolg van de vertraging treden er extra kosten op voor ontwikkeling en beheer. Daarnaast wordt er financieringsproblematiek voorzien op het terrein van bestuur en iOverheid in 2014. Daartegenover staat dat er minder Jeugd-NIKs zijn aangevraagd dan was voorzien. Het resterende budget wordt ingezet teneinde de problematiek op het gebied van bestuur en iOverheid binnen de eigen begroting op te lossen.

Aanpak fraudebestrijding

Door het kabinet worden extra maatregelen genomen om misbruik/fraude bij toeslagen tegen te gaan. Deze maatregelen zijn eerder aangekondigd in de brief van 10 mei jl. (Kamerstukken II, vergaderjaar 2012/2013, 17 050, nr. 435) en worden door de Belastingdienst en Binnenlandse Zaken geïmplementeerd. Om de activiteiten uit te kunnen voeren wordt de begroting van Binnenlandse Zaken met 6 mln. opgehoogd.

Implementatie NUP (VNG)

Als gevolg van doorgeschoven budget uit 2012 (voorfinanciering) is er budgettaire ruimte ontstaan. Deze ruimte wordt aangewend om diverse voorziene (meer)kosten in verband met de doorontwikkeling van iOverheidsvoorzieningen te dekken.

Bijdragen aan baten-lastendiensten

Baten-lastendienst Logius

De kosten voor doorontwikkeling van iOverheidsvoorzieningen zijn hoger dan voorzien. Door beleidsmatige herprioritering kunnen de meest urgente zaken nu worden aangepakt.

6.3 Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen

Bijdragen aan baten-lastendiensten

Baten-lastendienst BPR

Bij het project Register niet-ingezetenen (RNI) treedt vertraging op in zowel het regelgevingstraject als het realiseren en in gebruik nemen bij gemeenten van de RNI applicatie. De invoering van de RNI is nu voorzien op 1 december 2013.

Baten-lastendienst Werkmaatschappij

Dit betreft een technische reallocatie van de middelen.

Beheer e-overheidsvoorzieningen (Logius)

Technische mutatie betreffende een herstructurering van regelingen.

6.4 Burgerschap

Subsidies

Huis voor Democratie en rechtstaat / ProDemos

De subsidie aan het Huis voor Democratie en Rechtsstaat wordt in de begroting vermeld onder «ProDemos», de naam die deze instelling voert.

6.5 Reisdocumenten en basisadministratie personen

Opdrachten

Beleid GBA en reisdocumenten

Het betreft een technische mutatie waarmee invulling wordt gegeven aan de vereiste scheiding van programma en apparaat. Dit is nodig omdat het beleidsdeel van het programma reisdocumenten door het kerndepartement wordt uitgevoerd, maar de kosten en dekking daarvoor (leges) via het Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR) lopen.

Modernisering GBA

Het resultaat op de reisdocumenten 2012 heeft het agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR) conform de regels aan de eigenaar terugbetaald. Dat het resultaat zo groot is komt door de verhoogde afzet van reisdocumenten boven op de geraamde afzet. Dit kwam mede door het afschaffen van de kindbijschrijving in het paspoort. Het budget zal ingezet worden voor de uitloop in geld en tijd die zich voordoet bij de modernisering van de GBA en de in beheer name van de Basisregistratie Persoonsgegevens.

Bijdragen aan baten-lastendiensten

Baten-lastendienst BPR

Voor de reisdocumenten is rekening gehouden met een extra run op de identiteitskaart voor jeugdigen doordat de kinderbijschrijving is vervallen, welke mogelijk door zou lopen in 2013. Na de eerste 2 kwartalen in 2013 is gebleken dat deze uitloop van de run niet plaatsgevonden heeft. Deze middelen worden nu ingezet voor het beheer van e-overheidsvoorzieningen.

Diverse voor 2014 voorziene problematiek op de terreinen van bestuur en iOverheid wordt zoveel mogelijk binnen de begroting opgevangen. Om dat mogelijk te maken wordt een deel van het restant Jeugd-NIKs, dat overblijft als gevolg van mindere aanvragen in 2013, dit jaar ingezet voor bevoorschotting van het eerste kwartaal 2014.

Ontvangsten

Er zijn meer ontvangsten gerealiseerd dan was geraamd. Dat komt met name doordat het agentschap BPR het resultaat op de reisdocumenten dat over 2012 is behaald, conform de regels heeft terugbetaald. In 2012 zijn er meer reisdocumenten uitgegeven dan was voorzien, waardoor het terugvloeiende resultaat ook groter uitvalt. Daarnaast wordt ook het positieve resultaat van het agentschap Logius over 2012 terugbetaald.

Tabel 7.1 Arbeidszaken overheid

(x € 1 000)

Stand vastgestelde begroting na NvW (1)

Stand 1e suppletoire begroting

(2)

Mutaties 2e suppletoire begroting

(3)

Stand 2e suppletoire begroting

(4)=(2+3)

Verplichtingen

43.177

44.177

– 2.138

42.039

           

Uitgaven:

43.177

44.177

– 2.138

42.039

           

7.1

Overheid als werkgever

16.198

17.198

– 1.413

15.785

 

Subsidies

10.012

10.212

85

10.297

 

Diverse subsidies

3.857

4.116

– 977

3.139

 

Programma Veilige Publieke Taak

3.100

3.100

– 1.570

1.530

 

Subsidies Overlegstelsel

2.833

2.774

2.670

5.444

 

Subsidies internationaal

222

222

– 38

184

 

Opdrachten

6.186

6.986

– 2.057

4.929

 

Arbeidsmarktbeleid

4.444

5.196

– 1.587

3.609

 

Programma Veilige Publieke Taak

750

600

– 300

300

 

Zorg voor politieke ambtsdragers

992

1.190

– 170

1.020

 

Bijdragen aan (inter)nationale organisaties

0

0

184

184

 

Internationaal

0

0

184

184

 

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

0

0

375

375

 

bijdrage aan de NOM

0

0

375

375

           

7.2

Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen

26.979

26.979

– 725

26.254

 

Inkomensoverdracht

9.224

9.224

– 650

8.574

 

Pensioenen en uitkeringen Politieke ambtsdragers

9.224

9.224

– 650

8.574

 

Bijdragen aan ZBO's / RWT's

17.755

17.755

– 75

17.680

 

Regelingen voor Nederlandse ambtenaren uit de voormalige overzeese gebiedsdelen

17.755

17.755

– 75

17.680

           
 

Ontvangsten

820

820

0

820

7.1 Overheid als werkgever

Subsidies / Opdrachten

Programma Veilige Publieke Taak

Betreft een technische mutatie om de instrumenten binnen de begroting in lijn te brengen met de uitgangspunten van Verantwoord Begroten.

2.2 De beleidsartikelen behorende bij Wonen en Rijksdienst (XVIII)

Tabel 1.1 Woningmarkt

(x € 1 000)

Stand vastgestelde begroting

(1)

Stand 1e suppletoire begroting

(2)

Mutaties 2e suppletoire begroting

(3)

Stand 2e suppletoire begroting

(4)=(2+3)

Verplichtingen

2.950.887

2.974.769

– 5.560

2.969.209

           

Uitgaven:

2.880.443

2.904.325

– 5.560

2.898.765

           

1.1

Betaalbaarheid

2.875.269

2.897.935

– 5.500

2.892.435

 

Subsidies

36.193

63.601

– 153

63.448

 

Beleidsprogramma betaalbaarheid

29

193

618

811

 

Bevordering eigen woningbezit

34.096

61.340

– 126

61.214

 

Eigen woningenregelingen

802

802

– 802

0

 

Onderzoek en kennisoverdracht

0

0

157

157

 

Woonconsumentenorganisaties

1.266

1.266

0

1.266

 

Opdrachten

1.177

1.177

– 152

1.025

 

Beleidsprogramma betaalbaarheid

1.177

1.177

– 418

759

 

Onderzoek en kennisoverdracht

0

0

266

266

 

Inkomensoverdracht

2.821.743

2.816.943

– 3.000

2.813.943

 

Huurtoeslag

2.821.743

2.816.943

– 3.000

2.813.943

 

Bijdragen aan baten-lastendiensten

1.822

1.772

– 1.772

0

 

Beleidsprogramma betaalbaarheid (Agentschap NL)

1.822

1.772

– 1.772

0

 

Overige uitvoeringsinstanties

0

0

0

0

 

Bijdragen aan ZBO's / RWT's

13.615

13.723

– 423

13.300

 

Huurcommissie

13.300

13.300

0

13.300

 

Overige uitvoeringsinstanties

315

423

– 423

0

 

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

719

719

0

719

 

Overige uitvoeringsinstanties

719

719

0

719

1.2

Onderzoek en kennisoverdracht

5.174

6.390

– 60

6.330

 

Subsidies

2.069

2.069

255

2.324

 

Samenwerkende kennisinstellingen e.a.

2.069

2.069

255

2.324

 

Opdrachten

3.105

4.321

– 315

4.006

 

Onderzoek en kennisoverdracht

3.105

4.321

– 315

4.006

           
 

Ontvangsten

578.445

472.245

0

472.245

1.1 Betaalbaarheid

Inkomensoverdracht

Huurtoeslag

De raming van de huurtoeslag wordt verlaagd op basis van de door de Belastingdienst geraamde opbrengsten van het bestrijden van fraude bij het toekennen van de toeslagen.

Bijdragen aan baten-lastendiensten

De uitgaven voor de uitvoering van de Wet bevordering eigen woningbezit (BEW) door Agentschap NL dienen te worden verantwoord onder artikel 2.2 Woonomgeving en bouw. Bij Voorjaarsnota zijn ten onrechte programmamiddelen van BEW in plaats van de daarvoor beschikbare budgetten overgeboekt naar artikel 2.2. Door middel van deze mutatie wordt dit gecorrigeerd.

Tabel 2.1 Woonomgeving en bouw

(x € 1 000)

Stand vastgestelde begroting

(1)

Stand 1e suppletoire begroting

(2)

Mutaties 2e suppletoire begroting

(3)

Stand 2e suppletoire begroting

(4)=(2+3)

Verplichtingen

32.189

93.170

– 1.649

91.521

           

Uitgaven:

32.639

93.660

– 1.649

92.011

           

2.1

Energie en bouwkwaliteit

21.304

73.661

– 3.031

70.630

 

Subsidies

4.000

61.348

2.592

63.940

 

Beleidsprogramma Energiebesparing

0

0

1.160

1.160

 

Beleidsprogramma bouwregelgeving

0

1.000

– 86

914

 

Innovatieregelingen gebouwde omgeving

4.000

10.248

– 982

9.266

 

Revolverend fonds EGO

0

50.000

0

50.000

 

Tijdelijke regeling blok voor blok

0

0

500

500

 

Tijdelijke stimuleringsregeling energiebesparing

0

100

2.000

2.100

 

Opdrachten

17.304

11.613

– 5.653

5.960

 

Beleidsprogramma Energiebesparing

14.962

9.271

– 5.197

4.074

 

Beleidsprogramma bouwregelgeving

2.342

2.342

– 456

1.886

 

Bijdragen aan baten-lastendiensten

0

700

30

730

 

Beleidsprogramma Energiebesparing

0

700

30

730

2.2

Woningbouwproductie

5.273

14.338

1.089

15.427

 

Subsidies

0

50

522

572

 

Beleidsprogramma woningbouwproductie

0

50

522

572

 

Opdrachten

863

1.304

– 522

782

 

Beleidsprogramma woningbouwproductie

863

1.304

– 522

782

 

Bijdragen aan baten-lastendiensten

4.410

12.984

1.089

14.073

 

Beleidsprogramma woningbouwproductie (Agentschap NL)

4.410

12.984

1.089

14.073

2.3

Kwaliteit woonomgeving

6.062

5.661

293

5.954

 

Subsidies

0

– 1

3.723

3.722

 

Beleidsprogramma woonomgeving e.a.

0

– 1

3.688

3.687

 

Wijkverpleegkundigen

0

0

35

35

 

Opdrachten

6.062

5.662

– 3.640

2.022

 

Beleidsprogramma woonomgeving e.a.

5.742

5.662

– 3.640

2.022

 

Wijkverpleegkundigen

320

0

0

0

 

Bijdragen aan medeoverheden

0

0

210

210

 

Beleidsprogramma woonomgeving e.a.

0

0

210

210

           
 

Ontvangsten

91

1.307

0

1.307

2.1 Energie en bouwkwaliteit

Subsidies

Beleidsprogramma Energiebesparing

Na herijking van de te financieren projecten op het gebied van energiebesparing in de gebouwde omgeving heeft een budgettair neutrale herschikking plaatsgevonden binnen de hiervoor beschikbare budgetten.

Tijdelijke stimuleringsregeling energiebesparing

Na herijking van de te financieren projecten op het gebied van energiebesparing in de gebouwde omgeving heeft een budgettair neutrale herschikking plaatsgevonden binnen de hiervoor beschikbare budgetten. Hierdoor wordt in 2013 per saldo € 2 mln. meer uitgegeven binnen de stimuleringsregeling energiebesparing dan oorspronkelijk begroot.

Opdrachten

Beleidsprogramma Energiebesparing

Na herijking van de te financieren projecten op het gebied van energiebesparing in de gebouwde omgeving heeft een budgettair neutrale herschikking plaatsgevonden binnen de hiervoor beschikbare budgetten. Daarnaast is de meerjarenraming van het budget Energiebesparing Gebouwde Omgeving (EGO) geactualiseerd. Hierbij is een bedrag van € 3 mln. doorgeschoven naar 2015 en 2016.

2.2 Woningbouwproductie

Bijdragen aan baten-lastendiensten

Beleidsprogramma woningbouwproductie (AgentschapNL)

De op dit instrument opgenomen middelen zijn bestemd voor de uitvoeringsprogramma’s die Agentschap NL uitvoert in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Ter ondersteuning van nieuw beleid in het kader van het SER-Energieakkoord voor duurzame groei en de uitvoering van de investeringsaftrek van de verhuurderheffing worden hierop extra middelen ingezet.

2.3 Kwaliteit woonomgeving

Subsidies

Beleidsprogramma woonomgeving e.a.

Er komt een extra bijdrage voor de uitvoering van de ontwikkelplannen op de BES-eilanden. Hiermee worden achterstanden op het gebied van huisvesting aangepakt. Voorts wordt de aflopende subsidie aan het Landelijk Samenwerkingsverband Aandachtswijken voor de jaren 2014 en 2015 gecontinueerd.

Opdrachten

Beleidsprogramma woonomgeving e.a.

Binnen het beleidsprogramma woonomgeving heeft een budgettair neutrale herschikking plaatsgevonden. Hierdoor sluit de uitfinanciering van de in 2013 toegekende subsidies en bijdragen aan op de hiervoor in 2013 beschikbare budgetten. Daarnaast is de meerjarenraming van het beleidsprogramma energiebesparing geactualiseerd. Hierbij is een deel van de in 2013 beschikbare budgetten doorgeschoven naar de jaren 2015 en 2016.

Tabel 3.1 Kwaliteit Rijksdienst

(x € 1 000)

Stand vastgestelde begroting

(1)

Stand 1e suppletoire begroting

(2)

Mutaties 2e suppletoire begroting

(3)

Stand 2e suppletoire begroting

(4)=(2+3)

Verplichtingen

29.380

21.675

– 687

20.988

           

Uitgaven:

29.380

21.675

– 687

20.988

           

3.1

Kwaliteit Rijksdienst

29.380

21.675

– 687

20.988

 

Subsidies

3.400

3.400

0

3.400

 

Fysieke Werkomgeving Rijk

0

0

0

0

 

Subsidie A&O-fonds

3.400

3.400

0

3.400

 

Opdrachten

8.904

12.499

– 3.076

9.423

 

Bedrijfsvoering Rijk

8.904

12.499

– 3.076

9.423

 

Bijdragen aan baten-lastendiensten

17.076

5.776

2.389

8.165

 

Arbeidsmarkt Communicatie

5.776

5.776

– 111

5.665

 

Doc-Direkt

11.300

0

0

0

 

Eigenaarsbijdrage

0

0

2.500

2.500

           
 

Ontvangsten

250

593

73

666

3.1 Kwaliteit Rijksdienst

Opdrachten

Bedrijfsvoering Rijk

In 2013 zal er naar verwachting minder uitgegeven worden aan opdrachten in het kader van de bedrijfsvoering Rijksdienst. Dit dient deels ter dekking van de eigenaarsbijdrage voor De Werkmaatschappij (zie toelichting hieronder). Verder vallen uitgaven voor het personeelssysteem van de Algemene Bestuursdienst lager uit, omdat de aanschaf hiervan wordt voorzien in 2014.

Bijdragen aan baten-lastendiensten

Bij De Werkmaatschappij ontstaat over 2013 een verwacht exploitatietekort welke te maken heeft met een teruglopende vraag van departementen. Conform de regeling agentschappen is het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties als eigenaar verplicht om een tekort aan te vullen. Met deze mutatie wordt daaraan invulling gegeven.

Tabel 4.1 Uitvoering Rijkshuisvesting

(x € 1 000)

Stand vastgestelde begroting

(1)

Stand 1e suppletoire begroting

(2)

Mutaties 2e suppletoire begroting

(3)

Stand 2e suppletoire begroting

(4)=(2+3)

Verplichtingen

59.207

62.007

3.092

65.099

           

Uitgaven:

59.207

62.007

3.092

65.099

           

4.1

Een doelmatige uitvoeringspraktijk van de rijkshuisvesting

59.207

62.007

3.092

65.099

 

Bijdragen aan baten-lastendiensten

59.207

62.007

3.092

65.099

 

Bijdrage aan Rgd voor huisv Koninklijk Huis, HoCoSta's en AZ

37.936

37.936

900

38.836

 

Bijdrage aan Rgd voor monumenten

10.199

10.744

3.158

13.902

 

Bijdrage aan Rgd voor rijkshuisvesting

11.072

13.327

– 966

12.361

           
 

Ontvangsten

357

657

4.133

4.790

4.1 Een doelmatige uitvoeringspraktijk van de rijkshuisvesting

Bijdragen aan baten-lastendiensten en Ontvangsten

Bijdragen Rgd

De incidentele meerontvangsten zijn ingezet ter dekking van onvoorziene kosten als gevolg van onderhoud aan monumenten.

Ontvangsten

Er zijn meerontvangsten gerealiseerd door de verkoop van de Anna Paulownastraat en entreegelden voor slot Loevestein. Daartegenover staan echter extra, onvoorziene kosten die nodig waren voor paleizen en voor onderhoud aan monumenten, hier valt onder andere het Rijksmonument Soestdijk onder.

Tabel 5.1 Beheer materiele activa

(x € 1 000)

Stand vastgestelde begroting

(1)

Stand 1e suppletoire begroting

(2)

Mutaties 2e suppletoire begroting

(3)

Stand 2e suppletoire begroting

(4)=(2+3)

Verplichtingen

84.280

89.080

1.052

90.132

           

Uitgaven:

84.280

89.080

152

89.232

           

5.1

Beheer onroerend goed

62.392

56.313

152

56.465

 

Bekostiging

62.392

56.313

152

56.465

 

Zakelijke lasten

62.392

56.313

152

56.465

           

5.2

Bijdrage aan RVOB

21.888

21.888

0

21.888

 

Bijdragen aan baten-lastendiensten

21.888

21.888

0

21.888

 

Bijdrage RVOB

21.888

21.888

0

21.888

           

5.3

Beheer en plankosten

0

10.879

0

10.879

 

Opdrachten

0

10.879

0

10.879

 

Beheer en plankosten

0

10.879

0

10.879

           
 

Ontvangsten

175.186

150.786

900

151.686

2.3 De niet-beleidsartikelen behorende bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII)

11.1 Apparaat
Tabel 11.1 Centraal apparaat

(x € 1 000)

Stand vastgestelde begroting na NvW (1)

Stand 1e suppletoire begroting

(2)

Mutaties 2e suppletoire begroting

(3)

Stand 2e suppletoire begroting

(4)=(2+3)

Verplichtingen

226.423

264.702

19.214

283.916

           

Uitgaven:

225.309

263.588

19.214

282.802

           

11.1

Apparaat (excl. AIVD)

225.309

263.588

19.214

282.802

 

Personeel

127.098

150.134

9.440

159.574

 

Waarvan:

       
 

Eigen personeel

115.950

139.264

6.917

146.181

 

Externe inhuur

6.398

6.802

8

6.810

 

Materieel

98.211

113.454

9.774

123.228

 

Waarvan:

       
 

Bijdrage SSO`s

39.768

71.711

8.645

80.356

 

Overig materieel

58.443

41.743

– 521

41.222

           
 

Ontvangsten

28.144

43.311

27.678

70.989

Personeel

Doc-Direkt werkt deels in opdracht van andere departementen en maakt daar personele kosten voor, ook voert DGOBR rijksbrede projecten uit op het terrein van de bedrijfsvoering. Andere departementen dragen hieraan bij. De uitgaven en ontvangsten ramingen zijn daarop aangepast.

Materieel

Betreft een additionele desaldering in verband met de dienstverleningsafspraken tussen de Rijksgebouwendienst en Binnenlandse Zaken voor 2013. Het betreft hier de facilitaire kosten en de huur van de Rijksgebouwendienst (nieuwe onderkomen van bij Ministerie van Financiën incl. leegstandskosten) die door Binnenlandse Zaken in rekening gebracht wordt aan de Rijksgebouwendienst.

ICT

Doc-Direkt werkt deels in opdracht van andere departementen en maakt daar ICT- kosten voor. Andere departementen dragen bij aan de personele inzet hiervan. De uitgaven en ontvangsten ramingen zijn daarop aangepast.

Ontvangsten

Zie voor de toelichting bij het materieel budget.

Tabel 12.1 Algemeen

(x € 1 000)

Stand vastgestelde begroting (1)

Stand 1e suppletoire begroting

(2)

Mutaties 2e suppletoire begroting

(3)

Stand 2e suppletoire begroting

(4)=(2+3)

Verplichtingen

2.266

1.324

– 58

1.266

           

Uitgaven:

4.420

3.478

– 58

3.420

           

12.1

Algemeen

1.474

1.229

– 58

1.171

 

Subsidies

178

178

0

178

 

Koninklijk Paleis Amsterdam

178

178

0

178

 

Opdrachten

1.296

1.051

– 58

993

 

Internationale Samenwerking

475

475

– 75

400

 

Opdrachten

821

576

17

593

           

12.2

Verzameluitkeringen

2.946

2.249

0

2.249

 

Bijdragen aan (inter)nationale organisaties

2.946

2.249

– 2.249

0

 

IPSV en impulsbudget

2.946

2.249

– 2.249

0

 

Oude regelingen wonen

0

0

0

0

 

Bijdragen aan medeoverheden

0

0

2.249

2.249

 

IPSV en impulsbudget

0

0

2.249

2.249

Tabel 13.1 Nominaal en onvoorzien

(x € 1 000)

Stand vastgestelde begroting na NvW (1)

Stand 1e suppletoire begroting

(2)

Mutaties 2e suppletoire begroting

(3)

Stand 2e suppletoire begroting

(4)=(2+3)

Verplichtingen

10.551

7.309

– 7.435

– 126

           

Uitgaven:

10.551

7.435

– 7.435

0

           

13.1

Loonbijstelling

983

1.031

– 1.031

0

           

13.2

Prijsbijstelling

4.797

797

– 797

0

           

13.3

Onvoorzien

4.771

5.607

– 5.607

0

13.3 Onvoorzien

Bij OW 2014 is het resterende saldo op de budgetten voor loon- en prijsbijstelling structureel gerealloceerd naar Nominaal en Onvoorzien (N&O), waarna het beschikbare budget op N&O voor 2013 is ingezet voor het oplossen van de problematiek ten behoeve van de Modernisering van de Gemeentelijke Basis Administratie (mGBA) in de jaren 2015 en 2016.

Tabel 14.1 VUT-fonds

(x € 1 000)

Stand vastgestelde begroting na NvW (1)

Stand 1e suppletoire begroting

(2)

Mutaties 2e suppletoire begroting

(3)

Stand 2e suppletoire begroting

(4)=(2+3)

Verplichtingen

210.000

180.000

– 40.000

140.000

           

Uitgaven:

210.000

180.000

– 40.000

140.000

           

14.1

VUT-fonds

210.000

180.000

– 40.000

140.000

           
 

Ontvangsten

19.000

18.800

0

18.800

VUT-fonds

De meest recente VUT-fonds raming geeft aan dat er minder geld geleend hoeft te worden dit jaar dan geraamd.

3. Baten-lastenagentschappen behorende bij Wonen en Rijksdienst (XVIII)

Kasstroom

Baten-lastenagentschap RGD 2e Suppletoire begroting 2013 (Najaarsnota)

Kasstroomoverzicht Bedragen x € 1 000
   

(1)

(2)

(3)=(2)-(1)

   

Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1)

Mutaties (+ of –) 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2013

331.499

0

331.499

2.

Totaal operationele kasstroom

379.624

 

379.624

 

Totaal investeringen (–/–)

– 425.000

228.000

– 197.000

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

97.157

 

97.157

3.

Totaal investeringskasstroom

– 327.843

228.000

– 99.843

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

0

 

0

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

 

0

 

Aflossingen op leningen (–/–)

– 496.560

 

– 496.560

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

425.000

– 228.000

197.000

4.

Totaal financieringskasstroom

– 71.560

– 228.000

– 299.560

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2013 (=1+2+3+4)

311.720

0

311.720

Toelichting

Er zijn in 2013 minder investeringsmiddelen nodig omdat er – mede als gevolg van de gedachtevorming en de besluitvorming over de diverse masterplannen voor huisvesting – vertraging optreedt in de start en uitvoering van projecten. Voorts speelt mee dat huisvestingsprojecten, in overleg met gebruikers een andere invulling (scopewijziging) krijgen of projecten vervallen.

Naar boven