33 805 B Wijziging van de begrotingsstaat van het gemeentefonds voor het jaar 2013 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

Inhoudsopgave

blz.

     

A.

Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel

1

     

B.

Begrotingstoelichting

3

     

1.

Leeswijzer

3

     

2.

De beleidsmutaties

3

2.1.

Overzicht beleidsmutaties

3

2.2.

Het beleidsartikel

4

     

3.

Het verdiepingshoofdstuk

4

3.1.

Opbouw verplichtingen, uitgaven en ontvangsten vanaf de 1e suppletoire begroting

4

3.2.

Toelichting op de nog niet eerder opgenomen mutaties

6

3.3.

Integratie-uitkeringen

9

3.4.

Decentralisatie-uitkeringen

10

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van het gemeentefonds voor het jaar 2013 te wijzigen.

Het in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikel wordt in onderdeel B. van deze memorie van toelichting toegelicht.

Wetsartikel 3

Ingevolge artikel 5, eerste lid van de Financiële-verhoudingswet juncto artikel 6, vierde lid van de Invoeringswet Financiële-verhoudingswet, hebben de gemeenten gezamenlijk recht op een bedrag van € 15.091.735.000 dat in de begroting als verplichting voor het totaal van de algemene uitkeringen en de aanvullende uitkeringen is opgenomen. De verplichtingenbedragen bedoeld in artikel 5, tweede lid van de Financiële-verhoudingswet ter zake integratie-uitkeringen en decentralisatie-uitkeringen zijn respectievelijk € 1.567.477.000 en € 1.307.615.000.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk

De Staatssecretaris van Financiën, F.H.H. Weekers

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. LEESWIJZER

Bij een suppletoire begroting ligt de nadruk niet op de beleidsprioriteiten, zoals in de ontwerpbegroting 2013, maar op de mutaties ten opzichte van deze ontwerpbegroting. De terugkoppeling over het gevoerde beleid in relatie tot de beleidsprioriteiten, zal centraal staan in de financiële verantwoording over 2013.

De indeling van deze suppletoire begroting is als volgt. Paragraaf 2.1. start met het beschrijven van de beleidsmutaties. Kort zal worden toegelicht wat de omvang en de reden van de uitgavenmutaties is. Vervolgens wordt in paragraaf 2.2. («het beleidsartikel»), ingegaan op de «budgettaire gevolgen van beleid». Deze paragraaf geeft inzicht in de integrale uitgaven die samenhangen met de hoofdbeleidsdoelstelling. Hierin worden de veranderingen op artikelonderdeel-niveau belicht. In paragraaf 3.1. worden de mutaties in de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten weergegeven vanaf de 1e suppletoire begroting. De mutaties die nog niet eerder zijn opgenomen in een begrotingshoofdstuk worden vervolgens toegelicht in paragraaf 3.2. Tot slot wordt in de paragrafen 3.3. en 3.4. ingegaan op respectievelijk de integratie-uitkeringen en de decentralisatie-uitkeringen

2. DE BELEIDSMUTATIES

2.1. Overzicht beleidsmutaties

Tabel B: Beleidsmutaties (x € 1.000)
 

2013

Mutaties opgenomen in Ontwerpbegroting 2014 als Voorlopige Uitkomsten 2013:

 

Accres tranche 2012 (incidenteel)

– 106.037

Accres tranche 2013

– 18.730

Green Deal (decentralisatie-uittkering)

2.617

Intensivering Amsterdam voortijdig schoolverlaters Caribisch Nederland

65

Invoeringskosten decentralisatie Jeugdzorg (decentralisatie-uitkering)

24.000

LHBT emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering)

20

Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) (decentralisatie-uitkering)

15.108

Onderzoek CPB decentralisaties (Rijk)

– 250

Quick Wins Binnenhavens (decentralisatie-uitkering)

4.643

WMO (integratie-uitkering)

25.502

Totaal

– 53.062

   

Mutaties nog niet opgenomen in een begrotingsstuk:

 

Waarderingskamer

221

Terugontvangsten Waarderingskamer 2012 naar AU

51

Green Deal (decentralisatie-uitkering)

525

Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) (decentralisatie-uitkering)

2.900

Armoedebeleid

19.000

Werkgeversdienstverlening (decentralisatie-uitkering)

4.550

Jeugdwerkloosheid (decentralisatie-uitkering)

24.500

Buurtsportcoaches (decentralisatie-uitkering)

4

Vrouwenopvang (decentralisatie-uitkering)

2.625

Maatschappelijke opvang (decentralisatie-uitkering)

3.010

Digitaal klantdossier (bijdrage VNG)

– 606

Digitaal klantdossier (algemene uitkering)

606

LHBT emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering)

200

Bodemsanering (decentralisatie-uitkering)

10.300

ESF-Programma (decentralisatie-uitkering)

3.500

Inburgering (decentralisatie-uitkering)

20.000

WMO (integratie-uitkering)

13.675

Accres tranche 2013

79.626

Wijziging betalingsverloop AU 2013

– 75.000

Totaal nieuwe mutaties

109.687

Totaal mutaties (uitgaven = verplichtingen)

56.625

2.2. Het beleidsartikel

In onderstaande tabel worden voor de verplichtingen, de uitgaven en de ontvangsten de budgettaire gevolgen van beleid van het gemeentefonds weergegeven. Hiermee worden de integrale uitgaven die samenhangen met de samengestelde beleidsdoelstelling (het nastreven van een adequate omvang van het gemeentefonds en het nastreven van een adequate verdeling van de middelen over de gemeenten) inzichtelijk gemaakt.

Tabel B1: Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1.000)
 

Stand begroting (1)

Stand suppletoire begroting VJN (2)

Mutaties suppletoire begroting NJN (3)

Stand suppletoire begroting NJN (4)=(2+3)

Verplichtingen

17.963.120

17.860.586

131.625

17.992.211

           

Uitgaven:

17.963.120

17.889.265

56.625

17.945.890

         

Opdracht

       

1.

Kosten Financiële-verhoudingswet

2.091

3.091

– 250

2.841

           

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

       

1.

Kosten Waarderingskamer

1.158

1.927

221

2.148

           

Subsidies

       

1.

Budget A+O-fonds

6.239

6.239

0

6.239

2.

Bijdrage aan VNG

5.298

7.298

– 606

6.692

3.

Bijdrage aan KING

7.464

7.464

0

7.464

         

Bijdragen aan medeoverheden

       

1.

Algemene uitkeringen en de aanvullende uitkeringen

15.358.690

15.144.959

– 100.419

15.044.540

2.

Integratie-uitkeringen

1.483.600

1.528.294

39.177

1.567.471

3.

Decentralisatie-uitkeringen

1.098.580

1.189.993

118.502

1.308.495

         

Ontvangsten:

17.963.120

17.889.265

56.625

17.945.890

         

1.

Terugontvangsten Waarderingskamer

   

51

51

2.

Ontvangsten ex art. 4. Fvw

17.963.120

17.889.265

56.574

17.945.839

3. HET VERDIEPINGSHOOFDSTUK

3.1. Opbouw verplichtingen, uitgaven en ontvangsten vanaf de 1e suppletoire begroting

Verplichtingen

In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen van het gemeentefonds voor het jaar 2013 met € 131.625.000 te muteren en te brengen op € 17.992.211.000.

De toelichting bij de mutaties, welke nog niet eerder zijn opgenomen in een begrotingsstuk, die onderdeel vormen van het bedrag van € 131.625.000 dat in tabel B2 is vermeld, wordt gegeven in paragraaf 3.2.

Tabel B2: Opbouw verplichtingenbedrag 2013 (x € 1.000)

Stand ontwerpbegroting 2013

 

17.963.120

Mutaties 1ste suppletoire begroting 2013

 

– 102.534

Stand 1ste suppletoire begroting 2013

 

17.860.586

Mutaties opgenomen in Ontwerpbegroting 2014 als Voorlopige Uitkomsten 2013

 

– 53.062

     

Mutaties nog niet opgenomen in een begrotingsstuk:

   

1) Waarderingskamer

221

 

2) Terugontvangsten Waarderingskamer 2012 naar AU

51

 

3) Green Deal (decentralisatie-uitkering)

525

 

4) Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) (decentralisatie-uitkering)

2.900

 

5) Armoedebeleid

1.000

 

6) Werkgeversdienstverlening (decentralisatie-uitkering)

4.550

 

7) Jeugdwerkloosheid (decentralisatie-uitkering)

24.500

 

8) Buurtsportcoaches (decentralisatie-uitkering)

4

 

9) Vrouwenopvang (decentralisatie-uitkering)

2.625

 

10) Maatschappelijke opvang (decentralisatie-uitkering)

3.010

 

11a) Digitaal klantdossier (bijdrage VNG)

– 606

 

11b) Digitaal klantdossier (algemene uitkering)

606

 

12) LHBT emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering)

200

 

13) Bodemsanering (decentralisatie-uitkering)

10.300

 

14) ESF-Programma (decentralisatie-uitkering)

3.500

 

15) Inburgering (decentralisatie-uitkering)

20.000

 

16) WMO (integratie-uitkering)

13.675

 

17) Accres tranche 2013

79.626

 

Subtotaal

 

184.687

     

Totaal mutaties 2de suppletoire begroting 2013

 

131.625

Stand 2de suppletoire begroting 2013

 

17.992.211

Waarvan verplichtingenbedrag Kosten Financiële-verhoudingswet

 

2.841

Waarvan verplichtingenbedrag Kosten Waarderingskamer

 

2.148

Waarvan verplichtingenbedrag Budget A+O-fonds

 

6.239

Waarvan verplichtingenbedrag Bijdrage aan VNG

 

6.692

Waarvan verplichtingenbedrag Bijdrage aan KING

 

7.464

Waarvan verplichtingenbedrag Algemene uitkeringen

 

15.091.735

Waarvan verplichtingenbedrag Integratie-uitkeringen

 

1.567.477

Waarvan verplichtingenbedrag Decentralisatie-uitkeringen

 

1.307.615

Uitgaven

In de onderstaande tabel B3 wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste mutaties die zich in de periode vanaf de ontwerpbegroting 2013 tot en met de tweede suppletoire begroting 2013 hebben voorgedaan in de uitgaven. De weergegeven mutaties, welke nog niet eerder zijn opgenomen in een begrotingsstuk, worden in paragraaf 3.2 afzonderlijk toegelicht.

In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de uitgaven van het gemeentefonds voor het jaar 2013 met € 56 625 000 te muteren en te brengen op € 17.945.890.000.

Tabel B3: Opbouw uitgavenbedrag 2013 (x € 1.000)

Stand ontwerpbegroting 2013

 

17.963.120

Mutaties 1ste suppletoire begroting 2013

 

– 73.855

Stand 1ste suppletoire begroting 2013

 

17.889.265

Mutaties opgenomen in Ontwerpbegroting 2014 als Voorlopige Uitkomsten 2013

 

– 53.062

     

Mutaties nog niet opgenomen in een begrotingsstuk:

   

1) Waarderingskamer

221

 

2) Terugontvangsten Waarderingskamer 2012 naar AU

51

 

3) Green Deal (decentralisatie-uitkering)

525

 

4) Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) (decentralisatie-uitkering)

2.900

 

5) Armoedebeleid

19.000

 

6) Werkgeversdienstverlening (decentralisatie-uitkering)

4.550

 

7) Jeugdwerkloosheid (decentralisatie-uitkering)

24.500

 

8) Buurtsportcoaches (decentralisatie-uitkering)

4

 

9) Vrouwenopvang (decentralisatie-uitkering)

2.625

 

10) Maatschappelijke opvang (decentralisatie-uitkering)

3.010

 

11a) Digitaal klantdossier (bijdrage VNG)

– 606

 

11b) Digitaal klantdossier (algemene uitkering)

606

 

12) LHBT emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering)

200

 

13) Bodemsanering (decentralisatie-uitkering)

10.300

 

14) ESF-Programma (decentralisatie-uitkering)

3.500

 

15) Inburgering (decentralisatie-uitkering)

20.000

 

16) WMO (integratie-uitkering)

13.675

 

17) Accres tranche 2013

79.626

 

18) Wijziging betalingsverloop AU 2013

– 75.000

 

Subtotaal

 

109.687

     

Totaal mutaties 2de suppletoire begroting 2013

 

56.625

Stand 2de suppletoire begroting 2013

 

17.945.890

Waarvan uitgavenbedrag Kosten Financiële-verhoudingswet

 

2.841

Waarvan uitgavenbedrag Kosten Waarderingskamer

 

2.148

Waarvan uitgavenbedrag Budget A+O-fonds

 

6.239

Waarvan uitgavenbedrag Bijdrage aan VNG

 

6.692

Waarvan uitgavenbedrag Bijdrage aan KING

 

7.464

Waarvan uitgavenbedrag Algemene uitkeringen

 

15.044.540

Waarvan uitgavenbedrag Integratie-uitkeringen

 

1.567.471

Waarvan uitgavenbedrag Decentralisatie-uitkeringen

 

1.308.495

Ontvangsten

Sinds de invoering van de Financiële-verhoudingswet zijn de uitgaven en de inkomsten op grond van artikel 4 van die wet over ieder uitkeringsjaar aan elkaar gelijk. Ten opzichte van de oorspronkelijke vastgestelde begroting van het gemeentefonds voor 2013 worden de ontvangsten, analoog aan de uitgaven, met € 56 625 000 gemuteerd en gebracht op € 17.945.890.000.

3.2. Toelichting op de nog niet eerder opgenomen mutaties

1) Waarderingskamer

Op 1 januari 2013 is de landelijke voorziening WOZ (LV WOZ) van start gegaan. In de loop van 2013 zullen de gemeenten op de voorziening worden aangesloten en volgens planning is deze per 1 januari 2014 voor alle afnemers volledig operationeel. De LV WOZ wordt ondergebracht bij het Kadaster. In het bestuurlijk overleg WOZ van 13 april 2011 is door de deelnemende partijen ingestemd met de vorming van de LV WOZ en zijn tevens afspraken gemaakt over de te hanteren verdeelsleutel voor de jaarlijkse kosten van beheer en exploitatie van de LV WOZ. Deze afspraken zijn neergelegd in het Uitvoeringsbesluit kostenverrekening en gegevensuitwisseling Wet waardering onroerende zaken. Op 22 november 2012 heeft de Waarderingskamer de begroting 2013 van de LV WOZ vastgesteld. De totale kosten van beheer en exploitatie zijn geraamd op € 1.474.000. Conform de gemaakte afspraken komt de jaarlijkse bijdrage van de Waterschappen hierin naar huidig inzicht neer op een bedrag van € 221.100 (15%). Dit bedrag is inmiddels door de Waterschappen betaald en daarmee wordt het budget voor de Waarderingskamer opgehoogd.

2) Terugontvangsten Waarderingskamer 2012 naar AU

De Waarderingskamer heeft de jaarrekening over 2012 uiteindelijk € 102.705 lager vastgesteld. Vanuit het gemeentefonds wordt voorzien in een gedeeltelijke financiering van de apparaatsuitgaven van de Waarderingskamer. Volgens bestaande afspraken komt nu 50% van het genoemde bedrag ten goede aan de algemene uitkering van het gemeentefonds.

3) Green Deal (decentralisatie-uitkering)

In het kader van de Green Deal ontvangt in 2013 de gemeente Utrecht € 408.000 voor de CO2 footprint, de businesscases t.b.v. de verduurzaming van Utrechtse bedrijven en het WKO-loket Energie Bodem. Daarnaast ontvangt in 2013 de gemeente Den Helder € 117 duizend voor het Kenniscentrum Wind op Zee.

4) Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) (decentralisatie-uitkering)

Via de decentralisatie-uitkering Nationale Gebiedsontwikkelingen ontvangt de gemeente Hengelo in 2013 € 2,9 miljoen voor het project Hart van Zuid.

5) Armoedebeleid

Voor de intensivering van het armoede- en schuldenbeleid is in 2013 € 19 miljoen extra beschikbaar gesteld. Deze middelen worden verdeeld conform de maatstaven in het cluster werk en inkomen

6) Werkgeversdienstverlening (decentralisatie-uitkering)

Ten behoeve van het project om te komen tot beter inzicht in de werkzoekendenbestanden stelt het Ministerie van SZW via een decentralisatie-uitkering uit het gemeentefonds eenmalig in 2013 een bedrag beschikbaar van € 4,55 miljoen aan 35 arbeidsmarktregio’s (=130.000 per gemeente).

7) Jeugdwerkloosheid (decentralisatie-uitkering)

Ten behoeve van de regionale aanpak van de jeugdwerkloosheid in de 35 arbeidsmarktregio’s alsmede de ondersteuning daarbij door de Programmaraad wordt in 2013 een bedrag € 24,5 miljoen beschikbaar gesteld via een decentralisatie-uitkering.

8) Buurtsportcoaches (decentralisatie-uitkering).

De decentralisatie-uitkering Buurtsportcoaches (voorheen Impuls Brede scholen, sport en cultuur) wordt met € 4.000 opgehoogd in verband met de verhoging van het percentage van deelname van de gemeenten Heerlen, Smallingerland, Uithoorn en Vlagtwedde.

9) Vrouwenopvang (decentralisatie-uitkering)

De decentralisatie-uitkering vrouwenopvang wordt voor 2013 verhoogd met € 2,625 miljoen. Sinds juli 2012 voeren de VNG en de Federatie Opvang (in samenwerking met andere brancheorganisaties) het project aanpak geweld in huiselijke kring uit, Het opstellen van «regiovisies» (regionale beleidsplannen) is een essentieel onderdeel van het project. De centrumgemeenten voor vrouwenopvang nemen daarbij het initiatief om samen met hun regiogemeenten een regiovisie op te stellen. Hierin wordt aandacht besteed aan alle vormen van geweld in huiselijke kring (waaronder bijvoorbeeld kindermishandeling). Om dit proces te faciliteren en de voorwaarden te scheppen voor kwalitatief goede regiovisies, ontvangt elke centrumgemeente zowel in 2013 als in 2014 een bedrag van € 75.000.

10) Maatschappelijke opvang (decentralisatie-uitkering)

De decentralisatie-uitkering maatschappelijke opvang wordt voor 2013 verhoogd met € 3,010 miljoen. 43 centrumgemeenten ontvangen € 70.000 per gemeente voor de voorbereiding van beschermd wonen.

11a en b) Digitaal klantdossier

In 2011 is structureel € 1,610 miljoen aan de algemene uitkering onttrokken ten gunste van de VNG, in verband met het door de gemeenten in beheer nemen van onderdelen van het Digitaal Klantendossier Met deze middelen vervult de VNG zijn rol van regisseur/hoofdaannemer op dit gebied. De bijdrage ten gunste van de VNG is in onderling overleg opnieuw bepaald en bedraagt in 2013, 2014 en vanaf 2015 respectievelijk € 1,004 miljoen, € 0,823 en € 0,611 miljoen. De algemene uitkering wordt als gevolg hiervan in 2013 verhoogd en de Bijdrage aan de VNG verlaagd met € 0,606 miljoen.

12) LHBT emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering)

Voor het vergroten van de acceptatie van homoseksualiteit binnen de Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse gemeenschap ontvangen de G4 € 200.000 per jaar voor de periode 2013 t/m 2014 via de decentralisatie-uitkering LHBT emancipatiebeleid.

13) Bodemsanering

De gemeente Amsterdam ontvangt in 2013 € 10,3 miljoen voor nazorg- en beheerskosten van de sanering van de Diemerzeedijk.

14) ESF-Programma (decentralisatie-uitkering)

Als bijdrage in de voorbereidingskosten voor het ESF-programma 2014–2020 ontvangen 35 centrumgemeenten dit jaar € 3,5 miljoen.

15) Inburgering (decentralisatie-uitkering)

Dit betreft een tegemoetkoming in het kader van het overgangsrecht inburgering.

16) WMO (integratie-uitkering)

Middels deze mutatie sluit de integratie-uitkering WMO aan op de stand zoals gemeld in de septembercirculaire gemeentefonds 2013.

17) Accres tranche 2013

Het gemeentefonds en het provinciefonds ontwikkelen zich evenredig met de netto gecorrigeerde rijksuitgaven (NGRU). Nemen de NGRU van jaar op jaar toe, dan neemt ook de algemene uitkering van de fondsen toe. Bij een afname van de NGRU geldt het omgekeerde. De groei of krimp van de fondsen als gevolg van deze normeringssystematiek wordt accres genoemd. Als gevolg van de begrotingsafspraken is het acres tranche 2013 gewijzigd. Het accres van tranche 2013 bedraagt voor het gemeentefonds € – 77,692 miljoen (negatief). Dat is € 79,626 miljoen meer dan bij Ontwerpbegroting 2014 werd geraamd.

18) Wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2013

Op basis van de verwachte uitbetalingen 2013 aan de gemeenten is bepaald hoe deze zich verhouden tot het bedrag dat voor de uitbetalingen in 2013 in de begroting van het gemeentefonds is geraamd. Daarbij is gebleken dat er naar verwachting lagere uitbetalingen worden gedaan dan zijn geraamd. Het gaat hierbij om een verschil van € – 75 miljoen (negatief). Vooruitlopend op de definitieve vaststelling van de betalingen over 2013 in het jaarverslag en slotwet 2013 van het gemeentefonds wordt in voorliggende 2e suppletoire begroting op kasniveau een wijziging betalingsverloop 2013 geboekt van € – 75 miljoen (negatief). De reden van het verschil ligt in het feit dat zolang de uitkeringsfactor1 niet definitief is de omvang van betalingen aan de gemeenten kan afwijken ten opzichte van wat in de begroting vermeld staat. De oorzaak ligt bij het verschil tussen raming van de verdeelmaatstaven voor de bepaling van voorlopige uitkeringsfactor en de verdeelmaatstaven die bij de betalingen worden gebruikt. Indien bij de betalingen de definitieve verdeelmaatstaven niet beschikbaar zijn, worden de gegevens van het vorige jaar gebruikt. Op het moment dat de definitieve gegevens beschikbaar komen, kan het gat tussen begroting en uitbetaling gedicht worden door de uitkeringsfactor aan te passen. Het onderdeel wijziging betalingsverloop algemene uitkering zal bij 1ste suppletoire begroting 2014 dan ook met dit bedrag opwaarts worden bijgesteld. Deze mutatie bij 1ste suppletoire begroting 2014 heeft dus nog betrekking op het begrotingsjaar 2013.

3.3. Integratie-uitkeringen

Als een toevoeging aan de algemene uitkering van het gemeentefonds in één keer bezwaarlijk is vanwege de omvang van de herverdeeleffecten wordt normaliter gesproken een integratie-uitkering toegepast. De integratie-uitkering voorziet dan in een geleidelijke overgang van specifieke uitkering of eigen inkomsten naar de algemene uitkering. In tabel B4 wordt een overzicht gegeven van de integratie-uitkeringen in 2013.

Tabel B4: Overzicht integratie-uitkeringen gemeentefonds (x € 1.000)
 

2013

Ontwerpbegroting 2013:

 

Correctie waterschapswegen (knelpunten verdeelproblematiek)

3.120

WMO

1.477.305

WUW-middelen

3.175

Stand ontwerpbegroting 2013

1.483.600

   

1ste suppletoire begroting 2013:

 

Wijziging betalingsverloop integratie-uitkeringen 2012

– 6

WMO

44.700

Stand 1ste suppletoire begroting 2013

1.528.294

   

Mutaties opgenomen in Ontwerpbegroting 2013 als Voorlopige Uitkomsten 2013:

WMO

25.502

   

2de suppletoire begroting 2013:

 

WMO

13.675

Stand 2de suppletoire begroting 2013

1.567.471

3.4. Decentralisatie-uitkeringen

Binnen het gemeentefonds bestaat naast de algemene uitkering en de integratie-uitkering ook de decentralisatie-uitkering. De verdeling van de decentralisatie-uitkering volgt evenmin als de integratie-uitkering de regels van de verdeling van de algemene uitkering van het gemeentefonds. Anders dan bij de integratie-uitkering, waar de termijn van overheveling naar de algemene uitkering van tevoren vaststaat, ontbreekt bij de decentralisatie-uitkering een dergelijke termijn. Dat maakt de uitkering geschikt voor de overheveling van specifieke uitkeringen, ook als die termijn nog niet bekend is. Ook maakt het de uitkering geschikt voor middelen die slechts tijdelijk beschikbaar zijn. In tabel B5 is een overzicht opgenomen van de decentralisatie-uitkeringen in 2013.

Tabel B5: Overzicht decentralisatie-uitkeringen gemeentefonds (x € 1.000)
 

2013

Ontwerpbegroting 2013:

 

Bedrijventerreinen

855

Beeldende kunst en vormgeving

13.500

Bestaand Rotterdams gebied

2.527

Bodemsanering

20.552

Centra voor Jeugd en Gezin

368.137

Eigen kracht

900

Gezond in de stad

5.023

Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing

152.852

Jeugd

25.580

Kwaliteitssprong Zuid

1.400

LHBT emancipatiebeleid

750

Maatschappelijke opvang

297.528

Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK)

14.957

Spoorse doorsnijdingen

23.614

Sterke regio's

5.900

Veiligheidshuizen

7.700

Versterking peuterspeelzaalwerk

35.000

Vrouwenopvang

105.105

Vsv-programmagelden RMC-regio's G4

6.700

Zichtbare Schakel

10.000

Stand ontwerpbegroting 2013

1.098.580

   

1ste suppletoire begroting 2013:

 

Bodemsanering

– 3.000

Buurtsportcoaches

55.208

Centra voor Jeugd en Gezin

15.000

Invoeringskosten decentralisatie Jeugdzorg

15.750

LHBT emancipatiebeleid

170

Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK)

6.876

Vrouwenopvang

229

We Can Young

300

Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2012

880

Stand 1ste suppletoire begroting 2013

1.189.993

   

Mutaties opgenomen in Ontwerpbegroting 2014 als Voorlopige Uitkomsten 2013:

 

Green Deal

2.617

Invoeringskosten decentralisatie Jeugdzorg

24.000

LHBT emancipatiebeleid

20

Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK)

15.108

Quick Wins Binnenhavens

4.643

   

2de suppletoire begroting 2013:

 

Green Deal

525

Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK)

2.900

Werkgeversdienstverlening

4.550

Jeugdwerkloosheid

24.500

Buurtsportcoaches

4

Vrouwenopvang

2.625

Maatschappelijke opvang

3.010

LHBT emancipatiebeleid

200

Bodemsanering

10.300

ESF-Programma

3.500

Inburgering

20.000

Stand 2de suppletoire begroting 2013

1.308.495


X Noot
1

De uitkeringsfactor is de verhouding tussen de voeding van het gemeentefonds en de totale landelijke uitkeringsbasis. De voeding van het gemeentefonds is de jaarlijkse omvang van het gemeentefonds zoals wordt vastgesteld via de normeringsystematiek. De uitkeringsbasis wordt berekend via vermenigvuldiging van het aantal eenheden van een set van verdeelmaatstaven met bijbehorende gewichten (bedragen per eenheid).

Naar boven