Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 33805-B nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 33805-B nr. 2 |
Inhoudsopgave |
blz. |
|
A. |
Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel |
1 |
B. |
Begrotingstoelichting |
3 |
1. |
Leeswijzer |
3 |
2. |
De beleidsmutaties |
3 |
2.1. |
Overzicht beleidsmutaties |
3 |
2.2. |
Het beleidsartikel |
4 |
3. |
Het verdiepingshoofdstuk |
4 |
3.1. |
Opbouw verplichtingen, uitgaven en ontvangsten vanaf de 1e suppletoire begroting |
4 |
3.2. |
Toelichting op de nog niet eerder opgenomen mutaties |
6 |
3.3. |
Integratie-uitkeringen |
9 |
3.4. |
Decentralisatie-uitkeringen |
10 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van het gemeentefonds voor het jaar 2013 te wijzigen.
Het in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikel wordt in onderdeel B. van deze memorie van toelichting toegelicht.
Wetsartikel 3
Ingevolge artikel 5, eerste lid van de Financiële-verhoudingswet juncto artikel 6, vierde lid van de Invoeringswet Financiële-verhoudingswet, hebben de gemeenten gezamenlijk recht op een bedrag van € 15.091.735.000 dat in de begroting als verplichting voor het totaal van de algemene uitkeringen en de aanvullende uitkeringen is opgenomen. De verplichtingenbedragen bedoeld in artikel 5, tweede lid van de Financiële-verhoudingswet ter zake integratie-uitkeringen en decentralisatie-uitkeringen zijn respectievelijk € 1.567.477.000 en € 1.307.615.000.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk
De Staatssecretaris van Financiën, F.H.H. Weekers
Bij een suppletoire begroting ligt de nadruk niet op de beleidsprioriteiten, zoals in de ontwerpbegroting 2013, maar op de mutaties ten opzichte van deze ontwerpbegroting. De terugkoppeling over het gevoerde beleid in relatie tot de beleidsprioriteiten, zal centraal staan in de financiële verantwoording over 2013.
De indeling van deze suppletoire begroting is als volgt. Paragraaf 2.1. start met het beschrijven van de beleidsmutaties. Kort zal worden toegelicht wat de omvang en de reden van de uitgavenmutaties is. Vervolgens wordt in paragraaf 2.2. («het beleidsartikel»), ingegaan op de «budgettaire gevolgen van beleid». Deze paragraaf geeft inzicht in de integrale uitgaven die samenhangen met de hoofdbeleidsdoelstelling. Hierin worden de veranderingen op artikelonderdeel-niveau belicht. In paragraaf 3.1. worden de mutaties in de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten weergegeven vanaf de 1e suppletoire begroting. De mutaties die nog niet eerder zijn opgenomen in een begrotingshoofdstuk worden vervolgens toegelicht in paragraaf 3.2. Tot slot wordt in de paragrafen 3.3. en 3.4. ingegaan op respectievelijk de integratie-uitkeringen en de decentralisatie-uitkeringen
2013 |
|
---|---|
Mutaties opgenomen in Ontwerpbegroting 2014 als Voorlopige Uitkomsten 2013: |
|
Accres tranche 2012 (incidenteel) |
– 106.037 |
Accres tranche 2013 |
– 18.730 |
Green Deal (decentralisatie-uittkering) |
2.617 |
Intensivering Amsterdam voortijdig schoolverlaters Caribisch Nederland |
65 |
Invoeringskosten decentralisatie Jeugdzorg (decentralisatie-uitkering) |
24.000 |
LHBT emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering) |
20 |
Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) (decentralisatie-uitkering) |
15.108 |
Onderzoek CPB decentralisaties (Rijk) |
– 250 |
Quick Wins Binnenhavens (decentralisatie-uitkering) |
4.643 |
WMO (integratie-uitkering) |
25.502 |
Totaal |
– 53.062 |
Mutaties nog niet opgenomen in een begrotingsstuk: |
|
Waarderingskamer |
221 |
Terugontvangsten Waarderingskamer 2012 naar AU |
51 |
Green Deal (decentralisatie-uitkering) |
525 |
Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) (decentralisatie-uitkering) |
2.900 |
Armoedebeleid |
19.000 |
Werkgeversdienstverlening (decentralisatie-uitkering) |
4.550 |
Jeugdwerkloosheid (decentralisatie-uitkering) |
24.500 |
Buurtsportcoaches (decentralisatie-uitkering) |
4 |
Vrouwenopvang (decentralisatie-uitkering) |
2.625 |
Maatschappelijke opvang (decentralisatie-uitkering) |
3.010 |
Digitaal klantdossier (bijdrage VNG) |
– 606 |
Digitaal klantdossier (algemene uitkering) |
606 |
LHBT emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering) |
200 |
Bodemsanering (decentralisatie-uitkering) |
10.300 |
ESF-Programma (decentralisatie-uitkering) |
3.500 |
Inburgering (decentralisatie-uitkering) |
20.000 |
WMO (integratie-uitkering) |
13.675 |
Accres tranche 2013 |
79.626 |
Wijziging betalingsverloop AU 2013 |
– 75.000 |
Totaal nieuwe mutaties |
109.687 |
Totaal mutaties (uitgaven = verplichtingen) |
56.625 |
In onderstaande tabel worden voor de verplichtingen, de uitgaven en de ontvangsten de budgettaire gevolgen van beleid van het gemeentefonds weergegeven. Hiermee worden de integrale uitgaven die samenhangen met de samengestelde beleidsdoelstelling (het nastreven van een adequate omvang van het gemeentefonds en het nastreven van een adequate verdeling van de middelen over de gemeenten) inzichtelijk gemaakt.
Stand begroting (1) |
Stand suppletoire begroting VJN (2) |
Mutaties suppletoire begroting NJN (3) |
Stand suppletoire begroting NJN (4)=(2+3) |
||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
17.963.120 |
17.860.586 |
131.625 |
17.992.211 |
|
Uitgaven: |
17.963.120 |
17.889.265 |
56.625 |
17.945.890 |
|
Opdracht |
|||||
1. |
Kosten Financiële-verhoudingswet |
2.091 |
3.091 |
– 250 |
2.841 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
|||||
1. |
Kosten Waarderingskamer |
1.158 |
1.927 |
221 |
2.148 |
Subsidies |
|||||
1. |
Budget A+O-fonds |
6.239 |
6.239 |
0 |
6.239 |
2. |
Bijdrage aan VNG |
5.298 |
7.298 |
– 606 |
6.692 |
3. |
Bijdrage aan KING |
7.464 |
7.464 |
0 |
7.464 |
Bijdragen aan medeoverheden |
|||||
1. |
Algemene uitkeringen en de aanvullende uitkeringen |
15.358.690 |
15.144.959 |
– 100.419 |
15.044.540 |
2. |
Integratie-uitkeringen |
1.483.600 |
1.528.294 |
39.177 |
1.567.471 |
3. |
Decentralisatie-uitkeringen |
1.098.580 |
1.189.993 |
118.502 |
1.308.495 |
Ontvangsten: |
17.963.120 |
17.889.265 |
56.625 |
17.945.890 |
|
1. |
Terugontvangsten Waarderingskamer |
51 |
51 |
||
2. |
Ontvangsten ex art. 4. Fvw |
17.963.120 |
17.889.265 |
56.574 |
17.945.839 |
Verplichtingen
In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen van het gemeentefonds voor het jaar 2013 met € 131.625.000 te muteren en te brengen op € 17.992.211.000.
De toelichting bij de mutaties, welke nog niet eerder zijn opgenomen in een begrotingsstuk, die onderdeel vormen van het bedrag van € 131.625.000 dat in tabel B2 is vermeld, wordt gegeven in paragraaf 3.2.
Stand ontwerpbegroting 2013 |
17.963.120 |
|
Mutaties 1ste suppletoire begroting 2013 |
– 102.534 |
|
Stand 1ste suppletoire begroting 2013 |
17.860.586 |
|
Mutaties opgenomen in Ontwerpbegroting 2014 als Voorlopige Uitkomsten 2013 |
– 53.062 |
|
Mutaties nog niet opgenomen in een begrotingsstuk: |
||
1) Waarderingskamer |
221 |
|
2) Terugontvangsten Waarderingskamer 2012 naar AU |
51 |
|
3) Green Deal (decentralisatie-uitkering) |
525 |
|
4) Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) (decentralisatie-uitkering) |
2.900 |
|
5) Armoedebeleid |
1.000 |
|
6) Werkgeversdienstverlening (decentralisatie-uitkering) |
4.550 |
|
7) Jeugdwerkloosheid (decentralisatie-uitkering) |
24.500 |
|
8) Buurtsportcoaches (decentralisatie-uitkering) |
4 |
|
9) Vrouwenopvang (decentralisatie-uitkering) |
2.625 |
|
10) Maatschappelijke opvang (decentralisatie-uitkering) |
3.010 |
|
11a) Digitaal klantdossier (bijdrage VNG) |
– 606 |
|
11b) Digitaal klantdossier (algemene uitkering) |
606 |
|
12) LHBT emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering) |
200 |
|
13) Bodemsanering (decentralisatie-uitkering) |
10.300 |
|
14) ESF-Programma (decentralisatie-uitkering) |
3.500 |
|
15) Inburgering (decentralisatie-uitkering) |
20.000 |
|
16) WMO (integratie-uitkering) |
13.675 |
|
17) Accres tranche 2013 |
79.626 |
|
Subtotaal |
184.687 |
|
Totaal mutaties 2de suppletoire begroting 2013 |
131.625 |
|
Stand 2de suppletoire begroting 2013 |
17.992.211 |
|
Waarvan verplichtingenbedrag Kosten Financiële-verhoudingswet |
2.841 |
|
Waarvan verplichtingenbedrag Kosten Waarderingskamer |
2.148 |
|
Waarvan verplichtingenbedrag Budget A+O-fonds |
6.239 |
|
Waarvan verplichtingenbedrag Bijdrage aan VNG |
6.692 |
|
Waarvan verplichtingenbedrag Bijdrage aan KING |
7.464 |
|
Waarvan verplichtingenbedrag Algemene uitkeringen |
15.091.735 |
|
Waarvan verplichtingenbedrag Integratie-uitkeringen |
1.567.477 |
|
Waarvan verplichtingenbedrag Decentralisatie-uitkeringen |
1.307.615 |
Uitgaven
In de onderstaande tabel B3 wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste mutaties die zich in de periode vanaf de ontwerpbegroting 2013 tot en met de tweede suppletoire begroting 2013 hebben voorgedaan in de uitgaven. De weergegeven mutaties, welke nog niet eerder zijn opgenomen in een begrotingsstuk, worden in paragraaf 3.2 afzonderlijk toegelicht.
In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de uitgaven van het gemeentefonds voor het jaar 2013 met € 56 625 000 te muteren en te brengen op € 17.945.890.000.
Stand ontwerpbegroting 2013 |
17.963.120 |
|
Mutaties 1ste suppletoire begroting 2013 |
– 73.855 |
|
Stand 1ste suppletoire begroting 2013 |
17.889.265 |
|
Mutaties opgenomen in Ontwerpbegroting 2014 als Voorlopige Uitkomsten 2013 |
– 53.062 |
|
Mutaties nog niet opgenomen in een begrotingsstuk: |
||
1) Waarderingskamer |
221 |
|
2) Terugontvangsten Waarderingskamer 2012 naar AU |
51 |
|
3) Green Deal (decentralisatie-uitkering) |
525 |
|
4) Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) (decentralisatie-uitkering) |
2.900 |
|
5) Armoedebeleid |
19.000 |
|
6) Werkgeversdienstverlening (decentralisatie-uitkering) |
4.550 |
|
7) Jeugdwerkloosheid (decentralisatie-uitkering) |
24.500 |
|
8) Buurtsportcoaches (decentralisatie-uitkering) |
4 |
|
9) Vrouwenopvang (decentralisatie-uitkering) |
2.625 |
|
10) Maatschappelijke opvang (decentralisatie-uitkering) |
3.010 |
|
11a) Digitaal klantdossier (bijdrage VNG) |
– 606 |
|
11b) Digitaal klantdossier (algemene uitkering) |
606 |
|
12) LHBT emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering) |
200 |
|
13) Bodemsanering (decentralisatie-uitkering) |
10.300 |
|
14) ESF-Programma (decentralisatie-uitkering) |
3.500 |
|
15) Inburgering (decentralisatie-uitkering) |
20.000 |
|
16) WMO (integratie-uitkering) |
13.675 |
|
17) Accres tranche 2013 |
79.626 |
|
18) Wijziging betalingsverloop AU 2013 |
– 75.000 |
|
Subtotaal |
109.687 |
|
Totaal mutaties 2de suppletoire begroting 2013 |
56.625 |
|
Stand 2de suppletoire begroting 2013 |
17.945.890 |
|
Waarvan uitgavenbedrag Kosten Financiële-verhoudingswet |
2.841 |
|
Waarvan uitgavenbedrag Kosten Waarderingskamer |
2.148 |
|
Waarvan uitgavenbedrag Budget A+O-fonds |
6.239 |
|
Waarvan uitgavenbedrag Bijdrage aan VNG |
6.692 |
|
Waarvan uitgavenbedrag Bijdrage aan KING |
7.464 |
|
Waarvan uitgavenbedrag Algemene uitkeringen |
15.044.540 |
|
Waarvan uitgavenbedrag Integratie-uitkeringen |
1.567.471 |
|
Waarvan uitgavenbedrag Decentralisatie-uitkeringen |
1.308.495 |
Ontvangsten
Sinds de invoering van de Financiële-verhoudingswet zijn de uitgaven en de inkomsten op grond van artikel 4 van die wet over ieder uitkeringsjaar aan elkaar gelijk. Ten opzichte van de oorspronkelijke vastgestelde begroting van het gemeentefonds voor 2013 worden de ontvangsten, analoog aan de uitgaven, met € 56 625 000 gemuteerd en gebracht op € 17.945.890.000.
1) Waarderingskamer
Op 1 januari 2013 is de landelijke voorziening WOZ (LV WOZ) van start gegaan. In de loop van 2013 zullen de gemeenten op de voorziening worden aangesloten en volgens planning is deze per 1 januari 2014 voor alle afnemers volledig operationeel. De LV WOZ wordt ondergebracht bij het Kadaster. In het bestuurlijk overleg WOZ van 13 april 2011 is door de deelnemende partijen ingestemd met de vorming van de LV WOZ en zijn tevens afspraken gemaakt over de te hanteren verdeelsleutel voor de jaarlijkse kosten van beheer en exploitatie van de LV WOZ. Deze afspraken zijn neergelegd in het Uitvoeringsbesluit kostenverrekening en gegevensuitwisseling Wet waardering onroerende zaken. Op 22 november 2012 heeft de Waarderingskamer de begroting 2013 van de LV WOZ vastgesteld. De totale kosten van beheer en exploitatie zijn geraamd op € 1.474.000. Conform de gemaakte afspraken komt de jaarlijkse bijdrage van de Waterschappen hierin naar huidig inzicht neer op een bedrag van € 221.100 (15%). Dit bedrag is inmiddels door de Waterschappen betaald en daarmee wordt het budget voor de Waarderingskamer opgehoogd.
2) Terugontvangsten Waarderingskamer 2012 naar AU
De Waarderingskamer heeft de jaarrekening over 2012 uiteindelijk € 102.705 lager vastgesteld. Vanuit het gemeentefonds wordt voorzien in een gedeeltelijke financiering van de apparaatsuitgaven van de Waarderingskamer. Volgens bestaande afspraken komt nu 50% van het genoemde bedrag ten goede aan de algemene uitkering van het gemeentefonds.
3) Green Deal (decentralisatie-uitkering)
In het kader van de Green Deal ontvangt in 2013 de gemeente Utrecht € 408.000 voor de CO2 footprint, de businesscases t.b.v. de verduurzaming van Utrechtse bedrijven en het WKO-loket Energie Bodem. Daarnaast ontvangt in 2013 de gemeente Den Helder € 117 duizend voor het Kenniscentrum Wind op Zee.
4) Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) (decentralisatie-uitkering)
Via de decentralisatie-uitkering Nationale Gebiedsontwikkelingen ontvangt de gemeente Hengelo in 2013 € 2,9 miljoen voor het project Hart van Zuid.
5) Armoedebeleid
Voor de intensivering van het armoede- en schuldenbeleid is in 2013 € 19 miljoen extra beschikbaar gesteld. Deze middelen worden verdeeld conform de maatstaven in het cluster werk en inkomen
6) Werkgeversdienstverlening (decentralisatie-uitkering)
Ten behoeve van het project om te komen tot beter inzicht in de werkzoekendenbestanden stelt het Ministerie van SZW via een decentralisatie-uitkering uit het gemeentefonds eenmalig in 2013 een bedrag beschikbaar van € 4,55 miljoen aan 35 arbeidsmarktregio’s (=130.000 per gemeente).
7) Jeugdwerkloosheid (decentralisatie-uitkering)
Ten behoeve van de regionale aanpak van de jeugdwerkloosheid in de 35 arbeidsmarktregio’s alsmede de ondersteuning daarbij door de Programmaraad wordt in 2013 een bedrag € 24,5 miljoen beschikbaar gesteld via een decentralisatie-uitkering.
8) Buurtsportcoaches (decentralisatie-uitkering).
De decentralisatie-uitkering Buurtsportcoaches (voorheen Impuls Brede scholen, sport en cultuur) wordt met € 4.000 opgehoogd in verband met de verhoging van het percentage van deelname van de gemeenten Heerlen, Smallingerland, Uithoorn en Vlagtwedde.
9) Vrouwenopvang (decentralisatie-uitkering)
De decentralisatie-uitkering vrouwenopvang wordt voor 2013 verhoogd met € 2,625 miljoen. Sinds juli 2012 voeren de VNG en de Federatie Opvang (in samenwerking met andere brancheorganisaties) het project aanpak geweld in huiselijke kring uit, Het opstellen van «regiovisies» (regionale beleidsplannen) is een essentieel onderdeel van het project. De centrumgemeenten voor vrouwenopvang nemen daarbij het initiatief om samen met hun regiogemeenten een regiovisie op te stellen. Hierin wordt aandacht besteed aan alle vormen van geweld in huiselijke kring (waaronder bijvoorbeeld kindermishandeling). Om dit proces te faciliteren en de voorwaarden te scheppen voor kwalitatief goede regiovisies, ontvangt elke centrumgemeente zowel in 2013 als in 2014 een bedrag van € 75.000.
10) Maatschappelijke opvang (decentralisatie-uitkering)
De decentralisatie-uitkering maatschappelijke opvang wordt voor 2013 verhoogd met € 3,010 miljoen. 43 centrumgemeenten ontvangen € 70.000 per gemeente voor de voorbereiding van beschermd wonen.
11a en b) Digitaal klantdossier
In 2011 is structureel € 1,610 miljoen aan de algemene uitkering onttrokken ten gunste van de VNG, in verband met het door de gemeenten in beheer nemen van onderdelen van het Digitaal Klantendossier Met deze middelen vervult de VNG zijn rol van regisseur/hoofdaannemer op dit gebied. De bijdrage ten gunste van de VNG is in onderling overleg opnieuw bepaald en bedraagt in 2013, 2014 en vanaf 2015 respectievelijk € 1,004 miljoen, € 0,823 en € 0,611 miljoen. De algemene uitkering wordt als gevolg hiervan in 2013 verhoogd en de Bijdrage aan de VNG verlaagd met € 0,606 miljoen.
12) LHBT emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering)
Voor het vergroten van de acceptatie van homoseksualiteit binnen de Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse gemeenschap ontvangen de G4 € 200.000 per jaar voor de periode 2013 t/m 2014 via de decentralisatie-uitkering LHBT emancipatiebeleid.
13) Bodemsanering
De gemeente Amsterdam ontvangt in 2013 € 10,3 miljoen voor nazorg- en beheerskosten van de sanering van de Diemerzeedijk.
14) ESF-Programma (decentralisatie-uitkering)
Als bijdrage in de voorbereidingskosten voor het ESF-programma 2014–2020 ontvangen 35 centrumgemeenten dit jaar € 3,5 miljoen.
15) Inburgering (decentralisatie-uitkering)
Dit betreft een tegemoetkoming in het kader van het overgangsrecht inburgering.
16) WMO (integratie-uitkering)
Middels deze mutatie sluit de integratie-uitkering WMO aan op de stand zoals gemeld in de septembercirculaire gemeentefonds 2013.
17) Accres tranche 2013
Het gemeentefonds en het provinciefonds ontwikkelen zich evenredig met de netto gecorrigeerde rijksuitgaven (NGRU). Nemen de NGRU van jaar op jaar toe, dan neemt ook de algemene uitkering van de fondsen toe. Bij een afname van de NGRU geldt het omgekeerde. De groei of krimp van de fondsen als gevolg van deze normeringssystematiek wordt accres genoemd. Als gevolg van de begrotingsafspraken is het acres tranche 2013 gewijzigd. Het accres van tranche 2013 bedraagt voor het gemeentefonds € – 77,692 miljoen (negatief). Dat is € 79,626 miljoen meer dan bij Ontwerpbegroting 2014 werd geraamd.
18) Wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2013
Op basis van de verwachte uitbetalingen 2013 aan de gemeenten is bepaald hoe deze zich verhouden tot het bedrag dat voor de uitbetalingen in 2013 in de begroting van het gemeentefonds is geraamd. Daarbij is gebleken dat er naar verwachting lagere uitbetalingen worden gedaan dan zijn geraamd. Het gaat hierbij om een verschil van € – 75 miljoen (negatief). Vooruitlopend op de definitieve vaststelling van de betalingen over 2013 in het jaarverslag en slotwet 2013 van het gemeentefonds wordt in voorliggende 2e suppletoire begroting op kasniveau een wijziging betalingsverloop 2013 geboekt van € – 75 miljoen (negatief). De reden van het verschil ligt in het feit dat zolang de uitkeringsfactor1 niet definitief is de omvang van betalingen aan de gemeenten kan afwijken ten opzichte van wat in de begroting vermeld staat. De oorzaak ligt bij het verschil tussen raming van de verdeelmaatstaven voor de bepaling van voorlopige uitkeringsfactor en de verdeelmaatstaven die bij de betalingen worden gebruikt. Indien bij de betalingen de definitieve verdeelmaatstaven niet beschikbaar zijn, worden de gegevens van het vorige jaar gebruikt. Op het moment dat de definitieve gegevens beschikbaar komen, kan het gat tussen begroting en uitbetaling gedicht worden door de uitkeringsfactor aan te passen. Het onderdeel wijziging betalingsverloop algemene uitkering zal bij 1ste suppletoire begroting 2014 dan ook met dit bedrag opwaarts worden bijgesteld. Deze mutatie bij 1ste suppletoire begroting 2014 heeft dus nog betrekking op het begrotingsjaar 2013.
Als een toevoeging aan de algemene uitkering van het gemeentefonds in één keer bezwaarlijk is vanwege de omvang van de herverdeeleffecten wordt normaliter gesproken een integratie-uitkering toegepast. De integratie-uitkering voorziet dan in een geleidelijke overgang van specifieke uitkering of eigen inkomsten naar de algemene uitkering. In tabel B4 wordt een overzicht gegeven van de integratie-uitkeringen in 2013.
2013 |
|
---|---|
Ontwerpbegroting 2013: |
|
Correctie waterschapswegen (knelpunten verdeelproblematiek) |
3.120 |
WMO |
1.477.305 |
WUW-middelen |
3.175 |
Stand ontwerpbegroting 2013 |
1.483.600 |
1ste suppletoire begroting 2013: |
|
Wijziging betalingsverloop integratie-uitkeringen 2012 |
– 6 |
WMO |
44.700 |
Stand 1ste suppletoire begroting 2013 |
1.528.294 |
Mutaties opgenomen in Ontwerpbegroting 2013 als Voorlopige Uitkomsten 2013: |
|
WMO |
25.502 |
2de suppletoire begroting 2013: |
|
WMO |
13.675 |
Stand 2de suppletoire begroting 2013 |
1.567.471 |
Binnen het gemeentefonds bestaat naast de algemene uitkering en de integratie-uitkering ook de decentralisatie-uitkering. De verdeling van de decentralisatie-uitkering volgt evenmin als de integratie-uitkering de regels van de verdeling van de algemene uitkering van het gemeentefonds. Anders dan bij de integratie-uitkering, waar de termijn van overheveling naar de algemene uitkering van tevoren vaststaat, ontbreekt bij de decentralisatie-uitkering een dergelijke termijn. Dat maakt de uitkering geschikt voor de overheveling van specifieke uitkeringen, ook als die termijn nog niet bekend is. Ook maakt het de uitkering geschikt voor middelen die slechts tijdelijk beschikbaar zijn. In tabel B5 is een overzicht opgenomen van de decentralisatie-uitkeringen in 2013.
2013 |
|
---|---|
Ontwerpbegroting 2013: |
|
Bedrijventerreinen |
855 |
Beeldende kunst en vormgeving |
13.500 |
Bestaand Rotterdams gebied |
2.527 |
Bodemsanering |
20.552 |
Centra voor Jeugd en Gezin |
368.137 |
Eigen kracht |
900 |
Gezond in de stad |
5.023 |
Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing |
152.852 |
Jeugd |
25.580 |
Kwaliteitssprong Zuid |
1.400 |
LHBT emancipatiebeleid |
750 |
Maatschappelijke opvang |
297.528 |
Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) |
14.957 |
Spoorse doorsnijdingen |
23.614 |
Sterke regio's |
5.900 |
Veiligheidshuizen |
7.700 |
Versterking peuterspeelzaalwerk |
35.000 |
Vrouwenopvang |
105.105 |
Vsv-programmagelden RMC-regio's G4 |
6.700 |
Zichtbare Schakel |
10.000 |
Stand ontwerpbegroting 2013 |
1.098.580 |
1ste suppletoire begroting 2013: |
|
Bodemsanering |
– 3.000 |
Buurtsportcoaches |
55.208 |
Centra voor Jeugd en Gezin |
15.000 |
Invoeringskosten decentralisatie Jeugdzorg |
15.750 |
LHBT emancipatiebeleid |
170 |
Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) |
6.876 |
Vrouwenopvang |
229 |
We Can Young |
300 |
Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2012 |
880 |
Stand 1ste suppletoire begroting 2013 |
1.189.993 |
Mutaties opgenomen in Ontwerpbegroting 2014 als Voorlopige Uitkomsten 2013: |
|
Green Deal |
2.617 |
Invoeringskosten decentralisatie Jeugdzorg |
24.000 |
LHBT emancipatiebeleid |
20 |
Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) |
15.108 |
Quick Wins Binnenhavens |
4.643 |
2de suppletoire begroting 2013: |
|
Green Deal |
525 |
Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) |
2.900 |
Werkgeversdienstverlening |
4.550 |
Jeugdwerkloosheid |
24.500 |
Buurtsportcoaches |
4 |
Vrouwenopvang |
2.625 |
Maatschappelijke opvang |
3.010 |
LHBT emancipatiebeleid |
200 |
Bodemsanering |
10.300 |
ESF-Programma |
3.500 |
Inburgering |
20.000 |
Stand 2de suppletoire begroting 2013 |
1.308.495 |
De uitkeringsfactor is de verhouding tussen de voeding van het gemeentefonds en de totale landelijke uitkeringsbasis. De voeding van het gemeentefonds is de jaarlijkse omvang van het gemeentefonds zoals wordt vastgesteld via de normeringsystematiek. De uitkeringsbasis wordt berekend via vermenigvuldiging van het aantal eenheden van een set van verdeelmaatstaven met bijbehorende gewichten (bedragen per eenheid).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33805-B-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.