Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 33640-B nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 33640-B nr. 2 |
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van het gemeentefonds voor het jaar 2013 te wijzigen.
Het in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikel wordt in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
Wetsartikel 3 (verplichtingenbedrag bedoeld in artikel 5 van de Financiële-verhoudingswet)
Ingevolge artikel 5, eerste lid van de Financiële-verhoudingswet juncto artikel 6, vierde lid van de Invoeringswet Financiële-verhoudingswet, hebben de gemeenten gezamenlijk recht op het bedrag dat in de begroting als verplichting voor het totaal van de algemene uitkering c.a. en de aanvullende uitkeringen is opgenomen van € 15.117.154.000.
Ingevolge artikel 5, tweede lid van de Financiële-verhoudingswet, hebben de gemeenten gezamenlijk recht op de bedragen die in de begroting als verplichting voor het totaal van de integratie-uitkeringen en het totaal van de decentralisatie-uitkeringen zijn opgenomen van respectievelijk € 1.528.300.000 en € 1.189.113.000.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk
De staatssecretaris van Financiën, F.H.H. Weekers
Inhoudsopgave
blz. |
||
Leeswijzer |
2 |
|
1. |
Het beleid |
2 |
Overzicht uitgavenmutaties |
2 |
|
Toelichting op de beleidsmutaties |
3 |
|
2. |
Het beleidsartikel |
7 |
Toelichting |
7 |
|
3. |
Integratie-uitkeringen |
9 |
4. |
Decentralisatie-uitkeringen |
9 |
Bij de eerste suppletoire begroting ligt de nadruk niet op de beleidsprioriteiten, zoals in de ontwerpbegroting 2013, maar op de mutaties ten opzichte van deze ontwerpbegroting. De terugkoppeling over het gevoerde beleid in relatie tot de beleidsprioriteiten, zal centraal staan in de financiële verantwoording over 2013.
De indeling van deze suppletoire begroting is als volgt. Paragraaf 1 start met het beschrijven van de beleidsmutaties. Kort zal worden toegelicht wat de omvang en de reden van de uitgavenmutaties is. Vervolgens wordt in paragraaf 2 («het beleidsartikel»), ingegaan op de «budgettaire gevolgen van beleid». Deze paragraaf geeft inzicht in de integrale uitgaven die samenhangen met de hoofdbeleidsdoelstelling. Hierin worden de veranderingen op artikelonderdeel-niveau belicht. Tot slot staan in paragraaf 3 en 4 respectievelijk een overzicht van de integratie-uitkeringen en een overzicht van de decentralisatie-uitkeringen
Overzicht uitgavenmutaties
In de onderstaande overzichtstabel wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste mutaties die zich in de periode vanaf de ontwerpbegroting 2013 tot en met de eerste suppletoire begroting 2013 hebben voorgedaan in de uitgaven. De weergegeven mutaties (€ – 73.855.000) worden onder de tabel afzonderlijk toegelicht.
2013 |
||
---|---|---|
Stand uitgavenbedrag ontwerpbegroting 2013 |
17.963.120 |
|
Mutaties nog niet opgenomen in een begrotingsstuk: |
||
1a) |
Wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2012 |
27.805 |
1b) |
Wijziging betalingsverloop integratie-uitkeringen 2012 |
– 6 |
1c) |
Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2012 |
880 |
2) |
Overloop 2012/2013 kosten Financiele-verhoudingswet |
1.000 |
3) |
LHBT emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering) |
170 |
4) |
We Can Young (decentralisatie-uitkering) |
300 |
5) |
Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) (decentralisatie-uitkering) |
6.876 |
6a) |
Landelijke voorziening WOZ (algemene uitkering) |
– 663 |
6b) |
Landelijke voorziening WOZ (Waarderingskamer) |
663 |
7a) |
Kosten Waarderingskamer |
106 |
7b) |
Kosten Waarderingskamer uit de algemene uitkering |
– 106 |
8a) |
Informatiebeveiligingsdienst (algemene uitkering) |
– 2.000 |
8b) |
Informatiebeveiligingsdienst (VNG) |
2.000 |
9) |
Vrouwenopvang (decentralisatie-uitkering) |
229 |
10) |
Electronische bekendmaking verkeersbesluiten |
– 218 |
11) |
Invoeringskosten decentralisatie Jeugdzorg (decentralisatie-uitkering) |
15.750 |
12) |
Centra voor Jeugd en Gezin (decentralisatie-uitkering) |
15.000 |
13) |
Buurtsportcoaches (decentralisatie-uitkering) |
55.208 |
14) |
Mannenopvang |
1.200 |
15) |
Bodemsanering (decentralisatie-uitkering) |
– 3.000 |
16) |
Herdenking slavernijverleden |
150 |
17) |
WMO (integratie-uitkering) |
44.700 |
18a) |
Accres tranche 2012 (incidenteel) |
– 85.983 |
18b) |
Accres tranche 2012 (structureel) |
– 192.020 |
19) |
Accres tranche 2013 |
38.104 |
Totaal nieuwe mutaties |
– 73.855 |
|
Stand 1ste suppletoire begroting 2013 |
17.889.265 |
Toelichting op de beleidsmutaties:
1 a t/m c) Wijziging betalingsverloop algemene uitkering, integratie-uitkeringen en decentralisatie-uitkeringen 2012
Bij Jaarverslag en Slotwet 2012 is vastgesteld hoe de in 2012 gerealiseerde uitbetalingen voor de algemene uitkering (AU), integratie-uitkeringen (IU) en decentralisatie-uitkeringen (DU) aan de gemeenten zich verhouden tot het bedrag dat bij de 2e suppletoire begroting 2012 voor de uitbetalingen is geraamd. Daarbij is gebleken dat er in totaal lagere uitbetalingen zijn gedaan dan bij Najaarsnota 2012 werden verwacht. Het gaat hierbij om een verschil van € – 27.805.000 (negatief) voor de algemene uitkering, € 6.000 (positief) voor de integratie-uitkeringen en € – 880.000 (negatief) voor de decentralisatie-uitkeringen. Voor een verklaring van deze verschillen wordt verwezen naar de slotwet (Kamerstukken II 2012–2013, 33 605 B, nrs. 3 en 4). Bij Voorjaarsnota 2013 worden de algemene uitkering met € 27.805.000 omhoog, de integratie-uitkeringen met € 6.000 omlaag en de decentralisatie-uitkeringen met € 880.000 omhoog bijgesteld.
2) Overloop 2012/2013 kosten Financiële-verhoudingswet
In 2012 is het budget Kosten Financiële verhoudingswet niet geheel tot besteding gekomen. Daarvan wordt € 1 miljoen aan de begroting voor 2013 toegevoegd.
3) LHBT emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering)
Via de decentralisatie-uitkering LHBT-emancipatiebeleid (LHBT: Lesbische vrouwen, Homoseksuele mannen, Biseksuelen en Transgender personen) ontvangen de gemeenten Alkmaar, Almere, Enschede, Hengelo, Lelystad en Tilburg in 2013 en 2014 ieder € 20.000 per jaar. Daarnaast ontvangt de gemeente Amsterdam in 2013 en 2014 € 50.000 per jaar. Deze gemeenten hebben als gezamenlijke doelstelling de veiligheid, weerbaarheid en sociale acceptatie van LHBT verder te bevorderen, in Nederland en waar mogelijk ook internationaal.
4) We Can Young (decentralisatie-uitkering)
Via de decentralisatie-uitkering «We Can Young» ontvangen vijftien gemeenten in 2013 en 2014 elk € 20.000 euro per jaar. Deze gemeenten willen zich inzetten voor de gezamenlijke doelstelling de relationele en seksuele weerbaarheid van jongeren te vergroten en daarmee een bijdrage leveren aan de preventie van geweld tegen vrouwen. Jongeren (changemakers) worden zich bewust van de ongelijkheid en stereotiepe beeldvorming die ten grondslag ligt aan geweld en proberen met eigen acties een cultuurverandering te realiseren.
5) Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) (decentralisatie-uitkering)
Via de decentralisatie-uitkering Nationale gebiedsontwikkelingen ontvangen in 2013 de gemeente Emmen € 4,5 miljoen voor het Dierenpark Emmen (Nota Ruimte), de gemeente Rotterdam € 1,259 miljoen voor het project Hart van Zuid (BIRK), de gemeente Tilburg € 0,557 miljoen voor het project Spoorzone (BIRK) en de gemeente Zaandam € 0,560 miljoen voor het project Inverdan (BIRK).
6 a en b) Landelijke voorziening WOZ
Op 1 januari 2013 is de landelijke voorziening WOZ (LV WOZ) van start gegaan. In de loop van 2013 zullen de gemeenten op de voorziening worden aangesloten en volgens planning is deze per 1 januari 2014 voor alle afnemers volledig operationeel. De LV WOZ wordt ondergebracht bij het Kadaster. In het bestuurlijk overleg WOZ van 13 april 2011 is door de deelnemende partijen ingestemd met de vorming van de LV WOZ en zijn tevens afspraken gemaakt over de te hanteren verdeelsleutel voor de jaarlijkse kosten van beheer en exploitatie van de LV WOZ. Deze afspraken zijn neergelegd in het Uitvoeringsbesluit kostenverrekening en gegevensuitwisseling Wet waardering onroerende zaken. Op 22 november 2012 heeft de Waarderingskamer de begroting 2013 van de LV WOZ vastgesteld. De totale kosten van beheer en exploitatie zijn geraamd op € 1.474.000. Conform de gemaakte afspraken komt de jaarlijkse bijdrage van gemeenten daarmee naar huidig inzicht neer op een bedrag van € 663.300 (45%). Met ingang van 2013 wordt de algemene uitkering van het gemeentefonds structureel met dit bedrag verlaagd ten gunste van de Waarderingskamer. De Waarderingskamer draagt zorg voor de betaling aan het Kadaster als beherende organisatie van de LV WOZ op basis van geleverde diensten.
7 a en b) Kosten Waarderingskamer
Op 22 november 2012 heeft de Waarderingskamer haar begroting voor het jaar 2013 vastgesteld. Het aandeel van de gemeenten in die begroting beloopt (naast het bedrag genoemd onder mutatie 6) een bedrag van € 1.263.500. In de ontwerpbegroting 2013 is een bedrag opgenomen van € 1.158.000. Het verschil van € 105.500 wordt vanuit de algemene uitkering overgeboekt naar de Waarderingskamer.
8 a en b) Informatiebeveiligingsdienst
Vanaf 2013 wordt de algemene uitkering met structureel € 2 miljoen verlaagd in verband met een jaarlijkse betaling aan de Vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) voor het financieren van een op te zetten Informatiebeveiligingsdienst (IBD). De VNG zal het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING) opdracht geven tot het opzetten van de IBD. De IBD wordt belast met een taak die alle gemeenten nu reeds uitvoeren, maar die met ingang van 2013 collectief wordt georganiseerd. Samenwerking levert hier aantoonbaar voordeel op.
9) Vrouwenopvang (decentralisatie-uitkering)
De gemeente Gouda ontvangt in 2013 en 2014 een bedrag van € 0,229 miljoen via de decentralisatie-uitkering Vrouwenopvang ten behoeve van het tienermoederopvanghuis van Siriz. In 2015 treedt naar verwachting het nieuwe stelsel voor vrouwenopvang in werking. Het is het voornemen om gelijktijdig de opvang van tienermoeders onder te brengen in het stelsel van de maatschappelijke opvang. In afwachting daarvan wordt de bijdrage aan de gemeente Gouda ten behoeve van het tienermoederopvanghuis van Siriz in de jaren 2013 en 2014 voortgezet.
10) Electronische bekendmaking verkeersbesluiten
Met ingang van 2013 wordt de algemene uitkering met € 218.000 verlaagd als gevolg van een wijziging van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), waardoor verkeersbesluiten vanaf 2013 elektronisch bekend worden gemaakt in de Staatscourant. Door de wijziging van genoemd besluit komt de bestaande verplichting tot mededeling van een verkeersbesluit of de zakelijke inhoud daarvan in een plaatselijke of regionale krant te vervallen. Als gevolg hiervan kunnen decentrale wegbeheerders (en Rijkswaterstaat) vanaf 2013 structureel besparen op de kosten voor publicatie in deze bladen. Een indicatie van de besparing is meer dan € 1 miljoen per jaar. Voor de elektronische publicatie in de Staatscourant wordt een voorziening ontwikkeld. De kosten voor beheer en exploitatie van deze voorziening zijn berekend op maximaal € 250.000 per jaar en worden naar rato van het aantal verkeersbesluiten doorberekend aan de wegbeheerders. Als gevolg hiervan wordt met ingang van 2013 een bedrag van € 218.000 uit het gemeentefonds genomen. Het restantbedrag komt voor rekening van het Ministerie van I en M.
11) Invoeringskosten decentralisatie Jeugdzorg (decentralisatie-uitkering)
Voor de invoeringskosten voor de decentralisatie jeugdzorg is in 2013 € 48 miljoen beschikbaar. Hiervan komt nu een deel ten goede aan de gemeenten (€ 15,75 miljoen), provincies (€ 1,95 miljoen) en grootstedelijke regio’s (€ 450.000) voor de reeds te maken invoeringskosten. Van het restant zal een een deel (€ 5,85 miljoen) worden gebruikt voor de financiering van onderzoek, experimenten en het transitiebureau. Over het andere deel (€ 24 miljoen) wordt nog nader overleg gevoerd over de inzet.
12) Centra voor Jeugd en Gezin (decentralisatie-uitkering)
Met ingang van 2013 wordt er € 15 miljoen structureel toegevoegd aan de decentralisatie-uitkering Centra voor Jeugd en Gezin. In het kader van het Begrotingsakkoord 2013 investeert het Ministerie van VWS extra in het bevorderen van een gezonde leefstijl van de jeugd. Onderdeel hiervan is een extra contactmoment van de jeugdgezondheidszorg met adolescenten vanaf 14 jaar. Hiervoor is structureel € 15 miljoen beschikbaar. Met dit extra contactmoment kan de jeugdgezondheidszorg passende zorg leveren voor jongeren in de leeftijd van het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. Het contactmoment kan behalve op een gezond gewicht voor pubers ingaan op onderwerpen zoals veilig vrijen, het gebruik van alcohol en drugs, pesten en depressie en het bevorderen van weerbaarheid.
13) Buurtsportcoaches (decentralisatie-uitkering)
Om gemeenten te ondersteunen in het creëren van voldoende sport- en beweegaanbod voor alle inwoners van jong tot oud, investeren het ministerie van VWS en OCW in de uitbreiding en een bredere inzet van combinatiefuncties met extra buurtsportcoaches. Dit bouwt voort op de Impuls waarbij combinatiefuncties worden ingezet voor de sectoren onderwijs, sport en cultuur. 2.900 Buurtsportcoaches gaan actief aan de slag. Doordat zij zowel werkzaam zijn bij een sport- of beweegaanbieder als in tenminste één andere sector, dragen zij eraan bij dat meer mensen in hun eigen nabije omgeving kunnen sporten en bewegen. Voor dit doel is in 2013 € 55,208 miljoen beschikbaar als decentralisatie-uitkering uit het gemeentefonds.
14) Mannenopvang
In 2015 treedt het nieuwe stelsel voor vrouwenopvang in werking. Daarin wordt ook de opvang van specifieke groepen slachtoffers van geweld in afhankelijkheidsrelaties geregeld. In afwachting daarvan is een tweede verlenging van het convenant pilot mannenopvang in juni 2012 getekend door de G4 en het ministerie van VWS. Het convenant geldt met terugwerkende kracht van 1 januari 2012 tot 1 januari 2015. De G4 krijgen hiervoor in 2013 en 2014 € 1,2 miljoen via de algemene uitkering van het gemeentefonds.
15) Bodemsanering (decentralisatie-uitkering)
Per 31 oktober 2012 is de Wet bodembescherming (Wbb) gewijzigd. Deze wijziging stelt provincies en gemeenten in staat om op 15 beleidspunten te komen tot vereenvoudiging van voorschriften in de huidige Wbb. De wetswijziging reduceert daardoor proceduretijd en vereenvoudigd. Bijkomend effect is reductie van de uitvoeringslasten met € 6 miljoen. De Provincies en gemeenten zijn in het voortraject geraadpleegd over het wetsvoorstel en de beoogde bezuiniging en hebben akkoord gegeven. In 2013 en 2014 wordt hierdoor de decentralisatie-uitkering «Bodemsanering» in zowel het gemeentefonds als het provinciefonds met € 3 miljoen verminderd.
16) Herdenking slavernijverleden
Voor de herdenking van het slavernijverleden ontvangt de gemeente Amsterdam in 2013 eenmalig € 150.000.
17) WMO (integratie-uitkering)
Het WMO-budget voor 2013 wordt met € 44,7 miljoen opgehoogd als gevolg van de volume-indexering (2,38%, € 29,7 miljoen) en het effect van het afschaffen van lichte ZZP’s (€ 15 miljoen).
18 a en b) Accres tranche 2012
In het streven naar een vermindering van regeldruk en administratieve lasten bij de overheid is de Tweede Kamer in 2006 op de hoogte gesteld van het voornemen tot het integreren van de Voorlopige Rekening van het Rijk in het financieel Jaarverslag van het Rijk. In de praktijk is de Voorlopige Rekening van het Rijk de afgelopen jaren nog wel steeds opgesteld. In lijn met het eerdere voornemen tot integreren van de Voorlopige Rekening in het Financieel Jaarverslag van het Rijk verschijnt met ingang van begrotingsjaar 2012 de Voorlopige Rekening van het Rijk niet langer. Dat betekent dat het definitieve accres over begrotingsjaar 2012 wordt berekend op basis van de stand van het Financieel Jaarverslag Rijk en wordt verwerkt in deze 1e suppletoire begroting 2013 van het gemeentefonds. Voor 2012 wordt het accres verlaagd met € 192,02 miljoen. Het totale accres voor 2012 wordt daarmee – € 436,262 miljoen.
19) Accres tranche 2013
Het accres 2013 is onderdeel van de normeringssystematiek. Als gevolg van mutaties in de netto gecorrigeerde rijksuitgaven wordt het accres 2013, ten opzichte van de stand miljoenennota, verhoogd met € 38,104 miljoen.
In onderstaande tabel worden voor de verplichtingen, de uitgaven en de ontvangsten de budgettaire gevolgen van beleid van het gemeentefonds weergegeven. Hiermee worden de integrale uitgaven die samenhangen met de samengestelde beleidsdoelstelling (het nastreven van een adequate omvang van het gemeentefonds en het nastreven van een adequate verdeling van de middelen over de gemeenten) inzichtelijk gemaakt.
Stand ontwerpbegroting 2013 (1) |
Mutaties 1ste suppletoire begroting 2013 (2) |
Stand 1ste suppletoire begroting 2013 (3)=(1+2) |
Mutatie 2014 |
Mutatie 2015 |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
17.963.120 |
– 102.534 |
17.860.586 |
572.063 |
– 881.747 |
– 1.118.506 |
– 1.203.506 |
|
Uitgaven: |
17.963.120 |
– 73.855 |
17.889.265 |
572.063 |
– 881.747 |
– 1.118.506 |
– 1.203.506 |
|
Onderzoek en Bijdragen organisaties |
||||||||
1. |
Kosten Financiële- verhoudingswet |
2.091 |
1.000 |
3.091 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. |
Kosten Waarderingskamer |
1.158 |
769 |
1.927 |
663 |
663 |
663 |
663 |
3. |
Budget A+O-fonds |
6.239 |
0 |
6.239 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4. |
Bijdrage aan VNG |
5.298 |
2.000 |
7.298 |
2.000 |
2.000 |
2.000 |
2.000 |
5. |
Bijdrage gemeenten inzake KING |
7.464 |
0 |
7.464 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Programma-uitgaven |
||||||||
1. |
Algemene uitkering c.a. en de aanvullende uitkeringen |
15.358.690 |
– 213.731 |
15.144.959 |
643.692 |
73.831 |
3.831 |
– 81.169 |
2. |
Integratie-uitkeringen |
1.483.600 |
44.694 |
1.528.294 |
– 89.000 |
– 975.000 |
– 1.140.000 |
– 1.140.000 |
3. |
Decentralisatie-uitkeringen |
1.098.580 |
91.413 |
1.189.993 |
14.708 |
16.759 |
15.000 |
15.000 |
Ontvangsten: |
17.963.120 |
– 73.855 |
17.889.265 |
572.063 |
– 881.747 |
– 1.118.506 |
– 1.203.506 |
|
Apparaatsontvangsten |
||||||||
1. |
Terugontvangsten Waarderingskamer |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Programma-ontvangsten |
||||||||
1. |
Ontvangsten ex art. 4. Fvw |
17.963.120 |
– 73.855 |
17.889.265 |
572.063 |
– 881.747 |
– 1.118.506 |
– 1.203.506 |
Toelichting
Mutaties 1ste suppletoire begroting
Verplichtingen
In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen van het gemeentefonds voor het jaar 2013 met € – 102.534.000 te muteren en te brengen op € 17.860.586.000. De mutaties worden hieronder in tabel B3 opgesomd. De toelichting bij de mutaties die onderdeel vormen van het totaalbedrag dat in deze tabel is vermeld is reeds gegeven in § 1.
Stand verplichtingenbedrag ontwerpbegroting 2013 |
17.963.120 |
|
Mutaties nog niet opgenomen in een begrotingsstuk: |
||
Overloop 2012/2013 kosten Financiele-verhoudingswet |
1.000 |
|
LHBT emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering) |
170 |
|
We Can Young (decentralisatie-uitkering) |
300 |
|
Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) (decentralisatie-uitkering) |
6.876 |
|
Landelijke voorziening WOZ (algemene uitkering) |
– 663 |
|
Landelijke voorziening WOZ (Waarderingskamer) |
663 |
|
Kosten Waarderingskamer |
106 |
|
Kosten Waarderingskamer uit de algemene uitkering |
– 106 |
|
Informatiebeveiligingsdienst (algemene uitkering) |
– 2.000 |
|
Informatiebeveiligingsdienst (VNG) |
2.000 |
|
Vrouwenopvang (decentralisatie-uitkering) |
229 |
|
Electronische bekendmaking verkeersbesluiten |
– 218 |
|
Invoeringskosten decentralisatie Jeugdzorg (decentralisatie-uitkering) |
15.750 |
|
Centra voor Jeugd en Gezin (decentralisatie-uitkering) |
15.000 |
|
Buurtsportcoaches (decentralisatie-uitkering) |
55.208 |
|
Mannenopvang |
1.200 |
|
Bodemsanering (decentralisatie-uitkering) |
– 3.000 |
|
Herdenking slavernijverleden |
150 |
|
WMO (integratie-uitkering) |
44.700 |
|
Accres tranche 2012 (incidenteel) |
– 85.983 |
|
Accres tranche 2012 (structureel) |
– 192.020 |
|
Accres tranche 2013 |
38.104 |
|
Totaal nieuwe mutaties: |
– 102.534 |
|
Stand verplichtingenbedrag bij 1ste suppletoire begroting 2013 |
17.860.586 |
|
Waarvan verplichtingenbedrag kosten Financiële-verhoudingswet |
3.091 |
|
Waarvan verplichtingenbedrag kosten Waarderingskamer |
1.927 |
|
Waarvan verplichtingenbedrag budget A+O-fonds |
6.239 |
|
Waarvan verplichtingenbedrag bijdrage aan VNG |
7.298 |
|
Waarvan verplichtingenbedrag bijdrage gemeenten inzake KING |
7.464 |
|
Waarvan verplichtingenbedrag algemene uitkering |
15.117.154 |
|
Waarvan verplichtingenbedrag integratie-uitkeringen |
1.528.300 |
|
Waarvan verplichtingenbedrag decentralisatie-uitkeringen |
1.189.113 |
Uitgaven
In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de uitgaven van het gemeentefonds voor het jaar 2013 met € – 73.855.000 te muteren en te brengen op € 17.889.265.000. Deze mutatie wordt hieronder in tabel B4 toegelicht. De mutaties die plaatsvinden met betrekking tot de verplichtingen zijn ook van toepassing op de uitgaven. Er zijn echter nog drie mutaties, die wel effect hebben op het uitgavenbedrag 2013, maar niet op het verplichtingenbedrag 2013. Het gaat om de «wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2012», «wijziging betalingsverloop integratie-uitkeringen 2012» en «wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2012». De toelichting bij de mutaties die onderdeel vormen van het totaalbedrag dat in deze tabel is vermeld is reeds gegeven in § 1.
Stand uitgavenbedrag ontwerpbegroting 2013 |
17.963.120 |
|
Mutaties nog niet opgenomen in een begrotingsstuk: |
||
Saldo mutaties in de verplichtingen (verplichtingen=uitgaven) (zie tabel B3) |
– 102.534 |
|
Wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2012 |
27.805 |
|
Wijziging betalingsverloop integratie-uitkeringen 2012 |
– 6 |
|
Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2012 |
880 |
|
Totaal nieuwe mutaties: |
– 73.855 |
|
Stand uitgavenbedrag bij 1ste suppletoire begroting 2013 |
17.889.265 |
|
Waarvan uitgavenbedrag kosten Financiële-verhoudingswet |
3.091 |
|
Waarvan uitgavenbedrag kosten Waarderingskamer |
1.927 |
|
Waarvan uitgavenbedrag budget A+O-fonds |
6.239 |
|
Waarvan uitgavenbedrag bijdrage aan VNG |
7.298 |
|
Waarvan uitgavenbedrag bijdrage gemeenten inzake KING |
7.464 |
|
Waarvan uitgavenbedrag algemene uitkering |
15.144.959 |
|
Waarvan uitgavenbedrag integratie-uitkeringen |
1.528.294 |
|
Waarvan uitgavenbedrag decentralisatie-uitkeringen |
1.189.993 |
Ontvangsten
Sinds de invoering van de Financiële-verhoudingswet zijn de uitgaven en de ontvangsten op grond van artikel 4 van die wet over ieder uitkeringsjaar aan elkaar gelijk. Ten opzichte van de oorspronkelijke vastgestelde begroting van het gemeentefonds voor 2013 worden de ontvangsten, analoog aan de uitgaven, met € – 73.855.000 gemuteerd en gebracht op € 17.889.265.000.
In tabel B5 is een overzicht opgenomen van de integratie-uitkeringen.
Omschrijving |
2013 |
---|---|
Integratie-uitkering begroting 2013: |
|
Correctie waterschapswegen (knelpunten verdeelproblematiek) |
3.120 |
WMO |
1.477.305 |
WUW-middelen |
3.175 |
Subtotaal |
1.483.600 |
Nog niet eerder opgenomen in een begroting: |
|
Wijziging betalingsverloop integratie-uitkeringen 2012 |
– 6 |
WMO |
44.700 |
Subtotaal |
44.694 |
Totaal: |
1.528.294 |
In tabel B6 is een overzicht opgenomen van de decentralisatie-uitkeringen.
Omschrijving |
2013 |
---|---|
Decentralisatie-uitkering begroting 2013: |
|
Bedrijventerreinen |
855 |
Beeldende kunst en vormgeving |
13.500 |
Bestaand Rotterdams gebied |
2.527 |
Bodemsanering |
20.552 |
Centra voor Jeugd en Gezin |
368.137 |
Eigen kracht |
900 |
Gezond in de stad |
5.023 |
Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing |
152.852 |
Jeugd |
25.580 |
Kwaliteitssprong Zuid |
1.400 |
LHBT emancipatiebeleid |
750 |
Maatschappelijke opvang |
297.528 |
Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) |
14.957 |
Spoorse doorsnijdingen |
23.614 |
Sterke regio's |
5.900 |
Veiligheidshuizen |
7.700 |
Versterking peuterspeelzaalwerk |
35.000 |
Vrouwenopvang |
105.105 |
Vsv-programmagelden RMC-regio's G4 |
6.700 |
Zichtbare Schakel |
10.000 |
Subtotaal |
1.098.580 |
Nog niet eerder opgenomen in een begroting: |
|
Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2012 |
880 |
LHBT emancipatiebeleid |
170 |
We Can Young |
300 |
Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) |
6.876 |
Vrouwenopvang |
229 |
Invoeringskosten decentralisatie Jeugdzorg |
15.750 |
Centra voor Jeugd en Gezin |
15.000 |
Buurtsportcoaches |
55.208 |
Bodemsanering |
– 3.000 |
Subtotaal |
91.413 |
Totaal: |
1.189.993 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33640-B-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.