33 640 B Wijziging van de begrotingsstaat van het gemeentefonds voor het jaar 2013 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van het gemeentefonds voor het jaar 2013 te wijzigen.

Het in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikel wordt in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.

Wetsartikel 3 (verplichtingenbedrag bedoeld in artikel 5 van de Financiële-verhoudingswet)

Ingevolge artikel 5, eerste lid van de Financiële-verhoudingswet juncto artikel 6, vierde lid van de Invoeringswet Financiële-verhoudingswet, hebben de gemeenten gezamenlijk recht op het bedrag dat in de begroting als verplichting voor het totaal van de algemene uitkering c.a. en de aanvullende uitkeringen is opgenomen van € 15.117.154.000.

Ingevolge artikel 5, tweede lid van de Financiële-verhoudingswet, hebben de gemeenten gezamenlijk recht op de bedragen die in de begroting als verplichting voor het totaal van de integratie-uitkeringen en het totaal van de decentralisatie-uitkeringen zijn opgenomen van respectievelijk € 1.528.300.000 en € 1.189.113.000.

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk

De staatssecretaris van Financiën, F.H.H. Weekers

B. BEGROTINGSTOELICHTING

Inhoudsopgave

   

blz.

 

Leeswijzer

2

     

1.

Het beleid

2

 

Overzicht uitgavenmutaties

2

 

Toelichting op de beleidsmutaties

3

     

2.

Het beleidsartikel

7

 

Toelichting

7

     

3.

Integratie-uitkeringen

9

     

4.

Decentralisatie-uitkeringen

9

Leeswijzer

Bij de eerste suppletoire begroting ligt de nadruk niet op de beleidsprioriteiten, zoals in de ontwerpbegroting 2013, maar op de mutaties ten opzichte van deze ontwerpbegroting. De terugkoppeling over het gevoerde beleid in relatie tot de beleidsprioriteiten, zal centraal staan in de financiële verantwoording over 2013.

De indeling van deze suppletoire begroting is als volgt. Paragraaf 1 start met het beschrijven van de beleidsmutaties. Kort zal worden toegelicht wat de omvang en de reden van de uitgavenmutaties is. Vervolgens wordt in paragraaf 2 («het beleidsartikel»), ingegaan op de «budgettaire gevolgen van beleid». Deze paragraaf geeft inzicht in de integrale uitgaven die samenhangen met de hoofdbeleidsdoelstelling. Hierin worden de veranderingen op artikelonderdeel-niveau belicht. Tot slot staan in paragraaf 3 en 4 respectievelijk een overzicht van de integratie-uitkeringen en een overzicht van de decentralisatie-uitkeringen

1. Het beleid

Overzicht uitgavenmutaties

In de onderstaande overzichtstabel wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste mutaties die zich in de periode vanaf de ontwerpbegroting 2013 tot en met de eerste suppletoire begroting 2013 hebben voorgedaan in de uitgaven. De weergegeven mutaties (€ – 73.855.000) worden onder de tabel afzonderlijk toegelicht.

Tabel B1: Overzichtstabel suppletoire uitgavenmutaties (x € 1.000)
   

2013

Stand uitgavenbedrag ontwerpbegroting 2013

17.963.120

Mutaties nog niet opgenomen in een begrotingsstuk:

 
     

1a)

Wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2012

27.805

1b)

Wijziging betalingsverloop integratie-uitkeringen 2012

– 6

1c)

Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2012

880

2)

Overloop 2012/2013 kosten Financiele-verhoudingswet

1.000

3)

LHBT emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering)

170

4)

We Can Young (decentralisatie-uitkering)

300

5)

Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) (decentralisatie-uitkering)

6.876

6a)

Landelijke voorziening WOZ (algemene uitkering)

– 663

6b)

Landelijke voorziening WOZ (Waarderingskamer)

663

7a)

Kosten Waarderingskamer

106

7b)

Kosten Waarderingskamer uit de algemene uitkering

– 106

8a)

Informatiebeveiligingsdienst (algemene uitkering)

– 2.000

8b)

Informatiebeveiligingsdienst (VNG)

2.000

9)

Vrouwenopvang (decentralisatie-uitkering)

229

10)

Electronische bekendmaking verkeersbesluiten

– 218

11)

Invoeringskosten decentralisatie Jeugdzorg (decentralisatie-uitkering)

15.750

12)

Centra voor Jeugd en Gezin (decentralisatie-uitkering)

15.000

13)

Buurtsportcoaches (decentralisatie-uitkering)

55.208

14)

Mannenopvang

1.200

15)

Bodemsanering (decentralisatie-uitkering)

– 3.000

16)

Herdenking slavernijverleden

150

17)

WMO (integratie-uitkering)

44.700

18a)

Accres tranche 2012 (incidenteel)

– 85.983

18b)

Accres tranche 2012 (structureel)

– 192.020

19)

Accres tranche 2013

38.104

     

Totaal nieuwe mutaties

– 73.855

Stand 1ste suppletoire begroting 2013

17.889.265

Toelichting op de beleidsmutaties:

1 a t/m c) Wijziging betalingsverloop algemene uitkering, integratie-uitkeringen en decentralisatie-uitkeringen 2012

Bij Jaarverslag en Slotwet 2012 is vastgesteld hoe de in 2012 gerealiseerde uitbetalingen voor de algemene uitkering (AU), integratie-uitkeringen (IU) en decentralisatie-uitkeringen (DU) aan de gemeenten zich verhouden tot het bedrag dat bij de 2e suppletoire begroting 2012 voor de uitbetalingen is geraamd. Daarbij is gebleken dat er in totaal lagere uitbetalingen zijn gedaan dan bij Najaarsnota 2012 werden verwacht. Het gaat hierbij om een verschil van € – 27.805.000 (negatief) voor de algemene uitkering, € 6.000 (positief) voor de integratie-uitkeringen en € – 880.000 (negatief) voor de decentralisatie-uitkeringen. Voor een verklaring van deze verschillen wordt verwezen naar de slotwet (Kamerstukken II 2012–2013, 33 605 B, nrs. 3 en 4). Bij Voorjaarsnota 2013 worden de algemene uitkering met € 27.805.000 omhoog, de integratie-uitkeringen met € 6.000 omlaag en de decentralisatie-uitkeringen met € 880.000 omhoog bijgesteld.

2) Overloop 2012/2013 kosten Financiële-verhoudingswet

In 2012 is het budget Kosten Financiële verhoudingswet niet geheel tot besteding gekomen. Daarvan wordt € 1 miljoen aan de begroting voor 2013 toegevoegd.

3) LHBT emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering)

Via de decentralisatie-uitkering LHBT-emancipatiebeleid (LHBT: Lesbische vrouwen, Homoseksuele mannen, Biseksuelen en Transgender personen) ontvangen de gemeenten Alkmaar, Almere, Enschede, Hengelo, Lelystad en Tilburg in 2013 en 2014 ieder € 20.000 per jaar. Daarnaast ontvangt de gemeente Amsterdam in 2013 en 2014 € 50.000 per jaar. Deze gemeenten hebben als gezamenlijke doelstelling de veiligheid, weerbaarheid en sociale acceptatie van LHBT verder te bevorderen, in Nederland en waar mogelijk ook internationaal.

4) We Can Young (decentralisatie-uitkering)

Via de decentralisatie-uitkering «We Can Young» ontvangen vijftien gemeenten in 2013 en 2014 elk € 20.000 euro per jaar. Deze gemeenten willen zich inzetten voor de gezamenlijke doelstelling de relationele en seksuele weerbaarheid van jongeren te vergroten en daarmee een bijdrage leveren aan de preventie van geweld tegen vrouwen. Jongeren (changemakers) worden zich bewust van de ongelijkheid en stereotiepe beeldvorming die ten grondslag ligt aan geweld en proberen met eigen acties een cultuurverandering te realiseren.

5) Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) (decentralisatie-uitkering)

Via de decentralisatie-uitkering Nationale gebiedsontwikkelingen ontvangen in 2013 de gemeente Emmen € 4,5 miljoen voor het Dierenpark Emmen (Nota Ruimte), de gemeente Rotterdam € 1,259 miljoen voor het project Hart van Zuid (BIRK), de gemeente Tilburg € 0,557 miljoen voor het project Spoorzone (BIRK) en de gemeente Zaandam € 0,560 miljoen voor het project Inverdan (BIRK).

6 a en b) Landelijke voorziening WOZ

Op 1 januari 2013 is de landelijke voorziening WOZ (LV WOZ) van start gegaan. In de loop van 2013 zullen de gemeenten op de voorziening worden aangesloten en volgens planning is deze per 1 januari 2014 voor alle afnemers volledig operationeel. De LV WOZ wordt ondergebracht bij het Kadaster. In het bestuurlijk overleg WOZ van 13 april 2011 is door de deelnemende partijen ingestemd met de vorming van de LV WOZ en zijn tevens afspraken gemaakt over de te hanteren verdeelsleutel voor de jaarlijkse kosten van beheer en exploitatie van de LV WOZ. Deze afspraken zijn neergelegd in het Uitvoeringsbesluit kostenverrekening en gegevensuitwisseling Wet waardering onroerende zaken. Op 22 november 2012 heeft de Waarderingskamer de begroting 2013 van de LV WOZ vastgesteld. De totale kosten van beheer en exploitatie zijn geraamd op € 1.474.000. Conform de gemaakte afspraken komt de jaarlijkse bijdrage van gemeenten daarmee naar huidig inzicht neer op een bedrag van € 663.300 (45%). Met ingang van 2013 wordt de algemene uitkering van het gemeentefonds structureel met dit bedrag verlaagd ten gunste van de Waarderingskamer. De Waarderingskamer draagt zorg voor de betaling aan het Kadaster als beherende organisatie van de LV WOZ op basis van geleverde diensten.

7 a en b) Kosten Waarderingskamer

Op 22 november 2012 heeft de Waarderingskamer haar begroting voor het jaar 2013 vastgesteld. Het aandeel van de gemeenten in die begroting beloopt (naast het bedrag genoemd onder mutatie 6) een bedrag van € 1.263.500. In de ontwerpbegroting 2013 is een bedrag opgenomen van € 1.158.000. Het verschil van € 105.500 wordt vanuit de algemene uitkering overgeboekt naar de Waarderingskamer.

8 a en b) Informatiebeveiligingsdienst

Vanaf 2013 wordt de algemene uitkering met structureel € 2 miljoen verlaagd in verband met een jaarlijkse betaling aan de Vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) voor het financieren van een op te zetten Informatiebeveiligingsdienst (IBD). De VNG zal het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING) opdracht geven tot het opzetten van de IBD. De IBD wordt belast met een taak die alle gemeenten nu reeds uitvoeren, maar die met ingang van 2013 collectief wordt georganiseerd. Samenwerking levert hier aantoonbaar voordeel op.

9) Vrouwenopvang (decentralisatie-uitkering)

De gemeente Gouda ontvangt in 2013 en 2014 een bedrag van € 0,229 miljoen via de decentralisatie-uitkering Vrouwenopvang ten behoeve van het tienermoederopvanghuis van Siriz. In 2015 treedt naar verwachting het nieuwe stelsel voor vrouwenopvang in werking. Het is het voornemen om gelijktijdig de opvang van tienermoeders onder te brengen in het stelsel van de maatschappelijke opvang. In afwachting daarvan wordt de bijdrage aan de gemeente Gouda ten behoeve van het tienermoederopvanghuis van Siriz in de jaren 2013 en 2014 voortgezet.

10) Electronische bekendmaking verkeersbesluiten

Met ingang van 2013 wordt de algemene uitkering met € 218.000 verlaagd als gevolg van een wijziging van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), waardoor verkeersbesluiten vanaf 2013 elektronisch bekend worden gemaakt in de Staatscourant. Door de wijziging van genoemd besluit komt de bestaande verplichting tot mededeling van een verkeersbesluit of de zakelijke inhoud daarvan in een plaatselijke of regionale krant te vervallen. Als gevolg hiervan kunnen decentrale wegbeheerders (en Rijkswaterstaat) vanaf 2013 structureel besparen op de kosten voor publicatie in deze bladen. Een indicatie van de besparing is meer dan € 1 miljoen per jaar. Voor de elektronische publicatie in de Staatscourant wordt een voorziening ontwikkeld. De kosten voor beheer en exploitatie van deze voorziening zijn berekend op maximaal € 250.000 per jaar en worden naar rato van het aantal verkeersbesluiten doorberekend aan de wegbeheerders. Als gevolg hiervan wordt met ingang van 2013 een bedrag van € 218.000 uit het gemeentefonds genomen. Het restantbedrag komt voor rekening van het Ministerie van I en M.

11) Invoeringskosten decentralisatie Jeugdzorg (decentralisatie-uitkering)

Voor de invoeringskosten voor de decentralisatie jeugdzorg is in 2013 € 48 miljoen beschikbaar. Hiervan komt nu een deel ten goede aan de gemeenten (€ 15,75 miljoen), provincies (€ 1,95 miljoen) en grootstedelijke regio’s (€ 450.000) voor de reeds te maken invoeringskosten. Van het restant zal een een deel (€ 5,85 miljoen) worden gebruikt voor de financiering van onderzoek, experimenten en het transitiebureau. Over het andere deel (€ 24 miljoen) wordt nog nader overleg gevoerd over de inzet.

12) Centra voor Jeugd en Gezin (decentralisatie-uitkering)

Met ingang van 2013 wordt er € 15 miljoen structureel toegevoegd aan de decentralisatie-uitkering Centra voor Jeugd en Gezin. In het kader van het Begrotingsakkoord 2013 investeert het Ministerie van VWS extra in het bevorderen van een gezonde leefstijl van de jeugd. Onderdeel hiervan is een extra contactmoment van de jeugdgezondheidszorg met adolescenten vanaf 14 jaar. Hiervoor is structureel € 15 miljoen beschikbaar. Met dit extra contactmoment kan de jeugdgezondheidszorg passende zorg leveren voor jongeren in de leeftijd van het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. Het contactmoment kan behalve op een gezond gewicht voor pubers ingaan op onderwerpen zoals veilig vrijen, het gebruik van alcohol en drugs, pesten en depressie en het bevorderen van weerbaarheid.

13) Buurtsportcoaches (decentralisatie-uitkering)

Om gemeenten te ondersteunen in het creëren van voldoende sport- en beweegaanbod voor alle inwoners van jong tot oud, investeren het ministerie van VWS en OCW in de uitbreiding en een bredere inzet van combinatiefuncties met extra buurtsportcoaches. Dit bouwt voort op de Impuls waarbij combinatiefuncties worden ingezet voor de sectoren onderwijs, sport en cultuur. 2.900 Buurtsportcoaches gaan actief aan de slag. Doordat zij zowel werkzaam zijn bij een sport- of beweegaanbieder als in tenminste één andere sector, dragen zij eraan bij dat meer mensen in hun eigen nabije omgeving kunnen sporten en bewegen. Voor dit doel is in 2013 € 55,208 miljoen beschikbaar als decentralisatie-uitkering uit het gemeentefonds.

14) Mannenopvang

In 2015 treedt het nieuwe stelsel voor vrouwenopvang in werking. Daarin wordt ook de opvang van specifieke groepen slachtoffers van geweld in afhankelijkheidsrelaties geregeld. In afwachting daarvan is een tweede verlenging van het convenant pilot mannenopvang in juni 2012 getekend door de G4 en het ministerie van VWS. Het convenant geldt met terugwerkende kracht van 1 januari 2012 tot 1 januari 2015. De G4 krijgen hiervoor in 2013 en 2014 € 1,2 miljoen via de algemene uitkering van het gemeentefonds.

15) Bodemsanering (decentralisatie-uitkering)

Per 31 oktober 2012 is de Wet bodembescherming (Wbb) gewijzigd. Deze wijziging stelt provincies en gemeenten in staat om op 15 beleidspunten te komen tot vereenvoudiging van voorschriften in de huidige Wbb. De wetswijziging reduceert daardoor proceduretijd en vereenvoudigd. Bijkomend effect is reductie van de uitvoeringslasten met € 6 miljoen. De Provincies en gemeenten zijn in het voortraject geraadpleegd over het wetsvoorstel en de beoogde bezuiniging en hebben akkoord gegeven. In 2013 en 2014 wordt hierdoor de decentralisatie-uitkering «Bodemsanering» in zowel het gemeentefonds als het provinciefonds met € 3 miljoen verminderd.

16) Herdenking slavernijverleden

Voor de herdenking van het slavernijverleden ontvangt de gemeente Amsterdam in 2013 eenmalig € 150.000.

17) WMO (integratie-uitkering)

Het WMO-budget voor 2013 wordt met € 44,7 miljoen opgehoogd als gevolg van de volume-indexering (2,38%, € 29,7 miljoen) en het effect van het afschaffen van lichte ZZP’s (€ 15 miljoen).

18 a en b) Accres tranche 2012

In het streven naar een vermindering van regeldruk en administratieve lasten bij de overheid is de Tweede Kamer in 2006 op de hoogte gesteld van het voornemen tot het integreren van de Voorlopige Rekening van het Rijk in het financieel Jaarverslag van het Rijk. In de praktijk is de Voorlopige Rekening van het Rijk de afgelopen jaren nog wel steeds opgesteld. In lijn met het eerdere voornemen tot integreren van de Voorlopige Rekening in het Financieel Jaarverslag van het Rijk verschijnt met ingang van begrotingsjaar 2012 de Voorlopige Rekening van het Rijk niet langer. Dat betekent dat het definitieve accres over begrotingsjaar 2012 wordt berekend op basis van de stand van het Financieel Jaarverslag Rijk en wordt verwerkt in deze 1e suppletoire begroting 2013 van het gemeentefonds. Voor 2012 wordt het accres verlaagd met € 192,02 miljoen. Het totale accres voor 2012 wordt daarmee – € 436,262 miljoen.

19) Accres tranche 2013

Het accres 2013 is onderdeel van de normeringssystematiek. Als gevolg van mutaties in de netto gecorrigeerde rijksuitgaven wordt het accres 2013, ten opzichte van de stand miljoenennota, verhoogd met € 38,104 miljoen.

2. Het beleidsartikel

In onderstaande tabel worden voor de verplichtingen, de uitgaven en de ontvangsten de budgettaire gevolgen van beleid van het gemeentefonds weergegeven. Hiermee worden de integrale uitgaven die samenhangen met de samengestelde beleidsdoelstelling (het nastreven van een adequate omvang van het gemeentefonds en het nastreven van een adequate verdeling van de middelen over de gemeenten) inzichtelijk gemaakt.

Tabel B2: Bugettaire gevolgen van beleid (x € 1.000)
 

Stand ontwerpbegroting 2013 (1)

Mutaties 1ste suppletoire begroting 2013 (2)

Stand 1ste suppletoire begroting 2013 (3)=(1+2)

Mutatie 2014

Mutatie 2015

Mutatie 2016

Mutatie 2017

Verplichtingen

17.963.120

– 102.534

17.860.586

572.063

– 881.747

– 1.118.506

– 1.203.506

Uitgaven:

17.963.120

– 73.855

17.889.265

572.063

– 881.747

– 1.118.506

– 1.203.506

               

Onderzoek en Bijdragen organisaties

             

1.

Kosten Financiële- verhoudingswet

2.091

1.000

3.091

0

0

0

0

2.

Kosten Waarderingskamer

1.158

769

1.927

663

663

663

663

3.

Budget A+O-fonds

6.239

0

6.239

0

0

0

0

4.

Bijdrage aan VNG

5.298

2.000

7.298

2.000

2.000

2.000

2.000

5.

Bijdrage gemeenten inzake KING

7.464

0

7.464

0

0

0

0

               

Programma-uitgaven

             

1.

Algemene uitkering c.a. en de aanvullende uitkeringen

15.358.690

– 213.731

15.144.959

643.692

73.831

3.831

– 81.169

2.

Integratie-uitkeringen

1.483.600

44.694

1.528.294

– 89.000

– 975.000

– 1.140.000

– 1.140.000

3.

Decentralisatie-uitkeringen

1.098.580

91.413

1.189.993

14.708

16.759

15.000

15.000

               

Ontvangsten:

17.963.120

– 73.855

17.889.265

572.063

– 881.747

– 1.118.506

– 1.203.506

               

Apparaatsontvangsten

             

1.

Terugontvangsten Waarderingskamer

0

0

0

0

0

0

0

                 

Programma-ontvangsten

             

1.

Ontvangsten ex art. 4. Fvw

17.963.120

– 73.855

17.889.265

572.063

– 881.747

– 1.118.506

– 1.203.506

Toelichting

Mutaties 1ste suppletoire begroting

Verplichtingen

In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen van het gemeentefonds voor het jaar 2013 met € – 102.534.000 te muteren en te brengen op € 17.860.586.000. De mutaties worden hieronder in tabel B3 opgesomd. De toelichting bij de mutaties die onderdeel vormen van het totaalbedrag dat in deze tabel is vermeld is reeds gegeven in § 1.

Tabel B3: Verplichtingenbedrag gemeentefonds 2013 (x € 1.000)

Stand verplichtingenbedrag ontwerpbegroting 2013

 

17.963.120

Mutaties nog niet opgenomen in een begrotingsstuk:

   
     

Overloop 2012/2013 kosten Financiele-verhoudingswet

1.000

 

LHBT emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering)

170

 

We Can Young (decentralisatie-uitkering)

300

 

Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) (decentralisatie-uitkering)

6.876

 

Landelijke voorziening WOZ (algemene uitkering)

– 663

 

Landelijke voorziening WOZ (Waarderingskamer)

663

 

Kosten Waarderingskamer

106

 

Kosten Waarderingskamer uit de algemene uitkering

– 106

 

Informatiebeveiligingsdienst (algemene uitkering)

– 2.000

 

Informatiebeveiligingsdienst (VNG)

2.000

 

Vrouwenopvang (decentralisatie-uitkering)

229

 

Electronische bekendmaking verkeersbesluiten

– 218

 

Invoeringskosten decentralisatie Jeugdzorg (decentralisatie-uitkering)

15.750

 

Centra voor Jeugd en Gezin (decentralisatie-uitkering)

15.000

 

Buurtsportcoaches (decentralisatie-uitkering)

55.208

 

Mannenopvang

1.200

 

Bodemsanering (decentralisatie-uitkering)

– 3.000

 

Herdenking slavernijverleden

150

 

WMO (integratie-uitkering)

44.700

 

Accres tranche 2012 (incidenteel)

– 85.983

 

Accres tranche 2012 (structureel)

– 192.020

 

Accres tranche 2013

38.104

 
     

Totaal nieuwe mutaties:

 

– 102.534

Stand verplichtingenbedrag bij 1ste suppletoire begroting 2013

 

17.860.586

Waarvan verplichtingenbedrag kosten Financiële-verhoudingswet

 

3.091

Waarvan verplichtingenbedrag kosten Waarderingskamer

 

1.927

Waarvan verplichtingenbedrag budget A+O-fonds

 

6.239

Waarvan verplichtingenbedrag bijdrage aan VNG

 

7.298

Waarvan verplichtingenbedrag bijdrage gemeenten inzake KING

 

7.464

Waarvan verplichtingenbedrag algemene uitkering

 

15.117.154

Waarvan verplichtingenbedrag integratie-uitkeringen

 

1.528.300

Waarvan verplichtingenbedrag decentralisatie-uitkeringen

 

1.189.113

Uitgaven

In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de uitgaven van het gemeentefonds voor het jaar 2013 met € – 73.855.000 te muteren en te brengen op € 17.889.265.000. Deze mutatie wordt hieronder in tabel B4 toegelicht. De mutaties die plaatsvinden met betrekking tot de verplichtingen zijn ook van toepassing op de uitgaven. Er zijn echter nog drie mutaties, die wel effect hebben op het uitgavenbedrag 2013, maar niet op het verplichtingenbedrag 2013. Het gaat om de «wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2012», «wijziging betalingsverloop integratie-uitkeringen 2012» en «wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2012». De toelichting bij de mutaties die onderdeel vormen van het totaalbedrag dat in deze tabel is vermeld is reeds gegeven in § 1.

Tabel B4: Uitgavenbedrag gemeentefonds 2013 (x € 1.000)

Stand uitgavenbedrag ontwerpbegroting 2013

 

17.963.120

Mutaties nog niet opgenomen in een begrotingsstuk:

   
     

Saldo mutaties in de verplichtingen (verplichtingen=uitgaven) (zie tabel B3)

– 102.534

 

Wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2012

27.805

 

Wijziging betalingsverloop integratie-uitkeringen 2012

– 6

 

Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2012

880

 
     

Totaal nieuwe mutaties:

 

– 73.855

Stand uitgavenbedrag bij 1ste suppletoire begroting 2013

 

17.889.265

Waarvan uitgavenbedrag kosten Financiële-verhoudingswet

 

3.091

Waarvan uitgavenbedrag kosten Waarderingskamer

 

1.927

Waarvan uitgavenbedrag budget A+O-fonds

 

6.239

Waarvan uitgavenbedrag bijdrage aan VNG

 

7.298

Waarvan uitgavenbedrag bijdrage gemeenten inzake KING

 

7.464

Waarvan uitgavenbedrag algemene uitkering

 

15.144.959

Waarvan uitgavenbedrag integratie-uitkeringen

 

1.528.294

Waarvan uitgavenbedrag decentralisatie-uitkeringen

 

1.189.993

Ontvangsten

Sinds de invoering van de Financiële-verhoudingswet zijn de uitgaven en de ontvangsten op grond van artikel 4 van die wet over ieder uitkeringsjaar aan elkaar gelijk. Ten opzichte van de oorspronkelijke vastgestelde begroting van het gemeentefonds voor 2013 worden de ontvangsten, analoog aan de uitgaven, met € – 73.855.000 gemuteerd en gebracht op € 17.889.265.000.

3. Integratie-uitkeringen

In tabel B5 is een overzicht opgenomen van de integratie-uitkeringen.

Tabel B5: Overzicht integratie-uitkeringen gemeentefonds 2013 (x € 1.000)

Omschrijving

2013

Integratie-uitkering begroting 2013:

 

Correctie waterschapswegen (knelpunten verdeelproblematiek)

3.120

WMO

1.477.305

WUW-middelen

3.175

Subtotaal

1.483.600

   

Nog niet eerder opgenomen in een begroting:

 

Wijziging betalingsverloop integratie-uitkeringen 2012

– 6

WMO

44.700

Subtotaal

44.694

Totaal:

1.528.294

4. Decentralisatie-uitkeringen

In tabel B6 is een overzicht opgenomen van de decentralisatie-uitkeringen.

Tabel B6: Overzicht decentralisatie-uitkeringen gemeentefonds 2013 (x € 1.000)

Omschrijving

2013

Decentralisatie-uitkering begroting 2013:

 

Bedrijventerreinen

855

Beeldende kunst en vormgeving

13.500

Bestaand Rotterdams gebied

2.527

Bodemsanering

20.552

Centra voor Jeugd en Gezin

368.137

Eigen kracht

900

Gezond in de stad

5.023

Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing

152.852

Jeugd

25.580

Kwaliteitssprong Zuid

1.400

LHBT emancipatiebeleid

750

Maatschappelijke opvang

297.528

Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK)

14.957

Spoorse doorsnijdingen

23.614

Sterke regio's

5.900

Veiligheidshuizen

7.700

Versterking peuterspeelzaalwerk

35.000

Vrouwenopvang

105.105

Vsv-programmagelden RMC-regio's G4

6.700

Zichtbare Schakel

10.000

Subtotaal

1.098.580

   

Nog niet eerder opgenomen in een begroting:

 

Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2012

880

LHBT emancipatiebeleid

170

We Can Young

300

Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK)

6.876

Vrouwenopvang

229

Invoeringskosten decentralisatie Jeugdzorg

15.750

Centra voor Jeugd en Gezin

15.000

Buurtsportcoaches

55.208

Bodemsanering

– 3.000

Subtotaal

91.413

Totaal:

1.189.993

Naar boven