Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 33605-B nr. 4 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 33605-B nr. 4 |
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en dus ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van het gemeentefonds voor het jaar 2012 te wijzigen.
Het in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikel wordt in onderdeel B van deze memorie toegelicht.
Wetsartikel 3 (verplichtingenbedrag als bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Fvw)
Als gevolg van artikel 5, eerste lid van de Financiële-verhoudingswet (Fvw) juncto artikel 6, vierde lid van de Invoeringswet Financiële-verhoudingswet (IFvw), hebben de gemeenten gezamenlijk recht op het bedrag dat in de begroting als verplichting voor het totaal van de algemene uitkering c.a. en de aanvullende uitkeringen is opgenomen.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk
De staatssecretaris van Financiën, F.H.H. Weekers
Onderdeel uitgaven, verplichtingen en ontvangsten
Uitgaven
In onderstaande tabel wordt een nadere uitsplitsing gegeven van de totstandkoming van het uitgavenbedrag van het gemeentefonds. Ten opzichte van de tweede suppletoire begroting 2012 is het uitgavenbedrag van het gemeentefonds met – € 30.090.000 gewijzigd. De in de tabel weergegeven mutaties worden onder de tabel nader verklaard.
Stand uitgavenbedrag vastgestelde begroting 2012 |
18.334.127 |
|
Stand uitgavenbedrag 1e suppletoire begroting 2012 |
18.216.579 |
|
Stand uitgavenbedrag 2e suppletoire begroting 2012 |
18.530.881 |
|
Voorgestelde mutaties bij slotwet 2012: |
||
1) LHBT emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering) |
20 |
|
2) Quick Wins Binnenhavens (decentralisatie-uitkering) |
14 |
|
3) Realisatie Kosten Financiële-verhoudingswet |
– 1.445 |
|
4) Wijziging betalingsverloop integratie-uitkeringen 2012 |
6 |
|
5) Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2012 |
– 880 |
|
6) Wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2012 |
– 27.805 |
|
Totaal mutaties bij slotwet |
– 30.090 |
|
Stand uitgavenbedrag slotwet begroting 2012 |
18.500.791 |
|
Waarvan uitgavenbedrag Kosten Financiële-verhoudingswet |
1.646 |
|
Waarvan uitgavenbedrag Kosten Waarderingskamer |
1.200 |
|
Waarvan uitgavenbedrag Budget A+O-fonds |
6.261 |
|
Waarvan uitgavenbedrag Bijdrage aan VNG |
17.298 |
|
Waarvan uitgavenbedrag Bijdrage gemeenten inzake KING |
7.464 |
|
Waarvan uitgavenbedrag Algemene uitkeringen c.a. |
15.690.738 |
|
Waarvan uitgavenbedrag Integratie-uitkeringen |
1.529.098 |
|
Waarvan uitgavenbedrag Decentralisatie-uitkeringen |
1.247.086 |
De wijziging van het uitgavenbedrag is het saldo van een aantal mutaties:
1) LHBT emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering)
Via decentralisatie-uitkering LHBT-emancipatiebeleid (LHBT: Lesbische vrouwen, Homoseksuele mannen, Biseksuelen en Transgender personen) ontvangt de gemeente Hengelo in 2012, 2013 en 2014 € 20.000 per jaar. Deze gemeente wil zich inzetten voor de gezamenlijke doelstelling de «veiligheid, weerbaarheid en sociale acceptatie van LHBT verder te bevorderen in Nederland en waar ook mogelijk internationaal».
2) Quick Wins Binnenhavens (decentralisatie-uitkering)
De decentralisatie-uitkering Quick wins Binnenhavens wordt in 2012 aangevuld met € 14.000 naar aanleiding van de berekening van de exact uit te keren bedragen, zoals in brieven richting de betrokken gemeenten doorgeven.
3) Realisatie kosten Financiële-verhoudingswet
Het gerealiseerde bedrag komt door de slotwetmutatie – € 1.445.000 (negatief) lager uit dan na de stand 2de suppletoire begroting 2012 werd geraamd. Dit komt doordat niet alle onderzoeken die voor 2012 gepland waren, daadwerkelijk in 2012 zijn uitgevoerd. De realisatie voor de post kosten Financiële-verhoudingswet komt hiermee op € 1.646.000. Het bedrag zal gedeeltelijk alsnog in 2013 tot besteding komen. Daarom zullen de uitgaven «kosten Financiële verhoudingswet» bij 1ste suppletoire begroting 2013 met een bedrag van € 1.000.000 opwaarts worden bijgesteld, conform de bestaande afspraken hierover met het ministerie van Financiën. Deze mutatie bij 1ste suppletoire begroting 2013 heeft dus nog betrekking op een onderuitputting van het begrotingsjaar 2012.
4 en 5) Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2012 en integratie-uitkeringen 2012
Bij Voorlopige Rekening is vastgesteld hoe de in 2012 gerealiseerde uitbetalingen voor de decentralisatie-uitkeringen (DU) en integratie-uitkeringen (IU) aan de gemeenten zich verhouden tot het bedrag dat bij de 2de suppletoire begroting 2012 voor de uitbetalingen is geraamd. Daarbij is gebleken dat er in totaal lagere uitbetalingen zijn gedaan dan bij 2de suppletoire begroting 2012 werd verwacht. Het gaat hierbij om een verschil van € 6.000 (positief) bij de integratie-uitkeringen en – € 880.000 (negatief) bij de decentralisatie-uitkeringen. In onderstaande tabel wordt een specificatie gegeven van deze bedragen. Deze onderdelen zullen bij 1ste suppletoire begroting 2013 in totaal opwaarts worden bijgesteld. Deze mutaties in de uitgaven bij 1ste suppletoire begroting 2013 hebben dus nog betrekking op het begrotingsjaar 2012.
Budget na NJN |
Slotwet |
Budget totaal |
Uitgegeven |
Verschil |
|
---|---|---|---|---|---|
Integratie-uitkeringen |
|||||
Correctie waterschapswegen (knelpunten verdeelproblematiek) |
3.034 |
3.034 |
3.034 |
0 |
|
Ondersteuning bibliotheken |
5.791 |
5.791 |
5.791 |
0 |
|
Wijziging betalingsverloop integratie-uitkeringen 2011 |
– 6 |
– 6 |
6 |
||
WMO |
1.511.305 |
1.511.305 |
1.511.305 |
0 |
|
WUW-middelen |
8.968 |
8.968 |
8.968 |
0 |
|
TOTAAL IU |
1.529.092 |
0 |
1.529.092 |
1.529.098 |
6 |
Decentralisatie-uitkeringen |
|||||
Antillianengemeenten |
4.485 |
4.485 |
4.485 |
0 |
|
Bedrijventerreinen |
4.943 |
4.943 |
4.943 |
0 |
|
Beeldende kunst en vormgeving |
13.500 |
13.500 |
13.500 |
0 |
|
Bestaand Rotterdams gebied |
2.527 |
2.527 |
2.527 |
0 |
|
Bodemsanering |
31.327 |
31.327 |
31.328 |
1 |
|
Centra voor Jeugd en Gezin |
368.137 |
368.137 |
368.137 |
0 |
|
Cultuurparticipatie |
5.784 |
5.784 |
5.785 |
1 |
|
Eigen kracht |
900 |
900 |
900 |
0 |
|
Focusgemeenten |
1.776 |
1.776 |
1.776 |
0 |
|
Gezond in de stad |
5.023 |
5.023 |
5.023 |
0 |
|
Green Deal |
610 |
610 |
610 |
0 |
|
Herbestemming aandachtswijken |
400 |
400 |
397 |
– 3 |
|
Impuls Brede Scholen, Sport & Cultuur |
47.232 |
47.232 |
47.232 |
0 |
|
Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing |
147.812 |
147.812 |
147.811 |
– 1 |
|
IODS kwaliteitsprojecten |
9.665 |
9.665 |
9.665 |
0 |
|
Jeugd |
25.580 |
25.580 |
25.500 |
– 80 |
|
Jeugdzorg (Invoeringskosten decentralisatie) |
10.500 |
10.500 |
10.500 |
0 |
|
Kwaliteitssprong Zuid |
1.400 |
1.400 |
1.400 |
0 |
|
LHBT emancipatiebeleid |
900 |
20 |
920 |
920 |
0 |
Maatschappelijke opvang |
298.528 |
298.528 |
298.528 |
0 |
|
Marokkaans-Nederlandse probleemjongeren |
12.400 |
12.400 |
12.400 |
0 |
|
Nationaal Actieplan Sport en Bewegen |
4.689 |
4.689 |
4.689 |
0 |
|
Nationaal Programma Rotterdam-Zuid |
30.000 |
30.000 |
30.000 |
0 |
|
Nationale gebiedsontwikkelingen (Nota Ruimte en BIRK) |
32.585 |
32.585 |
32.585 |
0 |
|
Platform Woonoverlast |
50 |
50 |
50 |
0 |
|
Quick Wins Binnenhavens |
10.000 |
14 |
10.014 |
10.014 |
0 |
Regiospecifiek Zuiderzeelijn |
16.482 |
16.482 |
16.482 |
0 |
|
Rolstoelvoorzieningen Arnhem |
300 |
300 |
300 |
0 |
|
Spoorse doorsnijdingen |
11.922 |
11.922 |
11.922 |
0 |
|
Vadercentra |
699 |
699 |
700 |
1 |
|
Versterking peuterspeelzaalwerk |
35.000 |
35.000 |
35.000 |
0 |
|
Vrouwenopvang |
105.554 |
105.554 |
105.552 |
– 2 |
|
Vsv-programmagelden RMC-regio's G4 |
6.125 |
6.125 |
6.125 |
0 |
|
We Can Young |
300 |
300 |
300 |
0 |
|
Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2011 |
797 |
797 |
– 797 |
||
TOTAAL DU |
1.247.932 |
34 |
1.247.966 |
1.247.086 |
– 880 |
TOTAAL |
2.777.024 |
34 |
2.777.058 |
2.776.184 |
– 874 |
6) Wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2012
Bij Voorlopige Rekening is vastgesteld hoe de in 2012 gerealiseerde uitbetalingen aan de gemeenten zich verhouden tot het bedrag dat bij de 2de suppletoire begroting 2012 voor de uitbetalingen is geraamd. Daarbij is gebleken dat er lagere uitbetalingen zijn gedaan dan bij de 2de suppletoire begroting 2012 werd verwacht. Het gaat hierbij om een verschil van – € 27.805.000 (negatief).
De reden van het verschil ligt in het feit dat zolang de uitkeringsfactor1 niet definitief is de omvang van betalingen aan de gemeenten kan afwijken ten opzichte van wat in de begroting vermeld staat. De oorzaak ligt bij het verschil tussen raming van de verdeelmaatstaven voor de bepaling van voorlopige uitkeringsfactor en de verdeelmaatstaven die bij de betalingen worden gebruikt. Indien bij de betalingen de definitieve verdeelmaatstaven niet beschikbaar zijn, worden de gegevens van het vorige jaar gebruikt. Op het moment dat de definitieve gegevens beschikbaar komen, kan het gat tussen begroting en uitbetaling gedicht worden door de uitkeringsfactor aan te passen. Het onderdeel wijziging betalingsverloop algemene uitkering zal bij 1ste suppletoire begroting 2013 dan ook met dit bedrag opwaarts worden bijgesteld. Deze mutatie bij 1ste suppletoire begroting 2013 heeft dus nog betrekking op het begrotingsjaar 2012.
Verplichtingen
In de volgende tabel wordt ter toelichting een nadere uitsplitsing gegeven van de totstandkoming van het verplichtingenbedrag van het gemeentefonds.Ten opzichte van de 2de suppletoire begroting 2012 is het verplichtingenbedrag met – € 1.411.000 gewijzigd.
Stand verplichtingenbedrag vastgestelde begroting 2012 |
18.334.127 |
|
Stand verplichtingenbedrag 1e suppletoire begroting 2012 |
18.157.740 |
|
Stand verplichtingenbedrag 2e suppletoire begroting 2012 |
18.472.042 |
|
Voorgestelde mutaties bij slotwet 2012: |
||
1) LHBT emancipatiebeleid (decentralisatie-uitkering) |
20 |
|
2) Quick Wins Binnenhavens (decentralisatie-uitkering) |
14 |
|
3) Realisatie Kosten Financiële-verhoudingswet |
– 1.445 |
|
Totaal mutaties bij slotwet |
– 1.411 |
|
Stand verplichtingenbedrag slotwet begroting 2012 |
18.470.631 |
|
Waarvan verplichtingenbedrag Kosten Financiële-verhoudingswet |
1.646 |
|
Waarvan verplichtingenbedrag Kosten Waarderingskamer |
1.200 |
|
Waarvan verplichtingenbedrag Budget A+O-fonds |
6.261 |
|
Waarvan verplichtingenbedrag Bijdrage aan VNG |
17.298 |
|
Waarvan verplichtingenbedrag Bijdrage gemeenten inzake KING |
7.464 |
|
Waarvan verplichtingenbedrag Algemene uitkeringen c.a. |
15.660.495 |
|
Waarvan verplichtingenbedrag Integratie-uitkeringen |
1.529.098 |
|
Waarvan verplichtingenbedrag Decentralisatie-uitkeringen |
1.247.169 |
De wijziging van het verplichtingenbedrag is het saldo van een aantal mutaties. Voor de verklaringen van de in de tabel weergegeven mutaties 1 t/m 3 wordt verwezen naar de verklaringen bij de overeenkomende mutaties van de «uitgaven»
Ontvangsten
Sinds de invoering van de Financiële-verhoudingswet zijn de uitgaven en de inkomsten op grond van artikel 4 van die wet over ieder uitkeringsjaar aan elkaar gelijk. Ten opzichte van de 2de suppletoire begroting 2012 worden de ontvangsten met € -30 090 000 gewijzigd.
De uitkeringsfactor is de verhouding tussen de voeding van het gemeentefonds en de totale landelijke uitkeringsbasis. De voeding van het gemeentefonds is de jaarlijkse omvang van het gemeentefonds zoals wordt vastgesteld via de normeringsystematiek. De uitkeringsbasis wordt berekend via vermenigvuldiging van het aantal eenheden van een set van verdeelmaatstaven met bijbehorende gewichten (bedragen per eenheid).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33605-B-4.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.