Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 september 2018
Met genoegen bied ik u, mede namens de Minister voor Rechtsbescherming, hierbij de
ketenveldnorm voor de levensloopfunctie en beveiligde intensieve zorg aan1. GGZ Nederland heeft – samen met veldpartijen – gewerkt aan de invulling van de ketenveldnorm
beveiligde zorg en de levensloopfunctie. De ketenveldnorm was één van de actiepunten
uit het programma Continuïteit van Zorg (CvZ).
Het programma Continuïteit van zorg (CvZ) is op 1 juli 2017 geëindigd en had als doel
de aansluiting tussen zorg verleend in strafrechtelijk kader en zorg verleend in de
reguliere geestelijke gezondheidszorg of verstandelijke gehandicaptenzorg te verbeteren.
Het programma kende vijf opdrachtgevers: GGZ Nederland (GGZN), de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten (VNG), Zorgverzekeraars Nederland (ZN), het Ministerie van Justitie en Veiligheid
(JenV) en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
Eén van de onderdelen van CvZ was een onderzoek naar de beletselen om passende zorg
te bieden aan mensen met gevaarlijk, agressief en ontwrichtend gedrag die geen strafrechtelijke
titel (meer) hebben. Uit dit onderzoek bleek dat de zorg in een beveiligde setting
voor psychiatrische patiënten met mogelijk gevaarlijk gedrag vaak onvoldoende voorhanden
is na afloop van de strafrechtelijke titel.2 Om die reden is besloten een ketenveldnorm te ontwikkelen, die zorgverzekeraars en
zorgaanbieders in staat stelt de capaciteit en financiering van reguliere beveiligde
zorg (o.a. na afloop van een strafrechtelijke titel) beter te realiseren. Daarnaast
wordt in de ketenveldnorm de levensloopfunctie uitgewerkt. De levensloopfunctie maakt
het mogelijk dat professionals zo lang als nodig betrokken kunnen blijven bij de patiënt.
Zo kunnen zij een mogelijke terugval tijdig signaleren en de zorg en begeleiding naar
een hoger niveau opschalen.
Wij zien dit als een belangrijke stap in het proces naar passende zorg voor deze groep
patiënten. Nu is het zaak dat de veldpartijen zich gaan inzetten om deze norm landelijk
te implementeren. Hoewel de te leveren begeleiding en zorg binnen de huidige stelsels
valt en geen nieuwe elementen bevat, zal de wijze waarop dit zorgaanbod tot stand
moet komen veel inzet van partijen vragen. De implementatie van deze veldnorm vraagt
partijen samen te werken in alle domeinen van de zorg en op het sociale terrein. GGZ
Nederland streeft naar een implementatie per 1 januari 2020. Er wordt gestart in vier
regio’s met een pilot die voor de overige regio’s als voorbeeld kan dienen. In de
loop van september 2018 zal een selectie worden gemaakt van de regio’s die zich voor
de pilot hebben aangemeld. Per 1 oktober kunnen de pilots starten die een jaar zullen
lopen. Een evaluatie levert input voor de implementatie van de veldnorm in de overige
regio’s. Gezien het belang van een succesvolle implementatie, hebben wij besloten
het traject financieel te ondersteunen.
Deze veldnorm sluit goed aan bij de eerder gemaakte afspraken over beveiligde zorg
tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars in het kader van het Bestuurlijk overleg
met het Schakelteam personen met verward gedrag, waarover ik uw Kamer met brief van
26 april 20183 informeerde.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
P. Blokhuis