Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 oktober 2014
Tijdens het debat van 9 oktober jl. over de aardbevingen in Groningen (Handelingen II
2014/15, nr. 12, item 8). heb ik toegezegd nader in te zullen gaan op de mogelijkheden om de adviezen van
de Technische commissie bodembeweging (Tcbb) bindend te verklaren, teneinde de afhandeling
van schadegevallen door aardbevingen te bespoedigen. Daarbij heb ik ook aangegeven
specifiek stil te staan bij de rechtsgang voor bewoners. Met deze brief geef ik invulling
aan deze toezegging.
Het bindend verklaren van een advies van de Tcbb vereist een wijziging van de Mijnbouwwet.
Deze wetswijziging kent een aantal nadelen. Bindend-verklaring maakt dat bij een eventuele
gang naar de rechter een advies van de Tcbb inhoudelijk niet door de rechter getoetst
zou kunnen worden. Dit betekent dat een Tcbb-advies alleen vernietigd zou kunnen worden
als het niet op de juiste wijze tot stand is gekomen. Dit levert niet in alle gevallen
een verbetering op voor de positie van bewoners. Daarnaast geldt een wetswijziging
tot het bindend verklaren van Tcbb-adviezen in beginsel in heel Nederland en is dus
niet beperkt tot de aardbevingsproblematiek in Groningen. Dit is niet wenselijk, aangezien
in een aantal gevallen, zoals bijvoorbeeld bij zoutwinning, het advies van de Tcbb
door burgers is aangevochten bij de rechter die een inhoudelijk oordeel van de rechter
wensen. Ten slotte is een wetswijziging een langdurig proces. Dat betekent dat de
huidige schadegevallen in Groningen hier niet direct mee geholpen zijn.
Om deze redenen acht ik het bij wet bindend verklaren van de adviezen van de Tcbb
niet wenselijk. Tegelijkertijd onderschrijf ik wel het belang van het bespoedigen
van de schadeafhandelingsprocedure en het opvolgen van de adviezen van de Tcbb door
NAM als schadeveroorzaker, waarbij mijn uitgangspunt – in lijn met de wens van uw
Kamer – is dat de adviezen van de Tcbb voor NAM materieel bindend zijn. Dit heb ik
op de volgende wijze geregeld.
De schadeafhandelingsprocedure kan op twee manieren bespoedigd worden: door het schrappen
van de derde taxatiemogelijkheid en door het bindend maken van de Tcbb-adviezen voor
NAM. Het schrappen van de derde taxatiemogelijkheid leg ik voor advies voor aan NAM
en aan de Dialoogtafel, waarna ik hierover zal besluiten en de Kamer zal informeren.
Met betrekking tot het opvolgen van de Tcbb-adviezen door NAM, heb ik NAM gevraagd
om schriftelijk te bevestigen dat zij de adviezen van de Tcbb op zal volgen (zie bijlage)1. NAM geeft in haar brief aan in beginsel altijd de adviezen van de Tcbb op te zullen
volgen. In zeer uitzonderlijke gevallen, waarvan precedentwerking uit zou kunnen gaan,
behoudt NAM hiermee het recht om zelf naar de rechter te kunnen stappen. Dit is in
verleden nog niet gebeurd. Op deze wijze laat NAM zien dat de adviezen van Tcbb zeer
zwaarwegend zijn en worden de adviezen van de Tcbb materieel bindend voor NAM, zonder
de nadelen van een wetswijziging. De mogelijkheden voor bewoners om naar de rechter
te stappen blijven hiermee ongewijzigd.
De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp