Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 juni 2017
Tijdens het mediabegrotingsdebat op 28 november 2016 heb ik toegezegd dat ik bij u
terug zou komen met een nadere uitleg over de beeldkwaliteit van online uitgesteld
kijken via NPO Gemist.1 Met deze brief doe ik die toezegging gestand. In het debat vroeg u mij in te gaan
op twee punten. Ten eerste of ik de zorgen deel over de beeldkwaliteit van het on
demand kijken, en ten tweede waarom consumenten extra moeten betalen voor het kijken
van uitzendingen in hoge kwaliteit via NLZiet en NPO Plus.
Beeldkwaliteit van NPO.nl (Uitzending Gemist)
Op NPO.nl, het vroegere Uitzending Gemist, biedt de NPO alle uitzendingen die op NPO
1, 2 en 3 werden uitgezonden tot zeven dagen na de uitzending gratis aan bij het publiek.
In de memorie van toelichting bij de wijziging van de Mediawet in 2016 staat dat de
beeld- en geluidskwaliteit van programma’s via uitgesteld online kijken (de zogenaamde
catch-updienst) van de NPO zo veel mogelijk afgestemd moet zijn op het dominante ontvangstapparaat
waarvan het publiek voor die dienst gebruikmaakt.2 In het huidige concessiebeleidsplan (2016–2020) heeft de NPO ervoor gekozen om de
beeldkwaliteit op NPO.nl te optimaliseren voor de op dit moment meest gebruikte ontvangstapparaten,
namelijk de tablet/smartphone en de laptop/desktop.3
In de mediasector gaan de technische ontwikkelingen erg snel, en kan er een plotseling
verloop ontstaan in de gebruikte apparaten en gebruiksvoorkeuren van consumenten.
Tegenwoordig kijken consumenten bijvoorbeeld steeds vaker online naar uitzendingen,
via apparatuur als de Google Chromecast of via hun SmartTV. Hiermee worden internetuitzendingen
gestreamd naar een groot televisiescherm, wat hogere eisen stelt aan de beeldkwaliteit.
Het is moeilijk te voorspellen wanneer dergelijke trends doorzetten, en wanneer het
gebruik van deze apparatuur zo wijdverspreid raakt dat er gesproken kan worden van
een «dominant ontvangstapparaat» zoals bedoeld in de memorie van toelichting.
Concluderend stel ik dat er in de wet criteria staan die de beeldkwaliteit van de
terugkijkdienst NPO.nl waarborgen. De NPO baseert hier zijn concessiebeleidsplan op.
Het is denkbaar dat de technologische ontwikkelingen sneller gaan dan vast te leggen
valt in een beleidscyclus van vier jaar. Als de beeldkwaliteit van NPO.nl in de loop
van deze concessiebeleidsperiode niet meer toereikend blijkt te zijn, dan verwacht
ik dat de NPO zijn verantwoordelijkheid zal nemen door de kwaliteit aan te passen.
NPO.nl en NPO Plus
Uw tweede vraag gaat over de verhouding tussen NPO.nl en NPO Plus en NLZiet. Naast
de terugkijkmogelijkheid op NPO.nl biedt de NPO ook NPO Plus aan, via NLZiet, voor
consumenten die een breder on demand aanbod tot hun beschikking willen hebben. NLZiet
is de gezamenlijke abonnementsfaciliteit van NPO, RTL en SBS, waarop NPO Plus beschikbaar
wordt gesteld. Momenteel is NPO Plus alleen beschikbaar via NLZiet, in de toekomst
zal NPO Plus ook beschikbaar worden als zelfstandige dienst. Met NPO Plus kan het
publiek alle programma’s die zijn uitgezonden via de lineaire aanbodkanalen van de
NPO, tot en met 365 dagen na de uitzending terugkijken, en previews en eerdere seizoenen
van lopende series bekijken. Er zijn verschillen in het karakter en het doel van beide
diensten. NPO.nl heeft het karakter van een catch-up dienst, Het uitgesteld kijken
van programma’s op NPO 1, 2 en 3. NPO Plus heeft meer het karakter van een on demand-dienst:
een archief van NPO-materiaal. Deze extra service brengt additionele kosten met zich
mee, die met name te maken hebben met de kosten voor het verwerven van de rechten
voor het langer beschikbaar stellen van programma’s. Daarnaast bevat NPO Plus, in
tegenstelling tot NPO.nl, geen reclame en is de beeldkwaliteit hoger. Daarom vind
ik een redelijke vergoeding voor de dienst NPO Plus gerechtvaardigd.4
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
S. Dekker