32 813 Kabinetsaanpak Klimaatbeleid op weg naar 2020

Nr. 52 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 juni 2013

In het Algemeen Overleg op 30 mei 2013 over het Parlementair onderzoek kosten en effecten klimaat- en energiebeleid en enkele andere zaken, is afgesproken dat enkele vragen schriftelijk zouden worden beantwoord. Hierbij doe ik u deze antwoorden toekomen.

CDA – verkenning klimaatmaatregelen

Mevrouw Mulder (CDA) stelde een vraag over de notitie van PBL en ECN, getiteld «Verkenning mogelijke klimaatmaatregelen Lokale Klimaatagenda: CO2- reductie, werkgelegenheid, kosten voor de overheid en woonlasten», een bijlage bij het voor dit AO geagendeerde Kamerstuk 32 813 nr.45. Op pagina 8 staat onder de selectiecriteria van te analyseren maatregelen gehanteerd door de begeleidingscommissie: «Maatregelen die op voorhand worden uitgesloten door het regeerakkoord VVD-PvdA zijn buiten beschouwing gelaten.» Mevrouw Mulder wilde weten waarom en door wie voor dit criterium is gekozen. In antwoord daarop kan ik u het volgende melden.

De begeleidingscommissie bestond uit afgevaardigden van de Klimaatambassadeurs (gemeente Amsterdam en Tilburg), het Ministerie van I&M en AgentschapNL. Als opdrachtgever heeft de begeleidingscommissie – in goed overleg – aan opdrachtnemer PBL/ECN de selectiecriteria geformuleerd. Doel van de Verkenning was om inzicht te krijgen in de effecten en de mogelijkheden van klimaatmaatregelen die kunnen worden genomen. Uit pragmatische overweging zijn maatregelen buiten beschouwing gelaten die in het regeerakkoord worden uitgesloten. De begeleidingscommissie wilde met de Verkenning een doorkijk geven naar reële mogelijkheden ten aanzien van de uitvoering van klimaatmaatregelen.

VVD – internationale evaluaties

De heer Leegte (VVD) stelde dat Europa en de VN alleen doelbereik monitoren en niet de effectiviteit en efficiëntie van maatregelen evalueren. Hij wilde weten wat zulke evaluaties ons hebben geleerd ten aanzien van kosten en effecten en welke lessen Nederland heeft overgenomen. Ook vroeg hij of de regering die evaluaties aan de Kamer kan toesturen.

De Europese Commissie voert veel evaluaties uit waar effectiviteit en efficiëntie aan de orde zijn. Zo wordt bij alle belangrijke initiatieven een impact assessment uitgevoerd. De handleiding voor zulke assessments schrijft voor dat daarbij onder meer de effectiviteit en efficiëntie van beleidsopties op een rij worden gezet. Deze studies zijn primair ex ante, maar bij wijzigingen van beleid wordt ook naar het bestaande beleid gekeken. Ook vinden, zij het minder gestructureerd, ex post evaluaties en andersoortige studies zoals mid-term-reviews plaats.

De Europese Commissie zal, in het kader van de ontwikkeling van het «2030 Framework for Climate and Energy Policies», waarvoor in maart een Groenboek verscheen, dit jaar de werking van het 2020 klimaat- en energiepakket evalueren.

De Europese Commissie heeft een centrale website over evaluaties (http://ec.europa.eu/dgs/secretariat_general/evaluation/ ) waar behalve handvatten ook afgeronde evaluaties, jaarlijkse overzichten daarvan en een planning van nieuwe evaluaties zijn te vinden. Aangezien er vele beleidsterreinen relevant zijn voor het klimaat- en energiebeleid, acht het kabinet het niet zinvol een grote hoeveelheid evaluatierapporten of een overzicht van conclusies daaruit naar Uw Kamer te sturen, maar wordt volstaan met verwijzing naar genoemde website.

Voor de Verenigde Naties geldt grosso modo hetzelfde verhaal. De evaluatiestandaarden van de VN omvatten ook effectiviteit en efficiëntie. Deze standaarden zijn opgesteld en worden gebruikt door de evaluatie-units van de VN-organisaties, zoals UNEP, IAEA en WMO. Ze zijn te vinden op de centrale website www.uneval.org . De afzonderlijke VN-organisaties bieden overzichten van de eigen evaluaties, zoals bijvoorbeeld op www.unep.org/eou/ . Daarnaast wordt, onder meer zeer uitgebreid door het onder UNEP en WMO gepositioneerde Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), gebruik gemaakt van onderzoek door anderen naar kosten en effecten van maatregelen.

Internationale evaluaties zijn primair bedoeld voor het evalueren van internationaal beleid. Het is dan niet primair aan Nederland om lessen over te nemen. Uiteraard wordt in concrete dossiers de informatie uit beschikbare evaluaties waar relevant wel benut voor de Nederlandse inbreng in het internationale beleidsproces. Uw Kamer wordt hierover via de gebruikelijke kanalen geïnformeerd. Daarnaast is het goed denkbaar dat internationale evaluaties worden benut als inspiratiebron voor nationale beleidsontwikkeling. Dit wordt niet gestructureerd bijgehouden, zodat daarvan geen overzicht valt te verstrekken. De meerwaarde om dit in de breedte van het klimaat- en energiebeleid te gaan bijhouden, lijkt me te beperkt.

De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Naar boven