Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32500-D nr. 4 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32500-D nr. 4 |
Ontvangen 1 november 2010
In het voorstel van wet tot vaststelling van de begrotingsstaat van het Fonds economische structuurversterking voor het jaar 2011 (Kamerstukken II, 2010–2011, 32 500 D, nr. 1) worden de volgende wijzigingen aangebracht:
Artikel I
Artikel 4 komt te luiden:
Artikel 4
Artikel 3 van de Wet fonds economische structuurversterking is in 2011 niet van toepassing
Artikel II
De begrotingsstaat van het Fonds economische structuurversterking wordt als volgt gewijzigd (bedragen in de tabel in € 1000):
Art. | Omschrijving | Stand van ontwerp-begroting vóór Nota van wijziging | Stand van ontwerp-begroting na Nota van wijziging | ||
---|---|---|---|---|---|
Uitgaven | Ontvangsten | Uitgaven | Ontvangsten | ||
TOTAAL | |||||
Bijdragen van het fonds aan andere begrotingen | |||||
11 | Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van verkeer en vervoer | 1 503 454 | 0 | ||
12 | Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van milieu en duurzaamheid | 454 611 | 0 | ||
13 | Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van kennis en innovatie | 386 020 | 0 | ||
14 | Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van ruimtelijke ordening | 189 105 | 0 | ||
15 | Gereserveerde middelen FES | 189 459 | 0 | ||
Sub-totaal uitgaven | 2 722 649 | 0 | |||
Ontvangsten van het fonds | |||||
21 | Ontvangsten uit aardgasbaten | 2 722 649 | 0 | ||
Sub-totaal ontvangsten | 2 722 649 | 0 | |||
Saldi | |||||
31 | Voordelig eindsaldo/beginsaldo | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaaltelling | 2 722 649 | 2 722 649 | 0 | 0 |
A. Toelichting bij wetsartikel I
Artikel 4 in het voorstel van wet tot vaststelling van de begrotingsstaat van het FES voor het jaar 2011 maakt een afwijking mogelijk van art. 3 van de FES-wet. In plaats van een afwijking van art 3 wordt nu voorgesteld het hele artikel 3 van de FES-wet buiten toepassing te verklaren. Daardoor kunnen in 2011 geen bijdragen voor (FES-waardige) projecten meer worden verstrekt. De huidige FES-wet zal blijven bestaan, hoewel er deze kabinetsperiode geen additionele voeding zal plaatsvinden.
B. Toelichting bij de begrotingsstaat
In het regeerakkoord zijn de volgende afspraken gemaakt met betrekking tot het Fonds Economische Structuurversterking.
«De belegde ruimte in het Fonds Economische Structuurversterking (FES) van middelen op het gebied van Verkeer en Vervoer, Ruimtelijke Ordening, Milieu en Duurzaamheid en Kennis en Innovatie wordt overgeheveld naar het Infrastructuurfonds respectievelijk de departementale begrotingen.Er vindt deze periode geen additionele voeding plaats van het FES. De onbelegde ruimte komt ten goede aan de algemene middelen.»
Bij de Kamer is ingediend het wetsvoorstel tot wijziging van de FES-wet (TK 2008–09, 31 993, nr. 2). In het licht van het regeerakkoord zal dit wetsvoorstel worden ingetrokken.
De belegde ruimte – waar in het regeerakkoord sprake van is – betreft de middelen voor concrete, reeds door de Ministerraad goedgekeurde, FES-bijdragen aan projecten. De gevolgen voor de belegde middelen worden achtereenvolgens toegelicht voor de artikelen 11 t/m 14, resp. art 15 van het FES.
De belegde ruimte die op de artikelen 11 t/m 14 wordt verantwoord, betreft middelen die al eerder waren toegekend én overgeboekt naar de betreffende vakbegroting. Overheveling van deze middelen betekent dat de artikelen 11 t/m 14 van het FES voor de jaren 2011 en volgende worden leeggeboekt, terwijl tegelijkertijd de FES-bijdragen aan de ontvangstenkant van de corresponderende vakbegroting tot nul worden teruggebracht. (zie Nota van Wijziging van Infrastructuurfonds en diverse departementale begrotingen). Daarmee vervalt de band met het FES en worden de desbetreffende projecten voortaan uitsluitend aan de uitgavenkant van de vakbegroting verantwoord. Deze projecten kunnen dus gewoon doorgang vinden. Wel zijn er enkele uitvoeringsconsequenties (zie hierna).
Ook artikel 15 bevat (gedeeltelijk) belegde ruimte. In tegenstelling tot de overheveling van middelen bij art. 11 t/m 14 worden de belegde FES-middelen in art. 15 rechtstreeks toegevoegd aan de (uitgavenkant van de) begrotingen van Infrafonds en vakdepartementen. Het gaat in de regel om projecten die reeds goedgekeurd waren door de ministerraad, maar waarvan de FES-bijdrage door het vakdepartement nog niet was opgevraagd. De bijbehorende middelen waren nog niet aan de desbetreffende vakbegroting(en) toegevoegd. Daarom worden in deze Nota van Wijziging de belegde middelen van art 15 aan het Infrastructuurfonds, resp. de relevante departementale begrotingen plaats toegevoegd, in plaats van overgeheveld.
De resterende, onbelegde ruimte in artikel 15 komt conform de afspraak in het regeerakkoord ten goede aan de algemene middelen.
In deze Nota zijn ook de gevolgen voor de jaren na 2011 in beeld gebracht. Dit ligt gelet op de aard van de afspraken in het regeerakkoord in de rede. Om een compleet beeld te kunnen geven is ter informatie eveneens het jaar 2010 toegevoegd, ook al is het jaar 2010 onderwerp van de 2de suppletoire begroting die bij de Najaarsnota zal worden ingediend. Zodoende kan ook de (technische) aanpassing van kasritmes in de periode 2010 tot en met 2015 in de artikelsgewijze toelichting zichtbaar worden gemaakt.
Het (lopende) jaar 2010 wordt binnen het FES afgewikkeld. Dit geldt voor alle artikelen (11 t/m 15) van het FES. Voor deze handelwijze is gekozen om te voorkomen dat verschillende regimes zouden gelden voor de verantwoording van FES-bijdragen in het begrotingsjaar 2010.
Vanaf 2011 wordt zoals eerder aangegeven de band met het FES «doorgesneden». Dat heeft enkele consequenties voor de uitvoering van projecten die tot nu toe onder het FES-regime vielen.
Ten eerste krijgen de vakdepartementen de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de projecten. Ten tweede komt de (extra) verantwoordingsplicht te vervallen die specifiek voor FES-bijdragen geldt. Het desbetreffende accountantsprotocol voor FES-projecten wordt ingetrokken. Voormalige FES-projecten worden verantwoord conform de regels die voor andere, reguliere overheidsuitgaven gelden. Ten derde worden de toezeggingsbrieven waarin o.a. de specifieke verantwoordingsplicht is vastgelegd, ingetrokken.
Ten slotte wordt het door het vervallen van de specifieke verantwoordingsplicht mogelijk dat vakdepartementen middelen die voorheen FES-bijdragen waren in de toekomst gaan verstrekken in de vorm van een decentralisatie-uitkering. Daardoor wordt een bijdrage geleverd aan sanering van het aantal specifieke uitkeringen, een van de doelstellingen in het regeerakkoord.
C. Toelichting per begrotingsartikel
UITGAVEN
Bijdragen van het fonds aan andere begrotingen
Artikel 11 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van verkeer en vervoer
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Ontwerpbegroting vóór Nota van Wijziging | 1 266 665 | 1 503 454 | 980 438 | 1 120 947 | 1 626 639 | 568 983 |
Mutatie | – 51 476 | – 1 503 454 | – 980 438 | – 1 120 947 | – 1 626 639 | – 568 983 |
Stand Ontwerpbegroting na Nota van Wijziging | 1 215 189 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de mutatie van de Nota van Wijziging
De belegde ruimte die in dit artikel wordt verantwoord, betreft middelen die al eerder waren toegekend en overgeboekt naar de betreffende begroting. Deze middelen worden ingevolge het Regeerakkoord op de volgende wijze overgeheveld naar het Infrastructuurfonds, resp. de departementale begrotingen (zie tabel hieronder). Dit artikel wordt voor de jaren 2011 en volgende leeggeboekt, terwijl tegelijkertijd de FES-bijdragen aan de ontvangstenkant van de corresponderende vakbegroting tot nul worden teruggebracht. De betreffende projecten worden voortaan uitsluitend via de uitgavenkant van het Infrastructuurfonds, resp. de departementale begroting verantwoord.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | dept | art. | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Voorfinanciering Geografische Info. Systemen |
| 35 000 | 35 000 | IF | 36 | |||
Amendement Snijder-Hazelhoff |
| – 27 890 | IF | 11 | ||||
Project Mainport Rotterdam | – 407 519 | – 448 196 | – 270 900 | – 100 383 | – 61 895 | IF | 16 | |
Impuls 1998: Bereikbaarheid/voorfinanciering 12 mld pakket | – 837 000 | IF | Div. | |||||
Impuls 2001: Bereikbaarheid en stedelijke ontwikkeling |
| IF | Div. | |||||
Impuls 2005: Bijdrage systeemkosten tolheffing | – 36 733 | IF | 17 | |||||
Impuls 2005: Zuidas | – 25 000 | – 60 000 | IF | 12 | ||||
Impuls 2006: Betere benutting hoofdwegen Programma filevermindering |
| IF | 12 | |||||
Impuls 2006: Slimme benuttingsmaatregelen spoor |
| IF | 13 | |||||
Noordvleugel: Infra N-Vleugel | – 60 000 | – 238 000 | – 478 000 | – 1 178 888 | – 376 000 | IF | 12 | |
Noordvleugel: Parallelstructuur A12/Gouwe | – 15 590 | – 15 590 | – 36 377 | – 36 377 | IF | 14 | ||
Noordvleugel: Quick scan regionaal spoor | – 15 042 | – 29 081 | VW/IF | Div. | ||||
Nota Mobiliteit: Driehoek Utrecht: A27/Knooppunt Hoevelaken |
| – 20 000 | IF | 12 | ||||
Nota Mobiliteit: Driehoek Utrecht: A27/Knooppunt Eemnes-Amersfoort |
| – 5 000 | – 90 000 | – 100 000 | – 55 000 | IF | 12 | |
CA Infra en (vaar)wegen: Quick wins wegen/Aanpak knooppunten | – 11 636 | – 9 227 | – 16 546 | IF | 12 | |||
CA Infra en (vaar)wegen: Praktijkproef verbetering doorstroming A10 A'dam | – 12 744 | – 9 600 | – 17 234 | IF | 12 | |||
CA Infra en (vaar)wegen: Quick Wins vaarwegen | – 20 000 | – 20 000 | – 12 000 | IF | 15 | |||
CA Infra en (vaar)wegen: Dynamisch verkeersmanagement hoofdvaarwegen | – 35 000 | – 45 000 | – 19 414 | IF | 12 | |||
CA Infra en (vaar)wegen: Verkeersveiligheid | – 5 000 | – 20 000 | – 28 617 | IF | 12 | |||
CA Openbaar vervoer: Impuls spoorambitie PHS | – 22 190 | – 87 854 | – 160 875 | – 185 007 | – 30 104 | IF | 13 | |
CA Openbaar vervoer: Actieprogramma regionaal OV |
| – 25 984 | – 25 984 | – 25 984 | VW | 39 | ||
Aanpassing meerjarig kasritme | – 51 476 | 51 476 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overheveling aangepast kasritme | 0 | – 51 476 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal | – 51 476 | – 1 503 454 | – 980 438 | – 1 120 947 | – 1 626 639 | – 568 983 |
Artikel 12 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van milieu en duurzaamheid
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Ontwerpbegroting vóór Nota van Wijziging | 674 293 | 454 611 | 304 505 | 269 068 | 28 608 | 16 685 |
Mutatie | – 251 421 | – 454 611 | – 304 505 | – 269 068 | – 28 608 | – 16 685 |
Stand Ontwerpbegroting na Nota van Wijziging | 422 872 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de mutatie van de Nota van Wijziging
De belegde ruimte die in dit artikel wordt verantwoord, betreft middelen die al eerder waren toegekend en overgeboekt naar de betreffende begroting. Deze middelen worden ingevolge het Regeerakkoord op de volgende wijze overgeheveld naar het Infrastructuurfonds, resp. de departementale begrotingen (zie tabel hieronder). Dit artikel wordt voor de jaren 2011 en volgende leeggeboekt, terwijl tegelijkertijd de FES-bijdragen aan de ontvangstenkant van de corresponderende vakbegroting tot nul worden teruggebracht. De betreffende projecten worden voortaan uitsluitend via de uitgavenkant van het Infrastructuurfonds, resp. de departementale begroting verantwoord.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Dept | art. | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Innovatieprogramma verminderen methaanemissie | – 1 500 | – 1 500 | – 1 500 | LNV | 21 | |||
Impuls 1998: Programma Milieutechnologie | – 4 900 | – 4 270 | VROM | 3 | ||||
Impuls 2005: Bodemsanering | VROM | 10 | ||||||
Impuls 2005: Luchtkwaliteit | VROM | 5 | ||||||
Impuls 2005: Luchtkwaliteit | LNV | 21 | ||||||
Impuls 2005: MEP | – 205 000 | – 205 000 | – 205 000 | EZ | 4 | |||
Impuls 2005: biobrandstoffen | – 5 000 | – 6 673 | VW | 36 | ||||
Impuls 2005: UKR | – 3 206 | – 1 666 | – 1 668 | EZ | 4 | |||
Impuls 2005: EU aanbestedingsregeling CO2 opslag | – 6 000 | – 6 000 | – 6 000 | – 6 000 | – 6 000 | VROM | 3 | |
Impuls 2005: Energiebesparingstender UKR | – 667 | – 667 | – 666 | EZ | 4 | |||
Impuls 2005: Ophogen budget EOS Demo-tender | – 167 | – 167 | – 166 | EZ | 4 | |||
Impuls 2005: Verhoging budget 4e tender UKR | – 5 833 | – 3 333 | – 3 334 | EZ | 4 | |||
Impuls 2005: UKR CO2 afvangtechnologie | – 7 167 | – 5 167 | – 5 166 | EZ | 4 | |||
Impuls 2005: Verhoging budget besparingstender UKR | – 1 200 | – 1 000 | – 1 000 | EZ | 4 | |||
Impuls 2005: PIEDWGO | WWI | 2 | ||||||
Impuls 2005: PIEDWGO | – 4 000 | – 6 000 | EZ | 4 | ||||
Impuls 2005: Energietender technopartners Seed-faciliteit | EZ | 4 | ||||||
Impuls 2005: Energy Efficiency bedrijfsleven | – 3 500 | EZ | 4 | |||||
Impuls 2005: Innovatieprogramma duurzaam openbaar busvervoer | VW | 36 | ||||||
Impuls 2006: Groninger Pijpleiding | VROM | 10 | ||||||
Impuls 2006: Enveloppe luchtkwaliteit (lokale maatregelen) | – 30 000 | VROM | 3 | |||||
Impuls 2005: Westerschelde | LNV | 23 | ||||||
CA Diverse enveloppen: luchtkwaliteit | – 40 000 | VROM | 5 | |||||
CA Diverse enveloppen: luchtkwaliteit | – 9 505 | – 5 000 | LNV | 21 | ||||
CA Energie: Gebouwde Omgeving | – 9 000 | – 1 000 | – 1 000 | WWI | 2 | |||
CA Energie: Duurzame mobiliteit | – 9 500 | – 4 500 | – 2 000 | VW | 36 | |||
CA Energie: Ketenefficiency | – 5 200 | – 3 100 | – 4 500 | – 2 200 | – 500 | EZ | 4 | |
CA Energie: Ketenefficiency | – 1 564 | – 650 | – 500 | LNV | 21 | |||
CA Energie: Kas als energiebron | EZ | 4 | ||||||
CA Energie: Kas als energiebron | – 6 006 | – 5 500 | – 3 700 | – 2 200 | – 200 | LNV | 21 | |
CA Energie: CATO 2 | – 3 000 | – 4 000 | – 3 000 | – 3 000 | EZ | 4 | ||
CA Energie: Duurzame elektriciteitsvoorziening | – 3 450 | – 1 950 | – 1 250 | – 522 | EZ | 4 | ||
CA Energie: Groene grondstoffen | – 3 500 | – 2 500 | – 550 | EZ | 4 | |||
CA Energie: Groene grondstoffen | – 5 925 | – 3 310 | LNV | 21 | ||||
CA Energie: ADEM | – 3 500 | – 3 500 | – 3 000 | – 1 500 | EZ | 4 | ||
CA Water en Kust: Innovatie KRW | – 12 000 | IF | 11 | |||||
CA Water en Kust: Synergie KRW | – 18 021 | – 16 132 | – 20 868 | – 11 535 | – 9 485 | IF | 11 | |
CA Energie: Wind op zee | – 4 000 | – 1 600 | – 4 000 | – 1 500 | – 500 | EZ | 2 | |
CA Energie: Wind op land | – 1 000 | – 1 620 | EZ | 2 | ||||
CA Energie: Smart grids | – 500 | EZ | 2 | |||||
CA Energie: Nieuw GAS, V&W | – 1 900 | VW | 36 | |||||
CA Energie: Nieuw gas, EZ | – 6 200 | – 3 700 | – 200 | – 151 | EZ | 2 | ||
CA Energie: Hisarna | EZ | 2 | ||||||
CA Energie: Elektrisch Rijden | – 10 000 | – 5 000 | VW | 36 | ||||
CA Energie: CCS Demo | – 22 700 | EZ | 2 | |||||
Aanpassing meerjarig kasritme | – 261 801 | 12 606 | 87 215 | 94 576 | 51 393 | 36 126 | ||
Overheveling aangepast kasritme | 0 | – 12 606 | – 87 215 | – 94 576 | – 51 393 | – 36 126 | ||
Toevoeging van art 15 FES | 10 380 | |||||||
Totaal | – 251 421 | – 454 611 | – 304 505 | – 269 068 | – 28 608 | – 16 685 |
Artikel 13 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van kennis en innovatie
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Ontwerpbegroting vóór Nota van Wijziging | 618 479 | 386 020 | 318 957 | 238 827 | 173 098 | 7 449 |
Mutatie | – 68 485 | – 386 020 | – 318 957 | – 238 827 | – 173 098 | – 7 449 |
Stand Ontwerpbegroting na Nota van Wijziging | 549 994 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de mutatie van de Nota van Wijziging
De belegde ruimte die in dit artikel wordt verantwoord, betreft middelen die al eerder waren toegekend en overgeboekt naar de betreffende begroting. Deze middelen worden ingevolge het Regeerakkoord op de volgende wijze overgeheveld naar het Infrastructuurfonds, resp. de departementale begrotingen (zie tabel hieronder). Dit artikel wordt voor de jaren 2011 en volgende leeggeboekt, terwijl tegelijkertijd de FES-bijdragen aan de ontvangstenkant van de corresponderende vakbegroting tot nul worden teruggebracht. De betreffende projecten worden voortaan uitsluitend via de uitgavenkant van het Infrastructuurfonds, resp. de departementale begroting verantwoord.
Hieronder wordt een globale uitsplitsing gemaakt van de mutaties van artikel 13 Kennis en innovatie. Een uitsplitsing op projectniveau is, vanwege het grote aantal projecten, opgenomen in bijlage III
Specificatie mutatie artikel 13 (in € 1 000)
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. Bsik-projecten | – 39 015 | – 11 542 | ||||
2. Diverse onderwijsprojecten | – 48 006 | – 43 457 | – 38 253 | – 9 368 | 5 760 | |
3. Inn.programma’s en toponderzoek | – 9 965 | – 896 | – 876 | – 876 | – 941 | |
4. Vitale Infrastructuur | ||||||
5. MS&ICT | – 2 023 | – 551 | ||||
6. Overig | – 287 011 | – 262 511 | – 199 698 | – 162 854 | – 12 268 | |
Aanpassing meerjarig kasritme | – 88 674 | 79 640 | 3 579 | 5 588 | – 4 568 | 4 438 |
Overheveling aangepast kasritme | 0 | – 79 640 | – 3 579 | – 5 588 | 4 568 | – 4 438 |
Toevoeging van art 15 FES | 20 189 | |||||
Totaal | – 68 485 | – 386 020 | – 318 957 | – 238 827 | – 173 098 | – 7 449 |
Artikel 14 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van ruimtelijke ordening
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Ontwerpbegroting vóór Nota van Wijziging | 536 588 | 189 105 | 151 507 | 169 582 | 76 914 | 13 395 |
Mutatie | – 339 044 | – 189 105 | – 151 507 | – 169 582 | – 76 914 | – 13 395 |
Stand Ontwerpbegroting na Nota van Wijziging | 197 544 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de mutatie van de Nota van Wijziging
De belegde ruimte die in dit artikel wordt verantwoord, betreft middelen die al eerder waren toegekend en overgeboekt naar de betreffende begroting. Deze middelen worden ingevolge het Regeerakkoord op de volgende wijze overgeheveld naar het Infrastructuurfonds, resp. de departementale begrotingen (zie tabel hieronder). Dit artikel wordt voor de jaren 2011 en volgende leeggeboekt, terwijl tegelijkertijd de FES-bijdragen aan de ontvangstenkant van de corresponderende vakbegroting tot nul worden teruggebracht. De betreffende projecten worden voortaan uitsluitend via de uitgavenkant van het Infrastructuurfonds, resp. de departementale begroting verantwoord.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | dept | art. | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Impuls 1998: Vitaliteit steden/Sleutelprojecten | VROM | 2 | ||||||
Impuls 2001: BIRK+Saneringsregeling | – 17 730 | – 500 | VROM | 2 | ||||
Impuls 2001: BIRK/A2 Maastricht | IF | 12 | ||||||
Impuls 2001: BIRK/W4 Leiderdorp | – 24 158 | VW | 12 | |||||
Impuls 2001: BIRK IJsseldelta | – 10 000 | IF | 13 | |||||
Impuls 2005: Archeologisch bodemonderzoek (Malta) | – 1 000 | – 250 | OCW | 14 | ||||
Nota Ruimte: Greenports | – 400 | – 2 000 | LNV | 22 | ||||
Nota Ruimte: Klavertje 4 (Greenport Venlo) | – 4 700 | – 2 000 | LNV | 22 | ||||
Nota Ruimte: Mooi Nederland | – 4 200 | – 4 100 | VROM | 2 | ||||
Nota Ruimte: Klimaatbuffers | – 5 000 | – 3 000 | VROM | 10 | ||||
Nota Ruimte: Geluidskaarten | – 3 000 | – 3 000 | VROM | 10 | ||||
Nota Ruimte: Natuurpilots | – 13 000 | – 8 000 | – 4 000 | LNV | 23 | |||
Nota Ruimte: Noordelijke IJ-oevers | VROM | 2 | ||||||
Nota Ruimte: Planvormingskosten | VROM | 2 | ||||||
Nota Ruimte: Nijmege Waalfront | VROM | 2 | ||||||
Nota Ruimte: Waterdunen | – 3 600 | VROM | 2 | |||||
Nota Ruimte: Zuidplaspolder | – 5 000 | – 5 000 | – 4 000 | VROM | 2 | |||
Nota Ruimte Oude Rijnzone | VROM | 2 | ||||||
Nota Ruimte: Veenweidegebieden | – 18 800 | – 28 500 | – 29 000 | – 29 100 | LNV | 27 | ||
Nota Ruimte: Nieuwe Hollandse Waterlinie | – 9 600 | – 12 600 | – 7 000 | – 1 400 | LNV | 24 | ||
Nota Ruimte: Scheveningen Boulevard | – 2 200 | – 3 800 | – 2 000 | VW | 14 | |||
Nota Ruimte: Ijsselsprong Zutphen | – 16 045 | – 4 011 | IF | 11 | ||||
Nota Ruimte: Alternatief Hoekse Waard | – 15 100 | – 3 200 | – 2 400 | – 2 000 | – 600 | EZ | 3 | |
Nota Ruimte: Almere Weerwaterzone | – 63 778 | IF | 12 | |||||
Nota Ruimte: Almere Weerwaterzone | – 3 000 | VROM | 2 | |||||
Nota Ruimte: Den Haag Internationale stad | – 4 372 | – 4 372 | – 13 117 | IF | 14 | |||
Nota Ruimte: Brainport Eindhoven | – 15 000 | – 15 000 | – 15 000 | – 15 000 | EZ | 3 | ||
Nota Ruimte: Groningen Centrale Zone | – 3 200 | EZ | 3 | |||||
Nota Ruimte: Eindhoven A2 Zone | – 1 400 | EZ | 3 | |||||
Nota Ruimte: Apeldoorn kanaalzone | – 2 200 | EZ | 3 | |||||
Nota ruimte: Westflank Haarlemmermeer | – 15 000 | – 15 000 | – 9 000 | LNV | 24 | |||
Nota Ruimte: Mooi en vitaal Delfland | – 3 300 | – 3 300 | – 3 300 | – 7 300 | LNV | 22 | ||
Nota Ruimte: Dierenpark Emmen | VROM | 2 | ||||||
Nota Ruimte: IJsseldelta Kampen | – 17 900 | – 4 500 | VROM | 2 | ||||
Nota Ruimte: Hart van Zuid Gemeente Hengelo | – 2 900 | VROM | 2 | |||||
Nota Ruimte: Stadshavens Rotterdam | – 12 000 | VROM | 2 | |||||
CA: Internationale campus Eindhoven | 151 | 217 | 269 | 322 | EZ | 3 | ||
CA REB: High Tech Factory Twente | – 1 520 | – 1 520 | – 1 520 | – 1 520 | EZ | 3 | ||
CA: Leiden Bioscience Park | – 3 300 | – 3 400 | EZ | 3 | ||||
CA REB: Verruiming vaargeul Eemshaven – Noordzee | – 6 017 | – 3 008 | – 1 404 | IF | 15 | |||
CA REB: HST Cargo | – 2 200 | – 2 200 | EZ | 3 | ||||
CA REB: CAT Agrofood | – 2 480 | – 2 480 | – 2 480 | – 2 480 | EZ | 3 | ||
Aanpassing meerjarig kasritme | – 341 044 | 49 486 | 37 619 | 188 600 | 47 056 | 18 400 | ||
Overheveling aangepast kasritme | 0 | – 49 486 | – 37 619 | – 188 600 | – 47 056 | – 18 400 | ||
Toevoeging van art 15 | 2 000 | |||||||
Totaal | – 339 044 | – 189 105 | – 151 507 | – 169 582 | – 76 914 | – 13 395 |
Artikel 15 Gereserveerde middelen FES
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Ontwerpbegroting vóór Nota van Wijziging | 240 426 | 189 459 | 418 825 | 511 727 | 573 271 | 838 637 |
Mutatie | – 240 426 | – 189 459 | – 418 825 | – 511 727 | – 573 271 | – 838 637 |
Stand Ontwerpbegroting na Nota van Wijziging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de mutatie van de Nota van Wijziging
In tegenstelling tot de overheveling van middelen bij art. 11 t/m 14 worden de belegde FES-middelen in art. 15 rechtstreeks toegevoegd aan de (uitgavenkant van de) begrotingen van Infrafonds en vakdepartementen. Het gaat in de regel om projecten die reeds goedgekeurd waren door de ministerraad, maar waarvan de FES-bijdrage door het vakdepartement nog niet was opgevraagd. Daarnaast zijn sinds de Miljoenennota nog enkele FES-projecten goedgekeurd, nl. de herstructurering van diverse bedrijventerreinen (51 mln). Van de belegde ruimte waren de bijbehorende middelen dus nog niet aan de desbetreffende vakbegroting(en) toegevoegd. Daarom worden in deze Nota van Wijziging de belegde middelen van art 15 aan het Infrastructuurfonds, resp. de relevante departementale begrotingen toegevoegd, in plaats van overgeheveld.
In de algemene toelichting bij de begroting is uiteengezet dat belegde middelen zijn overgeboekt (dan wel overgeheveld) vanaf 2011. Daarbij heeft overigens ook een aanpassing van het (meerjarige) kasritme plaatsgehad. Het jaar 2010 wordt afgewikkeld binnen het FES. De bij 2010 behorende uitgaven zijn dan ook niet rechtstreeks uitgekeerd naar de vakbegrotingen, maar overgeboekt naar art. 12 t/m 14 van het FES. Over het jaar 2010 wordt de Kamer nader geïnformeerd bij de 2de suppletoire begroting, die bij de Najaarsnota zal worden ingediend.
De resterende, onbelegde ruimte in artikel 15 komt conform de afspraak in het regeerakkoord ten goede aan de algemene middelen.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Aanpassing meerjarig kasritme belegde ruimte | – 207 857 | 15 517 | – 16 283 | 113 627 | 44 673 | 51 913 |
Belegde ruimte v.a. 2011 uitgekeerd aan vakbegrotingen | – 204 976 | – 208 233 | – 202 263 | – 138 133 | – 53 730 | |
Belegde ruimte 2010 via | ||||||
– artikel 12 | – 10 380 | |||||
– artikel 13 | – 20 189 | |||||
– artikel 14 | – 2 000 | |||||
Onbelegde ruimte (v.a. 2011) | – 194 309 | – 423 091 | – 479 811 | – 836 820 | ||
tgv de algemene middelen | ||||||
Totaal | – 240 426 | – 189 459 | – 418 825 | – 511 727 | – 573 271 | – 838 637 |
De aan departementen uitgekeerde, belegde ruimte is in onderstaande tabel nader toegelicht
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Impuls 1998, 2001, 2004 2005, 2006, etc. | – 3 924 | |||||
Westerschelde | – 83 980 | |||||
Enveloppe Nota Ruimte | 0 | 0 | – 894 | – 19 829 | ||
Enveloppe Nota Mobiliteit | – 658 | – 655 | – 655 | – 655 | – 1 495 | |
Infrastructuur Noordvleugel | – 463 | – 126 | ||||
Env Innovatie, kennis en onderzoek | – 179 | – 23 118 | – 611 | – 611 | ||
Env Infra en (vaar)wegen | – 427 | – 12 948 | – 10 552 | |||
Env Reg. ec. Beleid | – 81 531 | – 85 852 | – 217 | – 269 | – 322 | |
Env Openbaar Vervoer | – 348 | – 348 | ||||
Env Energie | – 581 | – 88 026 | ||||
Env Water en kust | – 17 098 | – 4 723 | ||||
Kennis, innovatie en onderwijs | – 162 | – 5 404 | ||||
Impuls kennis en innovatie | – 571 | – 2 979 | – 75 581 | – 72 096 | ||
Aanpassing meerjarig kasritme | 15 517 | – 16 283 | 113 627 | 44 673 | 51 913 | |
Totaal | – 204 976 | – 208 233 | – 202 263 | – 138 133 | – 53 730 |
2. ONTVANGSTEN
Ontvangsten van het fonds
Artikel 21 Ontvangsten uit aardgasbaten
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Ontwerpbegroting vóór Nota van Wijziging | 3 336 451 | 2 722 649 | 2 174 322 | 2 310 151 | 2 478 530 | 1 445 149 |
Mutatie | – 950 852 | – 2 722 649 | – 2 174 322 | – 2 310 151 | – 2 478 530 | – 1 445 149 |
Stand Ontwerpbegroting na Nota van Wijziging | 2 385 599 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de mutatie van de Nota van Wijziging
De mutatie betreft de aanpassing van de raming van de FES-ontvangsten aan de voorziene FES-uitgaven.
BIJLAGE
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | dept | art. | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Bsik-projecten | – 39 015 | – 11 542 | ||||||
Impuls 2004: Kennis Bsik (leven met water en processysteeminnovatie) | VW/IF | div. | ||||||
Impuls 2004: Kennis Bsik (Transumo) | VW | div. | ||||||
Impuls 2004: Kennis Bsik | – 160 | – 2 334 | VWS | div. | ||||
Impuls 2004: Kennis Bsik | – 38 369 | – 9 208 | EZ | 4 | ||||
Impuls 2004: Kennis Bsik | OCW | 16 | ||||||
Impuls 2004: Kennis Bsik | VROM | 3, 10 | ||||||
Impuls 2004: Kennis Bsik | – 486 | LNV | 26 | |||||
2. Diverse onderwijsprojecten | – 48 006 | – 43 457 | – 38 253 | – 9 368 | 5 760 | |||
Impuls 2001: Kennis (ICT en onderw) | OCW | 3 | ||||||
Impuls 2001: Kennis onderzoek en innovatie | EZ | 2 | ||||||
Impuls 2001: Kennis, onderzoek en innovatie (vernieuwingsimpuls) | OCW | 16 | ||||||
Impuls 2005: VMBO/funderend onderwijs | OCW | 3 | ||||||
Impuls 2005: VMBO/funderend onderwijs | LNV | 26 | ||||||
Impuls 2006: Rendement en excellentie | – 11 522 | – 10 793 | – 9 227 | – 1 529 | OCW | 7 | ||
Impuls 2006: Investeringsagenda beta en techniek | – 1 000 | – 1 000 | OCW | 1, 6 | ||||
Impuls 2006: Leren door te experimenteren | – 5 800 | – 4 700 | – 3 800 | – 2 000 | OCW | 3 | ||
Impuls 2006: Fonds versterking beroepsonderwijs – bedrijfsleven | – 8 040 | – 6 710 | – 5 840 | EZ | 3, 5 | |||
Impuls 2006: Beelden voor de toekomst | – 21 144 | – 20 254 | – 19 386 | – 5 839 | 5 760 | OCW | 14 | |
Impuls 2006: Onderwijs en ondernemerschap | – 500 | EZ | 3 | |||||
Impuls 2006: Beroepsonderwijs in bedrijf | OCW | 4 | ||||||
3. Inn.programma’s en toponderzoek | – 9 965 | – 896 | – 876 | – 876 | – 941 | |||
Impuls 2005: GATE | – 1 000 | OCW | 16 | |||||
Impuls 2005: Haaglanden | IF | 11 | ||||||
Impuls 2005: Phytophthora | – 876 | – 876 | – 876 | – 876 | – 941 | LNV | 26 | |
Impuls 2005: WCFS+ | EZ | 2 | ||||||
Impuls 2005: Scheidingstechnologie 2005 | – 2 457 | EZ | 2 | |||||
Impuls 2005: Technostarters creatieve industrie | EZ | 2 | ||||||
Impuls 2005: Potato genoom sequencing | – 20 | LNV | 26 | |||||
Impuls 2005: TTI Groene genetica | – 5 632 | LNV | 26 | |||||
Impuls 2005: VIA | JUS | 13 | ||||||
4. Vitale Infrastructuur | ||||||||
Impuls 2005: compartimentering dijken | IF | 11 | ||||||
Impuls 2005: XIRAF | JUS | 13 | ||||||
Impuls 2005: Reconstructie 3D camerabeelden | JUS | 13 | ||||||
Impuls 2005: CBRN-security | JUS | 13 | ||||||
Impuls 2005: infra-cameratoezicht sensoring | JUS | 13 | ||||||
5. MS&ICT | – 2 023 | – 551 | ||||||
Impuls 2005: Beste zorg beloond | VWS | 42 | ||||||
Impuls 2005: Groeien door games | OCW | 3 | ||||||
Impuls 2005: Slimmer veilig | BZK | 25 | ||||||
Impuls 2005: LOGO | OCW | 3 | ||||||
Impuls 2005: KISS | JenG | 2 | ||||||
Impuls 2005: Games to learn | OCW | 3 | ||||||
Impuls 2005: Innovatief jongerenportaal | JenG | 2 | ||||||
Impuls 2005: Virtuele games als uitdagend leermiddel | OCW | 3 | ||||||
Impuls 2005: Multi-VIT | BZK | 25 | ||||||
Impuls 2005: Remedie | – 143 | VWS | 42 | |||||
Impuls 2005: Birth | – 206 | VWS | 42 | |||||
Impuls 2005: MediaMania | OCW | 3 | ||||||
Impuls 2005: Wereldscholen | OCW | 3 | ||||||
Impuls 2005: Special learning community | OCW | 3 | ||||||
Impuls 2005: Digitale leergemeenschap | OCW | 3 | ||||||
Impuls 2005: Suppleo | – 123 | OCW | 3 | |||||
Impuls 2005: Wisebits 2.0 | – 13 | OCW | 3 | |||||
Impuls 2005: Les 2.0 | OCW | 3 | ||||||
Impuls 2005: SVP | OCW | 3 | ||||||
Impuls 2005: MS&ICT-Edu-game | – 70 | – 35 | OCW | 3 | ||||
Impuls 2005: MS&ICT-Game IIENS | OCW | 3 | ||||||
Impuls 2005: MS&ICT-Pico Bello | – 384 | VWS | 42 | |||||
Impuls 2005: MS&ICT-Ketenintegratie trombosedienst | – 226 | VWS | 42 | |||||
Impuls 2005: MS&ICT-Samen veilig voorbereid | – 68 | BZK | 25 | |||||
Impuls 2005: MS&ICT-Invoering landelijke digitale bereikbaarheid | – 250 | – 150 | BZK | 25 | ||||
Impuls 2005: MS&ICT-GPS? Reken maar | – 84 | – 19 | OCW | 3 | ||||
Impuls 2005: MS&ICT-De lange staart | – 242 | – 194 | OCW | 3 | ||||
Impuls 2005: MS&ICT-Community voor mobiliteitsleren | – 214 | – 153 | OCW | 3 | ||||
6. Overig | – 287 011 | – 262 511 | – 199 698 | – 162 854 | – 12 268 | |||
Impuls 1998: Technocentra | OCW | 5 | ||||||
Impuls 2005: Holst Center | – 4 667 | – 1 300 | EZ | 2 | ||||
Impuls 2005: Technostarters | EZ | 2 | ||||||
Impuls 2005: Sleutelgebieden | – 360 | EZ | 2 | |||||
Impuls 2005: Topinstituut Farma | – 22 927 | – 15 035 | – 4 665 | VWS | 42 | |||
Impuls 2005: Transgene gewassen | – 950 | VROM | 6 | |||||
Impuls 2005: Grootschalige researchfaciliteiten | – 1 830 | – 1 830 | OCW | 16 | ||||
Impuls 2005: Transitie samenwerking TU’s | – 6 066 | – 6 000 | – 3 500 | – 1 500 | OCW | 7 | ||
Impuls 2005: Innovatievouchers/ IPC’s | – 13 500 | EZ | 2 | |||||
Impuls 2005: Plantkundig onderzoek | LNV | 21 | ||||||
Impuls 2006: Parelsnoer | OCW | 16 | ||||||
Impuls 2006: veterinaire aviaire influenza | LNV | 26 | ||||||
Impuls 2006: TTI Watertechnologie | – 3 136 | – 4 374 | – 4 343 | – 4 221 | – 110 | EZ | 2 | |
Impuls 2006: NICIS | – 2 711 | – 1 407 | WWI | 1 | ||||
Impuls 2006: CTMM | – 15 836 | – 29 918 | – 34 545 | – 33 746 | – 533 | EZ | 4 | |
Impuls 2006: RSV | – 3 009 | – 8 215 | – 5 895 | – 6 074 | 3 500 | VWS | 41 | |
CA: Kennis voor klimaat | – 10 000 | – 10 000 | VROM | 10 | ||||
CA: Biomedical materials | – 7 199 | – 12 350 | – 4 094 | – 1 294 | – 1 225 | EZ | 2 | |
CA Innovatie, kennis en onderzoek: Genomics | – 41 000 | – 41 000 | – 40 500 | – 40 500 | OCW | 16 | ||
CA: Innovatie, kennis en onderzoek: Gezond ouder worden | – 3 000 | – 4 000 | – 2 500 | VWS | 42 | |||
CA innovatie, kennis en onderzoek: Towards Biosolar Cells | – 4 000 | – 4 950 | – 5 400 | – 5 650 | – 3 000 | LNV | 26 | |
CA innovatie, kennis en onderzoek: Impuls innovatie | – 10 000 | – 4 000 | – 2 000 | OCW | 9 | |||
CA Innovatie, kennis en onderzoek: Scheidingstechnologie | – 4 167 | – 4 377 | – 3 692 | – 1 144 | EZ | 2 | ||
CA Innovatie, kennis en onderzoek: Hersenen en cognitie | – 4 000 | – 3 900 | – 3 900 | – 2 200 | OCW | 16 | ||
Impuls kennis en innovatie: ITER-NL2 | – 4 000 | OCW | 16 | |||||
Impuls kennis en innovatie: Beroepsonderwijs in bedrijf (netwerkscholen) | – 3 500 | – 3 500 | – 2 500 | OCW | 4 | |||
Impuls kennis en innovatie: Be-basic | – 11 923 | – 12 023 | – 12 023 | – 12 000 | – 6 000 | EZ | 4 | |
Impuls kennis en innovatie: HTSM | – 24 923 | – 25 023 | – 25 023 | – 25 000 | EZ | 4 | ||
Impuls kennis en innovatie: TIFN | – 14 923 | – 7 523 | – 7 523 | – 5 625 | EZ | 4 | ||
Impuls kennis en innovatie: Lifesciences en Health | – 15 000 | – 21 500 | – 21 500 | – 18 000 | VWS | 42 | ||
Impuls kennis en innovatie: VVEsterk | – 11 525 | – 9 276 | – 1 686 | – 400 | – 400 | OCW | 1 | |
Grootsch.res.infra/lerarentekort: NCB | – 8 400 | – 6 900 | OCW | 16 | ||||
Grootsch.res.infra/lerarentekort: Surfnet7 | – 6 300 | – 7 200 | OCW | 16 | ||||
Grootsch.res.infra/lerarentekort: Nanolab | – 8 580 | – 6 405 | – 7 | EZ | 2 | |||
Grootsch.res.infra/lerarentekort: MARIN | – 3 980 | – 1 005 | – 1 007 | – 900 | EZ | 4 | ||
Grootsch.res.infra/lerarentekort: Lifelines | – 7 100 | – 9 500 | – 6 100 | – 4 600 | – 4 500 | VWS | 42 | |
Grootsch.res.infra/lerarentekort: Deltares | – 8 499 | – 7 295 | IF | 11 | ||||
Aanpassing meerjarig kasritme | – 88 674 | 79 640 | 3 579 | 5 588 | – 4 568 | 4 438 | ||
Overheveling aangepast kasritme | 0 | – 79 640 | – 3 579 | – 5 588 | 4 568 | – 4 438 | ||
Toevoeging van art 15 FES | 20 189 | |||||||
Totaal | – 68 485 | – 386 020 | – 318 957 | – 238 827 | – 173 098 | – 7 449 |
De minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
mede namens de Minister van Financiën,
M. J. M. Verhagen
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32500-D-4.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.