nr. 15
AMENDEMENT VAN HET LID HARBERS TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT
ONDER NR. 111
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:
1. De zinsnede «In artikel 9 van de Wet op het primair onderwijs»
wordt vervangen door: De Wet op het primair onderwijs wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 9.
2. Na de bestaande tekst wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
B
In artikel 10a, vijfde lid, eerste volzin, wordt na de zinsnede «Bij
of krachtens algemene maatregel van bestuur worden regels gesteld met betrekking
tot de wijze waarop leerresultaten worden gemeten» ingevoegd: met dien
verstande dat bij het meten van leerresultaten in elk geval wordt betrokken
het eindniveau van leerlingen ten opzichte van de referentieniveaus, bedoeld
in artikel 9, negende lid,.
Toelichting
Het is een belangrijke taak van de overheid om toe te zien op de kwaliteit
van onderwijs. In de referentieniveaus is een aspect van die vereiste kwaliteit
concreet vastgelegd; er wordt in aangegeven welk niveau een leerling op het
gebied van taal en rekenen moet bereiken. De indiener van het amendement is
van mening dat het een gemiste kans is als deze informatie niet zou worden
betrokken bij de beoordeling van een onderwijsinstelling door de inspectie.
Scholen worden extra geprikkeld om leerlingen tot een gewenst referentieniveau
op te leiden, als zij hier ook op beoordeeld worden. Dit amendement regelt
daarom dat de mate waarin referentieniveaus gehaald worden, kan worden meegenomen
in de beoordeling van de onderwijsinstelling door de inspectie.
Hiertoe wordt een nieuw onderdeel B opgenomen, dat pas in werking kan treden
na de inwerkingtreding van het in artikel I, onderdeel B, van de wet«Goed
bestuur» (Stb. 4 februari 2010, 80) opgenomen artikel 10a, vijfde
lid, van de Wet op het Primair Onderwijs. Artikel 9 (Inwerkingtreding) biedt
hiertoe de ruimte.
Harbers