32 290
Vaststelling van regels over referentieniveaus voor de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen (Wet referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen)

nr. 11
AMENDEMENT VAN HET LID HARBERS

Ontvangen 31 maart 2010

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. De zinsnede «In artikel 9 van de Wet op het primair onderwijs» wordt vervangen door: De Wet op het primair onderwijs wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 9.

2. Na de bestaande tekst wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

B

In artikel 10a, vijfde lid, eerste volzin, wordt na de zinsnede «Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden regels gesteld met betrekking tot de wijze waarop leerresultaten worden gemeten» ingevoegd: met dien verstande dat bij het meten van leerresultaten in elk geval wordt betrokken het eindniveau van leerlingen ten opzichte van de referentieniveaus, bedoeld in artikel 9, negende lid,.

Toelichting

Het is een belangrijke taak van de overheid om toe te zien op de kwaliteit van onderwijs. In de referentieniveaus is een aspect van die vereiste kwaliteit concreet vastgelegd; er wordt in aangegeven welk niveau een leerling op het gebied van taal en rekenen moet bereiken. De VVD vindt het een gemiste kans als deze informatie niet zou worden betrokken bij de beoordeling van een onderwijsinstelling door de inspectie. Scholen worden extra geprikkeld om leerlingen tot een gewenst referentieniveau op te leiden, als zij hier ook op beoordeeld worden. Dit amendement regelt daarom dat de mate waarin referentieniveaus gehaald worden, kan worden meegenomen in de beoordeling van de onderwijsinstelling door de inspectie. Hiertoe wordt een nieuw onderdeel B opgenomen, dat pas in werking kan treden na de inwerkingtreding van het in artikel I, onderdeel B, van de wet «Goed bestuur» (Stb. 4 februari 2010, 80) opgenomen artikel 10a, vijfde lid, van de Wet op het Primair Onderwijs. Artikel 9 (Inwerkingtreding) biedt hiertoe de ruimte.

Harbers

Naar boven