BIJLAGE
Advies Actal d.d. 19 juli 2010
Op 7 juli heeft u ons het amendement Neppérus, plus een toelichting met een schatting van de administratieve lasten doen toekomen.
Het amendement is ingediend bij de Vaststelling van de Invoeringswet fiscaal stelsel BES (Tweede Kamer II 2009/2010, 32276,
Nr. 10).
Het amendement strekt ertoe uit het oogpunt van belastingopbrengsten en door bevolking ervaren rechtvaardigheid het vlaktarief
van 30,4% in loon- en inkomstenbelasting los te laten door een tweede tariefschijf in te voeren van 38% voor een belastbare
som van USD 59.732 of hoger.
Wij hebben de consequenties van het amendement voor de administratieve lasten getoetst. Wij toetsen op vier hoofdpunten:
1. Zijn de te verwachten administratieve lasten gekwantificeerd en is de berekening vol¬doende onderbouwd?
2. Is er voldoende aandacht besteed aan alternatieven, die mogelijk minder administratieve lasten opleveren?
3. Is er binnen het doel van het amendement gekozen voor het minst belastende alternatief?
4. Is er gekozen voor een uitvoering en toezicht met minimale administratieve lasten?
In beeld brengen van administratieve lasten
Het spreekt voor zich dat het loslaten van het principe van een vlaktaks zorgt voor een stijging van de complexiteit en daarmee
van de administratieve lasten voor burgers en bedrijven en uitvoeringskosten voor de Belastingdienst. Door dit amendement
worden circa 2.000 inhoudingsplichtigen verplicht om in hun loonadministratie een tweede schijf te introduceren. Dit levert
een stijging van de administratieve lasten voor het bedrijfsleven op van USD 62.500.
Alternatieven en uitvoering
In uw voorstel is het 38%-tarief zowel van toepassing in de loon- als in de inkomstenbelasting. Door de 38%-schijf niet in
de loonbelasting op te nemen, maar enkel in de inkomstenbelasting, blijft het vlaktarief van 30,4% in de loonheffing behouden
en zal het amendement voor 2000 inhoudingsplichtige bedrijven geen AL gevolgen hebben.
In de inkomstenbelasting hebben slechts circa 200 burgers een belastbare som, die het bedrag van USD 59.732 ontstijgt, waarop
het 38% IB tarief van toepassing is. De administratieve lasten in de inkomstenbelasting zijn voor deze groep van 200 burgers
naar verwachting geringer dan de administratieve lasten voor 2000 bedrijven in het voorliggende amendement, met name als hun
belastingaangifte digitaal wordt ondersteund. Daarmee lijkt dit, binnen het doel van uw amendement, een minder belastend alternatief.
Wij adviseren daarom het 38%-tarief alleen in de inkomstenbelasting te introduceren en uw voorstel op dit punt te wijzigen.
Om de administratieve lasten voor burgers in de inkomstenbelasting nog verder te beperken adviseren wij u er bij het Ministerie
van Financiën op aan te dringen dat de aangifte inkomstenbelasting digitaal ondersteund wordt. Op deze wijze kunnen op basis
van het inkomen en de gezinssituatie geautomatiseerd het belastbare inkomen en de daarbij behorende afdrachten zonder extra
inspanningen van de burger worden berekend.
Eindoordeel
Wanneer wij een advies over voorgenomen regelgeving uitbrengen, geven wij een eindoordeel waarin wij tot uitdrukking komt
of het voorstel al dan niet in gewijzigde vorm doorgang moet vinden. Wij hanteren 4 categorieën:
1. Ja
2. Ja, nadat met onze adviespunten rekening wordt gehouden.
3. Nee, tenzij met onze adviespunten rekening wordt gehouden.
4. Nee.
Wij beogen met een advies met een conclusie «ja, nadat» of «»nee, tenzij» een aanpassing van het voorstel.
Ons eindoordeel over uw amendement luidt: ja, nadat met onze adviespunten rekening wordt gehouden.
S. R. A. van Eijck
Collegevoorzitter